Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 17 din 27 martie 2025  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 17 din 27 martie 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 272 din 27 martie 2025
    Având în vedere Hotărârea pronunţată de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene în Cauza C-491/21 la data de 22 februarie 2024, potrivit căreia resortisanţilor unui stat membru care şi-au exercitat dreptul la liberă circulaţie şi şedere în alt stat membru nu li se poate refuza eliberarea unei cărţi de identitate cu valoare de document de călătorie în interiorul Uniunii Europene pentru singurul motiv că şi-au stabilit domiciliul pe teritoriul acestui stat membru,
    în considerarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2019/1.157 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind consolidarea securităţii cărţilor de identitate ale cetăţenilor Uniunii şi a documentelor de şedere eliberate cetăţenilor Uniunii şi membrilor de familie ai acestora care îşi exercită dreptul la liberă circulaţie,
    având în vedere că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă acte normative fundamentale în domeniul administrativ, având un impact direct asupra reglementării drepturilor şi obligaţiilor cetăţenilor români, acestea reglementând, printre altele, procedurile de obţinere a actelor de identitate, gestionarea datelor personale ale cetăţenilor şi înregistrarea evenimentelor de stare civilă,
    luând în considerare că actul de identitate ce va putea fi utilizat pentru exercitarea dreptului la libera circulaţie în statele membre este cartea electronică de identitate, document ce îndeplineşte cerinţele stabilite de Regulamentul (UE) 2019/1.157,
    întrucât, potrivit art. 25 din Constituţia României, republicată, dreptul la liberă circulaţie în străinătate este garantat,
    luând în considerare dispoziţiile Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora actul de identitate naţional are funcţia de document de călătorie pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene,
    ţinând seama de experienţa acumulată în cadrul proiectului-pilot derulat la nivelul judeţului Cluj pentru implementarea cărţii electronice de identitate, de faptul că este necesară extinderea eliberării noului act de identitate la nivel naţional, astfel încât statul român să asigure îndeplinirea exigenţelor impuse de art. 5 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/1.157 şi acelaşi nivel de calitate a serviciilor care pot fi furnizate cetăţenilor,
    luând în considerare că în cursul anului 2025 va fi extinsă la nivel naţional emiterea cărţii electronice de identitate,
    având în vedere că domiciliul persoanei fizice îndeplineşte inclusiv rolul de identificare a acesteia pentru transmiterea corespondenţei oficiale din partea autorităţilor şi instituţiilor publice, cum sunt notificările privind diverse drepturi care se cuvin cetăţeanului, notificările privind valabilitatea unor acte oficiale, citaţiile sau comunicările privind emiterea unor acte administrative,
    întrucât, în cazul cetăţenilor români care declară că locuiesc în afara teritoriului naţional al României, este necesar un mecanism echivalent de comunicare oficială care să suplinească lipsa domiciliului pe teritoriul României,
    reţinându-se faptul că realizarea unor comunicări electronice către persoanele în cauză prin intermediul unei platforme pentru furnizarea de servicii electronice reprezintă o soluţie viabilă în acest sens, precum şi că Platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne are deja implementate o serie de integrări cu sisteme de la nivel naţional, precum şi mecanisme care permit asigurarea unui grad ridicat de interoperabilitate cu celelalte sisteme informatice utilizate de autorităţile şi instituţiile publice din România pentru furnizarea de servicii electronice,
    având în vedere operaţionalizarea Sistemului informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă - SIIEASC şi concluziile rezultate din utilizarea de până la acest moment a acestuia, termenul imperativ prevăzut de lege pentru asigurarea funcţionării sistemului la nivel naţional, respectiv 31 martie 2025, precum şi faptul că funcţionarea eficientă a acestuia are un impact pozitiv, semnificativ, în implementarea mecanismelor necesare eliberării cărţii electronice de identitate,
    întrucât SIIEASC şi cartea electronică de identitate sunt două proiecte de importanţă naţională, care necesită acţiuni complexe de coordonare, inclusiv din perspectiva reglementărilor incidente în materia stării civile şi evidenţei persoanelor,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea unor măsuri imediate ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte exercitarea dreptului la libera circulaţie şi aplicarea soluţiilor de ordin tehnic identificate pentru simplificarea fluxurilor de stare civilă, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dar şi de faptul că în lipsa acestei intervenţii legislative nu sunt create mecanismele juridice necesare pentru emiterea actelor de identitate cetăţenilor români care declară că locuiesc în afara teritoriului naţional al României, situaţia având impact negativ pentru cetăţeni şi constituind un element care vizează interesul public general, iar, în contextul arătat, în care demersul nu poate fi amânat, existând riscul îngrădirii dreptului la libera circulaţie în interiorul Uniunii Europene, aceasta constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară.
    Ţinând cont de faptul că măsurile propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă concură la alinierea legislaţiei române la aspectele reţinute în hotărârea pronunţată de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene în Cauza C-491/21,
    în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de existenţa unor dificultăţi în aplicarea cadrului legal ulterior datei de 31 martie 2025 din perspectiva asigurării funcţionării SIIEASC la nivel naţional, precum şi de inexistenţa unor soluţii normative care să asigure eliberarea cărţii electronice de identitate fără domiciliu în România cetăţenilor români care locuiesc în străinătate, potrivit legislaţiei specifice actelor de identitate, şi urmăreşte evitarea unor potenţiale aplicări neunitare a dispoziţiilor legale incidente actelor de identitate şi de stare civilă şi evitarea unei potenţiale proceduri de infringement.
    Văzând faptul că situaţiile descrise interferează cu dreptul la liberă circulaţie a cetăţenilor români în interiorul Uniunii Europene, se impune ca Guvernul, având în vedere rolul proactiv pe care îl exercită, să realizeze o intervenţie, cu celeritate, pentru soluţionarea acestei situaţii care nu poate fi amânată.
    Având în atenţie faptul că lipsa adoptării în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute de prezentul act normativ poate conduce la afectarea cetăţenilor, din perspectiva liberei circulaţii în interiorul Uniunii Europene şi a serviciilor aferente evenimentelor primare de viaţă înregistrate în SIIEASC, utilizarea unui alt instrument legislativ putând conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util şi cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, pentru exercitarea acestui drept fundamental şi a beneficia de servicii publice puse la dispoziţie de administraţia publică română,
    în egală măsură, promovarea şi adoptarea unei legi pentru instituirea măsurii propuse implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca pe tot parcursul procesului normal de legiferare autorităţile publice cu atribuţii în domeniu să se afle în imposibilitatea de a oferi o soluţie adecvată cetăţenilor români,
    reţinându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, se preconizează posibilitatea afectării drepturilor cetăţenilor români, element care vizează interesul public general, iar, în contextul arătat, demersul nu poate fi amânat, existând riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    luând în considerare faptul că situaţia prezentată întruneşte premisele unei situaţii urgente care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, modificările propuse fiind necesare pentru a răspunde cerinţelor actuale ale societăţii şi pentru a asigura un cadru instituţional adaptat realităţilor tehnologice şi administrative actuale, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecinţe negative asupra exercitării drepturilor fundamentale prevăzute de Constituţia României, republicată, şi asupra interesului public, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,
    întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (8^1), cu următorul cuprins:
    "(8^1) Începând cu data prevăzută la alin. (4), respectiv la alin. (4^3), activităţile de stare civilă se realizează exclusiv în SIIEASC şi orice activitate de întocmire a actelor de stare civilă în registrele fizice sau în orice altă aplicaţie sau alt sistem informatic existente şi funcţionale la nivel local/judeţean încetează."

    2. La articolul 3 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) la nivel central, personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul D.G.E.P."

    3. La articolul 3 alineatul (3), litera a) se abrogă.
    4. La articolul 3, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Secretarul general al unităţii administrativ-teritoriale verifică şi semnează documentele care stau la baza emiterii aprobării de către primar a procedurilor în materie de stare civilă potrivit prezentei legi."

    5. La articolul 3, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu următorul cuprins:
    "(9) Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), ofiţerii de stare civilă din cadrul D.G.E.P. întocmesc acte de naştere şi de deces în registrele de stare civilă ale serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor/primăriilor din cadrul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti, cu respectarea dispoziţiilor prevăzute în prezenta lege, în situaţia în care autorităţile prevăzute la alin. (8) nu pot înregistra aceste acte, în următoarele cazuri:
    a) pentru soluţionarea punctuală a unor situaţii deosebite, cu aprobarea directorului general al D.G.E.P.;
    b) pentru asigurarea continuităţii activităţii de stare civilă la nivelul serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor şi al primăriilor unităţilor administrativ-teritoriale unde nu sunt constituite servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, în vederea parcurgerii procedurilor de înregistrare a actelor şi faptelor de stare civilă în sistem informatic."

    6. La articolul 41, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alin. (8^1) şi (8^2), cu următorul cuprins:
    "(8^1) În situaţiile prevăzute la alin. (6)-(8), dacă titularul a decedat înainte de transcrierea în registrele de stare civilă române a certificatului de naştere, ofiţerul de stare civilă competent poate transcrie în registrele de stare civilă, din oficiu, cu titlu gratuit, certificatele de naştere eliberate de autorităţile străine, la sesizarea ofiţerului de stare civilă competent să transcrie certificatul de deces. În situaţia în care acesta din urmă este competent să transcrie şi certificatul de naştere, procedează mai întâi la transcrierea certificatului de naştere şi ulterior transcrie certificatul de deces.
(8^2) Transcrierea certificatului de naştere în situaţia prevăzută la alin. (8^1) se face în baza certificatului sau extrasului de stare civilă eliberat de autorităţile străine, a referatului întocmit din oficiu de către ofiţerul de stare civilă competent, precum şi a celorlalte documente prevăzute de lege pentru procedura transcrierii prezentate de către solicitantul transcrierii certificatului de deces."

    7. Articolul 41^6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 41^6
    (1) Schimbarea numelui de familie al unuia dintre soţi nu are efect asupra numelui de familie al celuilalt soţ.
    (2) Schimbarea numelui de familie dobândit prin căsătorie, ca urmare a unei decizii/dispoziţii administrative sau ca urmare a modificării intervenite în străinătate, nu are efect asupra numelui de familie din actul de naştere.
    (3) Pentru persoanele căsătorite/divorţate care şi-au păstrat în urma căsătoriei/divorţului numele de familie dobândit la naştere, decizia/dispoziţia emisă ca urmare a schimbării numelui pe cale administrativă se înscrie pe marginea actului de naştere şi nu are efect asupra numelui de familie aparţinând titularului actului, dobândit la naştere.
    (4) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (3), pentru persoanele căsătorite/divorţate care şi-au păstrat, în urma căsătoriei/ divorţului, numele de familie dobândit la naştere, decizia/ dispoziţia emisă ca urmare a schimbării numelui pe cale administrativă are efect asupra numelui de familie aparţinând titularului actului, dobândit la naştere, numai la cererea acestuia."

    8. Articolele 41^12-41^14 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 41^12
    (1) Structura de stare civilă din cadrul serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B. verifică dacă sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de prezenta lege şi, după analizarea temeiniciei cererii, precum şi a opoziţiilor făcute, propune, motivat, şefului/directorului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B. emiterea dispoziţiei de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui.
    (2) Dispoziţia prevăzută la alin. (1) se emite în termen de 30 de zile de la primirea documentelor prevăzute la art. 41^11.
    (3) Dispoziţia de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui se emite în două exemplare fizice, originale, semnate de şeful/directorul serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B.
    (4) Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), dispoziţia de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui, semnată de şeful/directorul serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B., poate fi emisă şi în format electronic, la cererea solicitantului.
    ART. 41^13
    (1) Dispoziţia de admitere a cererii de schimbare a numelui în format fizic se trimite serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor/primăriei la care a fost înregistrată cererea, care are obligaţia să informeze, de îndată, în scris, solicitantul.
    (2) Dispoziţia de admitere a cererii de schimbare a numelui în format electronic se transmite solicitantului la adresa de poştă electronică indicată în cerere.
    (3) Dispoziţia de admitere a cererii de schimbare a numelui produce efecte juridice de la data înmânării acesteia titularului sau, după caz, de la data recepţionării unei confirmări de primire, semnată electronic, transmisă de solicitant. De la această dată solicitantul va purta numai numele dobândit prin dispoziţia de admitere a cererii de schimbare a numelui.
    (4) Dacă în termen de 90 de zile de la data transmiterii informării potrivit alin. (1) sau (2) solicitantul nu transmite confirmarea de primire prevăzută la alin. (3) ori nu se prezintă la sediul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor/primăriei pentru a i se înmâna dispoziţia, în original, aceasta se restituie emitentului, care o clasează la dosarul de schimbare de nume.
    (5) După împlinirea termenului prevăzut la alin. (4), dispoziţia nu mai produce efecte.
    ART. 41^14
    Dovada schimbării numelui se face cu dispoziţia de admitere a cererii de schimbare a numelui şi cu noul certificat de stare civilă eliberat de serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor/primărie pe baza dispoziţiei de admitere a cererii de schimbare a numelui."

    9. Articolul 41^18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 41^18
    În cazul admiterii unei cereri de schimbare a numelui pe cale administrativă, persoana căreia i-a fost vătămat un drept sau un interes legitim recunoscut de lege poate solicita, pe cale judecătorească, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, anularea dispoziţiei de admitere a cererii de schimbare a numelui. Acţiunea în justiţie poate fi introdusă în termen de 6 luni de la data la care a luat cunoştinţă de schimbarea numelui şi numai dacă persoana care o depune face dovada că, din motive obiective, neimputabile ei, nu a putut formula opoziţia prevăzută la art. 41^10."

    10. La articolul 73, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    "(4) În termen de 6 luni de la data prevăzută la art. 2 alin. (4), registrele de stare civilă, certificatele de stare civilă şi extrasele multilingve ale actelor de stare civilă neutilizate se retrag din gestiunea ofiţerilor de stare civilă şi a serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B. fără decontarea contravalorii acestora şi se transmit D.G.E.P. de către serviciile publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B., potrivit unei metodologii stabilite de D.G.E.P."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 719 din 12 octombrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 14, alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot solicita:
    a) la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României din străinătate, eliberarea primului act de identitate pentru minorul care a împlinit vârsta de 14 ani sau, de la data realizării condiţiilor tehnice necesare, eliberarea unei cărţi electronice de identitate;
    b) la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, eliberarea unei cărţi de identitate, inclusiv pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, sau, de la data realizării condiţiilor tehnice necesare, eliberarea unei cărţi electronice de identitate ori a unei cărţi de identitate simple.
    ..................................................................................................
(5) Pentru cetăţenii români care figurează în R.N.E.P. cu menţiuni operative: urmărit, suspendarea dreptului la libera circulaţie în altă localitate din România sau în străinătate ori cu mandat de executare a pedepsei se eliberează carte electronică de identitate cu termenul de valabilitate prevăzut la art. 16 alin. (2^2)."

    2. La articolul 14, alineatul (7) se abrogă.
    3. La articolul 17 alineatul (2), litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "h) adresa de domiciliu din România a titularului."

    4. La articolul 17, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În cazul persoanelor care beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială şi al persoanelor infirme sau analfabete, semnătura olografă a titularului poate lipsi din conţinutul cărţii de identitate simple."

    5. La articolul 17, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate în format tipărit sunt cele prevăzute la alin. (2), cu aplicarea, după caz, a prevederilor alin. (3)."

    6. La articolul 17, alineatul (5^2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5^2) Începând cu data realizării condiţiilor tehnice, datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate în format tipărit sunt cele prevăzute la alin. (2) lit. a)-g), cu aplicarea, după caz, a prevederilor alin. (3)."

    7. La articolul 17, după alineatul (5^2) se introduce un nou alineat, alin. (5^3), cu următorul cuprins:
    "(5^3) În format electronic se înscriu:
    a) datele din formatul tipărit;
    b) prenumele părinţilor titularului;
    c) locul naşterii titularului;
    d) certificate pentru autentificare sau semnătură electronică şi, după caz, certificate pentru semnătură electronică calificată, astfel cum acestea sunt definite de legislaţia din domeniu;
    e) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete;
    f) adresa de domiciliu din România a titularului sau, după caz, menţiunea «fără domiciliu în România»;
    g) adresa de reşedinţă din România a titularului."

    8. La articolul 17^2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17^2
    (1) Imaginile impresiunilor papilare se colectează numai cu acordul expres al solicitantului cărţii electronice de identitate sau, în cazul minorilor şi al persoanelor care beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială, numai cu acordul expres al părinţilor sau, după caz, al părintelui care exercită autoritatea părintească ori al reprezentantului legal. În situaţia minorilor cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani, imaginile impresiunilor papilare se colectează numai cu acordul expres al uneia dintre persoanele prevăzute la art. 14 alin. (8) care însoţeşte minorul."

    9. La articolul 28, partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 28
    (1) Dovada adresei de domiciliu din România se poate face cu:"

    10. După articolul 28 se introduce un nou articol, art. 28^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 28^1
    (1) Cetăţeanul român care locuieşte în străinătate poate solicita eliberarea cărţii electronice de identitate fără domiciliu în România.
    (2) Pentru obţinerea cărţii electronice de identitate, cetăţeanul care locuieşte în străinătate trebuie să prezinte un paşaport simplu electronic sau un paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, aflat în termen de valabilitate, ori documente eliberate de autorităţile străine, în original, din care să rezulte că locuieşte în acea ţară, împreună cu traducerea autorizată în limba română, după caz, şi să deţină un cont validat în Platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.
    (3) Prin excepţie de la alin. (2), condiţia deţinerii unui cont validat în Platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne nu se aplică în cazul cetăţenilor români care nu au împlinit vârsta de 18 ani.
    (4) Informaţiile cuprinse în documentele eliberate de autorităţile străine prezentate de cetăţean se colectează şi se stochează în mapa electronică.
    (5) Procedura de eliberare a cărţii electronice de identitate fără domiciliu în România şi documentele care trebuie prezentate de solicitant se stabilesc prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă."



    ART. III
    (1) Cetăţeanului român care solicită eliberarea unei cărţi electronice de identitate fără domiciliu în România şi care nu deţine un cont validat în Platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne i se creează şi i se validează contul în Platforma HUB la momentul prezentării pentru depunerea cererii, în baza unei adrese de poştă electronică şi a unui număr de telefon personale sau, în cazul cetăţenilor români care beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială, a unei adrese de poştă electronică şi a unui număr de telefon ale reprezentantului legal.
    (2) Procedura de creare şi de validare a conturilor în Platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în situaţia prevăzută la alin. (1) se stabileşte prin ordin al ministrului afacerilor interne.
    (3) Pentru cetăţenii români aflaţi în situaţia prevăzută la alin. (1), condiţia deţinerii unui cont validat în Platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, prevăzută la art. 28^1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică de la data stabilită prin ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la alin. (2). Până la data respectivă, la momentul prezentării pentru depunerea cererii, cetăţeanul român sau reprezentantul legal al cetăţeanului român care beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială furnizează o adresă de poştă electronică şi un număr de telefon personale, în vederea creării şi validării ulterioare a contului potrivit alin. (1).
    (4) Procedura de comunicare a corespondenţei transmise, prin intermediul Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, de către autorităţile şi instituţiile publice către titularii cărţilor electronice de identitate fără domiciliu în România se consideră îndeplinită la 5 zile de la data la care corespondenţa este disponibilă în cont.

    ART. IV
    (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul modifică şi/sau completează în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 295/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii de reşedinţă şi ale cărţii de imobil, cu modificările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 255/2024 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă, cu modificările ulterioare.
    (2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ministrul afacerilor interne emite ordinul prevăzut la art. III alin. (2).

    ART. V
    Cererile pentru eliberarea cărţilor electronice de identitate şi cererile pentru schimbarea pe cale administrativă a numelui, depuse la autorităţile competente şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se soluţionează potrivit dispoziţiilor legale aplicabile la data depunerii cererii.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Silviu Nicu Macovei,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Traian Laurenţiu Hristea,
                    secretar de stat
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltan

    Bucureşti, 27 martie 2025.
    Nr. 17.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016