Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 32 din 26 martie 2022  privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 de către Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 32 din 26 martie 2022 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 de către Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A.

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 304 din 29 martie 2022
    Având în vedere faptul că pandemia provocată de noul tip de coronavirus SARS-CoV-2 a avut efecte negative majore pentru cetăţeni şi societăţi, în toate statele membre ale Uniunii Europene înregistrându-se numeroase cazuri de infectare, aceasta reprezentând un şoc major pentru economie, atât pe plan mondial, cât şi la nivelul Uniunii, iar un răspuns economic coordonat al statelor membre şi al instituţiilor Uniunii Europene este esenţial pentru a atenua repercusiunile negative asupra economiei Uniunii Europene,
    în acest context, atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivelul fiecărui stat membru s-a impus instituirea unor măsuri drastice, necesare pentru a limita răspândirea coronavirusului, cum ar fi închiderea şcolilor, a grădiniţelor şi a creşelor, implementarea unor acorduri privind munca la distanţă, reguli de distanţare socială şi restricţionarea adunărilor. Acest lucru a afectat grav serviciile de transport public feroviar, regional şi local, iar numărul de pasageri în transportul public local pe calea ferată a scăzut cu aproximativ 45% faţă de numărul pasagerilor transportaţi în aceeaşi perioadă în 2019, ducând astfel la o scădere semnificativă a veniturilor Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A.
    ţinând seama de faptul că situaţia a fost agravată de costurile suplimentare pe care Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A. a trebuit să le suporte în legătură cu măsurile menite să limiteze răspândirea pandemiei, precum măsuri sanitare şi măsuri de igienă îmbunătăţite, pentru o corectă analiză a situaţiei particulare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A. trebuie să se ia în considerare faptul că, în conformitate cu legislaţia în vigoare, Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A. furnizează un serviciu de interes economic general şi are obligaţia de a menţine o frecvenţă suficientă a serviciilor de transport regional şi local de călători pentru a asigura mobilitatea persoanelor, indiferent de viabilitatea economică semnificativ scăzută a acestor rute pe perioada pandemiei.
    Deoarece impactul social al ieşirii societăţii de transport feroviar din piaţă este semnificativ, având în vedere că Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A. are un număr de peste 12.000 de angajaţi, influenţând indirect activitatea a peste 35.000 de angajaţi din sectorul feroviar, generând totodată activitate pentru un număr semnificativ de furnizori şi subcontractori,
    întrucât măsura de ajutor de stat, autorizată de Comisia Europeană, de acordare a unui ajutor de stat individual Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A., pentru acoperirea pierderilor generate de pandemia COVID-19, pentru perioada 1 aprilie 2020-31 august 2020, va asigura funcţionarea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A. pe perioada imediat următoare, prin compensarea efectelor negative generate de epidemie,
    ţinând cont că neadoptarea acestor măsuri ar avea consecinţe negative imediate asupra activităţii societăţii, fapt ce:
    a) poate avea implicaţii negative asupra asigurării continuităţii în condiţii de siguranţă a serviciilor de transport feroviar;
    b) va influenţa negativ conectivitatea cetăţenilor;
    c) poate conduce la un impact social negativ asupra angajaţilor proprii, prin posibilitatea pierderii locurilor de muncă, dar şi asupra celor ce desfăşoară activităţi în cadrul operatorilor economici cu care compania colaborează;
    d) poate afecta în mod negativ şi iremediabil întreg sectorul feroviar, conducând la încetarea activităţii companiei Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A.;
    e) poate afecta bugetul de venituri şi cheltuieli al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A., în sensul înregistrării de plăţi restante la bugetul de stat, caz în care Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A. nu va mai putea beneficia de compensaţia de la bugetul de stat;
    f) poate conduce la înregistrarea de plăţi restante de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A., riscând un blocaj financiar în lanţ, având impact negativ asupra întregului sistem feroviar,

    în considerarea faptului că elementele de mai sus constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    luând în considerare Decizia Comisiei Europene nr. C(2022) 759 final din 8 februarie 2022,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Se aprobă acordarea unui ajutor de stat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A., denumită în continuare „C.F.R. Călători“, în conformitate cu prevederile art. 107 alin. (2) lit. b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, pentru compensarea pierderilor suferite, în perioada 1 aprilie 2020-31 august 2020, ca urmare a pandemiei de COVID-19.

    ART. 2
    Ajutorul de stat sub formă de majorare de capital prevăzut la art. 1 se acordă în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare necesare pentru asigurarea funcţionării „C.F.R. Călători“, în condiţiile stabilite în Decizia Comisiei Europene nr. C(2022) 759 final din 8 februarie 2022.

    ART. 3
    (1) Valoarea totală a măsurii de ajutor de stat este de 210.346 de mii lei, reprezentând echivalentul sumei de 43,63 de milioane euro.
    (2) Măsura de ajutor se acordă în condiţiile deciziei Comisiei Europene prevăzute la art. 2.
    (3) Furnizorul ajutorului de stat este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

    ART. 4
    (1) „C.F.R. Călători“ are următoarele obligaţii:
    a) să utilizeze ajutorul de stat obţinut pentru finanţarea rezultatului negativ din activitatea de exploatare estimat pentru perioada 1 aprilie 2020-31 august 2020;
    b) să nu achiziţioneze competitori sau alţi operatori din acelaşi domeniu de activitate;
    c) să nu subvenţioneze încrucişat alte activităţi economice ale întreprinderilor integrate care se aflau în dificultate la data de 31 decembrie 2019, prin ajutorul de stat primit;
    d) să nu majoreze remuneraţia fiecărui membru al conducerii „C.F.R. Călători“ peste nivelul celei de la data de 31 decembrie 2019, cu excepţia prevederilor legale aferente ramurii de activitate.

    (2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii răspunde de ducerea la îndeplinire a obligaţiilor „C.F.R. Călători“ prevăzute la alin. (1).

    ART. 5
    (1) În termen de un an de la data Deciziei Comisiei Europene nr. C(2022) 759 final din 8 februarie 2022, respectiv până la depunerea situaţiilor financiare anuale, pentru anul 2022, dar nu mai târziu de 31 mai 2023, „C.F.R. Călători“ va prezenta un raport realizat de către un auditor financiar independent din care să reiasă valoarea reală a pagubei cauzate direct de pandemia de COVID-19, în perioada 1 aprilie 2020-31 august 2020.
    (2) În cazul în care această valoare este inferioară sumei acordate pentru majorarea de capital, diferenţa se rambursează de către „C.F.R. Călători“ furnizorului de ajutor de stat, în termen de 30 de zile de la comunicarea oficială de către auditor a rezultatului analizei economico-financiare.
    (3) Suma care trebuie recuperată de furnizorul de ajutor de stat, dacă va fi cazul, include şi dobânda calculată de la data virării sumei în contul „C.F.R. Călători“ şi până la data rambursării acesteia conform alin. (2), calculată la o rată stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

    ART. 6
    (1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va păstra înregistrări detaliate referitoare la ajutorul acordat. Aceste înregistrări conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu şi trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ajutorului.
    (2) „C.F.R. Călători“ va păstra toate documentele aferente acordării acestui ajutor de stat timp de 10 ani şi se obligă să le pună la dispoziţia autorităţii de implementare a măsurii sau a Consiliului Concurenţei ori de câte ori îi sunt solicitate.
    (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de furnizor al măsurii, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
    (4) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de furnizor al măsurii, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România, denumit în continuare RegAS, a prezentei scheme, a acordurilor de finanţare, a plăţilor efectuate şi a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Ionel Scrioşteanu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Daniela Pescaru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 26 martie 2022.
    Nr. 32.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016