Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 22 din 12 aprilie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 316 din 13 aprilie 2023
Luând în considerare importanţa menţinerii unui răspuns adecvat al României în ceea ce priveşte gestionarea, în continuare, a situaţiei generate de afluxul de străini sau apatrizi aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, precum şi necesitatea menţinerii unui cadru normativ coerent, adaptat la nevoile identificate,
ţinând cont de faptul că, la nivelul Guvernului României, aceste aspecte au făcut obiectul unor discuţii şi întâlniri la care au participat instituţiile cu rol în implementarea cadrului normativ care vizează sprijinul şi asistenţa umanitară străinilor sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, la nivelul cărora s-a analizat şi constatat oportunitatea reevaluării tipologiei măsurilor de sprijin aplicabile,
raportat la capacităţile bugetare pe care România trebuie să le asigure pentru îndeplinirea implementării măsurilor de sprijin şi asistenţă umanitară pentru cetăţenii ucraineni care se află pe teritoriul ţării noastre şi care constau în acoperirea cheltuielilor de cazare şi hrană,
având în vedere faptul că modalitatea prin care este stabilită, în prezent, acordarea de sprijin pentru străinii sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, presupune accesarea fondurilor de către persoanele fizice care pun la dispoziţia acestora spaţii locative cu destinaţia de locuinţă, aspect care creează premisele unor dezechilibre sub aspectul ofertei şi, implicit, al nivelului cuantumului chiriilor practicate pe piaţa liberă, cu impact direct asupra cetăţenilor români care doresc să acceseze această modalitate locativă,
luând în considerare faptul că modalitatea actuală de sprijin prin decontarea sumelor pentru cazarea străinilor prezintă carenţe, fiind identificate riscuri de eludare a legii şi, implicit, de creare a unor premise prin care scopul urmărit de statul român pe problematica acordării unor măsuri de ajutor în ceea ce priveşte străinii sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, aflaţi pe teritoriul României, să nu fie atins,
văzând necesitatea imediată pentru stabilirea unei măsuri normative coerente care să asigure, pe de o parte, nevoile locative şi de hrănire ale străinilor sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, aflaţi pe teritoriul României şi, pe de altă parte, să creeze un echilibru bugetar care să susţină aceste măsuri pe termen mediu, just atât pentru persoanele fizice care acordă acest sprijin, cât şi pentru beneficiarii acestora,
având în vedere identificarea necesităţii complementării măsurilor de sprijin de natură locativă cu unele măsuri de protecţie socială şi de integrare pe piaţa muncii, care să asigure o perspectivă pentru străinii sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, care doresc să rămână pe teritoriul României pe termen mediu sau lung,
raportat la necesitatea instituirii unor mecanisme care să permită o predictibilitate bugetară, precum şi să acopere nevoile de sprijin ale străinilor sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, care intră pe teritoriul României şi accesează aceste măsuri de sprijin,
luând în considerare nevoia României de încadrare în ţintele de deficit bugetar asumate pentru anul 2023, în contextul în care aceste măsuri de sprijin sunt susţinute integral de la bugetul de stat, fără vreo contribuţie externă,
având în vedere că prin neadoptarea acestor măsuri există riscul iminent al unui blocaj în ceea ce priveşte plata, din fondurile de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, a sumelor necesare asigurării costurilor referitoare la nevoile locative şi de hrănire ale străinilor sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, cu consecinţe grave asupra prezenţei străinilor sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, care se află pe teritoriul României,
întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
Deoarece toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 27 februarie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
(1) Cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România şi care nu solicită protecţie internaţională potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv beneficiarii Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenţei unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înţelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE şi având drept efect introducerea unei protecţii temporare, denumită în continuare Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului, beneficiază, pe perioada staţionării temporare în cadrul taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară, de următoarele:"
2. La articolul 1, alineatele (1^1), (3) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1^1) Prevederile alin. (1) lit. d)-f) se aplică şi beneficiarilor Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului care nu se află în cadrul taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară.
..................................................
(3) Achiziţia produselor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c) se realizează prin procedura de achiziţie publică în regim de urgenţă, conform art. 68 alin. (1) lit. f) coroborat cu art. 69 alin. (4) şi art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi, după caz, de către inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă/Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov.
................................................
(10) Familiile şi persoanele singure, beneficiare ale Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului, beneficiază începând cu data de 1 mai 2023, pentru o singură perioadă de maximum 4 luni consecutive, de o sumă forfetară lunară, pentru acoperirea cheltuielilor de cazare şi hrană, acordată din bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov. Cuantumul, condiţiile şi mecanismul de acordare a sumei forfetare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului."
3. La articolul 1, dupăalineatul (10) se introduc opt noi alineate, alin. (11)-(18), cu următorul cuprins:
"(11) După împlinirea perioadei de 4 luni consecutive, familiile şi persoanele singure prevăzute la alin. (10) beneficiază de suma forfetară lunară până la finalul anului 2023, pentru acoperirea cheltuielilor de cazare, acordată din bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/ Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov. Cuantumul, condiţiile şi mecanismul de acordare a sumei forfetare se stabilesc prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (10).
(12) După împlinirea perioadei de 4 luni consecutive, persoanele prevăzute la alin. (10) au acces la sistemul asigurărilor pentru şomaj, la măsurile de prevenire a şomajului şi la măsurile pentru stimularea ocupării forţei de muncă, acordate în urma înregistrării la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile stabilite pentru cetăţenii români de prevederile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare.
(13) Sumele forfetare prevăzute la alin. (10) şi (11) se acordă pentru fiecare familie sau persoană singură, în cazul în care nu există familie.
(14) Prin familie, în sensul alin. (10) se înţelege grupul de persoane format din soţi, părinte/părinţi şi/sau copiii minori ai acestora, precum şi persoana cu care este cazat copilul minor conform prevederilor art. 136 alin. (2) lit. a), b) şi d) din Legea nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, care are în creştere şi îngrijire unul sau mai mulţi copii minori.
(15) Dispoziţiile alin. (10), (11) şi (13) se aplică inclusiv familiilor şi persoanelor singure beneficiare ale Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului, cazate în alte locaţii stabilite de comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă.
(16) Dispoziţiile alin. (10)-(13) nu se aplică persoanelor care solicită ori beneficiază de protecţie internaţională în România potrivit Legii nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici celor cazate în taberele temporare de cazare şi asistenţă umanitară.
(17) În scopul acordării sumelor forfetare prevăzute la alin. (10), (11) şi (15), precum şi pentru prevenirea acordării de sume forfetare multiple pentru acelaşi beneficiar, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale dezvoltă o aplicaţie informatică pe care o pune la dispoziţia autorităţilor competente stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (10).
(18) Tipurile de date care se introduc în aplicaţia informatică prevăzută la alin. (17), precum şi măsurile administrative de organizare, funcţionare şi utilizare a acesteia se stabilesc prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (10)."
4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Asigurarea utilităţilor de primă necesitate prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c) se realizează de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi, după caz, de către inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă/Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov.
(2) În situaţia în care familiile şi persoanele singure beneficiare ale Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului sunt cazate în alte locaţii stabilite de comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, sumele forfetare lunare, pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute la art. 1 alin. (10) şi (11), se decontează către unitatea care asigură cazarea, proporţional cu numărul de zile pentru care aceasta este asigurată, din bugetul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi după caz, din bugetele/bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/ Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov. Cuantumul, condiţiile şi mecanismul de decontare a sumei forfetare se stabilesc prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 1 alin. (10)."
5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Cheltuielile ocazionate cu utilităţile de primă necesitate prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c), precum şi cele necesare funcţionării taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat potrivit legii."
6. Articolele 5 şi 17 se abrogă.
ART. II
(1) Persoanele fizice care au găzduit, până la data de 30 aprilie 2023, cetăţeni străini sau apatrizi aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, beneficiază de decontarea cheltuielilor cu hrana şi cazarea în valoare de 20 de lei/zi/persoană găzduită pentru hrană şi 50 de lei/zi/persoană găzduită pentru cazare dacă depun cereri în acest sens, potrivit mecanismului de decontare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 336/2022 privind stabilirea mecanismului de decontare din bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov a cheltuielilor cu hrana şi cazarea cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, găzduiţi de persoane fizice, precum şi pentru alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările ulterioare.
(2) Cererile prevăzute la alin. (1) se depun în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Decontarea cheltuielilor de cazare în alte locaţii stabilite de comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, efectuate până la data de 30 aprilie 2023, se realizează potrivit Hotărârii Guvernului nr. 315/2022 pentru aprobarea valorii maxime a costurilor aferente cazării în locaţiile stabilite de comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă pentru cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, precum şi pentru alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările ulterioare, pe baza documentelor justificative depuse de unitatea care a asigurat spaţiile de cazare, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Mircea Abrudean
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,
Gabriela Firea
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 12 aprilie 2023.
Nr. 22.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: