Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul că, în cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor sistemului de garanţie-returnare, producătorii, prin intermediul administratorului sistemului de garanţie-returnare, sunt obligaţi să declare şi să achite contribuţiile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se impune modificarea şi completarea acestui act normativ.
Ţinând cont de faptul că Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor emite acte de reglementare în domeniile sale de activitate, potrivit prevederilor legale, respectiv acte normative care creează cadrul necesar şi predictibil pentru autorităţile administraţiei publice locale şi mediul privat, în sensul stimulării performanţei, concurenţei echitabile, evitând astfel impedimentele din calea unei bune funcţionări a pieţei interne,
având în vedere consecinţele imediate pe care plata unor eventuale contribuţii pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare aferente anului 2024 le-ar putea avea asupra situaţiei financiare a administratorului sistemului de garanţie-returnare, precum şi impactul acestora asupra producătorilor care finanţează crearea şi funcţionarea sistemului de garanţie-returnare,
întrucât contribuţiile datorate de către operatorii economici care introduc pe piaţă produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt calculate începând cu data de 1 ianuarie 2024 şi până la 31 decembrie 2024, se impune aprobarea în regim de urgenţă a unor reglementări, care trebuie să intre în vigoare până la data de 31 decembrie 2024, pentru a respecta principiul neretroactivităţii legii şi pentru a pune în aplicare aceste reglementări şi pentru a produce efectele juridice scontate.
În vederea evitării consecinţelor imediate pe care eventualele contribuţii pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare aferente anului 2024 le-ar putea avea asupra situaţiei financiare a administratorului sistemului de garanţie-returnare, precum şi având în vedere termenul extrem de scurt până la care măsurile propuse se impun a intra în vigoare, pentru a produce efecte în timp util,
în baza faptului că implementarea sistemului de garanţie-returnare a constituit pe parcursul anului 2024 o serie de provocări şi riscuri majore, inerente unui prim an tranzitoriu şi care pot afecta progresul în continuarea implementării acestui sistem,
în contextul unei implementări anevoioase a sistemului de garanţie-returnare, al creşterii volumelor şi provocărilor logistice,
având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătăţirea gradului de absorbţie a fondurilor europene,
în baza faptului că lipsa de acţiune imediată ar putea conduce la blocaje şi întârzieri în implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, cu consecinţele aferente ce se răsfrâng la nivel naţional şi în relaţia cu Uniunea Europeană,
luând în considerare faptul că prin adoptarea măsurilor propuse se creează cadrul legal care va permite accelerarea implementării acestor proiecte şi, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanţării externe nerambursabile,
ţinând cont de faptul că în lipsa unor măsuri imediate se poate compromite accesul la fondurile europene nerambursabile şi se poate afecta implementarea programelor operaţionale esenţiale pentru atingerea obiectivelor strategice,
având în vedere că pentru finalizarea proiectelor derulate prin programele operaţionale aferente perioadei de programare 2014-2020, care au fost declarate nefuncţionale/nefinalizate la data de 31 decembrie 2023 şi care nu sunt etapizate prin programele aferente perioadei de programare 2021-2027, este necesară extinderea surselor din care pot fi suportate cheltuielile efectuate de beneficiari pentru implementarea şi operaţionalizarea proiectelor după data de 31 decembrie 2023, în cazul proiectelor nefuncţionale şi nefinalizate, prin includerea altor surse de finanţare legal constituite, astfel încât acestea să se finalizeze şi să îşi îndeplinească indicatorii de realizare şi de rezultat asumaţi în cadrul programelor operaţionale,
în considerarea faptului că pentru a se asigura că proiectele de dezvoltare a reţelelor inteligente de distribuţie a gazelor naturale nu determină sechestrarea emisiilor de carbon, este necesară asigurarea flexibilităţii reţelelor de gaze, în special prin utilizarea tehnologiilor IT pentru a răspunde provocărilor legate de cerere şi ofertă, precum şi pentru prevenirea sau atenuarea scurgerilor de gaz, inclusiv prin sisteme de detectare şi remediere a scurgerilor.
Având în vedere urgenţa asigurării de finanţare pentru tipurile de proiecte aferente dezvoltării sistemelor inteligente şi sustenabile de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, care conduc la diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din încălzirea prin arderea lemnului, astfel încât aceasta să contribuie la obţinerea unor niveluri de reducere care sunt considerate necesare pentru a se evita schimbări climatice periculoase,
ţinând seama de faptul că Administraţia Fondului pentru Mediu este instituţia cu experienţă şi competenţă în ceea ce priveşte derularea proiectelor destinate protecţiei mediului, iar potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Fondul pentru mediu este instrumentul economico-financiar destinat susţinerii şi realizării proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului şi pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului şi schimbărilor climatice,
în considerarea faptului că aceste aspecte antemenţionate vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ARTICOL UNIC
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 9 alineatul (1) litera z), după punctul 3 se introduc trei noi puncte, pct. 4-6, cu următorul cuprins:
"4. fără a aduce atingere obligaţiilor de realizare a obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contribuţiile prevăzute la pct. 1 şi 2 nu se datorează pentru perioada de implementare cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie a anului 2024;
5. în cazul neîndeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, pentru anul 2024, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul SGR depune, până la data de 31 ianuarie 2025, la autoritatea competentă pentru protecţia mediului programul prioritar de investiţii multianual pentru perioada 2025-2029 cu un buget anual de cel puţin 70 milioane lei, până la concurenţa valorii investiţiilor de 350 milioane lei, destinat creşterii eficienţei sistemului de garanţie-returnare;
6. programul prioritar de investiţii multianual prevăzut la pct. 5 se avizează de către Administraţia Fondului pentru Mediu în termen de 30 de zile de la data depunerii şi se aprobă, în termen de 30 de zile de la data avizării, prin hotărâre a Guvernului la iniţiativa Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor."
2. La articolul 9 alineatul (1), după litera z) se introduce o nouă literă, lit. z^1), cu următorul cuprins:
"z^1) contribuţia de 2 lei/kg prevăzută la lit. d), datorată de operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fiecare tip de material conţinut în ambalaje SGR, se plăteşte prin intermediul administratorului sistemului de garanţie-returnare, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor minime anuale privind valorificarea sau incinerarea în instalaţii de incinerare cu valorificare de energie şi, respectiv, reciclarea şi cantităţile care intră în instalaţii de valorificare/reciclare;"
3. La articolul 10 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. h), cu următorul cuprins:
"h) cantităţile de deşeuri de ambalaje corespunzătoare ambalajelor primare nereutilizabile pe care operatorii economici prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. d) nu le-au raportat, începând cu data de 1 ianuarie 2024, ca ambalaje SGR administratorului sistemului de garanţie-returnare."
4. La articolul 10, după alineatul (14) se introduce un nou alineat, alin. (15), cu următorul cuprins:
"(15) Administratorul sistemului de garanţie-returnare este obligat să declare semestrial către Administraţia Fondului pentru Mediu, până la data de 25 a lunii următoare semestrului de raportare, cantităţile de ambalaje, respectiv cantităţile de deşeuri de ambalaje valorificate în numele producătorilor cu care are contract în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."
5. La articolul 11, alineatul (2^5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2^5) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. z) şi z^1) se datorează anual de către operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi se plătesc prin intermediul administratorului sistemului de garanţie-returnare până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor."
6. La articolul 13, alineatul (5^13) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5^13) În cadrul proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului prevăzute la alin. (1) lit. ii), categoriile de cheltuieli aprobate anterior încheierii contractelor de finanţare cu Administraţia Fondului pentru Mediu pentru a fi finanţate prin Programul operaţional Infrastructură mare (POIM) 2014-2020, în cadrul Axei prioritare 8 - Sisteme inteligente şi sustenabile de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, obiectivul specific 8.2 - Creşterea gradului de interconectare a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale cu alte state vecine, aferente investiţiilor/lucrărilor, prestărilor de servicii, achiziţiilor de bunuri contractate şi/sau achiziţionate, după caz, efectuate de unităţile administrativ-teritoriale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară în baza contractelor de finanţare încheiate cu autoritatea de management, se pot deconta din veniturile Fondului pentru mediu, în conformitate cu prevederile art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu condiţia ca respectivele cheltuieli să nu fi fost rambursate parţial/integral din fonduri europene, prin alte programe naţionale susţinute din fonduri publice ori din ajutoare de stat/de minimis."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Luminiţa Zezeanu,
secretar de stat
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Bogdan-Gruia Ivan
Bucureşti, 30 decembrie 2024.
Nr. 154.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: