Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 134 din 21 noiembrie 2024  pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi pentru modificarea art. 2 lit. i) şi k) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 134 din 21 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi pentru modificarea art. 2 lit. i) şi k) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1179 din 26 noiembrie 2024
    Luând în considerare că prin Pactul ecologic european Uniunea Europeană s-a angajat să realizeze decarbonizarea economiei europene, iar integrarea surselor intermitente şi variabile de energie regenerabilă, precum energia eoliană şi solară, necesită o flexibilitate mai mare în ceea ce priveşte cererea şi oferta pentru a stabiliza Sistemul electroenergetic naţional, a asigura siguranţa aprovizionării, a preveni fluctuaţiile extreme ale preţurilor şi a menţine un preţ accesibil al energiei,
    având în vedere că stocarea energiei pe termen scurt şi stocarea sezonieră pe mai multe luni reprezintă un deziderat care asigură o flexibilitate sporită Sistemului electroenergetic naţional, iar aceasta poate contribui în mod esenţial la reducerea diferenţei dintre valorile extreme ale preţurilor la energia electrică,
    întrucât modificarea şi completarea cadrului de reglementare primar pentru realizarea unor unităţi de stocare a energiei electrice, în acord cu prevederile Directivei (UE) 2019/944 a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE (reformare), respectiv ale Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică (reformare), au devenit absolut necesare în contextul actual în care sunt menţinute o serie de măsuri de sprijin pentru consumatorii finali de energie electrică până la 31 martie 2025,
    reţinând faptul că prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, C16: REPower, investiţia 2 - Noi capacităţi de producţie de energie electrică din surse regenerabile, ţinta 125: Capacitate instalată din energie din surse regenerabile (energie eoliană şi solară), potrivit anexei la Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 11 decembrie 2023 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 23 noiembrie 2021, se urmăreşte instalarea a 950 MW în centrale eoliene şi fotovoltaice până la 30 iunie 2024 şi instalarea de capacităţi de stocare a energiei electrice cu o putere de cel puţin 240 MW şi 480 MW până la 30 iunie 2026, fapt ce contribuie la atingerea ţintelor asumate prin Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 şi înlocuirea centralelor care folosesc cărbunele drept combustibil cu centrale pe gaze sau gaze obţinute din surse regenerabile, cu o capacitate de 1.300 MW până în anul 2025, prin finanţarea acestor investiţii din Fondul pentru modernizare; văzând că amânarea acestor măsuri ar expune România la riscuri semnificative în privinţa aprovizionării cu energie, ar genera costuri suplimentare pentru consumatori şi ar împiedica atingerea obiectivelor asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, care prevede instalarea de capacităţi de stocare de cel puţin 240 MW şi 480 MW până la 30 iunie 2026, precum şi înlocuirea capacităţilor pe cărbune cu centrale pe gaze şi surse regenerabile,
    văzând că întârzierea implementării acestor măsuri ar duce la pierderi economice semnificative, ar descuraja investiţiile în sectorul energetic şi ar afecta obiectivele de securitate energetică şi de sustenabilitate ale României, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung,
    având în vedere necesitatea urgentă de a reglementa clar cadrul legislativ pentru a evita situaţiile de dublă taxare a energiei stocate, atât la momentul stocării, cât şi la momentul reintroducerii acesteia în Sistemul electroenergetic naţional, şi ţinând cont de faptul că acest aspect reprezintă un impediment major în dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice, esenţiale pentru echilibrarea cererii şi ofertei pe piaţa de energie,
    luând în considerare impactul negativ pe care dublarea acestor costuri îl are asupra investiţiilor în infrastructura de stocare a energiei şi asupra viabilităţii financiare a proiectelor de stocare, în contextul în care flexibilitatea Sistemului electroenergetic naţional depinde în mod critic de dezvoltarea acestor capacităţi,
    ţinând cont de reglementările europene în domeniu, care urmăresc eliminarea dublei taxări şi stimularea tehnologiilor de stocare a energiei pentru a asigura tranziţia către o economie cu emisii reduse de carbon, şi de necesitatea alinierii legislaţiei naţionale la aceste norme,
    luând în considerare faptul că situaţia energetică actuală la nivel naţional şi european impune adoptarea unor măsuri urgente pentru creşterea flexibilităţii şi stabilităţii Sistemului electroenergetic naţional, inclusiv prin dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice şi utilizarea soluţiilor inovatoare de stocare sezonieră pe termen lung, aspect esenţial pentru prevenirea dezechilibrelor dintre cerere şi ofertă,
    ţinând cont de urgenţa implementării măsurilor de modernizare şi diversificare a surselor de energie prin instalarea de noi capacităţi de producţie din surse regenerabile şi prin dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice, care să permită echilibrarea Sistemului electroenergetic naţional şi să contribuie la atenuarea fluctuaţiilor sezoniere de producţie şi consum de energie, inclusiv prin stocare sezonieră pe termen lung,
    având în vedere că lipsa unor hidrocentrale cu acumulare prin pompaj a condus la o pierdere a energiei electrice produse în exces de sursele de producţie nedeţinătoare de sisteme de stocare, creând un prejudiciu energetic şi economic statului român şi afectând capacitatea ţării de a deveni exportator net de energie electrică şi a reduce tarifele pentru consumatorii casnici,
    ţinând cont de blocajul instituţional actual cauzat de interdicţia juridică a concesionării de către Ministerul Energiei a acumulărilor de apă cu potenţial hidroenergetic în vederea construirii de hidrocentrale cu acumulare prin pompaj, existând riscul real ca actualul concedent să nu dispună de expertiza necesară demarării procedurii, executării şi monitorizării concesiunilor în scop hidroenergetic, cu consecinţa blocării oricărei iniţiative publice şi private de construire a unei centrale hidroelectrice de acumulare prin pompaj în ultimii 33 de ani,
    reţinând faptul că multitudinea de operaţiuni şi fapte administrative au încetinit finalizarea unor proiecte de importanţă naţională în domeniul energiei electrice, afectând ritmul de creştere a independenţei energetice şi obiectivul României de a deveni exportator net de energie, precum şi de a reduce tarifele la energie pentru consumatorii casnici şi industriali,
    fiind nevoie urgentă de crearea unei instituţii juridice noi care să califice de importanţă naţională anumite proiecte energetice, pentru a accelera ritmul de construire şi finalizare a acestora, în scopul creşterii capacităţii de producţie, transport, distribuţie şi consum al energiei, dar şi al ambiţiilor de creştere economică ritmică a României în actualul context european,
    luând în considerare contextul geopolitic actual, inclusiv tensiunile generate de războiul din Ucraina, care afectează stabilitatea şi aprovizionarea cu energie la nivel regional şi european şi care amplifică nevoia de reducere a dependenţei de resursele energetice importate din state terţe Uniunii Europene, în special din Federaţia Rusă, precum şi necesitatea consolidării securităţii energetice a României prin măsuri imediate,
    văzând că nereglementarea imediată a acestor măsuri ar putea duce la creşterea dependenţei de importuri de energie, la creşterea vulnerabilităţii economiei româneşti şi la periclitarea securităţii energetice naţionale, precum şi a stabilităţii economice generale şi având în vedere riscurile iminente generate de întârzierile în implementarea măsurilor de stocare a energiei şi modernizare a infrastructurii energetice,
    întrucât elementele antemenţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3, după punctul 48 se introduce un nou punct, pct. 48^1, cu următorul cuprins:
    "48^1. furnizor de servicii de stocare - persoană fizică sau juridică ce deţine cu orice titlu o instalaţie de stocare, care este utilizată pentru prestarea de servicii de stocare de energie către participanţii la piaţă, pentru care energia electrică absorbită de instalaţia de stocare nu reprezintă consum final de energie electrică, indiferent de modul de racordare şi alimentare al acesteia;"

    2. La articolul 3, după punctul 62 se introduce un nou punct, pct. 62^1, cu următorul cuprins:
    "62^1. lucrări de interes naţional şi de utilitate publică - lucrările de construire, realizare, dezvoltare, modernizare, reabilitare, retehnologizare, operare, exploatare, de intervenţie în caz de avarie, revizie şi reparaţie şi de întreţinere, inclusiv de realizare şi extindere a lucrărilor şi construcţiilor aferente centralelor hidroelectrice de acumulare prin pompaj de tipul centralelor hidroelectrice de acumulare prin pompaj, denumite în continuare CHEAP, aferente producerii de energie electrică, care face/fac obiectul proiectelor de importanţă naţională în domeniul energiei electrice;"

    3. La articolul 3, după punctul 70 se introduce un nou punct, pct. 70^1, cu următorul cuprins:
    "70^1. operator de servicii de stocare - persoană fizică sau juridică ce deţine cu orice titlu o instalaţie de stocare, fie racordată exclusiv la reţeaua electrică de interes public, fie adăugată unei capacităţi de producere a energiei electrice, în vederea livrării ulterioare a energiei electrice în reţeaua electrică, pentru care energia electrică cu care este alimentată instalaţia de stocare nu reprezintă consum final de energie electrică, indiferent de modul de alimentare al acesteia, cu excepţia energiei electrice care este livrată consumatorilor finali racordaţi prin linii directe la instalaţia de stocare;"

    4. La articolul 3, după punctul 94 se introduce un nou punct, pct. 94^1, cu următorul cuprins:
    "94^1. proiecte de importanţă naţională în domeniul energiei electrice - proiectele în domeniul energiei electrice reprezentând lucrări de interes naţional şi de utilitate publică, declarate astfel prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei sau a Secretariatului General al Guvernului; prin prezenta lege acestea se declară ca fiind de securitate naţională în sensul prevederilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi sunt considerate ca fiind de interes public naţional în sensul art. 476 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;"

    5. La articolul 3, după punctul 97 se introduce un nou punct, pct. 97^1, cu următorul cuprins:
    "97^1. regim de pompaj al CHEAP - ansamblul de activităţi prin care se realizează transferul resursei de apă din rezervorul inferior în rezervorul superior al CHEAP, în vederea creării unei rezerve de energie potenţială;"

    6. La articolul 3, după punctul 107 se introduce un nou punct, pct. 107^1, cu următorul cuprins:
    "107^1. serviciu de stocare - serviciu asigurat de un furnizor de servicii de stocare care deţine cu orice titlu o instalaţie de stocare prin care energia electrică este absorbită din reţea sau dintr-o capacitate de producere a energiei electrice şi stocată sub orice formă pentru o perioadă limitată de timp, urmată de livrarea energiei electrice în reţeaua electrică din instalaţia de stocare;"

    7. La articolul 3, punctul 121 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "121. stocare de energie - procesul de transformare a energiei electrice într-o formă de energie care poate fi stocată în scopul amânării utilizării acesteia pentru un moment ulterior momentului generării şi reconversia ulterioară a energiei respective în energie electrică în vederea utilizării acesteia în alt vector energetic sau în vederea livrării în reţelele de energie electrică;"

    8. La articolul 25, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alin. (14), cu următorul cuprins:
    "(14) Operatorii de reţea vor lua în considerare caracteristicile instalaţiilor de stocare la stabilirea regulilor privind regimurile de dimensionare utilizate în studiile de soluţie a locurilor de producere, respectiv a locurilor de consum."

    9. După articolul 66^2 se introduc două noi articole, art. 66^3 şi 66^4, cu următorul cuprins:
    "ART. 66^3
    Prin stocarea energiei electrice în instalaţiile de stocare a energiei electrice, inclusiv în cazul funcţionării în regim de pompaj a unei CHEAP, operatorul instalaţiilor de stocare este exceptat de la plata:
    a) tarifului pentru serviciul de transport - componenta de extragere a energiei electrice din reţea, de distribuţie şi cel pentru achiziţia serviciilor de sistem sau componente ale acestora, după caz, conform reglementărilor ANRE;
    b) contribuţiei privind certificatele verzi; şi
    c) contribuţiei de cogenerare.
    ART. 66^4
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (3^1) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, la iniţiativa Ministerului Energiei, pentru părţi din imobilele de tipul terenurilor aparţinând lacurilor de acumulare permanente, necesare, conform proiectului aprobat, realizării şi funcţionării capacităţilor de stocare, ca parte a unor acumulări a căror execuţie a fost finanţată din fonduri alocate de la bugetul de stat şi care pot utiliza energia apelor în acest scop, calitatea de administrator şi aceea de concedent sunt preluate de Ministerul Energiei, în condiţiile art. 298-301 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, cu acordul autorităţii publice centrale în domeniul apelor şi avizul Consiliului de conducere al Administraţiei Naţionale «Apele Române», în scopul concesionării, în condiţiile art. 302-331 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, pentru dezvoltarea capacităţilor de stocare de energie prin intermediul centralelor hidroelectrice cu acumulare prin pompaj.
    (2) Contractele de concesiune includ şi clauze care să asigure:
    a) coordonarea regimului de exploatare pentru a respecta toate folosinţele multiple ale acumulărilor, inclusiv irigaţiile, apă potabilă, protecţia împotriva inundaţiilor, şi alte folosinţe, folosinţe care vor fi reglementate de Administraţia Naţională «Apele Române»;
    b) stabilirea responsabilităţilor financiare pentru întreţinerea şi modernizarea infrastructurii hidrologice, inclusiv partajarea costurilor între concesionar şi administratorul existent;
    c) respectarea normelor europene şi naţionale privind protecţia mediului şi eficienţa energetică.
    (3) Prin derogare de la dispoziţiile art. 81 alin. (3^1) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale anexei nr. 4 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările ulterioare, categoriile şi cuantumul contribuţiei specifice de utilizare a resursei de apă, denumită «contribuţie pentru operatorii economici producători de energie electrică prin centrale CHEAP», se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale în domeniul apelor.
    (4) Prin derogare de la dispoziţiile art. 37 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se permite scoaterea definitivă din fondul forestier naţional a terenurilor necesare pentru realizarea sau extinderea lucrărilor şi construcţiilor aferente CHEAP. Scoaterea definitivă poate fi solicitată de către operatorul lucrării şi/sau construcţiei respective, fără obligaţia de a oferi teren în compensare. În acest caz, operatorul este obligat să plătească anticipat doar taxa prevăzută la art. 41 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi o sumă în lei, corespunzătoare valorii terenului scos definitiv din fondul forestier naţional. Această sumă se virează în fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinaţie silvică.
    (5) Contractele de concesiune aflate în executare se pot modifica corespunzător, prin acordul părţilor, în acord cu prevederile prezentului articol."



    ART. II
    La articolul 2 din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 13 august 2010, cu modificările şi completările ulterioare, literele i) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "i) consum final brut de energie electrică - cantitatea de energie electrică produsă, inclusiv consumul de energie electrică din sectorul de producere a energiei electrice, precum şi consumul propriu tehnologic al reţelelor de transport şi distribuţie, excluzând producţia de energie electrică produsă în centralele electrice cu acumulare prin pompaj din apa pompată anterior într-un rezervor superior, la care se adaugă diferenţa dintre importul şi exportul de energie electrică şi energia absorbită din reţea sau dintr-o capacitate de producere a energiei electrice şi stocată pentru o perioadă limitată de timp, urmată de livrarea energiei electrice în reţeaua electrică din instalaţia de stocare;
    .....................................................................
k) consumator final de energie electrică - persoana care utilizează energie electrică pentru consumul propriu, cu excepţia consumului de energie electrică în procesele tehnologice de producere, stocare, transport şi distribuţie a energiei electrice;"


    ART. III
    (1) Actualii administratori ai bunurilor prevăzute la art. 66^4 alin. (1) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, şi aflate în domeniul public sau privat al statului, împreună cu Ministerul Energiei, asigură realizarea obiectivelor naţionale de securitate energetică şi tranziţie verde, prin dezvoltarea capacităţilor de stocare de energie prin intermediul centralelor hidroelectrice cu acumulare prin pompaj.
    (2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin hotărâre a Guvernului se stabilesc categoriile şi cuantumul contribuţiei specifice de utilizare a resursei de apă prevăzute la art. 66^4 alin. (4) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Mircea Abrudean
                    p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Dan-Ştefan Chiru,
                    secretar de stat
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 21 noiembrie 2024.
    Nr. 134.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016