Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 152 din 18 decembrie 2024  privind modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 152 din 18 decembrie 2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1297 din 20 decembrie 2024
    Având în vedere necesitatea asigurării securităţii energetice a României şi rolul important pe care operatorii economici naţionali în domeniul energiei îl joacă în garantarea acesteia şi observând că actuala incertitudine economică globală, marcată prin instabilitate financiară şi fluctuaţii ale pieţelor de capital, impune măsuri specifice pentru consolidarea poziţiei strategice a companiilor de stat în sectoarele-cheie ale energiei,
    luând în considerare că statul român, în calitate de garant al stabilităţii economice, trebuie să dispună de mecanisme legislative care să permită intervenţii rapide şi eficiente în susţinerea operatorilor economici strategici în sectorul energetic, pentru a preveni orice risc ce ar putea afecta independenţa şi securitatea energetică naţională, şi recunoscând necesitatea acestor măsuri într-un context în care soluţiile de piaţă tradiţionale nu pot răspunde adecvat rapidităţii şi amplitudinii impactului extern, impunându-se o soluţie legislativă prin care se permite Guvernului consolidarea capacităţii statului de a interveni eficient pentru a asigura şi proteja infrastructura esenţială în domeniul energiei, având la bază raţiuni de securitate naţională şi necesitatea de a menţine controlul asupra resurselor energetice vitale,
    ţinând cont de faptul că, prin majorarea capitalului social, cumpărarea de acţiuni sau active şi prin participarea activă a statului în structura acţionariatului acestor societăţi, se urmăreşte nu doar protejarea intereselor naţionale ale României, dar şi stimularea creşterii economice prin asigurarea unui climat investiţional stabil şi atractiv, capabil să atragă investitori atât din sectorul public, cât şi din cel privat,
    având în vedere că, pentru a asigura protecţia eficientă a acţiunilor deţinute de stat şi pentru a preveni pierderi economice semnificative, este imperativă adoptarea unor măsuri de consolidare a poziţiei statului ca acţionar la operatorii economici de importanţă strategică, conform politicii interne a Guvernului asumată în Programul de guvernare 2023-2024 - „Viziune pentru naţiune“, adoptat prin Hotărârea Parlamentului nr. 22/2023 pentru acordarea încrederii Guvernului,
    având în vedere necesitatea planificării economiei naţionale pentru apariţia unor situaţii excepţionale precum războiul, starea de asediu sau de urgenţă, mobilizarea parţială sau totală a trupelor armate, în contextul războiului de la graniţa României şi atacurilor hibride asupra diverselor sectoare din economia naţională,
    luând în considerare faptul că, în ultimul semestru, s-a observat o creştere cu aproximativ 10% a tentativelor de preluare ostilă a societăţilor de interes strategic ale căror acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe burse reglementate şi consemnând că această situaţie prezintă riscuri semnificative pentru securitatea economică naţională, în condiţiile unui risc de decapitalizare accentuată a capitalurilor proprii ale principalelor companii de stat în ultimul an, în urma fluctuaţiilor negative ale pieţei de capital, conform rapoartelor de audit financiar ale acestora,
    pentru a limita importurile de energie electrică care, în semestrul I din 2024, înregistrând o creştere semnificativă de 107% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2023, potrivit ultimelor analize realizate de operatorul de transport şi sistem, C.N.T.E.E. „Transelectrica“ - S.A., ceea ce impune măsuri urgente de capitalizare şi control în societăţile de profil, de natură a creşte capacitatea de producţie electrică la nivel naţional,
    deoarece este importantă adoptarea de măsuri care să limiteze riscurile pentru preluări ostile sau la decapitalizare ale entităţilor strategice care ameninţă direct controlul statului asupra sectoarelor vitale şi ar putea duce la o pierdere ireversibilă a influenţei naţionale în domenii-cheie pentru securitatea şi bunăstarea generală a societăţii; apreciind că achiziţionarea de acţiuni suplimentare de către ministerele cu rol de autorităţi tutelare constituie o măsură preventivă esenţială pentru consolidarea capitalurilor proprii ale companiilor strategice şi pentru contracararea oricăror tentative de preluare ostilă, sporind astfel rezilienţa economică şi independenţa energetică a ţării,
    având în vedere că, în condiţiile în care economia românească este integrată într-un sistem global şi european, este imperativ ca statul să fie capabil să intervină rapid pentru a proteja interesele sale strategice, asigurându-se totodată respectarea normelor concurenţiale şi a regulilor privind ajutorul de stat, aşa cum sunt acestea reglementate de legislaţia Uniunii Europene,
    având în vedere că măsurile propuse contribuie la asigurarea securităţii energetice şi industriale a României prin menţinerea şi dezvoltarea capacităţilor de producţie aflate sub controlul statului, ceea ce reprezintă un obiectiv de interes naţional esenţial, în conformitate cu prevederile art. 135 din Constituţia României privind protejarea intereselor naţionale în activitatea economică,
    ţinând cont că, pe plan social, aceste măsuri au un impact semnificativ asupra menţinerii locurilor de muncă şi a stabilităţii economice în regiunile în care aceşti operatori economici îşi desfăşoară activitatea, contribuind astfel la prevenirea unor eventuale crize sociale care ar putea decurge din pierderea de locuri de muncă, tăierea unor drepturi ale angajaţilor, nerespectarea contractelor colective de muncă sau din scăderea drastică a activităţii economice,
    având în vedere că, pe plan politic, prin consolidarea poziţiei de acţionar a statului la companiile identificate ca fiind de interes strategic, se asigură nu doar protecţia activelor strategice ale României, dar şi o mai mare capacitate de negociere şi influenţă în cadrul unor posibile parteneriate internaţionale şi regionale, ceea ce contribuie la întărirea suveranităţii naţionale,
    luând în considerare că în sectoarele economice importante pentru asigurarea accesului la produsele şi serviciile esenţiale, precum energia, telecomunicaţiile, serviciile de sănătate, alimentaţie, activează companii deţinute de statul român, în calitate de acţionar majoritar sau minoritar,
    întrucât unele companii cu capital majoritar de stat sunt responsabile cu asigurarea siguranţei naţionale, precum cele care activează în industria de apărare sau în sectorul nuclear civil, iar în absenţa unei acţiuni adecvate a statului român prin aceste companii aceste sectoare strategice ar fi expuse unor riscuri majore din perspectivă strategică,
    ţinând cont de faptul că prin consolidarea poziţiei statului în structura acţionariatului companiilor de interes strategic se garantează o administrare transparentă şi responsabilă a fondurilor publice, cu respectarea principiilor de guvernanţă corporativă şi a obiectivelor de dezvoltare durabilă pe termen lung,
    având în vedere dependenţa relativ îngrijorătoare a României de importurile de energie şi posibilitatea unor perturbări în aprovizionare din cauza tensiunilor geopolitice, fiind necesară adoptarea unor măsuri urgente care să permită statului să intervină în piaţa energetică, de natura achiziţionării de acţiuni în companii energetice strategice pentru a asigura continuitatea aprovizionării şi stabilitatea preţurilor la energie, evitând riscul unei crize energetice, de natură a afecta grav economia şi siguranţa populaţiei,
    întrucât neadoptarea urgentă a acestor măsuri ar pune în pericol capacitatea României de a face faţă provocărilor economice, energetice şi de securitate naţională actuale şi viitoare, subminând astfel eforturile de dezvoltare economică şi de protejare a interesului naţional, dar şi securitatea raporturilor juridice privind participarea statului la proceduri de achiziţie de acţiuni,
    întrucât aspectele mai sus menţionate constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    luând în considerare necesitatea eliminării unor neclarităţi cu privire la situaţiile în care o persoană deţine mai multe cetăţenii, dintre care una aparţine unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, precum şi cu privire la identificarea investitorului străin din cadrul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere încasarea veniturilor într-un singur cont, deschis pe seama Consiliului Concurenţei la Trezoreria Statului, pentru:
    - realizarea unei structuri coerente şi facile a bugetului de venituri şi cheltuieli a activităţii finanţate din venituri proprii;
    – uniformizarea modului de organizare a evidenţei contabile pentru veniturile obţinute din taxa de autorizare a concentrărilor economice şi a contribuţiilor de examinare a investiţiilor străine;
    – simplificarea activităţii de gestionare a bugetului de venituri şi cheltuieli a activităţii finanţate integral din venituri proprii (deschideri de credite, actualizarea programelor bugetare),

    plecând de la cerinţa de organizare a activităţii finanţate integral din venituri proprii, se consideră a fi urgent, necesar şi oportun din motive de eficientizare a derulării procedurilor ca, în cazul în care există un deficit de finanţare a activităţii prevăzute la art. 31 alin. (4) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sumele necesare acoperirii acestuia să poată fi asigurate din veniturile realizate de Consiliul Concurenţei din sursa de finanţare la care nu există deficit, cu încadrarea în totalul veniturilor încasate pentru derularea celor două activităţi finanţate din fonduri proprii.
    Având în vedere necesitatea menţinerii cheltuielilor bugetare la un nivel care să permită buna funcţionare a serviciilor publice, iar creşterea veniturilor bugetare nu mai poate fi realizată prin creşterea presiunii fiscale asupra mediului economic şi/sau al cetăţenilor, se impune intensificarea eforturilor de creştere a gradului de colectare a sumelor la bugetul general consolidat.
    Întrucât activitatea desfăşurată de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală necesită un grad foarte ridicat de competenţă profesională a personalului Agenţiei, administrarea eficientă a contribuabililor fiind esenţială pentru colectarea veniturilor din impozite, taxe şi contribuţii pentru climatul investiţional şi recuperarea prejudiciilor aduse bugetului de stat,
    luând în considerare că situaţiile diverse cu care se confruntă funcţionarii publici de la nivelul activităţilor de control şi de executare silită (activitate de control îngreunată, durata acţiunilor prelungită în mod nejustificat, plângeri penale ale unor contribuabili de rea-credinţă etc.) au un impact negativ nu numai asupra activităţii funcţionarilor publici în cauză, dar şi asupra întregului domeniu de activitate din care aceştia fac parte, eficienţa acţiunilor desfăşurate fiind grav afectată,
    deoarece există un deficit accentuat de personal la nivelul administraţiei fiscale, coroborat cu un grad scăzut de satisfacţie în ceea ce priveşte condiţiile de muncă, şi ţinând cont că şi nivelul de salarizare constituie un factor important în fluctuaţia mare a personalului, în mod deosebit a celui cu un nivel ridicat de competenţă şi experienţă profesională,
    întrucât menţinerea situaţiei actuale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală poate conduce la un impact negativ asupra activităţii cu consecinţa reducerii substanţiale a aportului acesteia la recuperarea creanţelor datorate bugetului de stat, adoptarea de urgenţă a măsurilor propuse devine o necesitate.
    Având în vedere că, în perioada de iarnă, cheltuielile cu utilităţile cresc, ceea ce poate determina o scădere a puterii de cumpărare a populaţiei, iar nevoia populaţiei de a achiziţiona produse agricole şi alimentare la preţuri scăzute se menţine în ceea ce priveşte produsele incluse în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, aprobată prin Legea nr. 10/2024, nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ poate avea un impact negativ asupra puterii de cumpărare a populaţiei.
    Luând în considerare faptul că preţurile ridicate ale alimentelor vor afecta capacitatea persoanelor de a cumpăra astfel de produse şi vor creşte presiunea asupra gospodăriilor cu venituri mici, situaţie în care Guvernul este constrâns să reacţioneze prompt pentru apărarea interesului public, constând în asigurarea accesului populaţiei cu venituri mici la alimente de bază şi, implicit, pentru protejarea consumatorului final, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare, constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, este necesară promovarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
    Întrucât Agenţia Naţională pentru Sport este finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar activităţile finanţate integral din venituri proprii, în condiţiile prevăzute la art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt la acest moment funcţionale, este necesară modificarea cadrului legal prin identificarea sursei reale de finanţare a Agenţiei.
    Având în vedere dispoziţiile instituite prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, coroborate cu situaţia fiscal-bugetară actuală, în care bugetul de stat este sub presiuni uriaşe, pentru a nu conduce la suplimentarea cheltuielilor de la bugetul de stat pentru anul 2025, se impune prelungirea termenului privind intrarea în vigoare a Legii nr. 133/2019 pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, cu modificările ulterioare, până la 1 ianuarie 2026.
    Ţinând seama de faptul că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ ar crea un blocaj în desfăşurarea activităţii Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, cu consecinţe negative majore, datorate, în primul rând, lipsei fondurilor necesare funcţionării, respectiv pentru investiţii, cheltuieli curente, cheltuieli de personal,
    întrucât mecanismul de licenţiere prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările şi completările ulterioare, privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole a avut ca impact atenuarea şi stabilizarea producţiei interne a României şi a pieţei unor produse agricole, respectiv: grâu sau meslin, porumb, oleaginoase, făină de grâu, zahăr, ouă, carne de pasăre, cu efecte benefice pentru viabilitatea fermelor şi pentru lanţul agroalimentar,
    prin urmare este oportună şi necesară prelungirea termenului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023, cu modificările şi completările ulterioare, după data de 31 decembrie 2024 până la 31 iulie 2025 inclusiv, pentru menţinerea unui echilibru al pieţei produselor agricole din România şi a viabilităţii fermelor cu activitate în sectoarele vegetal şi zootehnic, dar şi a procesatorilor români.
    Având în vedere necesitatea corelării prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, astfel cum acestea au fost modificate prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 şi (UE) 2019/942 în ceea ce priveşte îmbunătăţirea protecţiei Uniunii împotriva manipulării pieţei în cadrul pieţei angro de energie,
    luând în considerare că România, în calitate de stat membru, se raliază obiectivului Uniunii Europene în ceea ce priveşte îmbunătăţirea protecţiei Uniunii Europene împotriva manipulării pieţei în cadrul pieţei angro de energie,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activităţii de privatizare pentru dezvoltarea în condiţii de profitabilitate a activităţii operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din calitatea de acţionar a statului la anumiţi operatori economici, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 5 mai 2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 123/2015, cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (6) şi ale art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, ministerele de resort pot cumpăra acţiuni la societăţile la care acestea exercită, în numele statului, calitatea de acţionar."

    2. La articolul 15, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) În vederea aplicării dispoziţiilor alin. (2^1), ministerele de resort sunt obligate să respecte prevederile alin. (3), prevederile alin. (5-(7) aplicându-se în mod corespunzător. Decizia privind cumpărarea de acţiuni se aprobă prin ordin al ministrului de resort, după efectuarea testului operatorului economic privat în economia de piaţă şi în baza analizei prevăzute la alin. (3) lit. e), precum şi a mandatului acordat în prealabil de către Guvern, prin hotărâre."

    3. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Finanţarea cheltuielilor legate de procedurile de cumpărare de acţiuni efectuate conform art. 15 alin. (2^1), constând în cheltuieli legate de plata de onorarii pentru consultanţi, societăţi de servicii de investiţii financiare sau firme de avocatură, cheltuielile pentru rapoarte de evaluare, precum şi cheltuielile necesare pentru pregătirea şi realizarea operaţiunilor de cumpărare, se suportă de la bugetul de stat, din bugetele de venituri şi cheltuieli ale ministerelor de resort, aprobate în condiţiile legii, cu încadrare în prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial României, Partea I, nr. 379 din 18 aprilie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 litera a), punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. persoană fizică, care nu este cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene sau care are multiple cetăţenii, iar una dintre acestea este o cetăţenie a unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenţionează să realizeze o investiţie străină directă în România;"

    2. La articolul 2 litera h), punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. persoană fizică, care este cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenţionează să realizeze o investiţie în România. În categoria investitorului din Uniunea Europeană este inclusă şi persoana fizică de cetăţenie română, respectiv persoana juridică al cărei sediu social se află pe teritoriul României, care a realizat sau intenţionează să realizeze o investiţie în România;"

    3. La articolul 6, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Cererea de autorizare devine completă la data la care a fost înregistrată la Secretariatul CEISD, cu excepţia cazurilor în care se constată că informaţiile cuprinse în aceasta sunt inexacte sau incomplete, sub orice aspect, caz în care cererea de autorizare devine completă la data la care Secretariatul CEISD a primit toate informaţiile exacte şi complete."

    4. La articolul 7, alineatul (10) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(10) În vederea îndeplinirii atribuţiilor care decurg din aplicarea Regulamentului şi a prezentei ordonanţe de urgenţă se înfiinţează, în limita fondurilor bugetare aprobate, în cadrul Consiliului Concurenţei o structură specializată care va asigura secretariatul şi funcţionarea CEISD. Secretariatul CEISD este subordonat preşedintelui CEISD."

    5. La articolul 9, alineatul (12) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(12) Atunci când la finalizarea cercetării detaliate prevăzute la alin. (10) CEISD propune una dintre soluţiile prevăzute la alin. (2) lit. b) sau c), CEISD va solicita CSAT emiterea unui aviz care va fi comunicat în cel mult 90 de zile de la data solicitării. Avizul CSAT este conform pentru soluţiile pe care Consiliul Concurenţei sau Guvernul României le poate pronunţa potrivit prevederilor alin. (5) şi (6)."



    ART. III
    După articolul 31^3 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 29 februarie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 31^4, cu următorul cuprins:
    "ART. 31^4
    Prin excepţie de la prevederile art. 31 alin. (5) şi (9) şi ale art. 31^2 alin. (4) din prezenta lege şi prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care în anul curent există un deficit de finanţare a activităţii prevăzute la art. 31 alin. (4) sau la art. 31^2 alin. (3), sumele necesare acoperirii acestuia pot fi asigurate din veniturile realizate sau, după caz, din excedentul anului anterior al activităţii la care nu există deficit, cu încadrarea în totalul veniturilor încasate pentru derularea celor două activităţi finanţate din fonduri proprii, cu acordul preşedintelui Consiliului Concurenţei şi al preşedintelui Comisiei pentru Examinarea Investiţiilor Străine Directe, după caz."


    ART. IV
    La articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2023 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 15 iunie 2023, aprobată prin Legea nr. 359/2023, cu modificările si completările ulterioare, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^1) Agenţia Naţională pentru Sport este finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului."


    ART. V
    Articolul 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 30 iunie 2023, aprobată prin Legea nr. 10/2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică până la data de 30 iunie 2025."


    ART. VI
    Articolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026."


    ART. VII
    La articolul 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 13 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică până la data de 31 iulie 2025 inclusiv."


    ART. VIII
    (1) Contractele de finanţare încheiate în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operaţiunilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare, între Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi beneficiarii proiectelor finanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime, care la data de 30 septembrie 2023 nu aveau realizat minimum 5% progres financiar, dar la care beneficiarii au asigurat condiţiile implementării proiectelor conform perioadei de execuţie, nu se reziliază.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică contractelor de finanţare aflate în curs de analiză a progresului financiar şi care nu sunt reziliate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. IX
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 26 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, de la prevederile art. IV alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la prevederile art. VIII alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru sumele stabilite şi încasate în cursul anului 2024 plata stimulentelor financiare acordate potrivit dispoziţiilor art. VIII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2024 se realizează din bugetul Ministerului Finanţelor de la capitolul 51.01 „Autorităţi publice şi acţiuni externe“, titlul 10 „Cheltuieli de personal“, alineatul 10.01.08 „Fond de premii“.
    (2) Se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea ordonatorului principal de credite, să introducă pentru Agenţia Naţională de Administrare Fiscală modificări în bugetul de cheltuieli pe anul 2024 prin includerea alineatului bugetar 10.01.08 „Fond de premii“ şi să efectueze virări de credite bugetare şi credite de angajament neutilizate, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale aprobate.
    (3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite ordin prin care stabileşte acordarea stimulentelor financiare în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. X
    La articolul VIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1169 din 22 noiembrie 2024, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Procedura şi metodologia specifică de constituire a fondului din care se acordă stimulentele financiare se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor, cu respectarea prevederilor legale referitoare la fondurile speciale prevăzute de Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare."


    ART. XI
    Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Nu pot fi autorizaţi solicitanţii care au ca acţionari deţinători ai controlului sau ca administratori persoane care anterior au avut calitatea de acţionar deţinător al controlului ori administrator în cadrul unor operatori economici titulari de licenţă care nu şi-au achitat obligaţiile de plată rezultate din tranzacţiile realizate pe piaţa de energie electrică şi/sau rezultate din aplicarea de sancţiuni contravenţionale prin raportare la cifra de afaceri a acestora, pentru faptele prevăzute la art. 93 alin. (1)."

    2. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Transferul locaţiunii capacităţii energetice, respectiv vânzarea sau orice altă operaţiune de înstrăinare a unei capacităţi energetice ce face obiectul unei licenţe către o altă persoană juridică pot fi realizate doar cu acordul prealabil al autorităţii competente."

    3. La articolul 120, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^1) Nu pot fi autorizaţi solicitanţii care au ca acţionari deţinători ai controlului sau ca administratori persoane care anterior au avut calitatea de acţionar deţinător al controlului ori administrator în cadrul unor operatori economici titulari de licenţă care nu şi-au achitat obligaţiile de plată rezultate din tranzacţiile realizate pe piaţa de gaze naturale şi/sau rezultate din aplicarea de sancţiuni contravenţionale prin raportare la cifra de afaceri a acestora, pentru faptele prevăzute la art. 195 alin. (2)."

    4. La articolul 93 alineatul (1), punctele 41 şi 42 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "41. nerespectarea de către participanţii la piaţă a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 şi 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, aşa cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 şi (UE) 2019/942 în ceea ce priveşte îmbunătăţirea protecţiei Uniunii împotriva manipulării pieţei în cadrul pieţei angro de energie;
42. nerespectarea de către participanţii la piaţă a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 şi art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011, cu modificările şi completările ulterioare;"

    5. La articolul 93 alineatul (1), după punctul 42 se introduce un nou punct, pct. 42^1, cu următorul cuprins:
    "42^1. nerespectarea de către participanţii la piaţă a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 8 şi art. 9 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011, cu modificările şi completările ulterioare;"

    6. La articolul 93 alineatul (2) punctul 1, după litera e) se introduc trei noi litere, lit. f)-h), cu următorul cuprins:
    "f) cu amendă de cel puţin 5.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 42;
g) cu amendă de cel puţin 1.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 41;
h) cu amendă de cel puţin 500.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 42^1."

    7. La articolul 93 alineatul (2), după punctul 1 se introduce un nou punct, pct. 1^1, cu următorul cuprins:
    "1^1. Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 1 lit. f)-h) nu depăşeşte 20% din venitul anual din anul calendaristic precedent. În cazul în care persoana a obţinut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară realizate ca urmare a încălcării, valoarea amenzii trebuie să fie cel puţin egală cu beneficiul obţinut."

    8. La articolul 93 alineatul (2) punctul 2, literele e) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "e) cu amendă de la 1% la 5% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice contraveniente realizată din activitatea licenţiată, în anul financiar anterior sancţionării, pentru faptele prevăzute la pct. 32-35, 51 şi 52;
    .............................................................
g) cu amendă minimă de 15% din cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent aplicării sancţionării, pentru cele prevăzute la pct. 42;"

    9. La articolul 93 alineatul (2) punctul 2, după litera i) se introduc două noi litere, lit. j) şi k), cu următorul cuprins:
    "j) cu amendă minimă de 2% din cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent aplicării sancţionării, pentru cele prevăzute la pct. 41;
k) cu amendă minimă de 1% din cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent aplicării sancţionării, pentru cele prevăzute la pct. 42^1."

    10. La articolul 93 alineatul (2), după punctul 2 se introduce un nou punct, pct. 3, cu următorul cuprins:
    "3. Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 2 lit. g), j) şi k) nu depăşeşte 20% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice în cauză în exerciţiul financiar precedent. În cazul în care persoana juridică a obţinut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară realizate ca urmare a încălcării, valoarea amenzii administrative trebuie să fie cel puţin egală cu beneficiul obţinut."

    11. La articolul 93, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), în cazul contravenţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 41, 42, 42^1, cifra de afaceri luată în considerare la stabilirea şi individualizarea sancţiunii este cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent sancţionării. În cazul în care, în anul financiar anterior sancţionării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care contravenientul a înregistrat cifră de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancţiunii. În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancţiunii contravenientul nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată. Dacă contravenientul este persoană juridică nou-înfiinţată, care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancţionării, acesta va fi sancţionat cu amendă contravenţională de la 100.000 lei la 1.000.000 lei."

    12. Articolul 94 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 94
    Contravenţiilor prevăzute la art. 93 alin. (1) le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor art. 8 alin. (2) lit. a), precum şi ale art. 28 alin. (1) şi art. 29 din respectiva ordonanţă. Contravenientul achită amenda stabilită prin procesul-verbal în termen de cel mult 30 de zile de la data înmânării sau comunicării acestuia, agentul constatator făcând menţiune despre acest termen în procesul-verbal."

    13. La articolul 95, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Stabilirea şi individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la alin. (2) se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, în funcţie de:
    a) gravitatea şi durata faptei;
    b) gradul de responsabilitate al operatorului economic investigat care răspunde pentru încălcare;
    c) cota de piaţă a operatorului economic investigat şi/sau cifra de afaceri anuală totală din activitatea licenţiată, respectiv veniturile totale obţinute în România şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale contravenientului;
    d) importanţa profiturilor cumulate sau a pierderilor evitate de persoana juridică investigată, în măsura în care acestea se pot stabili;
    e) măsura în care operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare cooperează şi colaborează cu ANRE;
    f) încălcări ale prevederilor REMIT comise anterior de operatorul economic investigat;
    g) măsurile luate de către operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare, pentru a împiedica repetarea încălcării."

    14. La articolul 95, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) şi (5), cu următorul cuprins:
    "(4) Prin derogare de la art. 32 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii nu suspendă executarea.
(5) În cazul amenzilor, instanţa poate dispune, la cerere, suspendarea executării procesului-verbal de constatare şi sancţionare, cu condiţia plăţii unei cauţiuni în procent de maximum 20% din valoarea amenzii."

    15. La articolul 194, punctele 44 şi 45 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "44. nerespectarea de către participanţii la piaţă a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 şi 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, cu modificările şi completările ulterioare;
45. nerespectarea de către participanţii la piaţă a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 şi 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, cu modificările şi completările ulterioare;"

    16. La articolul 194, după punctul 45 se introduce un nou punct, pct. 45^1, cu următorul cuprins:
    "45^1. nerespectarea de către participanţii la piaţă a obligaţiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 8 şi 9 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, aşa cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 şi (UE) 2019/942 în ceea ce priveşte îmbunătăţirea protecţiei Uniunii împotriva manipulării pieţei în cadrul pieţei angro de energie;"

    17. La articolul 195 alineatul (1) punctul 1, după litera d) se introduc trei noi litere, lit. e)-g), cu următorul cuprins:
    "e) cu amendă de 5.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 45;
f) cu amendă de 1.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 44;
g) cu amendă de 500.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 451."

    18. La articolul 195 alineatul (1), după punctul 1 litera g) se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:
    "Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 1 de la lit. e)-g) nu depăşeşte 20% din venitul anual din anul calendaristic precedent. În cazul în care persoana a obţinut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară de pe urma încălcării, valoarea amenzii trebuie să fie cel puţin egală cu beneficiul obţinut."

    19. La articolul 195 alineatul (1) punctul 2, literele g) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "g) de la 1% la 5% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancţionării, cea de la pct. 48;
    .......................................................
i) cu amendă de la 5% la 10% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancţionării, cea de la pct. 52;"

    20. La articolul 195 alineatul (1) punctul 2, după litera k) se introduc trei noi litere, lit. l), m) şi n), cu următorul cuprins:
    "l) cu amendă minimă de 15% din cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent aplicării sancţionării, pentru cele prevăzute la pct. 45;
m) cu amendă minimă de 2% din cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent aplicării sancţionării, pentru cele prevăzute la pct. 44;
n) cu amendă minimă de 1% din cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent aplicării sancţionării, pentru cele prevăzute la pct. 45^1."

    21. La articolul 195 alineatul (1), după punctul 2 litera n) se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:
    "Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 2 de la lit. l)-n) nu depăşeşte 20% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice în cauză în exerciţiul financiar precedent. În cazul în care persoana juridică a obţinut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară de pe urma încălcării, valoarea amenzii administrative trebuie să fie cel puţin egală cu beneficiul obţinut."

    22. La articolul 195, după alineatul (4^2) se introduce un nou alineat, alin. (4^3), cu următorul cuprins:
    "(4^3) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în cazul contravenţiilor prevăzute la pct. 44, 45 şi 45^1, cifra de afaceri luată în considerare la stabilirea şi individualizarea sancţiunii este cifra de afaceri anuală totală din exerciţiul financiar precedent sancţionării.
    În cazul în care, în anul financiar anterior sancţionării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care contravenientul a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancţiunii. În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancţiunii contravenientul nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată. Dacă contravenientul este persoană juridică nou-înfiinţată, care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancţionării, acesta va fi sancţionat cu amendă contravenţională de la 100.000 lei la 1.000.000 lei."

    23. La articolul 198, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Contravenţiilor prevăzute la art. 194 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor art. 8 alin. (2) lit. a), precum şi ale art. 28 alin. (1) şi art. 29 din respectiva ordonanţă. Contravenientul achită amenda stabilită prin procesul-verbal, în termen de cel mult 30 de zile de la data înmânării sau comunicării acestuia, agentul constatator făcând menţiune despre acest termen în procesul-verbal.
    .............................................................
(3) Stabilirea şi individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la alin. (2) se realizează în funcţie de:
    a) gravitatea şi durata faptei;
    b) gradul de responsabilitate al operatorului economic investigat care răspunde pentru încălcare;
    c) cota de piaţă a operatorului economic investigat şi/sau cifra de afaceri anuală totală din activitatea licenţiată, respectiv veniturile totale obţinute în România şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale contravenientului;
    d) importanţa profiturilor cumulate sau a pierderilor evitate de persoana juridică investigată, în măsura în care acestea se pot stabili;
    e) măsura în care operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare cooperează şi colaborează cu ANRE;
    f) încălcări ale prevederilor REMIT comise anterior de operatorul economic investigat;
    g) măsurile luate de către operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare pentru a împiedica repetarea încălcării."

    24. La articolul 198, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) şi (5), cu următorul cuprins:
    "(4) Prin derogare de la prevederile art. 32 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii nu suspendă executarea.
(5) În cazul amenzilor, instanţa poate dispune, la cerere, suspendarea executării procesului-verbal de constatare şi sancţionare, cu condiţia plăţii unei cauţiuni în procent de maximum 20% din valoarea amenzii."



    ART. XII
    Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. XI pct. 4-24 intră în vigoare la 3 zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Mircea Abrudean
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, interimar,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 18 decembrie 2024.
    Nr. 152.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016