Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025  pentru modificarea şi completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025 pentru modificarea şi completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 300 din 4 aprilie 2025
    Luând în considerare obiectivul din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României privind revizuirea cadrului fiscal pentru consolidarea sistemului fiscal şi pentru asigurarea eficientă a activităţii de colectare a veniturilor,
    având în vedere necesitatea clarificării mecanismului de calcul şi declarare a impozitului pe construcţii,
    ţinând cont de impactul asupra fluxurilor de numerar, precum şi asupra procesului investiţional evidenţiat de mediul de afaceri şi de contribuabilii care au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere construcţii de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale,
    întrucât în lipsa reglementării unui cadru legal clar în ceea ce priveşte stabilirea bazei de calcul se creează premisele periclitării obiectivului de sprijinire a conformării voluntare a contribuabililor,
    ţinând cont de faptul că nepromovarea unor măsuri care să conducă la îmbunătăţirea nivelului de conformare voluntară a contribuabililor ar afecta veniturile colectate de administraţia fiscală şi, pe cale de consecinţă, ar putea pune în pericol obiectivul de reducere a deficitului bugetar,
    având în vedere faptul că în cadrul Depozitului central de arhivă al Arhivelor Militare Naţionale Române din Ministerul Apărării Naţionale se menţine, şi în anul 2025, situaţia care a determinat prelungirea contractelor de muncă, aceasta putându-se agrava, precum şi pentru a evita creşterea numărului de petiţii a căror soluţionare este deosebit de complexă, se impune prelungirea contractelor de muncă ale personalului civil, încadrat pe durată determinată până la data de 30 iunie 2026, prin act adiţional.
    Luând în considerare necesitatea asigurării unei abordări integrate şi imparţiale a întregului proces de aderare a României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), se propune constituirea unei structuri coordonatoare între instituţiile naţionale şi celelalte state membre OCDE, răspunzându-se astfel şi solicitării Secretariatului OCDE de a asigura o abordare echidistantă a procesului.
    Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătăţirea gradului de absorbţie a fondurilor europene,
    ţinând cont de faptul că programele europene vin cu un ansamblu de măsuri integrate prin care susţin procesul de reducere a fenomenului sărăciei şi contribuie la susţinerea grupurilor vulnerabile în vederea depăşirii situaţiei de excludere socială,
    deoarece conform Strategiei naţionale privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 440/2022, în anul 2018, aproximativ 3,2 milioane de persoane se aflau în deprivare materială severă, iar obiectivul este ca până în anul 2027 să se obţină reducerea numărului acestor persoane cu cel puţin 20% faţă de valoarea de referinţă aferentă anului 2020,
    având în vedere faptul că lipsa de acţiune imediată ar putea conduce atât la blocaje şi întârzieri în implementarea proiectelor finanţate din Fondul social european Plus, cât şi la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecinţele aferente ce se răsfrâng la nivel naţional şi în relaţia cu Uniunea Europeană,
    luând în considerare faptul că adoptarea măsurilor propuse va permite implementarea acestor proiecte şi, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanţării europene nerambursabile,
    ţinând cont de faptul că în lipsa unor măsuri imediate se poate compromite accesul la fondurile europene nerambursabile şi se poate afecta implementarea programelor esenţiale pentru atingerea obiectivelor strategice,
    întrucât adoptarea prezentului act normativ în regim de urgenţă este justificată de necesitatea asigurării unui cadru legal adecvat care să permită implementarea în timp util a proiectelor finanţate prin Fondul social european Plus, în contextul în care una dintre priorităţile majore ale Guvernului este creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene,
    având în vedere necesitatea asigurării finanţării corespunzătoare pentru toţi beneficiarii măsurilor de sprijin reglementate de art. XLVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, cu modificările ulterioare, precum şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, precum şi unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învăţământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările şi completările ulterioare, se impune garantarea unui tratament egal şi echitabil în aplicarea acestor măsuri.
    Ţinând cont de necesitatea atragerii, menţinerii şi profesionalizării resursei umane în domeniul educaţiei şi pentru respectarea tratamentului egal şi echitabil în acordarea primei de carieră didactică pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, precum şi a primei de carieră profesională pentru personalul administrativ din învăţământul de stat pentru toţi beneficiarii cuprinşi în lista centralizată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, este necesară asigurarea finanţării acestei măsuri şi în anul 2025.
    Întrucât dezvoltarea profesională a personalului didactic şi administrativ, în special în contextul impus de necesitatea digitalizării proceselor educaţionale şi profesionale, impune acordarea primelor de carieră pentru personalul didactic şi administrativ ca o măsură de susţinere şi dezvoltare a carierei profesionale, cu impact major asupra calităţii actului educaţional,
    deoarece Raportul de ţară din 2020 privind România atrage atenţia asupra ratelor ridicate ale sărăciei în rândul copiilor, care pot crea inegalităţi de şanse în viitor, se impune atenuarea riscului de părăsire timpurie a şcolii de către copiii dezavantajaţi, pentru care accesul la educaţie şi servicii sociale este limitat, şi având în vedere faptul că acordarea rechizitelor şcolare este unul dintre principalii piloni ai Programului naţional integrat de reducere a abandonului şcolar, prevăzut de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea proiectelor finanţate din Fondul social european Plus, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor europene nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, şi având în vedere că, în prezent, sunt în vigoare prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind
    unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. XXIV-XXVI din acest act normativ, care restricţionează efectuarea plăţilor pentru anul 2025 doar la cele finanţate din fonduri externe nerambursabile, ceea ce determină imposibilitatea susţinerii unor cheltuieli indispensabile implementării măsurilor de sprijin reglementate de actele normative incidente, se impune adoptarea de măsuri imediate, pe calea ordonanţei de urgenţă, în vederea instituirii unui cadru legal care să permită asigurarea continuităţii finanţării şi implementării corespunzătoare a acestor măsuri.
    Ţinând cont de importanţa unităţilor de educaţie timpurie şi de nevoia acută de infrastructură necesară funcţionării unor astfel de unităţi, pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru operaţionalizarea acestor unităţi, în termenul jalonului, respectiv 31 decembrie 2025, care nu se poate realiza în condiţiile în care există restricţii în ocuparea posturilor de către personalul didactic şi auxiliar,
    în considerarea faptului că măsurile nu pot fi adoptate printr-un alt instrument legislativ care să permită aplicarea acestora începând cu data de 1 ianuarie 2025,
    întrucât problemele menţionate mai sus vizează interesul public şi strategic al României pentru asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice şi gestionarea fondurilor europene şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Titlul X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 498, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Impozitul pe construcţii anual se calculează astfel:
    a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a construcţiilor, altele decât cele prevăzute la lit. b), pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcţii;
    b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii construcţiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor aparţinând domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcţii, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX; în acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/ folosinţă cu titlu gratuit/închiriere."

    2. La articolul 498, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Construcţiile prevăzute la alin. (1) sunt cele situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Nu intră sub incidenţa prevederilor prezentului titlu construcţiile situate în marea teritorială a României, astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicată, cu completările ulterioare.
(1^2) În sensul alin. (1) lit. a), valoarea netă a construcţiilor reprezintă valoarea evidenţiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcţiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora.
(1^3) Nu sunt considerate construcţii, în sensul alin. (1), investiţiile efectuate de contribuabili la construcţiile care sunt utilizate în baza unor contracte/acorduri sau a altor acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/ folosinţă cu titlu gratuit/închiriere sau, după caz, în baza unor contracte de închiriere/locaţie de gestiune/asociere în participaţiune şi altele asemenea, dacă, până la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcţii, aceste investiţii nu se concretizează în construcţii definite potrivit art. 497.
(1^4) Nu se datorează impozit pe construcţii pentru construcţiile care sunt scutite de impozitul pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX."

    3. La articolul 498, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Contribuabilii care încetează să existe în cursul anului recalculează, în mod corespunzător, impozitul pe construcţii, determinat potrivit prezentului articol, aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat, prin împărţirea impozitului pe construcţii anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat.
(2^2) Contribuabilii nou-înfiinţaţi datorează impozit pe construcţii începând cu anul înfiinţării, iar impozitul pe construcţii se determină luând în considerare construcţiile din patrimoniu şi/sau din contractele de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, existente în a 30-a zi inclusiv de la data înregistrării contribuabililor, potrivit legii, în situaţia în care această dată nu depăşeşte ultima zi a anului înfiinţării. În acest caz, impozitul pe construcţii determinat potrivit regulilor prezentului articol se recalculează pentru perioada cuprinsă între data înregistrării contribuabililor şi ultima zi inclusiv a anului calendaristic/anului modificat, în care contribuabilul s-a înfiinţat, prin împărţirea impozitului pe construcţii anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei respective."

    4. La articolul 499, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Contribuabilii care intră sub incidenţa art. 16 alin. (5) au în vedere şi următoarele:
    a) calcularea şi declararea impozitului pe construcţii se efectuează până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul;
    b) plata impozitului pe construcţii se efectuează în două rate egale până în ultima zi inclusiv a celei de-a şasea luni a anului fiscal modificat, respectiv până în ultima zi inclusiv a celei de-a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datorează impozitul."

    5. La articolul 499, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Prin excepţie de la alin. (1)-(2^1), contribuabilii care încetează să existe în cursul anului au obligaţia de a declara şi de a plăti impozitul determinat conform art. 498, până la data încheierii perioadei din an în care contribuabilii au existat. În cazul în care contribuabilii încetează să existe ulterior termenului prevăzut la alin. (1), respectiv la alin. (2^1) lit. a), după caz, se depune declaraţie rectificativă.
(4) Prin excepţie de la alin. (1)-(2^1), contribuabilii nou-înfiinţaţi au obligaţia de a declara şi plăti impozitul determinat conform art. 498, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor celui în care s-au înfiinţat, respectiv până la data de 25 inclusiv a primei luni a anului fiscal modificat următor celui în care s-au înfiinţat."

    6. La articolul 499, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) şi (4^2), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Contribuabilii care declară şi plătesc anticipat impozitul anual pe construcţii până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul beneficiază de o bonificaţie de 10% din valoarea impozitului.
(4^2) Contribuabilii care încetează să existe în cursul anului şi au plătit anticipat impozitul anual pe construcţii potrivit alin. (4^1) recalculează bonificaţia de 10% prin raportare la impozitul determinat potrivit art. 498 alin. (2^1)."



    ART. II
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Prevederile art. I se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.

    ART. III
    Articolul LVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. LVIII
    Pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 5 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, contractele de muncă ale personalului civil, încadrat pe durată determinată în cadrul Depozitului central de arhivă al Arhivelor Militare Naţionale Române din Ministerul Apărării Naţionale, se prelungesc până la data de 30 iunie 2026, prin act adiţional."


    ART. IV
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1334 din 31 decembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul VII, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (13), cu următorul cuprins:
    "(13) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazuri justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului, se poate aproba pentru Ministerul Apărării Naţionale organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea pe durată determinată a unor posturi contractuale cu caracter sezonier, cu justificarea necesităţii şi încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinaţie în buget."

    2. Articolele XXIV-XXVI se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. XXIV
    În anul 2025, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene acordă prime de carieră didactică şi prime de carieră profesională, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, precum şi unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învăţământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările şi completările ulterioare, numai în cazul în care cheltuielile cu acestea se decontează integral din fonduri externe nerambursabile şi din cofinanţarea naţională aferentă programului.
    ART. XXV
    În anul 2025, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene acordă tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional, reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, cu modificările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acestea se decontează integral în cadrul Programului Incluziune şi demnitate socială 2021-2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2002) 9.635 final din 14.12.2022, şi din cofinanţarea naţională aferentă programului.
    ART. XXVI
    (1) În anul 2025, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene va acorda sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, potrivit art. XLVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral în cadrul Programului Incluziune şi demnitate socială 2021-2027 şi din cofinanţarea naţională aferentă programului.
    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene este autorizat să întreprindă măsurile necesare astfel încât cheltuielile cu acordarea sprijinului material pentru anumite categorii de persoane defavorizate să se realizeze în limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune şi demnitate socială 2021-2027 pentru această măsură şi în conformitate cu regulile de eligibilitate."

    3. Articolul LXXV se abrogă.


    ART. V
    (1) Pentru anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cheltuielile prevăzute la art. 16 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, precum şi unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învăţământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările şi completările ulterioare, şi cheltuielile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, cu modificările ulterioare, se asigură din bugetul de stat.
    (2) Pentru anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cheltuielile aferente transportului pachetelor cu produse alimentare, emiterii suporturilor electronice, precum şi activităţilor de etichetare, colectare şi distribuţie a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde aferente sprijinului material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, potrivit art. XLVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură din bugetul de stat.

    ART. VI
    În anul 2025, pentru cheltuielile aferente majorării salariale acordate potrivit art. 16 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. I alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în măsura în care aceste cheltuieli sunt prevăzute în bugetul proiectului şi sunt rambursate, în conformitate cu regulile de eligibilitate şi procedurile de rambursare aplicabile, precum şi cu procentul de cofinanţare stabilit în contractul/acordul/ordinul de finanţare.

    ART. VII
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, precum şi unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învăţământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 518 din 12 iunie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 8, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Serviciile de etichetare, colectare şi distribuţie a măsurii de susţinere a activităţii didactice şi a carierei profesionale pe suport electronic se realizează de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., în baza convenţiei încheiate cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, la o valoare maximă de 3.590,38 mii lei."

    2. La articolul 11, alineatul (2) se abrogă.


    ART. VIII
    (1) Prin derogare de la prevederile art. VII alin. (1) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, autorităţile publice organizează concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante ca urmare a autorizării/acreditării creşelor finalizate în cadrul Programului guvernamental construire creşe „Sfânta Ana“, finanţat prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, în cadrul componentei 15 - Educaţie, investiţia 1. Construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe, respectiv prin Programul naţional de construcţii de interes public sau social.
    (2) După predarea amplasamentului şi a obiectivului de investiţie finalizat, conform alin. (1), către beneficiar, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei înştiinţează Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu privire la predarea-primirea acestora.
    (3) Guvernul aprobă, prin memorandum, la propunerea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu avizul Ministerului Finanţelor, scoaterea la concurs a posturilor vacante, ca urmare a finalizării şi predării creşelor, conform alin. (1) şi (2), cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget.

    ART. IX
    Anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2025 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 20 martie 2025, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. X
    Anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. XI
    În vederea eficientizării activităţii, a creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene aferente Programului Tranziţie justă 2021-2027 prin preluarea activităţii specifice Programului Tranziţie justă 2021-2027 de către Direcţia generală program dezvoltare durabilă, pentru gestionarea instrumentelor financiare şi a ajutorului de stat, precum şi pentru coordonarea şi monitorizarea programelor operaţionale regionale, se autorizează Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene să reorganizeze activitatea instituţiei până la data de 1 iunie 2025, prin modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. XII
    (1) În situaţia în care contractele/acordurile sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, prevăzute la art. 498 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, existente până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, nu prevăd valoarea construcţiilor, proprietarii construcţiilor respective au obligaţia stabilirii valorii şi comunicării acesteia către contribuabilii care le au în administrare/ concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, până la data de 15 mai 2025 inclusiv, respectiv până la data de 15 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat care începe în anul 2025.
    (2) Contractele/Acordurile sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, încheiate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prevăzute la art. 498 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să prevadă valoarea construcţiilor.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Tánczos Barna
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Silviu Nicu Macovei,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Janina-Mirela Sitaru,
                    secretar de stat
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltan
                    p. Ministrul apărării naţionale,
                    Eduard Bachide,
                    secretar de stat
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    p. Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Francisc Oscar Gal,
                    subsecretar de stat

    Bucureşti, 3 aprilie 2025.
    Nr. 21.
    ANEXA 1

    (Anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2025)
    NUMĂRUL MAXIM
    al secretarilor de stat şi subsecretarilor de stat pentru fiecare minister
    din lista Guvernului aprobată de Parlament şi al secretarilor generali şi secretarilor generali adjuncţi

┌──────────────────┬─────────┬────────────┬────────┬────────┐
│ │Secretari│Subsecretari│Secretar│Secretar│
│Ministerul │de stat │de stat │general │general │
│ │ │ │ │adjunct │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │4 │3 │1 │2 │
│Afacerilor Interne│ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │4 │1 │1 │2 │
│Finanţelor │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │ │ │ │ │
│Transporturilor şi│4 │ │1 │2 │
│Infrastructurii │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │3 │ │1 │1 │
│Justiţiei │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │2 │ │1 │1 │
│Apărării Naţionale│ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │ │ │ │ │
│Economiei, │ │ │ │ │
│Digitalizării, │4 │1 │1 │2 │
│Antreprenoriatului│ │ │ │ │
│şi Turismului │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │3 │ │1 │1 │
│Sănătăţii │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │ │ │ │ │
│Dezvoltării, │4 │2 │1 │1 │
│Lucrărilor Publice│ │ │ │ │
│şi Administraţiei │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │ │ │ │ │
│Agriculturii şi │4 │1 │1 │1 │
│Dezvoltării Rurale│ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul Muncii,│ │ │ │ │
│Familiei, │ │ │ │ │
│Tineretului şi │4 │1 │1 │2 │
│Solidarităţii │ │ │ │ │
│Sociale │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │2 │2 │1 │1 │
│Culturii │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │ │ │ │ │
│Educaţiei şi │4 │2 │1 │1 │
│Cercetării │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │4 │1 │1 │1 │
│Afacerilor Externe│ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │ │ │ │ │
│Investiţiilor şi │5 │1 │1 │2 │
│Proiectelor │ │ │ │ │
│Europene │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │3 │ │1 │1 │
│Energiei │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────┼────────────┼────────┼────────┤
│Ministerul │ │ │ │ │
│Mediului, Apelor │3 │ │1 │2 │
│şi Pădurilor │ │ │ │ │
└──────────────────┴─────────┴────────────┴────────┴────────┘



    ANEXA 2

    (Anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021)
    LISTA
    coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii
    1. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene
    2. Ministerul Finanţelor
    3. Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
    4. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    5. Ministerul Energiei
    6. Ministerul Culturii
    7. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei
    8. Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale
    9. Ministerul Sănătăţii
    10. Ministerul Justiţiei
    11. Ministerul Afacerilor Interne
    12. Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului
    13. Ministerul Educaţiei şi Cercetării
    14. Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
    15. Secretariatul General al Guvernului
    16. Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
    17. Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice
    18. Agenţia Naţională de Integritate
    19. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
    20. Autoritatea Naţională pentru Cercetare

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016