Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 2 martie 2022 pentru modificarea şi completarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018 privind compensarea unor creanţe reciproce între statul român şi persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietăţii, precum şi pentru prorogarea unui termen
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 213 din 3 martie 2022
Prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018 privind compensarea unor creanţe reciproce între statul român şi persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietăţii, precum şi pentru prorogarea unui termen, aprobată cu modificări prin Legea nr. 40/2019, în art. 1 alin. (4) lit. a) s-a reglementat un termen de 90 de zile pentru depunerea cererii de compensare la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, de la data intrării în vigoare a respectivei ordonanţe de urgenţă sau de la data comunicării hotărârii judecătoreşti definitive prin care s-a dispus întoarcerea executării silite,
având în vedere că se impune adoptarea de urgenţă a unor măsuri în sensul reglementării unei repuneri în termen sine die a acelor persoane care, din diferite motive, nu şi-au îndeplinit obligaţia de a depune cererea de compensare, în termenul prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018, aprobată cu modificări prin Legea nr. 40/2019, dar şi eliminarea termenului de 90 de zile,
în condiţiile în care statul, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, urmăreşte în procedura executării silite un număr de 1.489 de beneficiari în temeiul legilor din domeniul restituirii proprietăţilor pentru sume pe care, ulterior, trebuie să le plătească aceloraşi persoane în procedura administrativă,
având în vedere că beneficiarii în temeiul legilor din domeniul restituirii proprietăţilor au calitatea de a fi, în acelaşi timp, creditori ai statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor, dar şi debitori ai Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, pentru sume care urmează să fie încasate tot de la bugetul de stat,
ţinând cont de faptul că poate fi evitat consumul de resurse umane, timp plătit din fonduri publice şi bani din bugetele centrale pentru ca Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, ca organ de executare, să deruleze procedura recuperării unor creanţe, pe care trebuie ulterior să le plătească beneficiarilor în temeiul legilor din domeniul restituirii proprietăţilor în procedură administrativă, şi pentru ca Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor să se apere în litigiile având ca obiect compensarea acestor creanţe,
întrucât beneficiarii în temeiul legilor din domeniul restituirii proprietăţilor se află în imposibilitatea obiectivă de a îndeplini obligaţiile de restituire a sumelor de bani încasate în urmă cu 10 ani, dar şi faptul că, în acelaşi timp, aceleaşi persoane au calitatea de creditori ai statului român, corespunzătoare obligaţiei Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor de a emite titluri de plată,
luând în considerare situaţia urgentă reprezentată de imposibilitatea de a soluţiona cererile de compensare din domeniul restituirii proprietăţii, prevăzute de Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, legile din domeniul restituirii proprietăţii funciare, Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere interesul public şi caracterul social, prezentate supra,
ţinând seama de necesitatea stringentă de reglementare, este imperios necesar ca Guvernul să intervină în vederea evitării unui blocaj în procedura de emitere a titlurilor de plată, pentru sume care au fost anterior încasate prin executare silită, dar şi pentru evitarea unor plăţi duble,
având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent, pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, şi că prezentul act normativ nu presupune un impact bugetar pentru anul curent, pe termen scurt sau pe termen lung,
în considerarea faptului că aspectele sus-menţionate constituie o situaţie urgentă, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ARTICOL UNIC
Articolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018 privind compensarea unor creanţe reciproce între statul român şi persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietăţii, precum şi pentru prorogarea unui termen, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 13 iulie 2018, aprobată cu modificări prin Legea nr. 40/2019, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La alineatul (4), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) cererea de compensare să fie depusă la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor;
b) persoanele care solicită compensarea să restituie Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, dacă este cazul, diferenţa dintre suma datorată şi suma pe care o au de încasat, în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii de compensare."
2. După alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu următorul cuprins:
"(6^1) În situaţia în care numai unul dintre beneficiari a formulat cerere de compensare, iar ceilalţi beneficiari menţionaţi în decizie nu au cerut compensarea, emiterea titlurilor de plată se suspendă până la soluţionarea cererii de compensare."
3. Alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(11) Cererea de compensare prevăzută la alin. (4) lit. a), depusă la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, suspendă orice procedură de executare silită începută de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele fiscale subordonate, dacă cererea vizează creanţele reciproce prevăzute la alin. (1)."
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacşu
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor,
Daniela Chiriac
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 2 martie 2022.
Nr. 18.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: