Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 135 din 21 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1221 din 4 decembrie 2024
Având în vedere situaţia generată de războiul de agresiune al Federaţiei Ruse împotriva Ucrainei, care a condus la adoptarea, de către Uniunea Europeană, a celui mai complex regim de măsuri restrictive de până în prezent la adresa Federaţiei Ruse, ce vizează, printre altele, restricţii în domeniile financiar-bancar, transporturi, energie, comerţul cu tehnologii şi produse sensibile, precum şi desemnări de persoane şi entităţi responsabile faţă de care se aplică măsuri de îngheţare a fondurilor şi a resurselor economice, restricţii de călătorie sau măsuri sectoriale,
întrucât, în acest context, aplicarea măsurilor restrictive adoptate de Uniunea Europeană implică îngheţarea fondurilor şi a resurselor economice, inclusiv ale celor controlate de persoane şi entităţi desemnate,
întrucât conflictul armat din Ucraina influenţează atât economia naţională, cât şi piaţa forţei de muncă, impunându-se acordarea unor derogări de la regimul sancţionator, acolo unde este permis în conformitate cu dreptul Uniunii Europene, pentru a reduce impactul negativ în plan social,
întrucât cadrul juridic în vigoare nu este suficient pentru a asigura aplicarea tuturor măsurilor restrictive vizate de acest regim adoptat la nivelul Uniunii Europene,
luând în considerare că, în absenţa amendării cadrului juridic, România s-ar afla în imposibilitatea de a pune în aplicare ansamblul măsurilor restrictive vizate de regimul adoptat la nivelul Uniunii Europene, expunându-se acuzaţiilor de neconformare cu obligaţiile de drept european ce îi revin în calitate de stat membru al Uniunii Europene,
având în vedere că, la momentul de faţă, există multiple situaţii blocate din cauza conflictului negativ de competenţă, lăsând operatorii economici fără soluţii la problemele pe care le întâmpină în contextul sancţiunilor internaţionale, ducând inclusiv la cazuri în care acordarea unei derogări este stringentă pentru respectarea termenelor indicate în actele unionale,
întrucât legislaţia în vigoare nu prevede posibilitatea autorităţilor din România de a recunoaşte sistemele de supraveghere instituite în alte state membre ale Uniunii Europene, operatorii din România au activitatea blocată, cu toate că alte state membre au instituit astfel de sisteme la nivelul companiei-mamă sau sucursalei aflate în jurisdicţia lor.
Având în vedere că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
pentru asigurarea punerii în aplicare eficiente de către România a măsurilor restrictive autonome ale Uniunii Europene,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) regulamente, decizii şi alte instrumente juridice ale Uniunii Europene."
2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
Semnificaţia unor termeni
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
a) sancţiuni internaţionale - restricţiile şi obligaţiile în legătură cu guvernele unor state, cu entităţi nestatale sau persoane fizice ori juridice, adoptate de Consiliul de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite, de Uniunea Europeană, de alte organizaţii internaţionale sau prin decizii unilaterale ale României ori ale altor state, pe care România decide să le implementeze, în scopul menţinerii păcii şi securităţii internaţionale, prevenirii şi combaterii terorismului, asigurării respectării drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, dezvoltării şi consolidării democraţiei şi statului de drept şi îndeplinirii altor scopuri, în conformitate cu obiectivele comunităţii internaţionale, cu dreptul internaţional şi cu dreptul Uniunii Europene;
b) persoane şi entităţi desemnate - guvernele statelor, entităţile nestatale sau persoanele care fac obiectul unor sancţiuni internaţionale;
c) bun - orice tehnologie sau produs purtător de valoare economică sau destinat satisfacerii unui anumit scop, corporal ori necorporal, care aparţine sau este deţinut ori aflat sub controlul unor persoane sau entităţi desemnate sau care face obiectul unei măsuri sancţionatoare sectoriale; sunt asimilate definiţiei bunurilor fondurile şi resursele economice;
d) serviciu - orice prestaţie furnizată în mod obişnuit în schimbul unei remuneraţii, în sensul stabilit la art. 57 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
e) serviciu care vizează domeniul audiovizual - un serviciu astfel cum este definit la art. 1 alin. (1) pct. 1 şi 1^1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
f) fonduri - mijloace financiare şi beneficii de orice natură, care includ, dar nu se limitează la: numerar, cecuri, creanţe în numerar, cambii, ordine de plată şi alte instrumente de plată; depozite la instituţii financiare sau la alte entităţi, solduri de conturi, creanţe şi titluri de creanţă; valori mobiliare negociate la nivel public şi privat şi titluri de creanţă, inclusiv titluri şi acţiuni, certificate reprezentând valori mobiliare, obligaţiuni, bilete la ordin, garanţii, obligaţiuni negarantate şi contracte derivate; dobânzi, dividende sau alte venituri ori profitul provenit din active ori generat de acestea; credite, drepturi compensatorii, garanţii, garanţii de bună execuţie sau alte angajamente financiare, inclusiv asigurările şi reasigurările; scrisori de credit, conosamente, contracte de vânzare; cote-părţi din fonduri sau resurse economice şi documentele care atestă deţinerea acestora;
g) îngheţarea fondurilor - orice acţiune menită să împiedice circulaţia, transferul, modificarea, utilizarea, accesul sau tranzacţiile cu fonduri, susceptibilă să aibă ca rezultat modificarea volumului, a valorii, a localizării, a proprietăţii, a deţinerii, a naturii sau a destinaţiei acestora sau orice altă modificare care ar permite utilizarea fondurilor, inclusiv gestionarea portofoliilor;
h) resurse economice - activele de orice fel, corporale sau necorporale, mobiliare sau imobiliare, care nu sunt fonduri, dar pot fi utilizate pentru obţinerea de fonduri, bunuri sau servicii;
i) îngheţarea resurselor economice - prevenirea utilizării resurselor economice pentru a obţine fonduri, produse sau servicii în orice mod, inclusiv prin vânzare, închiriere sau ipotecare;
j) restricţii privind anumite transferuri de fonduri şi servicii financiare, adoptate în scopul prevenirii proliferării nucleare - notificarea şi autorizarea prealabilă a anumitor tranzacţii financiare în scopul prevenirii furnizării de servicii financiare sau transferului oricăror fonduri care ar putea contribui la activităţile nucleare sensibile cu risc de proliferare nucleară desfăşurate în anumite state supuse sancţiunilor internaţionale;
k) produse cu dublă utilizare - termen definit la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2021/821 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 mai 2021 de instituire a unui regim al Uniunii pentru controlul exporturilor, serviciilor de intermediere, asistenţei tehnice, tranzitului şi transferului de produse cu dublă utilizare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L206 din 11 iunie 2021;
l) operaţiuni cu produse cu dublă utilizare - operaţiunile prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2022 privind regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, aprobată prin Legea nr. 235/2022;
m) produse militare - orice produs din Lista cuprinzând categoriile de produse militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni, prevăzută în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, republicată;
n) operaţiuni cu produse militare - operaţiunile definite la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999, republicată;
o) autoritate naţională competentă - autorităţile şi instituţiile publice responsabile să primească înştiinţări sau cereri cu privire la persoane, bunuri, tranzacţii sau operaţiuni supuse sancţiunilor internaţionale, să supravegheze anumite entităţi sau un anumit domeniu, cu privire la modul de aplicare şi implementare a sancţiunilor internaţionale, precum şi, după caz, să monitorizeze şi să controleze modul de aplicare a sancţiunilor internaţionale, să acorde derogări de la aplicarea regimurilor sancţionatoare internaţionale, să aplice sancţiunile contravenţionale şi să sesizeze organele judiciare competente în situaţia nerespectării prevederilor legale din domeniu, potrivit art. 8 şi 12;
p) supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale - desfăşurarea următoarelor activităţi: îndrumarea entităţilor supravegheate cu privire la modul de aplicare a sancţiunilor internaţionale, inclusiv monitorizarea şi controlul de conformitate al entităţilor supravegheate privind respectarea reglementărilor legale din domeniu, constatarea nerespectării reglementărilor legale din domeniu, formularea de recomandări în scopul reducerii riscului de neaplicare corespunzătoare a sancţiunilor internaţionale, dispunerea măsurilor de supraveghere şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 26 sau 26^1 şi, după caz, sesizarea organelor judiciare competente;
q) sistem de supraveghere specială - mecanism de control instituit sau recunoscut de o autoritate naţională competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene, implementat la nivelul unei persoane juridice, al unei entităţi sau al unui organism care nu este desemnat în cadrul unui regim de sancţiuni internaţionale, care este înregistrat sau constituit în conformitate cu dreptul unui stat membru şi care este deţinut sau controlat de o persoană sau entitate desemnată, prin care se elimină controlul exercitat de persoana sau entitatea desemnată asupra activelor persoanei juridice, entităţii sau organismului nedesemnat şi se asigură faptul că persoana sau entitatea desemnată nu mai obţine niciun beneficiu de pe urma fondurilor sau resurselor economice ale persoanei juridice, entităţii sau organismului nedesemnat respectiv.
(2) În cazul în care există contradicţii între definiţiile prevăzute la alin. (1) şi cele menţionate în actele prevăzute la art. 1 alin. (1), se aplică acestea din urmă."
3. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Actele prevăzute la art. 1 alin. (1) sunt obligatorii şi direct aplicabile în dreptul intern pentru toate autorităţile şi instituţiile publice din România, pentru persoanele fizice sau juridice române sau aflate pe teritoriul României, precum şi pentru entităţile fără personalitate juridică potrivit regimului juridic al fiecărei categorii de acte."
4. La articolul 4, alineatele (1) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Autorităţile şi instituţiile publice din România, în domeniul lor de competenţă, au obligaţia de a asigura punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi art. 4 alin. (4) în conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă.
..................................................................................................
(5) Proiectele actelor normative naţionale menţionate la alin. (2)-(4) se iniţiază de către Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu autorităţile şi instituţiile publice cu atribuţii în domeniu. Acestea se adoptă în procedură de urgenţă."
5. La articolul 4, alineatul (6) se abrogă.
6. La articolul 4, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Prevederile actelor normative menţionate la alin. (2)-(4) se aplică şi contractelor încheiate înainte de intrarea în vigoare a acestora, dacă nu se prevede altfel."
7. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 5
Măsuri de publicitate
(1) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 12, în domeniul lor de competenţă, asigură cu celeritate publicitatea prevederilor actelor care instituie, modifică sau abrogă sancţiuni internaţionale obligatorii în România, prin afişarea pe pagina de internet proprie sau alte forme de publicitate.
(2) În scopul asigurării publicităţii, prin ordin al ministrului afacerilor externe, se asigură publicarea gratuită în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezoluţiilor Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite prin care se instituie sancţiuni internaţionale, adoptate în baza art. 41 din Carta Naţiunilor Unite, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea acestora."
8. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Orice persoană care are date şi informaţii despre persoane sau entităţi desemnate, despre bunuri, tranzacţii sau operaţiuni supuse sancţiunilor internaţionale are obligaţia de a înştiinţa autoritatea naţională competentă potrivit art. 12 din momentul în care ia cunoştinţă despre existenţa situaţiei care impune înştiinţarea."
9. La articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Obligaţia prevăzută la alin. (1) revine atunci când în sarcina aceleiaşi persoane nu există obligaţia de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale de îngheţare a fondurilor/resurselor economice, a interdicţiei de a pune la dispoziţie fonduri sau resurse economice sau de aplicare a unei măsuri restrictive sectoriale de implementare a sancţiunilor internaţionale."
10. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Autoritatea sau instituţia publică înştiinţată potrivit alin. (1), în situaţia în care constată că nu are calitatea de autoritate naţională competentă potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, transmite de îndată înştiinţarea către autoritatea naţională competentă, iar, în situaţia în care aceasta nu poate fi identificată, înştiinţarea se transmite coordonatorului Consiliului desemnat potrivit art. 13."
11. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8
Autorizarea derogărilor de la aplicarea sancţiunilor internaţionale
(1) Pentru obţinerea unei derogări de la aplicarea sancţiunilor internaţionale, cu respectarea condiţiilor stabilite de actul prevăzut la art. 1 alin. (1) sau de actul normativ prevăzut la art. 4 alin. (4), orice persoană care justifică un interes poate adresa, în scris, o cerere autorităţii naţionale competente stabilite conform dispoziţiilor art. 12, care va fi însoţită de toate documentele relevante. La momentul analizării cererii de derogare, autoritatea naţională competentă potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă va ţine seama de dovezile furnizate şi de propriile evaluări şi informaţii obţinute conform art. 16 alin. (1), pentru a verifica dacă există riscul eludării sancţiunilor internaţionale.
(2) În cazul în care derogarea este necesară pentru funcţionarea reprezentanţelor diplomatice şi consulare sau pentru scopuri umanitare, cum ar fi furnizarea sau facilitarea furnizării de asistenţă, inclusiv de materiale medicale, alimente, sau transferul de lucrători umanitari şi asistenţă conexă ori pentru evacuări, autoritatea competentă astfel sesizată decide asupra acordării derogării solicitate, după obţinerea, din partea Ministerului Afacerilor Externe, a avizului de conformitate cu dreptul internaţional, care se va transmite în cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării formulate de autoritatea competentă.
(3) Răspunsul la cererea formulată potrivit alin. (1) se comunică solicitantului de către autoritatea naţională competentă, în scris, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea acesteia, dacă prin actele menţionate la art. 1 alin. (1) sau la art. 4 alin. (4) nu se prevede altfel. În cazul în care se solicită derogarea pentru satisfacerea unor necesităţi de bază sau pentru motive umanitare, răspunsul autorităţii naţionale competente se comunică în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea cererii, dacă prin actele menţionate la art. 1 alin. (1) sau la art. 4 alin. (4) nu se prevede un termen mai restrâns.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), termenul de comunicare a răspunsului autorităţii naţionale competente se poate extinde la maximum 60 de zile calendaristice, în situaţia în care se impun clarificări suplimentare ale aspectelor relevante care stau la baza emiterii derogării, dacă prin actele menţionate la art. 1 alin. (1) şi art. 4 alin. (4) nu se prevede un termen mai restrâns.
(5) La acordarea derogării prevăzute la alin. (1), autorităţile naţionale competente adoptă toate măsurile necesare pentru a evita utilizarea acesteia în scopuri incompatibile cu motivul acordării, cu respectarea condiţiilor prevăzute în actele care instituie sancţiunea internaţională respectivă.
(6) Acordarea derogării de la sancţiunea internaţională a îngheţării fondurilor şi a interdicţiei de a pune la dispoziţie fonduri se face de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cu punctul de vedere fundamentat, care se emite de către autoritatea naţională competentă cu supravegherea, stabilită conform art. 12, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării de către autoritatea competentă cu supravegherea. În cazul în care este necesară obţinerea unor informaţii suplimentare relevante, autoritatea sesizată pentru emiterea punctului de vedere poate extinde termenul de emitere cu 5 zile lucrătoare de la data primirii cererii din partea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Dispoziţiile art. 14 lit. e) teza a doua se aplică în mod corespunzător.
(7) Acordarea derogării de la măsurile restrictive sectoriale financiare se face de către autoritatea naţională competentă stabilită conform art. 12, cu punctul de vedere fundamentat, care se emite în mod obligatoriu de către autoritatea de supraveghere financiară pentru activităţile economice respective, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării de către autoritatea competentă. În cazul în care este necesară obţinerea unor informaţii suplimentare relevante, autoritatea sesizată pentru emiterea punctului de vedere poate extinde termenul de emitere cu 5 zile lucrătoare. Dispoziţiile art. 14 lit. e) se aplică în mod corespunzător."
12. La articolul 8^1, denumirea marginală se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Supravegherea specială"
13. La articolul 8^1, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Persoanele juridice deţinute sau aflate sub controlul unei persoane sau entităţi desemnate ale căror fonduri şi resurse economice sunt îngheţate pot solicita autorităţii naţionale competente prevăzute la art. 12 instituirea provizorie a unui sistem de supraveghere specială care să asigure respectarea de către persoana juridică a sancţiunilor internaţionale.
(2) Condiţia pentru instituirea supravegherii speciale prevăzute la alin. (1) este ca aplicarea măsurii restrictive a îngheţării fondurilor şi a resurselor economice ale persoanei juridice să fie de natură a avea un impact economic semnificativ."
14. La articolul 8^1 alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) acordul expres al persoanei juridice pentru instituirea sistemului de supraveghere specială."
15. La articolul 8^1, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) Ca efect al instituirii sistemului de supraveghere specială prevăzut la alin. (1), fondurile şi/sau resursele economice ale persoanei juridice sunt dezgheţate.
(6) Prevederile alin. (1)-(5) sunt aplicabile şi în situaţia în care cererea persoanei juridice este depusă la autoritatea naţională competentă, prevăzută la art. 12, înainte de aplicarea măsurii îngheţării fondurilor şi a resurselor economice, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) sunt indicii temeinice că persoana juridică este deţinută sau controlată de o persoană sau entitate desemnată;
b) niciun fond sau nicio resursă economică să nu fi fost pusă la dispoziţia persoanei sau a entităţii desemnate, identificată ca exercitând controlul asupra persoanei juridice în cauză."
16. Denumirea marginală a articolului 8^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8^2
Sistemul de supraveghere specială"
17. Denumirea marginală a articolului 8^3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8^3
Încetarea măsurilor de supraveghere specială"
18. După articolul 8^3 se introduce un nou articol, art. 8^4, cu următorul cuprins:
"ART. 8^4
Recunoaşterea sistemelor de supraveghere specială instituite în alte state membre ale Uniunii Europene
Sistemele de supraveghere specială instituite în alte state membre ale Uniunii Europene sunt recunoscute la nivel naţional de către Ministerul Afacerilor Externe, în baza avizului consultativ al Consiliului prevăzut la art. 13. Prevederile art. 8^1 alin. (5) se aplică în mod corespunzător."
19. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) În procesul de luare a deciziilor privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, autorităţile naţionale competente potrivit art. 12 efectuează toate verificările suplimentare pe care le consideră necesare, ţinând seama de situaţie, inclusiv, dacă este nevoie, de consultarea autorităţilor naţionale competente din alte state."
20. La articolul 9, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Autoritatea naţională competentă care, în desfăşurarea activităţii, ia la cunoştinţă de existenţa unui control direct sau indirect exercitat de către persoane sau entităţi desemnate informează de îndată secretariatul Consiliului prevăzut la art. 13, care va disemina informaţiile autorităţilor naţionale competente."
21. La articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Persoanele care adresează o cerere sau formulează o înştiinţare potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, persoanele la care se află bunurile sau care sunt implicate în tranzacţii, operaţiuni sau servicii care fac obiectul verificărilor potrivit alin. (1), precum şi, după caz, alte autorităţi sau instituţii publice relevante comunică autorităţii naţionale competente potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, la cerere şi în termenul specificat, toate documentele solicitate de către autorităţile naţionale competente cu privire la bunurile, tranzacţiile, operaţiunile sau serviciile respective, inclusiv cu privire la alte circumstanţe legate de acestea sau cu privire la persoanele care, în orice mod, au legătură cu aceste bunuri. La cererea autorităţii naţionale competente prezintă documentele privind bunurile, tranzacţiile, operaţiunile sau serviciile respective, persoanele sau alte circumstanţe relevante ori mijlocesc accesul reprezentanţilor împuterniciţi la aceste documente."
22. După articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul cuprins:
"ART. 9^1
Contradicţii între aplicarea sancţiunilor internaţionale şi obligaţiile de drept internaţional asumate de către România
În cazul în care există suspiciuni în sensul în care aplicarea sancţiunilor internaţionale ar contraveni unei obligaţii de drept internaţional asumate de către România, Ministerul Afacerilor Externe este sesizat pentru emiterea unui aviz de conformitate cu dreptul internaţional şi dispunerea măsurilor adecvate, în măsura în care o contradicţie este identificată."
23. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Autoritatea naţională competentă comunică decizia sa asupra sesizării prevăzute la alin. (1) în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea sesizării şi dispune, dacă este cazul, măsurile necesare. În cazul în care sunt în continuare necesare informaţii suplimentare, termenul poate fi prelungit cu 15 zile lucrătoare."
24. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 11
Transmiterea informaţiilor privind modul în care sunt aplicate sancţiunile internaţionale
(1) Autorităţile şi instituţiile publice din România informează Ministerul Afacerilor Externe, anual sau ori de câte ori este nevoie, despre modul în care sunt aplicate sancţiunile internaţionale în domeniul lor de competenţă, despre încălcări ale acestora şi despre cazuri aflate în curs de soluţionare, precum şi despre orice alte dificultăţi de aplicare.
(2) Ministerul Afacerilor Externe, pe baza informărilor primite de la autorităţile şi instituţiile publice potrivit alin. (1), informează organizaţiile internaţionale sau instituţiile Uniunii Europene în cadrul cărora a fost adoptată sancţiunea internaţională despre măsurile întreprinse şi, dacă este cazul, despre dificultăţile de aplicare în plan naţional şi transmite date privind rezultatul informării autorităţilor şi instituţiilor publice interesate.
(3) Fondurile şi resursele economice îngheţate, precum şi derogările acordate în legătură cu acestea se notifică sau se raportează, după caz, de către autoritatea naţională competentă în condiţiile stabilite de actele prevăzute la art. 1 alin. (1) sau art. 4 alin. (4). Autorităţile competente informează Ministerul Afacerilor Externe cu privire la derogările acordate."
25. Titlul capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. III
Atribuţiile autorităţilor şi instituţiilor publice cu privire la punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale
"
26. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
Autorităţi naţionale competente
(1) Autorităţile naţionale competente sunt următoarele:
a) Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru controlul exporturilor - ANCEX, pentru restricţii privind operaţiunile cu produse militare şi cu produse cu dublă utilizare;
b) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului pentru autorizarea comerţului cu bunuri supuse sancţiunilor internaţionale, cu excepţia celor cu dublă utilizare şi militare, precum şi pentru autorizarea comerţului cu anumite sectoare de servicii supuse sancţiunilor internaţionale, conform anexei care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru restricţii în domeniul transporturilor;
d) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi Inspectoratul General pentru Imigrări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, precum şi Centrul Naţional de Vize din subordinea Ministerului Afacerilor Externe pentru restricţii de călătorie;
e) Ministerul Energiei pentru restricţiile privind resursele energetice;
f) Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice şi, după caz, Curtea de Conturi pentru restricţiile privind achiziţiile publice;
g) Consiliul Naţional al Audiovizualului pentru restricţiile privind audiovizualul, în limitele competenţelor acordate de Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
h) Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii pentru restricţiile care vizează difuzarea sau permiterea, facilitarea sau contribuirea în alt mod la difuzarea oricărui conţinut, cu excepţia celor aflate în competenţa Consiliului Naţional al Audiovizualului, precum şi pentru restricţiile privind furnizarea reţelelor şi a serviciilor de comunicaţii electronice şi furnizarea serviciilor poştale;
i) Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci pentru restricţiile privind drepturile de proprietate industrială reprezentând mărci, brevete, desene sau modele industriale, modele de utilitate;
j) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru restricţiile în domeniul agriculturii;
k) Autoritatea Vamală Română pentru restricţiile privind mărfurile intrate sau ieşite din UE;
l) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor pentru supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale de îngheţare a fondurilor şi resurselor economice de către entităţile raportoare aflate în supravegherea sa conform art. 26 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare. Totodată, în cazul restricţiilor privind anumite transferuri de fonduri şi servicii financiare prevăzute de actele menţionate la art. 1 alin. (1) şi art. 4 alin. (4), având drept scop prevenirea proliferării nucleare, primeşte notificări pentru primirea şi soluţionarea cererilor de autorizare a efectuării unor tranzacţii financiare;
m) Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc pentru supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale de îngheţare a fondurilor sau a resurselor economice de către entităţile raportoare aflate în supravegherea sa conform art. 26 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
n) Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru supravegherea şi controlul modului în care entităţile şi sucursalele supravegheate conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, aplică sancţiunile internaţionale de îngheţare a fondurilor, restricţiile privind transferul de fonduri adoptate în scopul prevenirii proliferării nucleare, precum şi sancţiunile internaţionale sectoriale specifice sectorului instrumente şi investiţii financiare, sectorului asigurări şi reasigurări şi sectorului sistemului pensiilor private;
o) Banca Naţională a României pentru supravegherea şi controlul punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale de îngheţare a fondurilor, a restricţiilor privind anumite transferuri de fonduri şi servicii financiare, adoptate în scopul prevenirii proliferării nucleare, şi a sancţiunilor internaţionale sectoriale specifice sectorului financiar-bancar de către următoarele categorii de entităţi: instituţiile de credit persoane juridice române şi sucursalele instituţiilor de credit persoane juridice străine; instituţiile de plată persoane juridice române şi sucursalele instituţiilor de plată din alte state membre; instituţiile emitente de monedă electronică persoane juridice române şi sucursalele instituţiilor emitente de monedă electronică din alte state membre; instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul special şi instituţiile financiare nebancare înscrise numai în Registrul general care au şi statut de instituţie de plată sau instituţie emitentă de monedă electronică;
p) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pentru soluţionarea cererilor de derogare de la aplicarea sancţiunilor internaţionale privind îngheţarea fondurilor şi de la interdicţia de a pune la dispoziţie fonduri, cu respectarea condiţiilor stabilite de actul prevăzut la art. 1 alin. (1) sau de actul normativ prevăzut la art. 4 alin. (4) şi pentru autorizarea cererilor adresate de către instituţii financiare şi instituţii de credit privind sancţiunile internaţionale sectoriale specifice sectorului financiar.
(2) Calitatea de autoritate naţională competentă în cazul celorlalte tipuri de sancţiuni internaţionale revine autorităţilor publice cu atribuţii potrivit legii în domeniul în care se aplică tipul de sancţiuni internaţionale respectiv.
(3) Atunci când există divergenţe privind asumarea competenţei în privinţa acordării derogărilor între autorităţile prevăzute la alin. (1) şi (2), Ministerul Afacerilor Externe sesizează Consiliul prevăzut la art. 13, care decide, prin vot cu majoritate simplă, autoritatea care acordă derogarea. Această autoritate ia măsurile necesare pentru acordarea derogării conform reglementărilor aplicabile."
27. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 13
Consiliul interinstituţional pentru implementarea sancţiunilor internaţionale
(1) Pentru asigurarea cadrului general de cooperare în domeniul punerii în aplicare în România a sancţiunilor internaţionale, precum şi pentru identificarea de soluţii pentru conformarea şi armonizarea deciziilor necesare implementării eficiente a acestora se înfiinţează Consiliul interinstituţional pentru implementarea sancţiunilor internaţionale, denumit în continuare Consiliul, organism consultativ fără personalitate juridică.
(2) Consiliul este alcătuit din reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Justiţiei, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naţionale, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Energiei, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Băncii Naţionale a României, Autorităţii de Supraveghere Financiară, Oficiului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc, Curţii de Conturi, Autorităţii Vamale Române, Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci, Consiliului Naţional al Audiovizualului, Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului şi Cancelariei Prim-Ministrului.
(3) Ministerele sunt reprezentate în cadrul Consiliului la nivel de secretar de stat, precum şi de către experţi tehnici, iar celelalte autorităţi şi instituţii publice de către conducătorii sau înlocuitorii de drept sau desemnaţi ai acestora, precum şi de către experţi tehnici. Reprezentanţii desemnaţi ai ministerelor şi autorităţilor şi instituţiilor publice care participă la lucrările Consiliului dispun de autorizaţie de acces la informaţii clasificate corespunzător nivelului de clasificare al informaţiilor utilizate la reuniunile Consiliului, potrivit Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare. În funcţie de natura sancţiunilor internaţionale incidente în problemele supuse dezbaterii, Consiliul poate solicita participarea la întrunirile sale şi a reprezentanţilor altor autorităţi, instituţii publice sau organe de autoreglementare.
(4) Coordonarea Consiliului este asigurată de către Cancelaria Prim-Ministrului, prin consilier de stat desemnat prin ordin al şefului Cancelariei Prim-Ministrului.
(5) Componenţa Consiliului este formată din reprezentanţii numiţi prin decizie a prim-ministrului, ca urmare a nominalizărilor realizate de către conducătorul fiecăreia dintre instituţiile prevăzute la alin. (2).
(6) Secretariatul Consiliului este asigurat de Ministerul Afacerilor Externe, iar cheltuielile implicate de activitatea de secretariat sunt suportate din bugetul anual aprobat al Ministerului Afacerilor Externe.
(7) Consiliul se convoacă ori de câte ori este necesar, de către coordonatorul acestuia desemnat potrivit alin. (4), la solicitarea oricăruia dintre membrii acestuia. Consiliul se reuneşte în şedinţe de lucru la nivel înalt sau la nivel tehnic, în funcţie de ordinea de zi, în format fizic sau online.
(8) Pentru elaborarea avizului consultativ prevăzut la art. 14 lit. e), Consiliul se întruneşte în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea solicitării din partea autorităţii naţionale competente de către conducătorul acestuia desemnat potrivit alin. (4).
(9) Avizul consultativ se transmite autorităţii naţionale competente care l-a solicitat, în termen de trei zile lucrătoare de la data convenirii asupra minutei reuniunii Consiliului.
(10) Coordonatorul Consiliului asigură reprezentarea la nivel înalt a României în cadrul reuniunilor internaţionale în domeniul sancţiunilor internaţionale."
28. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 14
Atribuţiile Consiliului interinstituţional pentru implementarea sancţiunilor internaţionale
Consiliul are următoarele atribuţii:
a) asigură cadrul de consultare în vederea armonizării activităţilor autorităţilor şi instituţiilor publice române în domeniul punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale;
b) propune adoptarea unor reglementări specifice şi/sau modificarea cadrului legislativ aplicabil, ca măsuri necesare pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale;
c) analizează şi identifică soluţii pentru gestionarea implementării sancţiunilor internaţionale, astfel încât să existe un impact cât mai redus asupra economiei naţionale;
d) asigură cadrul de consultare între autorităţile şi instituţiile publice române pentru fundamentarea poziţiei României în adoptarea, modificarea, suspendarea sau încetarea sancţiunilor internaţionale;
e) elaborează şi emite, la cererea autorităţii naţionale competente sesizate, avize consultative pentru fundamentarea unor decizii legate de aplicarea sancţiunilor internaţionale. Cererea autorităţii naţionale competente trebuie însoţită de punctul său de vedere;
f) prezintă prim-ministrului şi Preşedintelui României recomandări cu privire la oportunitatea preluării în dreptul intern a unor sancţiuni internaţionale care nu au caracter obligatoriu pentru România;
g) prezintă ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o dată pe an, informări privind măsurile adoptate de România în vederea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale, pentru fundamentarea rapoartelor prim-ministrului prevăzute la art. 6;
h) evaluează periodic informaţiile primite de către autorităţile naţionale competente din partea operatorilor economici pentru a identifica tranzacţii, entităţi, sectoare de activitate care indică riscuri grave de încălcare sau eludare a regimurilor de sancţiuni internaţionale sau orice alte utilizări de fonduri ce contravin acestor regimuri."
29. La articolul 15, denumirea marginală se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 15
Sisteme de evidenţă"
30. La articolul 15, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Autorităţile naţionale competente prevăzute la art. 12 creează şi administrează o evidenţă proprie cu datele şi informaţiile necesare cu privire la punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale din domeniul lor de competenţă sau utilizează evidenţele deja constituite la nivelul acestora dacă, prin utilizarea acestor evidenţe, se asigură aducerea la îndeplinire a sancţiunilor internaţionale."
31. La articolul 15, alineatul (2) se abrogă.
32. La articolul 15, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Prelucrarea datelor cu caracter personal în baza prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările şi completările ulterioare, sau ale Legii nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date, în funcţie de scopul în care sunt prelucrate datele."
33. La articolul 15, alineatele (4)-(6) se abrogă.
34. La articolul 15 se adaugă un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) Informaţiile conţinute în evidenţele prevăzute la alin. (1), cu excepţia informaţiilor clasificate potrivit legii, sunt stocate pentru o perioadă de 5 ani de la data încetării aplicării sancţiunilor internaţionale."
35. Articolul 17 se abrogă.
36. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 18
Obligaţia de identificare şi raportare a fondurilor şi a resurselor economice supuse sancţiunilor internaţionale
(1) Persoanele fizice şi juridice, precum şi entităţile fără personalitate juridică sunt obligate să depună toate diligenţele necesare, pe baza informaţiilor şi instrumentelor pe care le au la dispoziţie, în scopul de a se asigura că, prin derularea tranzacţiilor sau a oricăror alte operaţiuni în care sunt implicate, sunt respectate sancţiunile internaţionale, inclusiv cu privire la îngheţarea fondurilor şi a resurselor economice. În determinarea respectării standardelor obligaţiei de depunere a diligenţelor se va ţine cont şi de respectarea ghidajelor emise de autorităţile internaţionale.
(2) Persoanele menţionate la alin. (1) raportează autorităţilor naţionale competente măsurile de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale.
(3) Raportarea cuprinde date privind persoanele, tranzacţiile, precum şi descrierea şi valoarea totală a bunurilor, care să permită individualizarea acestora, dacă prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi art. 4 alin. (4) nu se prevede altfel. Formatul raportării este stabilit prin reglementările emise de autorităţile naţionale competente prevăzute la art. 12 alin. (1) în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Entităţile supravegheate, pentru a asigura conformitatea cu prevederile obligatorii referitoare la actele normative prevăzute la art. 1 alin. (1) şi art. 4 alin. (4), adoptă proceduri, procese şi sisteme de monitorizare, potrivit reglementărilor emise în implementarea cadrului legal aplicabil de către autorităţile cu competenţe de supraveghere.
(5) În măsura în care un regim de sancţiuni internaţionale al Uniunii Europene impune ca persoanele juridice sau entităţile stabilite în România, ale căror drepturi de proprietate sunt deţinute direct sau indirect, în condiţiile stabilite de reglementările Uniunii Europene, de către:
a) o persoană juridică, o entitate sau un organism stabilit într-un stat vizat de respectivul regim;
b) un resortisant al unui stat vizat de respectivul regim;
c) o persoană fizică cu reşedinţa într-un stat vizat de respectivul regim, să înştiinţeze periodic transferurile de fonduri în afara Uniunii Europene, ce depăşesc cuantumul prevăzut de regimul de sancţiuni internaţionale, în cadrul uneia sau mai multor operaţiuni, aceste înştiinţări vor fi adresate Ministerului Afacerilor Externe.
(6) Entităţile financiare şi de credit raportează periodic autorităţii naţionale cu competenţe de supraveghere, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, după caz, conform prevederilor regimurilor de sancţiuni internaţionale ale Uniunii Europene, cu privire la toate transferurile în afara Uniunii Europene de fonduri pe care le-au iniţiat, în mod direct sau indirect, pentru persoanele juridice sau entităţile vizate de alin. (5)."
37. Articolul 19 se abrogă.
38. La articolul 20 alineatul (2), litera e) se abrogă.
39. Denumirea marginală a articolului 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 21
Îngheţarea şi notarea măsurii de îngheţare a resurselor economice"
40. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Persoanele juridice care administrează registre naţionale care asigură publicitatea faţă de terţi au obligaţia de a pune în aplicare măsura îngheţării resurselor economice sau orice altă interdicţie de tranzacţionare, inclusiv schimbarea proprietăţii cu privire la resursele economice instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi la art. 4 alin. (4), prin notarea, respectiv înregistrarea măsurii în aceste registre. Fac obiectul notării, respectiv al înregistrării, şi deciziile de aprobare a derogărilor.
(2) Orice solicitare a profesionistului de înregistrare în registrul comerţului, depusă sau transmisă oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, efectuată ulterior înscrierii măsurii potrivit alin. (1) şi până la intervenirea unei decizii de aprobare a derogării sau de ridicare a măsurii, atrage respingerea cererii de înregistrare de către registratorul de registrul comerţului.
(3) În cazul îngheţării bunurilor imobile, notarea, respectiv înregistrarea în cartea funciară a măsurii de indisponibilizare a acestora se efectuează la cerere sau din oficiu de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prin oficiile teritoriale din subordine în raza cărora se află imobilul.
(4) Notarea, respectiv înregistrarea se dispune în baza actelor prevăzute la art. 1 alin. (1) şi la art. 4 alin. (4), prin care se instituie sancţiuni internaţionale de îngheţare a bunurilor imobile.
(5) Radierea notării, respectiv a înregistrării se efectuează la cerere sau din oficiu, în baza actelor prevăzute la art. 1 alin. (1) şi la art. 4 alin. (4), în situaţia în care măsura îngheţării nu se mai aplică persoanelor sau entităţilor desemnate.
(6) Cererile de notare, respectiv de înregistrare a măsurii îngheţării bunurilor imobile, respectiv de radiere sunt scutite de plata tarifelor de publicitate imobiliară."
41. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Persoanele sau entităţile desemnate pot invoca măsurile de îngheţare pentru a justifica neîndeplinirea unei obligaţii numai dacă au solicitat, potrivit art. 8, o autorizaţie în acest sens, iar cererea le-a fost respinsă.
(2) Autorizarea potrivit art. 8 nu constituie recunoaşterea legală a titlului de creanţă.
(3) Dispoziţiile art. 8 alin. (1) se aplică în mod corespunzător cu privire la autorizaţia solicitată potrivit alin. (1)."
42. La articolul 23, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Atunci când analizează astfel de cereri, autoritatea naţională competentă potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă analizează toate dovezile furnizate în sprijinul justificării cererii şi verifică dacă legăturile solicitantului cu persoana sau entitatea desemnată nu sunt de natură să sugereze că aceştia acţionează împreună în scopul de a eluda sancţiunile internaţionale respective."
43. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Persoanele fizice sau juridice care, intrând într-un raport juridic sau aflându-se într-o stare de fapt faţă de orice bun care face obiectul unei sancţiuni internaţionale de îngheţare de fonduri şi resurse economice, au obligaţia de a îngheţa, fără întârziere, fondurile şi resursele economice şi de a raporta, de îndată, autorităţilor naţionale competente.
(2) Persoanele fizice sau juridice, cu excepţia persoanelor sau entităţilor desemnate, care deţin bunurile supuse sancţiunilor internaţionale, au dreptul să ceară acoperirea cheltuielilor necesare pentru administrarea acestora. Cererea de acoperire a acestor cheltuieli se adresează autorităţii naţionale competente, după caz, cu excepţia autorităţilor cu atribuţii de supraveghere.
(3) Dacă persoanele fizice sau juridice, cu excepţia persoanelor sau entităţilor desemnate, în mod justificat nu pot să administreze bunul respectiv, la cererea acestora bunul poate fi predat spre administrare statului. Entităţile supravegheate de autorităţile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. n) şi o) transmit cererile de administrare şi predare către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului.
(4) Statul român, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cere predarea bunului respectiv, dacă apreciază că este necesară pentru buna administrare a acestuia. Bunul care nu este predat de bunăvoie este preluat spre administrare, fără acordul persoanei care îl deţine.
(5) La predarea sau preluarea spre administrare a bunului îngheţat se întocmeşte un proces-verbal. O copie a acestui proces-verbal se eliberează persoanei care a predat bunul sau de la care bunul a fost preluat spre administrare.
(6) Statul român, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, dispune, prin decizie, predarea de îndată a bunului către persoana îndreptăţită, după cum urmează:
a) persoanei care dovedeşte, potrivit art. 10, că este proprietarul sau deţinătorul legal al bunului şi că nu face obiectul unor sancţiuni internaţionale;
b) proprietarului sau deţinătorului legal care dovedeşte, potrivit art. 10, că bunul respectiv nu face obiectul sancţiunilor internaţionale;
c) entităţii stabilite printr-o decizie a unei autorităţi competente din alt stat sau a unei organizaţii internaţionale, opozabile autorităţilor române."
44. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 25
Administrarea bunurilor cărora li se aplică sancţiunile internaţionale
(1) Autorităţile naţionale competente decid asupra modului de administrare a bunurilor îngheţate care fac obiectul sancţiunilor internaţionale potrivit domeniului lor de competenţă, iar, în situaţiile care împiedică în mod obiectiv şi motivat administrarea de către autorităţile naţionale competente, acestea se predau în administrare către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului. Aceste prevederi nu se aplică autorităţilor cu atribuţii de supraveghere, situaţie în care bunurile sunt transmise în administrare către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului.
(2) În situaţiile în care, potrivit legii sau din cauza caracteristicilor, bunurile predate sau preluate potrivit art. 24 nu pot fi administrate de statul român prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, acesta le va preda spre administrare autorităţii sau instituţiei publice cu competenţe în domeniu, după caz, cu excepţia autorităţilor cu atribuţii de supraveghere, situaţie în care bunurile sunt transmise în administrare către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului.
(3) Autorităţile naţionale competente sau, după caz, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, din motive temeinic justificate, pot încheia contracte pentru administrarea bunurilor predate sau preluate potrivit art. 24 cu orice persoană fizică sau juridică ce activează în domeniul respectiv şi efectua cheltuieli în vederea bunei administrări a bunurilor respective.
(4) Contractele pentru administrarea bunurilor predate sau preluate potrivit art. 24 cu orice persoană fizică sau juridică ce activează în domeniul respectiv sunt exceptate de la prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Administratorul are dreptul să facă toate actele de administrare a bunurilor, conform dreptului comun şi reglementărilor internaţionale, la care are dreptul şi proprietarul acestora, având obligaţia de a acţiona cu bună-credinţă, potrivit Codului civil.
(6) În cazul în care există riscul distrugerii sau degradării semnificative a bunurilor, autorităţile naţionale competente sau, după caz, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului pot decide vânzarea acestora. Fondurile provenite dintr-o astfel de vânzare se depun într-un cont special, unde au regimul de fonduri îngheţate pe durata valabilităţii sancţiunii internaţionale relevante.
(7) Autorităţile ce deţin calitatea de administrator întocmesc evidenţa şi inventarul tuturor bunurilor aflate în administrare, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(8) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1)-(3) şi (6), autorităţile care au competenţe cu administrarea bunurilor supuse sancţiunilor internaţionale pot solicita avizul consultativ al Consiliului prevăzut la art. 13."
45. După articolul 25 se introduce un nou articol, art. 25^1, cu următorul cuprins:
"ART. 25^1
Suspiciuni de încălcare a sancţiunilor internaţionale în cazul operaţiunilor vamale
În cazul în care una sau mai multe autorităţi naţionale competente potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă au suspiciuni întemeiate privind posibila încălcare a sancţiunilor internaţionale în cazul unei operaţiuni vamale în derulare, mărfurile care fac obiectul acestei operaţiuni rămân sub supraveghere vamală pentru clarificarea situaţiei pe o perioadă ce nu poate depăşi 90 de zile calendaristice. Cheltuielile privind manipularea, depozitarea, transportarea şi conservarea acestora sunt în sarcina declarantului, aşa cum acesta este definit la art. 5 pct. 15 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii."
46. Titlul capitolului V se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. V
Contravenţii şi sancţiuni
"
47. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 26
Contravenţii şi sancţiuni
(1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei şi, după caz, confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţie următoarele fapte:
a) nerespectarea restricţiilor şi a obligaţiilor prevăzute în actele menţionate la art. 1 alin. (1), care sunt direct aplicabile, sau prin actele normative prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (4), dacă fapta nu constituie infracţiune;
b) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 24 alin. (1), dacă fapta nu constituie infracţiune;
c) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (1), art. 8^3, art. 9 alin. (2), art. 18 alin. (1) şi (4)-(6) şi art. 21 alin. (1).
(2) Pe lângă sancţiunea prevăzută la alin. (1), se pot aplica una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a) suspendarea avizului, licenţei sau autorizaţiei de exercitare a unei activităţi ori, după caz, suspendarea activităţii persoanei juridice, pe o durată de la o lună la 6 luni;
b) retragerea licenţei sau avizului pentru anumite operaţiuni sau activităţi, pe o durată de la o lună la 6 luni ori definitiv.
(3) Prin derogare de la art. 13 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 5 ani de la data săvârşirii faptei.
(4) În măsura în care prezenta ordonanţă de urgenţă nu prevede altfel, contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia art. 28 alin. (1) şi art. 29."
48. După articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu următorul cuprins:
"ART. 26^1
Sancţiuni administrative, măsuri de supraveghere şi sancţionatoare aplicate de Banca Naţională a României şi Autoritatea de Supraveghere Financiară
(1) Prin excepţie de la dispoziţiile art. 26, Banca Naţională a României sau Autoritatea de Supraveghere Financiară, după caz, aplică sancţiuni administrative şi/sau măsuri sancţionatoare atunci când constată că o entitate supravegheată prevăzută la art. 12 alin. (1) lit. n) şi lit. o) pct. (i)-(iv) şi/sau oricare dintre administratorii, conducătorii entităţii sau persoanele desemnate cu responsabilităţi în domeniul sancţiunilor internaţionale din cadrul acesteia se fac responsabile, după caz, responsabili de următoarele fapte:
a) nerespectarea restricţiilor şi a obligaţiilor prevăzute în actele menţionate la art. 1 alin. (1) sau prin actele normative prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (4), dacă fapta nu constituie infracţiune;
b) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 18 alin. (1), (2), (4) şi (6) şi art. 24 alin. (1), dacă fapta nu constituie infracţiune;
c) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 9 alin. (2) teza finală şi art. 20 alin. (1);
d) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (1) şi art. 21 alin. (1) de către entităţile supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;
e) nefurnizarea, furnizarea cu întârziere sau furnizarea de date şi informaţii eronate către autoritatea de supraveghere, în cadrul exercitării atribuţiilor acesteia de supraveghere şi control;
f) nerespectarea măsurilor de supraveghere dispuse de Banca Naţională a României sau de Autoritatea de Supraveghere Financiară;
g) obstrucţionarea persoanelor împuternicite de conducerea Băncii Naţionale a României sau a Autorităţii de Supraveghere Financiară să efectueze acţiuni de supraveghere şi control.
(2) În cazurile prevăzute la alin. (1), Banca Naţională a României sau Autoritatea de Supraveghere Financiară, după caz, poate aplica următoarele sancţiuni administrative, potrivit competenţelor stabilite la art. 12 alin. (1) lit. n) şi o), după caz:
a) amendă aplicabilă entităţii supravegheate de până la 10% din cifra de afaceri anuală totală, calculată pe baza ultimelor situaţii financiare disponibile, aprobate de organul de conducere, sau până la 25.000.000 lei;
b) amendă aplicabilă persoanei fizice responsabile, cuprinsă între 10.000 lei şi 25.000.000 lei;
c) retragerea autorizaţiei, avizului sau aprobării acordate conducătorilor şi/sau administratorilor entităţii sau, după caz, persoanelor prevăzute la alin. (5) lit. f);
d) avertisment public, ce va fi publicat pe pagina de internet a autorităţii de supraveghere, prin care se indică persoana fizică, entitatea responsabilă şi fapta săvârşită;
e) avertisment scris.
(3) În sensul alin. (1), Banca Naţională a României şi Autoritatea de Supraveghere Financiară pot aplica următoarele măsuri sancţionatoare, potrivit competenţelor stabilite la art. 12 alin. (1) lit. n) şi o), după caz, din prezenta ordonanţă de urgenţă:
a) radierea instituţiei financiare nebancare din registrul ţinut de Banca Naţională a României şi, implicit, interzicerea desfăşurării activităţii de creditare;
b) retragerea autorizaţiei, avizului, autorizaţiei sau licenţei acordate entităţii;
c) interzicerea temporară a exercitării unor funcţii într-o entitate financiară supravegheată de Banca Naţională a României sau Autoritatea de Supraveghere Financiară de către persoanele responsabile de săvârşirea faptei;
d) adoptarea unei decizii sau a unui ordin de încetare a conduitei ilicite a persoanei fizice sau juridice şi de abţinere de la repetarea acesteia.
(4) Autorităţile de supraveghere prevăzute la alin. (1) pot face recomandări entităţilor supravegheate prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. n) şi o), în vederea adoptării de măsuri corespunzătoare de către acestea pentru îmbunătăţirea cadrului de administrare, a politicilor, procedurilor şi controalelor implementate pentru a atenua şi a gestiona cu eficacitate riscurile de neaplicare a sancţiunilor internaţionale. Entitatea are obligaţia de a comunica Băncii Naţionale a României sau Autorităţii de Supraveghere Financiară măsurile întreprinse, după caz, în termenele stabilite de aceasta.
(5) Independent de formularea unor recomandări, autorităţile de supraveghere prevăzute la alin. (1) pot să dispună entităţilor supravegheate care încalcă dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă sau nu implementează o recomandare în scopul reducerii riscurilor de neaplicare a sancţiunilor internaţionale sau al înlăturării deficienţelor şi a cauzelor acestora următoarele măsuri de supraveghere:
a) să solicite entităţii îmbunătăţirea cadrului de administrare, a politicilor, procedurilor şi controalelor implementate pentru a atenua şi a gestiona cu eficacitate riscurile de neaplicare a sancţiunilor internaţionale, cu indicarea aspectelor ce trebuie îmbunătăţite;
b) să impună obligaţia de aplicare a măsurilor standard de cunoaştere a clientelei pentru produse, operaţiuni şi/sau clienţi în cazul cărora politicile şi procedurile interne ale entităţii stabilesc aplicarea de măsuri simplificate şi/sau impunerea obligaţiei de aplicare a măsurilor suplimentare pentru operaţiuni ori clienţi în cazul cărora acestea stabilesc aplicarea de măsuri standard sau simplificate de cunoaştere a clientelei, în sensul dispoziţiilor art. 11-17^1 din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
c) să restricţioneze sau să limiteze activitatea, operaţiunile sau reţeaua de sucursale, agenţi şi distribuitori, inclusiv prin retragerea aprobării acordate pentru înfiinţarea sucursalelor din alte state membre sau state terţe, după caz, suspendarea activităţii sau încetarea activităţii unora dintre sucursale până la eliminarea deficienţelor;
d) să dispună încetarea prestării serviciului financiar, de plată sau de distribuţie de monedă electronică prin intermediul unui agent sau distribuitor;
e) să solicite entităţii reducerea riscurilor aferente operaţiunilor, produselor, serviciilor şi sistemelor informatice ale acesteia, cu menţionarea riscurilor ce au fost identificate şi trebuie reduse;
f) să solicite entităţii înlocuirea persoanelor desemnate să asigure conducerea compartimentelor şi/sau a unităţilor teritoriale care au responsabilităţi pe linia aplicării politicilor şi procedurilor de cunoaştere a clientelei, diminuare şi gestionare a riscurilor de neaplicare a sancţiunilor internaţionale.
(6) Sancţiunile administrative şi măsurile sancţionatoare prevăzute la alin. (2) şi (3) pot fi aplicate concomitent cu emiterea de recomandări sau dispunerea de măsuri de supraveghere conform prevederilor alin. (4) şi (5) sau independent de acestea. Aplicarea sancţiunilor sau măsurilor sancţionatoare se prescrie în termen de 5 ani de la data săvârşirii faptei.
(7) La stabilirea tipului sancţiunii administrative sau a măsurii sancţionatoare şi a cuantumului amenzii autorităţile de supraveghere de la alin. (1) au în vedere toate circumstanţele reale şi personale relevante ale săvârşirii faptei, inclusiv următoarele aspecte, după caz:
a) gravitatea şi durata faptei;
b) gradul de vinovăţie a persoanei fizice sau juridice responsabile;
c) soliditatea financiară a persoanei fizice sau juridice responsabile, astfel cum rezultă, de exemplu, din venitul anual al persoanei fizice responsabile sau din cifra de afaceri totală a persoanei juridice responsabile;
d) importanţa profiturilor realizate de către persoana sau entitatea responsabilă, respectiv a prejudiciilor cauzate, în măsura în care acestea pot fi determinate;
e) gradul de cooperare a persoanei fizice sau juridice responsabile cu autorităţile de supraveghere;
f) încălcările săvârşite anterior de persoana fizică sau juridică responsabilă;
g) orice consecinţe potenţial sistemice ale faptei săvârşite, determinate de riscul de perturbare a sistemului financiar, care poate genera consecinţe negative grave pentru sistemul financiar;
h) eventualele măsuri luate de către persoana sau entitatea responsabilă, ulterior săvârşirii faptei, pentru a limita pagubele, pentru acoperirea prejudiciului sau pentru desistarea săvârşirii faptei.
(8) Sancţiunea administrativă prevăzută la alin. (2) lit. b) şi măsura sancţionatoare prevăzută la alin. (3) lit. c) se aplică, distinct de sancţiunea aplicabilă entităţii supravegheate, persoanelor fizice responsabile, întrucât aceasta nu s-ar fi produs dacă persoanele respective şi-ar fi exercitat în mod corespunzător responsabilităţile care decurg din îndatoririle funcţiei lor stabilite conform legislaţiei aplicabile entităţilor supravegheate, reglementărilor emise în aplicarea prezentei ordonanţe şi cadrului de reglementare intern.
(9) Actele adoptate, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, de către Banca Naţională a României prin care sunt dispuse sancţiunile administrative, măsurile sancţionatoare şi măsurile de supraveghere prevăzute la alin. (2), (3) şi (5) se emit de către guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorul Băncii Naţionale a României, cu excepţia celor prevăzute la alin. (2) lit. c) şi la alin. (3) lit. a) şi b), a căror aplicare este de competenţa Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României. Actele trebuie să cuprindă descrierea faptei şi a circumstanţelor acesteia şi temeiul de drept al dispunerii sancţiunii administrative, măsurii sancţionatoare sau măsurii de supraveghere.
(10) Actele prevăzute la alin. (9) pot fi contestate potrivit art. 27 alin. (15) din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(11) Constatarea faptelor prevăzute la alin. (1) ce intră în competenţa Autorităţii de Supraveghere Financiară se face de către structurile de specialitate din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, iar aplicarea sancţiunilor administrative, măsurilor sancţionatoare şi măsurilor de supraveghere prevăzute la alin. (2)-(5) se realizează de către Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară, în condiţiile art. 21^2 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(12) Deciziile adoptate de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin care sunt dispuse sancţiunile administrative, măsurile sancţionatoare şi măsurile de supraveghere, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, se motivează în mod corespunzător şi pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării acestor acte.
(13) Dispoziţiile art. 27 alin. (19), respectiv ale art. 44 alin. (6) din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător."
49. După articolul 29 se introduce o anexă, cu următorul cuprins:
" ANEXA 1
Sectoare de servicii supuse sancţiunilor internaţionale pentru care operatorii economici pot solicita autorizaţii de export 1. Servicii de contabilitate
2. Servicii de audit, audit statutar, evidenţă contabilă, consultanţă fiscală
3. Servicii de consultanţă în afaceri şi management
4. Servicii de relaţii publice
5. Servicii de arhitectură şi inginerie
6. Servicii de consultanţă juridică
7. Servicii de consultanţă în domeniul informatic
8. Servicii de cercetare de piaţă şi de sondare a opiniei publice, servicii de publicitate
9. Servicii de testare şi analiză tehnică
10. Servicii de produse software destinate gestionării întreprinderilor şi de produse software destinate proiectării şi fabricării industriale, astfel cum sunt enumerate în anexa XXXIX la Regulamentul UE 833/2014, cu modificările şi completările ulterioare
11. Furnizare de asistenţă tehnică, servicii de intermediere sau alte servicii legate de produsele şi serviciile menţionate la art. 5n alin. (1), (2), (2a) şi (2b) din Regulamentul UE 833/2014, cu modificările şi completările ulterioare"
50. La articolul 8^1 alineatele (7)-(9) şi (11) şi articolul 8^2 alineatul (2) literele c) şi d), sintagmele „Ministerul Economiei“ şi „ministrului economiei“ se înlocuiesc cu sintagmele „Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului“ şi, respectiv, „ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului“.
ART. II
(1) Ordinele de blocare emise de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în baza prevederilor art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, rămân în vigoare pe perioada valabilităţii motivelor de fapt şi de drept care au stat la baza întreprinderii unor astfel de măsuri.
(2) Solicitările privind derogările aflate în curs de soluţionare rămân în competenţa autorităţii căreia i-au fost adresate până la soluţionare, iar la litigiile cu privire la aplicarea sancţiunilor internaţionale aflate în curs de soluţionare rămân parte aceleaşi autorităţi naţionale până la soluţionare.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, prelucrează datele colectate pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile naţionale competente prevăzute la art. 12 şi 25 adoptă, după caz, reglementări pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau norme metodologice.
(5) Regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului prevăzut la art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6) Nominalizarea reprezentanţilor autorităţilor şi ai instituţiilor publice în Consiliu se face în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(7) Punctele 47 şi 48 ale art. I din prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării acesteia.
ART. III
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Romeo Simionescu,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Luminiţa-Teodora Odobescu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
Ştefan-Radu Oprea
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Adrian Pintea,
secretar de stat
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Nicoleta-Mioara Cîrciumaru
Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Maria Monica Gubernat
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
Valeriu Zgonea
Preşedintele Autorităţii Vamale Române,
Marcel Simion Mutescu
p. Preşedintele Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor,
Constantin Ilie Aprodu
Preşedintele Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc,
Gheorghe Gabriel Gheorghe
Directorul general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci,
Marian Octavian Şerbănescu
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Alexandru-Mihai Ghigiu
p. Ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Bucureşti, 21 noiembrie 2024.
Nr. 135.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: