Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 137 din 27 noiembrie 2024  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 137 din 27 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1215 din 3 decembrie 2024
    Având în vedere că, în calitatea sa de stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, României îi revine sarcina de a transpune şi implementa directivele emise de Uniunea Europeană, în scopul transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022,
    în vederea realizării unei abordări armonizate a auditului statutar la nivelul Uniunii Europene,
    pentru asigurarea conformităţii auditului statutar din România cu cerinţele directivelor europene, prin revizuirea permanentă a legislaţiei în domeniu, precum şi pentru crearea unui sistem de supraveghere în interes public pentru auditorii statutari şi firmele de audit în baza principiilor europene,
    având în vedere că prevederile art. 4 din directivă, referitoare la Regulamentul (UE) nr. 537/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE, se aplică exerciţiilor financiare care încep la 1 ianuarie 2024 sau după această dată,
    ţinând cont de faptul că transpunerea prevederilor art. 3 din Directiva (UE) 2022/2.464 este obligatorie şi trebuie realizată conform termenului stabilit, precum şi de faptul că unele prevederi ale Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare, necesită unele modificări şi completări,
    în vederea evitării unor sincope în aplicarea normelor europene privind efectuarea activităţii de audit statutar, precum şi a desfăşurării, în condiţii optime, a activităţii Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar,
    luând în considerare oportunitatea transpunerii unor opţiuni prevăzute de Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului, care nu au fost preluate prin alte acte normative emise, precum şi necesitatea modificării şi/sau completării unor prevederi actuale ale Legii nr. 162/2017, cu modificările ulterioare, rezultate în urma constatărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, care au ca scop îmbunătăţirea sau clarificarea unor aspecte,
    având în vedere importanţa calităţii informaţiilor furnizate de entităţi, atât a celor financiare, cât şi a celor privind durabilitatea, precum şi necesitatea creşterii încrederii utilizatorilor în informaţiile respective,
    ţinând cont de utilitatea pentru instituţiile statului a raportării unor informaţii financiare corecte,
    luând în considerare riscurile cu care se pot confrunta entităţile vizate de cerinţele directivei în contextul aprobării situaţiilor financiare anuale, având în vedere asigurarea raportării privind durabilitatea,
    având în vedere faptul că transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi trebuia realizată până la 6 iulie 2024, Comisia Europeană a transmis autorităţilor române scrisoarea de punere în întârziere privind Cauza 2024/0247, stabilind un termen de răspuns din partea statului român pentru faza precontencioasă, data de 26 noiembrie 2024.
    În condiţiile în care în urma primirii răspunsului Comisia Europeană ar putea aprecia că dreptul Uniunii Europene nu este respectat prin netranspunerea integrală a Directivei (UE) 2022/2.464, aceasta poate sesiza Curtea de Justiţie a Uniunii Europene pentru a stabili existenţa unei încălcări a dreptului Uniunii Europene.
    Întrucât autorităţile române au solicitat Comisiei Europene prelungirea termenului de răspuns cu încă două luni, respectiv data de 26 ianuarie 2025, dată până la care autorităţile române trebuie să trimită Comisiei Europene un răspuns detaliat, prin care să comunice finalizarea transpunerii prevederilor Directivei (UE) 2022/2.464 şi notificarea măsurilor de transpunere, pentru a evita aplicarea de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, la propunerea Comisiei Europene, de sancţiuni pecuniare semnificative constituite dintr-o sumă forfetară şi/sau penalităţi cu titlu cominatoriu pentru neimplementarea în dreptul intern a prevederilor Directivei (UE) 2022/2.464, într-o etapă ulterioară a procedurii de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor,
    pentru a preveni consecinţele negative ale nepromovării în regim de urgenţă a prezentului act normativ, având în vedere dispoziţiile art. 5 „Transpunere“ din Directiva (UE) 2022/2.464, care prevăd că statele membre adoptă şi publică dispoziţiile necesare pentru a se conforma directivei până la 6 iulie 2024,
    având în vedere că unităţile administrativ-teritoriale administrează un număr semnificativ de contribuabili persoane fizice şi ţinând cont de faptul că termenul de depunere a notificărilor privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, a fost 25 noiembrie 2024 inclusiv, se impune prelungirea acestui termen până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv.
    Având în vedere faptul că organizaţiile colective autorizate să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului în domeniul echipamentelor electrice şi electronice (EEE) şi al deşeurilor de echipamente electrice şi electronice (DEEE) nu se pot conforma în timp util cu noile prevederi legale din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 127/2024, se impun modificarea şi completarea acestui act normativ.
    Ţinând cont că Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor emite acte de reglementare în domeniile sale de activitate, potrivit prevederilor legale, respectiv acte normative care creează cadrul necesar şi predictibil inclusiv pentru mediul privat, în sensul stimulării performanţei, concurenţei echitabile, evitând astfel impedimentele din calea unei bune funcţionări a pieţei interne,
    având în vedere că deşeurile de echipamente electrice şi electronice reprezintă unul dintre domeniile importante care trebuie reglementat, iar prin neadoptarea măsurilor stabilite prin prezentul act normativ sunt afectate interesele şi obiectivele politicii de mediu privind conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, precum şi a sănătăţii umane,
    întrucât consecinţele imediate pe care le-ar putea avea nerespectarea termenului de 1 ianuarie 2025 pentru producătorii de echipamente electrice şi electronice sunt reprezentate de imposibilitatea acestora de a atinge obiectivele de colectare şi reciclare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 548 din 12 iulie 2017, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Prezentul titlu reglementează auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, întocmite potrivit legii contabilităţii şi reglementărilor contabile aplicabile, precum şi asigurarea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea."

    2. La articolul 2, punctele 2-4, 6, 11, 12 şi 14 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "2. auditor al grupului înseamnă auditorul financiar sau firma de audit care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare anuale consolidate sau, după caz, asigurarea raportării consolidate privind durabilitatea;
3. auditor dintr-o ţară terţă înseamnă o persoană fizică ce nu este înregistrată ca auditor financiar în România ca urmare a autorizării în conformitate cu art. 3 şi 66 sau în alt stat membru al Uniunii Europene/Spaţiului Economic European şi care efectuează auditul situaţiilor financiare anuale sau consolidate sau, după caz, asigurarea raportării privind durabilitatea a unei societăţi înregistrate într-o ţară terţă;
4. auditor financiar este persoana fizică, autorizată în conformitate cu prevederile prezentei legi de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar să efectueze audit financiar şi, după caz, asigurarea raportării privind durabilitatea;
    ..................................................................................................
6. autoritate competentă înseamnă Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS, în calitate de autoritate de reglementare în domeniul auditului statutar, al asigurării raportării privind durabilitatea şi de supraveghere a auditorilor financiari şi a firmelor de audit. Prin referinţa la «autoritate competentă» din orice articol se înţelege o trimitere la ASPAAS sau la orice altă autoritate competentă dintr-un alt stat membru responsabilă pentru funcţiile, sarcinile sau atribuţiile prevăzute la articolul respectiv, după caz;
    ..................................................................................................
11. entitate de audit dintr-o ţară terţă înseamnă o entitate, indiferent de forma sa juridică, care nu este înregistrată ca firmă de audit în România ca urmare a autorizării în conformitate cu art. 3 sau în alt stat membru al Uniunii Europene/Spaţiului Economic European şi care efectuează auditul situaţiilor financiare anuale sau consolidate sau, după caz, asigurarea raportării privind durabilitatea a unei societăţi înregistrate într-o ţară terţă;
12. entităţi de interes public înseamnă:
    a) societăţile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată;
    b) instituţiile de credit;
    c) societăţile de asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare;
    d) entităţile desemnate drept entităţi de interes public prin legislaţia naţională.
    ..................................................................................................
14. firma de audit este persoana juridică sau orice altă entitate, indiferent de forma juridică a acesteia, care este autorizată în conformitate cu prevederile prezentei legi de către ASPAAS să efectueze audit financiar şi, după caz, asigurarea raportării privind durabilitatea;"

    3. La articolul 2, după punctul 17 se introduce un nou punct, pct. 17^1, cu următorul cuprins:
    "17^1. partener-cheie în materie de durabilitate înseamnă:
    a) auditorul financiar desemnat de o firmă de audit pentru o anumită misiune de asigurare referitoare la raportarea privind durabilitatea ca fiind principalul responsabil de efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea în numele firmei de audit; sau
    b) în cazul asigurării raportării consolidate privind durabilitatea, auditorul financiar care este desemnat de o firmă de audit ca fiind responsabilul principal pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea la nivelul grupului şi auditorul financiar desemnat ca fiind responsabilul principal la nivelul filialelor importante sau altor structuri secundare semnificative; sau
    c) auditorul financiar care semnează raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea menţionat la art. 34^1;"

    4. La articolul 2, punctul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "18. penalitatea administrativă este o sancţiune pecuniară şi constă în obligarea la plata unei sume de bani a unui auditor financiar, a unei firme de audit, a unei entităţi de interes public, precum şi a unui membru al organului administrativ sau de conducere al acestora care a săvârşit o abatere privind încălcarea legislaţiei în domeniul auditului statutar, respectiv a legislaţiei referitoare la asigurarea raportării privind durabilitatea;"

    5. La articolul 2, după punctul 27 se introduce două noi puncte, pct. 28 şi 29, cu următorul cuprins:
    "28. raportare privind durabilitatea înseamnă raportarea privind durabilitatea, astfel cum este definită prin reglementările contabile aplicabile;
29. asigurarea raportării privind durabilitatea înseamnă îndeplinirea procedurilor care au drept rezultat opinia exprimată de auditorul financiar sau firma de audit, în conformitate cu reglementările legale în domeniu."

    6. La articolul 6, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Autorizarea unui auditor financiar sau a unei firme de audit se retrage în cazul în care:
    a) buna reputaţie a auditorului financiar sau a firmei de audit a fost serios compromisă;
    b) oricare dintre condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (5) lit. b) şi c) nu mai este îndeplinită şi trece un termen mai mare de 3 luni de la data constatării.
(3) În cazul în care autorizarea unui auditor financiar sau a unei firme de audit este retrasă din orice motiv, ASPAAS comunică acest fapt, precum şi motivele retragerii autorităţilor competente relevante ale statelor membre gazdă în care auditorul financiar sau firma de audit este, de asemenea, înregistrat(ă), în conformitate cu art. 4, art. 15 alin. (1) lit. d) şi art. 16 alin. (1) lit. i).
(4) Situaţiile în care buna reputaţie a auditorului financiar sau a firmei de audit este serios compromisă se stabilesc prin reglementari aprobate prin ordin al preşedintelui ASPAAS."

    7. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) În vederea autorizării ca auditor financiar, pe lângă condiţia de bună reputaţie prevăzută la art. 5, o persoană fizică trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele cerinţe:
    a) este licenţiată a unei instituţii de învăţământ superior sau are un nivel echivalent;
    b) a urmat un curs de instruire teoretică organizat/recunoscut de ASPAAS sau i-a fost echivalat în condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (8);
    c) a efectuat un stagiu de pregătire practică în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) sau i-a fost echivalat în condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (8);
    d) a promovat examenul de competenţă profesională, în conformitate cu art. 8 alin. (2), organizat sau recunoscut de ASPAAS."

    8. La articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Suplimentar faţă de autorizarea prevăzută la alin. (1), în vederea autorizării pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, o persoană fizică sau un auditor financiar trebuie să îndeplinească şi cerinţele specifice prevăzute la art. 8 alin. (2^1), art. 9 alin. (3), art. 11 alin. (1^1) şi la art. 13 alin. (3^1)."

    9. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) ASPAAS cooperează, pe bază de reciprocitate, în scopul obţinerii convergenţei cerinţelor prevăzute în prezentul articol, cu autorităţi competente din alte state membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic European. În situaţia în care se angajează într-o astfel de cooperare, se iau în considerare evoluţiile din domeniul auditului statutar şi al profesiei de auditor şi, în special, convergenţa deja realizată în cadrul acestei profesii. ASPAAS cooperează cu COESA şi cu autorităţile competente menţionate la art. 20 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, în măsura în care convergenţa are legătură cu auditul statutar şi cu asigurarea raportării privind durabilitatea ale entităţilor de interes public."

    10. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Pentru ca o persoană fizică sau un auditor financiar să fie autorizată/autorizat să efectueze şi asigurarea raportării privind durabilitatea, examenul de competenţă profesională trebuie să asigure şi verificarea nivelului necesar de cunoştinţe teoretice în domeniile relevante pentru asigurarea raportării privind durabilitatea prevăzute la art. 9 alin. (3), precum şi a capacităţii de a aplica în practică cunoştinţele teoretice. Examenul se susţine în formă scrisă."

    11. La articolul 9, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În vederea autorizării pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, testul de cunoştinţe teoretice menţionat la alin. (1) include, de asemenea, cel puţin următoarele domenii:
    a) cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    b) analiza privind durabilitatea;
    c) procesul de diligenţă în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    d) cerinţele legale şi standardele de asigurare pentru raportarea privind durabilitatea menţionate la art. 32^1."

    12. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    Exceptări
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 8 şi 9, titularul unei diplome de licenţă, al unei diplome universitare la nivel de master sau al unei calificări echivalente în unul ori mai multe dintre domeniile prevăzute la art. 9 este exceptat de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examenul de competenţă profesională, la disciplinele respective, în situaţia în care curricula universitară acoperă una sau mai multe dintre disciplinele prevăzute la art. 9.
    (2) Exceptarea prevăzută la alin. (1) se acordă de către ASPAAS, în baza unor acorduri sau protocoale încheiate cu instituţii de învăţământ superior naţionale sau internaţionale ori cu organisme profesionale naţionale sau internaţionale. Criteriile care stau la baza încheierii acestor acorduri sau protocoale se stabilesc prin reglementări aprobate prin ordin al preşedintelui ASPAAS."

    13. La articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Pentru ca un auditor financiar sau un stagiar să fie autorizat să efectueze şi asigurarea raportării privind durabilitatea, cel puţin opt luni din pregătirea practică menţionată la alin. (1) se desfăşoară în domeniul asigurării raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea sau al altor servicii legate de durabilitate."

    14. La articolul 11, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Sunt stagiari în activitatea de audit financiar persoanele fizice care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) sunt licenţiate sau au fost admise şi urmează cursuri la o instituţie de învăţământ superior;
    b) au o bună reputaţie conform art. 5."

    15. La articolul 11, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (4), stagiul de pregătire practică se poate echivala persoanelor fizice care dovedesc, prin documente justificative, că au fost angajate, timp de 15 ani, în activităţi profesionale care le-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul financiar-contabil şi audit, precum şi persoanelor care au calitatea de conducător de doctorat în domeniul financiar-contabil şi audit de cel puţin 5 ani."

    16. La articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) ASPAAS poate recunoaşte cursurile de formare continuă organizate de către un organism profesional naţional sau internaţional, în baza protocoalelor încheiate în acest sens."

    17. La articolul 13, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Pentru ca auditorul financiar din alt stat membru să fie autorizat să efectueze şi asigurarea raportării privind durabilitatea, testul de aptitudini are în vedere verificarea deţinerii unui nivel corespunzător de cunoştinţe privind legislaţia naţională aplicabilă, în măsura în care acestea sunt relevante pentru asigurarea raportării privind durabilitatea."

    18. La articolul 14, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) În cazuri temeinic justificate, un auditor financiar activ poate solicita suspendarea exercitării activităţii pentru o perioadă de maximum 3 ani consecutivi. Cazurile temeinic justificate se stabilesc prin ordin al preşedintelui ASPAAS. Suspendarea se menţionează în Registrul public electronic."

    19. La articolul 15, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) În Registrul public electronic se menţionează cel puţin următoarele informaţii privind auditorii financiari:
    a) numele, adresa şi numărul individual de înregistrare;
    b) după caz, denumirea, adresa, adresa paginii de internet şi numărul de înregistrare ale firmei de audit la care este angajat auditorul financiar sau cu care este asociat ca partener sau în vreun alt mod;
    c) dacă auditorul financiar este sau nu autorizat să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea;
    d) informaţii cu privire la toate celelalte înregistrări ca auditor financiar la autorităţile competente ale altor state membre şi/sau din ţări terţe, inclusiv denumirea autorităţii/autorităţilor de înregistrare şi, dacă este cazul, numărul de înregistrare;
    e) dacă înregistrarea menţionată la lit. d) se referă la auditul statutar, la asigurarea raportării privind durabilitatea sau la ambele."

    20. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Registrul public electronic indică dacă auditorii din ţări terţe menţionaţi la alin. (2) sunt înregistraţi pentru efectuarea auditului statutar, pentru asigurarea raportării privind durabilitatea sau pentru ambele."

    21. La articolul 16 alineatul (1), literele e) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "e) numele şi numărul de înregistrare ale tuturor auditorilor financiari angajaţi de firma de audit, asociaţi în calitate de parteneri sau în alt mod cu aceasta, precum şi menţiunea privind autorizarea pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea;
    ..................................................................................................
i) informaţii cu privire la toate celelalte înregistrări ca firmă de audit la autorităţile competente ale altor state membre şi ca entitate de audit în ţări terţe, inclusiv denumirea şi adresa autorităţii/autorităţilor de înregistrare şi, după caz, numerele de înregistrare şi dacă înregistrarea se referă la auditul statutar, la asigurarea raportării privind durabilitatea sau la ambele;"

    22. La articolul 16, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Registrul indică dacă entităţile de audit din ţări terţe, astfel cum sunt menţionate la alin. (2), sunt înregistrate pentru efectuarea auditului statutar, pentru asigurarea raportării privind durabilitatea sau pentru ambele."

    23. La articolul 29, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul efectuării asigurării raportării privind durabilitatea de către o firmă de audit, aceasta desemnează cel puţin un partener-cheie în materie de durabilitate, care poate fi partenerul-cheie de audit sau unul dintre partenerii-cheie de audit. Firma de audit pune la dispoziţia partenerului sau partenerilor-cheie în materie de durabilitate resurse suficiente şi personal care are competenţa şi capacităţile necesare pentru a-şi îndeplini îndatoririle în mod adecvat."

    24. La articolul 29, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Principalele criterii care determină selectarea partenerului sau partenerilor-cheie de audit şi, dacă este cazul, a partenerului/partenerilor-cheie în materie de durabilitate de către firma de audit sunt independenţa, competenţa şi capacitatea de asigurare a calităţii în materie de audit şi de asigurare a raportării privind durabilitatea.
(3) Partenerul sau partenerii-cheie de audit, respectiv partenerul/partenerii-cheie în materie de durabilitate trebuie să se implice activ în efectuarea auditului statutar, respectiv în efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea.
(4) La efectuarea auditului statutar şi, după caz, la efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, auditorul financiar trebuie să aloce suficient timp pentru misiune şi să atribuie resurse suficiente pentru a-şi îndeplini în mod adecvat sarcinile."

    25. La articolul 29 alineatul (8), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) în cazul firmelor de audit, numele partenerului sau ale partenerilor-cheie de audit şi, după caz, numele partenerului sau ale partenerilor-cheie în materie de durabilitate;
c) onorariile percepute pentru auditul statutar, onorariile percepute pentru asigurarea raportării privind durabilitatea şi onorariile percepute pentru alte servicii, pentru fiecare exerciţiu financiar."

    26. La articolul 29, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (9^1), cu următorul cuprins:
    "(9^1) Un auditor financiar sau o firmă de audit trebuie să întocmească un dosar de asigurare pentru fiecare misiune de asigurare referitoare la raportarea privind durabilitatea."

    27. La articolul 29, alineatele (10)-(12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(10) Auditorul financiar sau firma de audit trebuie să documenteze cel puţin informaţiile înregistrate în conformitate cu art. 25 din prezenta lege şi, după caz, cu art. 6-8 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, atât în ceea ce priveşte auditul statutar, cât şi în ceea ce priveşte asigurarea raportării privind durabilitatea.
(11) Auditorul financiar sau firma de audit trebuie să păstreze orice alte informaţii şi documente care prezintă importanţă pentru că stau la baza raportului de audit şi, după caz, a raportului de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea, prevăzut/e la art. 34 şi 34^1 din prezenta lege şi, după caz, la art. 10 şi 11 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, precum şi pentru monitorizarea conformităţii cu prezenta lege şi cu alte cerinţe legale referitoare la auditul statutar şi asigurarea raportării privind durabilitatea
(12) Dosarul de audit, respectiv dosarul de asigurare se închid în termen de cel mult 60 de zile de la data semnării raportului de audit şi, după caz, a raportului de asigurare a raportării privind durabilitatea, menţionat/e la art. 34, respectiv art. 34^1 din prezenta lege şi, după caz, la art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014."

    28. La articolul 29, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (12^1), cu următorul cuprins:
    "(12^1) În cazul în care acelaşi auditor financiar efectuează atât auditul statutar al situaţiilor financiare anuale, cât şi asigurarea raportării privind durabilitatea, dosarul de asigurare poate fi inclus în dosarul de audit."

    29. La articolul 29, alineatul (13) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(13) Auditorul financiar sau firma de audit trebuie să păstreze evidenţa eventualelor reclamaţii scrise cu privire la efectuarea misiunilor de audit statutar şi cu privire la efectuarea misiunilor de asigurare referitoare la raportarea privind durabilitatea."

    30. Articolul 30 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 30
    Onorariile de audit şi asigurare
    Prin ordin al preşedintelui ASPAAS se aprobă reglementări care prevăd că onorariile pentru auditul statutar şi pentru asigurarea raportării privind durabilitatea:
    a) nu sunt influenţate sau determinate de prestarea de servicii suplimentare în beneficiul entităţii care este supusă auditului statutar şi/sau asigurării raportării privind durabilitatea;
    b) nu se pot baza pe niciun fel de condiţionări, aşa cum prevede Codul etic."

    31. După articolul 31 se introduc trei noi articole, articolele 31^1-31^3, cu următorul cuprins:
    "ART. 31^1
    Etica profesională, independenţa, obiectivitatea, confidenţialitatea şi secretul profesional în ceea ce priveşte asigurarea raportării privind durabilitatea
    Cerinţele prevăzute la art. 20-27 în ceea ce priveşte auditul statutar al situaţiilor financiare se aplică întocmai şi asigurării raportării privind durabilitatea.
    ART. 31^2
    Servicii interzise care nu sunt de audit, în cazurile în care auditorul financiar sau firma de audit efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea a unei entităţi de interes public
    (1) Un auditor financiar sau o firmă de audit care efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea a unei entităţi de interes public sau orice membru al reţelei din care face parte auditorul financiar sau firma de audit nu prestează nici direct, nici indirect în beneficiul entităţii de interes public care este supusă asigurării raportării privind durabilitatea, al întreprinderii-mamă a acesteia sau al întreprinderilor controlate de aceasta pe teritoriul Uniunii Europene serviciile interzise care nu sunt de audit menţionate la art. 5 alin. (1) al doilea paragraf lit. (b), (c) şi lit. (e)-(k) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 în:
    a) perioada cuprinsă între începutul perioadei la care se referă asigurarea raportării privind durabilitatea şi emiterea raportului de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea; şi
    b) exerciţiul financiar imediat precedent perioadei menţionate la lit. a) în raport cu serviciile menţionate la art. 5 alin. (1) al doilea paragraf lit. (e) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014.
    (2) Un auditor financiar sau o firmă de audit care efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea a entităţilor de interes public şi, în cazul în care auditorul financiar sau firma de audit face parte dintr-o reţea, orice membru al unei astfel de reţele pot furniza entităţii de interes public care este supusă asigurării raportării privind durabilitatea, întreprinderii-mamă a acesteia sau întreprinderilor controlate de aceasta servicii care nu sunt de audit, altele decât serviciile interzise care nu sunt de audit menţionate la alin. (1) sau, dacă este cazul, serviciile interzise care nu sunt de audit menţionate la art. 5 alin. (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau serviciile considerate de statele membre ca reprezentând o ameninţare la adresa independenţei, astfel cum se menţionează la art. 5 alin. (2) din regulamentul respectiv, sub rezerva aprobării de către comitetul de audit, după ce acesta a evaluat în mod corespunzător ameninţările la adresa independenţei şi garanţiile aplicate în conformitate cu art. 25.
    (3) În cazul în care un membru al unei reţele din care face parte auditorul financiar sau firma de audit care efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea a unei entităţi de interes public prestează serviciile interzise care nu sunt de audit menţionate la alin. (1) în beneficiul unei întreprinderi înregistrate într-o ţară terţă şi controlate de entitatea de interes public care face obiectul asigurării raportării privind durabilitatea, auditorul financiar sau firma de audit în cauză analizează dacă serviciile prestate de membrul reţelei i-ar compromite independenţa.
    (4) În cazul în care în urma analizei prevăzute la alin. (3) auditorul financiar sau firma de audit constată că independenţa sa este afectată, acesta/aceasta ia măsuri de protecţie pentru a atenua riscurile generate de prestarea, într-o ţară terţă, a unor servicii interzise care nu sunt de audit menţionate la alin. (1). Auditorul financiar sau firma de audit poate continua efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea a entităţii de interes public numai în cazul în care poate justifica, în conformitate cu art. 25, că prestarea unor astfel de servicii nu îi influenţează raţionamentul profesional şi nici raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea.
    ART. 31^3
    Nereguli
    Art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 se aplică întocmai unui auditor financiar sau unei firme de audit care efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea a unei entităţi de interes public."

    32. După articolul 32 se introduce un nou articol, articolul 32^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 32^1
    Standarde de asigurare pentru raportarea privind durabilitatea
    (1) Auditorii financiari şi firmele de audit trebuie să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea în conformitate cu standardele de asigurare adoptate de Comisia Europeană în temeiul art. 26a alin. (3) din Directiva 2006/43/CE.
    (2) Standardele de asigurare menţionate la alin. (1) se traduc în limba română şi se publică prin grija ASPAAS.
    (3) ASPAAS poate decide aplicarea unui standard de asigurare, a unor proceduri sau cerinţe naţionale, atât timp cât Comisia Europeană nu adoptă un standard de asigurare care se referă la aceeaşi chestiune.
    (4) ASPAAS comunică Comisiei Europene standardele, procedurile sau cerinţele de asigurare aplicate potrivit alin. (3), cu cel puţin trei luni înainte de intrarea lor în vigoare."

    33. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 33
    Auditul statutar al situaţiilor financiare anuale consolidate şi asigurarea raportării consolidate privind durabilitatea
    (1) În cazul unui audit statutar al situaţiilor financiare anuale consolidate sau în cazul misiunilor de asigurare referitoare la raportarea consolidată privind durabilitatea ale unui grup de entităţi:
    a) auditorul grupului poartă deplina responsabilitate pentru raportul de audit, respectiv pentru raportul de asigurare menţionat/e la art. 34 şi 34^1 din prezenta lege şi, după caz, la art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, precum şi pentru raportul suplimentar adresat comitetului de audit, potrivit art. 11 din acelaşi regulament, dacă este cazul;
    b) auditorul grupului evaluează activitatea de audit şi/sau de asigurare efectuată de orice auditor dintr-o ţară terţă, auditor financiar, precum şi de entitatea de audit dintr-o ţară terţă sau de firma de audit, în scopul derulării auditului grupului şi/sau în scopul asigurării raportării consolidate privind durabilitatea, şi documentează natura, momentul şi dimensiunea activităţii desfăşurate de aceştia, inclusiv, dacă este cazul, revizuirea efectuată de auditorul grupului cu privire la părţile relevante ale documentaţiei de audit şi/sau documentaţiei de asigurare;
    c) auditorul grupului evaluează activitatea de audit şi/sau de asigurare efectuată de auditorul sau auditorul dintr-o ţară terţă, auditorul financiar, entitatea de audit dintr-o ţară terţă sau firma de audit, în scopul derulării auditului sau asigurării raportării consolidate privind durabilitatea, şi documentează această evaluare.
    (2) Documentaţia este întocmită şi păstrată de auditorul grupului în aşa fel încât să permită ASPAAS să revizuiască activitatea acestuia.
    (3) În sensul alin. (1) lit. c), auditorul grupului se poate baza pe rezultatele activităţii auditorului din ţara terţă, a auditorului financiar, a entităţii de audit dintr-o ţară terţă sau a firmei de audit în cauză, cu condiţia să obţină acordul acestora pentru transferul documentaţiei relevante în timpul auditului/asigurării raportării consolidate privind durabilitatea.
    (4) În cazul în care nu poate îndeplini condiţia prevăzută la alin. (1) lit. c), auditorul grupului ia măsurile adecvate şi înştiinţează ASPAAS.
    Aceste măsuri includ, dacă este cazul, efectuarea unor activităţi suplimentare de audit statutar şi/sau de asigurare la filiala în cauză, fie direct, fie prin externalizarea acestor sarcini.
    (5) În situaţia în care este supus unei inspecţii de asigurare a calităţii sau unei investigaţii privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale consolidate ale unui grup de entităţi şi/sau asigurarea raportării consolidate privind durabilitatea a unui grup de întreprinderi, auditorul grupului pune la dispoziţia ASPAAS, la cerere, documentaţia relevantă pe care o deţine cu privire la activitatea de audit şi/sau asigurare desfăşurată de auditorii dintr-o ţară terţă, de auditorii financiari, de entităţile de audit dintr-o ţară terţă sau de firmele de audit, în scopul derulării auditului grupului şi/sau asigurării raportării consolidate privind durabilitatea, inclusiv toate documentele de lucru relevante.
    (6) ASPAAS poate solicita documente suplimentare privind activitatea de audit şi/sau de asigurare desfăşurată de auditorul financiar sau de firma de audit în scopul derulării auditului grupului de la autorităţile competente relevante, în temeiul art. 58.
    (7) În cazul în care auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea a unei întreprinderi-mamă sau a unei filiale care face parte dintr-un grup de întreprinderi sunt efectuate de unul sau mai mulţi auditori sau de una sau mai multe entităţi de audit dintr-o ţară terţă, ASPAAS poate cere documente suplimentare privind activitatea de audit şi/sau de asigurare a auditorilor sau a entităţilor de audit din ţara terţă de la autorităţile competente relevante din ţările terţe pe baza acordurilor de cooperare menţionate la art. 70.
    (8) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), în cazul în care unul sau mai mulţi auditori dintr-o ţară terţă ori una sau mai multe entităţi de audit dintr-o ţară terţă cu care nu a fost încheiat un acord de cooperare a(u) efectuat auditul şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea a unei întreprinderi-mamă sau a unei filiale a unui grup de întreprinderi, auditorul grupului este de asemenea responsabil, la cererea ASPAAS, de transmiterea corespunzătoare a documentaţiei suplimentare aferente activităţii de audit şi/sau asigurare desfăşurate de auditorul sau entitatea de audit dintr-o ţară terţă, inclusiv a documentelor de lucru relevante pentru auditul şi/sau asigurarea raportării consolidate privind durabilitatea.
    (9) Pentru a asigura transmiterea documentaţiei prevăzută la alin. (8), auditorul grupului păstrează o copie a documentaţiei sau convine cu auditorul dintr-o ţară terţă sau entitatea de audit dintr-o ţară terţă să i se permită accesul nerestricţionat la această documentaţie, la cerere, sau întreprinde alte acţiuni adecvate.
    (10) În cazul în care, din motive juridice sau de altă natură, documentele de lucru privind auditul şi/sau asigurarea nu pot fi transferate dintr-o ţară terţă auditorului grupului, acesta din urmă include în documentaţia păstrată dovada că a urmat procedurile corespunzătoare pentru a obţine accesul la documentaţia de audit şi/sau asigurare, iar, dacă restricţiile nu au fost impuse de legislaţia ţării terţe în cauză, include dovezi care arată existenţa unui astfel de impediment."

    34. După articolul 34 se introduce un nou articol, articolul 34^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 34^1
    Raport de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea, denumit în continuare raport de asigurare
    (1) Auditorul financiar sau firma de audit trebuie să prezinte rezultatele asigurării raportării privind durabilitatea într-un raport de asigurare. Raportul respectiv se elaborează în conformitate cu cerinţele standardelor de asigurare adoptate de Comisia Europeană, în temeiul art. 26a alin. (3) din Directiva 2006/43/CE, sau, după caz, de ASPAAS, conform art. 32^1 alin. (3) din lege.
    (2) Raportul de asigurare prevăzut la alin. (1) se întocmeşte în scris şi trebuie să cuprindă:
    a) identificarea entităţii a cărei raportare anuală individuală sau consolidată privind durabilitatea face obiectul misiunii de asigurare, prin denumire, sediul social şi codul unic de identificare; precizarea raportării anuale individuale sau consolidate, indicarea datei şi a perioadei la care se referă, precum şi identificarea cadrului de raportare privind durabilitatea aplicat la pregătirea acesteia;
    b) descrierea ariei de aplicare a asigurării raportării privind durabilitatea care identifică, cel puţin, standardele de asigurare în conformitate cu care a fost efectuată asigurarea raportării privind durabilitatea;
    c) opinia exprimată de auditorul financiar sau firma de audit, în conformitate cu reglementările legale în domeniu.
    (3) În cazul în care asigurarea raportării privind durabilitatea a fost efectuată de mai mulţi auditori financiari sau de mai multe firme de audit, aceştia convin asupra rezultatelor asigurării raportării privind durabilitatea şi prezintă un raport comun şi o opinie comună. În caz de dezacord, fiecare auditor financiar sau firmă de audit îşi prezintă opinia într-un paragraf separat al raportului de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea şi precizează motivul dezacordului.
    (4) Raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea se semnează şi se datează de către auditorul financiar care a efectuat asigurarea raportării privind durabilitatea. În cazul în care asigurarea raportării privind durabilitatea este efectuată de o firmă de audit, raportul este semnat cel puţin de auditorul financiar care a efectuat asigurarea raportării privind durabilitatea în numele firmei de audit. În cazul în care mai mulţi auditori financiari sau mai multe firme de audit au executat în comun misiunea de asigurare, raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea se semnează de către toţi auditorii financiari sau cel puţin de către auditorii financiari care efectuează asigurarea privind durabilitatea în numele fiecărei firme de audit.
    (5) În împrejurări excepţionale, prin reglementări emise de ASPAAS, aprobate prin ordin al preşedintelui, se stabilesc condiţiile în care semnătura/semnăturile prevăzută/prevăzute la alin. (4) să nu fie divulgată/divulgate publicului, în cazul în care această divulgare ar putea duce la o ameninţare iminentă şi semnificativă la adresa securităţii unei persoane.
    (6) În cazul în care acelaşi auditor financiar sau firmă de audit efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi asigurarea raportării privind durabilitatea, raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea poate fi inclus într-o secţiune separată a raportului de audit.
    (7) Raportul de asigurare referitor la raportarea consolidată privind durabilitatea trebuie să respecte cerinţele prevăzute la alin. (1)-(6)."

    35. La articolul 35, alineatul (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În aplicarea prevederilor prezentei legi, ASPAAS efectuează inspecţiile pentru asigurarea calităţii la auditorii financiari şi firmele de audit în legătură cu activitatea de audit statutar, precum şi cea de asigurare a raportării privind durabilitatea."

    36. La articolul 35 alineatul (4), literele d), f) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) persoanele care efectuează inspecţii pentru asigurarea calităţii au o educaţie profesională corespunzătoare, experienţă relevantă în auditul statutar şi în raportarea financiară şi, după caz, în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate, precum şi formare specifică în ceea ce priveşte inspecţiile pentru asigurarea calităţii. Condiţiile prevăzute la prezenta literă se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al ASPAAS;
    ..................................................................................................
f) aria de aplicabilitate a inspecţiilor pentru asigurarea calităţii trebuie să fie susţinută de testarea adecvată a dosarelor de audit selectate şi, după caz, a dosarelor de asigurare şi să includă o evaluare a conformităţii cu standardele de audit aplicabile, cu cerinţele de independenţă aplicabile şi, după caz, cu standardele de asigurare aplicabile şi o evaluare a cantităţii şi calităţii resurselor cheltuite, a onorariilor percepute pentru audit şi pentru asigurarea raportării privind durabilitatea şi a sistemului intern de control al calităţii al firmei de audit;
    ..................................................................................................
h) inspecţiile pentru asigurarea calităţii trebuie să aibă loc pe baza unei analize a riscului şi se desfăşoară cel puţin o dată la 6 ani în cazul auditorilor financiari şi al firmelor de audit care efectuează audit statutar, astfel cum este definit la art. 2 pct. 1 şi, după caz, care efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea;"

    37. La articolul 35 alineatul (6), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) inspectorii au o educaţie profesională corespunzătoare, experienţă relevantă în auditul statutar şi în raportarea financiară şi, după caz, în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate, precum şi formare specifică în ceea ce priveşte inspecţiile pentru asigurarea calităţii;"

    38. La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) ASPAAS este responsabilă pentru instituirea şi implementarea unui sistem eficace de investigaţii şi sancţiuni pentru a detecta, a corecta şi a preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar şi a asigurării raportării privind durabilitatea."

    39. La articolul 37, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Sancţiunile aplicate auditorilor financiari şi firmelor de audit, în cazul în care auditul statutar sau asigurarea raportării privind durabilitatea nu sunt efectuate în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi, ale altor reglementări din domeniu şi, după caz, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014, trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
    ..................................................................................................
(3) În aplicarea prevederilor prezentei legi, ASPAAS emite norme şi proceduri de investigaţie aprobate prin ordin al preşedintelui ASPAAS."

    40. Articolul 39 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 39
    Măsuri de prevenţie
    (1) În cazul în care se constată nerespectarea prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014 sau ale altor reglementări incidente, ASPAAS poate emite:
    a) o notificare prin care se solicită auditorului financiar sau firmei de audit să pună capăt comportamentului respectiv şi să se abţină de la orice repetare a acestuia;
    b) o declaraţie conform căreia raportul de audit statutar nu respectă cerinţele art. 34 alin. (2) din prezenta lege sau, după caz, ale art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, care se publică pe pagina de internet a ASPAAS;
    c) o declaraţie conform căreia raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea nu respectă cerinţele art. 34^1 alin. (2) din prezenta lege, care se publică pe pagina de internet a ASPAAS.
    (2) Situaţiile în care se aplică măsurile prevăzute de prezentul articol se stabilesc prin ordin al preşedintelui ASPAAS."

    41. La articolul 40, alineatele (1)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Auditorul financiar, firmele de audit şi entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse auditului statutar, precum şi membrii organului administrativ sau de conducere al entităţilor de interes public răspund pentru săvârşirea unor abateri administrative.
(2) Abaterea administrativă constă într-o acţiune sau inacţiune prin care sunt încălcate dispoziţiile prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014, ale Codului etic al profesioniştilor contabili, ale Standardelor internaţionale de audit şi/sau ale Standardelor de asigurare, precum şi ale altor reglementări incidente, aprobate în condiţiile legii.
(3) Constatarea abaterilor administrative şi punerea în practică a procedurii administrative se realizează prin Comisia de disciplină a ASPAAS, constituită în conformitate cu prevederile art. 83.
(4) În urma derulării procedurii administrative, ASPAAS aplică auditorilor financiari/partenerului-cheie şi firmelor de audit una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni:
    a) avertisment public, în care sunt identificate persoana sancţionată şi natura încălcării, publicat pe pagina de internet a ASPAAS;
    b) penalitate administrativă cuprinsă între 2 şi 6 salarii minime brute pe economie pentru auditorii financiari, respectiv penalitate administrativă cuprinsă între 7.000 lei şi 50.000 lei pentru auditorii financiari responsabili cu efectuarea auditului statutar şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea, în numele firmei de audit;
    c) pentru firmele de audit, penalitate administrativă cuprinsă între 0,5% şi 5% din cifra de afaceri anuală totală aferentă exerciţiului financiar precedent impunerii sancţiunii, dar nu mai puţin de 10.000 lei;
    d) interdicţie temporară, de până la 3 ani, pentru auditorul financiar, firma de audit sau partenerul-cheie de audit să efectueze audituri financiare şi/sau să semneze rapoarte de audit statutar;
    e) retragerea autorizării, însoţită, în cazul persoanelor fizice, de pierderea calităţii de auditor financiar;
    f) penalitate administrativă cuprinsă între 2 şi 6 salarii minime brute pe economie pentru reprezentatul legal al firmei de audit, în cazul radierii voluntare a firmei din registrul comerţului ulterior declanşării inspecţiei sau investigaţiei;
    g) interdicţie temporară, de până la 3 ani, pentru auditorul financiar, firma de audit sau partenerul-cheie în materie de durabilitate să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea şi/sau să semneze rapoarte de asigurare referitoare la raportarea privind durabilitatea."

    42. La articolul 40, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
    "(7) În urma derulării procedurii administrative, ASPAAS aplică conducerii entităţilor ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar, membrilor organului administrativ sau de conducere al unei entităţi de interes public sau al unei firme de audit următoarele sancţiuni:
    a) penalitate administrativă cuprinsă între 50.000 şi 100.000 lei pentru încălcarea de către entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar a prevederilor art. 62 alin. (2) şi art. 65 alin. (1), (3) şi (7) din prezenta lege şi ale art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014;
    b) penalitate administrativă cuprinsă între 10.000 şi 20.000 lei pentru încălcarea de către entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar sau de către auditorii financiari sau firmele de audit, după caz, a prevederilor art. 63 alin. (3), ale art. 65 alin. (2) şi (4)-(6) şi ale art. 76;
    c) interdicţie temporară, de până la 3 ani, pentru un membru al firmei de audit sau un membru al organismului administrativ sau de conducere al unei entităţi de interes public să exercite funcţii la firme de audit sau la entităţi de interes public."

    43. La articolul 42, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Publicarea sancţiunilor şi a măsurilor, precum şi a oricărei declaraţii publice trebuie să respecte drepturile fundamentale, astfel cum sunt stabilite în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în special dreptul la respectarea vieţii private şi de familie şi dreptul la protecţia datelor cu caracter personal. ASPAAS poate decide ca această comunicare sau orice declaraţie publică să nu conţină date cu caracter personal în sensul Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)."

    44. La articolul 43, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Sumele aferente sancţiunilor prevăzute la alin. (2) lit. b), precum şi la art. 40 alin. (4) lit. b), c) şi f) şi alin. (7) lit. a) şi b) se fac venit la bugetul ASPAAS."

    45. La articolul 44, alineatele (1) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Constituie contravenţii următoarele fapte:
    a) încălcarea de către orice persoană prevăzută la art. 40 alin. (6) a interdicţiilor menţionate la respectivul articol;
    b) exercitarea activităţii de audit financiar fără viza anuală emisă de autoritatea competentă;
    c) exercitarea activităţii de audit financiar de către persoane care au promovat examenul de competenţă profesională şi nu sunt înregistrate în Registrul public electronic prevăzut la art. 14;
    d) nerespectarea termenelor de raportare de către auditorii financiari si firmele de audit;
    e) nefurnizarea de către entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar, în termenele prevăzute de ASPAAS, a informaţiilor solicitate în conformitate cu prevederile art. 76.
    ..................................................................................................
(5) Sumele provenite din amenzile contravenţionale aplicate persoanelor juridice se fac venit la bugetul de stat, iar cele aplicate persoanelor fizice se fac venit la bugetele locale."

    46. La articolul 49, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Preşedintele ASPAAS este nepractician şi posedă cunoştinţe în domenii relevante pentru auditul statutar şi pentru asigurarea raportării privind durabilitatea. Preşedintele este selectat în urma unei proceduri de numire independente şi transparente."

    47. La articolul 50, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) adoptarea standardelor de audit, a standardelor de asigurare pentru raportarea privind durabilitatea şi a standardelor de etică profesională şi de control intern de asigurare a calităţii, aplicabile auditorilor financiari şi firmelor de audit;"

    48. La articolul 52 alineatul (1), literele l) şi n) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "l) traducerea şi publicarea Standardelor internaţionale de audit, precum şi a Standardelor de asigurare pentru raportarea privind durabilitatea, potrivit prevederilor art. 32 alin. (2), respectiv ale art. 32^1 alin. (2)
    ..................................................................................................
n) efectuarea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii la auditorii financiari şi firmele de audit care efectuează audit statutar şi/sau asigurarea raportării privind durabilitatea la alte entităţi decât cele de interes public."

    49. După articolul 61 se introduce un nou articol, art. 61^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 61^1
    Acordurile de reglementare între statele membre în ceea ce priveşte asigurarea raportării privind durabilitatea
    Cerinţele prevăzute la art. 57-61 în ceea ce priveşte auditul statutar al situaţiilor financiare se aplică întocmai asigurării raportării privind durabilitatea."

    50. La articolul 62, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul numirii auditorului financiar sau a firmei de audit în scopul asigurării raportării privind durabilitatea."

    51. La articolul 62, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Se interzice orice clauză prin care se restricţionează, la anumite categorii sau liste de auditori financiari sau firme de audit, posibilitatea adunării generale a acţionarilor sau a asociaţilor entităţii auditate de a desemna în temeiul alin. (1) un anumit auditor financiar sau firmă de audit pentru a efectua auditul statutar şi, după caz, asigurarea raportării privind durabilitatea entităţii respective. Orice astfel de clauze existente sunt nule."

    52. La articolul 62, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) şi (4), cu următorul cuprins:
    "(3) Acţionarii sau asociaţii entităţilor mijlocii şi mari, astfel cum sunt definite în reglementările contabile aplicabile, care intră sub incidenţa obligaţiei de raportare privind durabilitatea, care reprezintă mai mult de 5% din drepturile de vot sau 5% din capitalul întreprinderii, acţionând individual sau colectiv, au dreptul de a prezenta un proiect de hotărâre, propus spre adoptare de adunarea generală a acţionarilor sau a asociaţilor, prin care se solicită ca o terţă parte acreditată, care nu aparţine aceleiaşi firme sau reţele de audit din care face parte auditorul financiar sau firma de audit care efectuează auditul statutar, să întocmească un raport cu privire la anumite elemente ale raportării privind durabilitatea şi că un astfel de raport este pus la dispoziţia adunării generale a acţionarilor sau a asociaţilor.
(4) Fac excepţie de la prevederile alin. (3) acţionarii sau asociaţii societăţilor ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată."

    53. Articolul 63 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 63
    Rezilierea contractelor de audit
    (1) Contractul de audit statutar sau, după caz, contractul de asigurare a raportării privind durabilitatea poate fi reziliat numai în cazul în care există motive temeinice.
    (2) Divergenţa de opinii cu privire la tratamentele contabile, la procedurile de audit sau, după caz, la procedurile de raportare sau de asigurare privind durabilitatea nu reprezintă un motiv temeinic pentru rezilierea contractului.
    (3) Entitatea auditată şi auditorul financiar sau firma de audit au obligaţia informării în scris a ASPAAS în legătură cu rezilierea contractului intervenită pe durata mandatului sau a contractului de audit statutar, în termen de 30 de zile de la data rezilierii, şi dau o explicaţie scrisă adecvată pentru motivele acestora.
    (4) Obligaţia de informare menţionată la alin. (3) se aplică şi contractelor de asigurare a raportării privind durabilitatea."

    54. La articolul 64, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) În cazul unui audit statutar la o entitate de interes public, le este permisă acţionarilor care reprezintă 5% sau mai mult din drepturile de vot sau din capitalul social, organismelor de conducere ale entităţii auditate, precum şi ASPAAS înaintarea unei plângeri către o instanţă judecătorească competentă prin care se solicită revocarea auditorului financiar sau rezilierea contractului de audit statutar cu firma de audit, dacă există motive întemeiate în acest scop."

    55. La articolul 64, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică şi asigurării raportării privind durabilitatea."

    56. La articolul 65, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Cel puţin un membru al comitetului de audit trebuie să aibă competenţe în domeniul contabilităţii şi auditului statutar."

    57. La articolul 65, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În aplicarea prevederilor alin. (3), în vederea atestării competenţelor, cel puţin un membru al comitetului de audit trebuie să fie autorizat ca auditor financiar şi înregistrat în Registrul public electronic de către autoritatea competentă din România, din alt stat membru, din Spaţiul Economic European sau din Elveţia ori să deţină experienţă de cel puţin 3 ani în audit statutar, dobândită prin participarea la misiuni de audit statutar, dovedită cu documente justificative."

    58. La articolul 65 alineatul (6), literele a)-e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) informează administratorul entităţii sau membrii consiliului de administraţie/supraveghere ai entităţii auditate cu privire la rezultatele auditului statutar şi, după caz, cu privire la rezultatele asigurării raportării privind durabilitatea şi explică în ce mod au contribuit auditul statutar şi asigurarea raportării privind durabilitatea la integritatea raportării financiare şi, respectiv, a raportării privind durabilitatea şi care a fost rolul comitetului de audit în acest proces;
b) monitorizează procesul de raportare financiară şi, după caz, de raportare privind durabilitatea, inclusiv procesul de raportare electronică, astfel cum este menţionat în reglementările contabile aplicabile şi procesul desfăşurat de întreprindere pentru a identifica informaţiile raportate în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE şi transmite recomandări sau propuneri pentru a asigura integritatea entităţii auditate;
c) monitorizează eficacitatea sistemelor utilizate de entitate pentru controlul intern al calităţii şi gestionarea riscului şi, după caz, eficacitatea auditului intern, în ceea ce priveşte raportarea financiară şi, după caz, raportarea privind durabilitatea întreprinderii, inclusiv procesul său de raportare electronică, astfel cum este menţionat în reglementările contabile aplicabile fără a încălca independenţa entităţii auditate;
d) monitorizează auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi consolidate şi, după caz, asigurarea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea, în special desfăşurarea acestuia, ţinând cont de constatările şi concluziile autorităţii competente, în conformitate cu art. 26 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014;
e) evaluează şi monitorizează independenţa auditorilor financiari sau a firmelor de audit în conformitate cu art. 21-25, 28, 29, 31^1, 31^2 şi 31^3 din prezenta lege şi cu art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 şi, în special, oportunitatea prestării unor servicii care nu sunt de audit către entitatea auditată în conformitate cu art. 5 din respectivul regulament;"

    59. La articolul 67, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) ASPAAS, în conformitate cu dispoziţiile art. 14-16, trebuie să înregistreze fiecare auditor dintr-o ţară terţă sau entitate de audit dintr-o ţară terţă în situaţia în care auditorul sau entitatea de audit respectivă transmite un raport de audit privind situaţiile financiare anuale sau consolidate ori, dacă este cazul, un raport de asigurare referitor la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea a unei entităţi înregistrate în afara Uniunii Europene, ale cărei valori mobiliare transferabile sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată din România definită la art. 4 alin. (1) pct. 21 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (reformare), cu excepţia cazului în care entitatea în cauză este un emitent exclusiv de titluri de creanţă în curs, pentru care se aplică una dintre următoarele condiţii:
    a) au fost admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată a unui stat membru, definită la art. 4 alin. (1) pct. 21 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului înainte de 31 decembrie 2010, iar valoarea lor nominală unitară la data emiterii este de minimum 50.000 euro ori, în cazul titlurilor de creanţă exprimate în altă monedă, o valoare la data emiterii echivalentă cu minimum 50.000 euro;
    b) au fost admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată a unui stat membru, definită la art. 4 alin. (1) pct. 21 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului începând cu 31 decembrie 2010, iar valoarea lor nominală unitară la data emiterii este de minimum 100.000 euro ori, în cazul titlurilor de creanţă exprimate în altă monedă, o valoare la data emiterii echivalentă cu minimum 100.000 euro."

    60. La articolul 67, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 69, rapoartele de audit asupra situaţiilor financiare anuale sau situaţiilor financiare consolidate ori, după caz, rapoartele de asigurare privind raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea, menţionate la alin. (1), emise de auditori sau de entităţi de audit din ţări terţe care nu sunt înregistrate în România, nu au efect juridic pe teritoriul ţării noastre."

    61. La articolul 68, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) În aplicarea art. 67, ASPAAS poate înregistra entităţi de audit din ţări terţe în scopul auditului situaţiilor financiare şi al asigurării raportării privind durabilitatea numai în condiţiile în care:
    a) majoritatea membrilor organului administrativ sau de conducere al entităţii de audit dintr-o ţară terţă îndeplinesc cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11;
    b) auditorul dintr-o ţară terţă care efectuează auditul în numele entităţii de audit dintr-o ţară terţă îndeplineşte cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11;
    c) auditul situaţiilor financiare anuale sau consolidate şi/sau asigurarea raportării anuale sau consolidate privind durabilitatea, menţionate la art. 67 alin. (1), se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi/sau standardele de asigurare, astfel cum se prevede la art. 32 şi/sau art. 32^1, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25, 30 şi/sau 31^1, sau cu standarde şi cerinţe echivalente;
    d) publică pe pagina sa de internet un raport anual de transparenţă care cuprinde informaţiile menţionate la art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii.
(2) ASPAAS poate înregistra un auditor dintr-o ţară terţă în scopul auditului situaţiilor financiare sau, după caz, al asigurării raportării privind durabilitatea, numai dacă acesta îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-d)."

    62. Articolul 71 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 71
    Aplicarea dispoziţiilor Regulamentului (UE) nr. 537/2014
    (1) În aplicarea prevederilor art. 20 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, ASPAAS este autoritatea competentă responsabilă cu îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 537/2014 şi cu verificarea punerii în aplicare a prevederilor acestuia.
    (2) Auditorii financiari şi firmele de audit pot presta serviciile menţionate la art. 5 alin. (1) paragraful 2 lit. a) pct. (i) şi pct. (iv)-(vii) şi la lit. f) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a)-c) din respectivul regulament.
    (3) În aplicarea prevederilor art. 17 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, durata maximă a misiunii de audit efectuate la entităţile de interes public este de 10 ani.
    (4) Prin reglementări emise de ASPAAS, aprobate prin ordin al preşedintelui, se stabilesc cerinţele specifice pe care trebuie să le îndeplinească auditorii financiari şi firmele de audit care efectuează misiuni de audit statutar la entităţi de interes public, cu scopul asigurării efectuării auditului statutar al acestor entităţi la un nivel de calitate corespunzător."

    63. La articolul 73, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) ASPAAS are sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5. Sediul ASPAAS se poate modifica, în condiţiile legii, prin ordin al preşedintelui ASPAAS, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    64. La articolul 74, litera d) se abrogă.
    65. Articolul 75 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 75
    Atribuţiile ASPAAS
    (1) Atribuţiile principale ale ASPAAS, în calitate de autoritate competentă potrivit Directivei 2006/43/CE, cu modificările şi completările ulterioare, şi prezentei legi sunt următoarele:
    a) autorizarea, suspendarea şi retragerea autorizării auditorilor financiari şi a firmelor de audit;
    b) înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic;
    c) formarea continuă a auditorilor financiari;
    d) instruirea teoretică a stagiarilor;
    e) efectuarea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii auditului statutar, respectiv a asigurării raportării privind durabilitatea;
    f) efectuarea investigaţiilor pentru a detecta, a corecta şi a preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar, respectiv a asigurării raportării privind durabilitatea, adoptarea măsurilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de prezenta lege;
    g) supravegherea şi controlul modului în care CAFR îşi exercită atribuţiile delegate conform art. 52;
    h) cooperarea cu alte autorităţi competente din România şi din alte state membre, precum şi cu alte organisme naţionale şi internaţionale de profil implicate în procesul de elaborare şi implementare a reglementărilor specifice domeniului auditului statutar, respectiv al asigurării raportării privind durabilitatea;
    i) transmiterea de informări şi răspunsuri, la solicitările Comisiei Europene, în ceea ce priveşte profesia de audit statutar şi supravegherea în interes public la nivel naţional a activităţii de audit statutar şi a asigurării raportării privind durabilitatea;
    j) emiterea reglementărilor proprii în baza şi în aplicarea prevederilor prezentei legi;
    k) adoptarea Codului etic emis de IFAC, a standardelor internaţionale de audit (ISAs) şi a standardelor de asigurare;
    l) traducerea şi revizuirea standardelor internaţionale de audit, a standardelor de asigurare, precum şi a Codului etic emis de IFAC sau supravegherea traducerii acestora.
    (2) ASPAAS îndeplineşte şi orice alte atribuţii specifice domeniului său de activitate, stabilite prin prezenta lege sau prin alte reglementări naţionale şi ale Uniunii Europene."

    66. Articolul 76 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 76
    Dreptul ASPAAS de a solicita informaţii
    (1) ASPAAS are dreptul de a solicita entităţilor ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar informaţiile pe care le consideră necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale. În conformitate cu dispoziţiile prezentei legi şi ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014, entităţile în cauză au obligaţia să răspundă cu celeritate solicitărilor ASPAAS.
    (2) ASPAAS, în exercitarea dreptului său de a solicita informaţii de la auditorii financiari, firmele de audit, entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar sau CAFR, utilizează instrumente precum raportări, chestionare, intervievări sau alte modalităţi, în funcţie de obiectivul avut în vedere.
    (3) ASPAAS are dreptul de a efectua verificări cu privire la informaţiile primite de la auditorii financiari, firmele de audit, entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar sau CAFR, pentru a constata dacă acestea corespund realităţii şi legalităţii.
    (4) ASPAAS are dreptul de a solicita oricărei instituţii şi/sau autorităţi cu atribuţii de reglementare/supraveghere a entităţilor de interes public informaţiile pe care le consideră necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale. Instituţiile în cauză trebuie să răspundă cu celeritate solicitărilor ASPAAS."

    67. La articolul 78, alineatele (3) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Consiliul superior este format din 5 membri şi are următoarea componenţă:
    a) un reprezentant al Ministerului Finanţelor;
    b) un reprezentant al Băncii Naţionale a României;
    c) un reprezentant al Autorităţii de Supraveghere Financiară;
    d) un reprezentant al Ministerului Justiţiei;
    e) un reprezentant al Camerei Auditorilor Financiari din România.
    ..................................................................................................
(7) Toţi membrii Consiliului superior trebuie să fie nepracticieni în domeniul auditului financiar şi al asigurării raportării privind durabilitatea."

    68. La articolul 80, alineatul (2) se abrogă.
    69. La articolul 81, alineatul (2) se abrogă.
    70. La articolul 81, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    "(4) În subordinea preşedintelui se organizează un cabinet care funcţionează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare."

    71. La articolul 83, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Comisia de disciplină este formată din 5 membri cu experienţă relevantă în domeniul juridic sau în domeniul auditului financiar şi are următoarea componenţă:
    a) un reprezentant al Ministerului Finanţelor;
    b) un reprezentant al Băncii Naţionale a României;
    c) un reprezentant al Autorităţii de Supraveghere Financiară;
    d) doi reprezentanţi desemnaţi de ASPAAS."

    72. La articolul 83, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Membrii Comisiei de disciplină sunt numiţi prin ordin al preşedintelui ASPAAS."

    73. La articolul 83, alineatele (6), (7), (9), (10) şi (12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(6) Organizarea, funcţionarea, atribuţiile Comisiei de disciplină, precum şi derularea procedurii administrative sunt stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a ASPAAS şi Regulamentul intern al Comisiei de disciplină, aprobat prin ordin al preşedintelui ASPAAS.
(7) Comisia de disciplină se întruneşte cel puţin săptămânal şi ori de câte ori se impune, la convocarea preşedintelui acesteia.
    ..................................................................................................
(9) Comisia de disciplină întocmeşte un raport cu propunerea de soluţionare a sesizării.
(10) Comisia de disciplină este competentă cu privire la sesizările administrative referitoare la auditorii financiari, firmele de audit şi entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar, membrii organelor administrative sau de conducere ale acestora, precum şi pentru membrii Consiliului CAFR, în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) dacă faptele au legătură cu efectuarea activităţii de audit statutar şi asigurarea raportării durabilităţii;
    b) dacă sunt încălcate prevederile Codului etic menţionat la art. 20 alin. (1);
    c) dacă faptele sunt săvârşite de către membrii Consiliului CAFR sau de alţi membri aleşi sau care ocupă o funcţie în structurile de conducere ale CAFR, în legătură cu atribuţiile prevăzute de prezenta lege;
    d) în orice alte situaţii care fac obiectul activităţii desfăşurate de Comisia de disciplină.
    ..................................................................................................
(12) Membrii Comisiei de disciplină primesc o indemnizaţie de participare la şedinţe, care se acordă lunar în lunile în care se întruneşte comisia. Nivelul indemnizaţiei este de maximum 25% din indemnizaţia preşedintelui ASPAAS din luna ultimei şedinţe."

    74. La articolul 83, după alineatul (12) se introduc două noi alineate, alin. (13) şi (14), cu următorul cuprins:
    "(13) Cuantumul indemnizaţiei este acelaşi indiferent de numărul de şedinţe care au loc în cadrul aceleiaşi luni.
(14) Cuantumul indemnizaţiei şi modalitatea de acordare se stabilesc prin ordin al preşedintelui ASPAAS."

    75. La articolul 84, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Sesizarea administrativă se soluţionează în termen de un an de la data înregistrării sesizării, dar nu mai târziu de 5 ani de la data săvârşirii abaterii administrative. În situaţia în care aspectele sesizate necesită o analiză mai amănunţită sau în alte situaţii temeinic justificate, termenul de 1 an poate fi prelungit cu cel mult 9 luni"

    76. La articolul 85, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Veniturile proprii ale ASPAAS se constituie din:
    a) contribuţia CAFR care reprezintă 30% din cheltuielile curente şi de capital ale ASPAAS realizate în ultimul exerciţiu bugetar cunoscut la data elaborării proiectului legii bugetare anuale;
    b) cotizaţii anuale de la stagiarii în activitatea de audit financiar;
    c) taxă pentru înscrierea ca stagiar în activitatea de audit financiar;
    d) taxă pentru înscrierea la examenul de competenţă profesională;
    e) taxă pentru înregistrarea auditorilor şi entităţilor de audit din ţări terţe în aplicarea prevederilor art. 67 şi 68;
    f) taxă pentru înregistrarea, în Registrul public electronic, a auditorilor financiari şi firmelor de audit autorizaţi/te în România şi în alt stat membru;
    g) penalităţi administrative aplicate în conformitate cu art. 40 alin. (4) lit. b), c) şi f), alin. (7) lit. a) si b) şi art. 43 alin. (2) lit. b)."

    77. La articolul 85, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (5)-(7), cu următorul cuprins:
    "(5) Taxele şi cotizaţiile menţionate la alin. (2) lit. b)-f) se reglementează prin normele specifice emise de ASPAAS în aplicarea prevederilor art. 8, 11, 13-16, 67 şi 68.
(6) Nivelul taxelor şi cotizaţiilor prevăzute la alin. (2), termenele de plată şi orice alte aspecte referitoare la plata acestora se stabilesc prin ordin al preşedintelui ASPAAS, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Ordinul preşedintelui ASPAAS prevăzut la alin. (6) are caracter executoriu şi se supune dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare."



    ART. II
    Entităţile de interes public trebuie să îndeplinească cerinţa prevăzută la art. 65 alin. (3^1) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, până cel mai târziu la data de 30 septembrie 2025 sau, după caz, până la încetarea ori prelungirea prin orice modalitate admisă de lege a oricărui mandat în Comitetul de audit.

    ART. III
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, o entitate de interes public nu încheie un contract pentru o misiune de audit cu un anumit auditor statutar sau o anumită firmă de audit şi nici nu prelungeşte o misiune a acestuia (acesteia) dacă auditorul statutar sau firma de audit respectivă a prestat servicii de audit pentru entitatea de interes public în cauză pe o perioadă de cel puţin 10 ani consecutivi la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), misiunile de audit pentru care s-au încheiat contracte anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în baza cărora s-au prestat servicii de audit pentru entitatea de interes public în cauză pe o perioadă de cel puţin 10 ani, pot rămâne valabile până la data de 31 decembrie 2025.
    (3) Misiunile de audit care la data intrării in vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă au o durată mai mică de 10 ani consecutivi pot rămâne valabile până la sfârşitul duratei maxime menţionate la art. 71 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. IV
    Până la data de 31 decembrie 2025, persoanele care efectuează inspecţii pentru asigurarea calităţii referitoare la asigurarea raportării privind durabilitatea sunt exceptate de la obligaţia deţinerii experienţei relevante în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate.

    ART. V
    (1) Auditorii financiari autorizaţi în România sau în alt stat membru, înainte de data de 1 ianuarie 2024, nu sunt supuşi cerinţelor specifice referitoare la asigurarea raportării privind durabilitatea, prevăzute la art. 8 alin. (2^1), art. 9 alin. (3), art. 11 alin. (1^1) şi la art. 13 alin. (3^1).
    (2) Persoanele fizice, precum şi auditorii financiari din alt stat membru aflaţi la data de 1 ianuarie 2024 în procesul de autorizare prevăzut la art. 7-13 nu sunt supuşi cerinţelor prevăzute la art. 8 alin. (2^1), art. 9 alin. (3), art. 11 alin. (1^1) şi la art. 13 alin. (3^1), cu condiţia ca acestea/aceştia să încheie procesul respectiv până la data de 1 ianuarie 2026.
    (3) Auditorii financiari autorizaţi înainte de data de 1 ianuarie 2026, care doresc să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea, trebuie să deţină cunoştinţele necesare în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea şi asigurarea raportării privind durabilitatea, dobândite prin intermediul programelor de formare continuă organizate de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar sau delegate conform legii, inclusiv în domeniile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, cu modificările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. VI
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
    "f) asigurarea, în condiţiile legii, a raportării privind durabilitatea, respectiv a raportării consolidate privind durabilitatea."

    2. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Camera este autoritatea competentă care reglementează şi monitorizează desfăşurarea activităţilor de audit financiar în România, altele decât auditul statutar şi asigurarea raportării privind durabilitatea."

    3. La articolul 5 alineatul (6), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) poate retrage calitatea de membru al Camerei, la solicitarea auditorului financiar sau a firmei de audit, după caz, în condiţiile legii;"



    ART. VII
    La articolul X din Ordonanţa de urgenţă de Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. X
    (1) În cazul obligaţiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, datorate bugetelor locale, prevederile art. I-XVI, cu excepţia art. XI şi XII, se aplică de către unităţile administrativ-teritoriale, opţional, cu condiţia ca aplicarea acestor prevederi să fie stabilită prin hotărâre a consiliului local. În acest caz, termenul de depunere a notificării prevăzut la art. VI alin. (1) este până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv."


    ART. VIII
    La articolul 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 16 aprilie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 127/2024, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Licenţele de operare emise în condiţiile legii, precum şi licenţele de operare deţinute de organizaţiile colective care şi-au manifestat intenţia să îşi continue activitatea până la 27 noiembrie 2024 sunt valabile până la data de 31 martie 2025."


    ART. IX
    Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 178 alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
    "c) exercitarea oricărei activităţi sau oricărei altei funcţii de manager, inclusiv cele neremunerate, cu excepţia activităţilor sau funcţiilor de manager/expert în cadrul proiectelor finanţate din fonduri europene sau naţionale nerambursabile;"

    2. La articolul 182, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) Membrii comitetului director, şefii de secţie, şefii de laboratoare sau şefii de servicii medicale nu mai pot desfăşura nicio altă funcţie de conducere prin cumul de funcţii, cu excepţia activităţilor sau funcţiilor de conducere în cadrul proiectelor finanţate din fonduri europene sau naţionale nerambursabile."



    ART. X
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 70 referitor la art. 81 alin. (4) din Legea nr. 162/2017 şi ale art. I pct. 73 referitor la art. 83 alin. (12) din Legea nr. 162/2017, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025, şi cu excepţia art. I pct. 45 referitor la art. 44 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 care intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.

    Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune parţial prevederile pct. 12 şi 13 de la art. 1, precum şi prevederile art. 3 din Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022.


                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    p. Ministrul educaţiei,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Luminiţa-Teodora Odobescu

    Bucureşti, 27 noiembrie 2024.
    Nr. 137.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016