Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ţinând cont de competenţele Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, exercitate în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale care stabileşte, la nivel naţional, politica în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport şi care elaborează strategia şi reglementările specifice de dezvoltare şi de armonizare ale activităţilor în cadrul politicii generale a Guvernului, pe domeniile coordonate, şi îndeplineşte rolul de autoritate de stat în domeniul său de activitate,
având în vedere contractul de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., denumită în continuare C.N.A.I.R. - S.A., persoană juridică de interes strategic naţional, desfăşoară activităţi specifice în domeniul infrastructurii de transport rutier, respectiv activităţi de proiectare, construire, modernizare, reabilitare, reparare, administrare a autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale, variantelor ocolitoare, în condiţii de siguranţă a circulaţiei, precum şi activităţi privind implementarea programelor de dezvoltare unitară a reţelei de drumuri publice, în concordanţă cu strategia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cerinţele economiei naţionale şi cu cele de apărare,
luând în considerare faptul că proiectele de infrastructură de transport sunt investiţii publice de importanţă strategică pentru România, care asigură conectivitatea cu coridoarele de transport europene şi creşterea mobilităţii populaţiei şi a mărfurilor,
având în vedere faptul că autostrăzile şi drumurile expres care sunt în administrarea C.N.A.I.R. - S.A. fac parte din reţeaua europeană de transport, precum şi necesitatea alinierii României la standardele europene privind circulaţia rutieră,
ţinând cont de faptul că, potrivit obiectului său de activitate, C.N.A.I.R. - S.A. asigură condiţii de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice, exercitând atribuţiile care îi revin conform Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România“, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora „C.N.A.I.R. desfăşoară în principal activităţi de interes public naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale şi autostrăzilor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare“,
ţinând seama de faptul că, potrivit art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „Ministerul Transporturilor este administratorul drumurilor de interes naţional, direct sau prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., care îşi realizează atribuţiile prevăzute de prezenta ordonanţă în condiţiile contractului de concesiune încheiat între acestea, …“,
luând în considerare faptul că, potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, personalul desemnat al C.N.A.I.R. - S.A. realizează activitatea de autorizare, control şi de încasare a tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, în cazul vehiculelor care circulă cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise,
ţinând cont că masele şi dimensiunile maxime ale vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri şi de călători, admise în circulaţie în ţările membre ale Uniunii Europene, sunt prevăzute în Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunităţii, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul naţional şi internaţional şi a greutăţii maxime autorizate în traficul internaţional, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere că prevederile acestei directive sunt transpuse în legislaţia naţională conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în contextul intensificării traficului intern şi internaţional al vehiculelor care circulă cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise, a căror configuraţie include vehicule tractoare cu 4 axe, omologate de Registrul Auto Român - RAR, conform reglementărilor europene specifice, şi care constituie un element nou pe piaţa transporturilor comerciale,
având în vedere că în componenţa vehiculului tractor cu 4 axe se regăsesc grupuri de axe succesive definite la pct. 3 din anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ca „axă triplă (tridem) nemotoare“,
având în vedere că un autovehicul prin concepţie şi construcţie este destinat, exclusiv sau în principal, tractării de remorci/semiremorci şi că cerinţa tehnică obligatorie este autopropulsia, posibilă prin existenţa cel puţin a unei axe motoare, ceea ce face inaplicabilă prevederea de la pct. 3 din anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
întrucât Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 nu prevede axa triplă (tridem) motoare care să confere vehiculului tractor cu 4 axe funcţionalitatea de autopropulsie,
având în vedere că anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că axele motoare pot fi axă simplă motoare şi axă dublă, care poate avea în componenţă una sau 2 axe motoare, asigurând astfel caracteristica de autopropulsie a autovehiculului tractor,
ţinând cont că aplicarea prevederilor actuale privind gruparea axelor ca axă simplă motoare şi axă dublă a autovehiculelor conduce la majorarea substanţială a limitelor maxime admise ale maselor pe axe faţă de limita maximă admisă pentru „axa triplă
(tridem) nemotoare“ prevăzută la pct. 3 din anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere că majorarea limitelor maxime admise ale maselor pe axe are drept consecinţă degradarea accelerată a infrastructurii rutiere cu impact în reducerea duratei normale de exploatare,
întrucât vehiculelor comerciale înregistrate sau puse în circulaţie în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene nu li se pot aplica cerinţe tehnice suplimentare legate de greutatea şi dimensiunile vehiculelor, astfel încât aceste cerinţe să constituie un obstacol în calea circulaţiei vehiculelor comerciale între statele membre,
în vederea asigurării cadrului legal, precum şi a condiţiilor necesare realizării obligaţiilor legale ce incumbă C.N.A.I.R. - S.A., potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la activitatea de autorizare, control şi încasare a tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional,
luând în considerare că elementele sus-menţionate vizează un interes public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
Ţinând cont de faptul că prin prezenta ordonanţă de urgenţă se urmăreşte crearea cadrului legal necesar care să reglementeze statutul juridic al axei triple (tridem) prin modificarea pct. 3 din anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin eliminarea sintagmei „nemotoare“ din textul de lege,
dat fiind faptul că starea de fapt, independentă de voinţa Guvernului, a situaţiei extraordinare este determinată de necesitatea armonizării prevederilor legale în acord cu caracteristicile tehnice şi constructive actuale ale autovehiculelor, aşa cum sunt ele omologate şi admise în circulaţie,
având în vedere că starea de fapt cuantificabilă a situaţiei extraordinare este determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgenţă a propunerii pentru modificarea pct. 3 din anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, are drept consecinţă degradarea accelerată a reţelei de drumuri publice, cu impact în reducerea duratei normale de exploatare, ceea ce va genera costuri suplimentare pentru întreţinerea şi repararea infrastructurii rutiere,
luând în considerare că elementele sus-menţionate vizează un interes public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În contextul deschiderii unui nou punct de trecere a frontierei la Beba Veche şi având în vedere faptul că punctul de trecere a frontierei Beba Veche va fi deschis traficului internaţional cu masa totală maximă autorizată mai mică de 7,5 tone şi că nu îndeplineşte condiţia volumului de trafic mediu anual impus de normele şi standardele tehnice prevăzute de normele în vigoare, pentru eliminarea acestui obstacol fiind necesară modificarea art. 6 alin. (1) lit. d) pct. (i) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin eliminarea sintagmei „principale“ din cuprinsul textului de lege,
ţinând cont de necesitatea corelării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare, cu cele ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 174/2015, cu modificările ulterioare, prin care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. a trecut de sub autoritatea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor sub autoritatea Ministerului Transporturilor, fiind reorganizată ulterior şi denumită Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere - S.A., precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 50/2021,
luând în considerare necesitatea corelării cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere necesitatea limitării posibilităţii de constituire a garanţiei de participare, după caz, a garanţiei de bună execuţie prin scrisori de garanţie emise de instituţii financiare nebancare din România sau din alt stat membru pentru achiziţiile de lucrări/concesiunile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40.000.000 lei fără TVA şi, respectiv, pentru achiziţiile de produse sau servicii/concesiunile de servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7.000.000 lei fără TVA, justificată de faptul că în cazul achiziţiilor, al căror obiect este de o complexitate ridicată şi a căror valoare reflectă aceste necesităţi ale achizitorului, este necesară, pentru garantarea corespunzătoare a contractelor pe parcursul derulării acestora şi totodată pentru urmărirea şi îndeplinirea interesului public în vederea atribuirii şi finalizării obiectivelor de investiţii asumate de Guvernul României, instituirea unui prag valoric pentru ofertanţi de a prezenta garanţii de participare/garanţii de bună execuţie emise de instituţii financiare nebancare,
dat fiind faptul că starea de fapt cuantificabilă a situaţiei extraordinare este determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgenţă a propunerii de modificare a art. 154 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 164 din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, şi a art. 71 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, are drept consecinţă, în situaţia intrării în insolvenţă a instituţiilor financiare nebancare, afectarea bugetului de stat prin nerecuperarea sumelor datorate cu titlu de garanţii, în cazul executării acestor sume,
având în vedere începerea noului an şcolar şi imposibilitatea punerii în utilizare cât mai urgentă a autobuzelor care au fost achiziţionate din fonduri europene de către unităţile administrativ-teritoriale în vederea utilizării acestora cu titlu gratuit de către unităţile şcolare, doar pentru efectuarea transportului şcolar,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 6 alineatul (1) litera d), punctul (i) va avea următorul cuprins:
"(i) drumuri naţionale care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţă de judeţ, legăturile dintre acestea, precum şi cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României;"
2. La anexa nr. 3, punctul 3 va avea următorul cuprins:
"3. AXĂ TRIPLĂ (TRIDEM) A AUTOVEHICULELOR"
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 694 din 3 octombrie 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 15, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Împuterniciţii mandataţi să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală a acţionarilor sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
2. La articolul 16, alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
"(2) În perioada în care statul este acţionar majoritar, membrii consiliului de administraţie sunt numiţi de Adunarea generală a acţionarilor, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau, după caz, la propunerea consiliului de administraţie, în conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Preşedintele consiliului de administraţie nu poate fi şi directorul general al C.N.A.I.R. - S.A."
3. La anexa nr. 1, alineatul (2) al articolului 18 va avea următorul cuprins:
"(2) Conducerea executivă a C.N.A.I.R. este asigurată de directorul general, care nu poate fi şi preşedintele consiliului de administraţie."
ART. III
Articolul 18^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 2 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 18^1
Prevederile privind accesul la transportul rutier de persoane în cont propriu se aplică şi transportului efectuat cu autobuzele unităţilor administrativ-teritoriale sau ale unităţilor de învăţământ, având inscripţia «transport şcolar», deţinute de către acestea cu orice titlu, prin excepţie de la art. 3 pct. 42, şi utilizate exclusiv pentru transportul elevilor şi cadrelor didactice, din mediul rural către unităţile de învăţământ din comună sau către unităţile de învăţământ din mediul urban."
ART. IV
La articolul 154 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Garanţia de participare sau, după caz, garanţia de bună execuţie trebuie să fie irevocabilă, necondiţionată şi se constituie prin:
a) virament bancar;
b) instrumente de garantare emise în condiţiile legii astfel:
(i) scrisori de garanţie emise de instituţii de credit bancare din România sau din alt stat;
(ii) scrisori de garanţie emise de instituţii financiare nebancare din România sau din alt stat pentru achiziţiile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40.000.000 lei fără TVA şi respectiv pentru achiziţiile de produse sau servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7.000.000 lei fără TVA;
(iii) asigurări de garanţii emise:
- fie de societăţi de asigurare care deţin autorizaţii de funcţionare emise în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care sunt înscrise în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
– fie de societăţi de asigurare din state terţe prin sucursale autorizate în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;
c) depunerea la casierie a unor sume în numerar dacă valoarea este mai mică de 5.000 lei;
d) reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale, în cazul garanţiei de bună execuţie;
e) combinarea a două sau mai multe dintre modalităţile de constituire prevăzute la lit. a)-c), în cazul garanţiei de bună execuţie."
ART. V
La articolul 164 din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Garanţia de participare sau, după caz, garanţia de bună execuţie trebuie să fie irevocabilă, necondiţionată şi se constituie prin:
a) virament bancar;
b) instrumente de garantare emise în condiţiile legii astfel:
(i) scrisori de garanţie emise de instituţii de credit bancare din România sau din alt stat;
(ii) scrisori de garanţie emise de instituţii financiare nebancare din România sau din alt stat pentru achiziţiile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40.000.000 lei fără TVA şi respectiv pentru achiziţiile de produse sau servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7.000.000 lei fără TVA;
(iii) asigurări de garanţii emise:
- fie de societăţi de asigurare care deţin autorizaţii de funcţionare emise în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care sunt înscrise în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
– fie de societăţi de asigurare din state terţe prin sucursale autorizate în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;
c) depunerea la casierie a unor sume în numerar dacă valoarea este mai mică de 5.000 lei;
d) reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale, în cazul garanţiei de bună execuţie;
e) combinarea a două sau mai multe dintre modalităţile de constituire prevăzute la lit. a)-c), în cazul garanţiei de bună execuţie."
ART. VI
La articolul 71 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Garanţia de participare trebuie să fie irevocabilă, necondiţionată şi se constituie prin:
a) virament bancar;
b) instrumente de garantare emise în condiţiile legii astfel:
(i) scrisori de garanţie emise de instituţii de credit bancare din România sau din alt stat;
(ii) scrisori de garanţie emise de instituţii financiare nebancare din România sau din alt stat pentru concesiunile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40.000.000 lei fără TVA şi respectiv pentru concesiunile de servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7.000.000 lei fără TVA;
(iii) asigurări de garanţii emise:
- fie de societăţi de asigurare care deţin autorizaţii de funcţionare emise în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care sunt înscrise în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
– fie de societăţi de asigurare din state terţe prin sucursale autorizate în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;
c) depunerea la casierie a unor sume în numerar dacă valoarea este mai mică de 5.000 lei;
d) combinarea a două sau mai multe dintre modalităţile de constituire prevăzute la lit. a)-c), în cazul garanţiei de bună execuţie."
ART. VII
Articolele IV-VI se aplică procedurilor de atribuire iniţiate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Prin procedură de atribuire iniţiată se înţelege orice procedură pentru care s-a transmis un anunţ de participare, un anunţ de concesionare, un anunţ de participare simplificat sau, după caz, o invitaţie de participare, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin Mihai Grindeanu
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 5 octombrie 2022.
Nr. 136.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: