Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 139 din 4 decembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1225 din 5 decembrie 2024
Având în vedere necesitatea completării şi a consolidării de urgenţă a cadrului legal şi instituţional aplicabil activităţilor de transport şi stocare geologică a dioxidului de carbon, tehnologie strategică în vederea atingerii obiectivului de neutralitate climatică, în scopul aplicării legislaţiei Uniunii Europene în ceea ce priveşte combaterea schimbărilor climatice şi decarbonizarea industriei, precum şi angajamentele României pentru 2030 în acest context,
luând în considerare cerinţa prevăzută în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), ca până cel târziu în 2050 să se asigure un echilibru la nivelul Uniunii Europene între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii Europene, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată, pentru a înregistra ulterior un bilanţ negativ al emisiilor, obiectivul climatic obligatoriu al Uniunii Europene pentru 2030 fiind, în acest scop, reducerea internă a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990,
având în vedere că în data de 29 iunie 2024 a intrat în vigoare Regulamentul (UE) 2024/1.735 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii „zero net“ şi de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1.724 (Text cu relevanţă pentru SEE), ca parte a Planului industrial şi a Pactului verde european, pentru a extinde producţia de tehnologii curate în UE şi pentru a se asigura că Uniunea este bine echipată pentru tranziţia către o energie curată, şi ţinând cont de prevederile art. 20 alin. (1) şi art. 23 alin. (1)-(3) din cuprinsul acestuia,
ţinând cont de obiectivele UE, de a atinge o capacitate anuală de injectare de dioxid de carbon de 50 de milioane de tone în siturile strategice de stocare a CO_2 din UE până în 2030, cu contribuţii proporţionale din partea producătorilor de petrol şi gaze din UE,
luând în considerare faptul că România este un producător important de hidrocarburi la nivelul UE, producătorilor români revenindu-le astfel obligaţia de a dezvolta o capacitate de injectare de aproximativ 9 milioane de tone până în anul 2030, a doua cea mai mare pe ansamblul UE,
ţinând seama de faptul că, prin Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice, România are în vedere reducerea emisiilor, precum şi creşterea absorbţiilor gazelor cu efect de seră, fiind luate în calcul inclusiv captarea şi stocarea geologică a dioxidului de carbon,
în considerarea faptului că pentru a permite dezvoltarea rapidă şi eficientă a infrastructurii necesare transportului şi stocării dioxidului de carbon pentru îndeplinirea obligaţiilor impuse de legislaţia europeană industriei petroliere de a pune la dispoziţie capacităţi de stocare importante până în 2030, este necesară emiterea de urgenţă a unor reglementări adecvate care să asigure tranziţia de la activităţile de exploatare a hidrocarburilor la transportul şi stocarea dioxidului de carbon emis de instalaţii industriale, valorificând experienţa şi cunoştinţele industriei petroliere din România.
Având în vedere faptul că în prezenţa unui cadru legal neadaptat noilor provocări şi cerinţelor UE se pot produce consecinţe negative privind dezvoltarea unui întreg sector de activitate menit să creeze condiţii pentru dezvoltarea proiectelor pentru decarbonizarea industriei generatoare de gaze cu efect de seră, prin întârzierea implementării procesului de construire a capacităţilor de captare a dioxidului de carbon şi a infrastructurii de transport necesare,
ţinând cont de consecinţele negative ale neadoptării măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, constând în lipsa unui instrument legal viabil de gestionare de către Guvernul României a obligaţiilor asumate în materia schimbărilor climatice,
având în vedere faptul că lipsa prevederilor legale adaptate cerinţelor UE va genera incapacitatea de stocare geologică a dioxidului de carbon, aspect care va afecta capacităţile economice şi industriale existente, obligate să se conformeze normelor europene privind reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră, cu efecte negative în economie, prin riscul iminent al încetării activităţii companiilor din sectoarele industriale vitale, care nu pot reduce emisiile de dioxid de carbon în lipsa aplicării tehnologiei de stocare geologică, fapt care generează, la rândul său, consecinţe în domeniile social şi economic, prin reducerea locurilor de muncă, precum şi efecte de diminuare a veniturilor la bugetul de stat,
în considerarea faptului că aceste elemente, privitoare la schimbările climatice, vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2013, cu completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4, după litera f) se introduce o nouă literă, lit. f^1), cu următorul cuprins:
"f^1) perimetrul complexului de stocare - arie corespunzătoare proiecţiei în plan orizontal a conturului suprafeţei din scoarţa terestră, în interiorul căreia, pe un interval de adâncime determinat, se află formaţiunile geologice utilizate pentru stocarea dioxidului de carbon şi cadrul geologic înconjurător care pot influenţa integritatea şi securitatea stocării în ansamblu;"
2. La articolul 4, litera v) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"v) utilizare conflictuală - orice situaţie în care operaţiunile petroliere, operaţiunile miniere, de înmagazinare subterană a gazelor naturale sau alte activităţi similare afectează în mod semnificativ activitatea de explorare ori de stocare geologică a dioxidului de carbon, respectiv complexul de stocare;"
3. La articolul 4, după litera v) se introduc patru noi litere, lit. w)-z), cu următorul cuprins:
"w) autorizaţie pentru proiectarea, execuţia şi exploatarea reţelei de transport al dioxidului de carbon - autorizaţia emisă conform reglementărilor ANRE pentru reţeaua de transport al dioxidului de carbon;
x) autorizaţie de înfiinţare - autorizaţia emisă conform reglementărilor ANRE în vederea înfiinţării reţelei de transport al dioxidului de carbon;
y) licenţa de operare - licenţa pentru desfăşurarea activităţii de operare a reţelei de transport al dioxidului de carbon, emisă conform reglementărilor ANRE;
z) acord petrolier în vigoare - acord petrolier cu privire la un perimetru petrolier offshore sau onshore, încheiat conform Legii petrolului nr. 134/1995, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, care îşi produce efectele la data solicitării autorizaţiei de stocare."
4. La articolul 5, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alin. (7) şi (8), cu următorul cuprins:
"(7) Datele şi informaţiile care fac parte din Fondul geologic naţional pot fi utilizate în vederea realizării de studii şi proiecte în scopul selectării siturilor de stocare şi a evaluării capacităţii de stocare disponibile. În cazul în care datele şi informaţiile din Fondul geologic naţional au caracter clasificat, accesul se face în baza unei solicitări scrise, aprobată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG), cu respectarea condiţiilor impuse de Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) ANRMPSG elaborează procedura de acces la datele şi informaţiile geologice din Fondul geologic naţional şi de utilizare a acestora, care se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRMPSG."
5. La articolul 6, alineatele (3) şi (14) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) ANRMPSG elaborează procedura pentru emiterea autorizaţiei de explorare, care va fi aprobată prin ordin al preşedintelui ANRMPSG şi va fi avizată de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
.................................................................................................
(14) Cazurile de retragere a autorizaţiei de explorare se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANRMPSG."
6. La articolul 7, alineatele (3), (4) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Autorizaţia de stocare se emite în conformitate cu procedurile specifice elaborate de ANRMPSG, conform alin. (4) şi (8^2).
(4) ANRMPSG elaborează procedura pentru emiterea autorizaţiei de stocare, care va fi aprobată prin ordin al preşedintelui ANRMPSG şi va fi avizată de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
.................................................................................................
(7) Autorizaţiile de stocare se emit de către ANRMPSG pe baza unor criterii obiective şi transparente."
7. La articolul 7, după alineatul (8) se introduc patru noi alineate, alin. (8^1)-(8^4), cu următorul cuprins:
"(8^1) Prin excepţie de la procedura prevăzută la alin. (4), precum şi de la prevederile alin. (6) şi (8), în cazul siturilor de stocare aflate în cadrul perimetrelor petroliere aferente unor acorduri petroliere în vigoare, ANRMPSG emite autorizaţia de stocare direct titularului respectivului acord petrolier în vigoare, fără a fi necesară explorarea prealabilă, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
a) titularul acordului petrolier solicită ANRMPSG emiterea autorizaţiei de stocare;
b) datele existente arată că situl respectiv a fost caracterizat şi evaluat potrivit criteriilor prevăzute în anexa nr. 1;
c) titularul de acord petrolier demonstrează că are competenţa tehnică şi financiară necesară pentru a desfăşura activitatea de stocare geologică a dioxidului de carbon.
(8^2) Procedura de emitere a autorizaţiei de stocare potrivit prevederilor alin. (8^1) se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRMPSG şi va fi avizată de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului; procedura astfel emisă va cuprinde inclusiv: modalitatea şi termenele de abandonare de către titularul autorizaţiei de stocare a bunurilor şi infrastructurii aferente activităţii petroliere care nu sunt utilizate în activitatea de stocare geologică a dioxidului de carbon, precum şi condiţiile pentru conversia acestora în active utilizate pentru stocarea geologică a dioxidului de carbon.
(8^3) Acordul petrolier încetează în privinţa porţiunii de perimetru petrolier care devine perimetrul complexului de stocare la data emiterii autorizaţiei de stocare, potrivit prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(8^4) Titularul acordului petrolier în vigoare rămâne răspunzător de îndeplinirea obligaţiilor sale, potrivit prevederilor Legii nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pentru restul de perimetru ce nu face parte din autorizaţia de stocare emisă potrivit prevederilor alin. (8^1)."
8. La articolul 10, după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
"j) cerinţa privind obligaţia operatorului de a solicita emiterea autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră, potrivit Procedurii de emitere a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de seră pentru perioada 2021-2030, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.256/2020, cu modificările şi completările ulterioare."
9. La articolul 22 alineatul (3), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) necesitatea de a respecta nevoile rezonabile şi justificate, dovedite în mod corespunzător, ale proprietarului ori operatorului sitului de stocare sau, după caz, ale reţelei de transport, precum şi interesele tuturor celorlalţi utilizatori ai sitului ori ai reţelei sau ai principalelor instalaţii de prelucrare ori manipulare aferente care pot fi afectate; nevoile rezonabile şi justificate ale proprietarului/operatorului reţelei de transport al dioxidului de carbon/operatorului sitului de stocare includ dreptul prioritar al acestora de a utiliza integral sau o parte din capacitatea de transport şi stocare pentru transportul, respectiv stocarea dioxidului de carbon propriu sau al primilor utilizatori ai reţelei de transport ori ai sitului de stocare cu care există încheiate angajamente contractuale ferme pentru stocarea şi transportul dioxidului de carbon şi în temeiul cărora a fost luată decizia de investiţie de către proprietar ori operator; dreptul prioritar se exercită înainte de acordarea accesului la reţeaua de transport/situl de stocare a dioxidului de carbon."
10. La articolul 22, alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) La solicitarea ANRE, operatorul sistemului de transport al dioxidului de carbon elaborează un regulament privind accesul transparent şi nediscriminatoriu al utilizatorilor potenţiali la reţeaua de transport al dioxidului de carbon şi îl supune aprobării ANRE.
(5) ANRMPSG elaborează procedura privind accesul transparent şi nediscriminatoriu al operatorilor potenţiali la siturile de stocare a dioxidului de carbon, care se aprobă prin ordin al preşedintelui acesteia."
11. După articolul 22 se introduce un nou articol, art. 22^1, cu următorul cuprins:
"ART. 22^1
Pentru transportul dioxidului de carbon prin reţele de transport, ANRE:
a) aprobă, prin ordin al preşedintelui ANRE, normele tehnice privind proiectarea, execuţia şi exploatarea reţelei de transport al dioxidului de carbon, elaborate de părţile interesate;
b) aprobă, prin ordin al preşedintelui ANRE, reglementările tehnice şi/sau operaţionale, necesare funcţionării reţelei de transport al dioxidului de carbon, elaborate de părţile interesate;
c) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui ANRE, principiile metodologice de stabilire a tarifelor de transport al dioxidului de carbon;
d) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui ANRE, regulamente specifice pentru autorizarea operatorilor economici şi/sau persoanelor fizice care desfăşoară activităţi de proiectare, execuţie şi exploatare a reţelei de transport al dioxidului de carbon;
e) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui ANRE, regulamentul de acordare, modificare, suspendare şi retragere a licenţei de operare a reţelei de transport al dioxidului de carbon;
f) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui ANRE, condiţiile-cadru de valabilitate a licenţei de operare a reţelei de transport al dioxidului de carbon;
g) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui ANRE, condiţiile-cadru de valabilitate a autorizaţiei de înfiinţare a reţelei de transport al dioxidului de carbon;
h) soluţionează disputele privind tarifele de transport al dioxidului de carbon aplicate de operator, conform reglementărilor ANRE elaborate şi aprobate prin ordin al preşedintelui ANRE."
12. După articolul 24 se introduce un nou articol, art. 24^1, cu următorul cuprins:
"ART. 24^1
Operarea unui sit de stocare fără deţinerea autorizaţiei de stocare a dioxidului de carbon constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit art. 348 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. II
În termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon şi Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei emit procedurile/ instrucţiunile/reglementările tehnice/regulamentele necesare aplicării prevederilor art. I din prezenta ordonanţă de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Alexandru-Mihai Ghigiu
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier,
Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon,
Adriana Petcu
Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
p. Ministrul afacerilor externe,
Clara Georgiana Staicu,
secretar de stat
Bucureşti, 4 decembrie 2024.
Nr. 139.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: