Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere Hotărârea Parlamentului României nr. 33/2024 pentru acordarea încrederii Guvernului,
luând în considerare necesitatea stabilirii măsurilor care să permită îndeplinirea, în cel mai scurt timp, în noua structură, a activităţii Guvernului şi a ministerelor,
reţinându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, nu se pot garanta punerea în aplicare a Programului de guvernare votat de Parlament şi îndeplinirea principalului rol al Guvernului de a realiza politica internă şi externă a ţării şi de a exercita conducerea generală a administraţiei publice, cu urmări directe asupra cetăţenilor, elemente care vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale se reorganizează prin fuziune prin absorbţie cu Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, care se desfiinţează.
(2) Ca urmare a reorganizării prin fuziune prin absorbţie conform alin. (1), Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale îşi schimbă denumirea în Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse toate activităţile, personalul, posturile şi patrimoniul aferente domeniului familiei şi tineretului, în condiţiile legii.
(4) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse pachetul de acţiuni deţinut de stat la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. Bucureşti, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale exercită toate drepturile şi îşi asumă toate obligaţiile ce decurg din calitatea de acţionar, în numele statului, la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. Bucureşti, în condiţiile legii.
(6) Exercitarea dreptului de proprietate privată a statului asupra acţiunilor prevăzute la alin. (4) se supune dispoziţiilor art. 362 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, care rămân aplicabile.
(7) Reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor la operatorul economic prevăzut la alin. (4) sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
(8) Se autorizează Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale să mandateze, prin ordin, reprezentanţii săi în adunarea generală a acţionarilor la operatorul economic prevăzut la alin. (4) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestuia, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi pentru efectuarea formalităţilor de publicitate şi înregistrare prevăzute de lege.
(9) Procedurile în curs de desfăşurare se continuă de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, cu menţinerea valabilităţii actelor şi procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(10) Finanţarea cheltuielilor legate de aplicarea de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. Bucureşti se asigură din bugetul aferent activităţii de privatizare al ministerului.
(11) În litigiile aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti sau arbitrale naţionale, în care statul este chemat în judecată în calitate de acţionar la operatorul economic prevăzut la alin. (4), interesele statului vor fi reprezentate, în condiţiile legii, de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
ART. 2
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Autoritatea pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
ART. 3
(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.
(2) Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(3) La data prevăzută la alin. (1), casele de cultură studenţeşti, respectiv Complexul Cultural Sportiv Studenţesc „Tei“ din Bucureşti, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
ART. 4
(1) Direcţiile judeţene pentru familie şi tineret, respectiv Direcţia pentru Familie şi Tineret a Municipiului Bucureşti, servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
(2) Organizarea şi funcţionarea, numărul de posturi şi atribuţiile direcţiilor judeţene pentru familie şi tineret, respectiv Direcţiei pentru Familie şi Tineret a Municipiului Bucureşti se reglementează prin hotărâre a Guvernului.
(3) Agenţia Naţională pentru Sport şi respectiv Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse predau Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale activităţile, personalul, posturile şi patrimoniul aferente domeniului familiei şi tineretului, prin protocol.
ART. 5
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării se reorganizează prin divizare totală şi îşi încetează activitatea, prin împărţirea întregului său patrimoniu, personal şi a activităţii după cum urmează:
a) patrimoniul, personalul, posturile şi activităţile aferente domeniului cercetare se preiau de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru Autoritatea Naţională pentru Cercetare;
b) patrimoniul, personalul, posturile şi activităţile aferente domeniilor digitalizare, inovare şi comunicaţii se preiau de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
ART. 6
(1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului îşi schimbă denumirea în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului preia de la Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi exercită:
a) atribuţiile de instituţie publică implicată în domeniul privatizării şi atribuţiile privind atragerea de investiţii în economie, la societăţile naţionale, companiile naţionale şi celelalte societăţi aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea acestuia, după caz;
b) atribuţiile privind exercitarea calităţii de acţionar al statului la operatorii economici prevăzuţi la lit. a), precum şi cele referitoare la monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiate în cadrul proceselor de privatizare a acestor operatori economici;
c) orice alte atribuţii exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaţionale sau altor acte încheiate potrivit dispoziţiilor legale aplicabile şi corespunzătoare activităţilor preluate.
(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului exercită drepturile şi îndeplineşte obligaţiile ce decurg din calitatea de acţionar al statului român la operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) lit. a). Reprezentanţii statului în adunările generale ale acţionarilor la operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) lit. a) sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului.
(4) Se autorizează Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului să mandateze, prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului, reprezentanţii săi în adunările generale ale acţionarilor la operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) lit. a) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestora, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi pentru efectuarea formalităţilor de publicitate şi înregistrare prevăzute de lege.
(5) Procedurile în curs de desfăşurare se continuă de către Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, cu menţinerea valabilităţii actelor şi procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6) Finanţarea cheltuielilor legate de aplicarea de către Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, la societăţile din domeniu, se asigură din bugetul aferent activităţii de privatizare al ministerului.
(7) Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului preia în mod corespunzător personalul-suport, a cărui încadrare se realizează cu respectarea dispoziţiilor art. 10 alin. (3).
ART. 7
(1) Ministerul Educaţiei îşi schimbă denumirea în Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se înfiinţează Autoritatea Naţională pentru Cercetare, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, finanţată de la bugetul de stat, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(3) Autoritatea Naţională pentru Cercetare preia de la Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi exercită:
a) atribuţiile de autoritate de stat în domeniul cercetării şi inovării şi de monitorizare şi evaluare a institutelor şi unităţilor de cercetare, dezvoltare şi inovare, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) atribuţiile privind dezvoltarea instituţională a institutelor şi unităţilor de cercetare aflate în subordine, coordonare şi sub autoritate;
c) atribuţiile privind stimularea, în rândul operatorilor economici şi în economie în general, a creşterii investiţiei private pentru dezvoltarea activităţilor de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi inovare, precum şi a transferului tehnologic şi de valorificare a rezultatelor de cercetare, prin absorbţia şi difuzia acestora;
d) atribuţii privind asigurarea, atragerea, utilizarea, monitorizarea şi evaluarea asistenţei tehnice şi privind consultanţa internă şi internaţională pentru domeniul său specific de competenţă;
e) orice alte atribuţii exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaţionale sau altor acte încheiate potrivit dispoziţiilor legale aplicabile şi corespunzătoare activităţilor preluate.
(4) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Autoritatea Naţională pentru Cercetare, exercită drepturile şi îndeplineşte obligaţiile ce decurg din acordurile internaţionale şi alte acte cu referire la componenta de cercetare, dezvoltare, inovare.
(5) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Educaţiei şi Cercetării iniţiază hotărârea de Guvern privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare.
ART. 8
(1) Autoritatea pentru Digitalizarea României trece din subordinea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării în subordinea Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, prin Autoritatea pentru Digitalizarea României, exercită următoarele atribuţii:
a) promovarea cadrului de competenţe digitale pentru cetăţenii români şi de a asigura tuturor entităţilor furnizoare de servicii publice identitatea digitală prin aplicaţia ROeID, ce este componentă a platformei unice pentru serviciile digitale din România şi reprezintă sistemul naţional de identificare electronică şi de autentificare unică, notificat la nivelul Comisiei Europene;
b) asigurarea suportului pentru ca instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să se interconecteze în mod obligatoriu cu Platforma naţională de interoperabilitate şi cu punctul de contact unic care este platformă unică privind înfiinţarea unui portal digital unic;
c) asigurarea suportului pentru ca instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale ce sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să utilizeze şi migreze în mod obligatoriu sistemele informatice proprii în tehnologii de cloud.
ART. 9
(1) Atribuţiile viceprim-miniştrilor, prevăzuţi în Hotărârea Parlamentului României nr. 33/2024 pentru acordarea încrederii Guvernului, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.
(2) Viceprim-ministrul fără portofoliu coordonează instituţiile publice şi structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, precum şi Regia Autonomă „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“.
(3) Viceprim-ministrul fără portofoliu avizează toate proiectele de acte normative care au impact bugetar.
(4) Cheltuielile necesare desfăşurării activităţii viceprim-ministrului fără portofoliu şi a cabinetului acestuia se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(5) Cheltuielile necesare desfăşurării activităţii aparatului propriu de lucru al viceprim-miniştrilor cu portofoliu se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu excepţia indemnizaţiei viceprim-miniştrilor şi a cheltuielilor necesare desfăşurării activităţii cabinetelor acestora, organizate potrivit prevederilor art. 544 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, care se asigură în cadrul ministerelor pe care le conduc.
ART. 10
(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ministerele reorganizate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă propun Guvernului spre adoptare proiectele actelor normative pentru reglementarea măsurilor privind organizarea şi funcţionarea lor.
(2) Ministerele care preiau, pe bază de protocol de predare-primire, activităţi de la alte ministere, autorităţi, instituţii ori alte structuri publice se subrogă în toate drepturile, obligaţiile, contractele, deciziile de finanţare, ordinele de finanţare, acordurile şi litigiile instituţiei, structurii sau activităţii preluate, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acestora.
(3) Încadrarea personalului preluat potrivit alin. (2) se realizează cu respectarea procedurii şi regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal şi cu menţinerea drepturilor salariale avute la data preluării.
ART. 11
(1) În anul 2025, până la intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, finanţarea cheltuielilor ministerelor reorganizate se asigură în condiţiile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, din bugetele ordonatorilor principali de credite existenţi înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, din structura cărora acestea s-au reorganizat, sau din proiectele de buget ale noilor ordonatori principali de credite, după caz.
(2) Cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente cheltuielilor efectuate în condiţiile alin. (1), precum şi dispoziţiile bugetare privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare vor fi semnate de ordonatorii principali de credite ai ministerelor reorganizate, conform specimenelor de semnături şi, respectiv, amprentelor ştampilelor, în situaţia în care s-a optat pentru aplicarea acestora, ale ordonatorilor principali de credite ai ministerelor/instituţiilor existente înainte sau după intrarea în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, transmise în acest scop Ministerului Finanţelor.
(3) În limita creditelor bugetare deschise în condiţiile alin. (2) se efectuează plăţi de către conducătorul compartimentului financiar-contabil/persoana responsabilă cu efectuarea plăţii din cadrul ministerelor/instituţiilor existente înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) După intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025 şi până la aprobarea protocoalelor de predare-preluare prevăzute la art. 8 alin. (2), finanţarea cheltuielilor ministerelor/instituţiilor reorganizate se asigură din bugetele noilor ordonatori principali de credite, în condiţiile alin. (2) şi (3).
(5) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, ministerele reorganizate prevăzute la alin. (1) preiau, pe bază de protocol de predare-preluare, execuţia bugetară pe anul 2025 până la data semnării protocolului, numărul de posturi, personalul preluat, structurile de personal preluate şi drepturile salariale aferente, precum şi patrimoniul. Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Modificările în execuţia bugetului de stat pe anul 2025 se efectuează pe baza instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor, la solicitarea ordonatorilor principali de credite.
(7) Pentru efectuarea modificărilor prevăzute la alin. (6) se autorizează Ministerul Finanţelor să modifice limitele lunare de cheltuieli aprobate ordonatorilor principali de credite implicaţi în temeiul art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 12
Desfiinţarea ministerelor prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă îşi produce efectele la data intrării în vigoare a actelor normative care reglementează organizarea şi funcţionarea ministerelor/instituţiilor publice reorganizate, care se subrogă în drepturile şi obligaţiile celor desfiinţate.
ART. 13
În cuprinsul actelor normative în vigoare, următoarele denumiri şi sintagme se înlocuiesc după cum urmează:
a) „Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse“ cu „Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale“;
b) „Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării“ cu „Autoritatea Naţională pentru Cercetare“ în cazul prevederilor care reglementează activitatea legată de domeniul cercetării şi cu „Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului“ în cazul prevederilor care reglementează activitatea legată de domeniul digitalizării şi inovării.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu,
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Daniel-Ovidiu David
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Sport,
Elisabeta Lipă
Bucureşti, 23 decembrie 2024.
Nr. 153.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: