Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 129 din 7 noiembrie 2024  privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 129 din 7 noiembrie 2024 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024
    Având în vedere consultările cu reprezentanţii mediului de afaceri cu privire la timpul necesar pentru a implementa şi testa complet sistemele interne în conformitate cu cerinţele Sistemului RO e-Transport, precum şi necesitatea adaptării sistemelor informatice şi a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerinţele de conformare care privesc declararea transporturilor rutiere de bunuri,
    pornind de la necesitatea asigurării proporţionalităţii sancţiunilor în raport cu gravitatea faptei,
    ţinând cont de numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală atât în scris, cât şi în cadrul întâlnirilor care au avut loc cu reprezentanţii mediului de afaceri, cu privire la sancţiunile impuse pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute de Sistemul RO e-Transport, care sunt disproporţionate în raport cu obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA,
    pornind de la faptul că Sistemul RO e-Transport, prin mecanismele pe care le gestionează, are o contribuţie importantă la reducerea deficitului de încasare a TVA, prin monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri urmărindu-se fiscalizarea tranzacţiilor comerciale şi creşterea încasărilor la bugetul de stat,
    ţinând cont de necesitatea utilizării de către organele de control ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri, a unor date deţinute la nivelul unor companii naţionale/societăţi naţionale cu capital integral de stat,
    pentru asigurarea mijloacelor necesare combaterii activităţilor ilegale din domeniul transporturilor rutiere de bunuri, în lipsa cărora activitatea organelor de control poate fi lipsită de eficienţă, fapt care ar putea afecta semnificativ încasările bugetare,
    în vederea reglementării urgente a unor măsuri care să permită tuturor categoriilor de persoane impozabile adaptarea în bune condiţii la noile cerinţe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
    în vederea evitării unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizaţi care desfăşoară activităţi cu pondere semnificativă în economia naţională şi care efectuează în mod curent transporturi de bunuri, cu consecinţe negative atât în ceea ce priveşte desfăşurarea în viitor a activităţii, cât şi în ceea ce priveşte acumularea de noi datorii către bugetul general consolidat al statului, ca urmare a dificultăţii privind plata la termen a obligaţiilor fiscale datorate,
    pentru a asigura eficienţa şi eficacitatea Sistemului RO e-Transport în combaterea evaziunii fiscale, fără a impune asupra patrimoniului contravenientului o sarcină de natură să afecteze considerabil situaţia financiară a acestuia prin aplicarea măsurii complementare a confiscării în proporţie de 100% a contravalorii bunurilor nedeclarate, chiar de la prima abatere,
    în considerarea faptului că aspectele sus-menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 4 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare deţinute şi/sau utilizate de instituţiile sau autorităţile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităţilor subordonate, coordonate sau prin intermediul companiilor naţionale şi societăţilor naţionale cu capital integral de stat: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităţilor de produse transportate, precum şi orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;"

    2. La articolul 4, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Sistemul RO e-Transport utilizează date şi informaţii colectate şi/sau deţinute la nivelul instituţiilor sau autorităţilor publice, precum şi al structurilor subordonate sau coordonate de către acestea sau prin intermediul companiilor naţionale şi societăţilor naţionale cu capital integral de stat, care sunt necesare îndeplinirii scopului prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3) Autorităţile sau instituţiile publice care, direct sau prin intermediul structurilor subordonate, coordonate sau prin intermediul companiilor naţionale şi societăţilor naţionale cu capital integral de stat, colectează şi/sau deţin orice fel de date sau informaţii necesare îndeplinirii scopului prevăzut la art. 3 au obligaţia de a le pune la dispoziţie gratuit Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pe bază de protocol încheiat în acest sens."

    3. La articolul 11, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate pot fi modificate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.
(6) Operaţiunea de modificare a datelor prevăzute la alin. (5) reprezintă informaţie referitoare la profilele de risc specifice contribuabililor persoane fizice şi juridice, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea şi evidenţierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, cu modificările ulterioare."

    4. La articolul 13^1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice."

    5. La articolul 13^1, alineatul (2^1) se abrogă.
    6. La articolul 13^1, după alineatul (4) se introduc cinci noi alineate, alin. (5)-(9), cu următorul cuprins:
    "(5) În situaţia în care, în termen de maximum 12 luni de la prima sancţionare a faptei, operatorul economic săvârşeşte a doua contravenţie din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), pentru care a fost sancţionat, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi cu confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
(6) În situaţia în care operatorul economic săvârşeşte a treia contravenţie din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), pentru care a fost sancţionat, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi cu confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
(7) Începând cu săvârşirea celei de-a patra contravenţii din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), pentru care operatorul economic a fost sancţionat, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi cu confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
(8) În situaţia în care, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancţionare a faptei, operatorul economic săvârşeşte a doua contravenţie din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), pentru care a fost sancţionat, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice. Prevederile alin. (5), (6) şi (7) se aplică în mod corespunzător.
(9) Prin excepţie de la prevederile alin. (5)-(8), pentru contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. a), în ceea ce priveşte nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) şi (3), sancţiunea complementară a confiscării nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum şi în contabilitatea utilizatorilor, după caz, în perioada la care se referă operaţiunile respective."

    7. La articolul 14, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Contravenţiilor prevăzute la art. 13^1 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare."

    8. La articolul 14, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) şi (4), cu următorul cuprins:
    "(3) În vederea aplicării sancţiunilor prevăzute la art. 13^1 alin. (2) şi (5)-(8), Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare pune la dispoziţia persoanelor prevăzute la alin. (1) un registru electronic de evidenţă centralizată a sancţiunilor aplicate potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Procedura prin care persoanele prevăzute la alin. (1) accesează registrul electronic prevăzut la alin. (3) se stabileşte prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, al preşedintelui Autorităţii Vamale Române şi al ministrului afacerilor interne."



    ART. II
    Aplicarea dispoziţiilor art. 13^1 alin. (1) lit. e) şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările şi completările ulterioare, pentru săvârşirea faptei prevăzute la art. 13^1 alin. (1) lit. e) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, se suspendă până la data de 31 martie 2025.

    ART. III
    Ordinul comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, al preşedintelui Autorităţii Vamale Române şi al ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 14 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. IV
    Prevederile art. 13^1 alin. (2), (2^1), (5), (6), (7), (8) şi (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate şi introduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, intră în vigoare la 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 7 noiembrie 2024.
    Nr. 129.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016