Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 245/2020 privind efectuarea unui test de proporţionalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 245/2020 privind efectuarea unui test de proporţionalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
    În vederea îndeplinirii cu bună-credinţă a obligaţiilor asumate de România în urma aderării la Uniunea Europeană,
    luând în considerare Scrisoarea Comisiei Europene de punere în întârziere din 2.12.2021 (INFR(2021)2.196 C(2021)8.034 final), prin care s-a declanşat împotriva României o procedură de infringement (Cauza 2021/2.196) având drept obiect constatarea neîndeplinirii unor obligaţii ce îi revin în temeiul Directivei (UE) 2018/958 a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporţionalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări referitoare la profesii, ţinând cont de prelungirea de termen de care România a beneficiat în cauză şi de dialogul interinstituţional direct cu reprezentanţii Comisiei Europene, finalizat, la 17 iunie 2022, cu acordul asupra conţinutului prevederilor din Legea nr. 245/2020 privind efectuarea unui test de proporţionalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii, care trebuie modificate şi completate,
    pentru a se evita sesizarea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene de către Comisia Europeană, în temeiul art. 258 paragraful al doilea din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
    luând în considerare faptul că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Legea nr. 245/2020 privind efectuarea unui test de proporţionalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1050 din 9 noiembrie 2020, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Testul de proporţionalitate se aplică reglementărilor profesionale prevăzute la art. 1 care restricţionează accesul la o profesie reglementată sau exercitarea acesteia ori una dintre formele de exercitare a acesteia, inclusiv utilizarea titlurilor profesionale şi activităţile profesionale permise în temeiul unor astfel de titluri, reglementate de Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 200/2004.
    (2) Testul de proporţionalitate se aplică şi reglementărilor profesionale noi sau modificate care restricţionează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, după adoptarea acestora, dacă rezultă necesitatea revizuirii lor în raport cu obiectivul urmărit la momentul adoptării sale, efectele sale, evaluate după adoptare, precum şi cu evoluţiile constante în domeniul profesiei reglementate după adoptarea măsurii."

    2. La articolul 3 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
    "d) reglementările profesionale reprezintă dispoziţiile adoptate de Parlamentul României, Guvernul României, autorităţi ale administraţiei publice centrale, autorităţi administrative autonome, asociaţii, organizaţii sau organismele profesionale care vizează orice aspect referitor la reglementarea unei profesii."

    3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional, desemnat în baza art. 37 alin. (1) din Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale, au obligaţia de a verifica dacă noile reglementări profesionale care restricţionează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora sau care modifică reglementările profesionale existente nu sunt, în mod direct sau indirect, discriminatorii în funcţie de cetăţenie sau ţara de reşedinţă."

    4. La articolul 5, alineatele (1) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale, desemnat conform Legii nr. 200/2004, efectuează o evaluare a proporţionalităţii în conformitate cu prevederile art. 7 înainte de a introduce noi reglementări profesionale care restricţionează accesul liber la profesiile reglementate sau exercitarea acestora ori înainte de a modifica dispoziţiile existente.
    ..................................................................................................
    (6) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale monitorizează conformitatea reglementărilor profesionale, noi sau modificate, care restricţionează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, după adoptare, cu principiul proporţionalităţii, ţinând seama în mod corespunzător de toate evoluţiile care au avut loc de la adoptarea dispoziţiilor în cauză."

    5. La articolul 5, după alineatul (6) se introducdouă noi alineate, alin. (7) şi (8), cu următorul cuprins:
    "(7) Coordonatorul naţional monitorizează respectarea prevederilor prezentei legi de către autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi elaborează, la fiecare 2 ani, un raport de monitorizare.
(8) În cazul în care, prin raportul de monitorizare, se constată nerespectarea dispoziţiilor prezentei legi, autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, au obligaţia, la solicitarea coordonatorului naţional, de a adopta măsuri în vederea conformării cu principiul proporţionalităţii."

    6. La articolul 6, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale au obligaţia de a verifica dacă reglementările profesionale care restricţionează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora pe care le introduc, precum şi modificările pe care intenţionează să le aducă dispoziţiilor existente sunt justificate de obiective de interes public.
    (2) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale analizează, în special, dacă reglementările profesionale prevăzute la alin. (1) sunt justificate în mod obiectiv de motive de ordine publică, de siguranţă publică sau de sănătate publică ori de motive imperative de interes general, cum ar fi, de exemplu: păstrarea echilibrului financiar al sistemului de securitate socială; protecţia consumatorilor, a beneficiarilor serviciilor şi a lucrătorilor; garantarea bunei administrări a justiţiei; asigurarea corectitudinii tranzacţiilor comerciale; combaterea fraudei şi prevenirea cazurilor de evaziune fiscală şi de evitare a obligaţiilor fiscale şi asigurarea eficacităţii supravegherii fiscale; siguranţa transporturilor; protecţia mediului şi a mediului urban; sănătatea animalelor; proprietatea intelectuală; protejarea şi conservarea patrimoniului naţional istoric şi artistic; obiectivele de politică socială; obiectivele de politică culturală."

    7. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale au obligaţia de a adopta măsurile necesare pentru ca reglementările profesionale care restricţionează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora pe care le introduc şi modificările aduse dispoziţiilor existente să fie adecvate pentru a garanta atingerea obiectivului urmărit şi să nu depăşească ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului respectiv."

    8. La articolul 7, partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În acest scop, înainte de a adopta reglementările profesionale prevăzute la alin. (1), autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale iau în considerare:"

    9. La articolul 7 alineatul (2), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) efectul dispoziţiilor noi sau modificate, când se coroborează cu alte cerinţe care restricţionează accesul la o profesie sau exercitarea acesteia, şi în special modul în care dispoziţiile noi sau modificate, coroborate cu alte cerinţe, contribuie la acelaşi obiectiv de interes public şi dacă sunt necesare pentru îndeplinirea sa."

    10. La articolul 7, partea introductivă a alineatului (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale analizează şi următoarele elemente, atunci când sunt relevante pentru natura şi conţinutul reglementării profesionale care se introduce sau se modifică:"

    11. La articolul 7, partea introductivă a alineatului (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În vederea aplicării alin. (2) lit. f), autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, evaluează efectele reglementării profesionale noi sau ale celei modificate atunci când se coroborează cu alte cerinţe care restricţionează accesul la o profesie sau exercitarea acesteia, ţinând seama de faptul că pot exista atât efecte pozitive, cât şi negative şi îndeosebi următoarele:"

    12. La articolul 7, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Înainte de a introduce reglementările profesionale noi sau a le modifica pe cele existente, autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, au obligaţia de a verifica faptul că cerinţele specifice legate de prestarea temporară sau ocazională de servicii, prevăzute de normele legale în vigoare, respectă principiul proporţionalităţii, inclusiv cerinţele privind:
    a) înregistrarea temporară automată sau afilierea pro forma la o asociaţie, organizaţie sau organism profesional;
    b) declaraţia prealabilă formulată de un prestator pentru prima prestare temporară de servicii pe teritoriul României sau în cazul unei schimbări materiale privind situaţia menţionată în documentele solicitate şi orice cerinţă similară acestei declaraţii;
    c) plata unei taxe, cotizaţii sau a oricăror alte costuri, necesare pentru îndeplinirea formalităţilor legale şi administrative în vederea obţinerii accesului la o profesie reglementată sau pentru exercitarea acesteia, pe care le suportă prestatorul de servicii."

    13. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, pun, prin mijloace adecvate, la dispoziţia cetăţenilor, beneficiarilor serviciilor şi altor părţi interesate relevante, inclusiv a celor care nu sunt membri ai profesiei, informaţii privind reglementarea în cauză, înainte de a introduce noi reglementări profesionale sau de a modifica reglementările profesionale existente care limitează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora.
    (2) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, implică toate părţile vizate, le oferă posibilitatea de a-şi face cunoscute punctele de vedere, inclusiv prin mijloace electronice, şi organizează consultări publice."

    14. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, asigură schimbul de informaţii cu autorităţile competente din celelalte state membre cu privire la prevederile prezentei legi şi la modul concret în care acestea reglementează o profesie sau cu privire la efectele unei asemenea reglementări."

    15. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    Reglementările profesionale adoptate cu încălcarea dispoziţiilor prezentei legi, precum şi celelalte aspecte reglementate prin prezenta lege pot face obiectul unei căi de atac eficiente în justiţie, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sau al altor dispoziţii care asigură accesul la justiţie. Autorităţile publice, asociaţiile, organizaţiile şi organismele profesionale, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi autorităţile competente au obligaţia de a preciza, prin norme interne obligatorii, aplicabile la nivel naţional, calea de atac şi modalitatea de exercitare a acesteia, inclusiv modalitatea de soluţionare la nivelul autorităţii, anterior exercitării unei acţiuni în justiţie."

    16. La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    (1) Motivele pentru care reglementările profesionale evaluate în conformitate cu prezenta lege sunt considerate justificate şi proporţionale şi care, alături de dispoziţiile în cauză, urmează a fi comunicate Comisiei Europene în temeiul art. 3 alin. (4^4) din Legea nr. 200/2004 se înregistrează de către autoritatea competentă pentru profesia în cauză în baza de date a profesiilor reglementate creată şi gestionată de Comisia Europeană, disponibilă publicului, care include o descriere generală a activităţilor care corespund fiecărei profesii."

    17. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Autorităţile publice, în a căror arie de competenţă se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, şi coordonatorul naţional pentru recunoaşterea calificărilor profesionale iniţiază sau, după caz, avizează, în temeiul art. 9 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 37 alin. (1^1) lit. f) din Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare, proiectele care introduc noi reglementări profesionale ce restricţionează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora ori care modifică reglementările profesionale existente."



    Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune dispoziţiile art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (6) şi art. 7 alin. (4) din Directiva (UE) 2018/958 a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporţionalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări referitoare la profesii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 9 iulie 2018.


                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul educaţiei,
                    Ligia Deca
                    Ministrul economiei,
                    Florin Marian Spătaru
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Janina-Mirela Sitaru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 17 noiembrie 2022.
    Nr. 162.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016