Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 15 din 20 martie 2025  pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 15 din 20 martie 2025 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 246 din 20 martie 2025
    Întrucât, chiar şi după o perioadă de trei ani de la declanşarea conflictului dintre Federaţia Rusă şi Ucraina, instabilitatea şi incertitudinea cauzate de război subzistă,
    luând în considerare disponibilitatea României de a identifica soluţii pentru integrarea persoanelor aflate în situaţii deosebite, provenite din zona conflictului armat din Ucraina, şi preocuparea de a susţine în continuare demersurile pentru asigurarea de sprijin şi asistenţă umanitară acestei categorii vulnerabile,
    ţinând seama că protecţia temporară acordată persoanelor strămutate din Ucraina menţionată la articolul 2 din Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenţei unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înţelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE şi având drept efect introducerea unei protecţii temporare a fost prelungită până la 4 martie 2026, prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1.836 a Consiliului din 25 iunie 2024 de prelungire a protecţiei temporare, astfel cum a fost introdusă prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382,
    având în vedere Concluziile Reuniunii Consiliului European din data de 19 decembrie 2024 în care a fost reiterată hotărârea de condamnare a războiului de agresiune al Federaţiei Ruse împotriva Ucrainei, ce constituie o încălcare vădită a Cartei Organizaţiei Naţiunilor Unite, şi a fost reafirmat sprijinul continuu pentru independenţa, suveranitatea şi integritatea teritorială a Ucrainei în cadrul frontierelor sale recunoscute pe plan internaţional,
    luând în considerare reconfirmarea angajamentului ferm al Uniunii Europene de a asigura continuarea politicilor de sprijin financiar, economic, umanitar, militar şi diplomatic acordat Ucrainei şi poporului său atât timp cât este nevoie,
    ţinând cont de faptul că Guvernul României manifestă o preocupare permanentă în scopul asigurării de sprijin şi asistenţă umanitară cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina,
    întrucât oferirea asistenţei umanitare, implicit prin respectarea drepturilor fundamentale ale omului, precum dreptul la viaţă şi ocrotirea sănătăţii, reprezintă un angajament şi un deziderat al statului român pe plan internaţional,
    având în vedere premisele prelungirii conflictului din Ucraina, care impun continuarea măsurilor de sprijin şi asistenţă umanitară pentru persoanele care provin din zona de conflict armat şi intră pe teritoriul ţării noastre, prin facilitarea incluziunii acestora potrivit domeniilor de intervenţie şi măsurilor aferente acestora,
    apreciind că reglementarea acestei situaţii deosebite este posibilă doar pe calea unei intervenţii normative urgente, ţinând cont de lipsa de predictibilitate a conflictului armat,
    ţinând seama că elementele menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea adaptării cadrului normativ, iar neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecinţe negative asupra interesului public şi genera o criză umanitară, raportat la faptul că ţara noastră are frontieră comună cu Ucraina,
    având în vedere că lipsa adoptării în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă poate conduce la blocaje în derularea a două proiecte prin care se rambursează de către Comisia Europeană cheltuielile efectuate de România aferente ajutorului umanitar pentru perioadele ianuarie-martie 2024 şi aprilie-iunie 2024,
    luând în considerare faptul că instituţia europeană şi-a exprimat acordul în ceea ce priveşte prelungirea perioadei de finanţare până la epuizarea fondurilor alocate acţiunii specifice FAMI OS2, pentru Componenta 1 „Tranziţia de la asistenţă de urgenţă la includerea socială sustenabilă şi autonomă a refugiaţilor ucraineni în societatea românească“ pentru cheltuielile de cazare, în cazul absenţei unui cadru legislativ naţional clar definit, referitor la acordarea în continuare a asistenţei umanitare cetăţenilor străini sau apatrizilor proveniţi din zona conflictului armat, se pot crea premisele astfel încât Comisia Europeană să poată considera că România nu depune toate diligenţele necesare pentru utilizarea mecanismelor financiare şi astfel ar putea fi reticentă în instituirea unor mecanisme similare pe viitor.
    Deoarece promovarea şi adoptarea unei legi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, cu modificările şi completările ulterioare, implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului normal de legiferare, cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite să nu mai beneficieze de sprijinul financiar care este acordat până la data de 31 martie 2025, întrucât reglementarea nu se poate realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare, chiar şi cu utilizarea procedurii parlamentare de urgenţă, ce presupune un orizont de timp îndelungat, iar aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    deoarece toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616 din 29 iunie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Drepturile prevăzute la alin. (1) se acordă pe o singură perioadă de 3 luni consecutive, începând cu data de 1 iulie 2024. Termenul se calculează de la data intrării beneficiarilor pe teritoriul României. Nedepunerea cererii de acordare a sumelor forfetare în una dintre cele 3 luni de la intrarea în România nu atrage decăderea din drept a solicitantului pentru următoarele luni."

    2. La articolul 26, alineatul (1) se abrogă.
    3. La articolul 26, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
    "(4) Pentru beneficiarii anteriori găzduiţi în locaţiile stabilite de comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă se decontează lunar, până la data de 31 decembrie 2025, din bugetul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi, după caz, din bugetele/bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/ Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov. Suma se decontează către unitatea care asigură cazarea proporţional cu numărul de zile pentru care aceasta este asigurată. Cuantumul, mecanismul şi condiţiile sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului."





                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Tánczos Barna
                    Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltan

    Bucureşti, 20 martie 2025.
    Nr. 15.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016