Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Proiectele de infrastructură, atât cele de interes local implementate de autorităţile administraţiei publice locale, cât şi cele de interes naţional implementate de autorităţile publice centrale, constituie o prioritate strategică la nivel naţional întrucât asigură dezvoltarea României şi a comunităţilor locale pe termen lung, îmbunătăţirea condiţiilor de locuire şi de viaţă, condiţiilor de mobilitate, dar şi a celor de dezvoltare economică. Procesul de implementare a proiectelor de infrastructură este unul dificil, format din trei etape principale, şi anume: elaborarea documentaţiilor tehnico-economice, încheierea contractelor de achiziţie publică, precum şi implementarea efectivă a proiectelor, proces care în medie durează aproximativ 3-4 ani. Pentru a accelera procesul de implementare a proiectelor de infrastructură la nivel naţional au fost luate o serie de măsuri pentru a îmbunătăţi acest proces, în schimb, la nivel local, pentru autorităţile administraţiei publice locale procesul de implementare este într-adevăr unul în continuare dificil. Având în vedere necesitatea de a susţine absorbţia integrală a fondurilor europene alocate statului român pentru perioada 2014-2020 şi luând în considerare situaţiile concrete cu care beneficiarii publici se confruntă în implementarea proiectelor de infrastructură, cauzate de procedurile existente de emitere a avizelor/acordurilor şi întârzierile legate de acestea, ţinând cont de problemele majore semnalate în implementarea proiectelor finanţate prin fonduri externe nerambursabile, determinate, în principal, de întârzieri sau necorelări între diferitele autorităţi ale statului în emiterea avizelor/acordurilor pentru autorizarea implementării proiectelor de infrastructură, deoarece pentru perioada de programare 2014-2020 sunt o prioritate strategică proiectele de infrastructură, atât cele la nivel naţional, cât şi cele la nivel local, dar şi faptul că la data adoptării prezentei ordonanţe de urgenţă sunt în risc de decomitere aproximativ 9,2 miliarde de euro, luând în considerare faptul că, pentru perioada de programare 2021-2027, proiectele de infrastructură de interes local şi naţional sunt de importanţă strategică şi contribuie la dezvoltarea României pe termen lung, iar finanţarea şi derularea într-un timp cât mai scurt a etapelor premergătoare aprobării acestor proiecte asigură implementarea în termenul dat, respectiv absorbţia integrală a fondurilor externe nerambursabile alocate, având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, astfel că o eventuală legiferare, pe altă cale decât delegarea legislativă, nu ar fi de natură să înlăture de îndată consecinţele negative identificate, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează cadrul metodologic de obţinere a acordurilor/avizelor/ certificatelor de către beneficiarii de fonduri externe nerambursabile pentru proiecte de infrastructură de interes public, care au încheiate contracte de finanţare în condiţiile legii. (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin proiecte de infrastructură de interes public se înţelege categoriile de investiţii care sunt proprietatea statului sau, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale şi sunt finanţate din fonduri externe nerambursabile. (3) În categoria proiectelor de infrastructură de interes public se încadrează şi proiectele definite potrivit alin. (2) care sunt în faza de pregătire pentru a fi finanţate din fonduri externe nerambursabile, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ART. II (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin lucrări executate în regie proprie se înţelege acele categorii de lucrări care sunt executate de beneficiari, alţii decât operatori regionali astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau de către autorităţile administraţiei publice locale în baza contractelor de implementare încheiate potrivit art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2022 privind unele măsuri pentru proiectele de infrastructură de apă şi apă uzată finanţate din fonduri europene şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură de interes public a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, cu respectarea normelor tehnice şi de calitate în vigoare, prin utilizarea de materiale, forţă de muncă, echipamente şi utilaje deţinute sub orice formă de către beneficiar, care conduc la costuri sub nivelul celor existente pe piaţă, pe baza unei analize de rentabilitate, care au ca finalitate recepţia şi punerea în funcţiune a unui proiect de infrastructură de interes public. (2) Lucrările în regie proprie pot fi executate de operatori sau executanţi de lucrări care se află în coordonarea/sub autoritatea/subordonarea autorităţilor publice, cu condiţia ca acestea să aibă calitatea de acţionar unic sau majoritar la capitalul social al operatorului sau executantului. (3) Pentru lucrările de infrastructură de interes public executate în regie proprie de către beneficiari se alocă fonduri din bugetul fondurilor externe nerambursabile, respectiv din bugetul de stat prin bugetul ordonatorului de credite cu rol de autoritate de management, precum şi, după caz, din bugetele locale, în cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, aferente proiectelor cu finanţare nerambursabilă postaderare pentru perioadele de programare bugetară 2014-2020, pentru următoarele categorii de cheltuieli eligibile din fonduri europene: a) achiziţia de stocuri de materiale specifice pentru executarea lucrărilor; b) cheltuielile cu resursa umană utilizată în executarea lucrărilor; c) achiziţia de echipamente şi utilaje, proprietatea beneficiarilor proiectelor de infrastructură de interes public, precum şi cheltuielile cu amortizarea utilajelor utilizate pentru executarea lucrărilor; d) cheltuielile de transport efectuate în interesul proiectului de infrastructură de interes public; e) alte categorii de cheltuieli eligibile. (4) Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (3) sunt eligibile pentru decontare din fonduri externe nerambursabile. Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) pot solicita spre rambursare din fonduri externe nerambursabile categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (3) reprezentând contravaloarea unor lucrări executate în regie proprie în cadrul unui contract de finanţare cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă. (5) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) au dreptul de a efectua lucrări în regie proprie, în scopul accelerării implementării proiectelor de infrastructură de interes public în cadrul unui proiect, numai dacă sunt îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii: a) lucrările executate în regie proprie reprezintă lucrări de finalizare a unui contract de lucrări, atunci când continuarea acestora de către executantul prevăzut în contractul de lucrări a devenit imposibilă ca urmare a rezilierii sau încetării contractului; b) contractul de lucrări prevăzut la lit. a) este realizat într-un procent de cel puţin 75% la momentul rezilierii sau încetării anticipate; c) costul total estimat, fără TVA, al lucrărilor de finalizare a contractului prevăzut la lit. a) nu depăşeşte 150.000.000 lei; d) beneficiarul nu a mai efectuat anterior lucrări în regie proprie pentru lucrări aferente contractului prevăzut la lit. a); e) valoarea eligibilă totală a cheltuielilor aferente lucrărilor în regie proprie nu depăşeşte 30% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare. (6) În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile stabilite la alin. (5) şi beneficiarul prevăzut la alin. (1) decide să realizeze execuţia de lucrări în regie proprie, beneficiarul va elabora un referat tehnico-economic privind execuţia de lucrări în regie proprie, care va fi supus aprobării de către consiliul de administraţie al beneficiarului sau de către organul cu puteri echivalente, în cazul în care nu există consiliu de administraţie. Referatul tehnico-economic are cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2022, cu modificările ulterioare, şi prezintă în mod detaliat următoarele elemente: a) justificarea necesităţii şi oportunităţii de a recurge la lucrări în regie proprie; b) stabilirea valorii maxime a lucrărilor în regie proprie, cu justificările aferente. Stabilirea unei valori maxime a lucrărilor în regie proprie mai mică decât valoarea rezultând din analiza bazată pe preţuri de piaţă reprezintă analiză de rentabilitate; c) prezentarea capacităţii beneficiarului de a întreprinde aceste lucrări în regie proprie; d) prezentarea programului de execuţie şi a resurselor aferente; e) prezentarea planului de achiziţii; f) prezentarea structurilor organizatorice pentru execuţia lucrărilor; g) prezentarea structurilor organizatorice pentru certificarea realităţii, cantităţii şi calităţii lucrărilor; h) prezentarea modului concret de respectare a legislaţiei incidente. (7) În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (5), beneficiarul prevăzut la alin. (1) va solicita autorităţii de management modificarea contractului de finanţare. Solicitarea va fi însoţită de următoarele documente: a) referatul tehnico-economic prevăzut la alin. (6), aprobat de către consiliul de administraţie al beneficiarului sau de către organul cu puteri echivalente, în cazul în care nu există consiliu de administraţie; b) angajamentul beneficiarului privind valoarea maximă solicitată pentru lucrările în regie proprie; c) modificarea planului de achiziţii al proiectului; d) alte modificări ale contractului de finanţare, după caz. (8) Autoritatea de management, după caz, va analiza solicitarea beneficiarului având în vedere următoarele criterii: a) îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (5), inclusiv aprobarea referatului tehnico-economic prevăzut la alin. (6); b) justificarea valorii maxime solicitate pentru lucrările în regie proprie; c) planul de achiziţii al proiectului; d) încadrarea în cadrul proiectului aprobat prin contract de finanţare. (9) Acceptarea de către autoritatea de management a solicitării beneficiarului de executare a lucrărilor în regie proprie va fi consemnată într-un act adiţional la contractul de finanţare. (10) Pentru a fi eligibile cheltuielile aferente lucrărilor în regie proprie care se execută în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă trebuie să îndeplinească condiţiile generale legale de eligibilitate prevăzute la art. 2-4 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare, precum şi regulile specifice şi categoriile de costuri eligibile aferente lucrărilor în regie proprie prevăzute în anexa nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2022, cu modificările ulterioare. (11) Cheltuielile aferente lucrărilor în regie proprie pentru finalizarea unui contract de lucrări în condiţiile stabilite la alin. (5) sunt eligibile până la valoarea maximă aprobată pentru această destinaţie în cadrul contractului de finanţare. Sumele care depăşesc valoarea maximă nu sunt eligibile. (12) În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, documentele justificative aferente perioadei de referinţă a cererii de plată sau cererii de rambursare, care se ataşează de către beneficiar cererilor de plată sau cererilor de rambursare, sunt următoarele: a) situaţia de lucrări certificată, care conţine lista cantităţilor de lucrări executate în perioada de referinţă, întocmită de către structura din cadrul beneficiarului însărcinată cu execuţia şi certificată în ceea ce priveşte realitatea cantităţilor şi calitatea execuţiei de către structura însărcinată cu verificarea, structură distinctă de cea responsabilă cu execuţia; acest document include detalierea stadiului de execuţie aferent; b) facturile şi documentele contabile privind costurile suportate de către beneficiar, aferente lucrărilor executate şi certificate în perioada de referinţă, precum şi centralizatorul acestor documente; c) în cazul cererilor de rambursare: documentele justificative privind plata aferentă fiecărei cheltuieli solicitate la rambursare, respectiv: ordine de plată şi extrase de cont avizate de bancă sau trezorerie, documente justificative cu valoare probatorie echivalentă facturilor în cazul costurilor cu amortizarea; d) procese-verbale la faze determinante şi, după caz, proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor sau recepţie finală, aferente perioadei de referinţă, precum şi centralizatorul acestora. (13) Beneficiarul prevăzut la alin. (1) se asigură că progresul financiar este corelat în mod rezonabil cu progresul fizic şi, la solicitarea autorităţii de management, prezintă justificările necesare. În cazul în care progresul financiar este mai mare decât progresul fizic, autoritatea de management poate să suspende procesul de plată aferent lucrărilor în regie proprie. (14) Progresul financiar are înţelesul prevăzut la art. III alin. (13) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2022, cu modificările ulterioare. (15) Prin progres fizic se înţelege totalul lucrărilor în regie proprie certificate până la sfârşitul perioadei de referinţă, exprimat ca procent din totalul lucrărilor în regie proprie de executat pentru finalizarea contractului de lucrări. (16) Actelor adiţionale la contractele de finanţare încheiate pentru lucrările în regie proprie le sunt aplicabile prevederile legale în vigoare privind cererile de plată, cererile de rambursare sau prefinanţare în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare. (17) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), lucrările în regie proprie executate de administratorul infrastructurii rutiere prin structurile teritoriale pot face obiectul unui proiect de infrastructură de interes public. În această situaţie, prevederile alin. (6)-(16) se aplică în mod corespunzător. ART. III (1) Pentru proiectele de infrastructură de interes public a căror valoare este de peste 10.000.000 euro şi ai căror beneficiari sunt unităţile administrativ-teritoriale, finanţate sau propuse spre finanţare din fonduri externe nerambursabile, elaborarea temelor de proiectare, urmărirea întocmirii documentaţiilor tehnico-economice şi recepţia documentaţiilor tehnico-economice se realizează de către comisii tehnico-economice constituite la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale. (2) Comisiile tehnico-economice se vor constitui în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. (3) Comisiile tehnico-economice se constituie din minimum 3 membri, personal din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale sau prestatori de servicii externi. (4) Membrii comisiei tehnico-economice vor avea studii superioare de specialitate tehnică sau economică şi vor urmări ca tema de proiectare şi documentaţiile tehnico-economice elaborate să respecte prevederile legislaţiei/normativelor în vigoare şi să fie corelate între ele, astfel încât să fie asigurat un nivel de calitate corespunzător, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare. (5) Comisiile tehnico-economice conţin minimum un membru din fiecare specialitate a studiilor prevăzute la alin. (4). ART. IV Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 25, alineatele (8), (9) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(8) Prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi anexei nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la alin. (5), pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, în scopul implementării acestor proiecte se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra terenurilor din domeniul public al apelor, fără a face anterior dovada deţinerii terenului, exclusiv pe durata implementării şi monitorizării proiectelor prevăzute în contractele de finanţare. Dreptul de administrare temporară asupra terenurilor se înscrie în cartea funciară şi se radiază din cartea funciară la solicitarea beneficiarilor publici care implementează proiecte. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului.(9) Dreptul legal de administrare temporară se consemnează în avizul de gospodărire a apelor şi încetează la data finalizării duratei de implementare sau, după caz, la data finalizării duratei de monitorizare a proiectelor prevăzute la alin. (8).(10) După încetarea dreptului legal de administrare temporară al beneficiarilor proiectelor prevăzute la alin. (8), bunurile imobile reprezentând terenuri afectate de drepturile prevăzute la alin. (8) şi (9), inclusiv noua albie, noua linie de apărare contra inundaţiilor şi noile lucrări hidrotehnice de natura administrării exclusive a Administraţiei Naţionale «Apele Române», realizate conform studiului de fezabilitate şi proiectului, se dau în administrarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române». Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române» şi ministerele de resort operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, cu modificările şi completările ulterioare." 2. La articolul 25, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (12), cu următorul cuprins: "(12) La încetarea dreptului de administrare temporară între Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române» şi autorităţile administraţiei publice locale se încheie un protocol de colaborare în privinţa terenurilor prevăzute la alin. (8) pentru desfăşurarea de activităţi de întreţinere sau reparaţii şi realizarea de investiţii, respectiv pentru a suporta din bugetele locale cheltuielile necesare acestor categorii de activităţi." ART. V Articolul 43^3 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 43^3 Prin excepţie de la prevederile art. 8 alin. (2), ca urmare a emiterii autorizaţiei de construire aferente infrastructurii de transport de interes naţional, potrivit art. 43 lit. b), respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii, a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, pentru construcţiile aflate pe terenurile situate pe coridorul de expropriere, nu mai este necesară emiterea autorizaţiei de desfiinţare. Autorizaţia de construire dă dreptul la desfiinţarea construcţiilor existente pe coridorul de expropriere. Autorităţile publice emitente sunt obligate să menţioneze în autorizaţia de construire construcţiile existente pe coridorul de expropriere care urmează a fi desfiinţate." ART. VI Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul investiţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 272 din 21 martie 2022, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul IX, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. IX (1) Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură implementate de operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin derogare de la art. 6 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile competente pentru emiterea certificatelor de urbanism au obligaţia eliberării certificatelor în termen de 15 zile calendaristice de la data depunerii notificării eliberării acestora de către beneficiarul lucrărilor. (2) Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură implementate de operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii finanţate din fonduri externe nerambursabile, entităţile care emit avizele/acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv cele referitoare la relocările de utilităţi, cu excepţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului, au obligaţia eliberării avizelor în 10 zile calendaristice de la data depunerii notificării eliberării acestora de către beneficiarul lucrărilor." 2. La articolul IX, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins: "(2^1) Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură implementate de operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public, definite potrivit legii, finanţate din fonduri externe nerambursabile, certificatele de urbanism şi avizele/acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, emise la faza de studiu de fezabilitate, îşi păstrează valabilitatea, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acestora, până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv până la încheierea procesului-verbal de recepţie finală.(2^2) Pentru contractele de implementare, încheiate în condiţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2022 privind unele măsuri pentru proiectele de infrastructură de apă şi apă uzată finanţate din fonduri europene şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, certificatele de urbanism şi avizele/acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, emise la faza de studiu de fezabilitate în numele operatorilor regionali de apă şi apă uzată, îşi păstrează valabilitatea, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acestora, până la finalizarea executării lucrărilor corespunzătoare pentru care au fost eliberate, respectiv până la încheierea procesului-verbal de recepţie finală corespunzător." 3. La articolul IX, alineatele (3), (4), (5) şi (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(3) Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură implementate de operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public, definite potrivit legii, a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin derogare de la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile competente pentru emiterea autorizaţiei de construire au obligaţia eliberării autorizaţiei în termen de 15 zile calendaristice de la data depunerii notificării eliberării acestora de către beneficiarul lucrărilor.(4) Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură implementate de operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public, a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, autoritatea competentă pentru protecţia mediului are obligaţia de emitere a actului de reglementare în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data la care s-a finalizat dezbaterea publică prevăzută la art. 19 din anexa nr. 5 la Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.(5) Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru proiectele de infrastructură implementate de operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public, definite potrivit legii, a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin certificatul de urbanism sunt solicitate avizele/acordurile care se referă strict la tipul de lucrări necesare pentru realizarea proiectului de infrastructură, fiind interzisă solicitarea de avize/acorduri care nu au temei tehnic şi legal în raport cu obiectul proiectului. Proiectele de infrastructură prevăzute la alin. (1) sunt scutite de la plata oricăror taxe sau tarife solicitate prin certificatele de urbanism şi stabilite prin hotărârile consiliilor locale sau judeţene. ...............................................................................................(11) Pentru proiectele prevăzute la alin. (2) a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, în situaţia în care avizele nu sunt emise în condiţiile alin. (10), acestea se consideră a fi acordate, iar beneficiarii proiectelor au obligaţia de a începe execuţia lucrărilor, după emiterea autorizaţiei de construire." ART. VII Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 11 mai 2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Costurile investiţiilor de bază pentru proiectele de infrastructură, respectiv valoarea estimată a investiţiei din devizele generale pentru contractele de lucrări a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate, se pot actualiza cu indicele de cost în construcţii, total, lunar, valabil, publicat de INS la data actualizării devizului general." 2. La articolul 9, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) Pe parcursul derulării contractelor, rezerva de implementare destinată plăţii ajustărilor de preţ se poate suplimenta cu procente de până la 15% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, determinat iniţial, la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin încheierea de acte adiţionale la contracte, fără a depăşi pragurile prevăzute la art. 8 şi 18." 3. La articolul 11, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Actele adiţionale prevăzute la alin. (2) se încheie în termen de 120 de zile de la data înregistrării adresei prevăzute la alin. (1) şi a documentelor justificative aferente." 4. La articolul 20, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) stabilirea costului revizuit al proiectului de infrastructură în conformitate cu prevederile anexei nr. 5;" 5. La articolul 21, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 21 (1) Pentru stabilirea costului revizuit, respectiv a devizului general de investiţie în conformitate cu prevederile anexei nr. 5, beneficiarul fondurilor externe nerambursabile stabileşte valoarea totală a costurilor eligibile, respectiv a costurilor neeligibile care fac parte din devizul general de investiţie, ce se impun a fi modificate la nivelul proiectului de infrastructură şi stabileşte impactul financiar asupra categoriilor de cheltuieli prin ajustarea cu ajutorul indicelor de cost în construcţii total a valorii contractului de finanţare sau deciziei de finanţare, precum şi a valorii estimate, respectiv a costului investiţiei pentru proiectele de infrastructură ale căror proceduri de atribuire sunt nepublicate sau pentru proceduri de atribuire aflate în situaţia de fi reluate." 6. Anexa nr. 5 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. VIII La articolul 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 6 octombrie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (4^1) se introduce un nou alineat, alin. (4^2), cu următorul cuprins: "(4^2) Cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale şi a legislaţiei Uniunii Europene privind ajutorul de stat se pot asigura de la bugetul de stat în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, de la o poziţie distinctă de transferuri, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, sumele necesare unităţilor administrativ-teritoriale în vederea finanţării pregătirii documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii în domeniul infrastructurii de transport care se vor implementa în perioada de programare 2021-2027, pe baza protocoalelor de colaborare încheiate cu beneficiarii prevăzuţi la alin. (2), astfel cum acestea sunt reglementate prin art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2020 privind instituirea unor măsuri, precum şi acordarea unui sprijin financiar pentru pregătirea portofoliului de proiecte în domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027, destinat finanţării prin Programul operaţional Asistenţă tehnică 2014-2020 (POAT 2014-2020) şi Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 (POIM), aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2020, cu modificările ulterioare." ART. IX La articolul 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2020 privind instituirea unor măsuri, precum şi acordarea unui sprijin financiar pentru pregătirea portofoliului de proiecte în domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027, destinat finanţării prin Programul operaţional Asistenţă tehnică 2014-2020 (POAT 2014-2020) şi Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 (POIM), aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2020, cu modificările ulterioare, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins: "(6) Până la semnarea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, cheltuielile totale efectuate de unităţile administrativ-teritoriale necesare pregătirii documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii în domeniul infrastructurii de transport se asigură de la o poziţie distinctă de transferuri în cadrul titlului 58 - Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 de la bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în baza fişei de fundamentare a proiectului propus la finanţare în cadrul programului operaţional, cu reîntregirea fondurilor externe nerambursabile în contul de venituri deschis pe codul de identificare fiscală al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii." ART. X La articolul 19 din Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investiţiilor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienţei energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari şi întreprinderi mici şi mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităţilor publice locale, precum şi unele măsuri în domeniul specializării inteligente, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins: "i) clădiri publice - clădirile aflate în legătură cu efectuarea proceselor funcţionale existente sau viitoare privind serviciul sau managementul populaţiei." ART. XI La articolul 3 din Legea nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 868 din 23 septembrie 2020, punctul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins: "25. clădire de interes şi utilitate publică - clădire cu o suprafaţă utilă totală de peste 250 mp frecvent vizitată de public, ocupată sau care urmează a fi ocupată de autorităţi ale administraţiei publice, în care se desfăşoară sau urmează să se desfăşoare activităţi de interes public naţional, judeţean sau local sau în care se desfăşoară activităţi comerciale, respectiv se desfăşoară sau urmează să se desfăşoare activităţi social-culturale, de învăţământ, educaţie, asistenţă medicală, activităţi desfăşurate inclusiv prin structuri aflate în coordonarea sau sub autoritatea ori în subordonarea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, respectiv se desfăşoară activităţi sportive, financiar-bancare, de cazare şi alimentaţie publică, prestări de servicii şi altele asemenea;" ART. XII (1) Prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, în scopul implementării acestor proiecte, se conferă beneficiarilor proiectelor instituţii publice sau entităţi cu capital majoritar de stat un drept legal de administrare temporară asupra terenurilor din domeniul public al statului, constituit pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept şi beneficiarul proiectului, exclusiv pe durata implementării şi monitorizării prevăzută în contractele de finanţare aferente proiectelor. Dreptul de administrare temporară asupra terenurilor se înscrie în cartea funciară şi se radiază din cartea funciară, la solicitarea beneficiarilor care implementează proiectele. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului. (2) În scopul facilitării accesului la fondurile externe nerambursabile în mod descentralizat şi al implementării proiectelor privind infrastructura de interes public local, derulate din aceste fonduri de către unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, de către asociaţii de dezvoltare intercomunitară, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi anexei nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, de la prevederile art. 25 alin. (5) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, de la art. 11 alin. (1) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, cu modificările şi completările ulterioare, de la art. 3 lit. a) şi f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul cărora sau prin care s-a instituit un administrator de drept asupra unor terenuri proprietate publică sau privată a statului, precum şi de la orice alte dispoziţii legale speciale care instituie un astfel de administrator de drept, pe perioada şi în scopul implementării proiectelor de infrastructură de interes public local anterior menţionate se deleagă unităţilor administrativ-teritoriale/asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară un drept de administrare temporară asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului pe care se implementează proiectul. Durata dreptului de administrare temporară este egală cu durata implementării şi, după caz, cu durata de monitorizare a proiectului, iar dreptul de administrare temporară se constituie pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept şi unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, la solicitarea acestora. Dreptul de administrare temporară încetează în toate cazurile la data finalizării implementării, după caz, la data finalizării monitorizării proiectelor de infrastructură de interes public local. (3) Prin protocolul de delegare prevăzut la alin. (1) şi (2) se stabilesc: a) denumirea şi datele de identificare ale părţilor protocolului; b) obiectul protocolului, respectiv dreptul de administrare temporară delegat în favoarea beneficiarului; c) durata protocolului şi a dreptului de administrare temporară; d) drepturi şi obligaţii ale beneficiarului, cu respectarea regimului categoriei de folosinţă a terenului, conform legislaţiei incidente; e) situaţia şi delimitarea terenului care face obiectul protocolului şi datele de identificare ale acestuia; f) starea în care se află terenul; g) obligaţii ale implementatorului privind respectarea regulilor de eligibilitate ale finanţatorului şi privind obligativitatea asigurării pistei de audit şi asigurarea disponibilităţii documentelor, în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare; h) alte categorii de informaţii necesare pentru delegarea dreptului de administrare temporară şi implementarea proiectului. (4) La data finalizării implementării sau, după caz, la data finalizării duratei de monitorizare a proiectului de infrastructură de interes public local, implementatorul are obligaţia de a preda către administratorul de drept terenul proprietate publică sau privată a statului afectat de realizarea proiectului de interes local, pe baza unui protocol de predare-primire. În protocolul de predare-primire încheiat în termen de 30 de zile de la data finalizării implementării proiectului de infrastructură de interes local se vor consemna: datele de identificare ale părţilor, obiectul protocolului de predare-primire, drepturi şi obligaţii ale părţilor, starea tehnică şi juridică a terenului, precum şi orice alte informaţii pe care părţile le consideră necesare pentru implementarea proiectului. (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), dacă prin implementarea proiectului de infrastructură de interes public local s-au generat active, respectiv bunuri care nu fac obiectul activităţii administratorului de drept stabilit conform legii, protocoalele de delegare prevăzute la alin. (1) şi (2) se pot încheia pe perioada existenţei activelor sau bunurilor generate ca urmare a implementării proiectului de interes public. Pe perioada în care s-a delegat dreptul de administrare temporară, autorităţile administraţiei publice locale/asociaţiile de dezvoltare intercomunitară exercită atribuţiile specifice calităţii de administrator, respectiv desfăşoară activităţi de mentenanţă/ reparaţii/investiţii şi alte categorii de activităţi şi suportă din bugetele proprii cheltuielile generate de aceste activităţi. (6) În cazul în care, în vederea implementării unor proiecte prevăzute la alin. (2), unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară identifică terenuri proprietate publică a statului pentru care nu a fost stabilit nici conform dreptului comun, nici prin dispoziţii legale speciale un administrator de drept sau titularul unui alt drept real, unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară pot formula o cerere către Secretariatul General al Guvernului pentru darea în administrarea unităţilor administrativ-teritoriale, asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, precum şi, după caz, unor regii autonome de interes naţional sau instituţii publice centrale/locale a terenurilor vizate, prin hotărâre a Guvernului, cu respectarea procedurilor prevăzute de dreptul comun. Hotărârea Guvernului se iniţiază de către Secretariatul General al Guvernului pe baza documentaţiei întocmite de către unităţile administrativ-teritoriale. Ca urmare a înregistrării cererii, Secretariatul General al Guvernului întreprinde toate verificările necesare privind situaţia juridică a terenului, atât la nivelul Guvernului, cât şi la nivelul companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau societăţilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea entităţilor prevăzute la art. 303 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare. Entităţile sesizate de către Secretariatul General al Guvernului au obligaţia de a răspunde în termen de maximum 5 zile calendaristice de la data la care au fost sesizate; în caz contrar, se consideră că acestea au răspuns în mod tacit. ART. XIII În termen de maximum 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 157/2007 pentru aprobarea reglementării tehnice „Metodologie de calcul al performanţei energetice a clădirilor“, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 din 21 februarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se va modifica în mod corespunzător. PRIM-MINISTRU NICOLAE-IONEL CIUCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin Mihai Grindeanu Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Marcel-Ioan Boloş p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Robert-Eugen Szép, secretar de stat Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Cseke Attila-Zoltán Ministrul finanţelor, Adrian Câciu Bucureşti, 8 decembrie 2022. Nr. 171. ANEXA (Anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022) Recalcularea valorii estimate în preţuri actualizate şi a rezervei de ajustare a preţurilor 1. Calculul valorii estimate, respectiv al costului investiţiei revizuit, în preţuri actualizate, se realizează utilizând: a) valoarea estimată în lei, exprimată în anul de bază (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 sau 2021, după caz). Aceasta este valoarea în preţuri constante, fără TVA şi fără a lua în considerare rezerva pentru ajustare de preţuri; b) indicii costurilor în construcţii total pentru fiecare an, coeficienţi publicaţi de către Institutul Naţional de Statistică pentru perioada 2014-2021, din tabelul următor:
┌──────┬──────┬─────┬─────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┐
│An │2014 │2015 │2016 │2017 │2018 │2019 │2020 │2021 │
│bază │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┤
│Indice│101,77│99,72│110,4│101,21│107,92│124,11│134,54│136,06│
│bază │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────┴──────┴─────┴─────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┘
c) ultimul indice de cost în construcţii total, publicat de către Institutul Naţional de Statistică, la data actualizării devizului general al investiţiei; d) coeficientul de ajustare al devizului general al investiţiei va fi egal cu raportul dintre ultimul indice al costului în construcţii total, lunar, definitiv, publicat de Institutul Naţional de Statistică la data actualizării devizului general, şi indicele mediu de bază raportat la anul în care a fost întocmit devizul general iniţial. [Exemplu: pentru actualizarea la data de 14 octombrie 2022 a unui deviz general al unei investiţii la nivelul anului 2016, indicele folosit va fi egal cu raportul dintre ultimul indice de cost în construcţii total, publicat de INS (187,1 - pentru iulie 2022), şi indicele mediu de bază raportat la anul 2016 (110,4 - conform tabelului), respectiv 187,1/110,4 = 1,6947] 2. Calculul rezervei de ajustare a preţurilor se realizează utilizând: a) costul investiţiei revizuit (determinat conform pct. 1) pentru procedurile de achiziţie publicate/nepublicate, respectiv pentru proceduri de achiziţie publică în situaţia de fi reluate; b) creşterea costului în construcţii (%) - media anuală pentru anul 2022, respectiv anul 2023, publicată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză în „Proiecţia principalilor indicatori macroeconomici“ la „Evoluţia preţurilor şi a cursului de schimb“, la data actualizării devizului general al investiţiei. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.