Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ţinând cont de necesitatea creşterii eficienţei colectării obligaţiilor bugetare, în scopul asigurării unei mai bune încasări la bugetul de stat a accizelor, luând în considerare faptul că predictibilitatea şi stabilitatea fiscală joacă un rol important, precum şi solicitările mediului de afaceri din industria alcoolului şi băuturilor alcoolice privind introducerea unui calendar de creştere graduală a nivelului accizei la vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare şi alcool etilic, în vederea creşterii volumului pieţei, concomitent cu nivelul taxelor colectate la bugetul de stat, având în vedere că în cadrul activităţilor derulate în baza Acordului de servicii de asistenţă tehnică rambursabilă privind îmbunătăţirea cadrului fiscal din România, încheiat în contextul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României (P178899), aferente componentei C8 - Reforma fiscală şi reforma sistemului de pensii, jalonul 237 - I.7 „Asistenţă tehnică pentru revizuirea cadrului fiscal pentru proiectarea unui sistem informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăţilor“, au fost realizate anumite etape procedurale în ceea ce priveşte standardizarea şi restructurarea datelor şi informaţiilor necesare în contextul dat, inclusiv pentru cele transmise de către notarii publici prin Declaraţia formular 208 - Declaraţie informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, se impune crearea posibilităţii notarilor publici de a solicita organului fiscal înregistrarea fiscală a unei persoane nerezidente care nu deţine cod de identificare fiscală. Ţinând seama de faptul că sistemul informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăţilor necesită anumite etape procedurale, context în care nepromovarea prezentei ordonanţe de urgenţă ar periclita încadrarea în termenele prevăzute pentru îndeplinirea angajamentelor asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, având în vedere că neadoptarea în regim de urgenţă a acestor măsuri poate avea consecinţe negative, în sensul că ar putea genera reducerea activităţii economice a operatorilor economici din domeniul alcoolului şi băuturilor alcoolice, precum şi creşterea pieţei negre, consecinţe ce ar putea conduce la scăderea veniturilor bugetare din accize, ţinând cont că menţinerea mecanismului de actualizare cu inflaţia a nivelului accizelor pentru produsele care fac parte din categoria alcool şi băuturi alcoolice ar determina o creştere exagerată a preţurilor, luând în considerare că situaţiile prezentate impun adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, iar neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, ar avea consecinţe negative, în sensul reducerii activităţii economice a producătorilor locali de băuturi spirtoase, pierderii locurilor de muncă, creşterii pieţei negre, nefiscalizate, încurajării consumului de băuturi contrafăcute, cu consecinţe grave pentru sănătate, şi neasigurării încasărilor veniturilor din accize la bugetul de stat, pe de o parte, şi, pe de altă parte, în ceea ce priveşte neasigurarea condiţiilor necesare realizării procesului aferent măsurii din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României vizând impozitarea proprietăţii imobiliare, având în vedere faptul că restricţiile reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte achiziţiile de mobilier şi aparatură birotică sunt de natură a afecta îndeplinirea atribuţiilor constituţionale ale Ministerului Public cu privire la apărarea ordinii de drept, precum şi a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, având în vedere vechimea şi gradul mare de uzură a ambulanţelor/autospecialelor aflate în gestiunea şi exploatarea Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare, denumit în continuare SMURD, din cadrul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, serviciilor de ambulanţă judeţene, denumite în continuare SAJ, şi Serviciului de Ambulanţă Bucureşti - Ilfov, denumit în continuare SABIF, care înregistrează rulaje mari şi generează costuri ridicate pentru menţinerea în stare de funcţionare, raportat şi la resursele financiare limitate, întrucât, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia centralizată de autospeciale/ambulanţe pentru Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, pentru serviciile de ambulanţă judeţene şi pentru Serviciul de Ambulanţă Bucureşti - Ilfov, aprobată prin Legea nr. 77/2018, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare IGSU, a fost desemnat ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia centralizată de autospeciale/ambulanţe pentru SMURD, SAJ şi SABIF, ţinând cont de faptul că procedura de achiziţie centralizată desfăşurată în anul 2017 de IGSU, în urma căreia au fost desemnate patru acorduri-cadru pentru furnizarea de ambulanţe, ultimul având valabilitate până la data de 19 martie 2023, nu a dus la achiziţionarea cantităţii de ambulanţe necesare la nivel naţional, fiind imperios necesară reluarea demersului privind achiziţia publică, având în vedere faptul că, pentru formalizarea noilor proceduri de achiziţie publică centralizată, este urgentă şi necesară clarificarea sensului dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2017, aprobată prin Legea nr. 77/2018, pe calea interpretării legale, astfel încât să existe un cadru normativ clar, care să înlăture echivocul, în considerarea faptului că aspectele sus-menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 342, după alineatul (1^8) se introduce un nou alineat, alin. (1^9), cu următorul cuprins: "(1^9) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, produse intermediare şi alcool etilic, nivelul accizelor este cel prevăzut în anexa nr. 1." 2. La anexa nr. 1 de la titlul VIII - Accize şi alte taxe speciale, numerele curente 2-5, coloanele 4 şi 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins: "
┌────┬────────────┬──────┬──────────────────────────┐
│ │Denumirea │ │Acciza (lei/U.M.) │
│Nr │produsului │ │ │
│crt.│sau a grupei│U.M. ├────────┬────────┬────────┤
│ │de produse │ │2024 │2025 │2026 │
│ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────┼──────┼────────┼────────┼────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │
├────┴────────────┴──────┴────────┴────────┴────────┤
│Alcool şi băuturi alcoolice │
├────┬────────────┬──────┬────────┬────────┬────────┤
│ │Vinuri │ │ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│ │2.1. vinuri │hl de │0,00 │0,00 │0,00 │
│2 │liniştite │produs│ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│ │2.2. vinuri │ │66,34 │69,26 │72,72 │
│ │spumoase │ │ │ │ │
├────┼────────────┼──────┼────────┼────────┼────────┤
│ │Băuturi │ │ │ │ │
│ │fermentate, │ │ │ │ │
│ │altele decât│ │ │ │ │
│ │bere şi │ │ │ │ │
│ │vinuri │ │ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│ │3.1. │ │ │ │ │
│ │liniştite, │ │555,58 │580,03 │609,03 │
│ │din care: │ │ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│ │3.1.1. cidru│ │ │ │ │
│ │de mere şi │ │0,00 │0,00 │0,00 │
│ │de pere │ │ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│3 │3.1.2. │ │ │ │ │
│ │hidromel │ │ │ │ │
│ │obţinut prin│ │ │ │ │
│ │fermentarea │hl de │0,00 │0,00 │0,00 │
│ │unei soluţii│produs│ │ │ │
│ │de miere în │ │ │ │ │
│ │apă │ │ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│ │3.1.3. │ │ │ │ │
│ │obţinute din│ │ │ │ │
│ │fructe de │ │ │ │ │
│ │pădure, fără│ │0,00 │0,00 │0,00 │
│ │alte │ │ │ │ │
│ │adaosuri de │ │ │ │ │
│ │arome sau │ │ │ │ │
│ │alcool │ │ │ │ │
├────┼────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│ │3.2. │ │66,34 │69,26 │72,72 │
│ │spumoase │ │ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────────┼────────┼────────┤
│ │3.2.1. cidru│ │ │ │ │
│ │de mere şi │ │0,00 │0,00 │0,00 │
│ │de pere │ │ │ │ │
├────┼────────────┼──────┼────────┼────────┼────────┤
│4 │Produse │hl de │555,58 │580,03 │609,03 │
│ │intermediare│produs│ │ │ │
├────┼────────────┼──────┼────────┼────────┼────────┤
│ │Alcool │ │ │ │ │
│ │etilic, din │ │4.629,75│4.833,46│5.075,13│
│ │care: │ │ │ │ │
│ ├────────────┤hl de ├────────┼────────┼────────┤
│5 │5.1. alcool │alcool│ │ │ │
│ │etilic │pur │ │ │ │
│ │produs de │ │2.314,87│2.416,72│2.537,56│
│ │micile │ │ │ │ │
│ │distilerii │ │ │ │ │
└────┴────────────┴──────┴────────┴────────┴────────┘
" ART. II La articolul 83 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins: "(4^1) Organul fiscal central trebuie să înregistreze fiscal la solicitarea unui notar public, în scopul îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deţine cod de identificare fiscală în sensul dispoziţiilor art. 82. Procedura de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pe baza consultării Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România." ART. III (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală aprobă ordinul prevăzut la art. 83 alin. (4^1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost introdus prin art. II. (2) Dispoziţiile art. II se aplică de la data operaţionalizării sistemului în baza Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prevăzut la alin. (1). În acest caz, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală informează cu cel puţin 15 zile înainte Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România cu privire la data de la care sistemul este operaţional. ART. IV Ordonanţa de urgenţă de Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Termenul de 25 noiembrie 2024 se înlocuieşte cu termenul de 19 decembrie 2024 în cuprinsul art. I alin. (4), art. II, art. III alin. (1) lit. a) şi b), art. VI alin. (5) lit. c), art. VI alin. (7) lit. b), art. VII alin. (1) şi (2), art. XII, precum şi art. XVI alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a). 2. La articolul IX alineatul (2), teza a doua se modifică şi va avea următorul cuprins: "Anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor se acordă dacă cererea de anulare se depune până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv şi eşalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu de data de 19 decembrie 2024 inclusiv." 3. După articolul XVI se introduce un nou articol, art. XVI^1, cu următorul cuprins: "ART. XVI^1 (1) Prin excepţie de la art. II lit. d), în cazul în care debitorul depune notificare potrivit art. VI alin. (1) până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, dar nu depune cererea de anulare până la 19 decembrie 2024 inclusiv şi îndeplineşte la această dată celelalte condiţii prevăzute de art. I-XVI şi/sau XVIII, după caz, acesta beneficiază de anularea unor obligaţii bugetare, prin emiterea, din oficiu, de către organul fiscal a deciziei de anulare a unor obligaţii bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiţii. (2) În cazul în care debitorul depune cererea de anulare a unor obligaţii bugetare anterior îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. I-XVI şi/sau XVIII, după caz, pentru care nu a fost emisă decizia de respingere, dar îndeplineşte condiţiile la data de 19 decembrie 2024 inclusiv, organul fiscal emite decizia de anulare a unor obligaţii bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiţii." 4. La articolul XXI alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: "b) «Bunuri de natura obiectelor de inventar», cu excepţia cheltuielilor aferente unităţilor finanţate integral de la bugetul de stat aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii care asigură asistenţa medicală publică de urgenţă în faza prespitalicească;" 5. La articolul XXII alineatul (9), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins: "j) transferurile şi cheltuielile de capital din domeniul sănătăţii." 6. La articolul XXXVI, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(5) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. a)-c) şi art. 26 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la prevederile art. 2, art. 3 alin. (5)-(7), precum şi de la anexele nr. 1 şi 2 din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, cu sumele cedate potrivit alin. (1) se pot depăşi, după caz, plafonul soldului bugetului general consolidat şi cel al cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, plafoanele nominale ale cheltuielilor totale şi ale cheltuielilor de personal, plafoanele nominale ale soldului bugetului general consolidat şi ale principalelor bugete componente, precum şi plafonul soldului primar al bugetului general consolidat, stabilite prin Legea nr. 417/2023 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare." ART. V Prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti şi Parchetul de pe lângă Tribunalul Bucureşti pot achiziţiona mobilier şi aparatură, aşa cum sunt prevăzute în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale“, subgrupele 3.1. „Mobilier“ şi 3.2. „Aparatură birotică“ din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum şi obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu destinaţia de birou necesare pentru buna desfăşurare a activităţilor specifice. ART. VI Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 14 mai 2024, se modifică după cum urmează: 1. La articolul I, alineatul (1) va avea următorul cuprins: "ART. I (1) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital, precum şi pentru operaţiuni financiare ale ordonatorilor principali de credite." 2. La articolul II, alineatul (3) va avea următorul cuprins: "(3) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. a)-c) şi art. 26 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la prevederile art. 2, art. 3 alin. (5)-(7), precum şi de la anexele nr. 1 şi 2 din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, cu sumele cedate potrivit alin. (1) se pot depăşi, după caz, plafonul soldului bugetului general consolidat şi cel al cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, plafoanele nominale ale cheltuielilor totale şi ale cheltuielilor de personal, plafoanele nominale ale soldului bugetului general consolidat şi ale principalelor bugete componente, precum şi plafonul soldului primar al bugetului general consolidat, stabilite prin Legea nr. 417/2023 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare." ART. VII Termenul prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la data de 1 martie 2025. ART. VIII (1) Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală poate stabili, prin ordin, pentru performanţe excepţionale, acordarea o singură dată de stimulente financiare pentru personalul din echipele de inspecţie ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală atunci când, din activitatea de inspecţie fiscală sau, după caz, de control antifraudă sau din activitatea de executare silită, constatările stabilite şi încasate depăşesc 10 milioane de euro. (2) Valoarea stimulentelor financiare acordate potrivit dispoziţiilor alin. (1) nu poate depăşi de trei ori cuantumul salariului de bază al funcţionarului public căruia i se acordă aceste sume. (3) Plata stimulentelor financiare acordate potrivit dispoziţiilor alin. (1) se realizează dintr-un fond constituit la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin reţinerea, ca venituri proprii, din sumele stabilite şi încasate conform dispoziţiilor alin. (1) a unor sume echivalente cu de trei ori cuantumul salariilor de bază ale funcţionarilor publici care vor primi stimulentele. (4) Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin care se stabileşte acordarea stimulentelor financiare potrivit dispoziţiilor alin. (1) se emite în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării sumelor stabilite în urma constatărilor echipei. ART. IX La articolul 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2023, aprobată prin Legea nr. 45/2024, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(11) Prevederile alin. (10) privind reglementarea prin acte normative a circumstanţelor de modificare a valorii eligibile nerambursabile nu se aplică în cazul Programului Asistenţă tehnică, al priorităţilor de asistenţă tehnică ale programelor din perioada de programare 2021-2027 şi al proiectelor/operaţiunilor etapizate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care valoarea eligibilă nerambursabilă a contractului/deciziei de finanţare se poate majora în funcţie de necesităţi, pentru cazuri justificate, în baza unei analize a Autorităţii de management." ART. X Autorităţile de reglementare din domeniul financiar pot înfiinţa şi ocupa prin concurs, în cadrul fiecăreia dintre acestea până la 49 de posturi, în vederea punerii în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.114 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 şi (UE) nr. 1.095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1.937 şi Regulamentului (UE) 2022/2.554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/2.011. ART. XI (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare, rămase nerepartizate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se alocă pe judeţe şi municipiul Bucureşti, în scopul achitării: a) plăţilor restante înregistrate în contabilitatea unităţilor/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, rezultate din relaţii cu furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări; b) sumelor certe şi exigibile datorate de unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenţei dintre preţul reglementat al energiei termice livrate populaţiei şi preţul de facturare al energiei termice livrate populaţiei, diminuate cu plăţile efectuate la data cererii; c) plăţilor restante, precum şi obligaţiilor fiscale care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, după caz. (2) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, plăţile restante şi datoriile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c), înregistrate în contabilitatea instituţiilor publice finanţate parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, sunt numai cele aferente cheltuielilor care pot fi finanţate din bugetele locale. (3) Prin derogare de la prevederile art. 33 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, repartizarea pe judeţe şi municipiul Bucureşti a sumelor alocate în condiţiile prevăzute la alin. (1) se face în scopul achitării plăţilor restante şi datoriilor prevăzute la respectivul alineat, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, reprezentând: a) obligaţii de plată rezultate din relaţiile cu furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări; b) sume certe şi exigibile neachitate de unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenţei dintre preţul local al energiei termice facturate populaţiei şi preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei, diminuate cu plăţile efectuate la data cererii; c) obligaţii de plată faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale. (4) Suma repartizată potrivit alin. (1) va fi utilizată exclusiv pentru: a) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări ai unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale; b) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat; c) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări care au de încasat sume restante de la furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat; d) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale. (5) Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător şi pentru contribuabilii care se află sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, cu autorizarea judecătorului-sindic sau avizul administratorului judiciar. (6) În scopul alocării sumelor în condiţiile prevăzute la alin. (1), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot depune, până la data de 29 noiembrie 2024 inclusiv, la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice cereri scrise însoţite de documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare. (7) Sumele rămase neutilizate din cele repartizate potrivit prevederilor prezentului articol se comunică Ministerului Finanţelor de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice până la data de 20 decembrie 2024 inclusiv, în vederea retragerii lor. (8) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale răspund de realitatea şi exactitatea sumelor înscrise în documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, de corespondenţa acestora cu sumele înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024, precum şi de conformitatea datelor înscrise în aceste documente cu cele din documentele justificative care au stat la baza întocmirii lor. (9) Răspunderea pentru stabilirea sumelor solicitate care fac obiectul cererilor depuse, precum şi pentru utilizarea acestora în conformitate cu prevederile prezentului articol revine ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale. (10) Repartizarea pe judeţe şi municipiul Bucureşti, alocarea şi utilizarea sumelor prevăzute la alin. (1) se efectuează conform mecanismului stabilit la art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, şi în Ordinul ministrului finanţelor nr. 6.239/2024 pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 17 alin. (3)-(18) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024. ART. XII Articolul 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia centralizată de autospeciale/ambulanţe pentru Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, pentru serviciile de ambulanţă judeţene şi pentru Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 16 octombrie 2017, aprobată prin Legea nr. 77/2018, se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 3 (1) Necesarul de autospeciale/ambulanţe pe tipuri şi cantităţi se avizează de către Comisia interministerială pentru suport tehnic, denumită în continuare CIMST, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată prin Legea nr. 104/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 144/2014 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei interministeriale pentru suport tehnic, la propunerea Direcţiei generale urgenţe medicale din cadrul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă al Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGUM, precum şi a direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii. (2) Necesarul de autospeciale/ambulanţe pe tipuri şi cantităţi se actualizează ori de câte ori este nevoie şi se avizează de CIMST, pe baza evaluării necesarului la nivel naţional, la propunerea DGUM, precum şi a direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii." ART. XIII Procesul de achiziţie publică de autospeciale/ ambulanţe aflat în desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în calitate de unitate de achiziţii centralizată desemnată potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia centralizată de autospeciale/ambulanţe, aprobată prin Legea nr. 77/2018, pentru Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, pentru serviciile de ambulanţă judeţene şi pentru Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, în baza necesarului actualizat de autospeciale/ambulanţe pe tipuri şi cantităţi, avizat anterior de Comisia interministerială pentru suport tehnic, se continuă potrivit prevederilor legale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice, inclusiv în baza acordurilor-cadru existente. ART. XIV (1) Se autorizează Ministerul Educaţiei să menţină, în perioada decembrie 2024-noiembrie 2025, Unitatea de management al proiectelor cu finanţare externă pentru derularea activităţilor de închidere a Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Washington la 17 aprilie 2015, referitor la Proiectul privind învăţământul secundar, inclusiv auditarea situaţiilor financiare, în conformitate cu regulamentele şi procedurile Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. (2) Cheltuielile care derivă din activităţile de închidere a acordului prevăzut mai sus, inclusiv salarizarea personalului unităţii de management al proiectului implicat în finalizarea respectivului proiect, se vor asigura pe perioada respectivă din sume alocate de la bugetul de stat în bugetul Ministerului Educaţiei, la capitolul 65.01 „Învăţământ“, titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă“. ART. XV Prevederile art. I intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Romeo Simionescu, secretar de stat Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş p. Ministrul educaţiei, Gigel Paraschiv, secretar de stat Bucureşti, 21 noiembrie 2024. Nr. 132. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.