Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 155 din 16 noiembrie 2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condiţiilor pentru atribuirea şi închirierea unor imobile, proprietate publică şi privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat"
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1107 din 17 noiembrie 2022
Având în vedere, pe de o parte, necesitatea asigurării condiţiilor legislative şi instituţionale pentru exploatarea şi dezvoltarea coerentă şi integrată a patrimoniului statului aflat în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, denumită în continuare R.A. - A.P.P.S., prin diferite mecanisme în scopul îndeplinirii principalului obiect de activitate pentru care a fost înfiinţată R.A. - A.P.P.S.,
luând în considerare cerinţa funcţionării în cele mai bune condiţii şi pe termen îndelungat a beneficiarilor prevăzuţi la art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condiţiilor pentru atribuirea şi închirierea unor imobile, proprietate publică şi privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, aprobată prin Legea nr. 103/2022, care au un rol esenţial în mecanismul instituţional pe diferite ramuri de activitate,
întrucât această activitate privind atribuirea spaţiilor se desfăşoară în ansamblul unor reguli specifice, organizate şi adaptate în cadrul unui mecanism creat pentru asigurarea cu succes a suportului logistic al acestor beneficiari care au un rol important în organizarea statului şi a raporturilor de putere publică, în funcţie de necesităţile concrete ale acestora,
reţinându-se rolul important pe care îl au în ierarhia administraţiei publice ministerele, autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale, finanţate integral de la bugetul de stat, precum şi instituţiile din subordinea ministerelor, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, pentru care este necesar a se asigura costuri cât mai mici în ceea ce priveşte desfăşurarea activităţii la sediile atribuite, având în vedere faptul că părţi implicate în procesul atribuirii derulează operaţiuni şi activităţi ce implică active ale statului,
ţinând seama de faptul că reglementările statuate implică unele măsuri economico-financiare, se impune modificare titlului ordonanţei de urgenţă din considerente de predictibilitate şi accesibilitate a normelor legale.
Starea de fapt a situaţiei extraordinare, independentă de voinţa Guvernului, este determinată de necesitatea aprobării unor măsuri urgente, prin care legislaţia actuală în domeniul ce guvernează activitatea R.A. - A.P.P.S. să fie amendată astfel încât să permită realizarea dezideratelor propuse şi asigurarea îndeplinirii obiectului de activitate principal al Regiei, în concordanţă cu rolul pe care R.A. - A.P.P.S. îl are în mecanismul constituţional, prin asigurarea suportului logistic al autorităţilor publice de rang constituţional.
Întrucât atribuirea imobilelor către beneficiarii reglementaţi se desfăşoară în ansamblul unor reguli specifice, organizate şi adaptate în funcţie de necesităţile concrete ale autorităţilor publice şi instituţiilor care au un rol capital în organizarea statului şi a raporturilor de putere publică, precum şi celorlalţi beneficiari care au un rol important în mecanismul instituţional, astfel încât prestaţiile R.A. - A.P.P.S. trebuie realizate în scopul îmbunătăţirii activităţii acestora, pentru a se asigura continuitatea activităţii acestora pe termen lung, fără eventuale blocaje, întârzieri sau dificultăţi, prin posibilitatea majorării perioadei prin care se pot atribui imobilele cu destinaţia de sediu,
neadoptarea în regim de urgenţă a prezentei ordonanţe de urgenţă va conduce pe termen lung la cheltuieli suplimentare generate de administrarea, întreţinerea şi efectuarea investiţiilor necesare la bunurile proprietate publică şi privată a statului care necesită intervenţie imediată, fiind necesar a exista lichidităţi pentru susţinerea acestor costuri.
Urgenţa este determinată, pe de o parte, de exigenţa îndeplinirii obiectului principal de activitate în scopul administrării, păstrării integrităţii şi protejării bunurilor aparţinând domeniului public al statului, destinate asigurării serviciilor publice de interes naţional - de reprezentare şi protocol pentru Senat, Camera Deputaţilor, Administraţia Prezidenţială, Guvern şi Curtea Constituţională, precum şi a bunurilor aparţinând domeniului privat al statului, pe care le are în administrare, prin crearea instrumentelor legale necesare care să contribuie la asigurarea păstrării integrităţii patrimoniului statului.
Ţinând cont de faptul că în prezent cota de profit aplicabilă închirierii prin atribuire nu este reglementată, precum şi faptul că în cazul închirierii prin licitaţie publică este limitată la un procent de maximum 10%, se impun reglementarea distinctă şi majorarea cotei de profit în cazul închirierii prin licitaţie publică, având în vedere că veniturile identificate din chiriile obţinute se utilizează inclusiv pentru acoperirea cheltuielilor cu investiţiile la imobilele aflate în administrare, precum şi în vederea asigurării cheltuielilor pentru întreţinere şi administrare a întreg patrimoniului aflat în administrare, astfel încât să se poată asigura fondurile necesare realizării acestor activităţi. Pe de altă parte, urgenţa rezultă din necesitatea asigurării resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obiectului principal de activitate, precum şi asigurarea veniturilor la bugetul de stat rezultate din închirierea bunurilor proprietate publică a statului, cu modificarea cotei de profit prin aplicarea unui procent de minimum 10%, în contextul în care bugetul de stat este grevat de cheltuieli substanţiale.
Consecinţa negativă pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă este faptul că, prin neinstituirea unor măsuri care să vină în sprijinul exploatării/valorificării imobilelor aflate în administrare, se creează premisele unui cadru legal lacunar şi care generează sincope în fluxul normal al activităţii şi riscuri cauzate de lipsa unor mecanisme/instrumente menite să vină în sprijinul protejării patrimoniului statului român.
Neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă va genera cheltuieli suplimentare şi pierderi financiare care ar putea fi evitate prin constituirea măsurilor propuse prin prezenta, precum şi posibile întârzieri, blocaje şi dificultăţi în desfăşurarea activităţii beneficiarilor prevăzuţi la art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2020, aprobată prin Legea nr. 103/2022, cauzate din lipsa măsurilor privind simplificarea şi eficientizarea atribuirii imobilelor cu destinaţia de sediu, pe o perioadă de până la 15 ani, cu posibilitatea prelungirii.
În considerarea faptului că elementele menţionate mai sus vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impun modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condiţiilor pentru atribuirea şi închirierea unor imobile, proprietate publică şi privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, aprobată prin Legea nr. 103/2022.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condiţiilor pentru atribuirea şi închirierea unor imobile, proprietate publică şi privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 952 din 16 octombrie 2020, aprobată prin Legea nr. 103/2022, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
privind reglementarea condiţiilor pentru atribuirea şi închirierea unor imobile, proprietate publică şi privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» şi a altor măsuri economico-financiare"
2. La articolul 2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), atribuirea imobilelor proprietate publică şi privată a statului către beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) se va putea face pe o perioadă de până la 15 ani, cu posibilitatea prelungirii prin acte adiţionale, prin acordul părţilor, cu actualizarea tarifului de atribuire a spaţiilor pe criteriile de eficienţă economică prevăzute la art. 3 alin. (2), de fiecare dată când intervin modificări ale componentelor ce alcătuiesc tariful de atribuire."
3. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Tarifele de atribuire a spaţiilor din imobilele aflate în proprietatea publică sau privată a statului şi în administrarea R.A. - A.P.P.S. către beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) lit. a) se stabilesc de către Consiliul de administraţie al R.A. - A.P.P.S., cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, la propunerea sucursalei care administrează imobilul, pe criterii de eficienţă economică, şi vor include obligatoriu contravaloarea amortizării imobilului, a amortizării investiţiilor proprii ale R.A. - A.P.P.S., a impozitelor şi taxelor locale, a asigurării obligatorii a imobilului, a cheltuielilor indirecte, de întreţinere şi alte servicii solicitate, înregistrate în contabilitatea regiei cu imobilul respectiv, precum şi a unei cote de profit de maximum 10%."
4. La articolul 3, după articolul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Tarifele de atribuire a spaţiilor din imobilele aflate în proprietatea publică sau privată a statului şi în administrarea R.A. - A.P.P.S. către beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) lit. b)-d) se stabilesc de către Consiliul de Administraţie al R.A. - A.P.P.S., cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, la propunerea sucursalei care administrează imobilul, pe criterii de eficienţă economică, şi vor include obligatoriu contravaloarea amortizării imobilului, a amortizării investiţiilor proprii ale R.A. - A.P.P.S., a impozitelor şi taxelor locale, a asigurării obligatorii a imobilului, a cheltuielilor indirecte, de întreţinere şi alte servicii solicitate, înregistrate în contabilitatea regiei cu imobilul respectiv, precum şi a unei cote de profit de minimum 10%."
5. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Preţul de pornire a licitaţiei publice cu strigare trebuie să acopere obligatoriu contravaloarea amortizării imobilului, a amortizării investiţiilor proprii ale R.A. - A.P.P.S., a impozitelor şi taxelor locale, a asigurării obligatorii a imobilului, a cheltuielilor indirecte, de întreţinere înregistrate în contabilitatea regiei cu imobilul respectiv, a altor servicii incluse, după caz, precum şi a unei cote de profit de minimum 10%."
6. La articolul 15, alineatele (1), (2) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 15
(1) În cazul în care licitaţia a avut loc fără ca vreun ofertant să fi oferit cel puţin preţul de pornire a licitaţiei, se va organiza o nouă licitaţie, având preţul de pornire cu 10% mai mic faţă de cel stabilit conform art. 14, dar nu mai mic decât contravaloarea cheltuielilor lunare ale R.A. - A.P.P.S. înregistrate cu imobilul respectiv, la care se adaugă o marjă de profit de minimum 10%.
(2) În cazul în care cea de-a doua licitaţie a avut loc fără ca vreun ofertant să fi oferit cel puţin preţul de pornire a licitaţiei, se va organiza o nouă licitaţie, având preţul de pornire cu 20% mai mic faţă de cel stabilit în condiţiile art. 14, dar nu mai mic decât contravaloarea cheltuielilor lunare ale R.A. - A.P.P.S. înregistrate cu imobilul respectiv, la care se adaugă o marjă de profit de minimum 10%.
..............................................................................................
(6) În cazul în care cea de-a treia licitaţie a avut loc fără ca vreun ofertant să fi oferit cel puţin preţul de pornire a licitaţiei, imobilul va putea fi închiriat direct, pe baza unei oferte de închiriere care va putea fi mai mică cu 30% decât preţul stabilit conform art. 14, dar nu mai mică decât contravaloarea cheltuielilor lunare ale R.A. - A.P.P.S. înregistrate cu imobilul respectiv, la care se adaugă o marjă de profit de minimum 10%, prevederile art. 12 alin. (5)-(7) aplicându-se în mod corespunzător."
ART. II
(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică procedurilor de închiriere prin licitaţie publică cu strigare iniţiate după data intrării sale în vigoare.
(2) Procedurilor de închiriere prin licitaţie publică cu strigare aflate în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, desfăşurate conform dispoziţiilor din capitolul II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condiţiilor pentru atribuirea şi închirierea unor imobile, proprietate publică şi privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, aprobată prin Legea nr. 103/2022, li se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data iniţierii lor.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacşu
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 16 noiembrie 2022.
Nr. 155.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: