Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 2 din 6 februarie 2025  pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 2 din 6 februarie 2025 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 114 din 7 februarie 2025
    În considerarea faptului că România a parcurs etapa de verificare, de către Comisia Europeană, a conformităţii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2023, cu modificările şi completările ulterioare, cu dispoziţiile Directivei 2014/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 februarie 2014 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidenţiale şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2013/36/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 1.093/2010, pe baza actelor juridice notificate instituţiei Uniunii Europene de către autorităţile române,
    având în vedere faptul că, la data de 30 martie 2020, Comisia Europeană a transmis autorităţilor române, prin intermediul platformei EU Pilot, o solicitare de informaţii referitoare la unele aspecte privind transpunerea Directivei 2014/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 februarie 2014 în dreptul intern,
    luând în considerare necesitatea asigurării unor dispoziţii clare şi neechivoce ale actului normativ de transpunere, precum şi posibila interpretare neconformă cu prevederile directivei,
    având în vedere că consecinţele negative ale neadoptării măsurilor în regim de urgenţă pot conduce la posibile sancţiuni ale statului în ipoteza neconformării cu cerinţele directivei, dar şi la imposibilitatea efectuării unor demersuri de către beneficiarii normei,
    în considerarea unor aspecte punctuale ce ţin de transpunerea corectă a dispoziţiilor art. 32 al Directivei 2014/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 februarie 2014 privitor la libertatea de stabilire şi libertatea de a presta servicii de către intermediarii de credite, respectiv asigurarea dreptului intermediarilor de credite din alte state membre de a furniza servicii în România, doar în baza unei notificări efectuate de autorităţile competente din statul membru de origine, fără ca România să le mai autorizeze în calitate de stat gazdă, fără condiţionarea de înscrierea în registrul RO de către autorităţile române şi în termen de o lună de la primirea informării din partea autorităţii competente din ţara lor de origine,
    de asemenea, în vederea îndreptării unor neconcordanţe în transpunere, generate de o eroare în versiunea lingvistică română a art. 34 alin. (4) al Directivei 2014/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 februarie 2014, este necesară reevaluarea actului normativ astfel încât aspectele reglementate să răspundă cerinţelor avute în vedere de către legiuitorul european.
    Ţinând cont de toate aceste aspecte şi luând în considerare beneficiul public general de stabilire a unui cadru legal de natură să protejeze şi să crească încrederea consumatorilor şi a comercianţilor pe întreg teritoriul Uniunii Europene,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 727 din 20 septembrie 2016, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 100, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 100
    (1) Pentru a desfăşura integral sau parţial activităţile de intermediere a creditelor prevăzute la art. 3 pct. 5 sau pentru a presta servicii de consiliere, intermediarii de credite având ţara de origine România sunt înregistraţi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în registrul prevăzut la art. 102.
    (2) Înregistrarea intermediarilor de credite prevăzută la alin. (1) este condiţionată, pe lângă condiţiile prevăzute la art. 86-91, şi de îndeplinirea cel puţin a următoarelor condiţii profesionale:
    a) intermediarii de credite deţin o asigurare de răspundere civilă profesională care acoperă teritoriile în care oferă servicii sau o altă garanţie comparabilă pentru răspunderea care decurge din neglijenţa profesională. Suma minimă a asigurării de răspundere civilă profesională sau a garanţiei comparabile este cea stabilită prin Regulamentul delegat (UE) nr. 1.125/2014 al Comisiei din 19 septembrie 2014 de completare a Directivei 2014/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la suma minimă a asigurării de răspundere civilă profesională sau a garanţiei comparabile pe care intermediarii de credite trebuie să o deţină; în cazul intermediarilor de credite legaţi prevăzuţi la art. 3 pct. 7 lit. a), o astfel de asigurare sau garanţie comparabilă poate fi furnizată de creditorul în numele căruia aceştia acţionează în mod exclusiv;
    b) o persoană fizică autorizată care doreşte să desfăşoare activitatea de intermediere credite sau, în cazul unei societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, acţionarii, administratorii, persoanele din conducere, precum şi persoanele care interacţionează cu clienţii trebuie:
    (i) să aibă o bună reputaţie. Aceştia trebuie cel puţin să nu aibă cazier judiciar pentru infracţiuni împotriva proprietăţii sau infracţiuni în domeniul financiar;
    (ii) să dispună de un nivel corespunzător de cunoştinţe şi competenţă în materie de contracte de credit, în conformitate cu cerinţele prevăzute în anexa nr. 3;
    (iii) să nu fi fost deschisă procedura insolvenţei;
    c) sunt operatori de date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, sau, în cazul intermediarilor de credite legaţi prevăzuţi la art. 3 pct. 7 lit. a), să fie persoane împuternicite să prelucreze date cu caracter personal de către creditorul în numele căruia acţionează în mod exclusiv, acesta din urmă având calitatea de operator de date cu caracter personal."

    2. La articolul 101, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 101
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 100, înregistrarea intermediarilor de credit legaţi, având ţara de origine România, prevăzuţi la art. 3 pct. 7 lit. a) poate fi realizată prin intermediul creditorului în numele căruia aceştia acţionează în mod exclusiv. În acest sens, creditorul va transmite către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor toate informaţiile necesare din care să reiasă faptul că intermediarii de credit care acţionează exclusiv în favoarea sa respectă condiţiile prevăzute la art. 100 alin. (2)."

    3. La articolul 102, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 102
    (1) Toţi intermediarii de credite având ţara de origine România şi/sau dezvoltatorii imobiliari care au solicitat înregistrarea şi îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, fie că au fost înfiinţaţi ca persoane fizice autorizate, fie ca persoane juridice, sunt introduşi într-un registru ţinut de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor."

    4. La articolul 102 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:
    "b) statul membru sau statele membre în care intermediarul de credite având ţara de origine România îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu normele privind libertatea de stabilire sau libertatea de a presta servicii şi despre care intermediarul de credite a informat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în conformitate cu prevederile art. 106;"

    5. La articolul 106, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 106
    (1) Înregistrarea unui intermediar de credite având ţara de origine România de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor produce efecte pe întreg teritoriul Uniunii Europene, fără a fi necesară înregistrarea de către autorităţile competente din statele membre gazdă pentru desfăşurarea activităţilor şi prestarea serviciilor pentru care s-a efectuat înregistrarea, cu condiţia ca activităţile pe care un intermediar de credite intenţionează să le desfăşoare în statele membre gazdă să fie acoperite de înregistrare."

    6. Articolul 107 va avea următorul cuprins:
    "ART. 107
    (1) Orice intermediar de credite având ţara de origine România, care intenţionează să îşi desfăşoare pentru prima dată activitatea în alte state membre ale Uniunii Europene sau din cadrul Spaţiului Economic European, în baza libertăţii de a presta servicii sau prin înfiinţarea unei sucursale, informează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
    (2) În termen de o lună de la această informare, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor notifică autorităţile competente ale statului sau statelor membre gazdă în cauză cu privire la:
    a) intenţia intermediarului de credite, informându-l totodată pe acesta din urmă despre respectiva notificare;
    b) creditorii de care intermediarul de credite este legat, precum şi dacă creditorii respectivi îşi asumă responsabilitatea deplină şi necondiţionată pentru activităţile intermediarului de credite.
    (3) Intermediarul de credite având ţara de origine România îşi poate începe activitatea la o lună de la data la care a fost informat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor cu privire la notificarea prevăzută la alin. (2).
    (4) În cazul în care un intermediar de credite din alt stat membru intenţionează să îşi desfăşoare pentru prima dată activitatea în România, în calitate de stat membru gazdă, în baza libertăţii de a presta servicii sau prin înfiinţarea unei sucursale, autoritatea competentă din statul membru de origine al intermediarului de credit notifică Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pentru a introduce informaţiile necesare în registrul prevăzut la art. 102, fără a fi necesară o înregistrare suplimentară celei deja efectuate în statul membru de origine al intermediarului de credite.
    (5) Înainte ca o sucursală a intermediarului de credite având ţara de origine în alt stat membru să îşi înceapă activitatea sau în termen de două luni de la primirea notificării prevăzute la alin. (4), Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor se pregăteşte pentru supravegherea intermediarului de credite în conformitate cu art. 110-114 şi, dacă este cazul, îi indică intermediarului de credite condiţiile în care, în domeniile care nu sunt armonizate cu legislaţia Uniunii Europene, activităţile respective pot fi desfăşurate în România.
    (6) Intermediarul de credite având ţara de origine în alt stat membru poate să înceapă desfăşurarea activităţii în România, în calitate de stat membru gazdă, în baza libertăţii de a presta servicii sau prin înfiinţarea unei sucursale, la o lună de la data la care autoritatea competentă din ţara sa de origine l-a informat cu privire la notificarea transmisă statului membru gazdă, indiferent dacă aceasta din urmă a introdus sau nu informaţiile necesare în registrul său."

    7. La articolul 108, partea introductivă va avea următorul cuprins:
    "ART. 108
    Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor poate radia înregistrarea unui intermediar de credite având ţara de origine România în conformitate cu art. 100-104, respectiv a unui reprezentant desemnat, în cazul în care acesta:"

    8. La articolul 109, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 109
    (1) În cazul în care înregistrarea unui intermediar de credite având ţara de origine România este radiată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, aceasta notifică autorităţile competente din statul membru sau statele membre gazdă cu privire la radiere cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 14 zile calendaristice de la radiere, prin orice mijloace corespunzătoare."

    9. La articolul 113, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 113
    (1) În cazul în care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor constată, în baza unor dovezi clare, că un intermediar de credite care operează în cadrul regimului libertăţii de a presta servicii pe teritoriul său încalcă obligaţiile care îi revin potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau că intermediarul de credite care are o sucursală pe teritoriul României încalcă obligaţiile care îi revin potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, altele decât cele prevăzute la art. 111 alin. (2)-(5), aceasta comunică aceste aspecte autorităţii competente a statului membru de origine, care ia măsurile corespunzătoare."



    ART. II
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Prezenta ordonanţă de urgenţă corectează transpunerea prevederilor art. 29 alin. (1)-(2), (4) şi (7), art. 30 alin. (1), art. 32 alin. (1) şi (3)-(4), art. 33 alin. (1) şi (2), precum şi art. 34 alin. (4) din Directiva 2014/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 februarie 2014 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidenţiale şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2013/36/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 1.093/2010, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 60 din 28 februarie 2014, cu excepţia art. 13-23, 25, 26, 28, 58-60, art. 130 pct. 2-11 şi art. 134-136 din prezenta ordonanţă de urgenţă.


                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
                    Sebastian-Ioan Hotca
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Emilian-Horaţiu Hurezeanu

    Bucureşti, 6 februarie 2025.
    Nr. 2.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016