Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 14 din 13 martie 2025  privind modificarea şi completarea unor acte normative  în domeniul silviculturii şi protecţiei mediului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 14 din 13 martie 2025 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul silviculturii şi protecţiei mediului

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 231 din 14 martie 2025
    Având în vedere contextul economic actual care impune adoptarea de măsuri care să limiteze creşterea cheltuielilor permanente până la un nivel care să permită respectarea condiţionalităţilor asumate de Guvernul României, inclusiv în ceea ce priveşte nivelul deficitului bugetar, şi să evite crearea premiselor unui dezechilibru bugetar major, măsuri prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare,
    luând în considerare faptul că prevederile art. 46 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 427/2001, cu modificările şi completările ulterioare, au fost interpretate în mod eterogen, astfel încât au condus la creşteri semnificative ale drepturilor personalului silvic, în corespondenţă directă cu majorările salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată,
    întrucât în ultimii 2 ani piaţa lemnului din România a înregistrat scăderi semnificative, ceea ce presupune ca această situaţie să nu fie sustenabilă din punct de vedere bugetar,
    ţinând seama de interdicţia de a fi prevăzută în contractele individuale/colective de muncă ale operatorilor economici care aplică dispoziţiile art. XLI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2025, acordarea de bonusuri, prime, plăţi compensatorii, gratificaţii sau orice alte drepturi de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării,
    având în vedere necesitatea intervenţiei rapide a Guvernului cu măsuri prin care să combată efectele creşterii preţurilor şi a nivelului inflaţiei, în caz contrar având un impact negativ financiar,
    ca urmare a necesităţii corelării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 427/2001, cu modificările şi completările ulterioare, cu prevederile Legii nr. 331/2024 privind Codul silvic, cu modificările ulterioare,
    în vederea eliminării discrepanţelor dintre întreg personalul Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“ şi sucursalele acesteia stabilite prin contractul colectiv de muncă şi personalul aferent Ocolului Silvic Scroviştea din cadrul regiei, ţinând cont şi de faptul că Scroviştea este zonă naturală protejată, conform Hotărârii Guvernului nr. 792/1990 cu privire la declararea Staţiunii agrosilvice Scroviştea ca zonă naturală protejată, recunoscută la nivelul Uniunii Europene, întregul Complex Scroviştea făcând parte din baza materială destinată activităţii de reprezentare şi protocol, iar personalul ocolului silvic are domiciliul pe raza teritorială a judeţului Ilfov, se propune decontarea cheltuielilor de transport, în conformitate cu contractul colectiv de muncă, aceste modificări fiind în conformitate cu situaţia actuală.
    Dat fiind faptul că acordarea unor indemnizaţii lunare neimpozabile în cuantum de 30% din salariul mediu brut pe economie ar avea un impact negativ atât asupra activităţii, cât şi asupra bugetului regiei, având în vedere faptul că regia funcţionează pe bază de gestiune şi eficienţă economică, potrivit dispoziţiilor legale cu privire la întreprinderile publice,
    ţinând cont de faptul că la această dată există un număr de 963 de amenajamente silvice la care elaborarea a început anterior intrării în vigoare a Legii nr. 331/2024, cu modificările ulterioare, întocmite pentru o suprafaţă de 1.029.458,13 ha, care nu pot să fie aprobate şi implementate, cu implicaţii semnificative în ceea ce priveşte aplicarea regimului silvic şi care determină prejudicii semnificative de natură financiară asupra Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva şi a proprietarilor de păduri,
    având în vedere că realizarea obiectivelor/lucrărilor de interes naţional, judeţean sau local - autostrăzi, drumuri naţionale, judeţene, reţele locale de transport de energie electrică, gaze naturale, petrol şi utilităţi publice - amplasate în fondul forestier de pe raza judeţului Ilfov este blocată, ca urmare a faptului că prevederile art. 90 alin. (1) din Legea nr. 331/2024, cu modificările ulterioare, interzic recoltarea lemnului de pe terenurile forestiere necesare realizării obiectivelor mai sus menţionate,
    ţinând cont că proiectele pentru pregătirea noilor planuri de management pentru siturile Natura 2000 şi implementarea măsurilor pentru conservarea biodiversităţii au beneficiat de sprijin din partea politicii de coeziune a Uniunii Europene, în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi al Programului pentru dezvoltare durabilă 2021-2027,
    având în vedere faptul că implementarea eficientă a proiectelor finanţate de Uniunea Europeană în ceea ce priveşte biodiversitatea va contribui la remedierea deficienţelor identificate în cele două proceduri de infringement aflate în derulare, şi anume Cauza 2019/2.138, respectiv Cauza 2020/2.238,
    în acest context se impune adoptarea de măsuri prin care să se evite crearea premiselor unui dezechilibru bugetar, cu consecinţe negative asupra indicatorilor fiscali şi externi ai României.
    Luând în considerare faptul că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat,
    în considerarea faptului că elementele mai sus menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 427/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 30 mai 2000, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 25 se introduce un nou articol, art. 25^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 25^1
    (1) Prin excepţie de la art. 25, personalul silvic, angajat al Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat», care nu deţine locuinţă personală în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea, beneficiază de canton, cu destinaţia de locuinţă de serviciu, cu titlu gratuit. În cazul în care acest lucru nu este posibil, personalul silvic din cadrul Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» beneficiază de acoperirea totală a costului de transport la şi de la locul de muncă, respectiv a biletelor sau a abonamentelor de transport în comun sau de transport cu maşinile regiei, acolo unde nu există transport în comun.
    (2) Contractul de comodat pentru canton se încheie în formă autentică, devenind anexă la contractul individual de muncă."

    2. La articolul 33, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 33
    (1) Personalul silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) are dreptul să primească, anual, gratuit, un volum de 6 mc lemn fasonat de foc dacă venitul lunar net din salariul aferent lunii anterioare acordării acestuia este mai mic decât salariul mediu brut pe economie. Contravaloarea lemnului fasonat de foc se stabileşte folosind media valorilor lemnului de foc din Lista preţurilor de referinţă, pe specii şi sortimente stabilite anual, pentru materialele lemnoase care nu se găsesc sau care nu pot fi identificate, stabilită de autoritatea publică centrală pentru silvicultură, în baza art. 152 alin. (6) din Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic, cu modificările ulterioare, se suportă de angajator şi se prevede în bugetul de venituri şi cheltuieli."

    3. La articolul 46, alineatul (4) se abrogă.


    ART. II
    Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, până la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2024 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul mediului, apelor şi pădurilor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, planurile de management şi regulamentele se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.

    ART. III
    La articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2024 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul mediului, apelor şi pădurilor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 29 august 2024, cu modificările ulterioare, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Se abilitează Ministerul Finanţelor să efectueze, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificări în structura bugetului Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor pe anul 2025."


    ART. IV
    Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 9 ianuarie 2025, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 63, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Amenajamentele silvice pentru care conferinţa I de amenajare a pădurilor a fost organizată anterior datei de 31 decembrie 2024 se aprobă pentru o perioadă de 10 ani, cu excepţia celor întocmite pentru pădurile de plop şi salcie, care se elaborează pentru o perioadă de 5 ani."

    2. La articolul 90, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 90
    (1) Pentru pădurile de pe raza teritorială a unităţii administrativ-teritoriale Ilfov sunt permise doar lucrări în scop de reconstrucţie ecologică, lucrări de împăduriri, reîmpăduriri şi completare a regenerării naturale, lucrări de îngrijire a culturilor şi seminţişurilor până la realizarea stării de masiv şi lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor din categoria degajărilor, depresajului, curăţirilor şi răriturilor şi extragerea produselor extraordinare de pe terenurile pentru care este aprobată scoaterea definitivă/ocuparea temporară, necesare realizării obiectivelor de utilitate publică, de interes naţional şi a produselor accidentale, aşa cum sunt prevăzute la art. 99 alin. (2) lit. c). În cazuri strict justificate, se poate proceda la doborârea arborilor care creează o stare de pericol pentru siguranţa utilizatorilor pădurii."





                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Adrian Petcu,
                    subsecretar de stat
                    p. Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    György Attila,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Mircea Fechet
                    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Francisc Oscar Gal,
                    subsecretar de stat

    Bucureşti, 13 martie 2025.
    Nr. 14.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016