Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 128 din 7 noiembrie 2024  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 128 din 7 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie 2024
    Luând în considerare obiectivul din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României privind revizuirea cadrului fiscal pentru consolidarea sistemului fiscal şi pentru asigurarea eficientă a activităţii de colectare a veniturilor,
    având în vedere necesitatea simplificării mecanismului de calcul, declarare şi plată a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice cu titlu de impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii şi a degrevării contribuabililor persoane fizice de obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum şi în toate celelalte situaţii în care intervin modificări/recalculări/rectificări ale acestora,
    ţinând seama de obiectivele administraţiei fiscale de dezvoltare a serviciilor pentru contribuabili, de transformare digitală, precum şi de simplificare a formularelor fiscale, transpunerea în format electronic a acestora şi introducerea formularelor pre-completate/eliminarea obligaţiilor de raportare, acolo unde este posibil, asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României,
    întrucât în lipsa reglementării unui cadru legal fiscal mai simplu în ceea ce priveşte declararea veniturilor realizate de persoanele fizice se creează premisele periclitării obiectivului de sprijinire a conformării voluntare a contribuabililor,
    ţinând cont de faptul că nepromovarea unor măsuri care să conducă la îmbunătăţirea nivelului de conformare voluntară a contribuabililor ar afecta veniturile colectate de administraţia fiscală şi, pe cale de consecinţă, ar putea pune în pericol obiectivul de reducere a deficitului bugetar,
    având în vedere faptul că nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecinţe negative cu privire la asigurarea, începând cu data de 1 ianuarie 2025, a declaraţiilor fiscale necesare contribuabililor persoane fizice pentru declararea veniturilor, respectiv pentru obţinerea calităţii de asigurat la sistemul naţional de sănătate, precum şi în ceea ce priveşte adaptarea corespunzătoare a aplicaţiilor informatice,
    în considerarea faptului că măsurile nu pot fi adoptate printr-un alt instrument legislativ care să permită aplicarea acestora începând cu data de 1 ianuarie 2025,
    având în vedere că nepromovarea reglementărilor în domeniul impozitului pe venit şi al contribuţiilor sociale obligatorii ar avea consecinţele negative mai sus-menţionate,
    raportat la caracterul de industrie strategică de interes naţional al industriei naţionale de apărare, este necesară adaptarea legislaţiei pentru a răspunde în termen util cerinţelor şi provocărilor actuale în vederea implementării în cel mai scurt timp a investiţiilor prin atragerea de fonduri europene, direcţionarea de fonduri naţionale şi atragerea unor investitori privaţi.
    Ţinând cont de faptul că operatorii economici din industria naţională de apărare care funcţionează sub autoritatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului au un rol-cheie pentru susţinerea efortului de înzestrare a instituţiilor din cadrul Forţelor Sistemului Naţional de Apărare (FSNA) şi
    luând în considerare interesul esenţial de securitate al României, angajamentele guvernamentale asumate în relaţia cu structurile NATO şi ale Uniunii Europene, precum şi pentru respectarea altor obligaţii asumate de România prin tratate, parteneriate strategice şi înţelegeri internaţionale, precum şi faptul că realizarea acestor proiecte asigură şi înfiinţarea de noi locuri de muncă şi dezvoltare economică,
    observând limitările impuse de actualul cadru legal incident este necesară reglementarea asigurării operativităţii dezvoltării proiectelor şi în ceea ce priveşte dezvoltarea modalităţii de dobândire a dreptului de proprietate asupra unor imobile aflate în prezent proprietate privată. Legislaţia actuală aplicabilă în ceea ce priveşte exproprierea, Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată, cu completările ulterioare, neasigurând condiţiile necesare,
    urgenţa se justifică prin considerarea dependenţei României de materii prime, materiale şi produse cu destinaţie militară realizate în afara Uniunii Europene, fapt ce generează vulnerabilităţi sistemice în ceea ce priveşte asigurarea unui cadru de apărare adaptat ameninţărilor curente. Acoperirea cerinţelor FSNA preponderent cu produse realizate în capacităţile industriei naţionale de apărare este esenţială pentru evitarea problemelor logistice generate de rutele de aprovizionare, fiind necesare identificarea şi implementarea cu rapiditate de soluţii.
    Întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice şi de securitate ale României, se are în vedere faptul că statul este obligat să ia măsuri imediate pentru asigurarea resurselor necesare bunei funcţionări a FSNA prin dezvoltarea de capacităţi necesare realizării de produse militare, sensibile şi strategice destinate utilizării ca arme, muniţii şi materiale de război.
    Având în vedere faptul că Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte norme pentru protejarea sănătăţii publice, în special în spaţiile publice închise, inclusiv protejarea minorilor împotriva fumatului, precum şi faptul că sancţiunile complementare au rolul de a asigura aplicarea eficientă a reglementărilor,
    ţinând seama de rezultatele controalelor efectuate pe piaţă care au demonstrat că o parte semnificativă a operatorilor economici nu se conformează cerinţelor impuse de lege, existând indicii clare că mulţi operatori economici nu intenţionează să remedieze situaţiile constatate, în ciuda sancţiunilor aplicate,
    având în vedere că sancţiunile complementare, cum ar fi suspendarea activităţii, sunt esenţiale pentru a asigura respectarea legii şi că acestea au rolul de a pune presiune pe operatorii economici pentru a adopta măsuri de conformare şi pentru a preveni repetarea încălcărilor, iar în lipsa unor măsuri ferme, nerespectarea regulilor ar putea deveni o practică frecventă, iar scopul legii - protejarea sănătăţii publice - ar fi subminat,
    având în vedere faptul că prevederile Legii nr. 349/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în integralitate, iar contestarea în instanţă a procesului-verbal de constatare a contravenţiei suspendă inclusiv sancţiunea complementară, fapt ce conduce la ineficienţa sancţiunilor şi să transmită un semnal greşit către operatorii economici, că nerespectarea regulilor instituite prin reglementare poate rămâne nepedepsită,
    luând în considerare faptul că tinerii sunt mai expuşi consumului de tutun şi chiar şi expunerea la fumat pasiv reprezintă riscuri majore pentru sănătate, Legea nr. 349/2002 având ca scop reducerea acestor riscuri,
    fără o reglementare care să prevadă anumite excepţii cu privire la sancţiunile complementare, este folosită ca o scăpare pentru operatorii economici care nu au intenţia de a se conforma regulilor, sens în care subminează autoritatea normativă.
    Necesitatea completării prevederilor Legii nr. 349/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu dispoziţii referitoare la suspendarea aplicării sancţiunilor complementare este evidentă în contextul neconformării constatate şi al riscurilor pentru sănătatea publică, cu preponderenţă a minorilor, şi se impune, asigurând astfel că sancţiunile complementare îşi îndeplinesc rolul de descurajare a încălcărilor legii şi de protejare a interesului public.
    Luând în considerare necesitatea stabilirii calificărilor care pot fi obţinute în funcţie de filiere, profiluri sau specializări, precum şi a standardelor de calificare astfel încât elevii să poată opta pentru obţinerea unei calificări,
    cunoscând faptul că în prezent sunt şcolarizate 136 de calificări de nivel 3 şi 69 de calificări de nivel 4 înscrise în Registrul naţional al calificărilor profesionale pentru care trebuie să se dezvolte trasee educaţionale care să permită şcolarizarea succesivă a 2 calificări, una de nivel 3 şi una de nivel 4, se impune asigurarea dreptului la învăţătură, asigurarea predictibilităţii raporturilor juridice, pentru eliminarea unor posibile discriminări, precum şi a unei perioade suficiente de timp pentru elaborarea standardelor ocupaţionale, a standardelor de calificare, precum şi a planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare specifice învăţământului liceal tehnologic în noul context stabilit de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    Având în vedere că, în ultimii ani, România a înregistrat o creştere semnificativă a cazurilor de dependenţă de droguri şi alte substanţe periculoase, cu impact direct asupra sănătăţii publice,
    luând în considerare faptul că România nu dispune de o reţea de centre specializate şi integrate de tratare a dependenţelor, iar cazurile sunt tratate fragmentar în spitale şi secţii de psihiatrie, care nu au capacitatea şi resursele necesare pentru a oferi întregul tratament de specialitate şi conex,
    totodată, creşterea cazurilor de dependenţă în rândul copiilor şi adolescenţilor necesită măsuri urgente pentru a preveni efectele devastatoare ale consumului de substanţe psihoactive asupra viitorului acestora şi asupra societăţii. Grupurile vulnerabile, care au acces redus la servicii de sănătate, sunt şi ele puternic afectate, iar lipsa unui cadru specializat de intervenţie medicală agravează marginalizarea şi stigmatizarea acestor persoane.
    Se impune înfiinţarea unor centre specializate ce ar reduce presiunea asupra structurilor medicale de urgenţă şi a celor de psihiatrie, optimizând resursele medicale şi reducând costurile economice pe termen lung asociate cu tratamentul adicţiilor.
    Luând în considerare că este necesară adoptarea în regim de urgenţă a unui act normativ de nivel primar care să asigure temeiul juridic necesar implementării măsurilor propuse,
    în considerarea faptului că aspectele prezentate mai sus vizează interesul public general şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 69, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Contribuabilii, pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit şi care în anul fiscal anterior au înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro, începând cu anul fiscal următor au obligaţia determinării venitului net anual în sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului în lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Naţională a României, pentru anul de realizare a venitului. Această categorie de contribuabili are obligaţia să completeze şi să depună Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    2. La articolul 69^1, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Opţiunea de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68, este obligatorie pentru contribuabil pe o perioadă de 2 ani fiscali consecutivi şi se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă dacă contribuabilul nu solicită revenirea la sistemul anterior. Pentru a reveni la sistemul anterior, contribuabilul completează corespunzător Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, aferentă veniturilor realizate în anul următor expirării perioadei de 2 ani, şi depune formularul la organul fiscal competent, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
(3) Opţiunea pentru determinarea venitului net anual în sistem real, inclusiv în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal, se exercită prin completarea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice cu informaţii privind determinarea venitului net anual în sistem real şi depunerea formularului la organul fiscal competent în termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3). În acest caz, perioada de 2 ani fiscali cuprinde anul fiscal de realizare a veniturilor pentru care se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin care se exercită opţiunea şi anul fiscal următor acestuia."

    3. Articolul 69^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 69^2
    Stabilirea impozitului pentru veniturile din activităţi independente pentru care venitul net anual se stabileşte pe baza normelor de venit
    (1) Contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente pentru care venitul net anual se stabileşte pe baza normelor de venit au obligaţia stabilirii impozitului anual datorat, pe baza Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit ajustate, după caz.
    (2) Plata impozitului anual datorat determinat potrivit prevederilor alin. (1) se efectuează la bugetul de stat, până la termenul legal de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    4. La articolul 73, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Opţiunea de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68, este obligatorie pentru contribuabil pe o perioadă de 2 ani fiscali consecutivi şi se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă dacă contribuabilul nu solicită revenirea la sistemul anterior. Pentru a reveni la sistemul anterior, contribuabilul completează corespunzător Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, aferentă veniturilor realizate în anul următor expirării perioadei de 2 ani, şi depune formularul la organul fiscal competent, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
(3) Opţiunea pentru determinarea venitului net anual în sistem real, inclusiv în cazul contribuabililor care încep să realizeze venituri în cursul anului fiscal, se exercită prin completarea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice cu informaţii privind determinarea venitului net anual în sistem real şi depunerea formularului la organul fiscal competent în termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3). În acest caz, perioada de 2 ani fiscali cuprinde anul fiscal de realizare a veniturilor pentru care se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice pentru care se exercită opţiunea şi anul fiscal următor acestuia."

    5. La articolul 83, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alin. (6) şi (7), cu următorul cuprins:
    "(6) Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, au obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. În situaţia în care bunul este deţinut în comun, prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemnează proprietarul, uzufructuarul sau alt deţinător legal care îndeplineşte obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi.
(7) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (6) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."

    6. La articolul 85, alineatele (4^9), (6) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(4^9) Contribuabilii au obligaţia să completeze şi să depună, la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
    ...............................................................................................
(6) Impozitul anual datorat se calculează de către contribuabil, pe baza datelor din Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit/normei anuale de venit ajustate/venitului anual, după caz.
    ...............................................................................................
(8) Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la termenul legal de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    7. La articolul 87, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Contribuabilii prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia de a depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent pentru fiecare an fiscal, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
(3) Impozitul anual datorat se calculează de către contribuabil, pe baza Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68, iar în situaţia în care contribuabilul înregistrează pierdere fiscală anuală, aceasta reprezintă pierdere definitivă.
(4) Impozitul anual datorat se plăteşte integral la bugetul de stat, până la termenul legal de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    8. La articolul 106, alineatele (5) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) În cazul în care în cursul anului fiscal de realizare a veniturilor s-au înregistrat pierderi ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile ce pot fi asimilate dezastrelor naturale ca îngheţ, grindină, polei, ploaie abundentă, secetă şi inundaţii, precum şi a epizootiilor ce afectează peste 30% din suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale/animalele deţinute, norma de venit se reduce proporţional cu pierderea respectivă, indiferent de modalitatea de desfăşurare a activităţii, respectiv individual sau într-o formă de asociere.
    ................................................................................................
(9) În cazul reducerii normelor de venit potrivit alin. (5) şi (6), contribuabilul are obligaţia să calculeze venitul anual şi impozitul anual prin diminuarea normei de venit aferente fiecărei categorii de produse vegetale/categorii de animale prevăzute la art. 105 alin. (2) corespunzător cu procentul reprezentând gradul de afectare stabilit potrivit procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, conform procedurii prevăzute la alin. (7), şi să depună Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    9. La articolul 107, alineatele (1), (2), (5)-(7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Impozitul pe venitul din activităţi agricole se calculează de către contribuabil prin aplicarea unei cote de 10% asupra venitului anual din activităţi agricole stabilit pe baza normei anuale de venit.
(2) Contribuabilul care desfăşoară o activitate agricolă prevăzută la art. 103 alin. (1) pentru care venitul se determină pe baza normei anuale de venit are obligaţia de a depune anual, pentru veniturile anului anterior, Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3). Informaţiile cuprinse în declaraţie vizează suprafeţele cultivate în anul de realizare a venitului şi/sau animalele/familiile de albine deţinute la data de 25 mai inclusiv a anului de realizare a venitului, de către contribuabili/asocieri fără personalitate juridică. Modificarea pe parcursul anului de realizare a venitului a structurii suprafeţelor destinate producţiei agricole vegetale cultivate, a numărului de capete de animale/familii de albine deţinute de contribuabili/asocieri fără personalitate juridică nu conduce la recalcularea normei anuale de venit.
    ................................................................................................
(5) În cazul în care activitatea se desfăşoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică, obligaţia depunerii declaraţiei anuale de venit pentru asocierile fără personalitate juridică şi entităţile supuse regimului transparenţei fiscale la organul fiscal competent revine asociatului care răspunde pentru îndeplinirea obligaţiilor asociaţiei faţă de autorităţile publice până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Declaraţia cuprinde şi cota de distribuire ce revine fiecărui membru asociat din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii. Asociatul desemnat are obligaţia transmiterii către fiecare membru asociat a informaţiilor referitoare la venitul impozabil ce îi revine corespunzător cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii, în cadrul aceluiaşi termen.
(6) Contribuabilii care realizează venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură au obligaţia să determine venitul anual/venitul net anual impozabil/pierderea netă anuală la nivelul fiecărei surse de venit din cadrul categoriei.
(7) Plata impozitului anual datorat se efectuează la bugetul de stat, până la termenul legal de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    10. La articolul 118 alineatul (2), litera b) şi alineatul (2^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) venitul net anual impozabil care se determină prin însumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevăzute la lit. a), din care se deduc contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit prevederilor titlului V, cu excepţia diferenţei de contribuţie de asigurări sociale de sănătate prevăzută la art. 174 alin. (6).
    ................................................................................................
(2^2) Contribuţia de asigurări sociale deductibilă potrivit prevederilor alin. (2) lit. b) şi alin. (2^1) lit. b) se stabileşte proporţional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate potrivit prevederilor art. 148 alin. (3), aplicată asupra contribuţiei de asigurări sociale calculate potrivit art. 151 alin. (1)."

    11. Articolele 120 şi 120^1 se abrogă.
    12. Articolul 122 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 122
    Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice
    (1) Contribuabilii au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, în cazul în care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi, după caz, din următoarele categorii de venit:
    a) activităţi independente;
    b) drepturi de proprietate intelectuală;
    c) cedarea folosinţei bunurilor;
    d) investiţii;
    e) activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;
    f) alte surse.
    (2) Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice se depune şi în cazul în care în cursul anului fiscal contribuabilii prevăzuţi la alin. (1) încep sau încetează o activitate, potrivit legii, respectiv încep să obţină venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, pentru care impunerea este finală, precum şi în situaţia în care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activităţii potrivit legislaţiei în materie, respectiv în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul încetării valabilităţii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părţi.
    Contribuabilii care realizează venituri impuse pe baza normelor de venit ajustează norma anuală de venit prin reducerea acesteia proporţional cu perioada în care nu au desfăşurat activitate.
    (3) Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice se completează şi se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor. Prevederea se aplică şi în situaţiile prevăzute la alin. (2).
    (4) Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice se completează pentru fiecare sursă din cadrul fiecărei categorii de venit, indiferent de modalitatea de determinare a venitului net anual/câştigului net anual, după caz, în vederea stabilirii şi declarării impozitului pe venit, respectiv a pierderii fiscale anuale. Pentru veniturile realizate într-o formă de asociere, venitul declarat este venitul net/pierderea distribuită din asociere.
    (5) În cazul contribuabililor persoane fizice cu handicap grav sau accentuat, care desfăşoară activităţi independente/activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, pentru care venitul net se determină pe baza normelor anuale de venit sau în sistem real sau care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală conform dispoziţiilor art. 72^1 sau 73, venitul net anual sau venitul net anual impozabil, după caz, se reduce proporţional cu numărul de zile calendaristice pentru care contribuabilul realizează venituri scutite potrivit art. 60 pct. 1, prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care a fost obţinut certificatul care atestă încadrarea în gradul de handicap. Impozitul anual datorat se calculează de către contribuabil pentru venitul net anual sau venitul net anual impozabil, după caz, redus proporţional cu numărul de zile în care beneficiază de scutirea de la plata impozitului.
    (6) Sunt exceptaţi de la obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, în vederea stabilirii şi declarării impozitului pe venit, contribuabilii care realizează:
    a) venituri din cele prevăzute la alin. (1) pentru care impozitul se reţine la sursă şi reprezintă impozit final;
    b) venituri sub formă de salarii şi venituri asimilate salariilor, pentru care informaţiile sunt cuprinse în declaraţiile specifice;
    c) venituri din pensii;
    d) venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal;
    e) venituri din premii şi din jocuri de noroc;
    f) venituri din vânzarea energiei electrice în calitate de prosumatori exceptaţi/scutiţi, potrivit legii, de la plata obligaţiilor fiscale aferente cantităţii de energie electrică produse pentru autoconsum, precum şi pentru excedentul vândut furnizorilor.
    (7) Contribuabilii care realizează venituri prevăzute la alin. (1) pentru care impozitul se reţine la sursă şi care datorează contribuţia de asigurări sociale şi/sau contribuţia de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor titlului V - Contribuţii sociale obligatorii, au obligaţia, după caz, de a depune declaraţia prevăzută la alin. (1) în vederea stabilirii, declarării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii.
    (8) Modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
    (9) Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice constituie titlu de creanţă fiscală în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare."

    13. La articolul 123, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Plata impozitului anual datorat pentru venitul net anual/venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil se efectuează la bugetul de stat, până la termenul legal de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    14. La articolul 123^1, alineatele (3) şi (3^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Pentru contribuabilii prevăzuţi la art. 78 alin. (6) şi art. 82 alin. (6) obligaţia calculării şi plăţii sumei prevăzute la alin. (1) revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de aceştia până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3), sub sancţiunea decăderii. Distribuirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venitul datorat poate fi solicitată prin cerere pentru aceiaşi beneficiari pentru o perioadă de cel mult 2 ani şi va putea fi reînnoită după expirarea perioadei respective.

    (3^1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 78 alin. (6) şi art. 82 alin. (6) pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii/unitatea de cult, beneficiară a sumei. Entitatea nonprofit/Unitatea de cult are obligaţia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, la organul fiscal competent un formular prin care centralizează cererile primite de la contribuabili, până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3), sub sancţiunea decăderii."

    15. La articolul 125, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Asocierile au obligaţia să depună la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului, declaraţia anuală de venit, care cuprinde şi distribuţia venitului net/pierderii aferent(e) asociaţilor conform modelului stabilit prin ordin al preşedintelui A.N.A.F."

    16. La articolul 130, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Contribuabilii care obţin venituri din străinătate conform dispoziţiilor alin. (1) au obligaţia să le declare în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3), precum şi să efectueze calculul şi plata impozitului datorat, în cadrul aceluiaşi termen, cu luarea în considerare a metodei de evitare a dublei impuneri, prevăzută de convenţia de evitare a dublei impuneri."

    17. La articolul 131, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Contribuabilii persoane fizice rezidente care realizează un venit şi care, potrivit convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu un alt stat, poate fi impus în celălalt stat, iar respectiva convenţie prevede ca metodă de evitare a dublei impuneri metoda scutirii, respectivul venit va fi scutit de impozit în România. Acest venit se declară în România şi se înscrie în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul legal de depunere, prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    18. La articolul 133, după alineatul (28) se introduc două noi alineate, alin. (29) şi (30), cu următorul cuprins:
    "(29) Prevederile art. 83 alin. (6) referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinător legal care îndeplineşte obligaţia de înregistrare a contractului de închiriere nu se aplică în cazul contractelor de închiriere, aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum şi în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date.
(30) În cazul contribuabililor care au exprimat opţiunea de determinare a veniturilor în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, anterior anului 2025, perioada în care aplică determinarea venitului net în sistem real se calculează conform regulilor în vigoare la data exprimării opţiunii şi se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă de 2 ani fiscali consecutivi dacă contribuabilul nu solicită revenirea la sistemul anterior. Pentru a reveni la sistemul anterior, contribuabilul completează corespunzător Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, aferentă veniturilor realizate în anul următor expirării perioadei de 2 ani, şi depune formularul la organul fiscal competent, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    19. La articolul 135^1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În aplicarea prevederilor art. 148, 151, 170, 174 şi 174^1, la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la stabilirea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, respectiv al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate se ia în calcul valoarea salariului minim brut pe ţară stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului pentru care se stabilesc contribuţiile sociale, indiferent dacă în cursul aceluiaşi an se utilizează mai multe valori ale salariului minim brut pe ţară."

    20. Articolul 148 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 148
    Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) şi b^1)
    (1) Persoanele fizice care în anul fiscal pentru care se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de personale fizice prevăzută la art. 122 au realizat venituri din activităţile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) şi b^1), din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare anuală cumulată este cel puţin egală cu 12 salarii minime brute pe ţară, datorează contribuţia de asigurări sociale la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (2).
    (2) Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) şi b^1), o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:
    a) nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
    b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară.
    (3) Încadrarea în plafonul anual de cel puţin 12 salarii minime brute pe ţară sau de cel puţin 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, se efectuează prin cumularea veniturilor nete şi/sau a normelor anuale de venit din activităţi independente determinate potrivit art. 68 şi 69, a venitului brut realizat în baza contractelor de activitate sportivă potrivit art. 68^1, precum şi a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuală determinate potrivit art. 72, art. 72^1 şi 73, realizate în anul pentru care se datorează contribuţia.
    (4) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) care nu se încadrează în plafonul de cel puţin 12 salarii prevăzut la alin. (3) pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale pentru anul de realizare a venitului la un venit ales, care nu poate fi mai mic decât nivelul prevăzut la alin. (2) lit. a). Exercitarea opţiunii se efectuează anual prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de personale fizice prevăzute la art. 122, până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3)."

    21. Articolul 151 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 151
    Stabilirea, declararea şi plata contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) şi b^1)
    (1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 148 alin. (1) şi (4) calculează contribuţia de asigurări sociale prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra bazei anuale de calcul menţionate la art. 148 alin. (2), depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul legal prevăzut la art. 122 alin. (3) şi au obligaţia de a efectua plata acesteia în cadrul aceluiaşi termen.
    (2) Prevederile alin. (1), precum şi cele ale art. 148 sunt aplicabile şi în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep o activitate independentă şi/sau încep să realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuală, precum şi în cazul celor care intră în suspendare temporară a activităţii potrivit legislaţiei în materie ori îşi încetează activitatea.
    (3) Prin excepţie de la prevederile art. 148 alin. (1) şi (2), pentru contribuabilii care datorează contribuţia de asigurări sociale şi care în cursul anului de realizare a venitului se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit dispoziţiilor art. 150, baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât echivalentul salariului minim brut pe ţară înmulţit cu numărul de luni calculat de la începutul anului în care se produce evenimentul până la luna în care contribuabilul se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei. Dacă venitul anual realizat corespunzător lunilor de activitate luate în calcul, cumulat conform dispoziţiilor art. 148 alin. (3), din una sau mai multe surse de venituri, este sub nivelul plafonului minim astfel recalculat, contribuabilul nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru anul respectiv.
    (4) În situaţia în care persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 137 lit. b) şi b^1) au efectuat plăţi înainte de termenul legal prevăzut de lege în contul contribuţiei de asigurări sociale datorate pentru anul în care sunt realizate veniturile, iar venitul realizat cumulat din una sau mai multe surse de venituri este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, precum şi în cazul persoanelor care au optat pentru plata contribuţiei sau al celor care se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit art. 150, contribuţia plătită nu se restituie, aceasta fiind valorificată la stabilirea elementelor necesare determinării dreptului de pensie, potrivit legii.
    (5) Plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală prevăzuţi la art. 72 alin. (2), precum şi plătitorii de venituri în baza contractelor de activitate sportivă prevăzuţi la art. 68^1 alin. (2) stabilesc contribuţia de asigurări sociale datorată de către beneficiarul venitului prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra bazei de calcul menţionate la art. 148 alin. (2).
    (6) Pentru persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau venituri în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, obţinute de la un singur plătitor de venit, iar nivelul venitului net sau brut, după caz, estimat, pentru anul curent, este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară, plătitorul de venit are obligaţia să calculeze la o bază de calcul stabilită potrivit art. 148 alin. (2), să reţină şi să plătească contribuţia de asigurări sociale. În contractul încheiat între părţi se precizează obligaţia plătitorului de venit de a calcula, reţine şi plăti contribuţia prin reţinere la sursă, precum şi venitul ales pentru care datorează contribuţia, în anul de realizare a venitului. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales precizat în contract.
    (7) În situaţia în care veniturile prevăzute la alin. (6) sunt realizate din mai multe surse, iar veniturile nete sau brute, după caz, estimate a se realiza de la cel puţin un plătitor de venit sunt egale sau mai mari decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, contribuabilul desemnează prin contractul încheiat între părţi plătitorul de venit de la care venitul realizat este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară şi care are obligaţia să calculeze la o bază de calcul stabilită potrivit art. 148 alin. (2), să reţină şi să plătească contribuţia şi stabileşte venitul ales pentru care datorează contribuţia, în anul de realizare a venitului. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales precizat în contract.
    (8) Plătitorii de venit prevăzuţi la art. 68^1 alin. (2) şi art. 72 alin. (2) care, potrivit alin. (6) sau (7), au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale depun declaraţia prevăzută la art. 147 alin. (1) până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care aceasta a fost reţinută. Plata contribuţiei de asigurări sociale se efectuează în cadrul aceluiaşi termen.
    (9) În cazul în care contribuabilii realizează venituri din cele prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) şi b^1), pentru care s-au aplicat prevederile alin. (6) sau (7), după caz, contribuţia reţinută de către plătitorul de venit fiind aferentă unei baze de calcul mai mici decât nivelul a 24 de salarii minime brute pe ţară, iar nivelul veniturilor cumulate realizate prevăzute la art. 148 alin. (3) este cel puţin egal cu 24 de salarii minime brute pe ţară, aceştia au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3), în vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale aferente unei baze de calcul egale cu venitul ales care nu poate fi mic decât nivelul a 24 de salarii minime brute pe ţară. În acest caz, contribuţia reţinută de către plătitorul de venit este luată în calcul la stabilirea contribuţiei de asigurări sociale datorate de către respectivii contribuabili.
    (10) Prevederile alin. (6) şi (7) nu se aplică în cazul în care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuală sau nivelul venitului brut în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, estimat a se realiza pe fiecare sursă de venit, este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, iar nivelul venitului net sau brut, după caz, cumulat realizat este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară. În această situaţie, contribuabilul are obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3).
    (11) Plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 72 alin. (2) şi art. 68^1 alin. (2) eliberează, la solicitarea contribuabililor care au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzute la art. 122, o informare cu privire la nivelul contribuţiei de asigurări sociale reţinute la sursă.
    (12) Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122, constituie titlu de creanţă fiscală în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (13) Persoanele fizice prevăzute la art. 148 alin. (1) şi (4) pot efectua plăţi reprezentând contribuţia de asigurări sociale datorată, oricând până la împlinirea termenului de plată.
    (14) Se pot acorda bonificaţii de până la 10% din contribuţia de asigurări sociale, datorată şi plătită. Nivelul bonificaţiei, termenele de plată şi condiţiile de acordare se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat.
    (15) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (14) se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor emis în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii anuale a bugetului de stat prin care stabileşte acordarea bonificaţiilor.
    (16) Organul fiscal central transmite în sistem informatic Casei Naţionale de Pensii Publice informaţiile înscrise în declaraţia prevăzută la alin. (1) necesare, potrivit legii, stabilirii, în sistemul public de pensii, a stagiului de cotizare realizat şi a punctajului lunar, în vederea acordării prestaţiilor de asigurări sociale potrivit legii. Informaţiile necesare, precum şi procedura de transmitere a acestora se stabilesc prin protocol încheiat între A.N.A.F. şi Casa Naţională de Pensii Publice."

    22. Articolul 170 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 170
    Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)
    (1) Persoanele fizice care în anul fiscal pentru care se depune declaraţia prevăzută la art. 122 au realizat venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază anuală de calcul egală cu suma rezultată prin cumularea venitului net anual realizat/brut sau normei anuale de venit, respectiv a normei anuale de venit ajustate, după caz, stabilite potrivit art. 68, 68^1 şi 69, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară. La determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale prevăzute la art. 118.
    (2) Persoanele fizice care în anul fiscal pentru care se depune declaraţia prevăzută la art. 122 au realizat venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (3), dacă în anul de realizare a veniturilor valoarea cumulată a acestora este cel puţin egală cu 6 salarii minime brute pe ţară.
    (3) Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezintă:
    a) nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară;
    b) nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
    c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară
    (4) Încadrarea în plafonul anual de cel puţin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, se efectuează prin cumularea veniturilor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), după cum urmează:
    a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuală, stabilit după acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevăzute la art. 72 şi 72^1, precum şi venitul net din drepturi de proprietate intelectuală determinat potrivit prevederilor art. 73;
    b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) şi (9);
    c) venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-85;
    d) venitul şi/sau câştigul/câştigul net din investiţii, stabilit conform dispoziţiilor art. 94-97. În cazul veniturilor din dobânzi se iau în calcul sumele plătite, diminuate cu impozitul reţinut, iar în cazul veniturilor din dividende se iau în calcul dividendele plătite, diminuate cu impozitul reţinut, distribuite începând cu anul 2018;
    e) venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, stabilite potrivit art. 104-106;
    f) venitul brut, câştigul şi/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
    (5) La încadrarea în plafonul prevăzut la alin. (4) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile, prevăzute la art. 93 şi 105."

    23. Articolul 174 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 174
    Stabilirea, declararea şi plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)
    (1) Contribuţia de asigurări sociale de sănătate se calculează de către contribuabilii care în anul fiscal pentru care se depune declaraţia prevăzută la art. 122 au realizat venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decât cele prevăzute la art. 68^1, prin aplicarea cotei de contribuţie prevăzute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevăzute la art. 170 alin. (1).
    (2) Persoanele fizice care au realizat venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decât cele prevăzute la art. 68^1, şi au înregistrat pierdere fiscală sau un venit net anual egal cu zero nu datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit art. 170 alin. (1). Acestea pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate potrivit art. 180 alin. (1).
    (3) Persoanele fizice care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) stabilesc şi declară contribuţia, depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenele şi în condiţiile prevăzute la titlul IV - Impozitul pe venit, pentru persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), persoanele fizice care în cursul anului fiscal obţin exclusiv venituri din activităţi independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care plătitorii de venituri au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în situaţia în care baza anuală de calcul, din una sau mai multe surse de venit cumulate, este mai mică sau egală cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară, nu au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122, în vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
    (5) În cazul veniturilor realizate în baza contractelor de activitate sportivă, plătitorii veniturilor prevăzuţi la art. 68^1 alin. (2) calculează şi reţin contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de către beneficiarul venitului, la momentul plăţii venitului, prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazei de calcul egale cu venitul brut, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară. Plătitorul de venit depune declaraţia prevăzută la art. 147 alin. (1) şi plăteşte contribuţia până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinută.
    (6) În situaţia în care baza de calcul prevăzută la art. 170 alin. (1), cumulată din una sau mai multe surse de venit din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzătoare veniturilor realizate sau pentru care s-a aplicat reţinerea la sursă în cursul anului, după caz, este mai mică decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe ţară, persoanele fizice datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, respectiv o diferenţă de contribuţie de asigurări sociale de sănătate, după caz, până la nivelul celei corespunzătoare bazei de calcul egale cu 6 salarii minime brute pe ţară şi depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice în termenul prevăzut la art. 122 alin. (3).
    (7) Diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate prevăzută la alin. (6) nu se datorează în cazul în care, în anul fiscal pentru care se depune declaraţia prevăzută la art. 122, persoana fizică a realizat venituri:
    a) din salarii şi asimilate salariilor la un nivel cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară; sau
    b) din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la un nivel cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară.
    (8) Prevederile alin. (7) se aplică şi persoanelor fizice care în anul precedent:
    a) s-au încadrat în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prevăzute la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) şi e)-g);
    b) au optat pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate potrivit art. 180 alin. (1).
    (9) Persoanele fizice care au realizat venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) şi care în cursul aceluiaşi an fiscal au optat pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate potrivit art. 180 alin. (1) depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice în termenul prevăzut la art. 122 alin. (3). În acest caz, contribuţia datorată potrivit art. 180 alin. (2) pentru anul în care au fost realizate veniturile este luată în calcul la stabilirea contribuţiei anuale calculate potrivit art. 170 alin. (1), astfel:
    a) în cazul în care baza anuală de calcul prevăzută la art. 170 alin. (1) este mai mare decât nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, datorează diferenţa de contribuţie între cea aferentă bazei anuale de calcul şi cea prevăzută la art. 180 alin. (2);
    b) în cazul în care baza anuală de calcul prevăzută la art. 170 alin. (1) este mai mică sau egală cu nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, datorează contribuţia prevăzută la art. 180 alin. (2).
    (10) În situaţia în care, în cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice obţin, din una sau mai multe surse de venit, venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), în vederea determinării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate de plată se ia în calcul contribuţia reţinută la sursă de către plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 68^1 alin. (2).
    (11) În situaţia în care, în cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută la sursă, de către plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 68^1 alin. (2), este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară, acestea au obligaţia recalculării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3). Pentru diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligaţia calculării, declarării şi plăţii impozitului pe venit.
    (12) Diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării stabilite conform dispoziţiilor alin. (11), în cazul contribuabililor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 68^1, se compensează/se restituie, după caz, potrivit prevederilor art. 167, respectiv art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (13) Plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 68^1 alin. (2) au obligaţia de a elibera persoanelor fizice beneficiare de astfel de venituri, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul precedent, un document cu privire la nivelul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reţinute la sursă, în vederea stabilirii de către aceştia a diferenţei de contribuţie de asigurări sociale de sănătate, prevăzută la alin. (6) sau (11), după caz.
    (14) Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122, constituie titlu de creanţă fiscală în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (15) Plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate se efectuează până la termenul legal de depunere a declaraţiei prevăzut la art. 122 alin. (3).
    (16) Persoanele fizice prevăzute la art. 170 alin. (1) pot efectua plăţi reprezentând contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată, oricând până la împlinirea termenului de plată.
    (17) Se pot acorda bonificaţii de până la 10% din contribuţia de asigurări sociale de sănătate. Nivelul bonificaţiei, termenele de plată şi condiţiile de acordare se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat.
    (18) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (17) se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor emis în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii anuale a bugetului de stat prin care stabileşte acordarea bonificaţiilor."

    24. Articolul 174^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 174^1
    Stabilirea, declararea şi plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h)
    (1) Contribuţia de asigurări sociale de sănătate se calculează de către contribuabilii prevăzuţi la art. 170 alin. (2) prin aplicarea cotei de contribuţie prevăzute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul menţionate la art. 170 alin. (3).
    (2) Persoanele fizice care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) stabilesc şi declară contribuţia, depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3), dacă realizează venituri peste plafonul prevăzut la art. 170 alin. (4), după caz.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care contribuţia de asigurări sociale de sănătate se reţine la sursă, obţinute de la un singur plătitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară, plătitorul de venit are obligaţia să calculeze contribuţia de asigurări sociale de sănătate prin aplicarea cotei de contribuţie prevăzute la art. 156 asupra bazei de calcul stabilite la art. 170 alin. (3), să reţină şi să o plătească. În contractul încheiat între părţi se precizează obligaţia plătitorului de venit de a calcula, reţine şi plăti contribuţia prin reţinere la sursă, în anul în curs. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei anuale datorate. Plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală care au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate sunt cei prevăzuţi la art. 72 alin. (2).
    (4) În cazul persoanelor fizice care realizează venituri din cele prevăzute la alin. (3) din mai multe surse şi/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel puţin un plătitor de venit sunt egale sau mai mari decât nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, contribuabilul desemnează, prin contractul încheiat între părţi, plătitorul de venit de la care venitul realizat este cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară şi care are obligaţia să calculeze contribuţia de asigurări sociale de sănătate prin aplicarea cotei de contribuţii prevăzute la art. 156 asupra bazei de calcul stabilite la art. 170 alin. (3), să reţină şi să plătească contribuţia pentru anul în curs. Nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată de către plătitorul de venit este cel stabilit de părţi, până la concurenţa contribuţiei datorate.
    (5) Plătitorii veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă sau din asocieri cu persoane juridice, care potrivit alin. (3) sau (4) au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, depun declaraţia prevăzută la art. 147 alin. (1) până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care aceasta a fost reţinută. Plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se efectuează în cadrul aceluiaşi termen.
    (6) Contribuabilii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care s-au aplicat prevederile alin. (4), contribuţia reţinută de către plătitorul de venit fiind aferentă unei baze de calcul mai mici decât nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe ţară, iar nivelul venitului net cumulat realizat este cel puţin egal cu 12 sau 24 de salarii minime brute pe ţară, au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3), în vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate aferente unei baze de calcul egale cu nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe ţară în vigoare în anul pentru care se datorează contribuţia. În acest caz, contribuţia reţinută de către plătitorul de venit este luată în calcul la stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de către respectivii contribuabili.
    (7) Plătitorii de venituri prevăzuţi la alin. (3) şi (4) eliberează, la solicitarea contribuabililor care au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, un document cu privire la nivelul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reţinute la sursă. Documentul eliberat contribuabilului, la solicitarea acestuia, nu reprezintă un formular tipizat.
    (8) Prevederile alin. (3) şi (4) nu se aplică în cazul în care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuală, al venitului net din arendă sau al venitului net din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care impozitul se reţine la sursă, estimat a se realiza pe fiecare sursă şi/sau categorie de venit, este sub nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, dar nivelul cumulat al acestor venituri este cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară. În această situaţie, contribuabilul are obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul şi în condiţiile stabilite la art. 122.
    (9) În vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, persoanele fizice prevăzute la alin. (3) şi (4), pentru care plătitorii de venit au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, care realizează şi alte venituri de natura celor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3), cu excepţia situaţiei în care veniturile realizate se încadrează în plafonul pentru care plătitorii de venituri au reţinut la sursă contribuţia de asigurări sociale de sănătate, iar nivelul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate pentru veniturile obţinute în anul de realizare a veniturilor este egal cu nivelul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reţinute în cursul anului fiscal de către plătitorii de venituri.
    (10) În situaţia în care persoanele fizice prevăzute la art. 180 alin. (1) au optat pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate şi încep, în cursul aceluiaşi an fiscal în care au exercitat opţiunea, să realizeze venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, în termenul prevăzut la art. 122 alin. (3), dacă veniturile realizate sunt cel puţin egale cu nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară. În acest caz, contribuţia datorată potrivit art. 180 alin. (2) pentru anul în care au fost realizate veniturile este luată în calcul la stabilirea contribuţiei anuale calculate potrivit alin. (1), cu excepţia situaţiei în care aceasta este luată în calcul potrivit prevederilor art. 174 alin. (9).
    (11) În vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în situaţia prevăzută la alin. (10) se procedează astfel:
    a) în cazul în care baza anuală de calcul este cea prevăzută la art. 170 alin. (3) lit. b) sau c), se datorează diferenţa de contribuţie între cea aferentă bazei anuale de calcul şi cea prevăzută la art. 180 alin. (2);
    b) în cazul în care baza anuală de calcul este cea prevăzută la art. 170 alin. (3) lit. a), se datorează contribuţia prevăzută la art. 180 alin. (2).
    (12) Prevederile art. 174 alin. (14)-(18) se aplică în mod corespunzător."

    25. La titlul V capitolul III, titlul secţiunii a 10-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " SECŢIUNEA a 10-a
    Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei în anul curent
"

    26. Articolul 180 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 180
    Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei
    (1) Pot opta în anul curent pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate:
    a) persoanele fizice care încep în cursul anului fiscal să desfăşoare activităţi independente, altele decât cele din contracte sportive încheiate potrivit Legii nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele care au înregistrat pierdere fiscală în anul fiscal anterior sau un venit net anual egal cu zero;
    b) persoanele fizice care realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h);
    c) persoanele fizice care nu realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 155 şi nu se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prevăzute la art. 154 alin. (1);
    d) persoanele fizice care realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 155, pentru care nu se datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
    (2) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate pentru anul în care exercită opţiunea, prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazei de calcul, reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuţia.
    (3) Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată se evidenţiază în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin care se exercită opţiunea prevăzută la alin. (1) şi care se depune oricând în cursul anului în care se optează pentru plata contribuţiei.
    (4) În cazul persoanelor fizice care optează în anul curent pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate potrivit alin. (1) şi obţin venituri anuale din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, se aplică prevederile art. 174 şi/sau 174^1, după caz.
    (5) În cazul persoanelor fizice care optează în anul curent pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate potrivit alin. (1), iar în cursul aceluiaşi an, ulterior exprimării opţiunii, se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei potrivit art. 154 alin. (1), contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată potrivit alin. (2) nu se recalculează."

    27. Articolul 182 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 182
    Plata contribuţiei
    Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit art. 180 alin. (2) pentru persoanele fizice prevăzute la art. 180 alin. (1) este până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea."

    28. Articolul 183 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 183
    Prevederi privind încetarea plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate
    (1) Pentru persoanele fizice prevăzute la art. 180 alin. (1) lit. b)-d), care au decedat în perioada pentru care sunt asigurate potrivit legii, contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată este cea aferentă perioadei de până la luna în care survine decesul.
    (2) Recalcularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prevăzută la alin. (1) se efectuează din oficiu. Procedura privind recalcularea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F."

    29. După articolul 220^7 se introduce un nou capitol, capitolul X - Dispoziţii tranzitorii, alcătuit din articolul 220^8, cu următorul cuprins:
    "    CAP. X
    Dispoziţii tranzitorii
    ART. 220^8
    Dispoziţii tranzitorii
    (1) Pentru veniturile realizate în anul fiscal 2024, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare la data realizării venitului.
    (2) În cazul persoanelor fizice care au optat pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cursul anului 2024, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anul 2024."



    ART. II
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
    (2) Prevederile art. I pct. 1-4, 6-10, 12-17, 18 referitoare la dispoziţiile art. 133 alin. (30) şi pct. 19-24 se aplică începând cu veniturile aferente anului 2025.

    ART. III
    (1) Începând cu veniturile aferente anului 2025, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală transmite contribuabilului Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precompletată cu datele privind veniturile realizate şi impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi cuantumul contribuţiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informaţiilor disponibile în bazele de date.
    (2) Procedura de precompletare, verificare şi transmitere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care se emite în termen de 180 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. IV
    În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite ordinul prevăzut la art. I pct. 5.

    ART. V
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul I, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu următorul cuprins:
    "(9) Prevederile prezentului articol şi ale art. II-XV se aplică în mod corespunzător şi pentru penalităţile calculate potrivit art. 5 alin. (3) din Legea nr. 35/1994 privind timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric, al artelor plastice, al arhitecturii şi de divertisment, republicată, datorate pentru achitarea cu întârziere a timbrelor reglementate de această lege şi stabilite de către organele de inspecţie economico-financiară prin dispoziţii obligatorii."

    2. La articolul XXII, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Se exceptează de la prevederile alin. (1) şi (2) cheltuielile aferente obţinerii finanţării şi implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi rambursabile, precum şi cele din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României şi Fondul pentru modernizare, cheltuielile aferente implementării Planului strategic PAC 2023-2027, precum şi transferurile, respectiv cheltuielile cu investiţiile din domeniul cultură, asistenţă socială, educaţie, sănătate, apărare naţională, al administrării finanţelor publice, industria de apărare, Administraţia Prezidenţială, Senatul României şi Camera Deputaţilor, cheltuielile aferente obligaţiilor stabilite prin candidatura României pentru asigurarea sediului Centrului European de Competenţe în domeniul Securităţii Cibernetice, cheltuielile efectuate în scopul combaterii şi prevenţiei adicţiei de jocuri de noroc, cele necesare achiziţionării de imobile care intră în patrimoniul statului român pentru care au fost încheiate angajamente legale înainte de 5 septembrie 2024, cheltuielile finanţate din sumele constituite din încasările obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cheltuielile a căror finanţare se asigură din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, cheltuielile reprezentând contravaloarea exproprierilor aferente lucrărilor de utilitate publică de interes naţional efectuate în conformitate cu prevederile Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele implementate de autorităţile de reglementare pentru desfăşurarea activităţii acestora în bune condiţii."



    ART. VI
    Prevederile art. XXII alin. (1) şi (2) şi ale art. XXVII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în cazul Consiliului Superior al Magistraturii şi al instituţiilor aflate în subordinea sau coordonarea acestora.

    ART. VII
    Prevederile art. I alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în cazul Consiliului Superior al Magistraturii şi al instituţiilor aflate în subordinea sau coordonarea acestora.

    ART. VIII
    La articolul 5 din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 20 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
    "(11) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3) şi prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2024, pentru proiectele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. n^1), coridorul de expropriere este stabilit doar pe baza studiului de prefezabilitate."


    ART. IX
    Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 21 iunie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 10, după primul alineat se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
    "(2) Sancţiunile contravenţionale complementare dispuse potrivit prevederilor alin. (1) lit. b) şi b^1) se vor materializa prin aplicarea de sigilii sau alte semne distinctive cu valoare de sigiliu."

    2. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    Prevederile referitoare la stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor din prezenta lege se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor art. 32 alin. (3) teza întâi din respectiva ordonanţă."



    ART. X
    Prin derogare de la prevederile art. 33 alin. (9) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, la finalizarea liceului tehnologic, generaţia de elevi înscrisă în clasa a IX-a în anul şcolar 2025-2026 dobândeşte o calificare de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor, şi acces direct pe piaţa muncii, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale.

    ART. XI
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 248 alin. (17) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în anul şcolar 2025-2026 se poate organiza învăţământ profesional, inclusiv dual, cu durata de minimum 3 ani, în şcoli profesionale care pot fi unităţi independente sau afiliate liceelor tehnologice, de stat sau particulare.
    (2) Absolvenţii învăţământului profesional, care promovează examenul de certificare a calificării profesionale, dobândesc certificat de calificare profesională de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor, şi suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass.
    (3) Absolvenţii învăţământului profesional pot continua studiile în ultimii 2 ani ai învăţământului liceal tehnologic pentru obţinerea unui certificat de calificare profesională de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor, şi a suplimentului descriptiv al certificatului, conform Europass.

    ART. XII
    După articolul 22 din Legea sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice nr. 487/2002, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 13 septembrie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 22^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 22^1
    (1) Pentru diagnosticarea, tratarea şi reabilitarea persoanelor care suferă de dependenţe de substanţe psihoactive sau alte comportamente adictive se pot organiza în cadrul spitalelor publice sau private centre pentru tratamentul adicţiilor care vor funcţiona la nivel de secţie, precum şi centre pentru consiliere şi monitorizare a persoanelor cu comportamente adictive.
    (2) Condiţiile de organizare şi funcţionare se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii."




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru-Florin Rogobete,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Cristian-Vasile Bitea,
                    secretar general
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu

    Bucureşti, 7 noiembrie 2024.
    Nr. 128.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016