Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 127 din 21 septembrie 2022 privind înfiinţarea unor posturi de personal contractual în schema de personal a Consiliului Superior al Magistraturii
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 931 din 22 septembrie 2022
Luând în considerare că prin proiectul „Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instanţe judecătoreşti“ (cod SIPOCA/MySMIS:751/129513, Contract de finanţare nr. 435 din 2.10.2019), implementat de Consiliul Superior al Magistraturii, au fost finanţate 165 de posturi de experţi în implementare - asistenţi ai judecătorului, posturi înfiinţate în afara organigramei Consiliului, experţii desfăşurându-şi activitatea la nivelul unui număr de 19 instanţe-pilot desemnate la grade diferite de jurisdicţie, în urma unei proceduri de selecţie transparente, pe baza unor criterii obiective vizând calificarea şi competenţele profesionale,
având în vedere că, pe perioada de implementare a proiectului, la nivelul instanţelor-pilot s-a putut observa impactul pozitiv al activităţii desfăşurate de această categorie de personal asupra duratei de soluţionare a cauzelor şi a termenului de redactare a hotărârilor şi în general asupra actului de justiţie,
constatând că, prin prisma rezultatelor preconizate ale proiectului, categoria de personal anterior amintită a fost asumată de Guvernul României prin Hotărârea Guvernului nr. 436/2022 prin care au fost adoptate noua Strategie de dezvoltare a sistemului judiciar 2022-2025 şi planul de acţiune aferent acesteia,
ţinând cont de faptul că instituţia asistentului judecătorului - experţi jurişti (cod COR 261903) - există deja în majoritatea statelor europene şi este una dintre propunerile de îmbunătăţire a activităţii instanţelor de judecată ce a fost îndelung dezbătută în cadrul sistemului judiciar, fiind unanim considerată ca fiind modalitatea cea mai bună de eficientizare a activităţii judecătorilor, cu scopul realizării unui act de justiţie adaptat cerinţelor societăţii contemporane şi aşteptărilor cetăţenilor, ca beneficiari şi destinatari finali ai activităţii instanţelor,
reţinând că activităţile desfăşurate de asistenţii judecătorului în cadrul exerciţiului-pilot şi impactul acestora, concretizat în suportul oferit judecătorilor coordonatori, evidenţiază, fără îndoială, potenţialul acestei categorii profesionale de a contribui la optimizarea eficienţei şi calităţii actului de justiţie,
dată fiind necesitatea ca toate elementele pozitive desprinse din derularea exerciţiului-pilot şi experienţa asimilată de experţii în implementare - asistenţi ai judecătorului să fie valorificate în continuare la nivelul instanţelor judecătoreşti,
luând în considerare că experţii în implementare din proiect au fost încadraţi în baza unor contracte individuale de muncă pe perioadă determinată, iar raporturile de muncă ale acestora urmează să înceteze la data de 1 octombrie 2022,
apreciind că o lipsă de continuitate a activităţii personalului anterior menţionat, până la adoptarea statutului acestuia, este de natură să producă consecinţe negative atât asupra activităţii instanţelor, cât şi din perspectiva sustenabilităţii rezultatelor proiectului implementat de Consiliul Superior al Magistraturii,
având în vedere că, până la reglementarea statutului asistentului judecătorului, în lipsa unor măsuri legislative care să permită continuarea raporturilor contractuale ale persoanelor care au exercitat, pe durata derulării proiectului, atribuţiile preconizate pentru această categorie de personal, experienţa acumulată ar fi în mod evident pierdută, resursele financiare şi umane implicate în formarea acestor persoane fiind irosite, iar lipsa de continuitate în activitatea acestei categorii de personal ar vulnerabiliza rezultatele proiectului implementat de Consiliul Superior al Magistraturii,
dată fiind necesitatea adoptării unor soluţii legislative pentru a preîntâmpina efectele negative generate de insuficienţa personalului-suport pentru judecători, situaţie care va fi agravată prin încetarea raporturilor juridice ale experţilor din proiect, cu consecinţe evidente asupra eficienţei şi calităţii actului de justiţie, în detrimentul justiţiabililor,
în considerarea faptului că aceste aspecte vizează un interes general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
Începând cu data de 1 octombrie 2022 se suplimentează statul de funcţii al Consiliului Superior al Magistraturii prin înfiinţarea unui număr de 165 de posturi de experţi jurişti (cod COR 261903), personal contractual, şi se creează un compartiment distinct în cadrul aparatului propriu.
ART. 2
(1) Prin derogare de la prevederile art. 30 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 31 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 554 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele ale art. 63 alin. (1)-(3) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, posturile prevăzute la art. 1 sunt ocupate, prin preluarea experţilor în implementare - asistenţi ai judecătorului, din afara organigramei Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Încadrarea personalului preluat potrivit alin. (1) se realizează începând cu 1 octombrie 2022, în condiţiile art. 63 alin. (2) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
(1) Prin derogare de la prevederile art. 63 alin. (4) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, salariul lunar al acestei categorii de personal se stabileşte prin asimilare cu salariul de bază al funcţiei de grefier-şef cabinet, astfel cum este prevăzut la capitolul II nr. crt. 1 din anexa nr. V la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Salariul lunar este definit conform art. 7 lit. e) din capitolul I din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare. Personalul prevăzut la art. 1 nu beneficiază de gradaţii, sporuri, majorări, adaosuri, normă de hrană sau orice alte drepturi prevăzute de lege pentru funcţia de grefier-şef cabinet.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
Bucureşti, 21 septembrie 2022.
Nr. 127.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: