Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 24 din 21 martie 2024  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 24 din 21 martie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 249 din 22 martie 2024
    Având în vedere faptul că prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, au fost reglementate măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020,
    luând în considerare faptul că în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 un număr de 32 de proiecte din sectorul de apă şi apă uzată, în valoare de peste 6,7 miliarde de euro, din care au fost certificate cheltuieli de numai aproximativ 2 miliarde de euro în perioada de programare 2014-2020, nu au fost finalizate în perioada de eligibilitate aferentă perioadei de programare, autorităţile române au convenit cu Comisia Europeană etapizarea acestora astfel încât a doua etapă a proiectelor să fie implementată în cadrul Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027 (PDD), în baza prevederilor art. 118/118a din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului,
    având în vedere faptul că etapa a doua a acestor proiecte finanţată prin Programul Dezvoltare durabilă include contractele de servicii, furnizare şi lucrări atribuite în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi preluate integral sau parţial în cadrul Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027, pentru care au fost aplicate prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând seama de consecinţele negative ale nepromovării în regim de urgenţă a prezentului act normativ, prin imposibilitatea aplicării prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi a asigurării finanţării proiectelor preluate în cadrul Programului Dezvoltare durabilă, cu efecte negative imediate asupra continuării investiţiilor demarate în cadrul Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020,
    având în vedere faptul că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ conduce la blocarea plăţilor către beneficiarii Programului operaţional Infrastructură mare din sectorul de mediu ale căror proiecte sunt etapizate în Programul Dezvoltare durabilă 2021-2027 şi care au beneficiat de prevederile actului normativ a cărui modificare se propune prin prezenta ordonanţă de urgenţă, aspect care va conduce la neîndeplinirea previziunilor de declaraţii de cheltuieli aferente anului 2024, respectiv neîndeplinirea elementelor prevăzute în vederea evaluării intermediare, potrivit art. 18 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, şi astfel se va exclude din alocarea financiară a Programului Dezvoltare durabilă contravaloarea cuantumului de flexibilitate în valoare de 664 milioane de euro,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 496 din 7 august 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDONANŢĂ
    privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013, Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi pentru Programul Dezvoltare durabilă 2021-2027"

    2. La articolul 1, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
    "c) implementează proiecte aprobate în cadrul Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027 sau care au fost preluate integral sau parţial din Programul operaţional Infrastructură mare, pe întreaga perioadă de implementare a Programului Dezvoltare durabilă."

    3. La articolul 2, alineatele (1^1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1^1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor legale, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă, conform prevederilor legale în vigoare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, de la o poziţie distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020», şi Programul Dezvoltare durabilă, de la o poziţie distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare» în situaţiile prevăzute la alin. (4), pentru proiecte aprobate în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 sau care au fost preluate integral sau parţial din Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru proiecte aprobate în cadrul Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027 sau care au fost preluate integral sau parţial din Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020.
(2) Sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale stabilite, în aplicarea prevederilor legale, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu, de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare şi pentru Programul Dezvoltare durabilă, de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1) sau de la poziţia distinctă prevăzută la alin. (1^1) în situaţiile prevăzute la alin. (4)."

    4. La articolul 2 alineatul (4), literele e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "e) în cazul contractelor de achiziţie publică/contractelor de achiziţie sectorială, încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi al Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027, a căror procedură de atribuire a făcut obiectul controlului ex ante exercitat de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 186/2018, cu modificările şi completările ulterioare, anterior producerii de efecte asupra bugetului Uniunii Europene sau naţional prin rambursarea unor cheltuieli derivate din contract şi pentru care au fost stabilite corecţii financiare sau reduceri procentuale;
f) în cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări, produse sau servicii încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027, pentru care au fost stabilite corecţii financiare sau reduceri procentuale, ca urmare a constatării existenţei în documentaţia de atribuire a unor cerinţe restrictive, care conduc la restrângerea concurenţei, prin includerea unor standarde sau specificaţii tehnice, cerinţe de performanţă sau cerinţe funcţionale, producător, origine, un anumit procedeu, mărci, brevete, tipuri, producţie specifică sau alte cerinţe fără menţiunea «sau echivalent», dacă procedura de achiziţie publică a fost lansată anterior datei de 1 iulie 2020, data emiterii de către autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructură mare a Instrucţiunii nr. 31/2020, ca urmare a transmiterii de către Comisia Europeană a Raportului final ARES (2020) 1625280."

    5. La articolul 3, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Creanţele bugetare rezultate din corecţiile financiare şi sumele de recuperat rezultate în urma stabilirii corecţiilor, în aplicarea prevederilor legale, pentru încălcarea dispoziţiilor art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare şi Programul Dezvoltare durabilă, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (4).
    (2) Sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale stabilite, în aplicarea prevederilor legale, pentru încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare şi Programul Dezvoltare durabilă, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (4)."

    6. La articolul 4, alineatele (2), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructură mare şi a Programului Dezvoltare durabilă verifică şi certifică solicitările prevăzute la alin. (1) sub aspectul încadrării acestora în situaţiile prevăzute la art. 2 şi 3 şi le supun aprobării conducerii autorităţii de management.
    ...............................................................................................
(4) Măsurile dispuse de către ordonatorul principal de credite prevăzute la alin. (3) se comunică beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 de către autoritatea de management a Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv de autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructură mare şi a Programului Dezvoltare durabilă.
(5) Sumele aferente debitelor nerecuperate pentru fondurile externe nerambursabile, cofinanţare şi taxa pe valoarea adăugată, pentru care beneficiarii definiţi la art. 1 nu mai au calitate de debitor, se sting conform surselor de finanţare prin transferul din contul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu, alimentat din poziţia bugetară prevăzută la art. 2 alin. (1) în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional sectorial Mediu, în vederea transferării acestora în conturile de disponibil aferente fiecărei surse de finanţare, şi vor fi utilizate pentru continuarea finanţării Programului operaţional sectorial Mediu, respectiv prin transferul din contul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare şi Programul Dezvoltare durabilă, alimentat din poziţia bugetară prevăzută la art. 2 alin. (1^1) în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent Programului operaţional Infrastructură mare şi Programului Dezvoltare durabilă, în vederea transferării acestora în conturile de disponibil şi/sau de cheltuieli bugetare aferente fiecărei surse de finanţare, şi vor fi utilizate pentru continuarea finanţării Programului operaţional Infrastructură mare şi a Programului Dezvoltare durabilă, cu excepţia sumelor plătite în anii precedenţi şi recuperate în anul curent, pentru care se aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare."

    7. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Dobânzile aferente sumelor datorate bugetului Uniunii Europene se calculează până la data transmiterii comunicării prevăzute la art. 4 alin. (4) şi se vor suporta de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare şi Programul Dezvoltare Durabilă, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin (1^1)."

    8. La articolul 6, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    Nu fac obiectul prezentului act normativ sumele aferente contractelor finanţate din fonduri europene din cadrul Programului operaţional sectorial Mediu 2007-2013, respectiv din cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi Programului Dezvoltare durabilă 2021-2027:"

    9. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Solicitările realizate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1, potrivit prevederilor art. 4, se soluţionează de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în ordinea înregistrării acestora, cu încadrarea în sumele alocate prin legile bugetare anuale cu această destinaţie, pe întreaga perioadă de implementare a Programului operaţional sectorial Mediu, a Programului operaţional Infrastructură mare, respectiv a Programului Dezvoltare durabilă."

    10. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Sumele care vor rezulta din reducerile procentuale pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, aferente situaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4), şi pentru neregulile rezultate din încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE, aferente situaţiei prevăzute la art. 3 alin. (4), se recuperează de autoritatea de management în contul de disponibil destinat încasării creanţelor bugetare aferent programului operaţional, din sumele alocate în bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu şi de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare şi Programul Dezvoltare durabilă, de la poziţia distinctă din cadrul titlului 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare», respectiv de la poziţia distinctă din cadrul titlului 58 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare"



    ART. II
    (1) Pentru proiectele finanţate prin Programul Dezvoltare durabilă, sumele recuperate atât în cazul proiectelor finalizate care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt contestate sau în litigiu, cât şi în cazul proiectelor aflate în implementare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în urma stabilirii corecţiilor financiare, în aplicarea prevederilor legale, pentru neregulile constatate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul Dezvoltare durabilă, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Pentru proiectele finanţate prin Programul Dezvoltare durabilă, sumele recuperate atât în cazul proiectelor finalizate care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt contestate sau în litigiu, cât şi în cazul proiectelor aflate în implementare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru încălcarea art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul Dezvoltare durabilă, de la poziţia distinctă prevăzută la art. 2 alin. (1^1), în situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. III
    În termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Normele de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 şi pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, aprobate prin Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene nr. 2014/2022, se vor modifica în mod corespunzător.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Carmen Moraru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 21 martie 2024.
    Nr. 24.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016