Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere consecinţele generate de actualul context socioeconomic asupra angajatorilor, care au condus la declanşarea procedurilor de insolvenţă, aceştia fiind astfel în imposibilitatea de a realiza venituri care să permită plata salariilor, precum şi a celorlalte drepturi băneşti stabilite în contractele individuale de muncă şi/sau în contractele colective de muncă,
luând în considerare necesitatea prevenirii creşterii ratei şomajului la nivel naţional, inclusiv prin promovarea urgentă de soluţii legislative menite să asigure extinderea protecţiei sociale acordate salariaţilor angajatorilor aflaţi în insolvenţă,
ţinând seama că dispoziţiile Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare, asigură în prezent suportarea din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale numai a indemnizaţiilor pe care angajatorii au obligaţia de a le plăti salariaţilor pe durata întreruperii temporare a activităţii, în condiţiile în care aceeaşi obligaţie subzistă în sarcina angajatorilor, potrivit dispoziţiilor invocate, şi în situaţia reducerii activităţii,
în considerarea faptului că pot fi generate amânări şi întârzieri în implementarea unor reglementări vizând intensificarea măsurilor de sprijinire a angajatorilor aflaţi în insolvenţă şi a salariaţilor, cu impact social la nivel naţional,
întrucât această necorelare legislativă poate genera discriminări între salariaţii angajatorilor în insolvenţă, iar întârzierea intervenţiei legislative pentru a asigura aplicarea unitară şi nediscriminatorie a dispoziţiilor legale referitoare la categoriile de creanţe salariale ce se suportă din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale poate conduce la conflicte între respectivii salariaţi şi angajatorii în insolvenţă, precum şi la tensiuni sociale,
în vederea respectării prevederilor art. 14 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind unicitatea reglementării în materie, în sensul evitării dublei reglementări, precum şi pentru a oferi mai multă claritate şi predictibilitate Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 168 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, prin care se precizează faptul că la data intrării în vigoare se abrogă orice alte prevederi contrare,
în considerarea faptului că se impune eliminarea „pensiei de urmaş“ din prestaţiile reglementate de Legea nr. 346/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât, începând cu data de 1 septembrie 2024, cuantumul acesteia se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat, nereglementarea acestei situaţii putând conduce la solicitarea şi plata acestei prestaţii atât din sistemul de asigurare la accidente de muncă şi boli profesionale, cât şi din sistemul de pensii,
în scopul reglementării unui cadru legal care să permită plata imediată şi eficientă a tuturor prestaţiilor şi serviciilor acordate pacienţilor cu arsuri grave ca urmare a unui accident de muncă, îmbunătăţind astfel calitatea vieţii acestui grup vulnerabil de pacienţi,
având în vedere prevederile Legii nr. 8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică, republicată, potrivit cărora
pensionarii care sunt membri ai uniunilor de creatori legal constituite, recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică beneficiază de o indemnizaţie lunară reprezentând 50% din cuantumul pensiei,
ţinând seama de intrarea în vigoare a Legii nr. 360/2023, potrivit căreia formula de calcul al pensiei s-a schimbat astfel încât cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea numărului total de puncte realizat de asigurat cu valoarea punctului de referinţă,
luând în considerare necesitatea corelării legislative dintre cele două acte normative, respectiv Legea nr. 8/2006, republicată, şi Legea nr. 360/2023, sub aspectul majorării cuantumului indemnizaţiei raportat la valoarea punctului de referinţă,
având în vedere Decizia nr. 561 din 17 noiembrie 2022, potrivit căreia Curtea Constituţională constată că sintagma „sistemului public de pensii“ din titlul Legii nr. 8/2006, republicată, precum şi din cuprinsul art. 1 alin. (1) din aceeaşi lege este neconstituţională,
ţinând cont de nevoia unificării termenului de finalizare a procesului de restructurare a serviciilor sociale rezidenţiale cu capacitate mai mare de 50 de locuri, destinate persoanelor adulte cu handicap, cu cel al implementării proiectelor prevăzute în programele de interes naţional în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, al căror termen de implementare a fost stabilit la 31 decembrie 2024,
având în vedere necesitatea prelungirii perioadei acţiunilor planificate cuprinse în planurile de restructurare, până la sfârşitul anului 2025, cu scopul de a asigura tranziţia persoanelor cu handicap beneficiare de servicii sociale în instituţii rezidenţiale de tip vechi în alternativele de tip familial sau rezidenţial nou-înfiinţate,
pentru a elimina suprapunerile care creează confuzie referitoare la termenele de referinţă la care trebuie să se raporteze implementarea şi monitorizarea planurilor de restructurare, precum şi controlul asigurării calităţii în domeniul serviciilor sociale,
având în vedere necesitatea planificării tipurilor de servicii necesare în comunitate, a surselor de finanţare aferente şi a acţiunilor de pregătire în vederea transferurilor persoanelor cu dizabilităţi în siguranţă şi în conformitate cu nevoile individuale ale acestei categorii sociale,
întrucât s-a identificat necesitatea prelungirii, în regim de urgenţă, a termenului de restructurare a centrelor rezidenţiale cu capacitatea mai mare de 50 de locuri, pentru ca această categorie să nu fie privată de protecţie socială,
totodată, având în vedere faptul că implicarea administraţiei publice locale de la nivel de judeţ, prin direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în procesul de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării este decisivă în procesul de dezinstituţionalizare
şi în considerarea dificultăţilor financiare cu care se vor confrunta furnizorii de servicii sociale publici şi privaţi în procesul de adaptare, reorganizare şi restructurare a centrelor pentru persoane adulte cu dizabilităţi, în sensul alocării unor sume de bani considerabile în proiectele aferente celor două programe de interes naţional din domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, care contribuie la implementarea planurilor de restructurare a serviciilor sociale rezidenţiale de capacitate mare,
dat fiind faptul că transferul persoanelor cu dizabilităţi aflate în centre rezidenţiale presupune existenţa unei diversităţi de servicii în comunitate, care să răspundă nevoilor individuale ale acestora, existenţă care depinde de oportunităţile de finanţare programate în cadrul perioadei 2021-2027,
având în vedere faptul că finanţarea planurilor de restructurare este condiţionată şi de investiţiile suportate din bugetele consiliilor judeţene, în complementaritatea fondurilor de la bugetul de stat, în condiţiile în care până la data de 31 august 2023 direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti nu au reuşit, din motive obiective, implementarea procesului de reorganizare şi restructurare a centrelor rezidenţiale cu capacitate mare,
întrucât este importantă fundamentarea bugetului pentru perioada imediat următoare, prezenta ordonanţa de urgenţă contribuie la planificarea bugetară pentru anul 2025, în sensul că finanţarea serviciilor sociale este asigurată, potrivit prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la bugetul de stat, prin bugetul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau al autorităţii administraţiei publice locale la nivel de municipiu, oraş sau comună, după caz, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată alocate cu această destinaţie, în proporţii de cel mult 90% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, diferenţa urmând a fi acoperită din bugetele proprii ale judeţelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pe a căror rază teritorială funcţionează centrele, iar bugetul de stat şi implicit bugetele proprii ale judeţelor pentru anul 2024 sunt în curs de fundamentare, urmând ca, în condiţiile prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, finalizarea bugetului de stat să se efectueze la 1 noiembrie 2024,
având în vedere importanţa de a consolida rolul major al sistemului de protecţie socială în promovarea independenţei şi incluziunii persoanelor cu dizabilităţi, precum şi necesitatea de a îmbunătăţi nevoile specifice generate de situaţia de vulnerabilitate şi a nivelului de trai al acestora, prin asigurarea mijloacelor necesare unui trai decent persoanelor cu dizabilităţi expuse riscului de sărăcie şi prin garantarea unui nivel de bază de securitate a veniturilor, reducând astfel nivelul de sărăcie şi vulnerabilitate al acestei categorii sociale,
ţinând cont de faptul că aceste elemente vizează interesele generale ale pensionarilor, ale persoanelor cu dizabilităţi, precum şi ale salariaţilor din România, care constituie situaţii de urgenţă a căror reglementare nu poate fi amânată, precum şi în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul public general şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 8 aprilie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 18, litera i) se abrogă.
2. La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 19
(1) Baza de calcul al indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă se determină ca medie a veniturilor brute din salarii sau asimilate salariilor definite conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, realizate lunar de către asigurat la angajator, în ultimele 6 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical, fără a lua în calcul veniturile obţinute şi la alţi angajatori."
3. După articolul 36 se introduce un nou articol, art. 36^1, cu următorul cuprins:
"ART. 36^1
(1) Asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale înregistraţi cu accident de muncă, care au suferit arsuri de gradul IIB-III localizate pe faţă, scalp, mâini, picioare, organe genitale, perineu, articulaţii mari şi/sau arsuri de gradul III cu alte localizări, dar care afectează cel puţin 10% din suprafaţa corporală, beneficiază de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă în cuantum de 100%, din media veniturilor din salarii sau asimilate salariilor.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 35 şi 36 alin. (3), în cazul asiguraţilor prevăzuţi la alin. (1), indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă se acordă pe toată perioada de tratament, până la vindecare, inclusiv pentru perioada de recuperare."
4. La articolul 93 alineatul (2), litera l) se abrogă.
ART. II
Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 30 septembrie 2016, se modifică după cum urmează:
1. Titlul va avea următorul cuprins:
"LEGE
privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionari, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică"
2. La articolul 1, alineatele (1) şi (4) vor avea următorul cuprins:
"ART. 1
(1) Prezenta lege reglementează dreptul la o indemnizaţie lunară în beneficiul pensionarilor care sunt membri ai uniunilor de creatori legal constituite, recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică.
................................................................................................
(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării valorii punctului de referinţă sau, după caz, a indexării/actualizării a cuantumului pensiei."
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
"ART. 4
Stabilirea şi plata indemnizaţiei lunare se efectuează de către casa de pensii în evidenţa căreia se află solicitantul."
4. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
"ART. 8
Fondurile necesare plăţii drepturilor prevăzute de prezenta lege, cheltuielile administrative, precum şi cele de transmitere a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, pentru beneficiarii aflaţi în evidenţa sistemului public de pensii, respectiv prin bugetul instituţiilor care administrează fondul de pensii pentru beneficiarii aflaţi în evidenţa altor sisteme de asigurări sociale neintegrate sistemului public."
ART. III
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2021 pentru modificarea unor acte normative, precum şi reglementarea unor măsuri în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 950 din 5 octombrie 2021, aprobată prin Legea nr. 87/2022, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul III, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Planul de restructurare a centrului, prevăzut la alin. (1), reprezintă documentul avizat de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi şi aprobat de consiliul judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti, care cuprinde acţiuni planificate pentru a fi implementate în perioada 2021-2025, cu scopul de a asigura tranziţia persoanelor cu handicap beneficiare de servicii sociale în instituţii rezidenţiale de tip vechi, în alternativele de tip familial sau rezidenţial nou-înfiinţate."
2. La articolul IV, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2026, finanţarea centrelor rezidenţiale a căror capacitate este mai mare de 50 de locuri şi pentru care nu au fost implementate planurile de restructurare aprobate se asigură exclusiv din bugetul judeţului, respectiv al sectorului municipiului Bucureşti."
ART. IV
La articolul 13 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 453 din 25 mai 2006, cu modificările ulterioare, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) indemnizaţiile restante, pe care angajatorii au obligaţia de a le plăti pe durata reducerii şi/sau a întreruperii temporare a activităţii, potrivit art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. V
Cererile prevăzute la art. 19 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare, depuse anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se soluţionează potrivit prevederilor legale în vigoare la momentul depunerii acestora.
ART. VI
Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. La articolul 5, după punctul 29 se introduc două noi puncte, pct. 30 şi 31, cu următorul cuprins:
"30. indemnizaţie de solidaritate - prestaţie socială acordată persoanelor cu handicap vizual grav, cu handicap grav şi handicap accentuat;
31. punct de sprijin - prestaţie socială acordată pentru fiecare an de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiţii de handicap vizual grav, handicap grav şi handicap accentuat."
2. După articolul 58 se introduc două noi articole, art. 58^1 şi 58^2, cu următorul cuprins:
"ART. 58^1
(1) Persoanelor cu handicap vizual grav, handicap grav şi handicap accentuat, care beneficiază de pensie pentru limită de vârstă în condiţiile prevăzute la alin. (7), li se acordă, începând cu data de 1 ianuarie 2025, o indemnizaţie de solidaritate care se determină prin raportare la cuantumul pensiei pentru limită de vârstă aflat în plată sau cuvenit conform legislaţiei anterioare datei de 31 august 2024.
(2) Indemnizaţia de solidaritate prevăzută la alin. (1) se acordă lunar, iar cuantumul acesteia se determină prin aplicarea procentului rezultat din însumarea procentului de majorare a indicatorului social de referinţă (ISR) cu procentul reprezentând 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat la cuantumul pensiei pentru limită de vârstă aflat în plată, în luna ianuarie a fiecărui an.
(3) Începând cu anul 2026, cuantumul indemnizaţiei de solidaritate se determină potrivit prevederilor de la alin. (2), la care se adaugă cuantumul rezultat în anul anterior.
(4) Cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, prin agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, şi se achită lunar odată cu plata drepturilor prevăzute la art. 58.
(5) Sumele plătite la bugetul de stat potrivit art. 78 alin. (3) se utilizează pentru finanţarea drepturilor prevăzute la alin. (4).
(6) În vederea aplicării alin. (1)-(4), Casa Naţională de Pensii Publice va transmite Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială anual, în luna ianuarie a anului următor, baza de date cuprinzând pensionarii pentru limită de vârstă care fac obiectul prezentului articol.
(7) Prevederile prezentului articol se aplică pensionarilor pentru limită de vârstă ale căror drepturi au fost stabilite în baza certificatului de persoană cu deficienţă vizuală gravă, respectiv persoană cu handicap grav sau handicap accentuat pentru care cuantumul pensiei s-a menţinut în urma recalculării prevăzute de legislaţia pensiilor în vigoare, faţă de cuantumul pensiei aflat în plată la data de 31 august 2024.
(8) Începând cu data la care cuantumul pensiei rezultat în urma recalculării prevăzute de legislaţia pensiilor în vigoare atinge nivelul pensiei aflat în plată la data de 1 septembrie 2024, indemnizaţia de solidaritate se acordă lunar, în cuantum fix, la valoarea aflată în plată, fără a mai fi actualizată.
ART. 58^2
(1) Persoanele cu handicap vizual grav, cu handicap grav şi handicap accentuat care solicită pensie pentru limită de vârstă în condiţiile prevăzute la alin. (7) beneficiază de 1 punct de sprijin pentru fiecare an de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiţii de handicap vizual grav şi handicap grav, respectiv de 0,5 puncte de sprijin pentru fiecare an de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiţii de handicap accentuat.
(2) Valoarea punctului de sprijin prevăzută la alin. (1) reprezintă 0,125 din indicatorul social de referinţă (ISR).
(3) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor prevăzute la art. 58^1, pentru stagiile de cotizare realizate după data de 1 ianuarie 2025, care au cumulat drepturi de pensie pentru limită de vârstă cu venituri pentru care asigurarea este obligatorie.
(4) Cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor alin. (1) şi (3) se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, prin agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, şi se achită lunar odată cu plata drepturilor prevăzute la art. 58.
(5) Sumele plătite la bugetul de stat potrivit art. 78 alin. (3) se utilizează pentru finanţarea drepturilor prevăzute la alin. (4).
(6) În vederea aplicării alin. (1)-(4), Casa Naţională de Pensii Publice va transmite Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială lunar, în primele 10 zile ale lunii de plată a prestaţiilor prevăzute de prezenta lege, baza de date a lunii de plată a pensiilor, cuprinzând pensionarii pentru limită de vârstă care fac obiectul prezentului articol.
(7) Prevederile prezentului articol se aplică pensionarilor pentru limită de vârstă ale căror drepturi au fost stabilite în baza certificatului de persoană cu deficienţă vizuală gravă, respectiv persoană cu handicap grav sau handicap accentuat."
3. La articolul 78, după alineatul (2^1) se introduc trei noi alineate, alin. (2^2)-(2^4), cu următorul cuprins:
"(2^2) Pentru îndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (2), entităţile trebuie să facă dovada că, printr-o cerere scrisă, au solicitat sprijinul organizaţiilor nonguvernamentale care, potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilităţi, în vederea respectării procentului stabilit de lege.
(2^3) Pentru îndeplinirea obligaţiei de la alin. (2^2), entităţile vor prezenta către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă cererea scrisă, precum şi dovada transmiterii acesteia către organizaţiile nonguvernamentale de la alin. (2^2), pentru a comunica posturile vacante adecvate ocupării de către persoanele cu dizabilităţi. Cererea de la alin. (2^2) va cuprinde descrierea atribuţiilor pentru posturile respective, calificările necesare, precum şi norma de lucru.
(2^4) Entităţile prevăzute la alin. (2) au obligaţia să transmită anual, până la data de 31 ianuarie pentru anul anterior, către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă o situaţie centralizată a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilităţi angajate şi un inventar al competenţelor solicitate la angajare."
ART. VII
Prevederile art. VI se aplică începând cu luna ianuarie 2025.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Cristian-Vasile Bitea,
secretar general
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Adrian-Ioan Veştea
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 7 noiembrie 2024.
Nr. 127.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: