Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere necesitatea asigurării facilităţilor la transport pentru persoanele care beneficiază de acest drept, potrivit legii,
luând în considerare faptul că în cardul naţional de asigurări de sănătate nu a fost cuprinsă partiţia pentru transport,
ţinând seama de faptul că nu toţi beneficiarii facilităţilor la transport deţin un card de sănătate potrivit dispoziţiilor art. 337 alin. (2) teza a 2-a din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căreia „Pentru persoanele care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional pentru dovedirea calităţii de asigurat, se emite adeverinţa de asigurat, prevăzută la art. 326 lit. c)“,
ţinând seama de faptul că persoanele îndreptăţite mai pot beneficia de facilităţi la transport pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie numai până la data de 31 decembrie 2024,
constatând că situaţia actuală reclamă o intervenţie imediată pentru asigurarea în continuare a facilităţilor la transport prin utilizarea în această perioadă a tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie,
ţinând seama de faptul că neadoptarea acestei măsuri ar conduce, începând cu data de 1 ianuarie 2025, la imposibilitatea asigurării facilităţilor la transport pentru persoanele care beneficiază de acest drept, potrivit legii, pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie,
în scopul evitării apariţiei unor blocaje în furnizarea serviciilor sociale cauzate, pe de o parte, de dificultăţile cu care se confruntă furnizorii de servicii sociale în avizarea planurilor de urgenţă de către serviciile publice de asistenţă socială de pe a căror rază administrativ-teritorială provin persoanele beneficiare şi, pe de altă parte, de retragerea licenţei de funcţionare pentru serviciile sociale licenţiate în perioada 21 aprilie-31 decembrie 2024 ori, după caz, de neobţinerea unei noi licenţe de funcţionare pentru serviciile sociale a căror licenţă expiră în cursul anului 2025, ca urmare a dificultăţilor cu care se confruntă furnizorii de servicii sociale în obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, conducând la creşterea situaţiilor de încetare a acordării serviciilor sociale,
ţinând cont de îmbătrânirea populaţiei, numărul în creştere al beneficiarilor, precum şi de serviciile sociale insuficiente ca număr şi capacitate, inegal dezvoltate şi diversificate, transferul beneficiarilor spre alte servicii în vederea asigurării continuităţii activităţilor furnizate fiind practic imposibil,
având în vedere faptul că, din totalul de 5.384 de servicii sociale licenţiate la nivelul lunii octombrie 2024, 604 sunt servicii sociale licenţiate cărora le expiră licenţa de funcţionare în anul 2025, iar, din acest număr de 604 servicii sociale licenţiate cărora le expiră licenţa de funcţionare în anul 2025, 423 de servicii sociale se supun autorizării Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă şi doar 245 de servicii sociale licenţiate (58%) deţin autorizaţia de securitate la incendiu,
în considerarea faptului că un număr de 363 de servicii sociale rezidenţiale şi de zi trebuie să obţină autorizaţia de securitate la incendiu până la data de 31 decembrie 2024, astfel încât acestea să poată continua acordarea serviciilor sociale pentru un număr de peste 8.192 de beneficiari admişi în centre rezidenţiale, aflaţi în situaţii de vulnerabilitate,
având în vedere şi capacitatea restrânsă de relocare a beneficiarilor, dar şi costurile mari ale unor modernizări pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, menţinerea termenului de 31 decembrie 2024 ca termen-limită ce conferă şi valabilitatea licenţei conduce la apariţia unui risc major ca aceste servicii de calitate să îşi înceteze activitatea şi beneficiarii lor să fie privaţi, astfel, de găzduire, hrană, consiliere etc.
Ţinând cont că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 127/2024 privind unele măsuri în domeniul social prevede posibilitatea prelungirii termenului de implementare a planurilor de restructurare a centrelor rezidenţiale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi până la data de 31 decembrie 2025, dat fiind faptul că transferul persoanelor cu dizabilităţi aflate în aceste centre rezidenţiale presupune existenţa unei diversităţi de servicii în comunitate, care să răspundă nevoilor individuale ale acestora, existenţă care depinde de oportunităţile de finanţare programate în cadrul perioadei 2021-2027, precum şi de faptul că finanţarea măsurilor cuprinse în planurile de restructurare este condiţionată şi de investiţiile suportate din bugetele consiliilor judeţene, în complementaritatea fondurilor de la bugetul de stat,
întrucât până la data de 31 decembrie 2024 un număr de 33 de centre rezidenţiale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi aflate în subordinea unui număr de 20 de direcţii generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi structurile sociale nou-înfiinţate în această perioadă, ca măsură de reducere a capacităţii centrelor menţionate, nu vor reuşi, din motive obiective, să finalizeze procesul de restructurare a centrelor rezidenţiale cu capacitate mare, respectiv să finalizeze demersurile de autorizare la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă,
luând în considerare faptul că autorităţile publice care emit autorizaţii administrative prealabile desfăşurării activităţii de servicii sociale revizuiesc, în baza consultării cu furnizorii de servicii sociale, criteriile în baza cărora emit aceste autorizaţii, precum şi ghidurile, instrucţiunile şi procedurile de control aferente, cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (4) din Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
întrucât iniţierea prezentei ordonanţe de urgenţă nu impactează realizarea verificărilor autorităţilor cu atribuţii de control în domeniul normelor de apărare împotriva incendiilor şi nu este menită să încurajeze furnizorii de servicii sociale la nerespectarea condiţiilor de funcţionare din domeniul normelor de apărare împotriva incendiilor,
având în vedere prevederile art. II din Legea nr. 163/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, prin care se introduce un termen-limită de 18 luni de la data intrării în vigoare a acesteia, pentru îndeplinirea măsurilor prevăzute la art. 9 lit. m)-o) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
întrucât completarea sistemului calităţii în construcţii cu cele trei componente atrage obligativitatea operatorilor economici care acţionează pe piaţa construcţiilor de a obţine, anterior desfăşurării activităţii, certificarea în domeniu, fapt ce impune instituirea unui regulament de certificare, aprobat prin hotărâre a Guvernului, document ce nu a fost elaborat în contextul în care Guvernul a transmis spre dezbatere Parlamentului, conform Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, un proiect de lege privind Codul amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor, cu soluţii legislative diferite,
întrucât în contextul alegerilor parlamentare dezbaterea cu privire la proiectul de lege privind Codul amenajării teritoriului aflat în dezbatere la Parlament nu poate fi finalizat înainte de data de 31 decembrie 2024,
având în vedere faptul că menţinerea în vigoare a termenului de 31 decembrie 2024 ca dată-limită pentru intrarea în vigoare a lit. m), n) şi o) ale art. 9 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ar însemna că toate societăţile care au ca obiect de activitate proiectarea, consultanţa şi execuţia în domeniul construcţiilor, atât clădiri, cât şi construcţii inginereşti, ar trebui să solicite autorităţii competente certificarea, astfel cum urmează să fie definită, fapt ce poate duce, prin impunerea condiţiei de acces pe piaţa construcţiilor numai operatorilor economici din construcţii având certificarea calificării tehnico-profesionale, la un blocaj în domeniul investiţiilor în construcţii, indiferent de sursele de finanţare ale acestora, fonduri private sau fonduri publice, naţionale sau europene.
Dat fiind că dispoziţiile legale privind, în general, reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale reprezentate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, au suferit recent mai multe intervenţii legislative, cu scopul de a consolida poziţiile procesuale ale statului în litigiile din faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau din faţa tribunalelor arbitrale internaţionale, precum şi în litigiile judiciare, aflate pe rolul unor instanţe din alte state membre ale Uniunii Europene sau state terţe, şi arbitrale internaţionale, altele decât cele anterior menţionate, şi acest deziderat nu se atinge, practic, atâta vreme cât normele intrate în vigoare sunt necorelate,
având în vedere că Guvernul, în general, şi Ministerul Finanţelor, în special, în calitate de reprezentant al statului în toate aceste litigii, au urmărit diminuarea riscurilor de pierdere ale statului, prin consolidarea apărărilor, atât prin angajarea de consultanţă specializată, cât şi prin instituirea de temeiuri legale pentru valorificarea tuturor informaţiilor utile în susţinerea poziţiei României, indiferent de instituţia care le deţine, precum şi prin consolidarea instituţională, implicând după 20 aprilie 2024, data intrării în vigoare a Legii nr. 101/2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, şi reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei, inclus prin decizia legiuitorului primar - Parlamentul României - în efortul instituţional şi profesional de la nivelul Guvernului în scopul susţinerii poziţiilor procesuale ale României, şi că la acest moment susţinerea profesională şi practică a acestor demersuri este imposibilă pe baza unor norme inaplicabile, insuficient corelate, ale cadrului legal incident,
având în vedere necesitatea asigurării unei bune reprezentări a României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau în faţa tribunalelor arbitrale internaţionale, prin formarea unei echipe de specialişti din administraţia publică centrală în vederea întăririi capacităţii statului român de a gestiona problematica ce face obiectul litigiilor internaţionale, pentru a preîntâmpina riscul unor pierderi,
luând în considerare prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, care oferă soluţii limitative de ocupare a funcţiei publice de conducere temporar vacante, se impune claritatea normei prin raportare la calitatea postului, şi nu la situaţia titularului funcţiei publice, nevoia conducătorului instituţiei publice de asigurare a continuităţii actului de management al unei structuri fiind similară în toate cazurile,
având în vedere că Agenţia de Cooperare Internaţională pentru Dezvoltare este o instituţie publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului Afacerilor Externe, cu atribuţii în domeniul cooperării internaţionale pentru dezvoltare şi al asistenţei umanitare şi în implementarea proiectelor de asistenţă oficială pentru dezvoltare, şi participă la creşterea vizibilităţii noastre pe plan extern, precum şi faptul că funcţionarea la capacitate redusă a Agenţiei de Cooperare Internaţională pentru Dezvoltare poate impieta asupra eforturilor României în domeniul cooperării internaţionale pentru dezvoltare,
în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Termenul prevăzut la art. V şi VII din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea şi completarea legislaţiei cu privire la eliberarea, gestionarea şi monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război şi văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 31 ianuarie 2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 211/2012, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2025.
ART. II
Termenul prevăzut la alin. (2) al articolului unic din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2013 pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 211/2012 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea şi completarea legislaţiei cu privire la eliberarea, gestionarea şi monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război şi văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2013, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026.
ART. III
Termenul prevăzut la art. II din Legea nr. 163/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 25 iulie 2016, cu modificările ulterioare, referitor la intrarea în vigoare a măsurilor prevăzute la art. 9 lit. m), n) şi o) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2026.
ART. IV
Articolul 12 din Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 din 9 noiembrie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La alineatul (2), litera k) va avea următorul cuprins:
"k) orice alte documente prevăzute în legi speciale cu privire la autorizarea de funcţionare a clădirilor în care se va desfăşura activitatea supusă licenţierii; nominalizarea acestor documente, precum şi termenul de depunere al acestora se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei legi, în funcţie de tipul de serviciu social pentru care se solicită licenţierea;"
2. Alineatul (4) va avea următorul cuprins:
"(4) Planul de urgenţă prevăzut la alin. (2) lit. m) este avizat şi asumat prin semnătură de serviciul public de asistenţă socială pe a cărui rază administrativ-teritorială urmează să funcţioneze serviciul social, cu informarea serviciului public de asistenţă socială de pe a cărui rază administrativ-teritorială provin persoanele beneficiare, în funcţie de criteriile de admitere aprobate de furnizorul de servicii sociale, potrivit standardului minim de calitate, după caz, şi de direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului care asigură managementul de caz şi/sau care a făcut, în planul de intervenţie/planul de servicii sociale, recomandarea de asigurare de servicii de tip rezidenţial, astfel ca, în situaţia suspendării/retragerii/încetării licenţei de funcţionare/desfiinţării serviciului social, planul de urgenţă să poată fi implementat într-un termen de maximum 30 de zile."
ART. V
(1) Cererile de licenţiere/relicenţiere a serviciilor sociale, depuse conform Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cererile de licenţiere a serviciilor sociale publice destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi, precum şi cererile de relicenţiere a serviciilor sociale depuse până la data de 31 decembrie 2025 inclusiv se pot soluţiona fără depunerea documentelor justificative prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 197/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Furnizorii de servicii sociale au obligaţia de a continua demersurile de obţinere a autorizaţiei de securitate la incendiu pentru dosarele de licenţiere sau, după caz, de relicenţiere prevăzute la alin. (1) şi de a transmite documentul compartimentului de specialitate prevăzut la art. 3 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2025, sub sancţiunea retragerii licenţei de funcţionare.
ART. VI
La articolul 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 19 septembrie 2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, personalul de specialitate juridică din cadrul Direcţiei generale juridice a Ministerului Finanţelor, care are în fişa postului atribuţii în legătură cu asigurarea asistenţei şi reprezentării juridice în litigiile prevăzute la art. 1, personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului cu atribuţii în asigurarea suportului documentar şi arhivistic, respectiv a asistenţei juridice de specialitate, precum şi personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului Justiţiei cu atribuţii în asigurarea asistenţei juridice de specialitate beneficiază de o majorare salarială de 50% aplicată la salariul de bază brut. Fişa postului trebuie să cuprindă atribuţii obiective cuantificabile în mod individual."
ART. VII
Articolul XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. XXVIII
Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă prevederile art. VII alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia serviciilor publice din domeniul educaţiei, sănătăţii şi asistenţei sociale, precum şi din domeniul apărării, posturilor din cadrul autorităţilor nou-înfiinţate, autorităţilor cu atribuţii în domeniul relaţiilor internaţionale sau rezultate în urma reorganizării şi comasării în anul 2024, a posturilor aferente proiectelor ce derivă din obligaţii internaţionale în ceea ce priveşte implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri şi a criminalităţii organizate, din programele de interes naţional antidrog, din combaterea fenomenului migraţiei ilegale, din aderarea la spaţiul Schengen, din măsuri de protecţie civilă şi asistenţă tehnică şi/sau umanitară internaţională şi din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, precum şi pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obţinerii finanţării şi implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile şi PNRR, precum şi cu excepţia concursului de admitere în magistratură, organizat de Consiliul Superior al Magistraturii, aflat în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
ART. VIII
La articolul 511 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Dacă funcţia publică este temporar vacantă, măsura prevăzută la art. 509 alin. (1) şi (3) se dispune de către persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică, până la data încetării suspendării din funcţia publică, a detaşării titularului funcţiei publice, până la radierea de drept a sancţiunii disciplinare prevăzute la art. 492 alin. (3) lit. e), pe perioada mutării temporare a titularului funcţiei publice de conducere sau, după caz, în situaţia în care funcţionarul public de conducere exercită cu caracter temporar o altă funcţie publică de conducere vacantă sau temporar vacantă ori din categoria înalţilor funcţionari publici, până la expirarea perioadei pentru care s-a dispus exercitarea cu caracter temporar, în condiţiile legii."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 12 decembrie 2024.
Nr. 148.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: