Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 149 din 12 decembrie 2024  pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu privire la gestionarea financiară  a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR,  precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, aferente politicii agricole comune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 149 din 12 decembrie 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu privire la gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, aferente politicii agricole comune

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1290 din 19 decembrie 2024
    Având în vedere faptul că, în prezent, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, în calitate de autoritate de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală şi pentru Planul strategic PAC 2023-2027, gestionează alocarea financiară din bugetul Uniunii Europene, pusă la dispoziţia României pentru implementarea politicii agricole comune (PAC), prin Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi Fondul european de garantare agricolă (FEGA),
    întrucât este în sarcina statelor membre să adopte toate actele cu putere de lege şi administrative specifice aplicării regulamentelor europene şi protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene, este necesară stabilirea cadrului naţional general de gestionare financiară a fondurilor europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027.
    Luând în considerare prevederile Planului strategic PAC 2023-2027 al României (PS 2023-2027), aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2022) 8783 din 7 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, disponibil pe site-ul internet al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale www.madr.ro, precum şi prevederile actelor legislative ale Uniunii Europene în baza cărora acesta a fost elaborat, şi anume:
    a) Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013;
    b) Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 a fost stabilit cadrul financiar general pentru gestionarea în lei şi euro a asistenţei financiare nerambursabile alocate României pentru implementarea politicii agricole comune, prin Planul strategic PAC 2023-2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2022) 8783 din 7 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare PS 2023-2027, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolă şi Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală pentru perioada de programare 2023-2027, astfel:
    - dispoziţii generale privind managementul financiar al sumelor provenite din FEGA şi FEADR şi de la bugetul de stat;
    – mecanismul de finanţare din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat aferente FEGA şi FEADR, inclusiv în ceea ce priveşte recuperarea creanţelor bugetare şi anularea obligaţiilor de plată;
    – angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor aferente schemelor de sprijin direct şi intervenţiilor PS 2023-2027 finanţate din FEGA şi FEADR,


    întrucât actualele prevederi ale art. 30, 31 şi 33 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 creează Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură (APIA), agenţie acreditată exclusiv pentru efectuarea plăţilor din Fondul european de garantare agricolă, posibilitatea implementării atribuţiilor specifice de plată către beneficiarii intervenţiilor din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, implementate prin Sistemul integrat de administrare şi control (IACS), finanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală - fond pentru care agenţie acreditată exclusiv este Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR), apare ca necesară modificarea prevederilor în sensul corelării acestora cu prevederile art. 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, respectiv în anexa I lit. D. Delegare la Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului cu norme privind agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro, prevederi care, cu excepţia efectuării plăţii către beneficiar, permit delegarea atribuţiilor privind gestiunea şi controlul cheltuielilor aferente FEGA şi FEADR.
    Având în vedere faptul că actualele prevederi pot atrage neîndeplinirea criteriilor de acreditare către agenţiile de plăţi - APIA şi AFIR - referitoare la delegare şi activităţile de control privind procedurile de plată prevăzute de regulamentele europene, sunt necesare modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023, astfel încât să existe cadrul normativ naţional care să permită gestionarea şi absorbţia fondurilor europene nerambursabile.
    Astfel, neadoptarea prezentei ordonanţe în regim de urgenţă este de natură să întârzie punerea în aplicare a PS 2023-2027, prin neîncheierea contractelor de finanţare/neemiterea deciziilor de plată şi neefectuarea plăţilor în termen, finele anului 2024, pentru cererile depuse în 2023 şi implicit absorbţia fondurilor europene nerambursabile, ducând la pierderi de cca 1 mld. lei şi în final compromiterea cu repercusiuni majore pe întreaga perioadă de programare.
    Având în vedere faptul că cele menţionate mai sus vizează interesul public şi strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare şi constituind o situaţie de urgenţă a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia Românei, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 16 octombrie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Realocările de fonduri între intervenţii, în limita plafoanelor aprobate în PS 2023-2027, precum şi cuantumul unitar al plăţii, la care se raportează avansul şi se efectuează plata finală către beneficiari, în conformitate cu prevederile art. 101 alin. (3) şi ale art. 102 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, se aprobă, după informarea prealabilă a Comitetului de monitorizare, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    2. La articolul 9, alineatul (2) se abrogă.
    3. La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Potrivit prevederilor art. 44 alin. (2) şi, după caz, alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/2.116, MADR stabileşte, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, condiţiile de acordare de către APIA a plăţii unui avans pentru plăţile directe finanţate din FEGA, respectiv condiţiile de acordare de către AFIR a plăţii unui avans pentru intervenţiile finanţate din FEADR şi gestionate prin sistemul integrat de administrare şi control, denumite în continuare gestionate prin IACS."

    4. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 10^1
    (1) Potrivit prevederilor art. 44 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (UE) 2021/2.116, AFIR poate să efectueze plata unor avansuri în cadrul intervenţiilor pentru dezvoltarea rurală finanţate din FEADR şi gestionate prin IACS.
    (2) La efectuarea plăţilor către beneficiari, aferente intervenţiilor finanţate din FEADR şi gestionate prin IACS, avansurile acordate vor fi deduse din suma anuală de plată la care beneficiarul ar avea dreptul."

    5. La articolul 13 alineatul (1), literele h) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "h) sumele aferente achitării unor debite datorate bugetului Uniunii Europene pentru înregistrarea unor nereguli în procesul de derulare a FEADR, inclusiv a dobânzilor, penalităţilor de întârziere sau majorărilor de întârziere, stabilite conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari;
    ..................................................................................................
k) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat, neimputabile beneficiarilor, ca urmare a finalizării procedurilor administrative şi/sau judiciare aferente FEADR, stabilite în conformitate cu prevederile naţionale şi europene, în cazul în care acestea nu pot fi acoperite din contul de disponibilităţi debite ale AFIR;"

    6. La articolul 13 alineatul (1), după litera p) se introduce o nouă literă, lit. q), cu următorul cuprins:
    "q) sumele care se declară drept cheltuială a statului membru, necesare acoperirii debitelor anulate printr-un instrument administrativ sau juridic cu caracter definitiv şi care nu pot fi recuperate conform art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare."

    7. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    (1) În bugetele MADR, AFIR şi APIA se cuprind sumele din care se angajează şi se plătesc cheltuielile aferente operaţiunilor de asistenţă tehnică prevăzute în PS 2023-2027, realizate de către AM PS, autoritatea competentă, denumită în continuare AC, Direcţia pentru coordonarea agenţiilor de plăţi, denumită în continuare OC, AFIR şi APIA, inclusiv cele de natura cheltuielilor de personal, respectiv salarii sau, după caz, stimulente acordate potrivit art. 13 alin. (4)."

    8. La articolul 18, alineatul (3) se abrogă.
    9. La articolul 19, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) MADR virează la bugetul de stat în conturile corespunzătoare de venituri sumele rambursate de către Comisia Europeană ca sumă forfetară, ce reprezintă procentul stabilit în PS 2023-2027 pentru asistenţa tehnică, în raport cu totalul cheltuielilor declarate."

    10. La articolul 21 alineatul (2), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) după efectuarea verificărilor dosarului cererii de plată şi autorizării plăţii, AFIR virează beneficiarului privat valoarea cheltuielilor rambursabile pentru cheltuielile eligibile, reprezentând contribuţia publică, în contul distinct de disponibil, deschis pe numele beneficiarului privat la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului; AFIR diminuează valoarea cheltuielilor rambursabile din valoarea facturii/statului de plată a salariilor/ statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor în vederea recuperării sumelor provenite din debite/corecţii din cereri de plată aferente facturilor deja decontate de beneficiari, în aceste situaţii beneficiarul suportând din surse proprii valoarea acestor sume;
    ..................................................................................................
c) beneficiarul privat prezintă la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la încasarea în cont a contribuţiei publice, pentru fiecare factură, stat privind plata salariilor, stat/centralizator pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor ordine de plată pentru suma reprezentând contribuţia publică, precum şi pentru sumele declarate neeligibile în urma verificării cererii de plată de către AFIR."

    11. La articolul 21, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Notificarea prevăzută la alin. (2) lit. b) aferentă statelor privind plata salariilor, statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor trebuie să conţină următoarele elemente obligatorii:
    a) numărul şi data statului privind plata salariilor, statului/ centralizatorului pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor;
    b) codul de identificare fiscală şi denumirea beneficiarului sumei care se înscriu şi în documentul de plată ce se depune de către plătitor la unitatea Trezoreriei Statului;
    c) suma aferentă fiecărui stat privind plata salariilor/stat/ centralizator pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor, pentru cheltuielile stabilite conform contractelor de finanţare care trebuie să se plătească de beneficiar, reprezentând salariul/bursa/grantul/premiul/onorariul net, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la AFIR şi, respectiv, din suma care se achită din contribuţia proprie, ambele sume cu detaliere pe fiecare instituţie de credit în parte la care sunt deschise conturile de card ale persoanelor care beneficiază de aceste sume;
    d) suma din statul privind plata salariilor/stat/centralizator pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor, aferentă impozitului pe venit, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la AFIR şi din suma din contribuţia proprie;
    e) suma din statul privind plata salariilor, statului/ centralizatorului pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor, aferentă fiecărei contribuţii de la bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la AFIR şi din suma din contribuţia proprie."

    12. La articolul 21 alineatul (6), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) concordanţa dintre numărul şi data statelor privind plata salariilor/statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, granturilor, premiilor şi onorariilor cu cele înscrise în rubrica «Reprezentând» din ordinele de plată depuse de beneficiarii sumelor;
b) concordanţa dintre sumele reprezentând total salariu/ bursă/grant/premiu/onorariu net care se achită din sumele primite de la AFIR şi, respectiv, din contribuţia proprie în fiecare din conturile deschise la instituţiile de credit, precum şi dintre sumele aferente impozitului pe venit şi contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale care se achită din sumele primite de la AFIR şi, respectiv, din contribuţia proprie, potrivit notificării prevăzute la alin. (2) lit. b), cu cele înscrise în ordinele de plată depuse de beneficiari la unităţile Trezoreriei Statului;"

    13. După articolul 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 21^1
    Pot beneficia de mecanismele prevăzute la art. 20 şi 21 beneficiarii intervenţiilor din cadrul PS 2023-2027, care nu figurează în registrele debitorilor la nivelul AFIR cu debite neachitate, inclusiv dobânzi şi majorări de întârziere."

    14. La articolul 23, alineatele (3) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Plata avansului acordat trebuie să fie subordonată constituirii unei garanţii necondiţionate prin condiţii generale şi/speciale de garantare, care corespunde procentului de 100% din suma avansului, prezentate sub formă de scrisoare de garanţie bancară emisă de o instituţie de credit bancară deschisă pe teritoriul României sau sub formă de scrisoare de garanţie emisă în condiţiile prevăzute prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale, aprobată prin Legea nr. 373/2009, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul entităţilor stabilite conform prevederilor art. 3 lit. a), b) şi c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009, aprobată prin Legea nr. 373/2009, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în cazul organizaţiilor din domeniul îmbunătăţirilor funciare şi grupurilor de acţiune locală, care au contract de finanţare încheiat cu AFIR.
    ..................................................................................................
(9) Sumele reprezentând avansuri acordate şi nejustificate în termenele stabilite la alin. (6) şi (7) sau cel târziu cu 15 zile lucrătoare înainte de expirarea termenului de valabilitate a garanţiei pentru care nu s-a obţinut prelungirea acestuia se recuperează de AFIR prin executarea garanţiei."

    15. La articolul 23, după alineatul (25) se introduce un nou alineat, alin. (26), cu următorul cuprins:
    "(26) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, la datele de identificare a debitorului menţionate în titlurile de creanţă emise de către AFIR pentru beneficiari persoane fizice autorizate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se va completa cu menţiunea că, în cazul radierii acestora din registrul comerţului, debitor devine persoana fizică ce a fost titulara entităţii radiate, cu consecinţa executării silite a acesteia de către organele fiscale competente."

    16. La articolul 25, alineatele (2), (5), (7), (8) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), AFIR transmite beneficiarului un proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţei bugetare care constituie şi decizie prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis acordate, în înţelesul art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    ..................................................................................................
(5) Recuperarea ajutorului de stat/de minimis acordat se face cu perceperea de dobânzi datorate de la data la care ajutorul de stat/de minimis a fost plătit beneficiarului până la data recuperării efective, calculate conform procedurilor AFIR aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, şi se realizează astfel:
    a) pentru perioada cuprinsă între data plăţii ajutorului de stat/de minimis pentru fiecare tranşă în parte şi data comunicării titlului de creanţă principal inclusiv, AFIR va emite proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate care constituie şi decizie prin care se dispune recuperarea dobânzii aferente ajutoarelor de stat sau de minimis acordate. Acesta reprezintă titlul executoriu la data comunicării acestuia şi se transmite în maximum 20 de zile lucrătoare de la data aprobării de către conducătorul instituţiei spre recuperare organelor fiscale centrale în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) pentru perioada cuprinsă între data comunicării titlului de creanţă principal şi data recuperării integrale a creanţei principale, AFIR va emite proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate care constituie şi decizie prin care se dispune recuperarea dobânzii aferente ajutoarelor de stat sau de minimis acordate. Acesta reprezintă titlul executoriu la data comunicării şi se transmite în maximum 20 de zile lucrătoare de la data aprobării de către conducătorul instituţiei spre recuperare organelor fiscale centrale în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) procesele-verbale de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate de la lit. a) şi b) care constituie şi decizie prin care se dispune recuperarea dobânzii aferente ajutoarelor de stat sau de minimis acordate se vor comunica beneficiarului în vederea efectuării plăţii, conform Hotărârii Guvernului nr. 875/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, cu modificările şi completările ulterioare.
    ..................................................................................................
(7) În cazul în care până la ultima tranşă de plată, inclusiv, nu a avut loc justificarea avansurilor aferente schemelor de ajutor de stat/de minimis, recuperarea sumelor de către AFIR se face cu perceperea de dobânzi, calculate conform procedurilor AFIR aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, sens în care AFIR va emite două procese-verbale de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate, care reprezintă titluri executorii la data comunicării acestora către beneficiari şi constituie decizii prin care se dispune recuperarea dobânzii aferente ajutoarelor de stat sau de minimis acordate şi care se vor comunica conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 875/2011, cu modificările şi completările ulterioare, atât beneficiarului în vederea efectuării plăţii, cât şi organelor fiscale centrale, în maximum 20 de zile lucrătoare de la data aprobării de către conducătorul instituţiei, împreună cu dovada comunicării către beneficiar, în vederea recuperării conform prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
    a) unul pentru perioada de la data plăţii avansului aferent ajutorului până la data comunicării «notificării beneficiarului cu privire la obligaţia restituirii sumelor reprezentând avansuri acordate şi nejustificate, precum şi a dobânzilor aferente» inclusiv;
    b) unul pentru perioada de la data comunicării «notificării beneficiarului cu privire la obligaţia restituirii sumelor reprezentând avansuri acordate şi nejustificate, precum şi a dobânzilor aferente» până la data recuperării efective a ajutorului.
(8) Sumele reprezentând avansuri acordate şi nejustificate potrivit alin. (6) vor fi recuperate de AFIR prin plată voluntară sau prin executarea garanţiilor şi se vor vira în contul de disponibil din sume reprezentând debite recuperate de la beneficiari, pentru perioada de programare PS deschis pe numele AFIR, aceasta din urmă le va restitui MADR în contul de disponibil din fonduri externe nerambursabile, pentru componenta de finanţare externă şi în conturile corespunzătoare de cheltuieli bugetare pentru componenta de cofinanţare.
(9) Sumele încasate reprezentând creanţe bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate potrivit alin. (7) se virează, de îndată, în conturile indicate în titlul de creanţă sau comunicate de către AFIR organelor fiscale centrale, AFIR virându-le la MADR, instituţie ce va transfera sumele în contul de venituri ale bugetului de stat pentru componenta de cofinanţare şi în contul de disponibil din fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea proiectelor pentru perioada de programare PS."

    17. La articolul 29, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) După ce Comisia Europeană a adoptat actul de punere în aplicare care conţine deciziile sale privind verificarea conturilor agenţiilor de plăţi acreditate, conform art. 53 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, obligaţiile de plată reprezentând debit şi/sau accesorii, aferente FEADR sau din cofinanţarea de la bugetul de stat pentru FEADR, datorate de debitorii radiaţi din registrele în care au fost înregistraţi potrivit legii, se anulează după radiere, dacă pentru plata aceasta nu s-a atras răspunderea altor persoane."

    18. La articolul 29, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) şi (9), cu următorul cuprins:
    "(8) Creanţele bugetare datorate de debitorii AFIR, inclusiv accesoriile stabilite conform prevederilor legale aplicate în materia prevenirii, constatării şi sancţionării neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora, anterioare deschiderii procedurii de insolvenţă/procedurii de reorganizare judiciară, administrate de AFIR se anulează în următoarele situaţii:
    a) ulterior închiderii procedurii insolvenţei, în situaţia în care creanţele nu sunt admise la masa credală potrivit legii, sub rezerva ca debitorul să nu fi fost condamnat pentru bancrută simplă sau frauduloasă ori să nu i se fi stabilit răspunderea pentru efectuarea de plăţi ori transferuri frauduloase, inclusiv în cazul atragerii răspunderii acestuia, potrivit legii;
    b) ulterior închiderii procedurii de reorganizare judiciară, în situaţia în care creanţele bugetare nu sunt acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic, sub rezerva ca debitorii să se conformeze planului de reorganizare aprobat.
(9) Pe toată perioada derulării procedurii insolvenţei sau reorganizării judiciare, după caz, creanţele prevăzute la alin. (8) nu se sting."

    19. La articolul 30, alineatele (1), (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 30
    (1) Creanţele bugetare datorate de beneficiar, inclusiv accesorii stabilite conform reglementărilor legale în vigoare aplicate în materia prevenirii, constatării şi sancţionării neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora, realizate din derularea de către APIA a măsurilor şi intervenţiilor finanţate prin FEGA sau FEADR, se deduc şi din rambursările/plăţile efectuate de AFIR pentru măsurile/intervenţiile gestionate prin IACS, datorate debitorului conform art. 38 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    ..................................................................................................
    (3) Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, recuperarea creanţelor bugetare aferente politicii agricole comune, gestionate de către AFIR prin deducerea din plăţile/rambursările următoare pe care debitorul este îndreptăţit să le primească în cadrul fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEADR, FEGA aferente politicii agricole comune pentru perioada 2023-2027, precum şi al fondurilor aferente alocate de la bugetul de stat, până la finalizarea financiară a proiectului, inclusiv din cererea finală şi numai din sumele plătite efectiv de beneficiar şi solicitate efectiv de acesta. Rata de politică monetară a Băncii Naţionale a României (BNR) utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat stabilită în sarcina debitorilor este cea în vigoare la data creditării conturilor de disponibil debite AFIR pentru deducerea din plăţi aferente fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEADR gestionate prin IACS şi FEGA, aferente politicii agricole comune pentru perioada 2023-2027, sau cea în vigoare la data solicitării de plată pentru debitele gestionate de către AFIR şi deduse din plăţi aferente FEADR, altele decât cele gestionate prin IACS.
    ..................................................................................................
    (5) Sumele reprezentând debite aferente intervenţiilor finanţate din FEGA/FEADR, compensate din FEADR sau din cofinanţarea de la bugetul de stat pentru FEADR, se vor solicita de către AFIR la MADR şi se vor vira către APIA pentru stingerea acestora. În cazul intervenţiilor pentru dezvoltarea rurală finanţate din FEADR şi gestionate prin IACS, compensarea se va realiza prin reţinerea din suma anuală de plată la care beneficiarul ar avea dreptul."

    20. La articolul 30, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) În cazul deschiderii procedurii de insolvenţă, AFIR emite «Procesul-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate»; stabilirea dobânzii datorate se realizează prin aplicarea ratei de politică monetară a BNR în vigoare la momentul deschiderii procedurii de insolvenţă."

    21. La articolul 33, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul plăţilor aferente proiectelor implementate în cadrul PS 2023-2027, după efectuarea deschiderilor de credite bugetare, din bugetul MADR se alimentează simultan conturile de venituri ale AFIR deschise cu această destinaţie, pentru asigurarea fondurilor necesare cofinanţării şi cheltuielilor neeligibile, precum şi a fondurilor reprezentând contribuţia Comisiei Europene. AFIR efectuează angajarea cheltuielilor, lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora."

    22. La articolul 33, după alineatul (3) se introduc şapte noi alineate, alin. (4)-(10), cu următorul cuprins:
    "(4) În cazul plăţilor aferente măsurilor şi intervenţiilor FEADR gestionate prin IACS, delegate la APIA, AFIR efectuează angajarea cheltuielilor, lichidarea, ordonanţarea şi plata în contul beneficiarilor, pe baza documentelor transmise de APIA care certifică sumele cuvenite în urma controalelor, după deduceri şi compensări.
(5) Angajamentele legale aferente PS 2023-2027, exprimate în alte monede decât moneda naţională, se reevaluează de către AFIR trimestrial şi/sau anual, după caz, la un curs mediu rezultat din declaraţia de cheltuieli trimestrială, cursul de raportare al declaraţiei de cheltuieli trimestriale fiind stabilit de Banca Centrală Europeană, conform art. 12 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2022/127. AFIR utilizează rezultatele reevaluării în vederea corelării disponibilului rămas de utilizat la nivel de intervenţie cu cel al Comisiei Europene şi reîntregeşte disponibilul la nivel de intervenţie prin stornarea diferenţelor.
(6) AFIR întocmeşte trimestrial/anual, după caz, situaţia centralizată a reevaluărilor prevăzute la alin. (5), pe care o transmite la MADR.
(7) În situaţia emiterii actului de îndreptare a titlului de creanţă conform prevederilor art. 31 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru situaţiile în care datoria a fost recuperată înaintea emiterii acestuia, pentru eventuale diferenţe necesare stabilirii corecte a creanţei, inclusiv pentru sumele ce urmează a fi restituite beneficiarului ca fiind sume necuvenite încasate de către agenţia de plată, actul de îndreptare va sta la baza solicitării de fonduri necesare returnării sumelor către debitor.
(8) Neplata creanţei bugetare corectate prin actul de îndreptare atrage calcularea de dobândă astfel:
    a) dacă creanţa bugetară corectată se majorează ulterior recuperării integrale a creanţei iniţiale, dobânda se calculează pentru valoarea majorată a creanţei bugetare de la data scadenţei actului de îndreptare până la data recuperării integrale a valorii majorate, prin emiterea unui Proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate, utilizând rata dobânzii de referinţă a BNR în vigoare la data întocmirii acestuia. Procesul-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii emis anterior actului de îndreptare rămâne în vigoare. În cazul diminuării creanţei principale prin act de îndreptare, se vor recalcula accesorii prin act de îndreptare la Procesul-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate, iar sumele încasate necuvenit vor fi restituite beneficiarului;
    b) dacă creanţa bugetară nu a fost recuperată integral, anterior emiterii actului de îndreptare care majorează creanţa bugetară, debitorul datorează pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite prin titlul de creanţă iniţial o dobândă care se calculează prin aplicarea ratei dobânzii datorate la soldul rămas de plată din contravaloarea în lei a creanţei bugetare iniţiale, din prima zi de după expirarea termenului de plată stabilit în titlul de creanţă iniţial până la data stingerii integrale a acesteia, iar pentru creanţa majorată se calculează o dobândă prin aplicarea ratei dobânzii datorate, din prima zi de după expirarea termenului de plată stabilit în actul de îndreptare până la data recuperării integrale a creanţei majorate. Cele două dobânzi se vor calcula prin emiterea unui singur Procesul-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate, utilizând rata dobânzii de referinţă a BNR în vigoare la data întocmirii acestuia;
    c) dacă creanţa bugetară nu a fost recuperată integral, anterior emiterii actului de îndreptare care diminuează creanţa bugetară, debitorul datorează pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite prin titlul de creanţă iniţial o dobândă care se calculează prin aplicarea ratei dobânzii datorate la soldul rămas de plată din contravaloarea în lei a creanţei bugetare diminuate, din prima zi de după expirarea termenului de plată stabilit în titlul de creanţă iniţial până la data stingerii integrale a acesteia.
(9) Actele de îndreptare, precum şi titlurile de creanţă accesorii prevăzute la alin. (8) lit. a) şi b), inclusiv cele ale debitorilor aferenţi programelor de dezvoltare rurală anterioare, reprezintă titluri executorii la 30 de zile de la data comunicării şi se transmit împreună cu dovada comunicării acestora către beneficiar, spre recuperare organelor fiscale centrale în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Prin derogare de la art. 31 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, actul de îndreptare nu se emite pentru rambursarea/recuperarea ajutorului de stat sau de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv."

    23. Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 36
    (1) Sumele aferente FEGA şi FEADR, virate eronat de către instituţiile publice responsabile, respectiv MADR, AFIR şi APIA, în conturile de venituri ale bugetului de stat/cheltuieli, după caz, se restituie de către unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului din conturile de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate în conturile din care au fost dispuse plăţile, pe baza cererii de restituire depuse la acestea de instituţiile publice cu rol de agenţii de plăţi care au efectuat virarea eronată. Răspunderea privind sumele ce se restituie din conturile de venituri ale bugetului de stat în care s-a efectuat plata eronată revine exclusiv instituţiei publice care solicită restituirea.
    (2) AFIR va deschide un cont de disponibilităţi nou unde se vor vira penalităţile de 0,1% ce decurg din nerespectarea termenelor de depunere a primei tranşe de plată sau din nerespectarea duratei de execuţie, respectiv penalităţi de 1% din nerespectarea graficului de eşalonare anuală a plăţilor asumat de beneficiarii PS 2023-2027.
    (3) Din sumele existente în contul de disponibilităţi prevăzut la alin. (2) se vor acoperi acele sume virate eronat de către beneficiarii cărora li s-a calculat incorect penalitatea ori au plătit sume eronate, precum şi pentru alte situaţii excepţionale, aprobate de ordonatorul de credite al AFIR. În situaţia în care sumele din contul de disponibilităţi nu acoperă sume virate eronat de către beneficiarii cărora li s-a calculat incorect penalitatea ori au plătit sume eronate, aprobate de ordonatorul de credite al AFIR, acestea vor fi solicitate de la bugetul de stat."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 816 din 3 noiembrie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 4, alineatele (7) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) Debitele recuperate de la beneficiari reprezentând contribuţia financiară a Uniunii Europene şi contribuţia publică naţională totală vor fi colectate de APIA, AFIR şi MADR, în calitate de agenţii de plăţi, în conturi de disponibil deschise la Trezoreria Statului şi, în termen de 15 zile lucrătoare de la alimentarea conturilor agenţiilor, pentru fiecare agenţie de plată vor fi virate în conturile corespunzătoare de disponibilităţi sau cheltuieli bugetare, după caz. Prin excepţie, debitele recuperate de la beneficiarii măsurilor delegate reprezentând contribuţia financiară a Uniunii Europene şi contribuţia publică naţională totală vor fi transferate de APIA către AFIR, care, ulterior, va transfera către MADR în 15 zile de la terminarea trimestrului.
    ..................................................................................................
(9) După ce Comisia Europeană a adoptat actul de punere în aplicare care conţine deciziile sale privind verificarea conturilor agenţiilor de plăţi acreditate, obligaţiile de plată reprezentând debite şi/sau accesorii, aferente FEADR sau cofinanţării de la bugetul de stat pentru FEADR datorate de debitorii radiaţi din registrele în care au fost înregistraţi potrivit legii, inclusiv cele ale debitorilor aferenţi programelor de dezvoltare rurală anterioare, se anulează după radiere, dacă pentru plata aceasta nu s-a atras răspunderea altor persoane."

    2. La articolul 4, după alineatul (9) se introduc două noi alineate, alin. (10) şi (11), cu următorul cuprins:
    "(10) Creanţele bugetare datorate de debitorii AFIR, inclusiv accesoriile stabilite conform prevederilor legale aplicate în materia prevenirii, constatării şi sancţionării neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora, anterioare deschiderii procedurii de insolvenţă/procedurii de reorganizare judiciară administrate de AFIR, se anulează în următoarele situaţii:
    a) ulterior închiderii procedurii insolvenţei, în situaţia în care creanţele nu sunt admise la masa credală potrivit legii, sub rezerva ca debitorul să nu fi fost condamnat pentru bancrută simplă sau frauduloasă ori să nu i se fi stabilit răspunderea pentru efectuarea de plăţi ori transferuri frauduloase, inclusiv în cazul atragerii răspunderii acestuia, potrivit legii;
    b) ulterior închiderii procedurii de reorganizare judiciară, în situaţia în care creanţele bugetare nu sunt acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic, sub rezerva ca debitorii să se conformeze planului de reorganizare aprobat.
(11) Pe toată perioada derulării procedurii insolvenţei sau reorganizării judiciare, după caz, creanţele prevăzute la alin. (10) nu se sting."

    3. La articolul 13 alineatul (1), după litera r) se introduc două noi litere, literele s) şi ş), cu următorul cuprins:
    "s) sumele care se declară drept cheltuială a statului membru, necesare acoperirii debitelor anulate printr-un instrument administrativ sau juridic cu caracter definitiv, şi care nu pot fi recuperate conform art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;
ş) sumele reprezentând transferuri către AFIR, pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 281/2021, având ca obiect implementarea măsurilor din PNDR 2014-2020, inclusiv după închiderea programului."

    4. La articolul 16, alineatul (1^3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^3) În bugetul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură se cuprind sumele necesare angajării şi plăţii cheltuielilor prevăzute în măsura de asistenţă tehnică cuprinsă în Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, aprobat prin Decizia CE nr. 3.508 din 26 mai 2015 de aprobare a programului de dezvoltare rurală a României pentru sprijin din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Planul strategic PAC 2023-2027 al României, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene C (2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, din care:
    a) cheltuieli de natura cheltuielilor de personal, respectiv stimulente acordate personalului Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;
    b) bunuri şi servicii;
    c) cheltuieli de capital."

    5. După articolul 22 se introduce un nou articol, art. 22^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 22^1
    Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, recuperarea creanţelor bugetare se realizează de către AFIR prin deducerea din plăţile/rambursările următoare pe care debitorul este îndreptăţit să le primească în cadrul fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA, FEADR sau EURI, aferente politicii agricole comune pentru perioada de programare 2007-2013, 2014-2020, inclusiv perioada de tranziţie 2021-2022, 2023-2027, precum şi a fondurilor aferente alocate de la bugetul de stat în cadrul căruia a fost emis titlul de creanţă, până la finalizarea financiară a proiectului, inclusiv din cererea finală şi numai din sumele plătite efectiv de debitor şi solicitate efectiv de acesta."

    6. La articolul 23, după alineatul (3^1) se introduce un nou alineat, alin. (3^2), cu următorul cuprins:
    "(3^2) În cazul în care instituţia financiară nebancară care a emis scrisoarea de garanţie este radiată din Registrul special al Băncii Naţionale a României, beneficiarul este obligat să prezinte anterior expirării duratei de execuţie a contractului, în conformitate cu prevederile specifice din procedurile de lucru, o altă scrisoare de garanţie emisă în aceleaşi condiţii prevăzute la alin. (3) şi (3^1), valabilă până la expirarea duratei de execuţii a contractului."

    7. La articolul 23, alineatele (7) şi (14) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) Sumele reprezentând avansuri acordate şi nejustificate în termenele stabilite la alin. (5) şi (5^1) sau cel târziu cu 15 zile lucrătoare înainte de expirarea termenului de valabilitate a garanţiei pentru care nu s-a obţinut prelungirea acestuia se recuperează de AFIR prin executarea garanţiei.
    ..................................................................................................
(14) Titlul de creanţă se comunică debitorului în termen de 3 zile lucrătoare de la data aprobării de către conducerea agenţiei de plată."

    8. La articolul 47, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alin. (7) şi (8), cu următorul cuprins:
    "(7) Angajamentele legale aferente PNDR 2014-2020, inclusiv tranziţie 2021-2022, cu finanţare FEADR/EURI, exprimate în alte monede decât moneda naţională, se reevaluează de către AFIR trimestrial şi/sau anual, după caz, la un curs mediu rezultat din declaraţia de cheltuieli trimestrială, cursul de raportare al declaraţiei de cheltuieli trimestriale fiind stabilit de Banca Centrală Europeană, conform art. 11 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 907/2014. AFIR utilizează rezultatele reevaluării în vederea corelării disponibilului rămas de utilizat la nivel de măsură/domeniu de intervenţie cu cel al Comisiei Europene şi reîntregeşte disponibilul la nivel de măsură/ domeniu de intervenţie prin stornarea diferenţelor.
(8) AFIR întocmeşte trimestrial/anual, după caz, situaţia centralizată a reevaluărilor prevăzute la alin. (7), pe care o transmite la MADR."



    ART. III
    La articolul 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2014 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, prin reorganizarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 26 iunie 2014, aprobată prin Legea nr. 43/2015, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) Personalul Agenţiei, pentru care au fost definite sarcini clare şi specifice implementării FEADR, beneficiază de drepturile salariale prevăzute în PNDR 2007-2013, PNDR 2014-2020, precum şi în PS 2023-2027, în condiţiile în care sumele aferente acordării acestor drepturi salariale provin din FEADR."


    ART. IV
    Prevederile art. 4 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin art. II pct. 1 din prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică debitorilor înregistraţi în registrele organizate la nivelul AFIR, aferente programelor de dezvoltare rurală, ce figurează cu obligaţii de plată reprezentând debite şi/sau accesorii, nestinse până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 12 decembrie 2024.
    Nr. 149.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016