Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul că mai multe proiecte care au beneficiat de fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, în mod special prin Programul operaţional regional, şi prin altele, implementate de către autorităţile administraţiei publice locale, nu au fost finalizate sau au fost declarate nefuncţionale sau au fost propuse pentru etapizare şi înregistrează întârzieri sau chiar se află în blocaj ca urmare a lipsei de resurse financiare în bugetele locale pentru a asigura finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate proiectelor, precum şi faptul că nefinalizarea proiectelor conduce la majorări şi penalităţi de întârziere datorate operatorilor economici care execută lucrările sau furnizează bunuri prevăzute în proiecte, cu consecinţe grave asupra activităţii şi resurselor financiare ale acestora,
luând în considerare necesitatea asigurării unei accesabilităţi la atragerea de resurse financiare aferente proiectelor care au beneficiat de finanţare din fondurile europene, în special pentru acele unităţi administrativ-teritoriale de dimensiune mai mică, comune şi oraşe, a căror capacitate de finanţare prin credite bancare este redusă, şi care nu pot contracta finanţare rambursabilă în condiţii avantajoase de la bănci comerciale şi instituţii de credit,
întrucât termenul de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020 a fost 31 decembrie 2023 şi faptul că neadoptarea măsurilor propuse poate conduce la blocarea implementării proiectelor nefinalizate, nefuncţionale şi etapizate, definite potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, necesar a fi efectuate până la semnarea contractelor de finanţare aferente perioadei de programare 2021-2027, cu efecte asupra gradului de absorbţie a fondurilor alocate României şi, mai ales, asupra creşterii riscului de dezangajare automată a sumelor alocate de către Comisia Europeană, la grevarea bugetului de stat cu sumele necesare finalizării proiectelor contractate, precum şi cu sumele suplimentare, reprezentând prejudiciu şi cheltuieli de judecată stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive,
ţinând cont de faptul că necesitatea asigurării furnizării energiei termice în sistem centralizat de către unităţile administrativ-teritoriale, raportat şi la costurile mari de producere a agentului termic în sistem centralizat, la necesitatea plăţii facturilor restante şi acoperirii pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare, împrejurări ce pot pune în pericol funcţionarea unităţii administrativ-teritoriale,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) şi ale art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile referitoare la plafoanele privind finanţările rambursabile, care pot fi contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi cele privind tragerile din finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, prevăzute în legile anuale pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar, pe parcursul execuţiei bugetare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, unităţile administrativ-teritoriale pot solicita, inclusiv pentru instituţiile publice finanţate integral din bugetul local şi pentru asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu obligaţiile care le revin, de la Ministerul Finanţelor, până cel târziu la data de 15 februarie 2025, contractarea în anii 2024-2025 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 1.000.000 mii lei, pentru:
a) asigurarea finanţării cheltuielilor neeligibile, conform prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 17 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea realizării/finalizării proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri europene în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023 şi pentru care Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene confirmă implementarea acestora în cadrul proiectelor, precum şi valoarea decontată;
b) cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate definite potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, a căror valoare se confirmă de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene sau de către agenţiile de dezvoltare regională, după caz, în calitate de autorităţi de management pentru programele regionale 2021-2027;
c) asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte;
d) finanţarea cheltuielilor necesare producerii, transportului şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2024-2025, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale care furnizează agent termic prin sistem centralizat.
(2) Împrumuturile prevăzute la alin. (1) se acordă în următoarele condiţii:
a) dobândă: ROBOR la 3 luni comunicată de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului, la care se adaugă o marjă în funcţie de scadenţa împrumuturilor; rata dobânzii rezultată rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului. Marja se stabileşte astfel:
(i) 1 punct procentual pentru scadenţe de până la 3 ani inclusiv;
(ii) 1,5 puncte procentuale pentru scadenţe între 3 şi 5 ani inclusiv;
b) perioadă de rambursare: 1-5 ani, cu posibilitatea rambursării anticipate, parţial sau integral;
c) limita de îndatorare: exceptat de la prevederile art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
d) plafoane de contractare/tragere: exceptat;
e) valoarea maximă ce poate fi autorizată pentru o unitate administrativ-teritorială este:
(i) nelimitată pentru comune;
(ii) nelimitată pentru oraşe;
(iii) 20.000 mii lei pentru municipii;
(iv) 30.000 mii lei pentru municipiile reşedinţă de judeţ şi pentru sectoarele municipiului Bucureşti;
(v) 35.000 mii lei pentru judeţe.
(3) Termenul-limită de depunere la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice a documentelor care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12) pentru a fi transmise Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale este data de 15 februarie 2025.
(4) Sumele acordate cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractate de unităţile administrativ-teritoriale, pot fi utilizate cu respectarea destinaţiilor prevăzute la alin. (1) pentru cheltuielile aflate în atribuţia:
a) unităţilor administrativ-teritoriale şi a instituţiilor publice finanţate integral din bugetul local;
b) asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară.
(5) Sumele din împrumuturile contractate pentru entităţile prevăzute la alin. (4) lit. b) se transferă de către unităţile administrativ-teritoriale din bugetul împrumuturilor interne în conturile distincte deschise la Trezoreria Statului pe seama asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, nepurtătoare de dobândă, care efectuează plăţi pe destinaţiile pentru care a fost contractat împrumutul.
(6) Rambursarea împrumuturilor prevăzute la alin. (1) se efectuează în tranşe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării acestora, iar cu sumele rambursate se reîntregesc veniturile din privatizare. Dobânda aferentă reprezintă un venit al bugetului Trezoreriei Statului, care se calculează lunar prin aplicarea ratei dobânzii la soldul împrumutului, începând cu luna acordării împrumutului, şi se plăteşte trimestrial, în suma cumulată până la zi.
(7) Drepturile şi obligaţiile părţilor, termenii şi condiţiile de derulare a împrumuturilor contractate conform prevederilor alin. (1) se stabilesc prin convenţie de împrumut.
(8) Pentru neplata la termen a ratelor scadente şi a dobânzilor de plătit la împrumutul acordat se calculează o dobândă, pentru fiecare zi de întârziere, la nivelul dobânzii prevăzute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, până la data stingerii obligaţiei. Dobânda reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(9) Unitatea administrativ-teritorială restituie împrumutul şi dobânzile aferente într-un cont distinct deschis la Trezoreria Operativă Centrală, codificate cu codul de identificare fiscală al acesteia, nepurtătoare de dobândă. Obligaţiile de plată se sting în următoarea ordine: dobânzi calculate pentru fiecare zi de întârziere, dobânzile şi ratele de capital. Eventualele sume virate în plus de unităţile administrativ-teritoriale faţă de suma scadentă se păstrează în conturi până la scadenţa următoare. Pentru împrumuturile rambursate integral, sumele rămase în conturi se restituie de Ministerul Finanţelor în conturile indicate de titulari.
(10) În cazul nerespectării prevederilor alin. (6), directorii direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/şefii administraţiilor judeţene ale finanţelor publice sistează alimentarea atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii, în baza listei transmise lunar de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor.
(11) Unităţile administrativ-teritoriale pot contracta împrumuturile prevăzute la alin. (1) numai cu avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi numai dacă la data depunerii documentaţiei nu prezintă restanţe la împrumuturile contractate anterior din venituri din privatizare.
(12) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului finanţelor, se aprobă mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor administrativ-teritoriale conform prevederilor prezentului articol, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice.
(13) Documentele în baza cărora se acordă împrumutul, precum şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale vor fi stabilite prin ordinul ministrului finanţelor prevăzut la alin. (12).
(14) Responsabilitatea cu privire la documentele care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12), precum şi încadrarea în scopul pentru care se contractează împrumutul şi derularea acestuia revin în totalitate autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale şi ordonatorilor de credite ai instituţiilor publice finanţate integral din bugetul local, care răspund civil sau penal, după caz.
(15) Documentele care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12) se depun, până cel târziu la termenul prevăzut la alin. (3), la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice.
(16) Oportunitatea contractării de împrumuturi conform dispoziţiilor alin. (1) revine în totalitate autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale. Astfel, în prealabil solicitării de acordare a unui împrumut potrivit alin. (1), unităţile administrativ-teritoriale fac demersurile necesare în vederea identificării posibilităţii şi a condiţiilor şi termenilor aferenţi contractării de împrumuturi din piaţa financiară, urmând să decidă asupra oportunităţii contractării de împrumuturi conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. 2
Eventualele sume virate în plus de unităţile administrativ-teritoriale în contul „Decontări în contul Trezoreriei Centrale - operaţiuni proprii“, deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii administrativ-teritoriale, faţă de obligaţiile aferente împrumuturilor contractate conform art. 1 alin. (1) se restituie unităţilor administrativ-teritoriale în conturile indicate de titulari.
ART. 3
Împrumuturile contractate din venituri din privatizare de unităţile administrativ-teritoriale se pot refinanţa prin împrumuturi contractate de la bănci comerciale sau alte instituţii de credit, în condiţiile prevăzute la art. 61-63 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, interimar,
Marin Ţole,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Bucureşti, 21 noiembrie 2024.
Nr. 133.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: