Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 15 din 27 februarie 2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 193 din 27 februarie 2022
Având în vedere situaţia generată de agresiunea militară rusă din Ucraina, la nivelul Guvernului s-a constituit un task force având ca principale responsabilităţi monitorizarea situaţiei şi coordonarea măsurilor la nivelul structurilor guvernamentale pentru asigurarea funcţionării tuturor serviciilor publice.
Luând în considerare că în cadrul reuniunilor acestui task force, organizate la data de 26, respectiv 27 februarie 2022, au fost analizate situaţia din Ucraina şi implicaţiile acesteia pentru interesele României, atât în planul securităţii, cât şi politic şi umanitar, şi s-a stabilit să fie întreprinse, în continuare, demersuri în vederea asigurării de sprijin şi asistenţă umanitară pentru anumite categorii de cetăţeni străini sau apatrizi aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din Ucraina,
având în vedere necesitatea asigurării unor condiţii adecvate pentru cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară sau în alte locaţii de cazare stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă,
luând în considerare evoluţia situaţiei din Ucraina care este într-o continuă dinamică, iar România, în deplină coordonare cu partenerii săi internaţionali, va urmări adoptarea şi implementarea celor mai bune variante de răspuns la provocările politice, de securitate şi umanitare generate de această criză umanitară,
având în vedere faptul că în cadrul reuniunilor task force-ului s-a concluzionat că se impun completări de urgenţă ale cadrului normativ referitor la atribuţiile şi competenţele Ministerului Afacerilor Interne pentru completarea capacităţilor de răspuns la situaţiile din teren, astfel încât statul român să poată oferi în mod eficient asistenţă pentru cetăţenii străini sau apatrizi aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din Ucraina,
având în vedere necesitatea unei reglementări uniforme care să instituie norme clare referitoare la asigurarea finanţării acţiunilor de gestionare a crizelor şi de reacţie rapidă, pentru acordarea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară cetăţenilor străini şi apatrizi aflaţi în situaţii de risc imediat, ipostaze în care dreptul la viaţă este pus în pericol, inclusiv în perioada imediat următoare,
apreciind că reglementarea acestei situaţii este posibilă doar pe calea unei intervenţii normative urgente,
întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
Deoarece toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază, în cadrul taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară sau în alte locaţii de cazare stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, de asigurarea următoarelor utilităţi de primă necesitate pe perioada staţionării temporare:
a) hrană;
b) îmbrăcăminte;
c) materiale de igienă personală;
d) asistenţă medicală primară şi tratament corespunzător, asistenţă medicală de urgenţă, precum şi asistenţă medicală şi tratament gratuit în cazurile de boli acute sau cronice care le pun viaţa în pericol iminent, prin sistemul naţional de asistenţă medicală;
e) dreptul de a fi incluşi în programele naţionale de sănătate publică ce au drept scop prevenirea, supravegherea şi controlul bolilor transmisibile, în situaţiile de risc epidemiologic.
(2) Utilităţile de primă necesitate prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c) se asigură în cuantumul prevăzut la art. 55 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.251/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Achiziţia produselor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c) şi a serviciilor de cazare se realizează prin procedura de achiziţie publică în regim de urgenţă, conform prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f) coroborat cu art. 69 alin. (4) şi art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2006 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi/sau unităţile subordonate.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) beneficiază de aceleaşi servicii medicale ca asiguraţii români, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi serviciile cuprinse în programele naţionale de sănătate curative.
ART. 2
Copiii cetăţeni străini neînsoţiţi de părinţi sau de un alt reprezentant legal, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, beneficiază de protecţia specială prevăzută în Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
(1) Asigurarea utilităţilor de primă necesitate prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c) se realizează de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi/sau unităţile subordonate.
(2) În situaţia în care persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) sunt cazate în alte locaţii stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, cheltuielile aferente cazării şi utilităţilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) se pot asigura şi prin decontare de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi/sau unităţile subordonate.
ART. 4
(1) Cheltuielile ocazionate cu utilităţile de primă necesitate prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c), precum şi cele necesare funcţionării taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară, respectiv cele aferente asigurării cazării în alte locaţii stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobat potrivit legii.
(2) Cheltuielile generate de măsurile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. d) şi e), precum şi la alin. (4) se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru finanţarea cheltuielilor necesare asigurării utilităţilor de primă necesitate prevăzute la art. 1 alin. (1), precum şi a celor necesare funcţionării taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară, respectiv a celor aferente asigurării cazării în alte locaţii stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă se pot aloca Ministerului Afacerilor Interne, pentru Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, şi, după caz, Ministerului Sănătăţii, prin hotărâre a Guvernului, sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, la propunerea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.
ART. 5
Valoarea maximă a costurilor aferente cazării în alte locaţii stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
ART. 6
Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) nu au obligaţia de a completa formularul în vederea intrării pe teritoriul României.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,
Gabriela Firea
p. Ministrul finanţelor,
Daniela Pescaru,
secretar de stat
Bucureşti, 27 februarie 2022.
Nr. 15.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: