Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 138 din 4 decembrie 2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum şi pentru reglementarea altor măsuri
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024
Având în vedere intrarea în vigoare la data de 1 iulie 2024 a prevederilor legale privind obligativitatea transmiterii facturilor prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura,
cunoscând obiectivele avute în vedere la implementarea acestui sistem, precum şi a Sistemului informatic naţional RO e-TVA şi ţinând seama de solicitările repetate ale mediului de afaceri din perspectiva cerinţelor de conformare care privesc cele două sisteme informatice, este imperios necesară adoptarea urgentă a unor măsuri pentru îmbunătăţirea funcţionării acestora, orice întârziere putând periclita atingerea obiectivelor urmărite cu consecinţe în ceea ce priveşte asigurarea conformării contribuabililor.
Întrucât legislaţia privind sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu conţine prevederi referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operaţiunile realizate în baza unor contracte de achiziţii publice, de achiziţii sectoriale, de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii, precum şi, după caz, contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice,
în considerarea faptului că prevederile actuale privind obligaţia transmiterii în relaţia B2B a facturilor electronice prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura reglementează această obligaţie inclusiv în cazul în care livrările de bunuri şi prestările de servicii nu au locul livrării/prestării în România,
întrucât persoanele impozabile sunt exceptate în prezent de la obligaţia transmiterii prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura a facturilor simplificate, ceea ce conduce la o limitare a informaţiilor disponibile autorităţii fiscale, precum şi la o orientare a contribuabililor spre emiterea de astfel de facturi, fiind astfel necesară instituirea obligaţiei utilizării sistemului şi în cazul facturilor simplificate, concomitent cu introducerea excepţiei de la utilizarea sistemului în ceea ce priveşte bonurile fiscale care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate,
în considerarea faptului că obligaţia de utilizare a sistemului în cazul facturilor emise pentru livrări intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoană impozabilă stabilită în România comunică un cod de înregistrare în scopuri de TVA din alt stat membru, nu se justifică din perspectiva colectării TVA, pentru buna funcţionare a sistemului, fiind necesară exceptarea facturilor emise pentru aceste operaţiuni,
ţinând cont de extinderea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi în relaţia B2C, care devine obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2025, se impune clarificarea împrejurărilor în care se consideră că operaţiunile sunt efectuate în această relaţie, precum şi a abrogării obligaţiei de transmitere în sistem a facturilor emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora de către unităţile afiliate.
Având în vedere complexitatea sistemului informatic naţional RO e-TVA şi necesitatea asigurării funcţionării în bune condiţii a acestuia, în conformitate cu obiectivul pentru care a fost implementat, se impune amânarea, până la data de 1 iulie 2025, a datei de intrare în vigoare a dispoziţiilor privind obligaţia transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate de autoritatea fiscală prin „Notificarea de conformare RO e-TVA“ şi a consecinţelor care decurg din neîndeplinirea acestei obligaţii.
Întrucât este necesară clarificarea urgentă a evidenţierii TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiţii din cadrul unor programe de interes public sau social, finanţate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în contextul implementării Sistemului naţional RO e-Factura şi a Sistemului informatic RO e-TVA,
având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră, respectiv necesitatea desemnării autorităţii competente să reprezinte România şi să semneze orice acte necesare în cadrul procedurii comune de achiziţii publice între Comisia Europeană şi statele membre, a platformei centrale comune declaranţilor autorizaţi în cadrul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM),
ţinând seama de Memorandumul cu tema: Desemnarea autorităţii naţionale pentru implementarea Regulamentului privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), aprobat în şedinţa de Guvern din data de 24 august 2023, prin care Ministerul Finanţelor a fost autoritatea desemnată în acest sens,
luând în considerare necesitatea asigurării clarităţii şi predictibilităţii cadrului legislativ instituit la titlul II^1 din Codul fiscal, prin Legea nr. 290/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru contribuabilii care sunt obligaţi la plata impozitelor suplimentare în raport cu sistemul de impozitare minimă reglementat în cadrul titlului II din Codul fiscal,
luând în considerare dificultăţile întâmpinate de către plătitorii de venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal care au obligaţia de a calcula, reţine, declara şi plăti impozitul pe venit corespunzător acestor venituri,
având în vedere faptul că norma primară nu asigură reguli fiscale suficiente şi fără echivoc în ceea ce priveşte regimul fiscal aplicabil veniturilor din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi al dezmembrămintelor acestuia,
luând în considerare faptul că lipsa promovării modificărilor legate de aplicarea impozitelor suplimentare de către instituţiile de credit, respectiv persoanele juridice care desfăşoară activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale, conduce la datorarea atât a impozitului minim, cât şi a impozitului suplimentar pentru contribuabilii din sfera de aplicare a acestora, situaţie care generează aşezarea impozitelor respective pe elemente comune ale bazei impozabile corespunzătoare acestora,
ţinând cont de faptul că lipsa completării cadrului legal fiscal privind modalitatea de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare şi plată a impozitului pe venitul din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal poate conduce la imposibilitatea
îndeplinirii obligaţiilor fiscale de către plătitorii de venituri/contribuabili sau la aplicarea neunitară a regimului fiscal, cu consecinţe negative privind veniturile bugetare, respectiv conformarea voluntară,
luând în considerare că, în lipsa unei reglementări clare cu privire la impozitarea veniturilor din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi al dezmembrămintelor acestuia, neclaritatea prevederilor legale ar persista, fapt ce ar genera confuzie la nivelul contribuabilului/plătitorului de venit şi al notarilor publici şi riscul neconformării voluntare la plata acestui impozit, afectând nivelul colectării veniturilor încasate la bugetul general consolidat al României,
ţinând cont de faptul că nepromovarea măsurilor care vizează domeniul impozitului pe venitul realizat de persoanele fizice care să conducă la îmbunătăţirea nivelului de conformare voluntară a contribuabililor ar afecta obiectivul de creştere a nivelului veniturilor colectate de administraţia fiscală, punând în pericol obiectivul de reducere a deficitului bugetar,
având în vedere situaţiile de eludare a prevederilor privind plata accizelor constatate de organele fiscale şi necesitatea combaterii acestor fenomene, pentru asigurarea încasării veniturilor din accize la bugetul de stat,
ţinând cont de necesitatea creşterii eficienţei colectării obligaţiilor bugetare, în scopul asigurării unei mai bune încasări la bugetul de stat a accizelor,
luând în considerare că situaţia prezentată impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, poate avea consecinţe negative, în sensul neasigurării încasărilor veniturilor din accize la bugetul de stat.
Având în vedere că aceste măsuri nu pot fi adoptate printr-un alt instrument legislativ care să permită aplicarea imediată a acestora,
având în vedere că în aplicarea prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, entităţile întâmpină dificultăţi referitoare la obligaţiile privind depunerea şi semnarea situaţiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale,
ţinând seama de solicitările reprezentanţilor mediului de afaceri cu privire la necesitatea acordării unui termen suplimentar în vederea adaptării sistemelor informatice şi a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerinţele de conformare care privesc declararea transporturilor rutiere internaţionale de bunuri,
ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene există un program de parteneriat între autoritatea vamală şi operatorii economici, cu rol în consolidarea securităţii lanţului internaţional de aprovizionare şi facilitarea unui comerţ legitim, prin care se acordă statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare),
în considerarea faptului că acordarea statutului de operator economic autorizat presupune recunoaşterea acestuia ca un partener comercial securizat şi sigur,
în vederea evitării unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizaţi care desfăşoară activităţi cu pondere semnificativă în economia naţională şi care efectuează în mod curent transporturi internaţionale de bunuri, cu consecinţa afectării negative a bugetului general consolidat al statului prin acumularea de datorii ca urmare a dificultăţii privind plata la termen a obligaţiilor fiscale,
în scopul corelării corecte a unor termene privind intrarea în vigoare a unor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
în vederea armonizării excepţiilor aplicabilităţii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024, ţinând cont de prevederile legislative privind ajutorul de stat,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) În facturile emise pentru operaţiunile realizate în baza unor contracte de achiziţii publice, de achiziţii sectoriale, de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii, precum şi, după caz, contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii se înscriu, în mod obligatoriu, codurile CPV corespunzătoare prevăzute în nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice, adoptat prin Regulamentul (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achiziţiile publice (CPV)."
2. La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) În relaţia comercială B2B, între persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform titlului VII «Taxa pe valoarea adăugată» din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, emitentul facturii electronice are obligaţia de transmitere a acesteia către destinatar utilizând sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac excepţie bonurile fiscale emise în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate, în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) şi (21) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi facturile emise pentru livrări intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoană impozabilă stabilită în România comunică un cod de înregistrare în scopuri de TVA din alt stat membru."
3. La articolul 10^1, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform titlului VII «Taxa pe valoarea adăugată» din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate în relaţia B2C, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. n^1), au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. Fac excepţie bonurile fiscale emise în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate, în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) şi (21) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Livrările de bunuri/Prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care nu se identifică în relaţia cu furnizorul/ prestatorul prin niciun cod de identificare fiscală sau optează să se identifice prin codul numeric personal se consideră efectuate în relaţia B2C. Dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin niciun cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului."
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2024 privind unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific, precum şi alte măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 iunie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 5, alineatul (10) va avea următorul cuprins:
"(10) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 iulie 2025."
2. La articolul 16, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Prevederile art. 5 alin. (8)-(10), art. 7 şi art. 8 intră în vigoare la data de 1 iulie 2025"
ART. III
La articolul 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, alineatele (1^2)-(1^4) se abrogă.
ART. IV
Persoanele impozabile în sensul art. 269 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care efectuează achiziţii pentru care au dedus TVA, în scopul realizării unor obiective de investiţii din cadrul unor programe de interes public sau social, finanţate din fonduri publice, pe care, ulterior recepţiei, le predau cu titlu gratuit beneficiarului obiectivului de investiţii pe bază de protocol, trebuie să emită o autofactură conform art. 319 alin. (8) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. V
În sensul prevederilor art. 20 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră, Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate este autoritatea competentă să reprezinte România şi să semneze orice acte necesare în cadrul procedurii comune de achiziţii publice între Comisia Europeană şi statele membre, a platformei centrale comune declaranţilor autorizaţi în cadrul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră.
ART. VI
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 40^2 alineatul (7^1), partea introductivă şi litera b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(7^1) Pentru aplicarea plafoanelor deductibile prevăzute la alin. (4), costurile totale excedentare ale îndatorării reportate se alocă tranzacţiilor/operaţiunilor efectuate cu persoane afiliate care nu finanţează achiziţia/producţia imobilizărilor în curs de execuţie/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) şi (12) sau art. 18^3 alin. (2) şi (9), respectiv cu persoane neafiliate/persoane afiliate care finanţează achiziţia/producţia imobilizărilor în curs de execuţie/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) şi (12) sau art. 18^3 alin. (2) şi (9), astfel:
..................................................................................................
b) se determină ponderea costului excedentar nededus aferent tranzacţiilor/operaţiunilor efectuate cu persoane neafiliate şi/sau cu persoane afiliate care finanţează achiziţia/ producţia imobilizărilor în curs de execuţie/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) şi (12) sau art. 18^3 alin. (2) şi (9), în costurile totale excedentare ale îndatorării nededuse, înainte de aplicarea limitei de 30%, prevăzută la alin. (1);"
2. La articolul 45, după alineatul (20) se introduc trei noi alineate, alin. (21)-(23), cu următorul cuprins:
"(21) Contribuabilii care intră sub incidenţa art. 46^1 şi art. 46^2 din titlul II^1, pe perioada aplicării acestor prevederi, sunt exceptaţi de la aplicarea prevederilor art. 18^1.
(22) În cazul grupului fiscal, prevederile art. 46^1 şi 46^2 din titlul II^1 se aplică în mod corespunzător de către membri, în funcţie de situaţia individuală.
(23) Începând cu anul fiscal 2025, respectiv anul fiscal modificat care începe în anul 2025, trimiterea la prevederile art. 18^3 alin. (2) şi (9) din cadrul art. 40^2 se consideră efectuată la prevederile art. 46^2 alin. (2) şi (7)."
3. La articolul 62, litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"m) veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile şi mobile din patrimoniul personal, altele decât câştigurile din transferul titlurilor de valoare şi/sau aurului de investiţii prevăzute la cap. V - Venituri din investiţii, precum şi altele decât cele definite la cap. IX - Venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, şi nici veniturile primite ca urmare a transmiterii prin acte pentru cauză de moarte a posesiei de fapt notate, în condiţiile legii, de autorul succesiunii în cartea funciară;"
4. La articolul 84^1, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Plătitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă au şi obligaţia de a calcula, reţine, declara şi plăti impozitul corespunzător sumelor plătite, precum şi de a elibera, la solicitarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinător legal, beneficiar de venit, un document care să ateste cuantumul impozitului pe venit reţinut şi plătit."
5. La articolul 84^1, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) şi (9), cu următorul cuprins:
"(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (3)-(6), în situaţia în care venitul brut este plătit exclusiv în natură, precum şi în cazul sumelor reprezentând garanţie utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract, proprietarul, uzufructuarul sau alt deţinător legal are obligaţia să stabilească venitul net anual prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut, precum şi să calculeze şi să plătească impozitul pe venit. Impozitul anual datorat se stabileşte prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
(9) Persoanele juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă declară veniturile prevăzute la alin. (8) în declaraţia prevăzută la art. 132 alin. (2) aferentă anului în care au fost realizate veniturile."
6. La articolul 111 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) la notarea posesiei de fapt în cartea funciară în cadrul procesului de înregistrare sistematică sau sporadică şi al intabulării ulterioare a dreptului de proprietate ca efect al notării posesiei de fapt, în condiţiile art. 13 şi 41 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;"
7. La articolul 111, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate, dezmembrămintele sale sau nuda proprietate."
8. La articolul 111, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) Prin excepţie de la alin. (4), în cazul în care valorile declarate de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate, dezmembrămintele sale sau nuda proprietate sunt inferioare valorilor minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, baza de calcul al impozitului o reprezintă:
a) valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă în cazul transferului dreptului de proprietate;
b) 20% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă, în cazul în care valoarea declarată de părţi la constituirea sau transmiterea dezmembrămintelor dreptului de proprietate este inferioară acesteia. Aceeaşi valoare se va stabili şi la stingerea pe cale convenţională sau prin consimţământul titularului acestor dezmembrăminte;
c) 80% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă, în cazul în care valoarea declarată de părţi la transmiterea nudei proprietăţi este inferioară acesteia."
9. La articolul 111, după alineatul (6) se introduc opt noi alineate, alin. (6^1)-(6^8), cu următorul cuprins:
"(6^1) În cazul veniturilor din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă, persoanele fizice beneficiare datorează impozit pentru veniturile determinate şi încasate ulterior autentificării actului notarial prin care se transferă dezmembrămintele dreptului de proprietate. Impozitul se calculează de către contribuabili, la momentul încasării venitului, prin aplicarea cotei prevăzute la alin. (1), utilizată la data autentificării actului notarial, asupra bazei de calcul egală cu venitul încasat. Impozitul astfel calculat se declară de contribuabili până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului în care a fost încasat venitul, prin depunerea la organul fiscal competent a Declaraţiei privind impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă, iar plata impozitului datorat se efectuează în cadrul aceluiaşi termen.
(6^2) În cazul persoanelor fizice care încasează venituri din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă, realizat prin hotărâre judecătorească definitivă ori prin altă procedură prevăzută de lege, impozitul datorat pentru veniturile determinate şi încasate ulterior transferului dezmembrămintelor dreptului de proprietate prin hotărâre judecătorească definitivă sau alt act juridic prevăzut de lege se calculează de contribuabili prin aplicarea cotei prevăzute la alin. (1) lit. a), asupra bazei de calcul egală cu venitul încasat, iar obligaţiile de calcul, declarare şi de plată sunt cele prevăzute la alin. (6^1).
(6^3) În cazul contribuabililor care încasează venituri din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă, ca urmare a dobândirii, prin acte între vii sau pentru cauză de moarte, a dreptului de proprietate asupra unei proprietăţi imobiliare care a făcut obiectul unui transfer al dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă, impozitul se calculează prin aplicarea cotei prevăzute la alin. (1) lit. a), asupra bazei de calcul egală cu venitul încasat, iar obligaţiile de calcul, declarare şi de plată sunt cele prevăzute la alin. (6^1).
(6^4) Prin excepţie de la prevederile alin. (6^1)-(6^3), în cazul veniturilor din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, plătitorii acestor venituri au obligaţia de a calcula, reţine, declara şi plăti impozitul corespunzător sumelor plătite.
(6^5) Plătitorii de venituri prevăzuţi la alin. (6^4) calculează impozitul prin aplicarea cotei prevăzute la alin. (6^1)-(6^3), după caz, asupra bazei de calcul egală cu venitul plătit şi îl reţin la sursă, la momentul plăţii veniturilor.
(6^6) Impozitul calculat şi reţinut potrivit prevederilor alin. (6^4) şi (6^5) reprezintă impozit final, se declară şi se plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinut.
(6^7) În situaţia prevăzută la alin. (6^4), persoanele fizice beneficiare de venit nu au obligaţia depunerii Declaraţiei privind impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă.
(6^8) Modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a Declaraţiei privind impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
10. La articolul 111, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:
"(7^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), impozitul stabilit în condiţiile alin. (6^1)-(6^5) se face integral venit la bugetul de stat."
11. La articolul 114 alineatul (2), după litera m) se introduce o nouă literă, lit. m^1), cu următorul cuprins:
"m^1) veniturile din transferul posesiei de fapt notate în cartea funciară în condiţiile art. 13 şi 41 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin acte între vii."
12. La articolul 115, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Impozitul pe venit se calculează prin reţinere la sursă la momentul acordării veniturilor de către plătitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevăzute la art. 114, cu excepţia veniturilor prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. l), m) şi m^1)."
13. La articolul 116, alineatele (1), (1^1) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Contribuabilii care realizează venituri din alte surse identificate ca fiind impozabile, altele decât cele prevăzute la art. 115 alin. (1), precum şi din cele prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. l), m) şi m^1) au obligaţia de a depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
(1^1) Contribuabilii care realizează veniturile prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k^1), pentru care venitul impozabil se stabileşte potrivit prevederilor alin. (2) lit. b), au obligaţia de a depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3), în vederea definitivării impozitului anual pe venit.
..................................................................................................
(5) Plata impozitului anual datorat se efectuează la bugetul de stat, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3), al anului următor celui de realizare a venitului."
14. La articolul 123, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Impozitul anual datorat de contribuabilii care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele pentru care este prevăzută reţinerea la sursă potrivit art. 84 şi 84^1, sau din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţele proprietate personală, precum şi de cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care determinarea venitului net anual se efectuează potrivit prevederilor art. 72^1 se stabileşte prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual."
15. La articolul 130, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^1) Prin excepţie de la alin. (2), veniturile din pensii obţinute din străinătate, altele decât pensiile administrate privat, facultative sau ocupaţionale similare drepturilor reglementate prin Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Legea nr. 1/2020, cu modificările şi completările ulterioare, se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului brut anual diminuat cu suma lunară neimpozabilă prevăzută la art. 100 alin. (1), calculată la nivelul anului.
(2^2) Prevederile alin. (2^1) se aplică şi veniturilor din pensii administrate privat, facultative sau ocupaţionale, obţinute din străinătate, similare drepturilor reglementate prin Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Legea nr. 1/2020, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care contribuabilii nu dispun de documente privind contribuţiile nete la fondurile respective."
16. La articolul 132, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile şi în cazul plătitorilor de venituri prevăzuţi la art. 84^1 alin. (9) pentru veniturile prevăzute la art. 84^1 alin. (8)."
17. La articolul 133, alineatul (24) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(24) Pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor aferente anilor fiscali anteriori anului 2024, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anii fiscali respectivi. Pierderea reportată, necompensată, precum şi pierderea fiscală înregistrată în anul fiscal 2023 reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului."
18. La articolul 133, după alineatul (30) se introduc trei noi alineate, alin. (31)-(33), cu următorul cuprins:
"(31) Pentru veniturile încasate din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate asupra proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal prevăzute la art. 111 alin. (6^1)-(6^3), după data intrării în vigoare a prevederilor art. 111 alin. (6^1)-(6^3), din contracte aflate în derulare la data intrării în vigoare a acestor prevederi sau în baza altor acte juridice, respectiv potrivit legii, obligaţiile fiscale ale contribuabililor sunt cele prevăzute la art. 111 alin. (6^1)-(6^3).
(32) Prevederile art. 111 alin. (6^4)-(6^7) sunt aplicabile şi pentru veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiţie suspensivă asupra proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, prevăzute la art. 111 alin. (6^4), plătite după data intrării în vigoare a prevederilor art. 111 alin. (6^4)-(6^7), în baza unor contracte aflate în derulare la data intrării în vigoare a acestor prevederi sau în baza altor acte juridice, respectiv potrivit legii.
(33) În cazul veniturilor încasate în cursul trimestrului IV al anului 2024 din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate asupra proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal definite potrivit art. 111 alin. (6^1)-(6^3), contribuabilii au obligaţia declarării şi plăţii impozitului datorat până la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul II al anului 2025."
19. La articolul 319 alineatul (21), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
"f) codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă."
20. La articolul 320, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În situaţiile în care se ajustează baza impozabilă conform art. 287 lit. a)-c) şi e), dacă furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corecţie prevăzută la art. 330 alin. (2), beneficiarul, persoană impozabilă sau persoană juridică neimpozabilă, obligată la plata taxei în condiţiile prevăzute la art. 307 alin. (2)-(4) şi (6) şi la art. 331, trebuie să emită o autofactură în vederea ajustării bazei de impozitare şi a taxei deductibile, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care au intervenit evenimentele prevăzute la art. 287 lit. a)-c) şi e)."
21. La articolul 345 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) în cazul furnizorilor autorizaţi de energie electrică sau de gaz natural, termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc facturarea către consumatorul final. În cazul prevăzut la art. 356 alin. (1^1) şi art. 358 alin. (3), termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc autoconsumul;"
22. La articolul 348, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:
"(1^1) Destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat are obligaţia constituirii unei garanţii de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantităţii de produse accizabile pe care intenţionează să o primească, sub forma prevăzută la alin. (1). În situaţia în care organele competente constată indiciile săvârşirii unei infracţiuni şi evaluează prejudiciul, operatorul economic are obligaţia de a reîntregi garanţia la nivelul prejudiciului, cu excepţia situaţiei în care garanţia este îndestulătoare.
(1^2) Regulile referitoare la constituirea, actualizarea şi eliberarea garanţiei prevăzute la alin. (1^1) se stabilesc prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române. Garanţia poate fi eliberată numai după verificarea de către organele fiscale competente a îndeplinirii de către operatorul economic a tuturor obligaţiilor legale privind evidenţierea, declararea şi plata obligaţiilor fiscale administrate de A.N.A.F.
(1^3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în situaţia în care destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat înregistrează obligaţii fiscale restante administrate de A.N.A.F. cu mai mult de 5 zile faţă de termenul legal de plată, garanţia se extinde şi asupra acestor obligaţii de drept şi fără nicio altă formalitate."
23. La articolul 356, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) O entitate care produce gaz natural pentru uz propriu este considerată, în sensul aplicării alin. (1), atât producător, cât şi consumator final."
24. La articolul 375, după alineatul (1) se introduc şase noi alineate, alin. (1^1)-(1^6), cu următorul cuprins:
"(1^1) Pe lângă obligaţiile prevăzute la alin. (1), destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat are obligaţia depunerii la autoritatea competentă a unei declaraţii pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenţionează să o primească şi să garanteze plata accizelor conform art. 348 alin. (1^1). Modelul şi conţinutul declaraţiei şi modalitatea de declarare se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(1^2) Cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantităţii de produse accizabile înscrise în declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (1^1), destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat are obligaţia de a înştiinţa autoritatea competentă cu privire la acest fapt.
(1^3) Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării destinatarilor înregistraţi care prezintă risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române.
(1^4) Operatorii economici, care în urma evaluării riscului fiscal în baza ordinului prevăzut la alin. (1^3) prezintă risc fiscal ridicat, se notifică de către autoritatea vamală competentă în vederea respectării prevederilor alin. (1^1) şi (1^2) şi ale art. 348 alin. (1^1).
(1^5) În cazul în care autoritatea competentă constată că pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaraţii pe propria răspundere conform alin. (1^1) operatorul economic nu a înregistrat obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanţiei şi a fost începută procedura de executare silită, operatorul economic se consideră că nu mai prezintă risc fiscal ridicat în sensul alin. (1^3).
(1^6) Activitatea de monitorizare şi control al activităţii desfăşurate de destinatarii înregistraţi care prezintă risc fiscal ridicat se stabileşte prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române."
25. La articolul 377, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. b), la propunerea organelor de control, autoritatea competentă revocă autorizaţia de destinatar înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în următoarele situaţii:
a) atunci când titularul acesteia nu respectă prevederile art. 348 alin. (1^1) şi art. 375 alin. (1^1) şi (1^2);
b) atunci când titularul acesteia depăşeşte cantitatea de produse accizabile înscrisă în declaraţia prevăzută la art. 375 alin. (1^1).
(1^2) Decizia prin care autoritatea competentă a hotărât revocarea autorizaţiei de destinatar înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat se comunică deţinătorului autorizaţiei. Comunicarea se realizează prin remitere la domiciliul fiscal al destinatarului înregistrat care prezintă risc fiscal potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal nu este găsit la domiciliul fiscal se afişează pe uşa acestuia o înştiinţare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi decizia se consideră comunicată la data afişării înştiinţării.“"
26. La articolul 412, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8) În sensul prezentului articol, neregulă înseamnă o situaţie apărută în cursul unei deplasări a produselor accizabile în regim suspensiv de accize, diferită de aceea prevăzută la art. 340 alin. (10) şi (11), din cauza căreia o deplasare sau un segment dintr-o deplasare a unor produse accizabile nu s-a încheiat conform art. 401 alin. (8)."
27. La articolul 435, după alineatul (3) se introduc treisprezece noi alineate, alin. (3^1)-(3^13), cu următorul cuprins:
"(3^1) Operatorii economici care sunt înregistraţi la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat şi produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat şi biocombustibili, care prezintă risc fiscal ridicat şi care deţin şi doresc să comercializeze produsele accizabile care se află în cadrul unui antrepozit fiscal aparţinând unei terţe persoane, au obligaţia depunerii la autoritatea competentă a unei declaraţii pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenţionează să o elibereze pentru consum. Modelul şi conţinutul declaraţiei şi modalitatea de declarare se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(3^2) Operatorii prevăzuţi la alin. (3^1) au obligaţia să constituie o garanţie de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantităţii de produse accizabile pe care intenţionează să o elibereze pentru consum, sub forma prevăzută la art. 348 alin. (1). În situaţia în care organele competente constată indiciile săvârşirii unei infracţiuni şi evaluează prejudiciul, operatorul economic are obligaţia de a reîntregi garanţia la nivelul prejudiciului, cu excepţia situaţiei în care garanţia este îndestulătoare.
(3^3) Cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantităţii de produse accizabile înscrise în declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (3^1), operatorul economic care este înregistrat la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat şi produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat şi biocombustibili, care prezintă risc fiscal ridicat şi care comercializează produsele accizabile care se află în cadrul unui antrepozit fiscal, are obligaţia de a înştiinţa autoritatea competentă cu privire la acest fapt.
(3^4) Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării destinatarilor înregistraţi care prezintă risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române.
(3^5) Operatorii economici, care în urma evaluării riscului fiscal în baza ordinului prevăzut la alin. (3^4) prezintă risc fiscal ridicat, se notifică de către autoritatea vamală competentă în vederea respectării prevederilor alin. (3^1)-(3^3).
(3^6) Regulile referitoare la constituirea, actualizarea şi eliberarea garanţiei prevăzute la alin. (3^2) se stabilesc prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române. Garanţia poate fi eliberată numai după verificarea de către organele fiscale competente a îndeplinirii de către operatorul economic a tuturor obligaţiilor legale privind evidenţierea, declararea şi plata obligaţiilor fiscale administrate de A.N.A.F.
(3^7) În situaţia în care operatorii economici prevăzuţi la alin. (3^1) înregistrează obligaţii fiscale restante administrate de A.N.A.F. cu mai mult de 5 zile faţă de termenul legal de plată, garanţia se extinde şi asupra acestor obligaţii de drept şi fără nicio altă formalitate.
(3^8) În cazul în care autoritatea competentă constată că pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaraţii pe propria răspundere conform alin. (3^1) operatorul economic nu a înregistrat obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanţiei şi a fost începută procedura de executare silită, operatorul economic se consideră că nu mai prezintă risc fiscal ridicat în sensul alin. (3^4).
(3^9) Activitatea de monitorizare şi control al activităţii desfăşurate de operatorii economici prevăzuţi la alin. (3^1) se stabileşte prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române.
(3^10) La propunerea organelor de control, autoritatea competentă revocă documentul care atestă înregistrarea la autoritatea competentă conform alin. (3), în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în următoarele situaţii:
a) atunci când titularul acestuia nu respectă prevederile alin. (3^1)-(3^3);
b) atunci când titularul acestuia depăşeşte cantitatea de produse accizabile înscrisă în declaraţia prevăzută la alin. (3^1).
(3^11) Decizia prin care autoritatea competentă a hotărât revocarea documentului care atestă înregistrarea la autoritatea competentă se comunică operatorului economic. Comunicarea se realizează prin remitere la domiciliul fiscal al operatorului economic prevăzut la alin. (3^1) potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care operatorul economic prevăzut la alin. (3^1) nu este găsit la domiciliul fiscal se afişează pe uşa acestuia o înştiinţare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi decizia se consideră comunicată la data afişării înştiinţării.
(3^12) Operatorul economic prevăzut la alin. (3^1) nemulţumit poate contesta decizia de revocare a documentului care atestă înregistrarea la autoritatea competentă, la structura cu atribuţii de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor - aparat central, potrivit legislaţiei privind contenciosul administrativ.
(3^13) Contestarea deciziei de revocare a documentului care atestă înregistrarea la autoritatea competentă nu suspendă efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluţionării contestaţiei în procedură administrativă."
28. La articolul 449 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. g^1), cu următorul cuprins:
"g^1) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 375 alin. (1^1) şi (1^2) şi art. 435 alin. (3^1)-(3^3);"
29. La articolul 449 alineatul (3), după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins:
"a^1) confiscarea produselor, iar, în situaţia când acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din această vânzare, în cazurile prevăzute la lit. g^1);"
30. La articolul 452 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) nerespectarea prevederilor art. 345 alin. (3)-(3^3) şi (3^5);"
31. La articolul 452, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) După constatarea faptelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-e), g) şi i), organul de control competent dispune oprirea activităţii, sigilarea instalaţiei în conformitate cu procedurile tehnologice de închidere a instalaţiei şi înaintează actul de control autorităţii competente care a emis autorizaţia, cu propunerea de suspendare a autorizaţiei de antrepozit fiscal sau de revocare a autorizaţiei de destinatar înregistrat, după caz."
ART. VII
(1) Prevederile art. VI intră în vigoare la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor pct. 19, 30 şi 31 care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
(2) Prevederile art. VI pct. 9, referitoare la dispoziţiile art. 111 alin. (6^4)-(6^7), şi ale pct. 18, referitoare la dispoziţiile art. 133 alin. (32), se aplică veniturilor plătite începând cu data de 1 ianuarie 2025.
(3) Prevederile art. VI pct. 22, 24, 25 şi 27-29 se aplică de la data de 1 februarie 2025.
ART. VIII
(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se emite ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prevăzut la art. 111 alin. (6^8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se emit ordinele comune ale preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi preşedintelui Autorităţii Vamale Române, prevăzute la art. 348 alin. (1^2), art. 375 alin. (1^3) şi alin. (1^6), art. 435 alin. (3^4), alin. (3^6) şi alin. (3^9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se emit ordinele preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prevăzute la art. 375 alin. (1^1) şi art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. IX
(1) În situaţia în care veniturile realizate de persoanele fizice din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, au fost încasate în avans, până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv şi sunt aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, proprietarii, uzufructuarii sau alţi deţinători legali au obligaţia stabilirii impozitului pe venit prin completarea declaraţiei prevăzute la art. 122 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi aplică următoarele reguli:
a) venitul brut reprezintă totalitatea sumelor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părţi, primite în avans, pentru fiecare an fiscal corespunzător perioadei contractuale;
b) venitul net anual se stabileşte prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut;
c) impozitul pe venit se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual şi se plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an fiscal următor celui pentru care a fost încasat venitul;
d) completează şi depun declaraţia prevăzută la art. 122 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an fiscal următor celui pentru care a fost încasat venitul.
(2) La încadrarea în plafoanele anuale, prevăzute la art. 170 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, încasate de proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal în avans, până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, şi aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, se ia în calcul venitul net stabilit potrivit alin. (1) corespunzător fiecărui an fiscal pentru care a fost încasat venitul.
ART. X
Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate, lunar se întocmeşte balanţa de verificare."
2. La articolul 28, alineatele (9) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(9) Instituţiile publice întocmesc situaţii financiare trimestriale şi anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finanţelor, şi se păstrează timp de 10 ani.
(10) Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează de către reprezentantul legal, precum şi de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, angajată potrivit legii."
3. La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1)-(3) depun un exemplar al situaţiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, după cum urmează:
a) societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European, până la data de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare;
b) celelalte persoane juridice, până la data de 30 aprilie inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare."
4. La articolul 36, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care datele prevăzute la alin. (1) sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
(1^2) Entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic depun situaţiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exerciţiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situaţii financiare anuale.
(1^3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1^2) entităţile prevăzute la art. 36 alin. (1) lit. b), care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea depun situaţiile financiare anuale în termen de 120 de zile calendaristice de la încheierea exerciţiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situaţii financiare anuale.
(1^4) În cazul în care termenele prevăzute la alin. (1^2) şi (1^3) corespund unor zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora."
5. La articolul 36, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
"(11) Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situaţiilor financiare, rapoartele de situaţii financiare, notele, precum şi alte documente care însoţesc situaţiile financiare la instituţiile publice se transmit exclusiv în format electronic."
6. Articolul 37 se modifică şi avea următorul cuprins:
"ART. 37
(1) Pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al statului, Ministerul Finanţelor poate solicita persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1)-(4) să depună, până la data de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare, o raportare contabilă anuală, al cărei conţinut se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor. În cazul în care data de 31 mai este nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acesteia.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se aplică şi în cazul raportărilor contabile anuale depuse de entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic."
7. În cuprinsul legii, sintagma „unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor“ se înlocuieşte cu formularea „Agenţia Naţională de Administrare Fiscală“.
ART. XI
(1) Începând cu exerciţiul financiar al anului 2025, situaţiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificaţiilor publicate pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) Entităţile care au ales un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile alin. (1) începând cu situaţiile financiare anuale corespunzătoare primului exerciţiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.
ART. XII
(1) Se autorizează Ministerul Finanţelor să modifice volumul şi structura veniturilor şi soldul bugetului de stat prin diminuarea sumelor la capitolul 38.01 „Venituri suplimentare încasate din digitalizare“, subcapitolul 38.01.01 „Venituri suplimentare încasate în Contul Naţional pentru Evidenţierea Veniturilor din Digitalizare“.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. b) şi art. 26 alin. (5) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 2 şi ale anexei nr. 2 din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, cu sumele diminuate potrivit alin. (1) se pot depăşi, după caz, plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, plafoanele nominale ale soldului bugetului general consolidat, soldului bugetului de stat, precum şi plafonul soldului primar al bugetului general consolidat, stabilite prin Legea nr. 417/2023 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare.
ART. XIII
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 963 din 25 septembrie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
"ART. 28
Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. b) şi ale art. 26 alin. (5) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 3 alin. (7) din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, plafonul soldului primar al bugetului general consolidat este de minus 114.572,2 milioane lei."
2. Articolul 29 va avea următorul cuprins:
"ART. 29
Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. a)-d), art. 17 alin. (2), art. 24 şi art. 26 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 2, art. 3 alin. (1), (5) şi (6) şi art. 5 din Legea nr. 417/2023:
a) plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, este în anul 2024 de minus 7,9% în termeni ESA;
b) plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, este de 9,4% în anul 2024;
c) pentru anul 2024, plafonul nominal al cheltuielilor totale, exclusiv asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori, pentru bugetul general consolidat este de 685.162,6 milioane lei, pentru bugetul de stat este de 404.338,8 milioane lei, pentru bugetul general centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale este de 144.775,4 milioane lei, pentru bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate este de 73.869,6 milioane lei, pentru bugetul instituţiilor/activităţilor finanţate integral şi/sau parţial din venituri proprii este de 53.251,8 milioane lei, iar pentru suma altor bugete componente ale bugetului general consolidat este de 24.719,4 milioane lei;
d) pentru anul 2024, plafonul nominal al cheltuielilor de personal din bugetul general consolidat este de 165.847,4 milioane lei, pentru bugetul de stat este de 90.326,0 milioane lei, pentru bugetul general centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale este de 47.095,0 milioane lei, pentru bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate este de 497,0 milioane lei şi pentru bugetul instituţiilor/activităţilor finanţate integral şi/sau parţial din venituri proprii este de 26.172,5 milioane lei;
e) pentru anul 2024, plafonul nominal al soldului bugetului general consolidat este de minus 151.796,4 milioane lei şi al soldului bugetului de stat este de minus 161.357,9 milioane lei;
f) plafonul privind datoria publică, conform metodologiei Uniunii Europene, pentru sfârşitul anului 2024, este de 54,5% din produsul intern brut."
ART. XIV
La articolul II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 14 mai 2024, cu modificările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Se autorizează Ministerul Finanţelor să modifice volumul şi structura veniturilor şi soldul bugetului de stat cu sumele aferente articolelor/alineatelor bugetare «Finanţarea externă nerambursabilă» şi «Fonduri europene nerambursabile» cedate conform alin. (1)."
ART. XV
La articolul XXXVI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Se autorizează Ministerul Finanţelor să modifice volumul şi structura veniturilor şi soldului bugetului de stat cu sumele aferente articolelor/alineatelor bugetare «Finanţarea externă nerambursabilă» şi «Fonduri europene nerambursabile» cedate conform alin. (1)."
ART. XVI
La articolul II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1074 din 25 octombrie 2024, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Solicitările de angajamente noi sau de modificare a condiţiilor iniţiale de acordare a unor angajamente existente destinate susţinerii domeniilor menţionate la alin. (2), care au fost înregistrate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se află în curs de analiză/implementare, vor fi soluţionate de către Exim Banca Românească - S.A. conform reglementărilor interne aplicabile în vigoare la data înregistrării solicitării, cu excepţia celor care privesc speţe de ajutor de stat."
ART. XVII
La articolul 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024 pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul agricol octombrie 2023-septembrie 2024 şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 29 ianuarie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă nu sunt aplicabile pentru contractele de credit garantate în numele şi contul statului în cadrul programelor guvernamentale şi schemelor de ajutor de stat asociate acestora aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, aprobată cu modificări prin Legea nr. 152/2023, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru finanţările acordate, respectiv creditele garantate de Exim Banca Românească în numele şi contul statului în cadrul schemelor cu componentă de ajutor de stat administrate de Exim Banca Românească în numele şi contul statului."
ART. XVIII
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 19 septembrie 2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (2^1) se introduce un nou alineat, alin. (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^2) Ministerul Finanţelor asigură reprezentarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi a structurilor subordonate acesteia în toate litigiile judiciare derulate în faţa instanţelor naţionale din state membre ale Uniunii Europene sau ţări terţe."
2. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) se aplică pentru un număr de maximum 20 de persoane de specialitate juridică din cadrul Ministerului Finanţelor, 7 persoane din cadrul Secretariatului General al Guvernului şi 5 persoane din cadrul Ministerului Justiţiei."
ART. XIX
(1) Dispoziţiile art. 1 alin. (2^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică atât pentru procedurile judiciare în desfăşurare, cât şi pentru cele viitoare.
(2) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi structurile subordonate acesteia au obligaţia de a transmite Ministerului Finanţelor toate documentele pe care le deţin în legătură cu procedurile judiciare derulate în faţa unor instanţe naţionale din state membre ale Uniunii Europene sau ţări terţe.
ART. XX
La articolul LXXV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru utilizatorii prevăzuţi la art. 8^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022, cu modificările şi completările ulterioare, care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizării transportului internaţional de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 31 martie 2025 şi se aplică pentru faptele săvârşite şi constatate începând cu această dată."
ART. XXI
Prin derogare de la prevederile art. XXII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prevederile art. I pct. 1, 6 şi 15 din acest act normativ intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. XXII
La articolul XXVII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) cheltuielile necesare organizării şi desfăşurării alegerilor din anul 2024."
ART. XXIII
(1) Instituţiile publice şi entităţile cu capital majoritar sau integral de stat, cu excepţia instituţiilor de credit, pot efectua operaţiuni şi servicii financiare cu disponibilul bănesc în lei sau valută, inclusiv prin efectuarea de schimburi valutare şi plasamente sau depozite la instituţii de credit, indiferent de nivelul veniturilor astfel obţinute.
(2) În cazul entităţilor cu capital majoritar sau integral de stat, efectuarea operaţiunilor şi serviciilor financiare prevăzute la alin. (1) se face pe baza aprobării adunării generale a acţionarilor.
(3) Deciziile ordonatorilor de credite, pentru operaţiuni şi servicii financiare cu disponibilităţi băneşti în lei sau valută, luate în mod direct sau ca reprezentanţi ai autorităţilor tutelare reprezintă decizii de oportunitate şi nu pot face obiectul controlului altor autorităţi.
(4) Cheltuielile de orice natură pentru operaţiunile şi serviciile financiare cu disponibilul bănesc în lei sau valută se suportă din veniturile aferente valorificării acestor disponibilităţi băneşti, eventuale diferenţe de cost neacoperite se suportă din bugetul Trezoreriei Statului.
(5) Solicitările pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) şi (2) pot fi iniţiate la solicitarea Ministerului Finanţelor în mod justificat.
ART. XXIV
La articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2023 privind transferul reţelei sanitare a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii către alte ministere şi instituţii cu reţele sanitare proprii, aşa cum sunt reglementate la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 25 mai 2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 429/2023, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2^1) se introduce un nou alineat, alin. (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Educaţiei şi autorităţile publice pot cuprinde în buget sumele necesare achitării arieratelor şi a obligaţiilor către bugetul general consolidat stabilite în sarcina unităţilor sanitare prevăzute la art. 1 alin. (1)."
ART. XXV
Prevederile art. I pct. 1 şi 2 şi art. III din prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 4 decembrie 2024.
Nr. 138.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: