Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 30 din 28 martie 2024  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi a art. LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 30 din 28 martie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi a art. LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 272 din 29 martie 2024
    Având în vedere prevederile art. 15 şi 16 din Directiva 2014/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind apropierea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative ale statelor membre în ceea ce priveşte fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi de abrogare a Directivei 2001/37/CE,
    ţinând cont de Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/576 a Comisiei din 15 decembrie 2017 privind standardele tehnice pentru elementele de securitate aplicate produselor din tutun,
    luând în considerare prevederile art. 15 şi 16 din Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere dispoziţiile Regulamentului delegat (UE) 2024/296 al Comisiei din 9 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2022/1.636 în ceea ce priveşte mesajele referitoare la produsele accizabile exportate în regim suspensiv de accize,
    ţinând cont că neconformarea cu prevederile unionale referitoare la obligaţia ca produsele din tutun să poarte un element de securitate în conformitate cu Directiva 2014/40/UE şi Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/576 a Comisiei ar conduce la riscul de declanşare a procedurii de infringement,
    luând în considerare procedura ce trebuie urmată de operatorii economici în vederea obţinerii timbrelor pentru marcarea produselor care conţin tutun, destinate inhalării fără ardere, şi termenul scurt până la care trebuie îndeplinită obligaţia marcării cu timbre instituită prin Legea nr. 201/2016, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere că neadoptarea în regim de urgenţă a acestor măsuri poate avea consecinţe negative în industria tutunului, în sensul că ar putea genera blocaje, după data de 20 mai 2024, cu privire la comercializarea produselor care conţin tutun, destinate inhalării fără ardere,
    întrucât aspectele menţionate mai sus vizează necesitatea conformării cu legislaţia unională, începând cu data de 20 mai 2024, şi evitării blocajelor în ceea ce priveşte comercializarea produselor care conţin tutun, destinate inhalării fără ardere, şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    Având în vedere necesitatea identificării exacte a faptei sancţionate pentru nerespectarea termenului-limită de 5 zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, precum şi a extinderii până la 31 mai 2024 a perioadei în care nu se aplică sancţiuni pentru această faptă, în vederea asigurării condiţiilor necesare persoanelor impozabile de a-şi continua adaptarea procedurilor/sistemelor pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, fără a suporta amenzi,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 375 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
    "f) în cazul în care nu se utilizează opţiunea de livrare directă conform art. 401 alin. (3), să depoziteze produsele recepţionate doar în spaţiile declarate şi autorizate pentru recepţia produselor accizabile."

    2. La articolul 407, alineatele (1), (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) În cazul în care, în situaţiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 şi 4, alin. (2) lit. b) şi alin. (3), raportul de primire prevăzut la art. 404 alin. (1) lit. c) nu poate fi prezentat la încheierea deplasării produselor accizabile în termenul prevăzut la respectivul articol, deoarece fie sistemul informatizat nu este disponibil în România, fie în situaţia prevăzută la art. 406 alin. (1) nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 406 alin. (2) şi (3), destinatarul prezintă autorităţii competente din România, cu excepţia cazurilor pe deplin justificate, raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile care conţine aceleaşi informaţii ca şi raportul de primire şi care atestă încheierea deplasării, potrivit prevederilor din normele metodologice.
(2) Cu excepţia cazului în care destinatarul poate prezenta, în scurt timp, prin intermediul sistemului informatizat, raportul de primire prevăzut la art. 404 alin. (1) lit. c) sau în cazuri pe deplin justificate, autoritatea competentă din România trimite o copie de pe raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile prevăzut la alin. (1) autorităţii competente din statul membru de expediţie, care o transmite expeditorului sau o pune la dispoziţia acestuia.
    .............................................................................................
(4) În cazul în care, în situaţiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 şi 5, raportul de export prevăzut la art. 405 alin. (1) şi (2) sau notificarea că produsele nu vor mai fi scoase de pe teritoriul Uniunii Europene, prevăzută la art. 402^1 alin. (5), nu se poate întocmi la încheierea deplasării produselor accizabile deoarece fie sistemul informatizat nu este disponibil în statul membru de export, fie în situaţia prevăzută la art. 406 alin. (1) nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 406 alin. (2) şi (3), autorităţile competente din statul membru de export trimit autorităţilor competente din România raportul de export de rezervă pentru deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize care conţine aceleaşi date ca raportul de export sau ca notificarea şi care atestă încheierea deplasării sau faptul că produsele nu vor mai fi scoase de pe teritoriul Uniunii Europene, cu excepţia cazului în care raportul de export sau notificarea se poate întocmi în scurt timp prin intermediul sistemului informatizat sau în cazuri pe deplin justificate, potrivit prevederilor din normele metodologice."

    3. La articolul 409, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Structura şi conţinutul documentelor administrative electronice schimbate prin intermediul sistemului informatizat potrivit art. 402-405 de către persoanele şi autorităţile competente implicate în cazul unei deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize, normele şi procedurile pentru schimbul de documente administrative electronice în cazul unei deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize, precum şi structura, conţinutul, normele şi procedurile de utilizare a documentului de rezervă prevăzut la art. 406 şi a raportului de primire de rezervă sau a raportului de export de rezervă prevăzute la art. 407 sunt stabilite de către Comisia Europeană."

    4. La articolul 416^3, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) În cazul în care produsele accizabile sunt deplasate în temeiul prezentei subsecţiuni, iar raportul de primire nu poate fi prezentat la încheierea deplasării produselor accizabile în conformitate cu prevederile art. 416^1 alin. (1), fie deoarece sistemul informatizat nu este disponibil în România, fie deoarece nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 416^2 alin. (2), destinatarul certificat prezintă autorităţii competente din România, cu excepţia cazurilor pe deplin justificate, raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile care conţine aceleaşi date ca raportul de primire şi care atestă încheierea deplasării, potrivit prevederilor din normele metodologice.
(2) Cu excepţia cazului în care destinatarul certificat poate prezenta în scurt timp, prin intermediul sistemului informatizat, raportul de primire, astfel cum se prevede la art. 416^1 alin. (1), sau cu excepţia cazurilor pe deplin justificate, autoritatea competentă din România trimite o copie a raportului de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile menţionat la alin. (1) autorităţii competente din statul membru de expediţie. Autoritatea competentă din statul membru de expediţie transmite această copie expeditorului certificat sau o pune la dispoziţia expeditorului certificat."

    5. La articolul 416^4, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Prin excepţie de la alin. (1), în absenţa unui raport de primire din alte motive decât cele menţionate la art. 416^3, se poate furniza o dovadă alternativă a livrării produselor accizabile printr-o viză a autorităţii competente din România, pe baza unor dovezi corespunzătoare, care să ateste că produsele accizabile expediate au ajuns la destinaţie. Raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile menţionat la art. 416^3 alin. (1) constituie o dovadă corespunzătoare în sensul alin. (1)."

    6. La articolul 442, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Din valoarea accizelor datorate, determinată potrivit alin. (4), se deduce contravaloarea timbrelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a)."

    7. După articolul 444 se introduce un nou articol, art. 444^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 444^1
    Marcarea produselor care conţin tutun, destinate inhalării fără ardere, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a)
    (1) Produsele accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) pot fi comercializate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor prezentului articol.
    (2) Nu sunt supuse obligaţiei de marcare produsele prevăzute art. 439 alin. (2) lit. a) scutite de la plata accizelor.
    (3) Responsabilitatea marcării produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) revine plătitorilor de accize prevăzuţi la art. 444.
    (4) Marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) se efectuează prin timbre, o categorie a marcajelor definite la art. 336 pct. 15.
    (5) Dimensiunea şi elementele inscripţionate pe timbre sunt stabilite prin normele metodologice.
    (6) Plătitorii de accize prevăzuţi la art. 444 au obligaţia să asigure ca timbrele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, astfel încât timbrul să nu poată fi îndepărtat de pe ambalaj fără a fi deteriorat.
    (7) Produsele accizabile marcate cu timbre deteriorate ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (5) şi (6) sunt considerate ca nemarcate.
    (8) Autoritatea competentă aprobă eliberarea timbrelor către plătitorii de accize prevăzuţi la art. 444.
    (9) Solicitarea timbrelor se face prin depunerea unei cereri la autoritatea competentă.
    (10) Eliberarea timbrelor se face de către unitatea specializată pentru tipărirea acestora, desemnată de autoritatea competentă.
    (11) Contravaloarea timbrelor se asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor aferente produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) supuse marcării.
    (12) Procedurile de eliberare a timbrelor, precum şi de restituire a contravalorii timbrelor se stabilesc prin normele metodologice.
    (13) Timbrele neutilizate în termen de 6 luni de la achiziţie se restituie unităţii specializate pentru tipărirea acestora, în vederea distrugerii."

    8. La articolul 449 alineatul (1), după litera k^1) se introduce o nouă literă, lit. l), cu următorul cuprins:
    "l) nerespectarea prevederilor art. 444^1 alin. (13)."

    9. La articolul 449 alineatul (2), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. ţ), cu următorul cuprins:
    "ţ) deţinerea sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prevederilor art. 444^1 alin. (1), fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, sub limitele prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. n)."

    10. La articolul 449 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
    "f) confiscarea produselor, iar în situaţia când acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din această vânzare, în cazul prevăzut la lit. ţ)."

    11. La articolul 452 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) livrarea produselor prevăzute la art. 350 alin. (1) lit. b), art. 351 alin. (1), cu excepţia produselor care se încadrează la poziţiile 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3 şi 3.2.1 din anexa nr. 1, art. 352, art. 353 alin. (1) şi a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a)-e) din antrepozitele fiscale sau locurile de recepţie, în cazul destinatarilor înregistraţi, către cumpărători, persoane juridice, fără deţinerea de către antrepozitarul autorizat sau destinatarul înregistrat a documentului de plată care să ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantităţii ce urmează a fi facturată;"

    12. La articolul 452 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:
    "c^1) nerespectarea prevederilor art. 375 alin. (1) lit. f);"

    13. La articolul 452 alineatul (1), după litera l) se introduc două noi litere, lit. m) şi n), cu următorul cuprins:
    "m) deţinerea de către orice persoană sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) supuse marcării, potrivit prezentului titlu, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limita a 7 kg de tutun destinat inhalării fără ardere, conţinut în produsele care se încadrează la codul NC 2404 11 00;
n) săvârşirea de două sau mai multe ori în decursul unui an a faptelor prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. ţ), dacă prin cumulare se depăşeşte limita cantitativă prevăzută la lit. m)."

    14. La articolul 452 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) cu închisoare de la 2 ani la 7 ani, cele prevăzute la lit. a), c), c^1), d), h), h^1), l), m) şi n);"



    ART. II
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. I din prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Prevederile art. I pct. 6-10, 13 şi pct. 14, referitor la infracţiunile prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. m) şi n), se aplică începând cu data de 20 mai 2024.

    ART. III
    La articolul LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, alineatele (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiţi potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiţi potrivit legii, şi cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.
(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru facturile al căror termen-limită de transmitere în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura intervine până la data de 31 mai 2024 inclusiv nu se sancţionează."


    ART. IV
    Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. III din prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila

    Bucureşti, 28 martie 2024.
    Nr. 30.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016