Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 19 din 29 martie 2023  pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 19 din 29 martie 2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 268 din 30 martie 2023
    Dezvoltarea economică la nivelul comunităţilor locale prin atragerea de investiţii şi crearea de locuri de muncă este o prioritate a Guvernului României pentru a asigura un nivel de trai decent pentru locuitori, dar şi pentru a asigura o creştere pe termen lung a veniturilor atrase la bugetul de stat şi la bugetele locale prin creşterea sumelor aferente cotelor partajate din impozitul pe venit, dar şi din colectarea de TVA ca urmare a operaţiunilor de tranzacţionare cu bunuri şi servicii.
    Luând în considerare faptul că, de la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investiţiilor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienţei energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari şi întreprinderi mici şi mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităţilor publice locale, precum şi unele măsuri în domeniul specializării inteligente, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi până în prezent, au fost aprobate de Comisia Europeană, prin decizie, programele regionale şi programul tranziţie justă.
    În acest context, prin intermediul fondurilor externe nerambursabile au fost alocate la nivel regional pentru dezvoltarea regională a României peste 1,2 mld euro pentru a susţine dezvoltarea infrastructurii necesare mediului de afaceri, dar şi pentru alocarea de fonduri sub formă de grant necesare pentru achiziţionarea de echipamente şi dotări specifice activităţilor de specializare inteligentă.
    Având în vedere faptul că apelurile de proiecte pentru crearea şi operaţionalizarea parcurilor de specializare inteligentă urmează a se lansa în semestrul I al anului 2023, este necesară asigurarea cadrului legal aferent acestui domeniu pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a fondurilor destinate dezvoltării regionale, cu impact major asupra dezvoltării comunităţilor locale.
    Deoarece, în lipsa unor măsuri urgente pentru pregătirea proiectelor în domeniul specializării, există posibilitatea unui număr redus de proiecte mature, precum şi posibile întârzieri, blocaje şi dificultăţi în implementarea unor astfel de proiecte, accentuându-se riscul pierderii resurselor disponibile alocate prin programele europene, cu impact direct asupra nivelului de absorbţie,
    luând în considerare că neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă conduce la diminuarea efectelor de antrenare în economie a proiectelor care au ca scop înfiinţarea parcurilor de specializare inteligentă, care pot viza inclusiv încurajarea şi atragerea investitorilor din domeniile cercetării, inovării şi dezvoltării experimentale, cu impact direct asupra reducerii veniturilor la bugetul de stat,
    în acest context sunt necesare elaborarea şi aprobarea unor măsuri pentru ca autorităţile de management care gestionează astfel de fonduri la nivel regional să dispună de mecanismele necesare pentru implementarea parcurilor de specializare inteligentă şi să poată desfăşura concomitent procedurile legale pentru concesionarea de terenuri către mediul de afaceri, pentru ca acesta să dispună de terenul necesar pe care urmează să se implementeze proiectele dezvoltate de mediul de afaceri.
    Întrucât existenţa unui cadru legal coerent şi armonizat este indispensabilă demarării implementării programelor, iar lipsa asigurării în regim de urgenţă a reglementării unor măsuri în domeniul specializării inteligente va conduce la demararea cu întârziere a implementării programelor şi la un risc crescut de dezangajare a fondurilor externe nerambursabile în perioada 2021-2027,
    având în vedere că, în lipsa reglementării cadrului general aplicabil exerciţiului 2021-2027 în domeniul specializării inteligente, nu pot fi implementate proiectele finanţate din fondurile externe nerambursabile de către autorităţile de management instituite pentru derularea programelor în cadrul politicii de coeziune,
    ţinând cont de faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie implementarea eficientă a programelor, care este de natură să conducă la un grad ridicat de absorbţie a fondurilor europene,
    având în vedere că dezvoltarea infrastructurii destinate mediului de afaceri, atragerii de investitori şi creării de locuri de muncă este o prioritate a Programului de guvernare 2021-2024, că elementele menţionate mai sus vizează interesul public, iar pentru a evita riscul de pierdere a fondurilor externe nerambursabile alocate prin programele operaţionale regionale sunt necesare măsuri care reprezintă o urgenţă pentru Guvernul României, a cărei reglementare nu poate fi amânată, şi, prin urmare, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    Ţinând cont de necesitatea urgentă a adoptării unor măsuri de sprijin pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a fondurilor europene prin introducerea unor măsuri prin care să se reglementeze modalitatea de finanţare a proiectelor de investiţii pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea parcurilor de specializare inteligentă, precum şi a proiectelor de specializare inteligentă pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare specifice domeniilor de specializare inteligentă,
    având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic al României pentru gestionarea fondurilor europene şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea programelor regionale şi tranziţie justă, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, astfel că se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă pentru evitarea consecinţelor negative care ar putea decurge ca urmare a neadoptării măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investiţiilor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienţei energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari şi întreprinderi mici şi mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităţilor publice locale, precum şi unele măsuri în domeniul specializării inteligente, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 18 iulie 2022, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 33 se modifică şi vă avea următorul cuprins:
    "ART. 33
    Prezentul capitol reglementează:
    a) cadrul legal pentru promovarea unui ecosistem de cercetare şi inovare atractiv şi competitiv în care să crească capacitatea de inovare a întreprinderilor, să fie sprijinită colaborarea dintre întreprinderi şi organizaţiile de cercetare prin crearea unor infrastructuri de tip parc de specializare inteligentă, în vederea reducerii fragmentării bazei ştiinţifice a sistemului de cercetare şi inovare;
    b) modalitatea de finanţare a proiectelor de investiţii pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea parcurilor de specializare inteligentă şi a proiectelor de specializare inteligentă pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare specifice domeniilor de specializare inteligentă, pentru atingerea obiectivelor din strategiile de specializare inteligentă elaborate la nivel naţional şi/sau la nivel regional;
    c) condiţiile de acordare, suspendare şi retragere a titlului de parc de specializare inteligentă, precum şi de emitere a avizului de funcţionare provizoriu, în baza normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării."

    2. La articolul 34 alineatul (1), literele a), d), e) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) parc de specializare inteligentă - un amplasament delimitat în care se desfăşoară activităţi de inovare, cercetare, dezvoltare experimentală, transfer de cunoştinţe, transfer tehnologic al unor rezultate referitoare la produs/serviciu/proces inovator obţinute prin activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare specifice domeniilor de specializare inteligentă, producţie de serie/serie zero, individuală, de masă, precum şi alte categorii de activităţi specifice domeniilor de specializare inteligentă prevăzute în strategiile de specializare inteligentă elaborate la nivel naţional şi/sau la nivel regional;
    ............................................
d) rezidenţi ai parcului - unităţile şi instituţiile de drept public şi privat care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea, potrivit prevederilor art. 7 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, întreprinderi, individual sau în cooperare cu unităţile şi instituţiile de drept public şi privat care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea, care desfăşoară activităţi specifice parcului de specializare inteligentă;
e) metodologie şi criterii de selecţie - documente elaborate de către autorităţile de management ale programelor regionale şi de tranziţie justă şi/sau alţi furnizori de ajutor de stat/ de minimis, care descriu procedura de selecţie a rezidenţilor parcului în vederea obţinerii de fonduri europene nerambursabile şi, după caz, modalitatea de acordare a fondurilor publice acestora;
    ...........................................
g) planul de dezvoltare al parcului - document de planificare elaborat de către fondatorii parcului pe baza normelor metodologice, aprobate prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, care cuprinde investiţiile necesare pentru crearea/dezvoltarea/modernizarea parcurilor coroborate cu activităţile specifice domeniilor de specializare inteligentă, identificate la nivel regional şi naţional."

    3. La articolul 34 alineatul (1), literele f) şi i) se abrogă.
    4. La articolul 34 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. h^1), cu următorul cuprins:
    "h^1) strategia de dezvoltare pentru realizarea obiectivelor parcului în domeniile de specializare inteligentă - document de planificare elaborat de către fondatorii parcului, în baza normelor metodologice privind acordarea, suspendarea şi retragerea titlului de parc de specializare inteligentă, care cuprinde obiectivele, măsurile şi termenele de realizare, coroborate cu activităţile specifice domeniilor de specializare inteligentă, identificate la nivel regional şi naţional, pentru perioada deţinerii titlului de parc de specializare inteligentă;"

    5. La articolul 34, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Activităţile de producţie de bunuri şi/sau, după caz, de prestări servicii, activităţile de marketing şi desfacere, precum şi alte categorii de activităţi necesare activităţilor de producţie şi servicii se pot desfăşura numai dacă au la bază activităţile de inovare şi/sau de cercetare aferente proiectului, prevăzute la alin. (1) lit. a).
(3) Activităţile de inovare desfăşurate în parc, conform prevederilor alin. (1) lit. a), au înţelesurile prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Manualul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică din anul 2018.
(4) Sunt asimilate activităţilor parcului activităţile specifice prevăzute la alin. (1) lit. a) desfăşurate în alte locaţii decât cea a parcului, în infrastructuri deţinute de institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi/sau alte organizaţii de cercetare."

    6. Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 36
    Proiectele de investiţii elaborate pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea parcurilor de specializare inteligentă au două componente care vizează:
    a) activităţi de funcţionare/operaţionalizare şi investiţii în active corporale şi necorporale pentru crearea/dezvoltarea/ modernizarea parcurilor;
    b) activităţi desfăşurate în parc, conform prevederilor art. 34 alin. (1) lit. a) şi alin. (2)."

    7. Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 37
    (1) Autorităţile de management ale programelor regionale şi de tranziţie justă şi/sau alţi furnizori de ajutor de stat/de minimis au obligaţia să elaboreze, pentru programele gestionate, metodologiile şi criteriile de selecţie pe baza cărora vor derula procedura de selecţie a rezidenţilor în vederea obţinerii de fonduri europene nerambursabile, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene.
    (2) Apelurile de proiecte de specializare inteligentă, pentru selecţia rezidenţilor în calitate de beneficiari eligibili, lansate de autorităţile de management prevăzute la alin. (1), sunt apeluri cu depunere continuă, cu termen de închidere a apelului. Selecţia rezidenţilor se face, în limita bugetului alocat, conform regulii «primul venit, primul servit», pe baza metodologiilor şi criteriilor de selecţie prevăzute la alin. (1), a contractului de concesiune prevăzut la art. 42 alin. (2), respectiv în baza hotărârii de dare în administrare conform art. 38 alin. (2), dacă punctajul pentru proiectul depus depăşeşte pragul minim de calitate de 50 de puncte.
    (3) În cadrul metodologiilor şi criteriilor de selecţie prevăzute la alin. (1), autorităţile de management solicită rezidenţilor să evidenţieze în mod distinct caracterul inovativ al proiectului şi/sau activităţile de cercetare-dezvoltare-inovare specifice domeniilor de specializare inteligentă, pe care urmează să le implementeze."

    8. Articolul 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 38
    (1) În cazul prevăzut la art. 42 alin. (1), unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de fondatori ai parcului, derulează procedura de atribuire a contractelor de concesiune a suprafeţelor de teren din interiorul parcurilor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite în planul de dezvoltare al parcului.
    (2) Unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de fondatori ai parcului, pot hotărî, în cazul rezidenţilor instituţii publice locale, ca terenul proprietate privată a unităţii administrativ-teritoriale prevăzut la art. 41 alin. (1) lit. c) să poată fi dat în administrare în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite în planul de dezvoltare al parcului.
    (3) În perioada de implementare şi durabilitate a proiectelor de specializare inteligentă, finanţate din fonduri europene, unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de fondatori ai parcului, se asigură de reluarea procedurii prevăzute la alin. (1) şi (2), în funcţie de gradul de ocupare al parcului şi în limita sumelor rămase disponibile pentru acordarea de ajutoare."

    9. Articolul 39 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 39
    (1) Metodologiile şi criteriile de selecţie prevăzute la art. 37 vor cuprinde în mod obligatoriu cel puţin următoarele informaţii:
    a) informaţii generale privind fondatorii parcului şi/sau administratorul parcului - denumire, adresă, datele de contact, mijloacele de comunicare;
    b) obiectul şi scopul procedurii de selecţie;
    c) data, locul şi ora-limită de depunere a candidaturilor;
    d) etapele procedurii de selecţie;
    e) motive de excludere a rezidenţilor;
    f) criteriile de calificare la procedură a rezidenţilor;
    g) criteriile de selecţie a rezidenţilor;
    h) informaţii despre contractul de finanţare.
    (2) Autorităţile de management prevăzute la art. 37 alin. (1) stabilesc prin ghidurile solicitanţilor, cu ocazia lansării apelurilor de proiecte de specializare inteligentă, inclusiv condiţii referitoare la obligativitatea stabilirii de către beneficiarii fondatori ai parcurilor, în cererile de finanţare, a sumelor estimate aferente activităţilor/investiţiilor care vor fi derulate de către fondatorii parcului şi, independent de acestea, a sumelor estimate aferente activităţilor/investiţiilor care vor fi derulate de rezidenţi.
    (3) În aplicarea alin. (2), contractele de finanţare semnate cu fondatorii parcului individualizează sumele aferente activităţilor/ investiţiilor care vor fi derulate de rezidenţi, sub forma unor bugete prerezervate, fără ca acestea să facă parte din valoarea totală a contractului de finanţare.
    (4) Autorităţile de management au obligaţia de a încheia contracte de finanţare cu rezidenţii, în limita valorii bugetului prerezervat prevăzut la alin. (3) şi a limitelor de supracontractare prevăzute de lege, cu condiţia ca proiectele să respecte pragul minim de calitate prevăzut la art. 37 alin. (2)."

    10. La articolul 40, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 40
    (1) În vederea implementării proiectelor ce vizează înfiinţarea de parcuri de specializare inteligentă, fondatorii parcului:
    a) pun la dispoziţie, în condiţiile legii, terenul aferent parcului de specializare inteligentă, inclusiv infrastructura existentă, pe durata de funcţionare a parcului;
    b) desemnează administratorul parcului de specializare inteligentă;
    c) iniţiază demersurile pentru obţinerea titlului de parc de specializare inteligentă, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă la secţiunea II."

    11. La articolul 40, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În situaţia prevăzută la alin. (2) lit. b), fondatorii parcului pot decide să încheie parteneriate cu societăţile desemnate ca administrator al parcului de specializare inteligentă, cu respectarea prevederilor legale aplicabile."

    12. La articolul 41 alineatul (1), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) terenul are acces la un drum naţional, judeţean sau european şi permite racordarea la infrastructura utilităţilor publice;
    ............................................
c) terenul se află în proprietatea privată a unităţii administrativ-teritoriale;"

    13. La articolul 41, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Cheltuielile efectuate pentru asigurarea accesului la drum naţional, judeţean sau european, prevăzut la alin. (1) lit. a), sunt eligibile în cadrul proiectelor, dacă sunt prevăzute şi realizate cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă."

    14. La articolul 42, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Dovada încheierii contractului de concesiune între unităţile administrativ-teritoriale în calitate de fondatori ai parcului şi rezidenţi persoane juridice de drept privat, pentru suprafaţa de teren din cadrul parcului de specializare inteligentă, reprezintă o condiţie obligatorie pentru participarea rezidenţilor în cadrul apelurilor pentru proiectele de specializare inteligentă, precum şi pentru încheierea contractului de finanţare între rezident şi autorităţile de management, prevăzute la art. 37."

    15. La articolul 42, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) şi (4), cu următorul cuprins:
    "(3) Contractul de concesiune încheiat între unităţile administrativ-teritoriale în calitate de fondatori ai parcului şi rezidenţi persoane juridice private se reziliază de drept, dacă rezidentul nu poate executa investiţiile din fonduri proprii sau dacă nu este selectat în conformitate cu prevederile art. 37.
(4) Prevederile alin. (3) se aplică în cazul în care rezidentul nu a demarat investiţia pentru desfăşurarea activităţilor specifice parcului de specializare inteligentă în termen de 9 luni de la semnarea contractului de concesiune."

    16. La articolul 43, partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 43
    (1) În vederea obţinerii de finanţare pentru implementarea proiectelor, fondatorii parcului pot depune cererea de finanţare însoţită de următoarele documente:"

    17. La articolul 43, alineatul (3) se abrogă.
    18. Articolul 44 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 44
    (1) Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, denumit în continuare MCID, este instituţia de specialitate a administraţiei publice centrale în domeniul parcurilor de specializare inteligentă abilitată cu acordarea, suspendarea şi retragerea titlului de parc de specializare inteligentă.
    (2) În calitatea prevăzută la alin. (1), MCID are următoarele atribuţii:
    a) elaborează şi aprobă, prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, normele metodologice privind acordarea, suspendarea şi retragerea titlului de parc de specializare inteligentă;
    b) emite aviz provizoriu de funcţionare a parcului de specializare inteligentă, în condiţiile prevăzute la art. 46;
    c) acordă titlul de parc de specializare inteligentă, în condiţiile prevăzute la art. 48;
    d) evaluează şi monitorizează activitatea parcurilor în vederea respectării condiţiilor de constituire şi funcţionare a parcurilor de specializare inteligentă şi dispune suspendarea/ retragerea titlului de parc de specializare inteligentă în cazul nerespectării acestora, conform prevederilor art. 49;
    e) propune măsuri privind cadrul legal de organizare şi funcţionare a parcurilor de specializare inteligentă;
    f) colaborează cu ministerele de resort, autorităţile publice locale, camerele de comerţ şi industrie, organizaţiile neguvernamentale, alte structuri de reprezentare ale mediului de afaceri care au drept scop sprijinirea dezvoltării regionale, precum şi cu experţi autorizaţi, pentru elaborarea şi aplicarea politicii de dezvoltare a parcurilor de specializare inteligentă."

    19. Articolul 45 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 45
    (1) Titlul de parc de specializare inteligentă se acordă de către MCID fondatorilor parcului, prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în urma analizei şi evaluării documentelor prevăzute la art. 48 în baza normelor metodologice prevăzute la art. 44 alin. (2) lit. a).
    (2) Titlul de parc de specializare inteligentă se acordă pe o perioadă de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire pentru o nouă perioadă de 10 ani, în condiţiile stabilite prin normele metodologice prevăzute la art. 44 alin. (2) lit. a).
    (3) Până la acordarea titlului de parc de specializare inteligentă, fondatorii parcului au obligaţia obţinerii avizului provizoriu de funcţionare, în condiţiile prevăzute la art. 46."

    20. Articolul 46 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 46
    (1) Avizul provizoriu de funcţionare a parcului de specializare inteligentă se acordă de către MCID fondatorilor parcului, prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, în următoarele condiţii:
    a) fondatorul/fondatorii parcului depune/depun o cerere în termen de maximum 6 luni de la semnarea contractului de finanţare prevăzut la art. 57 alin (1) lit. a) sau de la semnarea altor documente în vederea asigurării surselor de finanţare prevăzute la art. 35 alin. (3);
    b) fondatorii parcului de specializare inteligentă fac dovada aprobării pentru finanţare a proiectului de investiţii pentru înfiinţarea/dezvoltarea parcului de specializare inteligentă prin prezentarea contractului de finanţare prevăzut la art. 57 alin. (1) lit. a) sau altor documente doveditoare ale asigurării surselor de finanţare prevăzute la art. 35 alin. (3), precum şi a planului de dezvoltare al parcului.
    (2) Avizul provizoriu de funcţionare prevăzut la alin. (1) este valabil până la acordarea titlului de parc de specializare inteligentă, cu respectarea prevederilor art. 57 alin. (4)."

    21. Articolul 47 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 47
    (1) Pentru acordarea titlului de parc de specializare inteligentă trebuie respectate, în mod cumulativ, condiţiile generale şi specifice prevăzute la alin. (2) şi (3).
    (2) Condiţiile generale pentru acordarea titlului de parc de specializare inteligentă sunt următoarele:
    a) fondatorii parcului se încadrează în categoriile prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. b);
    b) administratorul parcului respectă forma de organizare prevăzută la art. 40 alin. (2) şi îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 40 alin. (3);
    c) terenul şi infrastructura aferente parcului de specializare inteligentă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 41.
    (3) Condiţiile specifice pentru acordarea titlului de parc de specializare inteligentă sunt următoarele:
    a) îndeplineşte obiectivele stabilite prin planul de dezvoltare, conform calendarului/etapelor aprobate prin proiectul de investiţii;
    b) activităţile desfăşurate în parc, precum şi cele asimilate activităţilor parcului se încadrează în categoriile prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. a), cu respectarea cerinţelor prevăzute la alin. (2);
    c) rezidenţii parcului respectă cerinţele prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. d)."

    22. Articolul 48 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 48
    (1) În vederea obţinerii titlului de parc de specializare inteligentă, fondatorii parcului sau, după caz, administratorul parcului desemnat de fondatorii parcului în acest scop depune la MCID o cerere însoţită de următoarele documente:
    a) informaţii privind fondatorii parcului şi administratorul parcului;
    b) informaţii privind rezidenţii parcului;
    c) informaţii privind terenul destinat parcului de specializare inteligentă, inclusiv clădirile şi infrastructura existentă;
    d) strategia de dezvoltare pentru realizarea obiectivelor parcului în domeniile de specializare inteligentă;
    e) acordul autorităţii administraţiei publice locale/asociaţiei de dezvoltare intercomunitară privind realizarea infrastructurii aferente parcului de specializare inteligentă şi asigurarea utilităţilor publice;
    f) informaţii privind activităţile desfăşurate pe amplasamentul parcului de specializare inteligentă şi în alte locaţii decât cea a parcului, în condiţiile art. 34 alin. (4);
    g) alte documente relevante care dovedesc îndeplinirea condiţiilor generale şi specifice prevăzute la art. 47 alin. (2) şi (3), stabilite prin normele metodologice elaborate de MCID, conform art. 44 alin. (2) lit. a).
    (2) După obţinerea titlului de parc de specializare inteligentă fondatorii parcului au obligaţia de a depune periodic rapoarte de activitate, în conformitate cu normele metodologice prevăzute la art. 44 alin. (2) lit. a)."

    23. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 49
    (1) Titlul de parc de specializare inteligentă se poate suspenda în următoarele situaţii:
    a) rezidenţii parcului nu desfăşoară activităţi specifice parcului de specializare inteligentă, din categoriile prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. a), în concordanţă cu planul de dezvoltare al parcului şi strategiile naţionale şi/sau regionale de specializare inteligentă, iar fondatorii parcului nu fac dovada luării măsurilor pentru remedierea acestor situaţii;
    b) mai mult de 70% dintre rezidenţii parcului nu şi-au realizat investiţiile la care s-au obligat potrivit contractelor de concesiune şi contractelor de finanţare încheiate cu autorităţile de management, ceea ce conduce la imposibilitatea funcţionării parcului, iar fondatorii parcului nu fac dovada luării măsurilor pentru remedierea acestor situaţii;
    c) fondatorii parcului nu asigură un grad de ocupare a parcului de minimum 50% din capacitatea totală a amplasamentului parcului pentru o perioadă de 12 luni consecutiv, iar fondatorii parcului nu fac dovada luării măsurilor pentru remedierea acestei situaţii.
    (2) Pe perioada suspendării titlului de parc de specializare inteligentă rezidenţii parcului nu beneficiază de facilităţile fiscale prevăzute la secţiunea IV.
    (3) După suspendarea titlului de parc de specializare inteligentă, în termen de două luni, fondatorul parcului sau, după caz, administratorul parcului elaborează un plan de măsuri, cu termene de implementare, pentru remedierea deficienţelor identificate conform alin. (1), avizat de MCID.
    (4) MCID poate începe procedura de retragere a titlului de parc de specializare inteligentă în situaţia în care planul de măsuri nu este implementat de fondatorul parcului sau, după caz, de administratorul parcului în termen de 12 luni de la data la care planul de măsuri pentru remedierea deficienţelor a fost avizat de MCID.
    (5) Întreprinderile/Organizaţiile de cercetare, rezidenţi persoane juridice private, care nu au realizat investiţiile în baza contractelor de concesiune încheiate cu unităţile administrativ-teritoriale în calitate de fondatori ai parcului şi a contractelor de finanţare încheiate cu autorităţile de management conform alin. (1) lit. b) şi nu au implementat acţiunile din planul de măsuri elaborat de fondatorul parcului conform alin. (3) sunt obligate să restituie sumele primite. În cazul contractelor de finanţare încheiate cu autorităţile de management, activităţii de stabilire şi recuperare a creanţelor bugetare îi sunt aplicabile prevederile OUG nr. 66/2011."

    24. La articolul 50 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să pună la dispoziţie, în condiţiile legii, terenul pe care este situat parcul, să realizeze infrastructura stradală şi cea de utilităţi publice din interiorul parcurilor, racordul la utilităţile publice necesare funcţionării parcului, inclusiv conectarea la infrastructura de transport;"

    25. La articolul 51, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Valoarea redevenţelor recuperată de autorităţile publice locale pe o perioadă de minimum 10 ani şi maximum 20 de ani nu poate fi mai mică decât valoarea de piaţă a terenului la data concesionării."

    26. La articolul 52, după litera i) se introduc două noi litere, lit. j) şi k), cu următorul cuprins:
    "j) să deruleze activităţile care i-au fost delegate prin contractul semnat cu unităţile administrativ-teritoriale în calitate de fondatori ai parcului de specializare inteligentă;
k) să încheie contractele de concesiune în numele autorităţilor publice, în condiţiile legii."

    27. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 57
    (1) Parcurile de specializare inteligentă finanţate din fonduri europene nerambursabile au ca beneficiari:
    a) fondatorii parcului, în baza contractelor de finanţare semnate cu autorităţile de management prevăzute la art. 37, pentru proiectele care vizează activităţile prevăzute la art. 36 lit. a);
    b) rezidenţii parcurilor, în baza contractelor de finanţare semnate cu autorităţile de management prevăzute la art. 37, pentru proiectele care vizează activităţile prevăzute la art. 36.
    (2) Sunt eligibile cheltuielile efectuate de către fondatorul parcului, în cadrul contractelor de finanţare semnate cu autorităţile de management prevăzute la art. 37, precum şi cele efectuate în temeiul parteneriatului dintre fondatorul parcului şi administrator, în scopul operaţionalizării şi funcţionării parcurilor de specializare inteligentă, şi sunt în legătură directă cu implementarea proiectelor, cu respectarea regulilor de eligibilitate prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 873/2022.
    (3) În vederea suportării cheltuielilor administratorului pentru îndeplinirea atribuţiilor delegate de către fondator, fondatorul parcului poate aloca resurse de la bugetul local, cu respectarea prevederilor legale în domeniul finanţelor publice locale şi ajutorului de stat.
    (4) Fondatorii parcului sau administratorul parcului, după caz, au obligaţia obţinerii titlului de parc de specializare inteligentă în maximum doi ani de la semnarea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor de investiţii.
    (5) La depunerea cererii de finanţare, fondatorii parcului sau administratorul parcului, după caz, au obligaţia de a face dovada notificării MCID asupra intenţiei de a obţine titlul de parc de specializare inteligentă.
    (6) În cazul în care fondatorii parcului sau administratorul parcului, după caz, nu obţin titlul de parc în termenul prevăzut la alin. (4) sau în cazul în care titlul de parc este retras conform prevederilor art. 49 alin. (4), contractele de finanţare prevăzute la alin. (1) se reziliază, conform prevederilor cap. IX - Decizia de reziliere a contractului de finanţare din OUG nr. 133/2021."

    28. Articolul 58 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 58
    Se autorizează autorităţile de management ale programelor operaţionale/organismele intermediare să stabilească, dacă este cazul, prin ghidurile aferente, categoriile de activităţi care nu pot fi realizate de către entităţile private în implementarea proiectelor."

    29. Articolul 59 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 59
    Pentru neregulile constatate în cadrul parcurilor de specializare inteligentă finanţate din fonduri europene se emit titluri de creanţă potrivit prevederilor OUG nr. 66/2011 pe numele beneficiarului din a cărui acţiune sau inacţiune a rezultat o abatere de la legalitate, conformitate şi regularitate în raport cu dispoziţiile naţionale şi/sau europene."

    30. Articolul 60 se abrogă.
    31. Articolul 61 se abrogă.


    ART. II
    La articolul 3 din Legea nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 868 din 23 septembrie 2020, cu modificările ulterioare, punctul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "25. clădire de interes şi utilitate publică - clădire cu o suprafaţă utilă totală de peste 250 mp frecvent vizitată de public, ocupată sau care urmează a fi ocupată de autorităţi ale administraţiei publice sau de structuri/instituţii publice aflate în coordonarea/sub autoritatea/subordonarea autorităţilor publice centrale sau locale, în care se desfăşoară sau urmează să se desfăşoare activităţi de interes public naţional, judeţean sau local sau în care se desfăşoară activităţi comerciale, respectiv se desfăşoară sau urmează să se desfăşoare activităţi social-culturale, de învăţământ, educaţie, asistenţă medicală, inclusiv prin structuri sau instituţii publice aflate în coordonarea/sub autoritatea/subordonarea autorităţilor publice centrale sau locale, respectiv se desfăşoară activităţi sportive, financiar-bancare, de cazare şi alimentaţie publică, prestări de servicii şi altele asemenea;"


    ART. III
    (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se elaborează şi se aprobă normele metodologice pentru acordarea, suspendarea şi retragerea titlului de parc de specializare inteligentă şi pentru emiterea avizului provizoriu de funcţionare a parcului de specializare inteligentă, prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, conform art. 33 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se elaborează şi se aprobă, prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, normele metodologice referitoare la conţinutul planului de dezvoltare a parcului, conform art. 34 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. IV
    La articolul 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 1 iulie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 334/2022, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a), cel târziu până la data de 1 iunie 2023, 660 MW capacităţi de producere a energiei electrice pe bază de lignit pot fi trecuţi în conservare până cel târziu la sfârşitul anului 2025. Acestea pot fi scoase din conservare şi activate prin ordin al ministrului energiei, numai la solicitarea operatorului de transport şi de sistem în condiţiile prevăzute la alin. (4)."


    ART. V
    Termenul prevăzut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 979 din 30 decembrie 2015, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 1 iulie 2023.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Bogdan-Stelian Mîndrescu,
                    secretar de stat
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Ministrul energiei,
                    Virgil-Daniel Popescu
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 29 martie 2023.
    Nr. 19.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016