Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere necesitatea creşterii eficienţei colectării veniturilor la bugetul general consolidat şi pentru asigurarea unei coordonări integrate a activităţii administraţiei fiscale în acţiunea de combatere a fraudei şi evaziunii fiscale, precum şi răspunderea Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară într-un mod care să asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice, instituită prin Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând cont de necesitatea combaterii eficiente a comportamentelor neconforme şi a fraudei fiscale prin demararea acţiunilor complexe, ţintite, la contribuabilii cu risc fiscal ridicat, dar şi de necesitatea îmbunătăţirii structurii de control operativ privind lupta împotriva evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale, având în vedere importanţa respectării secretului fiscal ca cerinţă fundamentală care asigură funcţionarea corectă a sistemului administrării fiscale, precum şi consecinţele nerespectării acestuia, deoarece este necesară o nouă structură organizatorică care să permită implementarea eficientă a reformelor din toate punctele de vedere specifice unei schimbări, dar şi ţinând cont de necesitatea accelerării măsurilor care să vizeze atât majorarea veniturilor bugetare, cât şi reducerea unora dintre cheltuielile bugetare, dar şi de evitare a riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat, văzând măsurile instituite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2023 privind înfiinţarea, dezvoltarea şi administrarea unui hub financiar la nivelul Ministerului Finanţelor şi actele normative aflate în transparenţă publică pe site-ul Ministerului Finanţelor, emise în aplicarea acesteia, respectiv măsurile specifice pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, prin care Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală îi sunt atribuite noi sarcini şi competenţe în domeniul digitalizării prin înfiinţarea unei noi structuri în vederea evidenţierii/urmăririi/monitorizării veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. (sistem informatic de interes strategic naţional) şi a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice, deoarece prin reforma 1 din Pilonul III, componenta C8 din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, se abordează nevoia urgentă de modernizare şi digitalizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, astfel încât colectarea impozitelor să fie mai eficientă în raport cu obiectivul de a creşte raportul venit - PIB şi de a reduce decalajul fiscal la TVA, întrucât este necesară consolidarea colaborării şi comunicării cu alte administraţii fiscale, precum şi cu organisme internaţionale, pe ariile de interes şi priorităţile comune existente la nivel internaţional, inclusiv consolidarea mecanismului consultativ de colaborare cu mediul de afaceri şi contribuabili pentru transparentizare şi creşterea conformării fiscale, ţinând cont de faptul că este necesară asigurarea resurselor necesare desfăşurării activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală la nivelul şi standardele stabilite şi pentru a furniza servicii de calitate contribuabililor, cu personal calificat adecvat, nu numai în privinţa legislaţiei fiscale şi a proceselor, ci şi în ceea ce priveşte toate competenţele, ţinând cont de fenomenele complexe (contrabanda, frauda vamală şi fiscală) care se manifestă la nivel global şi care constituie o ameninţare permanentă pentru mediul concurenţial al pieţei legale, interne şi europene, de natură să afecteze substanţial bugetul de stat consolidat al fiecărui stat membru şi implicit interesele financiare ale Uniunii Europene, dar şi de faptul că aceste fenomene (contrabanda, frauda vamală şi fiscală) cauzează pierderi financiare importante, care se datorează sustragerii de la controlul vamal, neachitării taxelor vamale, a altor taxe datorate bugetului de stat, inclusiv a taxei pe valoarea adăugată (TVA) şi a accizelor, întrucât implementarea Sistemului naţional RO e-Sigiliu este un proiect de digitalizare asumat de care România are nevoie pentru îmbunătăţirea şi modernizarea activităţii specifice a instituţiilor specializate din cadrul Ministerului Finanţelor, precum şi pentru îmbunătăţirea cooperării cu celelalte instituţii competente, având în vedere faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor propuse ar menţine nivelul prezent al capacităţii administrative a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, fără posibilitatea de a crea impactul pozitiv necesar majorării veniturilor bugetare, ar conduce la neîndeplinirea responsabilităţilor şi a misiunilor stabilite prin Sistemul naţional RO e-Sigiliu şi ar conduce la creşterea factorului de risc în ceea ce priveşte introducerea pe piaţă a produselor contrafăcute, a contrabandei, precum şi a evaziunii şi a fraudelor fiscale şi vamale, deoarece este necesară echivalarea, prin act normativ, a funcţiilor publice specifice de inspector antifraudă, şef birou vamal, şef adjunct birou vamal, inspector vamal, agent vamal şi controlor vamal cu funcţii publice generale, iar în lipsa unei echivalări a funcţiilor publice specifice cu funcţiile publice generale nu pot fi aplicate toate modalităţile de modificare a raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici, aspect care este de natură a afecta dreptul funcţionarilor publici la dezvoltarea carierei, iar în lipsa echivalării este afectat şi dreptul la carieră al funcţionarilor publici din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv din Autoritatea Vamală Română şi, implicit, aceştia ar putea fi discriminaţi în raport cu alte categorii de funcţionari publici cu funcţii publice specifice, precum şi realizarea în mod corespunzător a rolului şi atribuţiilor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv ale Autorităţii Vamale Române şi asigurarea capacităţii de funcţionare a acestora, ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat şi că neadoptarea acestor măsuri ar avea consecinţe negative asupra bugetului consolidat, fiind absolut necesare pentru implementarea unor soluţii viabile de administrare care să conducă la o capacitate administrativă sporită necesară pentru o mai bună colectare a veniturilor statului, reducerea evaziunii şi fraudei fiscale, precum şi asigurarea de servicii mai bune pentru cetăţeni, dată fiind situaţia extraordinară în care statul român trebuie să instituie măsuri eficiente pentru combaterea evaziunii fiscale, în vederea creşterii gradului de colectare a veniturilor bugetare şi reducerii pierderilor la bugetul de stat, luând în considerare precizările organismelor internaţionale, ca urmare a evaluărilor periodice, potrivit cărora Agenţia Naţională de Administrare Fiscală are nevoie de stabilitate, de consolidarea capacităţii instituţionale, astfel încât să pună în aplicare politica fiscală a ţării, să asigure veniturile fiscale prin disciplina financiară pe care Guvernul şi-a asumat-o prin programul de guvernare, în considerarea faptului că toate aceste elemente constituie o situaţie de urgenţă şi vizează interesul public şi strategic, având în vedere urgenţa obţinerii veniturilor la bugetul general consolidat şi digitalizarea masivă a sistemului informatic existent drept condiţie esenţială şi necesară în cadrul procesului de consolidare instituţională şi a veniturilor a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 609/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 18, alineatul (4^1) va avea următorul cuprins: "(4^1) Preşedintele Agenţiei este ajutat în activitatea sa de 3 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin decizie a prim-ministrului la propunerea preşedintelui Agenţiei. Vicepreşedinţii exercită atribuţiile delegate de preşedintele Agenţiei. Răspunderile şi atribuţiile vicepreşedinţilor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei." 2. La articolul 21, alineatul (1) va avea următorul cuprins: "ART. 21 (1) Prin atribuţiile încredinţate, Agenţia asigură: administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare date prin lege în competenţa sa, precum şi controlul fiscal, respectiv inspecţie fiscală, control inopinat, control antifraudă, verificarea situaţiei fiscale personale, verificare documentară, conformare voluntară pentru prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte care au ca efect frauda fiscală şi evaziunea fiscală, precum şi a altor fapte date prin lege în competenţa sa." ART. II Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 3 va avea următorul cuprins: "ART. 3 (1) În cadrul Agenţiei se înfiinţează Direcţia generală antifraudă fiscală, structură fără personalitate juridică, cu atribuţii de prevenire, descoperire şi combatere a actelor şi faptelor de evaziune fiscală şi fraudă fiscală. (2) În cadrul direcţiilor regionale antifraudă fiscală funcţionează structuri teritoriale judeţene cu sediul în judeţele din aria de activitate a acestora, astfel cum sunt stabilite prin hotărârea Guvernului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Operaţionalizarea structurilor antifraudă teritoriale judeţene are loc începând cu data de 1 ianuarie 2025." 2. Articolul 4 va avea următorul cuprins: "ART. 4 (1) Personalul Direcţiei generale antifraudă fiscală este compus din funcţionari publici, cu funcţii publice generale sau specifice, şi din personal contractual. (2) Funcţiile publice specifice utilizate în cadrul Agenţiei pentru Direcţia generală antifraudă fiscală sunt funcţii publice specifice de conducere de inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector şef direcţie antifraudă, inspector şef serviciu antifraudă şi funcţii publice specifice de execuţie din clasa I de inspector antifraudă. (3) Ocuparea posturilor aferente funcţiilor publice specifice prevăzute la alin. (2) se face potrivit prevederilor referitoare la ocuparea funcţiilor publice din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare. (4) Personalul care ocupă funcţii publice specifice în cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală are drepturi şi îndatoriri specifice de serviciu care se stabilesc prin statutul finanţistului, aprobat în condiţiile art. 380 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (5) Numirea în funcţiile publice specifice prevăzute la alin. (2), modificarea/suspendarea/încetarea raporturilor de serviciu, precum şi sancţionarea se fac prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. (6) Ocuparea funcţiilor publice specifice prevăzute la alin. (2) se face cu condiţia obţinerii avizului psihologic şi a avizului psihologic de integritate ca urmare a promovării evaluărilor psihologice complexe, precum şi a evaluărilor de integritate realizate prin intermediul unităţilor specializate atestate în condiţiile legii. (7) Persoanele care ocupă funcţiile publice specifice prevăzute la alin. (2) sunt supuse anual sau la solicitarea Agenţiei, dar nu mai mult de două ori într-un an calendaristic, evaluărilor prevăzute la alin. (6). Costurile acestor evaluări se suportă din bugetul Agenţiei. (8) Funcţionarilor publici care ocupă funcţii publice specifice în cadrul structurii antifraudă li se consideră vechime în specialitatea studiilor absolvite întreaga perioadă în care îşi desfăşoară activitatea în structura antifraudă. (9) În cazul în care, cu ocazia efectuării evaluărilor anuale sau periodice realizate conform alin. (7), nu mai este îndeplinită condiţia prevăzută la alin. (6), persoanelor care ocupă funcţiile publice specifice prevăzute la alin. (2) li se aplică prevederile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare." 3. La articolul 5, alineatele (1) şi (4) vor avea următorul cuprins: "ART. 5 (1) Personalul Agenţiei din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală care ocupă funcţii publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane şi alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecţie şi comunicare, care se atribuie gratuit. În anumite situaţii, în realizarea atribuţiilor de serviciu, personalul care ocupă funcţii publice specifice poate îmbrăca ţinuta civilă. Personalul Agenţiei din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală în timpul acţiunilor speciale cu risc beneficiază de suportul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române sau, după caz, al Inspectoratului General al Poliţiei Române, la solicitarea preşedintelui Agenţiei, în condiţiile stabilite prin protocolul prevăzut la art. 9. ................................................................................................. (4) Normele generale şi speciale de dotare a personalului care ocupă funcţii publice specifice în cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală, însemnele distinctive, modelul ecusonului, uniformei, al legitimaţiei de control/serviciu şi al ordinului de serviciu se stabilesc prin hotărâre a Guvernului." 4. La articolul 6, alineatul (1) va avea următorul cuprins: "ART. 6 (1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul din cadrul Agenţiei care ocupă funcţii publice specifice în cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală este învestit cu exerciţiul autorităţii publice şi beneficiază de protecţie, potrivit legii." 5. La articolul 8, alineatul (1) va avea următorul cuprins: "ART. 8 (1) La orice acţiune de control antifraudă participă minimum două persoane care ocupă funcţii publice specifice utilizate în cadrul Agenţiei pentru Direcţia generală antifraudă fiscală." ART. III (1) Numirea personalului Direcţiei generale antifraudă fiscală, care ocupă funcţii publice generale şi îndeplineşte atribuţii specifice acestei activităţi, în funcţiile publice specifice prevăzute la art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, se va realiza în termen de 30 de zile de la data aprobării statului de funcţii al aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, modificat ca urmare a aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. (2) Numirea personalului Direcţiei generale antifraudă fiscală conform alin. (1) se va realiza prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin transformarea posturilor aferente funcţiilor publice generale ocupate în posturi aferente funcţiilor publice specifice. (3) Până la data de 1 ianuarie 2025, personalul Direcţiei generale antifraudă fiscală numit conform alin. (1) şi (2) este obligat să facă demersuri pentru obţinerea avizelor prevăzute la art. 4 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare. (4) În situaţia în care nu se îndeplineşte condiţia prevăzută la alin. (3), se obţine un aviz negativ din cele două prevăzute la art. 4 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, sau ambele avize sunt negative, personalul în cauză din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală se eliberează din funcţia publică în condiţiile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (5) Personalul care nu îndeplineşte atribuţii specifice activităţii Direcţiei generale antifraudă fiscală se menţine în funcţiile publice generale/contractuale în care a fost numit/încadrat. ART. IV (1) Începând cu data de 1 mai 2024, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală se reorganizează prin preluarea Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, instituţie publică aflată în subordinea Agenţiei, prin fuziune prin absorbţie. (2) Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili va funcţiona ca direcţie generală, fără personalitate juridică, în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. (3) Competenţa de administrare fiscală a Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, ca organ fiscal central, se stabileşte în condiţiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. (4) Salarizarea personalului Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili preluat în cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se face similar salarizării personalului aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. (5) Încadrarea personalului Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili în numărul de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi în noua structură organizatorică a acestuia se face în termenele şi cu procedura prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă funcţionarilor publici şi de legislaţia muncii. (6) Pentru litigiile în care parte este Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti, indiferent de faza de judecată, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili şi dobândeşte calitatea procesuală a acesteia. (7) Procedurile aferente activităţii Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, aflate în derulare, se preiau şi se continuă de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, care se subrogă în drepturile şi obligaţiile acesteia, actele îndeplinite anterior potrivit legii rămânând valabile. (8) Patrimoniul stabilit pe baza situaţiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, arhiva, activitatea, personalul şi numărul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 şi execuţia bugetară pe anul în curs până la data protocolului de predare-preluare, aferente activităţii Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, sunt preluate pe bază de protocol de predare-preluare de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Protocolul de predare-preluare se încheie până la data de 30 aprilie 2024. Modificările în execuţia bugetară pe anul în curs se efectuează pe baza instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor la solicitarea Agenţiei Naţionale de Administraţie Fiscală. ART. V (1) Încălcarea prevederilor referitoare la divulgarea informaţiilor secrete de serviciu sau nepublice de către personalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, are acces la acest tip de informaţii atrage răspunderea penală potrivit art. 304 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare . (2) Divulgarea fără drept a informaţiilor referitoare la riscul fiscal rezultate din utilizarea modulelor informatice de antifraudă prin care sunt identificate acte şi fapte potenţiale de evaziune fiscală sau informaţii referitoare la impozite şi taxe neîncasate la bugetul general consolidat, care constituie secret de serviciu, de către personalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, are acces la acest tip de informaţii atrage răspunderea penală potrivit art. 304 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare. ART. VI Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La anexa nr. 5 punctul II litera A, după punctul 32 se introduc patru noi puncte, pct. 33-36, cu următorul cuprins: "33. inspector general antifraudă;34. inspector general adjunct antifraudă;35. inspector şef direcţie antifraudă;36. inspector şef serviciu antifraudă." 2. La anexa nr. 5 punctul II litera B, după punctul 29 se introduce un nou punct, pct. 30, cu următorul cuprins: "30. inspector antifraudă." 3. La anexa nr. 5^1, numărul curent 2 „Agenţia Naţională de Administrare Fiscală“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "
┌────┬────────────┬───────────┬─────────┬──────────────┬────────────┬─────────────┐
│ │ │Funcţia │ │ │ │ │
│ │Denumirea │publică │ │ │Vechimea în │Funcţia │
│ │autorităţii │generală cu│Nivelul │Nivelul │specialitate│publică │
│Nr. │sau │care se │funcţiei │studiilor │necesară │specifică ce │
│crt.│instituţiei │echivalează│publice │necesare │exercitării │se │
│ │publice │funcţia │ │ │funcţiei │echivalează │
│ │ │publică │ │ │publice │ │
│ │ │specifică │ │ │ │ │
├────┼────────────┼───────────┼─────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │
├────┼────────────┼───────────┼─────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┤
│ │ │Director │ │ │ │Inspector │
│ │ │general │ │ │ │general │
│ │ │ │ │ │ │antifraudă │
│ │ ├───────────┤ │Clasa I, │ ├─────────────┤
│ │ │Director │ │studii │ │Inspector │
│ │ │general │ │universitare │ │general │
│ │ │adjunct │ │de licenţă │ │adjunct │
│ │ │ │ │absolvite cu │ │antifraudă │
│ │ ├───────────┤ │diplomă de │ ├─────────────┤
│ │ │ │ │licenţă sau │ │Inspector şef│
│ │ │Director │ │echivalentă şi│ │direcţie │
│ │ │ │ │studii │ │antifraudă │
│ │ ├───────────┤ │universitare │ ├─────────────┤
│ │ │Director │ │de master │ │Şef │
│ │ │executiv │ │absolvite cu │Conform │administraţie│
│ │ ├───────────┤ │diplomă în │prevederilor├─────────────┤
│ │ │ │ │domeniul │art. 468 │Şef │
│ │ │Director │ │administraţiei│alin. (2) │administraţie│
│ │ │executiv │ │publice, │lit. b) din │adjunct │
│ │ │adjunct │ │managementului│prezentul ├─────────────┤
│ │ │ │ │sau în │cod │Şef unitate │
│ │ │ │Conducere│specialitatea │ │fiscală* │
│ │ ├───────────┤ │studiilor │ ├─────────────┤
│ │ │Şef │ │necesare │ │Şef unitate │
│ │ │serviciu** │ │ocupării │ │fiscală** │
│ │ ├───────────┤ │funcţiei │ ├─────────────┤
│ │ │Director │ │publice sau cu│ │Trezorier-şef│
│ │ │executiv │ │diplomă │ │ │
│ │ ├───────────┤ │echivalentă │ ├─────────────┤
│ │ │Director │ │conform │ │Trezorier-şef│
│ │ │executiv │ │prevederilor │ │adjunct │
│ │ │adjunct │ │art. 57 alin. │ │ │
│ │ ├───────────┤ │(2) din Legea │ ├─────────────┤
│ │ │Şef │ │învăţământului│ │Inspector şef│
│ │ │serviciu │ │superior nr. │ │serviciu │
│ │ │ │ │199/2023, cu │ │antifraudă │
│ │ ├───────────┤ │modificările ├────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │şi │Conform │ │
│ │ │ │ │completările │prevederilor│ │
│ │ │Şef │ │ulterioare │art. 468 │Ofiţer de │
│ │ │serviciu │ │ │alin. (2) │legătură la │
│ │ │ │ │ │lit. a) din │SELEC │
│ │ │ │ │ │prezentul │ │
│ │ │ │ │ │cod │ │
│ │ ├───────────┼─────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │ │ │ │ │
│ │ │funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │ │ │
│ │ │clasa I, │ │ │ │Inspector │
│ │ │grad │ │ │ │antifraudă, │
│ │ │profesional│ │ │ │clasa I, grad│
│ │ │debutant, │ │ │ │profesional │
│ │ │conform │ │ │ │debutant │
│ │ │art. 392 │ │ │ │ │
│ │ │alin. (1) │ │ │ │ │
│ │ │din │ │ │ │ │
│ │ │prezentul │ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │ │ │ │ │
│ │ │funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │Conform │ │
│ │ │clasa I, │ │ │prevederilor│Inspector │
│ │ │grad │ │ │art. 468 │antifraudă, │
│ │ │profesional│ │ │alin. (1) │clasa I, grad│
│ │ │asistent, │ │ │lit. a) din │profesional │
│ │ │conform │ │ │prezentul │asistent │
│ │ │art. 392 │ │ │cod │ │
│ │ │alin. (1) │ │Clasa I, │ │ │
│ │ │din │ │studii │ │ │
│ │ │prezentul │ │universitare │ │ │
│ │ │cod │ │de licenţă │ │ │
│ │ ├───────────┤ │absolvite cu ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │ │diplomă de │ │ │
│ │ │funcţiile │ │licenţă sau │ │ │
│ │ │publice de │ │echivalentă │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │Conform │ │
│ │ │clasa I, │ │ │prevederilor│Inspector │
│ │ │grad │ │ │art. 468 │antifraudă, │
│ │ │profesional│ │ │alin. (1) │clasa I, grad│
│ │ │principal, │ │ │lit. b) din │profesional │
│ │ │conform │ │ │prezentul │principal │
│ │ │art. 392 │ │ │cod │ │
│ │ │alin. (1) │ │ │ │ │
│ │ │din │ │ │ │ │
│ │ │prezentul │ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │ │ │ │ │
│ │ │funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │Conform │ │
│ │ │clasa I, │ │ │prevederilor│Inspector │
│ │ │grad │ │ │art. 468 │antifraudă, │
│ │ │profesional│ │ │alin. (1) │clasa I, grad│
│ │ │superior, │ │ │lit. c) din │profesional │
│ │ │conform │ │ │prezentul │superior │
│ │ │art. 392 │ │ │cod │ │
│ │ │alin. (1) │ │ │ │ │
│ │ │din │ │ │ │ │
│ │ │prezentul │ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├───────────┤ ├──────────────┼────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │ │ │ │ │
│ │ │funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │ │ │
│ │ │clasa I, │ │ │ │Inspector │
│ │ │grad │ │ │ │casier, clasa│
│ │Agenţia │profesional│ │ │ │I, grad │
│2 │Naţională de│debutant, │ │ │ │profesional │
│ │Administrare│conform │ │ │ │debutant │
│ │Fiscală │art. 392 │ │ │ │ │
│ │ │alin. (1) │ │ │ │ │
│ │ │din │ │ │ │ │
│ │ │prezentul │ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │ │ │ │ │
│ │ │funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │Conform │ │
│ │ │clasa I, │ │ │prevederilor│Inspector │
│ │ │grad │ │ │art. 468 │casier, clasa│
│ │ │profesional│ │ │alin. (1) │I, grad │
│ │ │asistent, │ │ │lit. a) din │profesional │
│ │ │conform │ │ │prezentul │asistent │
│ │ │art. 392 │ │ │cod │ │
│ │ │alin. (1) │ │ │ │ │
│ │ │din │ │ │ │ │
│ │ │prezentul │ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │Execuţie │ │ │ │
│ │ │funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │Conform │ │
│ │ │clasa I, │ │ │prevederilor│Inspector │
│ │ │grad │ │ │art. 468 │casier, clasa│
│ │ │profesional│ │ │alin. (1) │I, grad │
│ │ │principal, │ │ │lit. b) din │profesional │
│ │ │conform │ │ │prezentul │principal │
│ │ │art. 392 │ │ │cod │ │
│ │ │alin. (1) │ │ │ │ │
│ │ │din │ │ │ │ │
│ │ │prezentul │ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Cu │ │ │ │ │
│ │ │funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de│ │ │Conform │ │
│ │ │clasa I, │ │ │prevederilor│Inspector │
│ │ │grad │ │ │art. 468 │casier, clasa│
│ │ │profesional│ │ │alin. (1) │I, grad │
│ │ │superior, │ │ │lit. c) din │profesional │
│ │ │conform │ │ │prezentul │superior │
│ │ │art. 392 │ │ │cod │ │
│ │ │alin. (1) │ │ │ │ │
│ │ │din │ │Clasa I, │ │ │
│ │ │prezentul │ │studii │ │ │
│ │ │cod │ │universitare │ │ │
│ │ ├───────────┤ │de licenţă ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │absolvite cu │ │Referent │
│ │ │clasa a │ │diplomă de │ │casier, clasa│
│ │ │III-a, │ │licenţă sau │ │a III-a, grad│
│ │ │grad │ │echivalentă │ │profesional │
│ │ │profesional│ │ │ │debutant │
│ │ │debutant │ │ │ │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │ │Conform │Referent │
│ │ │clasa a │ │ │prevederilor│casier, │
│ │ │III-a, │ │ │art. 468 │clasa a │
│ │ │grad │ │ │alin. (1) │III-a, grad │
│ │ │profesional│ │ │lit. a) din │profesional │
│ │ │asistent │ │ │prezentul │asistent │
│ │ │ │ │ │cod │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │ │Conform │Referent │
│ │ │clasa a │ │ │prevederilor│casier, │
│ │ │III-a, │ │ │art. 468 │clasa a │
│ │ │grad │ │ │alin. (1) │III-a, grad │
│ │ │profesional│ │ │lit. b) din │profesional │
│ │ │principal │ │ │prezentul │principal │
│ │ │ │ │ │cod │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │ │Conform │Referent │
│ │ │clasa a │ │ │prevederilor│casier, │
│ │ │III-a, │ │ │art. 468 │clasa a │
│ │ │grad │ │ │alin. (1) │III-a, grad │
│ │ │profesional│ │ │lit. c) din │profesional │
│ │ │superior │ │ │prezentul │superior │
│ │ │ │ │ │cod │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │ │ │Casier │
│ │ │clasa a │ │ │ │trezorier, │
│ │ │III-a, │ │ │ │clasa a │
│ │ │grad │ │ │ │III-a, grad │
│ │ │profesional│ │ │ │profesional │
│ │ │debutant │ │ │ │debutant │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │ │Conform │Casier │
│ │ │clasa a │ │ │prevederilor│trezorier, │
│ │ │III-a, │ │ │art. 468 │clasa a │
│ │ │grad │ │ │alin. (1) │III-a, grad │
│ │ │profesional│ │ │lit. a) din │profesional │
│ │ │asistent │ │ │prezentul │asistent │
│ │ │ │ │ │cod │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │ │Conform │Casier │
│ │ │clasa a │ │ │prevederilor│trezorier, │
│ │ │III-a, │ │ │art. 468 │clasa a │
│ │ │grad │ │ │alin. (1) │III-a, grad │
│ │ │profesional│ │ │lit. b) din │profesional │
│ │ │principal │ │ │prezentul │principal │
│ │ │ │ │ │cod │ │
│ │ ├───────────┤ │ ├────────────┼─────────────┤
│ │ │Referent, │ │ │Conform │Casier │
│ │ │clasa a │ │ │prevederilor│trezorier, │
│ │ │III-a, │ │ │art. 468 │clasa a │
│ │ │grad │ │ │alin. (1) │III-a, grad │
│ │ │profesional│ │ │lit. c) din │profesional │
│ │ │superior │ │ │prezentul │superior │
│ │ │ │ │ │cod │ │
└────┴────────────┴───────────┴─────────┴──────────────┴────────────┴─────────────┘
NOTĂ: * se utilizează în situaţia unităţilor fiscale care funcţionează la nivelul municipiilor, constituite la nivel de direcţie, cu respectarea normativului de posturi prevăzut de lege; ** se utilizează în situaţia unităţilor fiscale care funcţionează la nivelul oraşelor/comunelor, constituite la nivel de serviciu, cu respectarea normativului de posturi prevăzut de lege." 4. La anexa nr. 5^1, după numărul curent 2 se introduce un nou număr curent, nr. crt. 2^1 „Autoritatea Vamală Română“, cu următorul cuprins: "
┌────┬───────────┬─────────────┬─────────┬──────────────┬────────────┬───────────┐
│ │ │Funcţia │ │ │ │ │
│ │Denumirea │publică │ │ │Vechimea în │Funcţia │
│ │autorităţii│generală cu │Nivelul │Nivelul │specialitate│publică │
│Nr. │sau │care se │funcţiei │studiilor │necesară │specifică │
│crt.│instituţiei│echivalează │publice │necesare │exercitării │ce se │
│ │publice │funcţia │ │ │funcţiei │echivalează│
│ │ │publică │ │ │publice │ │
│ │ │specifică │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────────┼─────────┼──────────────┼────────────┼───────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │
├────┼───────────┼─────────────┼─────────┼──────────────┼────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │Clasa I, │ │ │
│ │ │ │ │studii │ │ │
│ │ │ │ │universitare │ │ │
│ │ │ │ │de licenţă │ │ │
│ │ │ │ │absolvite cu │Conform │ │
│ │ │ │ │diplomă de │prevederilor│ │
│ │ │Director │ │licenţă sau │art. 468 │Şef birou │
│ │ │executiv │ │echivalentă şi│alin. (2) │vamal │
│ │ │adjunct │ │studii │lit. b) din │ │
│ │ │ │ │universitare │prezentul │ │
│ │ │ │ │de master │cod │ │
│ │ │ │ │absolvite cu │ │ │
│ │ │ │ │diplomă în │ │ │
│ │ │ │ │domeniul │ │ │
│ │ │ │ │administraţiei│ │ │
│ │ ├─────────────┤ │publice, ├────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │managementului│ │ │
│ │ │ │ │sau în │ │ │
│ │ │ │Conducere│specialitatea │ │ │
│ │ │ │ │studiilor │ │ │
│ │ │ │ │necesare │ │Şef adjunct│
│ │ │ │ │ocupării │ │birou vamal│
│ │ │ │ │funcţiei │ │ │
│ │ │ │ │publice sau cu│ │ │
│ │ │ │ │diplomă │ │ │
│ │ │ │ │echivalentă │ │ │
│ │ │Şef serviciu │ │conform │ ├───────────┤
│ │ │ │ │prevederilor │ │ │
│ │ │ │ │art. 57 alin. │ │ │
│ │ │ │ │(2) din Legea │ │ │
│ │ │ │ │învăţământului│ │ │
│ │ │ │ │superior nr. │ │Ofiţer de │
│ │ │ │ │199/2023, cu │ │legătură la│
│ │ │ │ │modificările │ │SELEC │
│ │ │ │ │şi │ │ │
│ │ │ │ │completările │ │ │
│ │ │ │ │ulterioare │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Cu funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │Clasa I, │ │ │
│ │ │execuţie de │ │studii │ │Inspector │
│ │ │clasa I, grad│ │universitare │ │vamal, │
│ │ │profesional │Execuţie │de licenţă │ │clasa I, │
│ │ │debutant, │ │absolvite cu │ │grad │
│ │ │conform art. │ │diplomă de │ │profesional│
│ │ │392 alin. (1)│ │licenţă sau │ │debutant │
│ │ │din prezentul│ │echivalentă │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Cu funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de │ │ │ │Inspector │
│ │ │clasa I, grad│ │ │ │vamal, │
│ │ │profesional │ │ │ │clasa I, │
│ │ │asistent, │ │ │ │grad │
│ │ │conform art. │ │ │ │profesional│
│ │ │392 alin. (1)│ │ │ │asistent │
│ │ │din prezentul│ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Cu funcţiile │ │ │ │ │
│ │ │publice de │ │ │ │ │
│ │ │execuţie de │ │ │ │Inspector │
│ │ │clasa I, grad│ │ │ │vamal, │
│ │ │profesional │ │ │ │clasa I, │
│ │ │principal, │ │ │ │grad │
│ │ │conform art. │ │ │ │profesional│
│ │ │392 alin. (1)│ │ │ │principal │
│ │ │din prezentul│ │ │ │ │
│ │ │cod │ │ │ │ │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │Autoritatea│Cu funcţiile │ │ │ │ │
│2^1 │Vamală │publice de │ │ │ │ │
│ │Română │execuţie de │ │ │ │Inspector │
│ │ │clasa I, grad│ │ │ │vamal, │
│ │ │profesional │ │ │ │clasa I, │
│ │ │superior, │ │ │ │grad │
│ │ │conform art. │ │ │Conform │profesional│
│ │ │392 alin. (1)│ │ │prevederilor│superior │
│ │ │din prezentul│ │ │art. 468 │ │
│ │ │cod │ │ │alin. (2) │ │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤lit. a) din ├───────────┤
│ │ │ │ │Clasa a II-a, │prezentul │ │
│ │ │ │ │studii │cod │ │
│ │ │ │ │superioare de │ │ │
│ │ │Referent de │ │scurtă durată │ │Agent │
│ │ │specialitate,│ │absolvite cu │ │vamal, │
│ │ │clasa a II-a,│ │diplomă în │ │clasa a │
│ │ │grad │ │perioada │ │II-a, grad │
│ │ │profesional │ │anterioară │ │profesional│
│ │ │debutant │ │aplicării │ │debutant │
│ │ │ │ │celor trei │ │ │
│ │ │ │ │cicluri tip │ │ │
│ │ │ │ │Bologna │ │ │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Referent de │ │ │ │Agent │
│ │ │specialitate,│ │ │ │vamal, │
│ │ │clasa a II-a,│ │ │ │clasa a │
│ │ │grad │ │ │ │II-a, grad │
│ │ │profesional │ │ │ │profesional│
│ │ │asistent │ │ │ │asistent │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Referent de │ │ │ │Agent │
│ │ │specialitate,│ │ │ │vamal, │
│ │ │clasa a II-a,│ │ │ │clasa a │
│ │ │grad │ │ │ │II-a, grad │
│ │ │profesional │ │ │ │profesional│
│ │ │principal │ │ │ │principal │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Referent de │ │ │ │Agent │
│ │ │specialitate,│ │ │ │vamal, │
│ │ │clasa a II-a,│ │ │ │clasa a │
│ │ │grad │ │ │ │II-a, grad │
│ │ │profesional │ │ │ │profesional│
│ │ │superior │ │ │ │superior │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │ │ │Clasa a III-a,│ │ │
│ │ │ │ │studii │ │Controlor │
│ │ │Referent, │ │liceale, │ │vamal, │
│ │ │clasa a │ │respectiv │ │clasa a │
│ │ │III-a, grad │ │studii medii │ │III-a, grad│
│ │ │profesional │ │liceale, │ │profesional│
│ │ │debutant │ │finalizate cu │ │debutant │
│ │ │ │ │diplomă de │ │ │
│ │ │ │ │bacalaureat │ │ │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Referent, │ │ │ │Controlor │
│ │ │clasa a │ │ │ │vamal, │
│ │ │III-a, grad │ │ │ │clasa a │
│ │ │profesional │ │ │ │III-a, grad│
│ │ │asistent │ │ │ │profesional│
│ │ │ │ │ │ │asistent │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Referent, │ │ │ │Controlor │
│ │ │clasa a │ │ │ │vamal, │
│ │ │III-a, grad │ │ │ │clasa a │
│ │ │profesional │ │ │ │III-a, grad│
│ │ │principal │ │ │ │profesional│
│ │ │ │ │ │ │principal │
│ │ ├─────────────┼─────────┼──────────────┤ ├───────────┤
│ │ │Referent, │ │ │ │Controlor │
│ │ │clasa a │ │ │ │vamal, │
│ │ │III-a, grad │ │ │ │clasa a │
│ │ │profesional │ │ │ │III-a, grad│
│ │ │superior │ │ │ │profesional│
│ │ │ │ │ │ │superior │
└────┴───────────┴─────────────┴─────────┴──────────────┴────────────┴───────────┘
" ART. VII Articolul X din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 733 din 30 septembrie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 112/2016, se abrogă. ART. VIII (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 30 iulie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte organizarea, modul de funcţionare, numărul de posturi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, inclusiv cele aferente Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili şi Direcţiei generale antifraudă fiscală, precum şi alte aspecte determinate de aplicarea măsurilor de reorganizare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă. (2) Încadrarea personalului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în numărul maxim de posturi aprobat şi în noua structură organizatorică se face în termenele şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare. (3) Încadrarea personalului cu atribuţii specifice activităţii Direcţiei generale antifraudă fiscală pe funcţii publice specifice de conducere şi execuţie se realizează în termenele şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare. (4) Personalul prevăzut la alin. (3) îşi menţine drepturile salariale de care beneficiază la data încadrării pe funcţii publice specifice. ART. IX La articolul 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (9^5) se introduce un nou alineat, alin. (9^6), cu următorul cuprins: "(9^6) Prin excepţie de la prevederile alin. (8), autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale, în cazuri temeinic justificate, pot achiziţiona pentru activităţi operative autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cmc şi al căror preţ poate depăşi contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data iniţierii procedurii de atribuire a contractului de achiziţie." ART. X (1) Autoturismele prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost introdus prin art. IX din prezenta ordonanţă de urgenţă, se achiziţionează centralizat, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, de către Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate, denumit în continuare ONAC, în numele şi pentru autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale, cu respectarea obiectivelor şi atribuţiilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, cu modificările şi completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător. (2) Autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale transmit ONAC, în vederea organizării procedurii/procedurilor de atribuire, necesităţile privind achiziţionarea autoturismelor prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la alin. (1), precum şi bunurile prevăzute la art. XII, încadrate în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale“, însoţite de specificaţiile tehnice prin care sunt descrise respectivele produse, precum şi alte informaţii care descriu necesităţile în cauză, inclusiv o valoare estimată orientativă pe fiecare produs în parte, aceasta urmând a fi confirmată/revizuită prin procesul de cercetare şi consultare a pieţei desfăşurat de ONAC. (3) În urma derulării procedurii/procedurilor de atribuire se încheie unul sau, după caz, mai multe acorduri-cadru ori un contract, în numele şi pentru Ministerul Finanţelor şi/sau al unităţilor subordonate. În cazul în care urmează a fi încheiat un contract de achiziţie publică de către Ministerul Finanţelor şi/sau unităţile subordonate, în urma finalizării procedurii de atribuire, ONAC pune la dispoziţie contractul în cauză în vederea semnării de către beneficiar, fără a fi parte din respectivul contract, ţinând cont că, într-o asemenea situaţie, ONAC derulează pentru beneficiar activităţi de achiziţie auxiliare, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare. (4) Autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale desemnează persoane care deţin cunoştinţe de specialitate în raport cu necesităţile comunicate către ONAC, în vederea asigurării suportului tehnic necesar pe toată perioada de organizare şi derulare a procedurilor de atribuire, inclusiv pentru evaluarea ofertelor. (5) ONAC pune la dispoziţia autorităţilor din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale în numele cărora s-au realizat achiziţiile centralizate prevăzute la acest articol acordurile-cadru încheiate cu operatorii economici desemnaţi câştigători, în termen de 2 zile lucrătoare de la semnare. (6) Monitorizarea procesului de implementare a acordurilor-cadru încheiate pentru achiziţiile centralizate ale autoturismelor prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la alin. (1), precum şi ale bunurilor prevăzute la art. XII, încadrate în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale“, se realizează de către ONAC. În acest sens, autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale în numele cărora s-au realizat achiziţiile centralizate prevăzute la acest articol au obligaţia de a pune la dispoziţia ONAC contractele subsecvente atribuite, precum şi orice alte informaţii aferente implementării acestora, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la semnare, respectiv de la solicitarea lor de către ONAC. ART. XI Modul de lucru aferent pregătirii, organizării şi derulării procedurilor de atribuire pentru achiziţiile centralizate de autoturisme prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la art. X alin. (1), precum şi ale bunurilor prevăzute la art. XII, încadrate în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale“, alături de termenele aferente activităţilor asociate şi mecanismul decizional care stă la baza aprobării strategiilor de contractare şi a documentaţiilor de atribuire, se stabilesc prin protocol de colaborare, care se încheie în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. XII Prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la data de 31 decembrie 2024 autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale pot achiziţiona, pentru realizarea activităţilor operative, autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi mobilier şi aparatură birotică, aşa cum sunt prevăzute în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale“, subgrupele 3.1 „Mobilier“ şi 3.2 „Aparatură birotică“ din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum şi obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu destinaţia de birou necesare pentru consolidarea capacităţii instituţionale. ART. XIII (1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor pe funcţii contractuale de execuţie şi de conducere, salariile de bază se stabilesc prin raportare la funcţiile din Agenţia Naţională de Administrare Fiscală cu acelaşi nivel al salariilor de bază prevăzute în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile categoriei de personal respective, cu respectarea principiilor şi a ierarhizării funcţiilor, astfel încât salariile lunare ale personalului din Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor să fie egale cu salariile lunare ale personalului din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală faţă de care s-a făcut raportarea. (2) Pentru funcţiile din cadrul Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor pentru care nu se regăseşte acelaşi nivel al salariului de bază în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, salariul de bază se stabileşte prin raportare la nivelul salariului de bază al funcţiei ierarhic inferioare pentru care există echivalent în Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, calculat potrivit dispoziţiilor alin. (1), la care se adaugă diferenţa procentuală dintre salariile de bază ale acestor funcţii existente anterior recalculării. (3) Metodologia de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor în termen de maximum 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. XIV (1) Până la operaţionalizarea structurilor antifraudă teritoriale judeţene prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, Direcţia generală antifraudă fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va continua să îşi desfăşoare activitatea la nivel regional, în mod similar organizării actuale. (2) Până la operaţionalizarea structurilor antifraudă teritoriale judeţene prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va desfăşura, prin direcţiile de specialitate, următoarele activităţi specifice: a) reorganizarea direcţiilor regionale antifraudă fiscală pentru a asigura funcţionalitatea şi operaţionalizarea structurilor antifraudă teritoriale judeţene, inclusiv prin redistribuirea personalului de specialitate existent pe judeţe, precum şi prin organizarea procedurilor de recrutare prin concurs a personalului necesar; b) organizarea procedurilor legale pentru dotarea cu autoturisme şi bunuri, inclusiv achiziţionarea acestora, necesare funcţionării structurilor antifraudă teritoriale judeţene. (3) Până la operaţionalizarea structurilor antifraudă teritoriale judeţene prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va întreprinde şi oricare alte măsuri necesare, inclusiv proceduri, pentru a asigura funcţionarea structurilor judeţene. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Simona Bucura-Oprescu Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Adrian-Ioan Veştea Bucureşti, 14 martie 2024. Nr. 23. -----