Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile Directivei (UE) 2019/944 a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE, care preiau dispoziţiile anterior prevăzute în Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 având ca obiect interdicţiile privind deţinerea controlului asupra operatorilor de transport şi de sistem, transpuse prin art. 40 şi următoarele din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de faptul că Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ - S.A. este operatorul de transport şi de sistem din România, cu un rol-cheie pe piaţa de energie electrică din România, care administrează şi operează sistemul electric de transport şi asigură schimburile de electricitate între ţările Europei Centrale şi de Răsărit, ca membru al ENTSO-E (Reţeaua Europeană a Operatorilor de Transport şi Sistem pentru Energie Electrică), precum şi de faptul că aceasta este responsabilă pentru transportul energiei electrice, funcţionarea sistemului şi a pieţei, asigurarea siguranţei Sistemului electroenergetic naţional (SEN),
având în vedere că Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale „Transgaz“ - S.A. Mediaş este operatorul tehnic al Sistemului naţional de transport gaze naturale şi asigură îndeplinirea în condiţii de eficienţă, transparenţă, siguranţă, acces nediscriminatoriu şi competitivitate a strategiei naţionale privind transportul intern şi internaţional al gazelor naturale, dispecerizarea gazelor naturale, precum şi cercetarea şi proiectarea în domeniul specific activităţii sale, cu respectarea cerinţelor legislaţiei europene şi naţionale, a standardelor de calitate, performanţă, mediu şi dezvoltare durabilă,
luând în considerare că lipsa unei reglementări în privinţa delimitării clare şi fără echivoc a unor competenţe instituţionale este de natură să afecteze funcţionarea eficientă a sistemelor de transport, cu consecinţe asupra pieţei energiei electrice şi a gazelor naturale,
ţinând cont de imperativul consolidării cadrului legal şi necesitatea stabilirii identităţii cerute de legiuitor între autoritatea administraţiei publice concedentă şi autoritatea administraţiei publice cu rol de expropriator în numele statului pentru lucrările de interes naţional şi de dezvoltare a transportului de energie electrică,
întrucât neluarea măsurilor imediate conduce la destabilizarea gravă a pieţei de transport de energie electrică prin adâncirea deficienţelor semnalate şi având în vedere interesele statului român de asigurare a siguranţei energetice, mai ales în contextul actual,
întrucât neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute în prezentul act normativ ar putea avea consecinţe negative iminente, de natură să afecteze funcţionarea pieţei de transport de energie electrică din România, şi ar putea cauza dificultăţi în implementarea unor proiecte majore de infrastructură de transport de energie electrică,
în considerarea faptului că elementele mai sus menţionate vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
La articolul 6 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"h) are calitatea de autoritate contractantă privind concesionarea în sectorul energiei electrice, cu excepţia activităţii de transport al energiei electrice care este realizată de către Ministerul Economiei, în condiţiile prezentei legi;"
ART. II
La articolul 2 alineatul (3) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 20 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, litera d^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d^1) Ministerul Economiei, prin Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice «Transelectrica» - S.A., pentru lucrările de interes naţional de dezvoltare a transportului de energie electrică, şi prin Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale «Transgaz» - S.A. Mediaş, pentru lucrările de interes naţional de dezvoltare, modernizare, reabilitare a sistemului naţional de transport al gazelor naturale;"
ART. III
Procedurile de expropriere în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se continuă de către Secretariatul General al Guvernului, cu menţinerea valabilităţii actelor şi procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacşu
Ministrul economiei,
Florin Marian Spătaru
Ministrul energiei,
Virgil-Daniel Popescu
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 19 decembrie 2022.
Nr. 181.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: