Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere următoarele:
dat fiind faptul că, la data de 25 ianuarie 2022, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE, a deschis discuţiile de aderare cu şase state candidate, printre care se numără şi România,
în considerarea faptului că aderarea României la OCDE este un obiectiv strategic al politicii externe române, inclus în actualul program de guvernare, astfel că toate instituţiile implicate trebuie să ia măsuri şi să comunice periodic stadiul de îndeplinire a criteriilor de aderare la OCDE,
având în vedere solicitările formulate de către OCDE în cadrul Raportului de evaluare privind necesităţile de îmbunătăţire, privind necesitatea de a lua în considerare un benchmark extern la care să fie raportate ratele de rentabilitate ale fondurilor de pensii private în vederea reducerii comportamentului asemănător de investire a activelor de către administratori,
ţinând cont de unele reguli de investire a activelor mai puţin restrictive pentru fondurile de pensii facultative, aderarea la aceste fonduri de pensii fiind voluntară, de eliminarea limitei comune de investiţii pentru obligaţiunile corporative şi acţiuni şi de creşterea pragului de investiţii în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare, aşa cum se face în cazul fondurilor de pensii ocupaţionale,
dată fiind posibilitatea ca fondurile de pensii private să investească în acţiuni şi obligaţiuni corporative tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate din statele OCDE şi, astfel, să se stabilească aceleaşi limite de investiţii pentru obligaţiunile guvernamentale şi municipale emise de ţările Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European,
având în vedere oferirea posibilităţii participanţilor de a alege fondul de pensii în funcţie de profilul de risc şi luarea în considerare a implementării unor strategii de investiţii life-cycle,
în vederea sporirii transparenţei în ceea ce priveşte calculul provizioanelor tehnice efectuat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară şi asigurându-se că discrepanţele dintre calculele efectuate de societăţile de pensii sau de către administratorii fondurilor de pensii sunt explicate în mod corespunzător, conform raportului Accession Review of Romania: private pensions,
dat fiind faptul că solicitările formulate de către OCDE, transmise autorităţilor române prin scrisoarea Comitetului pentru Investiţii (INV) din ianuarie 2024, care includ recomandările prioritare referitoare la Codurile de liberalizare ale OCDE subliniază necesitatea realizării unor progrese semnificative în primul semestru al anului 2025 pentru a finaliza evaluarea în cadrul Comitetului INV pe parcursul anului curent,
având în vedere faptul că se impune adoptarea unor măsuri legislative, în regim de urgenţă, pentru a completa legislaţia primară aplicabilă sistemului de pensii private din România în sensul asigurării conformităţii cu recomandările OCDE,
întrucât s-a identificat necesitatea de modificare şi completare a Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
luând în considerare că adoptarea urgentă a modificărilor şi completărilor necesar a fi aduse actelor normative mai sus menţionate în vederea implementărilor măsurilor recomandate de către OCDE este esenţială pentru a asigura finalizarea evaluării în cadrul Comitetului INV în cursul anului 2025, conform calendarului de aderare asumat de către ţara noastră,
ţinând cont de faptul că neadoptarea acestor măsuri în termenul stabilit ar putea întârzia procesul de aderare al României ca ţară candidată şi ar putea afecta negativ şansele sale de a deveni membru OCDE, implicit neîndeplinirea unui obiectiv strategic al politicii externe române,
având în vedere că aceste împrejurări obiective vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare, se impune adoptarea de măsuri imediate în ceea ce priveşte completarea cadrului legal aplicabil sistemului de pensii private, astfel încât activitatea sistemului de pensii private să se desfăşoare în condiţii de maximă siguranţă pentru participanţi.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 12 se introduce un nou punct, pct. 12^1, cu următorul cuprins:
"12^1. Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. - instrumente juridice ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mişcărilor de capital şi Codul de liberalizare a operaţiunilor curente invizibile;"
2. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 23 se introduce un nou punct, pct. 23^1, cu următorul cuprins:
"23^1. O.C.D.E. - Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică;"
3. La articolul 3, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) contribuţiile convertite în unităţi de fond;"
4. La articolul 23 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea portofoliului, iar cele deţinute pentru acoperirea fondului de garantare şi a provizioanelor tehnice se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii şi duratei drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor;"
5. La articolul 24, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Structura de administrare a riscului se asigură că există procese şi proceduri pentru identificarea, cuantificarea, gestionarea, monitorizarea şi raportarea riscurilor la care sunt supuşi fondul de pensii şi administratorul."
6. La articolul 25 alineatul (1), literele a) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi de disponibilităţi la vedere şi de depozite în lei şi în valute cotate, care pot fi convertite prin intermediul pieţei valutare cu respectarea regimului valutar stabilit de Banca Naţională a României, la instituţii de credit sau la sucursale ale instituţiilor de credit autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau al statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. şi care nu se află în procedura de supraveghere specială ori de administrare specială sau a cărei autorizaţie nu este retrasă, fără să depăşească un procent mai mare de 20% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;
...........................................................
d) acţiuni şi drepturi tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;"
7. La articolul 25 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:
"d^1) obligaţiuni corporative, admise la tranzacţionare pe pieţe reglementate şi supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii, cu excepţia obligaţiunilor care presupun sau încorporează un instrument derivat;"
8. La articolul 25 alineatul (1), litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"h) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte ţări, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;"
9. La articolul 32, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 32
(1) O persoană devine participant la un fond de pensii prin semnarea, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanţă, a unui act de aderare individual, din proprie iniţiativă sau în urma repartizării sale de către instituţia de evidenţă."
10. La articolul 57, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Activele şi pasivele fiecărui fond de pensii administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestionează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator, cu excepţia operaţiunilor de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate."
11. La articolul 57, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Operaţiunile de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate sunt efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. şi sunt notificate în prealabil acesteia."
12. Articolul 58 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 58
(1) Administratorul nu poate delega răspunderea privind administrarea fondului de pensii.
(2) Încredinţarea executării anumitor obligaţii către un terţ nu îl exonerează de răspundere pe administrator.
(3) Administratorul poate delega către terţi, sub condiţia notificării prealabile a A.S.F., pe bază de contract scris şi în conformitate cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi, exercitarea activităţilor prevăzute la art. 57 alin. (1) lit. k^1) şi l)."
13. La articolul 61, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Administratorul deţine un nivel adecvat de lichiditate, stabilit prin reglementările A.S.F., a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puţin 6 luni."
14. La articolul 62, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 62
(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acţionar direct şi/sau acţionar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepţia situaţiei în care administratorii fac parte din acelaşi grup."
15. După articolul 80 se introduce un nou articol, art. 80^1, cu următorul cuprins:
"ART. 80^1
Administratorul are obligaţia să menţină pe întreaga durată de funcţionare condiţiile prevăzute în capitolul IX şi avute în vedere la autorizarea de către A.S.F."
16. La articolul 112, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
"(7) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori."
17. La articolul 141 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e^1), cu următorul cuprins:
"e^1) nerespectarea de către administrator sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestuia ori a persoanelor care deţin funcţii-cheie a obligaţiei prevăzute la art. 80^1;"
ART. II
Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 31 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 8 se introduce un nou punct, pct. 8^1, cu următorul cuprins:
"8^1. alocarea dinamică reprezintă alocarea activelor unui fond de pensii facultative în funcţie de vârsta participantului;"
2. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 12 se introduce un nou punct, pct. 12^1, cu următorul cuprins:
"12^1. Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. reprezintă instrumente juridice ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mişcărilor de capital şi Codul de liberalizare a operaţiunilor curente invizibile;"
3. La articolul 2 alineatul (1), punctul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"16. depozitarul reprezintă instituţia de credit avizată de A.S.F., potrivit legii, pentru activitatea de depozitare, căreia îi sunt încredinţate spre păstrare, în condiţii de siguranţă, toate activele fiecărui fond de pensii facultative, şi care se încadrează în una din următoarele categorii:
a) instituţii de credit din România, autorizate de Banca Naţională a României, în conformitate cu legislaţia bancară; sau
b) sucursale din România ale unor instituţii de credit, autorizate într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European; sau
c) de la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., sucursale din România ale unor instituţii de credit dintr-un stat aderent la respectivele coduri, altele decât cele prevăzute la lit. b), autorizate de Banca Naţională a României pentru a desfăşura activitate bancară pe teritoriul României, în conformitate cu legislaţia bancară;"
4. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 17 se introduce un nou punct, pct. 17^1, cu următorul cuprins:
"17^1. fondul de pensii facultative cu alocare dinamică reprezintă fondul de pensii facultative în care alocarea activelor se realizează în funcţie de vârsta participantului;"
5. La articolul 2 alineatul (1) punctul 19, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"h) orice alt instrument admis la tranzacţionare pe o piaţă reglementată într-un stat membru al Uniunii Europene, într-un stat aparţinând Spaţiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. ori pentru care s-a făcut o cerere de admitere la tranzacţionare pe o astfel de piaţă;"
6. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 20 se introduce un nou punct, pct. 20^1, cu următorul cuprins:
"20^1. O.C.D.E. reprezintă Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică;"
7. La articolul 2 alineatul (1), punctul 29 se abrogă.
8. La articolul 2 alineatul (1), punctele 33-35 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"33. statul de origine reprezintă statul membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. în care administratorul îşi are sediul social şi principala structură administrativă sau, dacă nu are un sediu social, locul unde se află principala sa structură administrativă;
34. statul gazdă reprezintă statul membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în care administratorul are o sucursală sau îşi desfăşoară activitatea în mod direct din statul de origine, cu respectarea legislaţiei privind pensiile facultative şi a legislaţiei privind munca şi protecţia socială relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative aplicabilă în statul gazdă;
35. statul terţ reprezintă oricare alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene, nu aparţine Spaţiului Economic European sau nu aparţine statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;"
9. După articolul 12 se introduce un nou articol, art. 12^1, cu următorul cuprins:
"ART. 12^1
Administratorul are obligaţia să menţină pe întreaga durată de funcţionare condiţiile prevăzute la capitolul II şi avute în vedere la autorizarea de către A.S.F."
10. La articolul 13 alineatul (2), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"f) statul membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în care funcţionează administratorul, în cazul desfăşurării activităţilor transfrontaliere;"
11. La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Activele şi pasivele fiecărui fond de pensii facultative sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct, separat de celelalte activităţi şi de contabilitatea proprie ale administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator, cu excepţia operaţiunilor de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate."
12. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Operaţiunile de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate sunt efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. şi sunt notificate în prealabil acesteia."
13. La articolul 17, alineatul (2^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2^1) Administratorul poate delega către terţi, cu condiţia notificării prealabile a A.S.F., pe bază de contract scris şi în conformitate cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi, exercitarea activităţilor prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. l^1) şi m)."
14. La articolul 17, alineatul (2^2) se abrogă.
15. La articolul 20, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Administratorul deţine un nivel adecvat de lichiditate, stabilit prin reglementările A.S.F., a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puţin 6 luni;"
16. La articolul 21, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 21
(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acţionar direct şi/sau acţionar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepţia situaţiei în care administratorii fac parte din acelaşi grup."
17. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 29
(1) Poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate care a fost autorizată, avizată sau supusă unei proceduri similare în vederea funcţionării ca administrator, întrun alt stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau, de la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., într-un stat aderent la respectivele coduri.
(2) Administratorii prevăzuţi la alin. (1) sunt supuşi procedurii de înregistrare în Registrul prevăzut la art. 13 alin. (1) şi sunt exceptaţi de la cerinţa autorizării de către A.S.F.
(3) Administratorii autorizaţi în România pot primi contribuţii de la participanţi şi întreprinderi dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.
(4) Persoanele care îndeplinesc condiţiile pentru a deveni participanţi la scheme de pensii facultative din România pot vira contribuţii către fonduri de pensii administrate de administratori autorizaţi într-un stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.
(5) Administratorul autorizat în România, potrivit prezentei legi, poate, direct sau prin sucursale, să administreze o schemă de pensii facultativă într-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.
(6) Administratorul prevăzut la alin. (5) notifică intenţia sa A.S.F., indicând statul membru gazdă în care doreşte să desfăşoare activitate direct şi/sau prin sucursale şi principalele caracteristici ale schemei de pensii; în cazul în care administratorul doreşte înfiinţarea unei sucursale, acesta comunică A.S.F. informaţiile referitoare la structura organizaţională a sucursalei, adresa din statul în care este stabilită schema de pensii, numele şi datele de contact ale persoanelor care răspund de administrarea sucursalei, precum şi alte informaţii şi documente stabilite în reglementările A.S.F.
(7) A.S.F., notificată conform alin. (6), dacă nu are motive să considere că structura administrativă sau situaţia financiară a administratorului ori reputaţia şi calificările profesionale sau experienţa persoanelor din conducerea acestuia sunt incompatibile cu activităţile propuse în statul gazdă, comunică autorităţii competente din acest stat, în termen de 3 luni de la primire, toate informaţiile prevăzute la alin. (6) şi aduce la cunoştinţă administratorului aceasta.
(8) Înainte ca un administrator autorizat, avizat sau care a fost supus unei proceduri similare procedurii de autorizare întrun stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. să înceapă să desfăşoare activitate de administrare a fondurilor de pensii facultative în România, autoritatea competentă din statul de origine notifică A.S.F. în acest sens şi solicită comunicarea cerinţelor stabilite de legislaţia privind pensiile facultative din România, inclusiv legislaţia privind munca şi protecţia socială relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative, spre transmitere administratorului interesat.
(9) Administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., care intenţionează să desfăşoare activitate transfrontalieră în România, direct sau prin intermediul unei sucursale, transmite documentaţia şi respectă cerinţele de furnizare de informaţii stabilite de A.S.F., potrivit prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia.
(10) A.S.F. supraveghează permanent administratorul dintrun stat al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., care desfăşoară activitate transfrontalieră în România, urmărind respectarea în activităţile acestuia a cerinţelor stabilite de legislaţia aplicabilă în domeniul pensiilor facultative din România, inclusiv legislaţia privind munca şi protecţia socială relevantă în domeniul pensiilor facultative, precum şi a cerinţelor de furnizare de informaţii, prevăzute la alin. (9).
(11) În cazul în care administratorul prevăzut la alin. (9) nu respectă reglementările aplicabile, A.S.F. solicită acestuia să se încadreze în prevederile legale şi informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la aceasta.
(12) A.S.F, în colaborare cu autoritatea competentă din statul de origine, adoptă măsuri preventive, de remediere sau sancţionatoare pentru a determina administratorul să pună capăt încălcării constatate. Măsurile adoptate de A.S.F. sunt motivate temeinic şi comunicate administratorului şi pot consta inclusiv în interzicerea sau restricţionarea activităţii administratorului, începând cu data prevăzută în actul individual emis de A.S.F.
(13) În situaţia în care măsurile adoptate de A.S.F. conform prevederilor alin. (12) se dovedesc ineficiente şi administratorul nu a respectat aceste măsuri sau în situaţia în care asemenea măsuri nu au fost adoptate de către autoritatea din statul de origine, iar administratorul continuă să încalce cerinţele stabilite de legislaţia aplicabilă în domeniul pensiilor facultative din România, inclusiv legislaţia privind munca şi protecţia socială relevantă în acest domeniu, A.S.F. poate, după ce informează autoritatea competentă din statul de origine, să ia măsurile necesare pentru a preveni sau a sancţiona alte încălcări, inclusiv, dacă este strict necesar, interdicţia aplicată administratorului de a desfăşura activitate în România.
(14) A.S.F. poate solicita autorităţii competente din statul de origine al administratorului să decidă asupra separării activelor şi pasivelor corespunzătoare activităţii desfăşurate în România de celelalte active şi pasive."
18. La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 36
(1) Modificarea prospectului schemei de pensii facultative se face de către administrator, cu avizul prealabil al A.S.F."
19. La articolul 38, literele b) şi j) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) rentabilitatea fondului de pensii facultative s-a situat sub rentabilitatea minimă calculată conform reglementărilor A.S.F., timp de 6 trimestre consecutive;
......................................................
j) în cazul desfăşurării de activităţi transfrontaliere, în condiţiile art. 29, atunci când administratorul nu respectă cerinţele stabilite de legislaţia din domeniul muncii şi protecţiei sociale relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative din statul gazdă;"
20. La articolul 47 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) contribuţiile convertite în unităţi de fond;"
21. După articolul 47 se introduce un nou articol, art. 47^1, cu următorul cuprins:
"ART. 47^1
La solicitarea administratorului, cu avizul A.S.F., un fond de pensii facultative autorizat poate avea o structură de portofoliu cu alocare dinamică."
22. La articolul 51, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii facultative au dreptul la egalitate de tratament şi în cazul schimbării locului de muncă, a domiciliului sau reşedinţei într-o altă ţară, stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E."
23. La articolul 75, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 75
(1) Actul individual de aderare este un contract scris, încheiat între persoana fizică şi administrator, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanţă, şi conţine acordul persoanei la contractul de societate şi la prospectul schemei de pensii facultative, precum şi faptul că a primit o copie a acestor documente şi a acceptat conţinutul acestora."
24. La articolul 76, alineatele (5) şi (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) Angajatorul constituie şi virează lunar contribuţia datorată de fiecare angajat care a aderat la un fond de pensii facultative, pe baza actului individual de aderare la prospectul schemei de pensii facultative încheiat cu un administrator.
....................................................
(11) Participanţii pot, în orice moment, să modifice, cu respectarea nivelului prevăzut la alin. (2), să suspende sau să înceteze contribuţiile la un fond de pensii facultative, înştiinţând administratorul şi angajatorul."
25. La articolul 77, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) În cazul schimbării locului de muncă, a domiciliului sau a reşedinţei în altă ţară, stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., participantul şi beneficiarul păstrează dreptul la pensia facultativă câştigată în cadrul schemelor de pensii facultative din România şi aceasta se plăteşte în acel stat, în cuantumul rămas după scăderea tuturor taxelor şi cheltuielilor aferente plăţii."
26. La articolul 84 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea portofoliului, iar cele deţinute pentru acoperirea Fondului de garantare se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii şi duratei drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor;"
27. La articolul 86, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Structura de administrare a riscului se asigură că există procese şi proceduri pentru identificarea, cuantificarea, gestionarea, monitorizarea şi raportarea riscurilor la care sunt supuşi fondul de pensii şi administratorul."
28. La articolul 87, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 87
(1) Administratorul investeşte activele fondului de pensii facultative în:
a) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi de disponibilităţi la vedere şi de depozite, în lei şi în valute cotate, care pot fi convertite prin intermediul pieţei valutare cu respectarea regimului valutar stabilit de Banca Naţională a României, la instituţii de credit sau la sucursale ale instituţiilor de credit autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau al statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. şi care nu se află în procedura de supraveghere specială ori de administrare specială sau a căror autorizaţie nu este retrasă, fără să depăşească un procent mai mare de 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
b) titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor din România, emise de state membre ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau emise de statele aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 100% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
c) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţile administraţiei publice locale din România, din statele membre ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
d) acţiuni şi drepturi tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
e) obligaţiuni corporative, admise la tranzacţionare pe pieţe reglementate şi supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative, cu excepţia obligaţiunilor care presupun sau încorporează un instrument derivat;
f) titluri de stat şi alte valori mobiliare emise de state terţe, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
g) obligaţiuni şi alte valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate, emise de autorităţile administraţiei publice locale din state terţe, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
h) obligaţiuni şi alte valori mobiliare ale organismelor străine neguvernamentale, dacă aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate şi îndeplinesc cerinţele de rating, în procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
i) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte ţări, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;
j) investiţii private de capital sub forma acţiunilor la societăţi din România, din state ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiţii private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene, din state aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;
k) acţiuni şi obligaţiuni emise de entităţi constituite pe bază de parteneriat public-privat sau fonduri de investiţii specializate în infrastructură, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;
l) valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate emise de fonduri sau societăţi care desfăşoară activităţi de dezvoltare şi promovare imobiliară, cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii, închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii, administrarea imobilelor, în procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;
m) alte forme de investiţii prevăzute de normele adoptate de A.S.F."
29. La articolul 87, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Prin excepţie de la prevederile art. 87 alin. (1) lit. d), administratorul poate investi activele fondului de pensii facultative cu alocare dinamică în acţiuni şi drepturi tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 80% din valoarea totală a activelor fondului de pensii."
30. La articolul 91 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) rata de rentabilitate minimă calculată conform reglementărilor A.S.F."
31. La articolul 91, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În cazul în care rata de rentabilitate a unui fond de pensii facultative este mai mică decât rata de rentabilitate minimă, prevăzută la alin. (1) lit. c), timp de 6 trimestre consecutive, A.S.F. retrage autorizaţia de administrare a administratorului respectiv, aplicând procedura privind administrarea specială prevăzută la art. 58-70."
32. La articolul 93 alineatul (2), litera b) se abrogă.
33. La articolul 94, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) participantul nu îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 93 alin. (2) lit. c), caz în care primeşte suma existentă în contul său ca plată unică sau plăţi eşalonate în rate pe o durată de maximum 5 ani, la alegerea sa;"
34. La articolul 102, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
"(7) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori."
35. La articolul 103, alineatele (1) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 103
(1) Administratorul îl informează anual, în scris, pe fiecare participant, la ultima adresă comunicată sau prin mijloace electronice, despre activul personal, respectiv numărul de unităţi de fond şi valoarea acestora, precum şi despre situaţia administratorului.
.......................................................
(7) În cazul în care un participant la o schemă de pensii facultative din România îşi schimbă locul de muncă, domiciliul sau reşedinţa într-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., administratorul îi va comunica în scris informaţii adecvate referitoare la drepturile sale de pensie facultativă şi opţiunile sale posibile în acest caz."
36. Articolul 114 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 114
Depozitarii care au fost autorizaţi, avizaţi sau supuşi unei proceduri similare în vederea funcţionării ca depozitar al activelor fondurilor de pensii facultative într-un stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., definiţi conform art. 2 alin. (1) pct. 16, sunt exceptaţi de la cerinţa avizării de către A.S.F."
37. La articolul 121 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
"b^1) nerespectarea de către administrator sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestuia ori a persoanelor care deţin funcţii-cheie a obligaţiei prevăzute la art. 12^1;"
ART. III
Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 8 ianuarie 2020, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3 alineatul (1), după litera k) se introduce o nouă literă, lit. k^1), cu următorul cuprins:
"k^1) alocarea dinamică - alocarea activelor unui fond de pensii ocupaţionale în funcţie de vârsta participantului;"
2. La articolul 3 alineatul (1), după litera p) se introduce o nouă literă, lit. p^1), cu următorul cuprins:
"p^1) Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. - instrumente juridice ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mişcărilor de capital şi Codul de liberalizare a operaţiunilor curente invizibile;"
3. La articolul 3 alineatul (1), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. t^1), cu următorul cuprins:
"t^1) fond de pensii ocupaţionale cu alocare dinamică - fondul de pensii ocupaţionale care ajustează alocarea activelor în funcţie de vârsta participantului;"
4. La articolul 3 alineatul (1), după litera u) se introduce o nouă literă, lit. u^1), cu următorul cuprins:
"u^1) O.C.D.E. - Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică;"
5. La articolul 4, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) De la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizată, avizată sau care a fost supusă unui regim echivalent de autorizare în vederea funcţionării ca administrator de fonduri de pensii ocupaţionale pentru această activitate întrun stat aderent la respectivele coduri."
6. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) Administratorii prevăzuţi la alin. (3^1) sunt exceptaţi de la cerinţa autorizării de către A.S.F."
7. La articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acţionar direct şi/sau acţionar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepţia situaţiei în care administratorii fac parte din acelaşi grup."
8. La articolul 28, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori."
9. La articolul 35, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Activităţile de administrare şi furnizare a pensiilor ocupaţionale, precum şi toate activele şi angajamentele corespunzătoare acestora sunt restricţionate, gestionate şi organizate separat de alte activităţi ale administratorului, fără posibilitate de transfer, cu excepţia operaţiunilor de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate."
10. La articolul 35, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Operaţiunile de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate vor fi efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. şi vor fi notificate în prealabil acesteia."
11. La articolul 36, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Administratorul poate externaliza, parţial sau în totalitate, activităţile prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. h)-o) unor prestatori de servicii care să opereze în numele său.
(2) Administratorul nu poate delega răspunderea şi rămâne pe deplin responsabil de respectarea obligaţiilor care îi revin în temeiul prezentei legi atunci când externalizează activităţi conform alin. (1)."
12. După articolul 56 se introduce un nou articol, art. 56^1, cu următorul cuprins:
"ART. 56^1
Un fond poate fi administrat şi de către entităţile prevăzute la art. 4 alin. (3) şi (3^1)."
13. La articolul 62 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) documentul care atestă, după caz, autorizarea ca administrator de fonduri de către autorităţi competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, aparţinând Spaţiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;"
14. La articolul 62, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) La solicitarea administratorului, cu avizul A.S.F., un fond de pensii ocupaţionale autorizat poate avea o structură de portofoliu cu alocare dinamică."
15. La articolul 65 alineatul (1), litera d) se abrogă.
16. La articolul 90, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Valoarea activelor nete ale unui fond şi valoarea unităţii de fond se calculează de către administrator şi depozitar şi se comunică A.S.F. conform reglementărilor acesteia."
17. După articolul 92 se introduce un nou articol, art. 92^1, cu următorul cuprins:
"ART. 92^1
Prevederile art. 92 se aplică corespunzător şi în cazul administratorilor prevăzuţi la art. 4 alin. (3^1)."
18. La articolul 96 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea portofoliului;"
19. După articolul 119 se introduce un nou articol, art. 119^1, cu următorul cuprins:
"ART. 119^1
(1) De la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. poate fi depozitar, în sensul prezentei legi, şi orice sucursală a unei instituţii de credit autorizate, avizate sau care a fost supusă unei proceduri similare în vederea funcţionării ca depozitar al activelor fondurilor de pensii ocupaţionale într-un stat aderent la respectivele coduri, care nu este un stat membru al Uniunii Europene sau nu aparţine Spaţiului Economic European, autorizată de Banca Naţională a României, în conformitate cu legislaţia bancară.
(2) Depozitarii prevăzuţi la alin. (1) sunt exceptaţi de la cerinţa avizării de către A.S.F."
20. La articolul 140, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În cazul activităţilor transfrontaliere, registrul A.S.F. prevăzut la alin. (1) conţine şi informaţii privind statele în care funcţionează administratorii."
ART. IV
(1) Prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică şi cererilor de autorizare, aprobare sau avizare, după caz, depuse şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, administratorii, depozitarii şi alte entităţi reglementate de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a se conforma prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Luca-Alexandru Niculescu,
secretar de stat
Bucureşti, 16 aprilie 2025.
Nr. 26.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: