Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 178 din 14 decembrie 2022  privind sprijinirea entităţilor juridice stabilite în România, în vederea participării la proiecte  de colaborare susţinute financiar prin intermediul Fondului European de Apărare (EDF)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 178 din 14 decembrie 2022 privind sprijinirea entităţilor juridice stabilite în România, în vederea participării la proiecte de colaborare susţinute financiar prin intermediul Fondului European de Apărare (EDF)

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1211 din 16 decembrie 2022
    Având în vedere adoptarea, la nivelul Uniunii Europene, a Regulamentului (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a Fondului European de Apărare şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1.092, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L, nr. 170 din 12 mai 2021, act normativ cu aplicabilitate directă în toate statele membre, se impune adoptarea, la nivel naţional, a dispoziţiilor legale care să asigure implementarea măsurilor stabilite prin respectivul regulament, pentru stabilirea responsabilităţilor autorităţilor publice relevante, astfel încât să poată fi asigurată participarea entităţilor stabilite în România la proiecte finanţate prin acest program european.
    Ţinând cont de faptul că angajamentele internaţionale asumate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene (UE), precum şi de faptul că actele cu forţă juridică obligatorie, precum regulamentele UE, stabilesc în sarcina statelor membre obligaţia de a adopta anumite norme privind măsurile aplicabile,
    având în vedere că actualul context geopolitic constituie o situaţie extraordinară care impune susţinerea dezvoltării tehnologiilor/capabilităţilor inovatoare/avansate pentru apărare,
    în considerarea faptului că lipsa unei intervenţii legislative imediate privind stabilirea unor norme naţionale referitoare la procedurile aplicabile are ca efecte crearea unei stări de incertitudine juridică şi apariţia unor dificultăţi de ordin tehnic, care ar putea conduce la prejudicierea entităţilor industriale şi de cercetare stabilite în România, care participă la proiecte de colaborare de cercetare şi/sau dezvoltare de noi tehnologii/capabilităţi pentru apărare, susţinute financiar din Fondul European de Apărare, denumit în continuare EDF, mai ales având în vedere că proiectele din Programul european de dezvoltare industrială în domeniul apărării (EDIDP - program precursor al EDF), la care participă entităţi din România, au ajuns în etapa în care este necesară formalizarea susţinerii statelor membre UE/statelor asociate prin semnarea memorandumurilor/acordurilor de implementare,
    având în vedere că, în absenţa unui cadru legal adecvat, consecinţele negative imediate sunt reprezentate de imposibilitatea entităţilor eligibile de a se adresa unei autorităţi publice din România pentru furnizarea scrisorilor de intenţie, a cerinţelor iniţiale armonizate cu alte state membre sau asociate la EDF în materie de capabilităţi de apărare, a specificaţiilor tehnice comune, a altor documente de susţinere necesare, precum şi a garanţiilor necesare entităţilor stabilite în România şi controlate de terţi (de către un stat terţ neasociat sau de către o entitate stabilită într-un stat terţ neasociat la EDF), în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/697,
    în considerarea faptului că, în cazul programelor sau al proiectelor de cooperare bazate pe cercetare şi dezvoltare, desfăşurate în comun de cel puţin două state membre/state asociate pentru dezvoltarea unui nou produs şi, după caz, pentru fazele ulterioare ale întregului (sau parţial) ciclu de viaţă al acestui produs, precum proiectele şi acţiunile susţinute financiar prin EDF, în conformitate cu Directiva 2009/81/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 (directivă transpusă în legislaţia naţională prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 şi Legea nr. 195/2012), art. 13 lit. c), contractele aferente acestor programe/proiecte de colaborare sunt exceptate de la prevederile respectivei directive europene şi pot fi atribuite direct, fără licitaţie,
    ţinând cont de faptul că la sfârşitul lunii iunie 2021 au fost lansate primele apeluri competitive la nivelul Comisiei Europene pentru finanţarea programului EDF, iar pentru mai multe proiecte la care participă entităţi din România este necesară formalizarea susţinerii, precum şi de angajamentele asumate de Guvernul României prin Programul de guvernare 2021-2024 cu privire la consolidarea posturii de apărare şi descurajare, care pot fi îndeplinite inclusiv prin acest instrument de finanţare, se impune ca prezenta ordonanţă de urgenţă a Guvernului să fie adoptată în regim de urgenţă, astfel încât toate entităţile din România interesate, împreună cu Guvernul României, să poată participa la elaborarea şi implementarea planurilor subsecvente şi identificarea de soluţii focalizate în special pe cooptarea industriei româneşti în implementarea planului multianual de înzestrare şi retehnologizare a acesteia pentru asigurarea unei rezilienţe militare industriale pragmatice şi iniţierea şi/sau derularea altor programe de înzestrare, în vederea asigurării de noi capabilităţi structurii de forţe a Armatei României.
    Având în vedere caracterul de urgenţă justificat şi prin necesitatea fundamentării bugetului/proiecţiei bugetare pentru anii aferenţi implementării EDF prin programe de lucru anuale şi apeluri competitive gestionate de Comisia Europeană, respectiv adoptarea în timp a tuturor actelor normative subsecvente şi a actelor administrative care vor conduce la implementarea acestui instrument de finanţare,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsurile naţionale referitoare la asigurarea aplicării Regulamentului (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a Fondului European de Apărare şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1.092, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L, nr. 170 din 12 mai 2021, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/697.
    (2) Termenii şi expresiile din prezenta ordonanţă de urgenţă au semnificaţia din Regulamentul (UE) 2021/697.

    ART. 2
    (1) Ministerul Apărării Naţionale, denumit în continuare MApN, este autoritatea naţională responsabilă de semnarea/aprobarea documentelor necesare pentru susţinerea proiectelor de cercetare-dezvoltare de interes naţional, finanţate prin EDF, conform Regulamentului (UE) 2021/697 şi apelurilor de proiect publicate de Comisia Europeană, denumită în continuare COM.
    (2) Elaborarea documentelor de susţinere necesare pentru proiectele EDF, precum scrisorile de intenţie/sprijin, cerinţele iniţiale armonizate, specificaţiile tehnice comune şi memorandumurile/acordurile de implementare se realizează de MApN, în colaborare cu ministerele apărării din alte state membre UE/state asociate la program interesate.
    (3) MApN, Ministerul Economiei, denumit în continuare MEc, şi Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, denumit în continuare MCID, asigură reprezentanţii naţionali în Comitetul de program al EDF, organizat de către COM, în cadrul căruia se elaborează programele de lucru anuale ale EDF.
    (4) MApN gestionează procesul pentru stabilirea tematicilor/subiectelor prioritare la nivel naţional, cu respectarea priorităţilor în domeniul apărării, pe care România le susţine pentru includere în programele de lucru anuale ale EDF.
    (5) MApN are calitatea de autoritate naţională competentă pentru prioritizarea proiectelor propuse de industrie/comunitatea de cercetare, proiecte care pot beneficia de susţinere financiară prin EDF. Activitatea de prioritizare se realizează cu consultarea MEc şi a MCID.
    (6) MApN asigură experţii pentru activităţile dedicate armonizării, între ministerele apărării interesate din statele membre UE/statele asociate la program, a cerinţelor funcţionale pentru subiectele de cercetare-dezvoltare-inovare incluse în proiectele programelor de lucru anuale ale EDF.
    (7) MCID sprijină MApN în atribuţia prevăzută la alin. (6) cu expertiză în privinţa tehnologiilor emergente, precum: inteligenţa artificială, tehnologii cuantice, tehnologii pentru eficienţă energetică, tehnologii spaţiale şi altele.
    (8) MApN identifică necesitatea, organizează şi sprijină organizarea de către entităţile interesate, în mod transparent, a unor grupuri de lucru privind anumite subiecte sau proiecte de interes în domeniul cercetării-dezvoltării pentru MApN, la care să participe, alături de experţi MApN şi experţi din cadrul industriei şi ai entităţilor de cercetare-dezvoltare interesate, cu sprijinul MEc şi MCID.
    (9) MEc are calitatea de autoritate naţională competentă pentru emiterea avizului care să integreze avizele prealabile emise de MApN, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) şi Serviciul Român de Informaţii (SRI). Avizele prealabile emise au caracter conform şi se acordă potrivit atribuţiilor specifice fiecărei instituţii avizatoare, inclusiv din perspectiva riscurilor la adresa apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, în vederea aprobării garanţiilor asigurate de entităţile stabilite în România, controlate de către o ţară terţă sau o entitate dintr-un stat terţ neasociat, în conformitate cu art. 9 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2021/697. În emiterea avizului, MEc integrează şi informaţiile referitoare la faptul că entitatea ce solicită aprobarea garanţiilor este sau nu înregistrată la Departamentul pentru Control al Exporturilor (ANCEX) din cadrul Ministerului Afacerilor Externe pentru derularea de operaţiuni cu produse militare, precum şi alte informaţii privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare.
    (10) MEc, cu sprijinul MApN şi MCID, asigură relaţia cu COM, în cadrul reţelei de puncte naţionale de contact ale EDF, denumită în continuare NFP EDF (Network of European Defence Fund National Focal Points).
    (11) MEc, MCID şi MApN au responsabilitatea de a informa entităţile eligibile despre activităţile desfăşurate în cadrul programului, în vederea participării la competiţiile din cadrul EDF, prin activităţile NFP EDF, inclusiv cele despre reglementările naţionale incidente privind controlul exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare.

    ART. 3
    (1) În situaţia în care, potrivit memorandumurilor/ acordurilor sau a altor tipuri de documente semnate de MApN împreună cu ministerele apărării din statele membre UE/statele asociate care susţin proiectele de dezvoltare EDF, este necesară asigurarea de cofinanţare, sumele respective se asigură de la bugetul de stat, în condiţiile legii, astfel:
    a) din bugetul MApN pentru entităţile eligibile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea sa, precum şi, potrivit art. 4 alin. (2), pentru persoanele juridice cu capital majoritar sau integral privat participante la proiecte de dezvoltare EDF;
    b) din bugetul ordonatorilor principali de credite pentru entităţile eligibile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora.

    (2) În vederea asigurării sumelor prevăzute la alin. (1) lit. b), MApN comunică ordonatorilor principali de credite respectivi suma rezultată pentru activităţile entităţilor eligibile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, potrivit documentelor semnate prevăzute la alin. (1), precum şi modalitatea de acordare a acesteia, după caz.
    (3) Ordonatorii principali de credite prevăzuţi la alin. (1) stabilesc, după caz, prin ordine ale conducătorilor instituţiilor publice, procedurile interne prin care asigură cofinanţarea respectivă.
    (4) Sprijinul financiar reprezentând cofinanţare, care poate fi acordat de către MCID entităţilor eligibile participante care se află în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea sa, se include în Planul naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027, prin instrumente prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027.

    ART. 4
    (1) În cazul persoanelor juridice cu capital majoritar sau integral privat participante la proiecte de dezvoltare EDF, cofinanţarea se asigură de către acestea.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cofinanţarea poate fi asigurată de la bugetul de stat potrivit art. 3 alin. (1) lit. a) în cazul în care persoanele juridice cu capital majoritar sau integral privat participante la proiecte de dezvoltare EDF sunt entităţi eligibile potrivit documentelor semnate prevăzute la art. 3 alin. (1).

    ART. 5
    Entităţile eligibile instituţii publice, altele decât cele finanţate integral de la bugetul de stat, cuprind în bugetul de venituri şi cheltuieli creditele de angajament şi creditele bugetare aferente sumelor necesare finanţării valorii totale a activităţilor proprii din cadrul proiectelor de dezvoltare EDF, conform acordului de grant semnat de Comisia Europeană şi coordonatorul de consorţiu.

    ART. 6
    Entităţile eligibile instituţii publice finanţate integral de la bugetul de stat cuprind creditele de angajament şi creditele bugetare aferente activităţilor proprii din cadrul proiectelor de dezvoltare EDF, conform acordului de grant semnat de Comisia Europeană şi coordonatorul de consorţiu, astfel:
    a) în bugetul fondurilor externe nerambursabile, sumele care se primesc sub formă de avansuri/prefinanţări potrivit acordului de grant;
    b) în bugetul de stat, sumele necesare asigurării cofinanţării, precum şi cele aferente fondurilor externe nerambursabile necesare continuării proiectelor până la rambursarea acestora, după caz.


    ART. 7
    Creditele de angajament şi creditele bugetare aferente sumelor prevăzute la art. 3 alin. (1), art. 5 şi 6 se cuprind la titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027.

    ART. 8
    (1) Sumele primite de către entităţile eligibile instituţii publice prevăzute la art. 5 sub formă de prefinanţări/ avansuri/rambursări din fonduri externe nerambursabile, respectiv cofinanţare, după caz, se fac venit la bugetul din care sunt finanţate instituţiile respective.
    (2) Entităţile eligibile instituţii publice prevăzute la art. 6 au obligaţia de a vira, în lei, într-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al entităţii eligibile respective, sumele din fonduri externe nerambursabile primite ca rambursare potrivit acordului de grant, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea acestora.

    ART. 9
    Prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător entităţilor eligibile instituţii publice beneficiare de fonduri europene şi/sau fonduri publice naţionale aferente acestora, precum şi oricăror alţi operatori economici cu capital deţinut public sau privat care desfăşoară activităţi finanţate din fonduri europene în baza unor acte juridice.

    ART. 10
    (1) În scopul punerii în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia, MApN şi MEc elaborează, după caz, proceduri interne, aprobate prin ordine distincte ale conducătorilor acestor ministere, ce se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    (2) Managementul cercetării-dezvoltării şi inovării în MApN, precum şi managementul procesului de omologare a produselor militare şi/sau sensibile în MApN se reglementează prin ordin al ministrului apărării naţionale.
    (3) MCID actualizează Strategia naţională de cercetare, dezvoltare, inovare şi specializare inteligentă 2022-2027 şi include priorităţi aferente programului EDF.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul apărării naţionale,
                    Eduard Bachide,
                    secretar de stat
                    Ministrul economiei,
                    Florin Marian Spătaru
                    p. Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Constantin Saragea,
                    secretar general
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Bogdan Lucian Aurescu
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 14 decembrie 2022.
    Nr. 178.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016