Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ţinând cont de instituirea prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 130/2024, a schemei de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice,
având în vedere faptul că de la instituirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră consumatorii finali de energie electrică din România s-au confruntat cu costuri în creştere ale consumului de energie electrică cauzate de transferul costului dioxidului de carbon în preţul electricităţii şi consecinţele acestor creşteri de preţuri sunt majore, mai ales pentru consumatorii industriali electrointensivi, periclitându-le acestora în mod semnificativ competitivitatea pe piaţa internă europeană şi afectându-le poziţia pe piaţa concurenţială mondială, cu riscul iminent al relocării acestora,
întrucât scoaterea la licitaţie prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României se face de mai multe ori pe săptămână conform calendarului oficial de licitaţii, iar plata ajutorului de stat se face o dată pe an, după verificarea eligibilităţii solicitanţilor şi încadrarea în unul dintre sectoarele eligibile pentru acordarea ajutorului de stat, în baza domeniului principal sau/şi domeniului secundar de activitate menţionat în certificatul constatator,
având în vedere că bugetul anual estimat de maximum 150 de milioane de euro este echivalentul în lei al cotei de 15% din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie de către Ministerul Finanţelor prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României, luând în considerare că veniturile se acumulează pe măsura încasărilor, fapt ce permite şi alocarea de sume în mai multe tranşe către beneficiarii schemei de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare,
ţinând cont de solicitările primite din partea asociaţiilor marilor consumatori industriali de energie electrică care reunesc reprezentanţi ai industriei energointensive, producători din diverse sectoare ale industriei, de a maximiza sprijinul financiar acordat
industriei energointensive prin plata în două tranşe a subvenţiei în limitele sumelor alocate bugetului schemei de ajutor de stat până la data prezentei ordonanţe de urgenţă, pe măsură ce România încasează sume suplimentare care ar fi alocate bugetului schemei de ajutor de stat, în scopul diminuării riscului de relocare a activităţii acestor industrii,
luând în considerare faptul că sumele semnificative plătite de către companii ca preţ al energiei sunt finanţate în special din linii de credit bancar purtătoare de dobânzi, în scopul asigurării unui flux financiar necesar susţinerii marii industrii şi în cursul anului 2025 şi pentru următorii ani, precum şi creării condiţiilor pentru creşterea competitivităţii firmelor în raport cu ceilalţi competitori din afara spaţiului european,
având în vedere că fără măsuri urgente de plată a subvenţiei în limitele sumelor deja alocate bugetului schemei de ajutor de stat, precum şi pentru plata ulterioară a subvenţiei din sumele ce urmează a fi încasate de România, până la valoarea maximă a bugetului schemei de ajutor de stat, aceasta nu îşi mai atinge scopul pentru care a fost instituită, respectiv sprijinirea întreprinderilor din sectoarele care sunt considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, ceea ce ar putea avea efecte negative semnificative pe plan economic şi social,
ţinând seama de faptul că neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă generează deja urmări cu impact negativ major cu privire la competitivitatea industriei energointensive româneşti şi conduc inclusiv la creşterea riscurilor şi impactului negativ asupra mediului, chiar începând cu prima parte a anului 2025,
în vederea diminuării riscului de creştere a relocării anumitor sectoare economice care sunt în mod deosebit expuse comerţului internaţional şi care se bazează într-o măsură considerabilă pe energia electrică pentru crearea de valoare, în afara Uniunii, în locuri în care măsurile disciplinare în materie de mediu lipsesc sau sunt mai puţin ambiţioase,
pentru combaterea efectelor negative asupra activităţii consumatorilor energointensivi ca urmare a creşterii costurilor cu certificatele de emisii de gaze şi, în mod indirect, a preţului energiei electrice care pot determina oprirea temporară sau definitivă a producţiei,
întrucât lipsa implementării unor măsuri de sprijin al industriilor energointensive conduce la o scădere semnificativă a competitivităţii întreprinderilor active în aceste industrii din România faţă de competitorii lor din statele membre ale Uniunii Europene precum Cehia, Spania şi Italia în care se implementează astfel de măsuri financiare de sprijin,
întrucât măsurile de sprijin privind plafonarea temporară a preţurilor la energie electrică şi gaze naturale instituite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei s-a urmărit a se institui pentru toate sectoarele esenţiale ale societăţii, inclusiv învăţământul superior, în caz contrar putând fi afectat dreptul constituţional la învăţătură şi un nivel de trai decent, deoarece unele instituţii de învăţământ superior nu îşi pot permite plata costurilor cu energia electrică şi gazele naturale, existând riscul întreruperii activităţii academice,
deoarece prin introducerea ca beneficiari ai măsurilor de sprijin a instituţiilor de învăţământ superior se asigură un tratament echitabil şi sustenabil, care să nu discrimineze în raport cu alte categorii de beneficiari care asigură dreptul la educaţie, precum unităţile de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, astfel cum sunt definite de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 357/2022, cu modificările ulterioare, a fost instituită o măsură de sprijin adresată Republicii Moldova pe timpul crizelor energetice succesive care au afectat-o pe fondul războiului din Ucraina,
întrucât riscurile avute în vedere de legiuitor pentru legiferarea acestui mecanism nu au trecut, războiul declanşat de Federaţia Rusă împotriva Ucrainei şi urmările acestuia continuând să afecteze semnificativ securitatea energetică a Republicii Moldova, la care se adaugă şi situaţia impredictibilă din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, apare ca necesară continuarea măsurilor de sprijin şi în perioada de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025,
având în vedere necesitatea asigurării unui cadru normativ clar şi sustenabil pentru gestionarea cheltuielilor publice, precum şi faptul că în bugetul de stat pe anul 2025 al Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale nu este prevăzut un capitol distinct pentru finanţarea cheltuielilor aferente activităţii de privatizare,
ţinând cont de imposibilitatea efectuării plăţilor necesare aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. Bucureşti,
luând în considerare faptul că menţinerea prevederii potrivit căreia finanţarea cheltuielilor pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează din bugetul aferent activităţii de privatizare ar genera incertitudine juridică şi dificultăţi în execuţia bugetară a Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, ceea ce ar putea afecta buna administrare a resurselor financiare publice,
întrucât aceste aspecte constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, iar adoptarea măsurii propuse este necesară pentru evitarea unor disfuncţionalităţi în gestionarea cheltuielilor publice ale Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale,
considerând că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 992 din 13 octombrie 2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 130/2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Ajutoarele de stat se acordă sub forma unor subvenţii financiare nerambursabile plătite anual, în maximum două tranşe, întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele prevăzute în anexa nr. 1, care îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 4 alin. (1), în calitate de beneficiari, în conturile deschise de aceştia la Trezoreria Statului."
2. La articolul 5, alineatul (13) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(13) Ajutorul de stat se plăteşte beneficiarului într-o singură tranşă anuală, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data emiterii acordului de finanţare pentru respectivul an, sau în două tranşe, la datele stabilite prin acordul de finanţare, respectiv actul adiţional la acesta, cu respectarea prevederilor art. 2 alin. (4) şi (5)."
3. La articolul 5, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alin. (13^1), cu următorul cuprins:
"(13^1) În situaţia plăţii în două tranşe a ajutorului de stat, a doua tranşă se plăteşte în baza unui act adiţional la acordul de finanţare care stabileşte cuantumul celei de-a doua tranşe, suplimentar faţă de prima tranşă stabilită prin acordul de finanţare, cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (1) privind intensitatea maximă a ajutorului de stat. Plata se va face beneficiarului în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data alimentării de către Ministerul Finanţelor a contului Ministerului Energiei cu sumele prevăzute la art. 2 alin. (3), cu respectarea prevederilor art. (2) alin. (4) şi (5), dar nu mai târziu de data de 22 decembrie a anului bugetar, conform prevederilor art. 8 alin. (3). Actul adiţional prevede suma suplimentară ce se acordă beneficiarilor, cu respectarea limitei prevăzute la art. 2 alin. (3)."
ART. II
Prevederile art. 1 alin. (3) şi ale art. 5 alin. (13) şi (13^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în preţul energiei electrice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul energiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 130/2024, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică acordurilor de finanţare încheiate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. III
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 28 februarie 2025, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul integral al spitalelor publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, al unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale prevăzute de art. 12 alin. (1) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, al instituţiilor de învăţământ superior de stat, particular şi confesional particular prevăzute de art. 7 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al creşelor, al furnizorilor publici şi privaţi de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare; plafonarea menţionată în prezentul articol se aplică şi pentru situaţiile în care una dintre entităţile menţionate anterior este beneficiarul final al consumului de energie electrică şi/sau pentru toate clădirile care au fost construite şi autorizate cu destinaţia de spitale."
2. După articolul 25 se introduce un nou articol, art. 25^1, cu următorul cuprins:
"ART. 25^1
În cazurile în care Republica Moldova nu poate să îşi asigure consumul naţional de energie electrică prin producţie proprie, producătorii de energie electrică au obligaţia să încheie contracte bilaterale, în limita cantităţilor disponibile, cu traderi/furnizori de energie electrică desemnaţi de către Guvernul Republicii Moldova în acest sens, la preţul de referinţă prevăzut în anexa nr. 6 la prezenta ordonanţă de urgenţă, la care se adaugă costul certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, după caz. Energia electrică vândută în aceste condiţii acoperă exclusiv necesarul de consum al consumatorilor finali din Republica Moldova."
ART. IV
Alineatul (10) al articolului 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 153/2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1319 din 24 decembrie 2024, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Silviu Nicu Macovei,
secretar de stat
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Cristian Valer Beşeni,
secretar de stat
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Bogdan-Gruia Ivan
Bucureşti, 27 martie 2025.
Nr. 19.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: