Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul că Programul de transport de persoane interjudeţean existent, respectiv licenţele de traseu aferente acestuia au ca ultimă zi de valabilitate 31 decembrie 2024, iar proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, care stabilea măsurile viitoare, legislative şi administrative, de liberalizare graduală a acestor servicii de transport, a fost declarat de către Curtea Constituţională a României neconstituţional în ansamblul său, de la data de 1 ianuarie 2025 există riscul unei pieţe nereglementate pentru efectuarea acestor servicii de transport, fapt ce va afecta mobilitatea persoanelor, cu impact asupra calităţii vieţii.
Astfel, pentru evitarea unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane, ce ar consta în efectuarea acestor activităţi fără ca operatorii de transport să deţină licenţe de traseu, având consecinţe negative asupra siguranţei rutiere şi calităţii serviciilor oferite de către operatorii de transport rutier, precum şi impact negativ asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane desfăşurate în acest mod,
luând în considerare că expirarea licenţelor de traseu actuale conduce la apariţia unei situaţii extraordinare ce determină necesitatea adoptării în regim de urgenţă a unor măsuri de reglementare pentru efectuarea serviciilor regulate interjudeţene, cu respectarea criteriilor de concurenţă identificate de Curtea Constituţională a României, respectiv asigurarea unui cadru legal care să permită accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport la piaţă şi efectuarea în mod liberalizat a serviciilor de transport de persoane în trafic interjudeţean,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 2 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, punctul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"33. program de transport - program întocmit şi aprobat de autoritatea competentă, prin care se stabilesc traseele, graficele de circulaţie, numărul autovehiculelor necesare, precum şi capacitatea de transport minimă în vederea efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate interjudeţene până la data implementării reţelei de mobilitate naţională. Capacitatea de transport a autovehiculului este dată de numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe categorii;"
2. La articolul 3, după punctul 33 se introduce un nou punct, pct. 33^1, cu următorul cuprins:
"33^1. reţea de mobilitate rutieră naţională - platformă informatică care cuprinde totalitatea traseelor şi a curselor solicitate de către operatorii de transport rutier şi efectuate de aceştia pe teritoriul naţional în baza licenţelor de traseu eliberate pentru servicii regulate interjudeţene, autobuzele utilizate şi rezervele acestora, precum şi autogările care deţin licenţă valabilă pentru activităţi conexe transportului rutier, şi anume activităţi desfăşurate de autogară;"
3. La articolul 3, punctele 37 şi 44 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"37. staţie publică - spaţiu delimitat, situat pe traseul unui serviciu regulat de transport de persoane, amenajat şi administrat de către autoritatea administraţiei publice locale, destinat îmbarcării/debarcării persoanelor, semnalizat şi prevăzut cu un panou destinat afişării unor informaţii;
..................................................................................................
44. transport rutier naţional - transportul rutier care se efectuează între două sau mai multe localităţi situate pe teritoriul României, fără a depăşi teritoriul statului;"
4. Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 36
(1) Serviciile regulate interjudeţene pe un traseu naţional se pot efectua de către operatorii de transport rutier numai în baza licenţelor de traseu eliberate de autoritatea competentă.
(2) Capetele de traseu aferente curselor interjudeţene solicitate vor fi amplasate numai în autogări care deţin licenţă valabilă pentru activităţi conexe transportului rutier, şi anume activităţi desfăşurate de autogară sau, în cazul în care în respectivele localităţi nu există autogări sau capacitatea acestora nu este suficientă pentru a acoperi toate cererile, în staţiile publice stabilite de autoritatea administraţiei publice locale.
(3) Licenţa de traseu pentru serviciile regulate interjudeţene este valabilă numai dacă transportul este efectuat la orele şi în zilele prevăzute în graficul de circulaţie anexă la aceasta.
(4) Licenţa de traseu prevăzută la alin. (3) se eliberează pentru o cursă.
(5) Licenţa de traseu prevăzută la alin. (3) se eliberează fiecărui operator de transport solicitant inclusiv în cazul în care graficul de circulaţie este identic.
(6) În cazul serviciilor regulate interjudeţene, perioada de valabilitate maximă a licenţei de traseu este de 3 ani. Valabilitatea acesteia poate fi stabilită pentru o perioadă mai scurtă la cererea solicitantului sau în cazul în care este necesară respectarea condiţiei de vechime a autovehiculului, prevăzută la art. 42^1 alin. (2).
(7) Licenţa de traseu prevăzută la alin. (3) este eliberată operatorului de transport, nefiind transmisibilă.
(8) În cazul serviciilor regulate speciale interjudeţene, perioada de valabilitate a licenţei de traseu nu poate să depăşească perioada prevăzută în contractul încheiat de operatorul de transport cu beneficiarul transportului.
(9) Licenţa de traseu pentru servicii regulate speciale interjudeţene este eliberată operatorului de transport care a încheiat contractul cu beneficiarul transportului."
5. După articolul 36 se introduc trei noi articole, art. 36^1-36^3, cu următorul cuprins:
"ART. 36^1
Operatorii economici care efectuează activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogări au obligaţia să permită în mod nediscriminatoriu accesul operatorilor de transport rutier la serviciile oferite de autogară şi fără a condiţiona încheierea contractelor de acces în autogară de efectuarea unor servicii suplimentare sau pe care operatorul de transport rutier nu le solicită.
ART. 36^2
Operatorul de transport rutier deţinător de licenţe de traseu pentru servicii regulate interjudeţene poate utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situaţiilor excepţionale sau temporare ocazionate de preluarea fluxului de călători pe cursa respectivă. Astfel de vehicule suplimentare pot fi utilizate numai cu respectarea condiţiilor cumulative prevăzute la art. 42^1 alin. (2) şi cu deţinerea la bordul autovehiculului a următoarelor documente:
a) copie a licenţei de traseu eliberată pentru respectiva cursă interjudeţeană însoţită de copia graficului de circulaţie;
b) copia conformă a autovehiculului suplimentar deţinut de operatorul serviciului regulat interjudeţean.
ART. 36^3
(1) În cazul în care titularul licenţei de traseu renunţă la efectuarea unei curse înainte de expirarea valabilităţii acesteia are obligaţia notificării autorităţii competente cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei respective.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), titularul are obligaţia de a comunica utilizatorilor, cu 30 de zile înainte de renunţare, prin orice mijloace de publicitate, intenţia de renunţare."
6. Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 37
Prin reţeaua de mobilitate rutieră naţională se ţine evidenţa curselor/traseelor, a graficelor de circulaţie, a numărului autovehiculelor necesare efectuării curselor/traseelor şi rezervelor acestora, a curselor la care operatorii de transport au notificat intenţia de renunţare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenţei de traseu, a capacităţii de transport, precum şi a zilelor/perioadelor de efectuare a curselor, precum şi a autogărilor care deţin licenţă valabilă pentru activităţi conexe transportului rutier, şi anume activităţi desfăşurate de autogară."
7. După articolul 37 se introduce un nou articol, art. 37^1, cu următorul cuprins:
"ART. 37^1
În cazul retragerii licenţei de traseu, renunţării la licenţa de traseu sau nerespectării obligaţiilor prevăzute la art. 36^3, operatorul de transport nu mai poate solicita o nouă licenţă de traseu pentru acelaşi traseu pe o perioadă de un an."
8. La articolul 42, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
"b^1) modul de implementare şi utilizare a reţelei de mobilitate rutieră naţională;"
9. La articolul 42, litera c) se abrogă.
10. După articolul 42 se introduce un nou articol, art. 42^1, cu următorul cuprins:
"ART. 42^1
(1) După implementarea reţelei de mobilitate rutieră naţională, cererile pentru eliberarea licenţelor de traseu vor fi analizate în ordinea depunerii lor în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, iar licenţele de traseu se vor elibera tuturor operatorilor de transport indiferent de graficul de circulaţie propus de către aceştia.
(2) Autobuzele nominalizate de operatorii de transport rutier trebuie să deţină copie conformă a licenţei comunitare în termen de valabilitate, să fie clasificate pe categorii, să fie dotate cu instalaţie de aer condiţionat, să fie deţinute în proprietate, în baza unui contract de vânzare în rate, de închiriere sau de leasing, respectiv să nu aibă o vechime mai mare de 9 ani la data nominalizării acestora în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională în vederea eliberării licenţei de traseu.
(3) Licenţa de traseu solicitată în vederea efectuării unei curse prin servicii regulate interjudeţene se va elibera tuturor operatorilor de transport, în ordinea acceptării cererilor acestora pe platforma informatică, indiferent de graficul de circulaţie propus de către aceştia.
(4) Perioada pentru care urmează să fie eliberată licenţa de traseu se calculează în funcţie de anul fabricaţiei autobuzului, fără a depăşi valabilitatea prevăzută la art. 36 alin. (6).
(5) Tariful de călătorie în cazul unei curse prin servicii regulate interjudeţene se stabileşte liber, transparent şi nediscriminatoriu pe piaţa liberă, în funcţie de cerere şi ofertă."
ART. II
Operatorii de transport care deţin licenţe de traseu pentru servicii regulate valabile la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor efectua respectivele servicii până la 30 iunie 2025.
ART. III
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autoritatea competentă va elabora şi va aproba prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii normele privind modul de implementare şi de utilizare a reţelei de mobilitate rutieră naţională.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Bucureşti, 4 decembrie 2024.
Nr. 141.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: