Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Întinerirea generaţiei de agricultori poate consolida competitivitatea agriculturii, prin practicarea de metode, tehnici noi de producţie, digitalizare şi practici prietenoase cu mediul.
Având în vedere că priorităţile Guvernului României în domeniul „Agricultură şi dezvoltarea rurală“ constau în susţinerea generaţiilor tinere de fermieri în scopul menţinerii unui mediu rural activ, durabil, prin finanţări acordate tinerilor fermieri pentru a dezvolta afaceri în agricultură, astfel cum este consemnat la pct. VII „Agricultura şi dezvoltarea rurală“ din anexa nr. 2 „Program de guvernare“, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 1/2020 pentru acordarea încrederii Guvernului, iar Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a propus o serie de facilităţi menite să sprijine tinerii fermieri care să completeze sprijinul acordat prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, prin submăsura 6.1 „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri“,
luând în considerare că măsura de sprijin adresată instalării tinerilor fermieri este generată de contextul depopulării şi îmbătrânirii populaţiei din zonele rurale şi al necesităţii încurajării tinerilor cu studii şi/sau experienţă în sectorul agricol care decid să dezvolte propria fermă, facilitând astfel transferul între generaţii,
având în vedere că în perioada stării de alertă a fost lansată o nouă sesiune de depunere care se finalizează la data de 31 octombrie 2020,
întrucât pandemia de COVID-19 a avut ca efect revenirea în ţară a unui număr foarte mare de români, majoritatea fiind persoane până în 40 de ani, care îşi desfăşurau activitatea în alte ţări membre ale UE, fapt care a contribuit în mod semnificativ la creşterea ratei şomajului la un nivel care impune luarea în regim de urgenţă a unor măsuri care să contracareze acest fenomen,
luând în considerare că una dintre aceste măsuri este reprezentată de atragerea forţei de muncă, aflată în şomaj, în domeniul agricol, prin acordarea posibilităţii de a concesiona sau arenda teren agricol, aflat în domeniul public şi privat al statului,
ţinând cont că aplicarea acestei măsuri ar degreva bugetul de stat de obligaţia plăţii indemnizaţiilor de şomaj pentru aceste persoane, asigurându-se astfel sume disponibile pentru luarea altor măsuri de sprijin al mediului de afaceri care este grav afectat de pandemia de COVID-19,
întrucât Agenţia Domeniilor Statului (ADS) deţine în administrare o suprafaţă totală de teren cu destinaţie agricolă de 177.083,572 ha aflată în domeniul public al statului, din care 8.887,3435 ha aflată în domeniul public al statului, liber de contract, neînscris în cartea funciară, întrucât nu au fost alocate din bugetul de stat sumele necesare efectuării acestui demers,
ţinând cont de dispoziţiile art. 288 alin. (3), precum şi cele ale art. 305 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora această suprafaţă din domeniul public al statului poate fi concesionată numai sub condiţia înscrierii în cartea funciară, aspect care conduce la blocarea nejustificată a concesionării terenurilor cu destinaţie agricolă aflate în domeniul public al statului şi, implicit, la necontractarea şi neîncasarea unor sume considerabile la bugetul de stat, în cuantum de aproximativ 14.000.000 lei la nivelul ADS, întrucât sancţiunea reglementată este cea a nulităţii absolute a contractului,
având în vedere aprobarea Notei de informare privind anumite măsuri pentru sprijinul tinerilor fermieri din şedinţa Guvernului din data de 16 iulie 2020, se impun instituirea unei derogări de la aplicarea dispoziţiilor art. 288 alin. (3), precum şi ale art. 305 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pentru terenurile agricole, proprietate publică/privată a statului, până la finalizarea Programului naţional de cadastru şi carte funciară, respectiv până în anul 2023, şi promovarea în regim de urgenţă a măsurilor necesare care conduc la asigurarea premiselor de stabilitate, coerenţă şi certitudine legislativă, având ca finalitate exploatarea terenurilor cu destinaţie agricolă şi încasarea redevenţei care se constituie venit la bugetul de stat.
Având în vedere necesitatea implementării Programului naţional de cadastru şi carte funciară într-un termen scurt, precum şi sprijinirea implementării schemelor de plăţi directe în agricultură prin identificarea şi înscrierea tuturor terenurilor agricole, astfel încât România să beneficieze de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană, se impune luarea tuturor măsurilor necesare pentru asigurarea derulării cu celeritate a lucrărilor pentru aceste zone.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţie de urgenţă şi extraordinară a căror reglementare nu poate fi amânată, mai ales în contextul situaţiei socioeconomice,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ARTICOL UNIC
(1) Prin derogare de la prevederile art. 288 alin. (3) şi ale art. 305 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia Domeniilor Statului poate încheia contracte de concesiune şi poate întocmi inventarul bunurilor ce alcătuiesc domeniul public al statului pe care le are în administrare în vederea concesionării, fără înscrierea acestora în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, până la finalizarea Programului naţional de cadastru şi carte funciară 2015-2023, respectiv până la data de 31 decembrie 2023.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 alin. (1) lit. c^1) din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv tinerilor de până la 40 de ani, absolvenţi ai învăţământului de profil, în vederea înfiinţării de ferme.
(3) La momentul deschiderii procedurii de concesiune, bunurile imobile prevăzute la alin. (1) nu fac obiectul unor litigii, a unor cereri de reconstituire a dreptului de proprietate şi sunt libere de orice alte sarcini.
(4) Nerespectarea prevederilor alin. (3) atrage nulitatea absolută a contractului de concesiune.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Nechita-Adrian Oros
p. Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei,
Augustin-Cătălin Iapă,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Vasile-Florin Cîţu
Bucureşti, 3 septembrie 2020.
Nr. 154.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: