Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 17 din 15 martie 2018  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 17 din 15 martie 2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 241 din 19 martie 2018
    Luând în considerare prevederile art. 136 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, conform cărora Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operaţional care nu a fost utilizată pentru prefinanţarea iniţială şi anuală şi pentru plăţile intermediare până la data de 31 decembrie a celui de al treilea exerciţiu financiar care urmează anului angajamentului bugetar,
    se impune astfel necesitatea întreprinderii unor măsuri, în regim de urgenţă, pentru sporirea ritmului de implementare a Programului operaţional regional prin identificarea unor soluţii de decontare a unor cheltuieli eligibile în cadrul programului, deja efectuate de către beneficiarii de proiecte retrospective/alternative şi includerea acestora în aplicaţii de plată către Comisia Europeană.
    Având în vedere că pentru a se asigura un cadru unitar şi eficient de îndeplinire a funcţiilor delegate este necesar să se constituie temeiul legal astfel încât, pentru axele 1 şi 2 din Programul operaţional Infrastructură mare, avizul de principiu să fie acordat de către Organismul intermediar Transport,
    totodată, la nivelul Programului operaţional Infrastructură mare, având în vedere specificul şi complexitatea proiectelor de investiţii finanţate, experienţa fazării proiectelor din Programul operaţional sectorial Mediu şi Programul operaţional sectorial Transport din perioada de programare 2007-2013, posibilitatea înregistrării de blocaje sau întârzieri în procesul de achiziţie publică sau de execuţie a lucrărilor, este necesară extinderea procentului de supracontractare, astfel încât la finalul perioadei de eligibilitate România să utilizeze în întregime fondurile alocate în cadrul acestui program. Astfel, din analiza datelor financiare rezultate din implementarea 2007-2013 a rezultat că pentru o absorbţie de 100% a fondurilor alocate este nevoie de o supracontractare între 50% şi 200%, cu o pondere crescută în domeniul transporturilor, pentru a asigura conectivitatea cu coridoarele de transport europene, mobilitatea populaţiei şi a mediului de afaceri la nivel naţional şi european. De asemenea, dezvoltarea infrastructurilor de apă şi apă uzată şi management al deşeurilor reprezintă o prioritate strategică la nivel naţional, în contextul în care România trebuie să demonstreze că a întreprins toate demersurile pentru a realiza investiţiile necesare pentru a se respecta condiţiile şi termenele de conformare şi a evita declanşarea procedurilor de infringement în aceste sectoare. În acest context, contractarea tuturor proiectelor din portofoliul de mediu reprezintă o măsură imediată, cu rezultate pozitive atât la nivelul absorbţiei, cât şi al îndeplinirii angajamentelor asumate prin Tratatul de aderare.
    În vederea asigurării unui cadru unitar la nivelul Programului operaţional Infrastructură mare de realizare a plăţilor în cazul proiectelor cuprinse în bugetul ordonatorului principal de credite este necesar avizul de principiu al autorităţii de management POIM, pentru beneficiarii care au contractele de achiziţie publică încheiate, dar ale căror contracte de finanţare nu au fost încheiate cu autoritatea de management. Astfel, este necesară extinderea în regim de urgenţă a mecanismului stabilit pentru beneficiarii definiţi la art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi la beneficiarii definiţi la art. 6 alin. (1) şi (3) din acelaşi act normativ.
    În cadrul Programului operaţional Competitivitate, în cazul anumitor apeluri de proiecte lansate, în urma procesului de evaluare-selecţie au rezultat proiecte eligibile, situate peste pragul minim de calitate, dar care nu s-au încadrat în bugetul alocat acestor apeluri, precum şi existenţa unor proiecte care contribuie la ridicarea unor condiţionalităţi ex-ante, dar pentru care bugetul alocat prin program nu este suficient. Astfel, este necesară conturarea unui instrument legal care să permită încheierea de contracte/decizii/ordine de finanţare pentru sumele rezultate cu titlu de economii realizate, în special, de către beneficiarii unici. Un asemenea instrument juridic îl poate reprezenta majorarea pragului maxim pentru care autoritatea de management este autorizată să încheie contracte/decizii/ordine de la 50% la 100% în cadrul Programului operaţional Competitivitate pe fiecare din cele două axe prioritare.
    Având în vedere necesitatea urgentării implementării programelor operaţionale, au fost identificate o serie de proiecte retrospective/alternative aflate în implementare la nivelul autorităţilor publice locale, care au cheltuieli deja efectuate şi care ar putea fi finanţate din fonduri europene. Prin contractarea acestor proiecte, cheltuielile deja efectuate vor putea fi rambursate în acest an, contribuind astfel la diminuarea riscului de dezangajare la nivelul programului operaţional pentru anul curent.
    Pentru a pune în practică aceste măsuri este nevoie de a asigura cadrul legal necesar lansării unor apeluri de proiecte în limita a 200% din alocare.
    Pentru a putea semna contracte de finanţare pentru aceste proiecte trebuie parcurşi mai mulţi paşi: lansare apel, depunere proiecte, evaluare şi selecţie proiecte, semnarea contractelor. Acest proces poate dura până la 6 luni de la lansarea apelului de proiecte, în funcţie de ritmul de depunere al beneficiarilor. Pentru a putea lansa aceste apeluri este nevoie a exista sursa de finanţare la momentul lansării. Pentru a putea solicita spre decontare sume de bani de la Comisia Europeană, beneficiarul trebuie să depună, după semnarea contractului de finanţare, documentele pentru rambursarea cheltuielilor efectuate. Ulterior, aceste sume trebuie să fie verificate, la nivelul autorităţii de management, să fie plătite, precum şi să fie incluse într-o declaraţie de cheltuieli ce va fi transmisă la Comisia Europeană până în noiembrie 2018.
    Având în vedere că sumele ce vor fi dezangajate la sfârşitul anului 2018 sunt estimate a fi de aproximativ 600 milioane euro dacă România nu transmite Comisiei Europene aplicaţii de plată pentru minimum această valoare, este imperios necesară lărgirea bazei de proiecte care pot genera cheltuieli eligibile prin majorarea procentului de contractare.
    Ţinând cont de faptul că măsura este necesară pentru a asigura cadrul legal necesar lansării unor apeluri de proiecte peste limitele maxime alocate, deoarece limitele specificate la art. 12 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, au fost deja atinse în cadrul unor axe prioritare pentru care urmează să se lanseze apeluri de proiecte,
    având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2015 pentru aprobarea unor măsuri de gestionare a instrumentelor structurale din domeniul transporturilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 8/2018, prin care au fost delegate suplimentar funcţiile de contractare proiecte, metodologie şi capacitate administrativă, verificare nereguli şi autorizare de cheltuieli, pentru proiecte de transport,
    de asemenea, existenţa situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este justificată prin prisma riscului major de dezangajare la nivelul fondurilor europene la finalul anului 2018,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 6 octombrie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Prin excepţie de la alin. (2), fişele de fundamentare întocmite de beneficiarii prevăzuţi la art. 6 alin. (2) sunt avizate de principiu de către Organismul intermediar pentru transport, inclusiv în funcţie de cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în implementare conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare."

    2. La articolul 11, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Avizul de principiu al Organismului intermediar pentru transport se acordă pe baza informaţiilor din fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare şi se referă la eligibilitatea activităţilor din cadrul proiectului, fără a reprezenta un angajament al acestuia de a accepta la finanţare proiectul respectiv."

    3. La articolul 11, alineatele (8) şi (8^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(8) În bugetul ordonatorului de credit din care asigură finanţarea proiectelor beneficiarilor prevăzuţi la art. 6 alin. (2) se introduc obiective de investiţii noi, cu finanţare din fonduri europene, numai după obţinerea acordului Organismului intermediar pentru transport, iar în bugetele ordonatorilor de credite din care asigură finanţarea proiectelor beneficiarilor prevăzuţi la art. 6 alin. (3) se introduc obiective de investiţii noi, cu finanţare din fonduri europene, numai după obţinerea acordului autorităţii de management al Programului Infrastructura mare şi dacă acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) beneficiarul proiectului are calitatea de beneficiar în cadrul Programului Infrastructura mare;
    b) proiectul se încadrează în obiectivele Programului Infrastructura mare şi îndeplineşte cerinţele tehnico-economice pentru a fi finanţat din fonduri europene şi se încadrează în valoarea totală la nivel de axă prioritară, cu respectarea prevederilor art. 12 alin. (1);
    c) obiectivul/proiectul de investiţii îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 43 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(8^1) În bugetul ordonatorului de credite din care asigură finanţarea proiectelor beneficiarilor prevăzuţi la art. 6 alin. (2) se pot introduce obiective de investiţii în continuare pentru care sursa de finanţare a fost asigurată din bugetul de stat sau din fonduri externe rambursabile, numai după obţinerea acordului Organismului intermediar pentru transport, dacă acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) beneficiarul proiectului are calitatea de potenţial beneficiar în cadrul Programului Infrastructura mare;
    b) proiectul se încadrează în obiectivele Programului operaţional Infrastructura mare şi îndeplineşte cerinţele tehnico-economice pentru a fi finanţat din fonduri europene şi se încadrează în valoarea totală la nivel de program pentru sectorul transport, cu respectarea prevederilor art. 12 alin. (1);
    c) proiectul este prevăzut în documentele strategice naţionale din transport aprobate conform legii;
    d) obiectivele de investiţii în continuare au proceduri de achiziţie legale în curs sau au contracte de achiziţie publică legal încheiate ori, după caz, au proceduri/contracte de achiziţie publică pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice."

    4. La articolul 11, după alineatul (8^1) se introduce un nou alineat, alineatul (8^2), cu următorul cuprins:
    "(8^2) În bugetele ordonatorilor de credite şi/sau bugetele unităţilor care funcţionează în coordonare, din care asigură finanţarea proiectelor beneficiarilor prevăzuţi la art. 6 alin. (1) şi (3), se pot introduce obiective de investiţii în continuare pentru care sursa de finanţare a fost asigurată din bugetul de stat, venituri proprii sau din fonduri externe rambursabile, numai după obţinerea acordului Autorităţii de management al Programului operaţional Infrastructura mare, dacă acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) beneficiarul proiectului are calitatea de potenţial beneficiar în cadrul Programului Infrastructura mare;
    b) proiectul se încadrează în obiectivele Programului operaţional Infrastructura mare şi îndeplineşte cerinţele tehnico-economice pentru a fi finanţat din fonduri europene şi se încadrează în valoarea totală la nivel de program, cu respectarea prevederilor art. 12 alin. (1);
    c) proiectul este prevăzut în documentele strategice naţionale aprobate conform legii;
    d) obiectivele de investiţii în continuare au proceduri de achiziţie legale în curs sau au contracte de achiziţie publică legal încheiate ori, după caz, au proceduri/contracte de achiziţie publică pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice."

    5. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Autorităţile de management sunt autorizate să încheie/să emită contracte/decizii/ordine de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea, în limitele stabilite mai jos, a sumelor alocate în euro, la nivel de program din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european, Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane şi cofinanţare de la bugetul de stat, cu încadrare în creditele de angajament aprobate anual cu această destinaţie prin legile bugetare anuale. Astfel:
    a) în limita a 100% pentru autoritatea de management Programul operaţional regional şi autoritatea de management pentru Programul operaţional Competitivitate;
    b) în limita a 200% pentru autoritatea de management Programul operaţional Infrastructura mare;
    c) în limita a 50% pentru autoritatea de management Programul operaţional Capital uman, autoritatea de management pentru Programul operaţional Capacitatea administrativă şi autoritatea de management pentru Programul operaţional Asistenţă tehnică;
    d) în limita a 20% pentru autoritatea de management Programul operaţional Ajutorarea persoanelor dezavantajate."

    6. După articolul 12^1 se introduce un nou articol, articolul 12^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 12^2
    (1) În cazul proiectelor cuprinse în bugetul ordonatorului principal de credite în baza avizului de principiu al autorităţii de management POIM/Organismului intermediar pentru transport, care au contractele de achiziţie publică încheiate, dar ale căror contracte de finanţare nu au fost încheiate cu autoritatea de management, compartimentul de specialitate din cadrul ordonatorului de credite al beneficiarilor prevăzuţi la art. 6 alin. (1)-(3) solicită din partea departamentului/ structurii responsabil/responsabile cu propunerea la finanţare a proiectului note justificative pentru plata cheltuielilor care se efectuează înainte de data semnării contractului de finanţare.
    (2) Notele justificative vor conţine elemente tehnice şi financiare care definesc cheltuielile şi necesitatea plăţii acestora pentru implementarea proiectului.
    (3) Cheltuielile efectuate şi plătite în cazul proiectelor prevăzute la alin. (1) se consideră cheltuieli definitive ale bugetului de stat, în condiţiile în care nu este încheiat contractul de finanţare. Finalizarea proiectelor se va realiza în conformitate cu baza legală naţională de finanţare şi cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie."

    7. La articolul 15, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), beneficiarilor care primesc finanţare sub incidenţa ajutorului de stat/de minimis li se poate acorda prefinanţare într-o singură tranşă de maximum 40% din contribuţia publică eligibilă a proiectului."

    8. La articolul 20, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:
    "(12) Recuperarea sumelor prevăzute la alin. (9) se efectuează pe baza mecanismului detaliat la art. 16."





                    PRIM-MINISTRU
                    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice,
                    Paul Stănescu
                    Ministrul fondurilor europene,
                    Rovana Plumb
                    Ministrul transporturilor,
                    Lucian Şova
                    Ministrul finanţelor publice,
                    Eugen Orlando Teodorovici
                    p. Viceprim-ministru, ministrul mediului,
                    Laurenţiu Adrian Neculaescu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul apelor şi pădurilor,
                    Adriana Petcu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 15 martie 2018.
    Nr. 17.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Linda
15 Iulie 2018
Aplica?i ast?zi pentru un împrumut personal, de afaceri sau multifunc?ional ?i oferim de asemenea credite imobiliare. Dac? ave?i nevoie de mai multe informa?ii ?i dori?i s? ob?ine?i un împrumut cu noi, r?spunde?i-ne acum cu adresa de e-mail real? pentru mai multe informa?ii referitoare la programele noastre de împrumut. Email: taic.ahmed@gmail. com
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016