Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 24 martie 2023 privind cadrul de desfăşurare a sprijinului financiar şi tehnic acordat de sistemul financiar-bancar în procesul de autorizare şi derulare a fondurilor destinate beneficiarilor programelor gestionate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 248 din 24 martie 2023
Având în vedere că Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene asigură coordonarea implementării şi gestionării fondurilor europene în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare şi cooperează cu toate instituţiile/structurile cu atribuţii în domeniul fondurilor europene structurale şi de investiţii, precum şi cu beneficiarii în vederea asigurării unui management eficient al acestora, putând propune, în acest sens, prin hotărâri ale Guvernului, măsuri pentru accelerarea absorbţiei fondurilor europene,
ţinând cont de cadrul financiar general de gestionare financiară a fondurilor europene structurale şi de investiţii - Fonduri ESI - pentru perioada de programare 2014-2020, stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare,
luând în considerare Regulamentul (UE) 2020/2.221 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 decembrie 2020 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 în ceea ce priveşte resursele suplimentare şi măsurile de implementare cu scopul de a oferi asistenţă pentru sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi pentru pregătirea unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei - REACT-EU - şi având în vedere utilizarea de către România a unor astfel de resurse suplimentare pentru acordarea unor granturi din fonduri externe nerambursabile în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiţii destinate capacităţilor de prestare de servicii şi retehnologizării, în vederea refacerii capacităţii de rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2022 privind unele măsuri necesare în vederea implementării Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, decontarea unor cheltuieli privind sprijinirea refugiaţilor din Ucraina, precum şi acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiţii destinate retehnologizării IMM-urilor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere că finalizarea activităţilor proiectelor finanţate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2022, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să aibă loc nu mai târziu de data de 31 decembrie 2023, în condiţiile asigurării unui management financiar eficient al fondurilor angajate,
ţinând cont de Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, de Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012,
luând în considerare experienţa instituţiilor de credit din România atât în domeniul lor general de activitate, cât şi în domeniul specific al finanţării operatorilor economici ce derulează proiecte finanţate prin fonduri europene nerambursabile,
având în vedere existenţa unei structuri specializate în domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării în tehnologia informaţiei şi comunicaţiei din România, structură aflată în coordonarea Secretariatul General al Guvernului,
deoarece, în lipsa creării cadrului normativ adecvat, nu s-ar realiza activităţile de verificare, autorizare şi efectuare a plăţilor către beneficiari în ritmul necesar asigurării unui flux de numerar adecvat implementării proiectelor finanţate în termenele stabilite,
întrucât aceasta ar conduce la întârzierea sau chiar blocarea îndeplinirii în termenele stabilite a activităţilor şi investiţiilor aferente proiectelor finanţate, cu consecinţa pierderii prin dezangajare a unor sume considerabile din fondurile externe nerambursabile alocate României,
situaţia extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure redresarea economică a mediului de afaceri, un climat investiţional atractiv pentru domeniile economice vizate, menite să ducă la creşterea numărului de locuri de muncă, neadoptarea în regim de urgenţă conducând pe termen lung la contracţia economiei româneşti.
Având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAP. I
Prevederi generale şi aria de aplicabilitate
ART. 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează participarea instituţiilor de credit din România şi a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI Bucureşti ca parteneri, alături de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, prin autorităţile de management şi în calitate de coordonator de reforme şi investiţii, responsabile pentru coordonarea şi gestionarea programelor cu finanţare europeană, în procesul de implementare a finanţării proiectelor, stabilirea condiţiilor de eligibilitate a instituţiilor de credit participante la procedurile de achiziţie publică, responsabilităţile şi obligaţiile partenerilor în cadrul procesului şi fluxul de implementare, inclusiv mecanismul financiar al parteneriatului.
ART. 2
Termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) partener bancar - instituţie de credit, persoană juridică română sau persoană juridică străină, care îşi desfăşoară activitatea în România, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, care respectă cerinţele minime de eligibilitate, definite în cuprinsul capitolului II din prezenta ordonanţă de urgenţă, şi este selectată de MIPE printr-o procedură transparentă, justă şi echitabilă, cu respectarea prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, care participă activ, prin operaţiuni financiare şi tehnice la activităţile derulate de către autoritatea de management/ coordonatorul de reformă şi/sau investiţii relevante pe parcursul procesului de implementare a proiectelor finanţate din fonduri europene ale beneficiarilor eligibili;
b) acord-cadru/acord de parteneriat/contract - angajament juridic încheiat între MIPE şi parteneri, prin care se stabilesc termenii şi condiţiile prestării serviciilor aferente activităţilor descrise în prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) contul de tranzit - contul de disponibil fără dobândă deschis în evidenţele partenerului bancar, având ca titular de cont MIPE, cu scopul exclusiv al încasării de la MIPE a sumelor de ajutor financiar nerambursabil destinat beneficiarilor şi al plăţii către aceştia a sumelor autorizate în urma verificării şi autorizării cheltuielilor conform contractelor de finanţare;
d) contul special distinct - contul de disponibil fără dobândă, deschis în evidenţele partenerului bancar conform reglementărilor interne specifice ale acestuia, avându-l ca titular de cont pe beneficiarul finanţării, separat de alte conturi de disponibil ale acestuia, şi având ca scop exclusiv derularea încasărilor şi plăţilor aferente unui anumit contract de finanţare, iar pentru deschiderea, utilizarea şi închiderea căruia partenerul bancar va aplica comisioane mai mici sau egale faţă de comisioanele practicate de el în mod uzual pentru conturile curente de disponibil în lei nepurtătoare de dobândă;
e) ICI Bucureşti - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - instituţie de drept public, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti, cu modificările şi completările ulterioare, de primă importanţă naţională în domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării în tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, denumită în continuare TIC, din România, structură aflată în coordonarea Secretariatul General al Guvernului, cu sprijinul căruia se va realiza evaluarea tehnică în domeniul TIC a proiectelor complexe de dezvoltare de tehnologii depuse de solicitanţii de finanţare din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR;
f) „program“, „autoritate de management“, „organism intermediar“, „beneficiar“, „parteneriat“, „fonduri europene“, „cheltuieli eligibile“, „cheltuieli neeligibile“, „contract de finanţare“, „decizie de finanţare“, „ordin de finanţare“, „ajutor de stat“, „ajutor de minimis“ , „IMM“, „beneficiari ai ajutorului de stat“, „beneficiari ai ajutorului de minimis“ , „operaţiune finanţată“ au semnificaţia din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului şi legislaţia naţională aplicabilă, Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013,(UE) nr. 1.304/2013,(UE) nr. 1.309/2013,(UE) nr. 1.316/2013,(UE) nr. 223/2014,(UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiţii destinate capacităţilor de prestare de servicii şi retehnologizării, în vederea refacerii capacităţii de rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2022 privind unele măsuri necesare în vederea implementării Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, decontarea unor cheltuieli privind sprijinirea refugiaţilor din Ucraina, precum şi acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiţii destinate retehnologizării IMM-urilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică pentru implementarea finanţării proiectelor în relaţia cu beneficiarii care îndeplinesc în mod cumulativ, după caz, condiţiile prevăzute la lit. a) şi c) sau lit. b) şi c):
a) sunt IMM-uri beneficiare de finanţare în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2022, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
b) sunt IMM-uri beneficiare de ajutoare financiare nerambursabile ce vizează sprijinirea digitalizării întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri) finanţate prin măsura 1 - Schemă de minimis şi schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, investiţia I3. Scheme de ajutor pentru sectorul privat, componenta C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare - Planul naţional de redresare şi rezilienţă (C9.I3.M1);
c) sunt IMM-uri care optează pentru derularea fondurilor aferente contractelor de finanţare prin una dintre instituţiile bancare partenere şi îşi deschid la aceasta conturi speciale distincte în acest scop.
CAP. II
Cerinţe minime de eligibilitate a instituţiilor de credit participante
ART. 4
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, în vederea desemnării partenerilor bancari, MIPE va derula o procedură de achiziţie publică, în condiţiile prevăzute la art. 74 alin. (3) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În aplicarea art. 163 lit. b) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile de credit participante la procedura de atribuire prevăzută la alin. (1) vor îndeplini următoarele criterii de calificare cu privire la capacitatea candidatului/ofertantului:
a) sunt instituţii de credit a căror activitate este organizată şi se desfăşoară conform legislaţiei specifice activităţii bancare şi care funcţionează legal pe teritoriul României, fiind autorizate de către Banca Naţională a României, respectiv, în cazul sucursalelor instituţiilor de credit din state membre, înregistrate în registrul relevant de către Banca Naţională a României;
b) au una sau mai multe unităţi teritoriale reprezentând filiale, sucursale sau agenţii în fiecare dintre regiunile de dezvoltare a României.
ART. 5
(1) Plata aferentă serviciilor prestate de instituţiile de credit participante va consta într-un comision bancar de operaţiuni fix de 0,15% aplicat la valoarea ajutorului financiar nerambursabil solicitat de beneficiari prin cereri de prefinanţare, plată, rambursare sau transfer, la nivelul fiecărui contract de finanţare gestionat, pentru care vor fi prestate serviciile de fiecare partener bancar potrivit contractului subsecvent încheiat în baza acordului-cadru.
(2) Plata aferentă activităţilor prestate de ICI Bucureşti se va stabili în cadrul acordului de parteneriat încheiat cu MIPE.
(3) Sumele datorate conform alin. (1) în legătură cu serviciile partenerilor bancari aferente beneficiarilor prevăzuţi la art. 3 lit. a) vor fi finanţate din fonduri externe nerambursabile prin Programul operaţional Asistenţă tehnică 2014-2020.
(4) Sumele datorate conform alin. (1) în legătură cu serviciile partenerilor bancari aferente beneficiarilor menţionaţi la art. 3 lit. b) vor fi suportate de la bugetul de stat.
(5) Sumele datorate în legătură cu serviciile ICI Bucureşti, aferente beneficiarilor menţionaţi la art. 3 lit. b), vor fi suportate în limita bugetului disponibil pentru Asistenţă tehnică din PNRR.
(6) MIPE va include în bugetul său sumele prevăzute la alin. (3)-(5).
ART. 6
(1) În relaţia sa comercială cu clientul beneficiar de fonduri externe nerambursabile, în ceea ce priveşte acordarea de credite în vederea asigurării resurselor financiare necesare implementării proiectelor, instituţia financiară va respecta următoarele condiţii:
a) dobânda la creditul acordat clientului beneficiar: ROBOR la 6 luni + o marjă de maximum 3,5%;
b) dobânda la creditul acordat clientului beneficiar: EURIBOR la 3 luni + o marjă de maximum 3%;
c) comision de analiză credit: maximum 0,5%, din valoarea creditului;
d) comision de gestiune: maximum 1% din valoarea creditului;
e) cumulat alte comisioane: maximum 1% din valoarea creditului;
f) garanţii: ipoteca asupra bunurilor/echipamentelor achiziţionate în cadrul programului şi, după caz, în completare, garanţii din partea fondurilor de garantare. În cazuri excepţionale vor fi solicitate şi alte tipuri de garanţii, însă acestea vor trebui specificate în oferta partenerului bancar;
g) perioada de analiză şi emitere a deciziei cu privire la creditul-punte/creditul de cofinanţare: maximum 20 de zile lucrătoare de la depunerea de către beneficiar a documentaţiei complete de solicitare a creditului.
(2) Condiţiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică creditelor acordate clienţilor beneficiari înainte de intrarea în vigoare a relaţiei contractuale prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă între MIPE şi partenerul bancar.
(3) În cazul în care instituţia financiară acordă credite în vederea asigurării resurselor financiare necesare implementării proiectelor, aceasta are obligaţia de a implementa măsurile necesare pentru ca fluxurile financiare aferente activităţii de creditare în nume şi cont propriu să fie segregate de fluxurile financiare ale ajutoarelor financiare nerambursabile care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAP. III
Prevederi aplicabile proiectelor finanţate prin axa prioritară IV - „Investiţii în activităţi productive“ - Programul operaţional Competitivitate 2014-2020. Rolul partenerului bancar, mecanism de implementare şi obligaţii ale partenerilor
ART. 7
(1) În procesul de implementare a proiectelor cu fonduri europene pentru finanţarea proiectelor se utilizează mecanismele de prefinanţare, plată şi rambursare stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 93/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Plata către beneficiarii prevăzuţi la art. 3 a sumelor autorizate în urma verificării cererilor de plată ale acestora va fi realizată prin intermediul partenerilor bancari pentru care aceştia au optat, conform mecanismului descris la art. 8, prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Partenerul bancar va deschide fiecărui beneficiar care optează pentru derularea fondurilor proiectului prin intermediul său un cont special distinct aferent contractului de finanţare. În evidenţele partenerului bancar, detaliile contului special vor face referire la programul de finanţare şi la codul SMIS al proiectului finanţat.
(4) Partenerul bancar participă atât la fluxul financiar ca depozitar şi plătitor al ajutorului financiar nerambursabil destinat beneficiarilor în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, cât şi, alături de autoritatea de management responsabilă, la procesul de verificare în vederea avizării cheltuielilor decontate de beneficiari, conform mecanismului descris la art. 8.
ART. 8
(1) Participanţii la mecanismul financiar şi tehnic derulat cu sprijinul sistemului financiar-bancar în procesul de autorizare şi derulare a fondurilor destinate beneficiarilor programelor gestionate de MIPE în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă sunt:
a) MIPE, prin autoritatea de management responsabilă pentru gestionarea Programului operaţional Competitivitate;
b) beneficiarii de finanţare prevăzuţi la art. 3 lit. a) şi c);
c) partenerii bancari definiţi la art. 2 lit. a).
(2) MIPE, prin autoritatea de management responsabilă pentru gestionarea Programului operaţional Competitivitate, are următoarele responsabilităţi în cadrul mecanismului de implementare a parteneriatului cu partenerii bancari:
a) încheie contractele de finanţare cu beneficiarii;
b) pentru contractele de finanţare deja încheiate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, încheie cu beneficiarii menţionaţi la art. 3 lit. a) acte adiţionale necesare în vederea reflectării în obligaţiile contractuale a mecanismelor şi fluxurilor financiare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) publică pe site-ul MIPE lista partenerilor bancari selectaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi a condiţiilor financiare de creditare aplicate de aceştia în relaţia comercială cu beneficiarii;
d) stabileşte, prin instrucţiuni proprii, termenul, care nu poate fi mai mic de 10 zile lucrătoare de la publicarea listei partenerilor bancari selectaţi, în care beneficiarii menţionaţi la art. 3 lit. a) pot opta pentru derularea fondurilor aferente proiectului lor prin intermediul unuia dintre aceştia, deschizând la acesta un cont specific distinct aferent proiectului;
e) în colaborare cu fiecare partener bancar întocmeşte şi actualizează lista beneficiarilor care au optat pentru respectiva instituţie bancară;
f) asigură acces adecvat în aplicaţia MySMIS personalului partenerilor bancari, care să permită acestuia realizarea sarcinilor de verificare a cererilor de prefinanţare/plată/rambursare;
g) realizează sesiuni de instruire a personalului partenerilor bancari cu privire la procedurile de implementare aplicabile şi asigură sprijin metodologic pe parcursul îndeplinirii sarcinilor;
h) notifică prin poşta electronică partenerii bancari cu privire la depunerea de către beneficiari în MySMIS a cererilor de prefinanţare/plată/rambursare în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea acestora;
i) primeşte prin poşta electronică listele de verificare preliminară a cererilor de prefinanţare/plată/rambursare semnate electronic de personalul desemnat al partenerilor bancari şi efectuează propriile verificări conform procedurii de autorizare a cheltuielilor;
j) verifică şi autorizează plata către beneficiari a sumelor de prefinanţare în una sau mai multe tranşe din contribuţia publică eligibilă a proiectului conform contractului de finanţare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminară întocmite de personalul desemnat al partenerului bancar în urma verificării cererilor de prefinanţare;
k) verifică şi autorizează cererile de plată/rambursare în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminară întocmite de personalul desemnat al partenerului bancar, termenul putând fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depăşească 5 zile lucrătoare, pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiţionale sau clarificări;
l) îndeplineşte obligaţiile de notificare a beneficiarilor cu privire la autorizarea şi efectuarea plăţilor;
m) în urma finalizării verificării şi autorizării cheltuielilor, întocmeşte săptămânal, cumulat pentru lista de beneficiari aferenţi, un borderou de ordonanţare care identifică beneficiarii vizaţi, codurile SMIS ale proiectelor, codurile IBAN ale conturilor speciale ale beneficiarilor, sumele aprobate la plată şi alte date operative necesare, pe care îl transmite partenerului bancar, pe baza căruia acesta din urmă plăteşte beneficiarilor, în conturile speciale distincte, sumele de ajutor financiar nerambursabil autorizate la plată de către autoritatea de management;
n) participă cu personalul propriu la vizitele de verificare efectuate la faţa locului, respectiv la locul de implementare a proiectului, pentru beneficiarii selectaţi în eşantionul de verificare de 30% din totalul beneficiarilor; la fiecare vizită la faţa locului va participa o echipă mixtă formată din personal al autorităţii de management şi personal al partenerului bancar;
o) întocmeşte, prin echipa de verificare, raportul de verificare la faţa locului, în termen de 5 zile lucrătoare de la efectuarea vizitei de verificare efectuate la faţa locului;
p) primeşte prin poşta electronică listele de verificare şi rapoartele întocmite pentru verificările efectuate în format online de către personalul partenerului bancar;
q) verifică şi aprobă rapoartele operative lunare ale partenerilor bancari depuse de aceştia;
r) efectuează plăţile către partenerul bancar conform fluxului financiar descris în prezenta ordonanţă de urgenţă;
s) plăteşte partenerului bancar comisionul aferent serviciilor prestate în urma aprobării ultimului raport operativ lunar depus de partenerul bancar în cadrul contractului, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data depunerii acestuia;
ş) în situaţia nerespectării de către beneficiari a prevederilor contractuale şi/sau legale, solicită acestora să restituie sumele neeligibile, indicând contul MIPE în care trebuie efectuată restituirea.
(3) Beneficiarii prevăzuţi la art. 3 lit. a) au următoarele responsabilităţi:
a) în cazul în care vor fi selectaţi mai mulţi parteneri bancari, beneficiarii optează pentru unul dintre aceştia, comunică opţiunea lor către autoritatea de management în termenul stabilit conform alin. (2) lit. d) şi deschid, la instituţia bancară parteneră pentru care au optat, conturile speciale distincte pentru derularea plăţilor şi încasărilor aferente proiectului;
b) transmit cererile de prefinanţare/plată/rambursare către autoritatea de management prin sistemul MySMIS, însoţite de documentele justificative necesare conform contractului de finanţare;
c) efectuează cheltuielile aferente proiectului, aplicând procedurile de achiziţii corespunzătoare conform Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanţilor/beneficiarilor privaţi pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanţate din fonduri europene şi ale contractului de finanţare;
d) răspund solicitărilor de clarificări primite de la partenerul bancar sau de la autoritatea de management prin intermediul sistemului MySMIS;
e) în situaţia nerespectării prevederilor contractuale şi/sau legale, la solicitarea autorităţii de management, restituie sumele neeligibile în contul MIPE indicat în notificarea aferentă;
f) răspund de corectitudinea şi autenticitatea documentelor transmise pentru justificarea cheltuielilor decontate în cadrul proiectelor implementate, conform prevederilor din contractul de finanţare.
(4) Partenerii bancari definiţi la art. 2 lit. a) au următoarele responsabilităţi:
a) nominalizează o echipă de implementare din partea partenerului bancar, care va cuprinde: un coordonator responsabil pentru gestionarea operativă a relaţiei cu autoritatea de management şi o echipă de membri ai personalului partenerului bancar pentru participarea la activităţile de verificare;
b) efectuează încasările şi plăţile conform fluxului financiar prevăzut la art. 9;
c) utilizează sumele încasate de la autoritatea de management strict în scopul pentru care acestea au fost transferate;
d) prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, vizualizează cererile de prefinanţare, de plată sau de rambursare depuse de beneficiari în sistemul MySMIS, însoţite de documente justificative;
e) prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, transmit beneficiarilor solicitările de clarificări prin intermediul MySMIS, dacă este cazul;
f) prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, efectuează verificări preliminare asupra documentelor justificative aferente şi întocmesc listele de verificare preliminară a cererilor de prefinanţare, pe care le semnează electronic şi le transmit prin poşta electronică autorităţii de management, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea cererii;
g) prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, efectuează verificări preliminare asupra documentelor justificative aferente şi întocmesc listele de verificare preliminară a cererilor de plată sau de rambursare în vederea avizării cheltuielilor, pe care le semnează electronic şi le transmit prin poşta electronică autorităţii de management, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea cererii, respectiv de 50 de zile calendaristice în cazul cererilor de rambursare finale;
h) în termen de 7 zile lucrătoare de la data la care dispun de resurse în contul de tranzit, efectuează viramentele către beneficiari conform borderourilor de ordonanţare transmise de autoritatea de management;
i) întocmesc şi transmit raportări operative lunare asupra situaţiei contului de tranzit şi a tranzacţiilor efectuate, respectând structura şi conţinutul informativ stabilite prin contract subsecvent încheiat în baza acordului-cadru;
j) acordă beneficiarilor, la solicitarea acestora şi cu respectarea regulilor proprii de creditare, finanţări sub formă de credite de prefinanţare, instrumente de garantare a prefinanţării şi alte produse de creditare relevante, cu respectarea condiţiilor şi plafoanelor specificate la art. 6 alin. (1);
k) prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, participă alături de personalul autorităţii de management la vizitele de verificare efectuate la faţa locului pentru cererile de rambursare finale ale unui eşantion de 30% din beneficiari;
l) în termen de 5 zile lucrătoare de la efectuarea vizitei de verificare efectuate la faţa locului, echipa de verificare întocmeşte raportul de verificare la faţa locului;
m) prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, realizează vizitele de verificare în format online pentru cererile de rambursare finale ale beneficiarilor neincluşi în eşantionul de verificare la faţa locului şi trimit, prin poşta electronică, listele de verificare şi rapoartele întocmite, în termen de maximum 40 de zile calendaristice de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea de către beneficiari a cererilor de rambursare finale;
n) prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, efectuează verificări preliminare privind achiziţiile directe derulate în cadrul proiectelor de către beneficiari, consemnând rezultatele verificării în lista de verificare preliminară a achiziţiilor directe, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea de către beneficiari a cererilor de plată/rambursare;
o) asigură accesul organelor de control sau de audit naţionale sau europene la toate informaţiile şi documentele aferente verificărilor efectuate de personalul desemnat asupra proiectelor în cadrul contractului subsecvent încheiat cu MIPE;
p) păstrează toate informaţiile şi documentele menţionate la lit. o) pe o perioadă de 10 ani de la data ultimei plăţi efectuate către beneficiari.
ART. 9
Fluxul financiar aferent operaţiunilor derulate prin intermediul şi cu sprijinul tehnic al partenerilor bancari în legătură cu beneficiarii prevăzuţi la art. 3 lit. a) se implementează astfel:
a) după expirarea termenului de opţiune a beneficiarilor pentru unul dintre partenerii bancari, în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care MIPE, prin autoritatea de management, dispune de resurse în conturile sale, aceasta virează din conturile deschise la Trezorerie în contul de tranzit deschis la fiecare partener bancar 50% din totalul ajutorului financiar nerambursabil aferent contractelor de finanţare ale beneficiarilor arondaţi partenerului bancar respectiv;
b) partenerul bancar, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară a cererilor de prefinanţare/plată/ rambursare depuse de beneficiarii de finanţare;
c) autoritatea de management efectuează propriile verificări conform procedurii de autorizare a cheltuielilor, autorizând plata sumelor aferente cererilor de prefinanţare/plată/rambursare verificate;
d) în baza sumelor autorizate la plată, autoritatea de management întocmeşte periodic, cel puţin săptămânal, borderoul de ordonanţare menţionat la art. 8 alin. (2) lit. m), pe care îl transmite partenerului bancar;
e) în baza borderoului de ordonanţare, partenerul bancar virează, în termen de 7 zile lucrătoare de la data la care acesta dispune de resurse în contul de tranzit, sumele aferente către beneficiarii identificaţi în borderou, în conturile lor speciale;
f) beneficiarii utilizează sumele virate conform prevederilor contractelor de finanţare şi, în situaţia nerespectării prevederilor contractuale şi/sau legale, la solicitarea autorităţii de management, restituie către MIPE sumele neeligibile indicate în notificarea aferentă;
g) partenerul bancar solicită autorităţii de management alimentarea contului de tranzit până la concurenţa cu suma totală rămasă de plată către beneficiarii aferenţi partenerului bancar respectiv, atunci când soldul contului de tranzit atinge 10% din suma iniţială plătită de autoritatea de management conform lit. a);
h) autoritatea de management verifică solicitarea de alimentare a contului de tranzit şi virează partenerului bancar sumele solicitate în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care dispune de resurse în conturile sale;
i) după finalizarea plăţilor, conform contractelor de finanţare, către beneficiarii alocaţi partenerului bancar, acesta din urmă virează autorităţii de management soldul neutilizat al contului de tranzit în conturile din care au fost primite iniţial sumele respective, în conturi deschise potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care sumele încasate corespund unor plăţi efectuate în anii anteriori, de la bugetul de stat.
CAP. IV
Prevederi aplicabile proiectelor finanţate prin măsura 1. Schemă de minimis şi schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, investiţia I3. Scheme de ajutor pentru sectorul privat, componenta C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare - Planul naţional de redresare şi rezilienţă (C9.I3.M1). Rolul partenerului bancar, mecanism de implementare şi obligaţii ale partenerilor
ART. 10
(1) În procesul de implementare a proiectelor finanţate prin PNRR pentru C9.I3.M1 se utilizează mecanismul cererilor de transfer, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă.
(2) Prevederile actelor normative menţionate la alin. (1) se completează cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă în ceea ce priveşte condiţiile, mecanismele de finanţare şi fluxurile financiare aplicabile proiectelor beneficiarilor ale căror finanţări se vor derula prin intermediul şi cu sprijinul tehnic al instituţiilor de credit desemnate ca parteneri bancari în relaţia cu MIPE în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 13 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2022, beneficiarii prevăzuţi la art. 3 lit. b) depun la coordonatorul de reformă şi/sau investiţii cereri de transfer pentru plăţile efectuate după semnarea contractului de finanţare, cererea de transfer finală fiind exclusiv pentru plăţi deja efectuate.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2022, sumele de plată către beneficiari în urma verificării şi autorizării cererilor de transfer vor fi plătite exclusiv prin intermediul partenerilor bancari, potrivit mecanismului financiar descris la art. 11.
(5) Partenerul bancar va deschide fiecărui beneficiar care optează pentru derularea fondurilor proiectului prin intermediul său un cont bancar distinct pentru operaţiunile ce urmează a fi realizate în cadrul proiectului: pentru cheltuieli eligibile aferente PNRR şi pentru sume aferente TVA nedeductibile, aferente cheltuielilor eligibile, plătite din bugetul de stat, în funcţie de specificul beneficiarului, plătitor sau neplătitor de TVA. În evidenţele partenerului bancar, detaliile contului menţionat anterior vor face referire la programul de finanţare şi la numărul de ordine al proiectului finanţat.
(6) Partenerul bancar participă atât la fluxul financiar ca depozitar şi plătitor al ajutorului financiar nerambursabil destinat beneficiarilor în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, cât şi, alături de coordonatorul de reformă şi/sau investiţie, la procesul de verificare în vederea avizării cheltuielilor decontate de beneficiari, conform mecanismului financiar descris la art. 11.
ART. 11
(1) Participanţii la mecanismul financiar în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă sunt:
a) MIPE, prin coordonatorul de reforme şi/sau investiţie, pentru gestionarea finanţărilor menţionate la art. 3 lit. b);
b) beneficiarii de finanţare menţionaţi la art. 3 lit. b);
c) partenerii bancari definiţi la art. 2 lit. a).
(2) MIPE, prin coordonatorul de reformă şi/sau investiţie, are următoarele responsabilităţi în cadrul mecanismului de implementare a parteneriatului cu partenerii bancari:
a) încheie contractele de finanţare cu beneficiarii, cu clauză suspensivă, până la finalizarea verificărilor încadrării beneficiarilor în categoria IMM-urilor;
b) publică pe site-ul MIPE lista partenerilor bancari selectaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi a condiţiilor financiare de creditare aplicate de aceştia în relaţia comercială cu beneficiarii;
c) stabileşte, prin instrucţiuni proprii, termenul, nu mai scurt de 10 zile lucrătoare de la publicarea listei partenerilor bancari selectaţi, în care beneficiarii menţionaţi la art. 3 lit. b) pot opta pentru derularea fondurilor aferente proiectului lor prin intermediul unuia dintre aceştia, deschizând la acesta un cont specific distinct aferent proiectului;
d) în colaborare cu fiecare partener bancar întocmeşte şi actualizează lista beneficiarilor care au optat pentru respectiva instituţie bancară;
e) asigură acces adecvat în aplicaţia proiecte.pnrr.gov.ro personalului partenerilor bancari şi acordă pentru aceştia drepturi de acces pentru vizualizarea în proiecte.pnrr.gov.ro a contractului de finanţare al beneficiarului, precum şi a tuturor documentelor relevante ale proiectului, depuse de beneficiar în acest mediu electronic: cereri de transfer şi documente justificative ale cheltuielilor conform contractelor de finanţare;
f) realizează sesiuni de instruire a personalului partenerilor bancari cu privire la procedurile de implementare aplicabile şi asigură sprijin metodologic pe parcursul îndeplinirii sarcinilor;
g) primeşte prin poşta electronică listele de verificare preliminară a cererilor de transfer semnate electronic de personalul desemnat al partenerilor bancari;
h) verifică şi autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminară întocmite de personalul desemnat al partenerului bancar, termenul de 3 de zile lucrătoare putând fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depăşească 5 zile lucrătoare, pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiţionale sau clarificări;
i) îndeplineşte obligaţiile de notificare a beneficiarilor cu privire la autorizarea plăţilor;
j) în urma finalizării verificării şi autorizării la plată a cererilor de transfer, întocmeşte periodic o listă a beneficiarilor pentru care s-au autorizat la plată cererile de transfer, listă ce va menţiona beneficiarii vizaţi, numerele de ordine ale proiectelor, sumele aprobate la plată. Lista se va transmite instituţiei bancare partenere, pe baza căreia aceasta plăteşte beneficiarilor, în conturile speciale, sumele de ajutor financiar nerambursabil aprobat;
k) verifică şi aprobă rapoartele operative lunare şi anuale ale partenerilor bancari depuse de aceştia;
l) efectuează plăţile către partenerul bancar conform fluxului financiar descris în prezenta ordonanţă de urgenţă;
m) plăteşte anual partenerului bancar comisionul aferent serviciilor prestate, raportat la suma asistenţei financiare nerambursabile solicitată de beneficiari şi procesată de către partenerul bancar, în urma aprobării raportului operativ anual, pentru anul în care au fost prestate serviciile, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data depunerii acestuia;
n) în situaţia nerespectării prevederilor contractuale şi/sau legale de către beneficiari, solicită acestora să ramburseze sumele plătite şi dobânzile aferente acestora, indicând contul MIPE în care trebuie efectuată restituirea.
(3) Beneficiarii prevăzuţi la art. 3 lit. b) au următoarele responsabilităţi:
a) în cazul în care vor fi selectate mai multe bănci partenere, optează pentru una dintre acestea, comunică opţiunea lor către coordonatorul de reformă şi/ sau investiţie şi deschid conturile speciale distincte pentru derularea plăţilor şi încasărilor aferente proiectului;
b) transmit cererile de transfer către coordonatorul de reformă şi/sau investiţie prin platforma proiecte.pnrr.gov.ro, însoţite de documentele justificative necesare, conform contractului de finanţare;
c) efectuează cheltuielile aferente proiectului, cu respectarea prevederilor contractului de finanţare;
d) răspund solicitărilor de clarificări primite de la partenerul bancar/coordonatorul de reformă şi/sau investiţie prin intermediul aplicaţiei proiecte.pnrr.gov.ro;
e) în situaţia nerespectării prevederilor contractuale şi/sau legale, la solicitarea coordonatorului de reforme şi/sau investiţie, rambursează sumele solicitate către MIPE, în contul indicat de acesta;
f) răspund de corectitudinea şi autenticitatea documentelor transmise pentru justificarea cheltuielilor decontate în cadrul proiectelor implementate, conform prevederilor din contractul de finanţare.
(4) Partenerii bancari definiţi la art. 2 lit. a) au următoarele responsabilităţi:
a) nominalizează o echipă de implementare din partea partenerului bancar, care va cuprinde: un coordonator responsabil pentru gestionarea operativă a relaţiei cu coordonatorul de reforme şi/sau investiţie şi o echipă de angajaţi ai partenerului bancar pentru participarea la activităţile de verificare preliminară;
b) deschid pentru fiecare beneficiar un cont bancar distinct pentru operaţiunile ce urmează a fi realizate în cadrul proiectului: pentru cheltuieli eligibile aferente PNRR şi pentru sume aferente TVA nedeductibile, aferente cheltuielilor eligibile, plătite din bugetul de stat, în funcţie de specificul beneficiarului, plătitor sau neplătitor de TVA. În evidenţele partenerului bancar, detaliile contului menţionate anterior vor face referire la programul de finanţare şi la numărul de ordine al proiectului finanţat;
c) efectuează încasările şi plăţile conform fluxului financiar prevăzut la art. 12;
d) utilizează sumele încasate de la coordonatorul de reforme şi/sau investiţie strict în scopul pentru care acestea au fost transferate;
e) vizualizează cererile de transfer depuse de beneficiari în aplicaţia proiecte.pnrr.gov.ro, însoţite de documente justificative, prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, în sensul aprobării şi transferării către beneficiar a sumelor;
f) efectuează verificări preliminare ale documentelor justificative şi întocmesc listele de verificare preliminară a cererilor de transfer, pe care le semnează electronic şi le transmit electronic coordonatorului de reforme şi/sau investiţie, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora, prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare; pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiţionale sau clarificări solicitate, termenul de 7 zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depăşească 5 zile lucrătoare;
g) transmit către beneficiari solicitările de clarificări, dacă este cazul, prin intermediul aplicaţiei proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare);
h) transmit coordonatorului de reforme şi/sau investiţie listele de verificare preliminară a cererilor de transfer, semnate de personalul desemnat în cadrul echipei de implementare;
i) după verificarea şi autorizarea de către coordonatorul de reforme şi/sau investiţie a cererilor de transfer, efectuează viramentele către beneficiari conform borderourilor cu sumele autorizate la plată transmise de coordonatorul de reforme şi/sau investiţie în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data la care dispune de resurse în contul de tranzit;
j) întocmesc şi transmit raportări operative lunare şi anuale asupra situaţiei conturilor de tranzit şi a tranzacţiilor efectuate, respectând structura şi conţinutul informativ stabilite prin acordul-cadru şi prin contractele subsecvente, după caz;
k) acordă beneficiarilor, la solicitarea acestora şi cu respectarea regulilor proprii de creditare, finanţări sub formă de credite şi alte produse de creditare relevante, cu respectarea condiţiilor şi plafoanelor specificate la art. 6 alin. (1);
l) participă cu personalul propriu la vizitele de verificare efectuate la faţa locului pentru cererile de transfer finale, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiari a cererilor de transfer finale, pentru verificarea conformităţii cheltuielilor efectuate: se verifică rapoarte de progres, livrabile (produse, servicii şi rezultate care atestă realizarea activităţilor asumate în cadrul unui proiect) şi documente financiar-contabile; vizitele la faţa locului în format fizic se vor efectua pentru un eşantion de 30% din beneficiari, iar pentru restul de 70% din beneficiari se vor organiza vizite la faţa locului în format online, prin completarea listei de verificare specifică;
m) efectuează verificări preliminare a dosarelor de achiziţie derulate de către beneficiari în cadrul proiectelor şi completează lista de verificare preliminară specifică;
n) verifică încadrarea în categoria IMM-urilor a beneficiarilor de finanţare, în maximum 30 de zile lucrătoare pentru fiecare contract de finanţare, în scopul stabilirii eligibilităţii şi a intensităţii de finanţare, prin completarea listei de verificare preliminară specifică; contractele de finanţare vor fi repartizate etapizat partenerilor bancari selectaţi spre a fi efectuate verificările preliminare;
o) verifică beneficiarii reali pentru fiecare achiziţie derulată de beneficiarii de finanţare prin completarea listei de verificare preliminară specifică;
p) asigură accesul organelor de control sau de audit naţionale sau europene la toate informaţiile şi documentele aferente verificărilor efectuate de personalul desemnat asupra proiectelor în cadrul contractului subsecvent încheiat cu MIPE;
q) păstrează toate informaţiile şi documentele prevăzute la lit. p) pe o perioadă de 10 ani de la data ultimei plăţi efectuate către beneficiari.
ART. 12
Fluxul financiar aferent operaţiunilor derulate prin intermediul şi cu sprijinul tehnic al partenerilor bancari în legătură cu beneficiarii prevăzuţi la art. 3 lit. b) se implementează astfel:
a) în maximum 10 zile lucrătoare de la finalizarea verificării încadrării beneficiarilor în categoria IMM-urilor de către partenerul bancar şi acceptarea rezultatelor verificării de către coordonatorul de reforme şi/sau investiţie, acesta virează în contul de tranzit deschis la fiecare partener bancar 50% din totalul ajutorului financiar nerambursabil aferent contractelor de finanţare ale beneficiarilor arondaţi partenerului bancar respectiv, în baza solicitării acestuia;
b) partenerul bancar, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă şi financiară a cererilor de transfer după parcurgerea procesului de verificare a documentelor prin completarea listei de verificare preliminară specifică;
c) după verificarea şi autorizarea la plată a sumelor aferente cererilor de transfer de către coordonatorul de reforme şi/sau investiţie, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data la care dispune de resurse în contul de tranzit, partenerul bancar efectuează viramentele către beneficiari conform borderourilor cu sumele autorizate la plată transmise de coordonatorul de reforme şi/sau investiţie;
d) beneficiarii utilizează sumele virate conform prevederilor contractelor lor de finanţare şi, în situaţia nerespectării prevederilor contractuale şi/sau legale, la solicitarea coordonatorului de reforme şi/sau investiţie, rambursează sumele solicitate către MIPE, în contul indicat de acesta;
e) partenerul bancar solicită coordonatorului de reformă şi/sau investiţie alimentarea contului de tranzit, până la concurenţa cu suma totală rămasă de plată către beneficiarii aferenţi băncii respective, atunci când soldul contului de tranzit atinge 10% din suma iniţială plătită de coordonatorul de reforme şi/sau investiţie conform lit. a);
f) coordonatorul de reformă şi/sau investiţie verifică solicitările de alimentare a contului de tranzit (iniţială şi finală) şi virează partenerului bancar sumele solicitate în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care aceasta dispune de resurse în conturile sale;
g) după finalizarea plăţilor conform contractelor de finanţare către beneficiarii alocaţi partenerului bancar, acesta din urmă virează coordonatorului de reformă şi/sau investiţie soldul neutilizat al contului de tranzit în conturile din care au fost primite iniţial sumele respective, în conturi deschise potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care sumele încasate corespund unor plăti efectuate în anii anteriori.
CAP. V
Dispoziţii finale
ART. 13
(1) În gestionarea fondurilor externe rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, MIPE se asigură de prevenirea, verificarea, constatarea neregulilor grave, a neregulilor rezultate în urma aplicării procedurilor de achiziţie publică, precum şi în ceea ce priveşte respectarea principiului privind evitarea dublei finanţări apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe rambursabile şi, dacă este cazul, recuperarea creanţelor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea şi constatarea neregulilor/dublei finanţări, a neregulilor grave apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora şi recuperarea creanţelor rezultate.
(2) În activitatea de verificare şi aprobare a solicitărilor de sprijin financiar, MIPE împreună cu partenerii bancari are obligaţia aplicării de reguli şi proceduri care să asigure respectarea următoarelor principii:
a) o bună gestiune financiară bazată pe aplicarea principiilor economicităţii, eficacităţii şi eficienţei;
b) respectarea principiilor de liberă concurenţă şi de tratament egal şi nediscriminatoriu;
c) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru acordarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă;
d) prevenirea apariţiei fraudei şi corupţiei prin identificarea şi analiza factorilor de risc şi vulnerabilităţilor;
e) prevenirea apariţiei situaţiilor de conflict de interese în cursul întregii proceduri de selecţie a proiectelor de finanţat;
f) evitarea dublei finanţări - reformele şi proiectele de investiţii finanţate în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă pot beneficia de finanţare din partea altor programe şi instrumente ale Uniunii Europene, cu condiţia ca acest sprijin sa nu acopere aceleaşi costuri.
(3) Sumele stabilite neeligibile/plătite necuvenit se recuperează de către autoritatea de management/coordonatorul de reforme/investiţii conform prevederilor legale în vigoare, respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022.
ART. 14
Sumele rămase neutilizate şi virate de MIPE în contul de tranzit se restituie în termen de 5 zile calendaristice de la data la care autoritatea de management/coordonatorul de reforme/investiţii a notificat în scris partenerul bancar.
ART. 15
(1) MIPE va încheia un acord de parteneriat cu Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI Bucureşti pentru a primi asistenţă tehnică de specialitate în procesul de evaluare a soluţiilor de digitalizare cu un grad înalt de complexitate, implementate în cadrul proiectelor finanţate prin PNRR, pentru care MIPE are rolul de coordonator de reformă şi investiţii, în cadrul căruia vor fi stabilite drepturile şi obligaţiile celor două părţi.
(2) Procedura detaliată a activităţilor pe care le va implementa fiecare partener va fi aprobată prin ordinul comun al MIPE şi al Secretariatului General al Guvernului în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Finanţarea costurilor aferente activităţilor care fac obiectul acordului de parteneriat va fi asigurată printr-un ordin de finanţare, în limita bugetului disponibil pentru asistenţă tehnică din PNRR.
(3) Pentru evaluarea soluţiilor de digitalizare cu un grad înalt de complexitate, implementate în cadrul proiectelor finanţate prin PNRR, pentru care MIPE are rolul de coordonator de reformă şi investiţii, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI Bucureşti va emite factura pentru contravaloarea prestaţiei desfăşurate în baza acordului de parteneriat, însoţită de raportul de activitate aferent, iar plata facturii va fi efectuată de către MIPE în urma aprobării acestui raport.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacşu
Bucureşti, 24 martie 2023.
Nr. 18.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: