Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere că, până la sfârşitul anului 2026, România are obligaţia să realizeze lucrări de împădurire şi reîmpădurire pe o suprafaţă de 27.760 ha, în conformitate cu prevederile Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României,
ţinând cont că în perioada 1990-2020 s-au realizat lucrări de împăduriri la nivel naţional pe suprafaţa de 387.000 ha, din care, în vederea creşterii suprafeţelor de pădure, s-au realizat 47.000 ha împăduriri pe terenuri degradate şi perdele forestiere de protecţie, iar în ultimii ani suprafeţele de terenuri agricole degradate împădurite au scăzut constant de la 2.355 ha în anul 2014 la mai puţin de 200 ha în anul 2020,
luând în considerare necesitatea creşterii suprafeţei ocupate cu vegetaţie forestieră, în principal, pentru reabilitarea unor zone puternic afectate de fenomenele de eroziune de suprafaţă şi eoliană, ca urmare a restrângerii sub limitele acceptabile a suprafeţei ocupate de vegetaţie forestieră,
apreciind că majorarea suprafeţelor de terenuri acoperite cu vegetaţie forestieră contribuie semnificativ la diminuarea efectului schimbărilor climatice, dar şi la adaptarea la acestea, prin sporirea stocării carbonului pe termen lung în structuri forestiere şi echilibrarea bilanţului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră,
având în vedere ţintele privind suprafeţele ce trebuie împădurite, precum şi faptul că lucrările de împădurire se realizează doar primăvara şi toamna în perioade relativ scurte de timp, iar pregătirea în vederea realizării plantaţiilor necesită durate mari, respectiv realizarea proiectului de împădurire care cuprinde analize de sol, cartări ale terenului, măsurători cadastrale şi altele asemenea,
având în vedere ritmul scăzut de împădurire a terenurilor din afara fondului forestier naţional, respectiv mai puţin de 200 ha în anul 2020, şi necesitatea creşterii suprafeţelor acoperite cu vegetaţie forestieră în vederea realizării obiectivelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, este obligatorie realizarea unor intervenţii legislative care să simplifice procedurile de împădurire a terenurilor din afara fondului forestier naţional.
Ţinând cont de faptul că neîndeplinirea sau îndeplinirea cu întârziere a ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României care vizează investiţiile „verzi“, referitoare la împăduriri şi reîmpăduriri, poate conduce la un dezechilibru în ceea ce priveşte posibilitatea finanţării altor tipuri de investiţii, ca de exemplu cele din sectorul transporturilor,
considerând că neadoptarea prezentului act normativ în regim de urgenţă implică: amânarea corectării cadrului juridic existent şi, implicit, ratarea perioadei optime de împădurire din primăvară şi pregătirea campaniei de toamnă, precum şi blocarea împăduririi terenurilor din afara fondului forestier naţional, care va conduce la extinderea fenomenelor de torenţializare şi la apariţia unor puternice degradări ale terenurilor, prin erodări şi alunecări, asociate şi cu alţi factori perturbatori, în zonele de deal, iar în regiunile de câmpie, apariţia secetelor frecvente şi prelungite, a fenomenelor de deşertificare cu efecte negative asupra producţiei agricole şi asupra condiţiilor generale de mediu şi de viaţă şi, implicit, la nerealizarea obiectivelor de împădurire şi reîmpădurire înscrise în Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României,
ţinând cont de faptul că extinderea şi modernizarea alimentării cu apă şi canalizării reprezintă unul dintre domeniile-ţintă care contribuie la promovarea intereselor şi obiectivelor politicii de mediu privind conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului acvatic, precum şi a sănătăţii umane şi luând în considerare necesitatea urgentă de realizare a investiţiilor necesare în vederea conformării cu Directiva 91/271/CEE a Consiliului din 21 mai 1991 privind tratarea apelor urbane reziduale şi cu Directiva 98/83/CE a Consiliului din 3 noiembrie 1998 privind calitatea apei destinate consumului uman, precizăm faptul că se impune completarea Legii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Luând în considerare faptul că este necesar ca intervenţia legislativă să fie realizată într-un termen cât mai scurt, astfel încât România să asigure îndeplinirea condiţiei favorizante în domeniul apei şi apei uzate şi să absoarbă fondurile europene pentru următoarea perioadă de programare bugetară,
în baza faptului că completarea cu celeritate a acestei legi se justifică, pe de o parte, ca urmare a faptului că îndeplinirea condiţiei favorizante este obligatorie pentru finanţarea investiţiilor în sistemele de alimentare cu apă şi canalizare, precum şi, pe de altă parte, pentru necesitatea realizării, extinderii şi modernizării sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare în contextul eforturilor şi al contribuţiei acestor investiţii la redresarea şi rezilienţa activităţilor economice şi sociale,
ţinând cont că neaprobarea acestor măsuri conduce la riscul pierderii fondurilor alocate din cauza întârzierilor în promovarea reformelor, în contextul în care perioada de elaborare şi implementare a proiectelor este limitată, iar nesoluţionarea urgentă a problemelor semnalate poate conduce la avansarea procedurii de infringement şi la întârzierea sau chiar pierderea fondurilor alocate prin politica de coeziune,
în vederea eficientizării activităţii Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate se impune crearea cadrului legal astfel încât preşedintele acestei instituţii să poată delega atribuţii atât vicepreşedinţilor, secretarului general, secretarului general adjunct, cât şi personalului cu funcţii de conducere.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
La articolul 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/2022 pentru aprobarea măsurilor necesare realizării campaniei naţionale de împădurire şi reîmpădurire prevăzute în Planul naţional de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 7 aprilie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 236/2023, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Prima anuală prevăzută la alin. (1) se acordă în ultimul trimestru al fiecărui an, începând cu anul recepţionării lucrărilor de plantare, în cuantum de 640 euro/an/ha, pentru o perioadă de 20 de ani, la cursul Băncii Naţionale a României de la data de 1 ianuarie a anului în care se acordă, în baza unui raport care să confirme existenţa plantaţiei realizate, întocmit de către garda forestieră competentă teritorial."
ART. II
După articolul 9 din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 7 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul cuprins:
"ART. 9^1
(1) Statul sprijină finanţarea realizării şi modernizării sistemelor publice de apă şi canalizare din bugetul naţional, fonduri europene şi din bugetul Administraţiei Fondului pentru Mediu.
(2) Planul naţional de dezvoltare şi investiţii în sectorul de apă şi apă uzată se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale din domeniul mediului, apelor şi pădurilor, cu avizul autorităţii publice centrale din domeniul dezvoltării regionale, lucrărilor publice şi administraţiei.
(3) În vederea respectării cerinţelor europene legate de asigurarea alimentării cu apă potabilă şi colectarea şi epurarea apelor uzate urbane, precum şi pentru asigurarea sustenabilităţii serviciului de alimentare cu apă şi canalizare, autoritatea publică centrală din domeniul mediului, apelor şi pădurilor elaborează Strategia naţională pentru sectorul de apă şi apă uzată, care se avizează de autoritatea publică centrală din domeniul dezvoltării regionale, lucrărilor publice şi administraţiei şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
ART. III
(1) Planul naţional de dezvoltare şi investiţii în sectorul de apă şi apă uzată prevăzut la art. 9^1 alin. (2) din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aprobă în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Strategia naţională pentru sectorul de apă şi apă uzată prevăzută la art. 9^1 alin. (3) din Legea nr. 241/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se elaborează şi se aprobă în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. IV
La articolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2024 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul mediului, apelor şi pădurilor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 29 august 2024, cu modificările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Conducerea Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate este asigurată de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de trei vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, precum şi un secretar general şi un secretar general adjunct numiţi prin decizie a prim-ministrului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate îndeplineşte funcţia de ordonator terţiar de credite şi poate delega atribuţii vicepreşedinţilor, secretarului general, secretarului general adjunct şi personalului cu funcţii de conducere."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Silviu Nicu Macovei,
secretar de stat
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ Barbu
Bucureşti, 9 aprilie 2025.
Nr. 23.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: