Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 3 din 20 februarie 2025  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 147/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor, a centrelor de sănătate mintală şi pentru prevenirea adicţiilor, precum şi pentru modificarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 3 din 20 februarie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 147/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor, a centrelor de sănătate mintală şi pentru prevenirea adicţiilor, precum şi pentru modificarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 153 din 20 februarie 2025
    Având în vedere creşterea consumului de droguri şi a pericolului social reprezentat de acesta,
    luând în considerare necesitatea întăririi măsurilor de prevenire şi combatere a consumului şi dependenţelor de droguri,
    dată fiind necesitatea unor politici eficiente de prevenire a consumului de droguri,
    având în vedere că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 147/2024 s-au aprobat înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor şi a centrelor de sănătate mintală şi pentru prevenirea adicţiilor,
    ţinând cont de faptul că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 147/2024 reprezintă o schimbare a politicilor antidrog prin instituirea unei coordonări strategice la nivel centralizat, respectiv la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor, structură aflată în cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului,
    având în vedere că, în prezent, Agenţia Naţională Antidrog funcţionează la nivel de direcţie în subordinea Ministerului Afacerilor Interne, având ca rol stabilirea concepţiei şi coordonarea, evaluarea şi monitorizarea, la nivel naţional, referitoare la politicile în domeniul prevenirii şi combaterii traficului şi consumului ilicit de droguri, precum şi al asistenţei integrate a consumatorilor, aplicate de către instituţiile cu atribuţii în domeniu,
    având în vedere că în acest moment funcţionează în subordinea Ministerului Sănătăţii şi Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog Bucureşti, abordarea unui astfel de demers instituţional subliniind dimensiunea de sănătate publică şi accentuând nevoia unei abordări unitare în lupta împotriva consumului de droguri şi a sprijinirii persoanelor dependente,
    având în vedere că, în prezent, Agenţia Naţională Antidrog are ca atribuţie coordonarea activităţii desfăşurate de instituţiile, organizaţiile guvernamentale implicate în realizarea obiectivelor prevăzute în Strategia naţională antidrog, soluţie care prezintă anumite inconveniente în raport cu abordarea integrată şi coordonată a politicilor guvernamentale în domeniul prevenirii consumului de droguri, creând inclusiv o perspectivă cu potenţial de stigmatizare şi îndepărtare a consumatorilor de accesul la tratament într-o structură a Ministerului Afacerilor Interne, instituţie în cadrul căreia funcţionează structuri cu atribuţii concrete în domeniul combaterii traficului de droguri,
    dat fiind faptul că problema consumului de droguri este o chestiune de sănătate publică care impune promovarea unor politici publice ce ţin de fenomenul drogurilor, perpetuat de cerere şi ofertă, politici care să se raporteze la consumul de substanţe drept o problemă de sănătate publică, şi nu una de ordine publică,
    întrucât înţelegerea acestor aspecte fundamentale determină crearea unor politici publice concentrate asupra prevenirii consumului, a ajutării consumatorilor şi, respectiv, a reducerii daunelor consumului, politici care ar trebui promovate şi susţinute, ca abordare strategică şi coordonare integrată de către o structură din cadrul Guvernului,
    luând în considerare necesitatea stabilirii măsurilor care să permită luarea, în cel mai scurt timp şi în parametri de eficienţă, a unor decizii strategice la nivelul Guvernului privind gestionarea în mod coordonat şi integrat a măsurilor în domeniul prevenirii consumului de droguri,
    pentru a continua procesul de modernizare a administraţiei publice, în acest moment se impune luarea în considerare a unor măsuri adecvate de eficientizare a activităţii şi deciziei Guvernului în raport cu abordarea strategică a problematicii consumului de droguri şi a instituţiei care va asigura în mod coordonat politicile guvernamentale în domeniul prevenirii consumului de droguri, pentru ca aceasta din urmă să se constituie într-un aparat administrativ eficient şi performant.
    Luând în considerare creşterea consumului de droguri şi a problemelor asociate acestuia în rândul populaţiei, care necesită măsuri urgente şi coordonate pentru a preveni acest fenomen,
    în scopul asigurării unei mai bune gestionări a resurselor şi a unei intervenţii rapide şi eficiente în cazurile de urgenţă privind consumul de droguri, precum şi pentru a îmbunătăţi accesul la servicii de sănătate şi suport pentru persoanele afectate,
    având în vedere urgenţa reglementării acestei situaţii pentru a preveni agravarea problemelor de sănătate publică şi pentru a asigura continuitatea serviciilor esenţiale oferite în prezent de Agenţia Naţională Antidrog,
    având în vedere că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepţional, în acest domeniu ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra sănătăţii publice şi a siguranţei cetăţenilor,
    prin raportare la faptul că buna funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor, precum şi a Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog sunt de natură să aibă impact direct asupra destinatarilor finali ai serviciilor acestor instituţii, atribuţiile, sarcinile şi competenţele acestora fiind circumscrise realizării, evaluării şi monitorizării politicilor publice din domeniul antidrog şi al adicţiilor, aspecte care se circumscriu atât domeniului siguranţei publice, cât şi domeniului sănătăţii publice, clarificarea elementelor referitoare la finanţarea şi execuţia bugetară fiind parte integrantă a asigurării funcţionalităţii acestor instituţii, cu impact direct asupra modului de îndeplinire a sarcinilor acestora,
    având în vedere că elementele referitoare la asigurarea siguranţei publice şi sănătăţii publice se circumscriu interesului public,
    ţinând cont de faptul că situaţia actuală constituie o urgenţă şi o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte o bună funcţionare a politicilor antidrog, în special în reducerea consumului de droguri şi sprijinirea persoanelor dependente, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de necesitatea îmbunătăţirii modului de coordonare integrată a politicilor antidrog.
    Totodată, în contextul aceloraşi exigenţe impuse de prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, situaţia extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de lipsa unor pârghii legale şi a unor mecanisme adecvate care să permită exercitarea funcţiei Guvernului de coordonare administrativă a activităţii ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea acestuia, din perspectiva realizării, în mod unitar, a politicii strategice în domeniul prevenirii consumului de droguri.
    În egală măsură, promovarea şi adoptarea unei legi privind preluarea atribuţiilor Agenţiei Naţionale Antidrog de către aparatul de lucru al Guvernului şi de către unităţile sanitare publice implică o procedură îndelungată, soluţie juridică care presupune ca, pe tot parcursul procesului normal de legiferare, instituţia să se afle în situaţia de a nu-şi putea desfăşura activitatea în parametrii impuşi de politica Guvernului în domeniu.
    Având în vedere că pentru asigurarea continuităţii reformelor în materia prevenţiei consumului de droguri sunt necesare măsuri suplimentare care să asigure caracterul executoriu, deplin şi efectiv al reglementărilor în materie,
    întrucât lipsa aprobării măsurilor vizate conduce la imposibilitatea realizării scopului înfiinţării Agenţiei Naţionale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor,
    ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecinţe negative asupra capacităţii administrative executive şi asupra interesului public, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat.
    Întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, respectiv capacitatea Agenţiei Naţionale Antidrog de a oferi servicii de asistenţă integrată este afectată semnificativ atât de lipsa resurselor umane specializate la nivelul fiecărui centru de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, cât şi de resursele materiale avute la dispoziţie, actuala formă de organizare şi funcţionare nepermiţând asigurarea funcţionării uniforme şi constante, la nivelul cererii, a serviciilor minime de asistenţă integrată,
    totodată, avându-se în vedere fenomenul consumului de droguri care ia amploare atât prin creşterea numărului de utilizatori, în special în rândul tinerilor din mediul şcolar, cât şi prin extinderea spectrului de droguri consumate ilegal, precum şi necesitatea de redimensionare a capacităţii Agenţiei Naţionale Antidrog de colectare a datelor şi de asigurare a unor servicii integrate, eficiente, eficace şi accesibile,
    întrucât consumul ilegal de droguri conduce la rate mai mari ale infracţionalităţii, la creşterea incidenţei bolilor infecţioase asociate, la decese premature şi la costuri economice pentru societate,
    având în vedere că consumul ilegal de droguri, în special dependenţa, este definită ca o patologie ce afectează semnificativ starea de sănătate a persoanelor, a comunităţilor, a regiunilor sau a societăţii în ansamblu, cu repercusiuni ulterioare asupra domeniilor precum educaţia, piaţa muncii, sănătatea, securitatea ş.a.,
    se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă.
    Întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, respectiv asigurarea execuţiei bugetare a noii agenţii,
    reţinându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare în mod eficient şi cu celeritate a demersurilor de eficientizare şi îndeplinirea principalului rol al Guvernului de a realiza politica în domeniul prevenirii consumului de droguri în rândul populaţiei şi de a exercita conducerea generală a administraţiei publice, cu urmări directe asupra cetăţenilor, elemente care vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 147/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor, a centrelor de sănătate mintală şi pentru prevenirea adicţiilor, precum şi pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1262 din 13 decembrie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, după alineatul (5) se introduc unsprezece noi alineate, alin. (6)-(16), cu următorul cuprins:
    "(6) Agenţia poate beneficia de donaţii, sponsorizări sau bunuri oferite prin contract de comodat, în condiţiile prevăzute de lege.
(7) Agenţia poate organiza strângeri de fonduri numite fundraising, în baza unei proceduri clare, precise şi transparente, aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(8) Procedura de fundraising se realizează cu respectarea prevederilor art. 67 şi 68 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Sumele rezultate din strângerile de fonduri prevăzute la alin. (7) pot fi utilizate pentru finanţarea granturilor pentru programe din domeniul de competenţă al Agenţiei.
(10) Sumele rezultate din strângerile de fonduri prevăzute la alin. (7) nu pot fi utilizate ca sursă de finanţare pentru cheltuieli de personal.
(11) Sponsorizările prevăzute la alin. (6) se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare. Donaţiile şi contractele de comodat prevăzute la alin. (6) se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(12) Agenţia poate beneficia de finanţare nerambursabilă pentru efectuarea de studii, cercetări şi analize privind evoluţia fenomenului şi consumului ilicit de droguri, precum şi implementarea unor campanii naţionale de informare/prevenire.
(13) Prin hotărârea prevăzută la alin. (5) se vor stabili şi atribuţiile din materia adicţiilor, altele decât cele aferente consumului de droguri.
(14) În vederea ducerii la îndeplinire a atribuţiilor, sarcinilor şi competenţelor sale, Agenţia încheie acorduri de colaborare cu unităţile administrativ-teritoriale, cu subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, cu instituţiile şi autorităţile publice, precum şi cu organizaţiile guvernamentale şi cu organizaţiile neguvernamentale.
(15) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii prevăzute la alin. (5), prin ordin al preşedintelui Agenţiei se aprobă modelul de acord de colaborare.
(16) Ordinul prevăzut la alin. (15) poate fi modificat conform propunerilor formulate de comitetul prevăzut la art. 4 alin. (3)."

    2. La articolul 2, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Centrele de sănătate mintală organizate în cadrul spitalelor publice, care nu preiau personalul contractual, posturile aferente şi patrimoniul centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, regionale şi judeţene din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, se reorganizează în centre de sănătate mintală şi pentru prevenirea adicţiilor."

    3. La articolul 2, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Centrele sunt coordonate metodologic de Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog, instituţie publică finanţată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.
(3) Centrele sunt finanţate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile stabilite prin legislaţia aplicabilă programelor naţionale de sănătate curative."

    4. La articolul 2 alineatul (6), literele i), m) şi n) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "i) asigurarea tratamentului specializat cu agonişti/antagonişti de opiacee şi servicii de dezintoxicare ambulatorie, precum şi prescrierea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, corespunzător DCI-urilor prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    ...............................................................................................
m) acordarea de servicii de asistenţă medicală şi consiliere psihologică individuală, la cererea pacientului cu adicţii, a reprezentantului legal sau a autorităţilor competente, după caz, în ceea ce priveşte minorii sau persoanele cu capacitate de exerciţiu restrânsă, precum şi din dispoziţia procurorului sau, după caz, a altui organ judiciar şi/sau de grup;
n) asigurarea managementului de caz prin identificarea necesităţilor beneficiarului prin evaluarea acestuia, stabilirea, planificarea, coordonarea şi monitorizarea implementării măsurilor din planul individualizat de asistenţă;"

    5. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Agenţia Naţională Antidrog, denumită în continuare ANA, predă Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, pe bază de protocol de predare-primire, execuţia bugetară aferentă finanţării de la bugetul de stat până la data semnării protocolului şi prevederile bugetare corespunzătoare acesteia, cu excepţia execuţiei bugetare şi a prevederilor bugetare de la subdiviziunile bugetare ale titlului VIII «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare» din cadrul aceluiaşi buget.
    (2) MAI predă pe baza de protocol de predare-primire Secretariatului General al Guvernului prevederile bugetare neutilizate pe anul în curs aferente finanţării aparatului propriu al ANA de la bugetul de stat, precum şi execuţia bugetară şi prevederile bugetare aferente subdiviziunilor ale titlului VIII «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare» din cadrul aceluiaşi buget. Prin protocolul de predare-primire se predau şi prevederile bugetare şi execuţia bugetară pe anul în curs aferentă ANA pentru bugetul fondurilor externe nerambursabile.
    (3) MAI predă pe bază de protocol de predare-primire Ministerului Sănătăţii prevederile bugetare neutilizate pe anul în curs ale fostelor centre de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, denumite în continuare CPECA, aferente finanţării de la bugetul de stat.
    (4) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (3) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se autorizează Ministerul Sănătăţii să vireze prevederile bugetare neutilizate pe anul în curs aferente fostelor centre de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog (CPECA) preluate de la MAI potrivit alin. (3), reprezentând cheltuieli de personal, la titlul «Transferuri între unităţi ale administraţiei publice».
    (5) Agenţia şi unităţile sanitare în cadrul cărora funcţionează centrele preiau, pe bază de protocoale de predare-primire de la Agenţia Naţională Antidrog, personalul contractual, patrimoniul aferent stabilit pe baza inventarierii generale efectuate potrivit art. 7 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contractele, convenţiile, înţelegerile, protocoalele, memorandumurile şi acordurile, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii ce decurg din acestea.
    (6) Până la data semnării protocoalelor de predare-primire prevăzute la alin. (1)-(3) şi (5), finanţarea cheltuielilor de personal şi a altor cheltuieli curente ale Agenţiei Naţionale Antidrog se asigură din bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
    (7) Agenţia se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile Agenţiei Naţionale Antidrog care rezultă din exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2), inclusiv în ceea ce priveşte convenţiile, contractele de finanţare nerambursabilă şi litigiile cu privire la care aceasta are calitatea de parte."

    6. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Protocoalele de predare-primire prevăzute la art. 7 alin. (1)-(3) şi (5) se încheie până la împlinirea termenului prevăzut de art. 14."



    ART. II
    (1) Se autorizează Ministerul Finanţelor să introducă, la solicitarea Ministerului Sănătăţii, modificările în structura bugetului de stat şi în structura bugetului Ministerului Sănătăţii pe anul 2025 aferente Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog.
    (2) Execuţia bugetară a Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog pe anul 2025 aferentă bugetului de venituri proprii şi subvenţii se transferă instituţiei publice reorganizate ca instituţie publică finanţată integral din bugetul de stat, potrivit instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor la solicitarea Ministerului Sănătăţii.
    (3) Veniturile proprii ale anului curent şi excedentul din anii precedenţi al bugetului de venituri proprii şi subvenţii al Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog se virează ca venit la bugetul de stat, iar excedentul bugetului fondurilor externe nerambursabile se utilizează în continuare de către această instituţie publică pe destinaţiile stabilite potrivit prevederilor legale în vigoare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Tánczos Barna
                    p. Secretarul general al Guvernului,
                    Mihnea-Claudiu Drumea
                    Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Adriana Pistol,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 20 februarie 2025.
    Nr. 3.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016