Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 26 din 20 aprilie 2023  pentru modificarea şi completarea art. 12 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 26 din 20 aprilie 2023 pentru modificarea şi completarea art. 12 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 339 din 21 aprilie 2023
    Întrucât stabilirea valorii reale a terenurilor, pentru societăţile cu capital de stat aflate în portofoliul instituţiilor publice care îndeplinesc calitatea de minister de resort şi sunt implicate în procesul de privatizare, este importantă şi are un impact semnificativ, cu această valoare majorându-se capitalul social,
    deoarece legislaţia aferentă privatizărilor utilizează numai noţiunea de „valoare a terenurilor“, fără a o explica, ceea ce ar putea conduce la ideea stabilirii unei valori de circulaţie, potrivit dreptului comun - Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    întrucât cu privire la aceste aspecte legate de evaluarea terenurilor, în practică, au fost pronunţate o serie de hotărâri judecătoreşti diametral opuse, respectiv, pe de o parte, o serie de instanţe au considerat că prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la evaluarea terenurilor de către experţi desemnaţi de oficiile registrului comerţului nu sunt aplicabile şi, pe de altă parte, alte instanţe au considerat că şi în aceste cazuri se impune evaluarea terenurilor de către experţi desemnaţi de oficiile registrului comerţului,
    faţă de această împrejurare, precum şi faţă de faptul că inclusiv legislaţia din materia privatizărilor instituie reglementări privind o valoare actualizată a terenurilor cu care se realizează majorarea, societatea interesată urmând să solicite oficiului registrului comerţului desemnarea unui expert în vederea întocmirii unui raport de expertiză,
    totodată, utilizarea ratei inflaţiei la reevaluarea terenurilor care urmează să devină aport în natură al statului la capitalul social al unei societăţi, în raport cu evoluţia pieţei imobiliare, a condus la stabilirea unor valori ale terenurilor care nu au avut un echivalent în valorile tranzacţiilor imobiliare, aşa cum acestea se regăsesc în expertizele efectuate de evaluatori imobiliari autorizaţi pentru determinarea valorilor orientative privind proprietăţile imobiliare din România utilizate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România,
    în condiţiile date, pentru a facilita majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care s-au emis certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, dar din anumite motive nu a intervenit majorarea capitalului social cu valoarea acestora, se vor propune norme care să statueze procedura de urmat, astfel încât statul să obţină acţiunile decurgând din valoarea terenului,
    deoarece supraevaluarea activelor cu încălcarea principiului prudenţei prevăzut de normele contabile - elementele patrimoniale trebuie evaluate la valoarea lor reală pentru a putea asigura un bilanţ real, necorelarea valorii contabile a terenurilor cu valoarea reală a acestora generează înscrierea de date denaturate în situaţiile financiare, iar prin aceasta o informare eronată a utilizatorilor de informaţii contabile şi a creditorilor, inclusiv bănci,
    ca urmare a inflaţiei de acţiuni nou-emise, valoarea operatorului se deteriorează semnificativ, astfel, în situaţia operatorilor economici tranzacţionaţi pe piaţa de capital, inflaţia de acţiuni nou-emise va genera creşterea ofertei de vânzare, urmată de diminuarea valorii de tranzacţionare a acţiunilor, iar o redresare a acestei situaţii poate dura şi până la jumătate de an pentru un operator economic, în funcţie de încrederea investitorilor în managementul acestuia,
    deoarece această situaţie ar avea consecinţe deosebit de grave asupra încrederii investitorilor pe piaţa de capital, în sensul scăderii interesului acestora de a mai investi în acţiunile unui operator care mai are acţionar statul român, cum ar fi:
    a) informarea denaturată a potenţialilor investitori care sunt încurajaţi să investească în active supraevaluate;
    b) denaturarea echilibrului economic al societăţii şi a stabilităţii financiare a acesteia; vulnerabilizarea operaţiunilor de admitere la tranzacţionare, chiar amânarea pe termen nelimitat a acestei operaţiuni cu efecte negative atât asupra societăţii, cât şi asupra acţionarilor acesteia;
    c) contestarea operaţiunii de majorare de către acţionarii minoritari generată de obligativitatea aportului în numerar, de o valoare substanţială, pe care aceştia trebuie să îl aducă în societate pentru a-şi putea menţine cota de participare la capitalul social şi de faptul că aceştia nu ar avea disponibilitatea de a efectua o astfel de acţiune,

    având în vedere că o majorare a capitalului social cu o valoare supraevaluată în mod artificial a terenurilor, ca aport în natură al acţionarului stat, va conduce, în cele mai multe cazuri, la contestarea acestei acţiuni de către acţionarii minoritari, fie prin invocarea unor aspecte procedurale - formalităţi de convocare, cerinţe de cvorum, solicitarea respingerii cererii de menţiuni la înregistrarea hotărârilor adunării generale a acţionarilor privind majorarea capitalului social la registrul comerţului, fie prin contestarea temeiului legal invocat pentru majorare,
    întrucât trenarea şi nesoluţionarea de urgenţă a aspectelor referitoare la majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor pot conduce la imposibilitatea finalizării cu succes a unor proceduri de reorganizare, precum Planul de restructurare notificat în data de 4 decembrie 2020 cu numărul SA 59974 (2021/C) - Restructurarea Complexului Energetic Oltenia - S.A., aprobat prin Decizia Comisiei C (2022) 553 final din 26 ianuarie 2022 privind ajutorul de stat SA 59974 - 2021/C (ex 2020/N, ex 2020/PN),
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Articolul 12 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) şi (4^2), cu următorul cuprins:
    "(4^1) În situaţia în care, anterior diminuării participaţiei statului sau a unităţii administrativ-teritoriale, emiterea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor în condiţiile prevăzute la art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea şi evaluarea unor terenuri deţinute de societăţile comerciale cu capital de stat, cu modificările şi completările ulterioare, nu a fost urmată de majorarea capitalului social, valoarea terenurilor se include, potrivit legii, în patrimoniul societăţii reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar capitalul social se majorează cu valoarea terenurilor care va fi considerată aport în natură al statului sau al unităţii administrativ-teritoriale implicate, după caz, în schimbul căreia se vor emite acţiuni suplimentare ce vor reveni statului prin instituţia publică implicată sau unităţii administrativ-teritoriale implicate, conform dispoziţiilor art. 113 lit. f) şi art. 210 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4^2) Majorarea capitalului social prevăzută la alin. (4^1) cu aportul în natură al statului sau al unei unităţi administrativ-teritoriale, după caz, reprezentând terenurile pentru care s-au obţinut certificate de atestare a dreptului de proprietate, se efectuează la valoarea justă determinată cu cel mult 90 de zile înainte de data convocării adunării generale extraordinare a acţionarilor pentru aprobarea majorării capitalului social."

    2. Alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) În cazul în care certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se eliberează după privatizare, capitalul social se majorează de drept cu valoarea terenurilor care va fi considerată aport în natură al statului sau al unei unităţi administrativ-teritoriale, după caz, în schimbul căreia se vor emite acţiuni suplimentare ce vor reveni statului prin instituţia publică implicată sau unităţii administrativ-teritoriale implicate."

    3. După alineatul (5^2) se introduc două noi alineate, alin. (5^3) şi (5^4), cu următorul cuprins:
    "(5^3) Terenurile prevăzute la alin. (5) se evaluează la valoarea justă determinată cu cel mult 90 de zile înainte de data convocării adunării generale extraordinare a acţionarilor pentru modificarea actului constitutiv, pe baza rapoartelor de evaluare întocmite, conform standardelor în vigoare, de evaluatori independenţi, autorizaţi conform legii, indiferent de data la care au fost emise certificatele de atestare a dreptului de proprietate.
(5^4) În cazul societăţilor ale căror acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o/un piaţă reglementată/sistem multilateral de tranzacţionare, prevederile alin. (5) şi (5^3) se completează cu prevederile Legii nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a se asigura tratamentul egal şi nediscriminatoriu al tuturor acţionarilor."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul energiei,
                    Virgil-Daniel Popescu
                    p. Ministrul economiei,
                    Mihai-Ion Macaveiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    p. Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Constantin Saragea,
                    secretar general
                    p. Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
                    Angel-Iulian Călin,
                    secretar de stat
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Petre Daea
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 20 aprilie 2023.
    Nr. 26.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016