Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere că, deşi agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei nu s-a încheiat, situaţia economică din Uniunea Europeană a dat, în general, dovadă de rezilienţă în faţa şocurilor formidabile cu care s-a confruntat, întrucât, conform previziunilor economice din toamnă ale Comisiei Europene, economia Uniunii Europene a înregistrat o creştere foarte redusă în primele trei trimestre ale anului 2023, creşterea economică fiind mai mică decât s-a proiectat în previziunile din vară şi chiar mult mai mică decât în previziunile din primăvară, ţinând seama că operaţionalizarea în România a culoarelor de solidaritate cu Ucraina a permis, pe de o parte, tranzitarea produselor pe teritoriul României cu destinaţia comerţ în interiorul Uniunii Europene sau export în state terţe, dar, în acelaşi timp, a creat premisele pentru descărcarea unor cantităţi importante de cereale şi produse procesate în România, datorită faptului că preţurile au fost convenabile pentru cumpărători, având în vedere că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 154/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea operatorilor din industria de fabricare a produselor de morărit, a uleiurilor şi grăsimilor, a produselor lactate şi a preparatelor pentru hrana animalelor de fermă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2023, a fost instituită o schemă de ajutor de stat pentru sprijinirea operatorilor din industria de fabricare a produselor de morărit, a uleiurilor şi grăsimilor, a produselor lactate şi a preparatelor pentru hrana animalelor de fermă, prin compensarea parţială a creşterii costurilor suportate legate de constituirea stocurilor de materie primă şi a costurilor legate de transport, depozitare şi procesare, ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, luând în considerare faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole au fost luate măsuri temporare de instituire a unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, pentru a atenua repercusiunile negative imediate în sectorul producţiei primare şi al procesării, pentru a reduce dezechilibrele economice create şi pentru a asigura menţinerea activităţilor economice şi a locurilor de muncă, ţinând cont de preţurile mici ale materiei prime provenite din Ucraina, procesatorii români s-au orientat către achiziţionarea acesteia din Ucraina, în detrimentul fermierilor români care nu au mai reuşit să îşi valorifice produsele primare şi, implicit, să îşi acopere costurile de producţie. Având în vedere că, potrivit datelor statistice, datorită preţurilor mici ale unor produse procesate, cum ar fi făina de grâu şi zahăr, operatorii economici din România au efectuat importuri masive, în detrimentul produselor locale, astfel: a) cantitatea de făină de grâu sau de meslin importată, în perioada ianuarie-august 2023, a fost de 6.806,67 tone, faţă de aceeaşi perioadă de referinţă a anului 2022, în care importurile din Ucraina au fost de 535,13 tone, înregistrându-se o creştere deosebită a cantităţilor de făină importate din Ucraina, ceea ce afectează activitatea procesatorilor din industria morăritului care nu îşi pot valorifica produsele cel puţin la preţul de producţie, precum şi activitatea fermierilor care nu îşi pot vinde grâul din producţia anului 2023 aflat în depozite către industria morăritului; b) în sectorul zahărului, cantitatea importată, în perioada ianuarie-august 2023, a fost de 84.633 tone, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2022, când s-au importat 12.000 tone, creşterea importurilor fiind semnificativă, cu consecinţe imediate şi ireversibile privind cultura şi procesarea sfeclei de zahăr, luând în considerare că importurile masive de făină de grâu şi zahăr din Ucraina pe piaţa din România şi preţurile mici ale acestora, comparativ cu media preţurilor în Uniunea Europeană, au dus la nemulţumiri în rândul fermierilor care au cultivat grâu şi sfeclă de zahăr, primii fiind afectaţi de imposibilitatea valorificării producţiei de grâu a anului 2023, iar producătorii de sfeclă fiind în situaţia imposibilităţii de a contracta sfecla de zahăr către fabrici, pentru producţia anului 2024, astfel încât sunt necesare măsuri de protejare a producţiei interne, ţinând cont de faptul că este necesară menţinerea în activitate a fabricilor procesatoare şi a locurilor de muncă, prin producerea zahărului şi a făinii în unităţile economice din România, prin obţinerea de produse de calitate şi cu valoare economică adăugată, ceea ce contribuie la creşterea veniturilor fermierilor şi a procesatorilor, având în vedere că, la nivel european, asociaţiile europene profesionale ale fermierilor şi procesatorilor de sfeclă de zahăr, Confederaţia Internaţională a Producătorilor de Sfeclă Europeană şi Asociaţia Europeană a Producătorilor de Zahăr au atras atenţia Comisiei Europene asupra distorsiunilor din piaţă şi efectelor negative asupra producţiei europene, care vor apărea ca urmare ca exportului masiv, fără taxe vamale, de zahăr alb cu origine din Ucraina, ţinând cont de faptul că sunt condiţii pentru menţinerea sistemului instituit de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 şi, pentru anul 2024, se impune adoptarea în regim de urgenţă a unui act normativ de prelungire a aplicării acestuia până la data de 30 iunie 2024, întrucât este necesară protejarea intereselor economice ale fermierilor şi procesatorilor, prin extinderea mecanismului de consultare şi reacţie coordonată, instituit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023, şi pentru unele produse agroalimentare, respectiv făină de grâu sau de meslin şi zahăr din trestie sau din sfeclă şi zaharoză chimic pură, în stare solidă, ţinând seama că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ poate avea următoarele consecinţe negative: a) riscul major ca o parte importantă a fermierilor şi procesatorilor afectaţi să nu îşi poată achita obligaţiile contractuale către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze şi să nu mai poată continua activitatea; b) reducerea suprafeţelor cultivate cu grâu şi sfeclă de zahăr, precum şi închiderea fabricilor procesatoare; c) fluxul de făină şi zahăr din Ucraina, importate pe teritoriul României, va cauza pierderi în rândul procesatorilor, care au deja stocuri a căror valoare este mai mare decât preţurile produselor importate şi, prin urmare, nu vor putea fi vândute, crescând cheltuielile cu depozitarea; d) scăderea preţului la sfecla de zahăr oferit de fabrici cultivatorilor, în condiţiile intrării pe piaţă a unor cantităţi mari de zahăr cu origine din Ucraina, în urma operaţiunilor de import; e) distorsionarea pieţei produselor agroalimentare şi existenţa unor practici comerciale neloiale, cu impact asupra populaţiei, întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează interesele economice ale României, având în vedere că statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea continuării activităţii economice, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ARTICOL UNIC Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 13 octombrie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1 alineatul (2), după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) şi f), cu următorul cuprins: "e) făină de grâu sau de meslin, codul NC 1101 00;f) zahăr din trestie sau din sfeclă şi zaharoză chimic pură, în stare solidă, codul NC 1701." 2. La articolul 1 alineatul (3), după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) şi f), cu următorul cuprins: "e) 107 - Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase;f) 1081 - Fabricarea zahărului - operatori care au fost recunoscuţi potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 10/2018 pentru aprobarea Procedurii de recunoaştere a operatorilor economici care desfăşoară activităţi privind fabricarea zahărului din sfeclă de zahăr şi/sau din rafinarea zahărului brut din trestie." 3. La articolul 13, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 13 (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică până la data de 30 iunie 2024." 4. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Florin-Ionuţ Barbu Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului, Ştefan-Radu Oprea Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Ministrul afacerilor externe, Luminiţa-Teodora Odobescu Bucureşti, 28 decembrie 2023. Nr. 126. ANEXA 1 *) Anexa este reprodusă în facsimil. (Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 84/2023)
┌────────────────────┬─────────────────┐
│Numărul şi data │Numărul şi data │
│înregistrării la │solicitării la │
│solicitant │MADR │
│…………… │…………………. │
└────────────────────┴─────────────────┘
CERERE pentru emiterea acordului pentru punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina (model) OPERATORUL ECONOMIC
┌─────────────────────────────────────┐
│01. Denumire │
├─────────────────────────────────────┤
│ │
├─────────────┬─┬─┬─┬──┬─┬─┬───┬─┬──┬─┤
│02.Cod unic │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│identificare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(CUI)/Cod │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│fiscal (CF) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─┴─┴─┴──┴─┴─┴───┴─┴──┴─┤
│03.Nume │04.Prenume solicitant/ │
│solicitant/ │administrator/ │
│administrator│reperezentant │
│/reprezentant│ │
├─────────────┼───────────────────────┤
│ │ │
├─────────────┼┬─┬─┬─┬┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬──┬┤
│05.CNP ││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
│solicitant/ ││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
│administrator││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
│/reprezentant││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
├─────────────┼┼─┼─┼─┼┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼──┼┤
│06.Cod ţară ││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
│şi nr. act de││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
│identitate ││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
│(pt. altă ││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
│cetăţenie) ││ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││
├─────────────┼┼─┼─┴─┴┴─┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬─┴┤
│07.Tip de ││ │08.Cod │ │ │ │ │
│organizare ││ │CAEN*2) │ │ │ │ │
└─────────────┴┴─┴────────┴──┴──┴──┴──┘
*2) Se va completa cu unul din codurile CAEN: Grâu şi meslin, codul NC 1001 99 00, Porumb codul NC 1005 90 00, Seminţe de rapiţă sau de rapiţă sălbatică, chiar sfărâmate codul NC 1205 10 90; 1205 90 00, Seminţe de floarea- soarelui, chiar sfărâmate, codul NC 1206 00 91; 1206 00 99, făină de grâu sau de meslin, codul NC 1101 00, zahăr din trestie sau din sfeclă şi zaharoză chimic pură, în stare solidă, codul NC 1701. SEDIUL SOCIAL
┌──────────┬────────────────────────────┐
│09.Judeţ/ │10.Localitate │
│Sector │ │
├──────────┼────────────────────────────┤
│ │ │
├──────────┼──────┬──────┬──────┬───┬───┤
│11.Sat/ │ │13. │ │15.│ │
│Strada │12.Nr.│Cod │14.Bl.│Sc.│16.│
│ │ │poştal│ │ │ │
├──────────┼──────┼──────┼──────┼───┼───┤
│ │ │ │ │ │ │
├──────────┼──────┴──────┼──────┴───┴───┤
│17.Telefon│18.Telefon/ │19.E-mail │
│mobil │Fax │ │
└──────────┴─────────────┴──────────────┘
PUNCTUL/PUNCTELE DE LUCRU DIN ROMÂNIA ......... (denumire, adresa, capacităţi procesare, capacităţi depozitare) COORDONATE BANCARE:
┌─────────────────┬────────────────────┐
│20. Banca/ │21. Sucursala sau │
│Trezoreria │agenţia băncii/ │
│ │trezoreriei │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │ │
├─────┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┴┬┬┬┬┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┤
│22. ││││││││││││ │││││ │ │ │ │ │ │ │ │
│Nr. ││││││││││││ │││││ │ │ │ │ │ │ │ │
│cont ││││││││││││ │││││ │ │ │ │ │ │ │ │
│IBAN ││││││││││││ │││││ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴─┴┴┴┴┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘
ÎMPUTERNICIT (pentru cazurile în care cererea este semnată prin împuternicit)
┌───────────────────────────┬────────────┐
│23. Nume │24. Prenume │
├────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┬┴┬─┬─┬─┬─┬─┬─┤
│25. CNP │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┤
│26. Nr. şi data împuternicirii/procurii │
│notariale │
└────────────────────────────────────────┘
DATE GENERALE
┌─────────────────────────────────────┬┐
│27. Nr. total de exploataţii cu cod ││
│ANSVSA ││
└─────────────────────────────────────┴┘
I. Exploataţii cu cod ANSVSA:
┌───────────────┬─┬─┬┬┬┬──┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐
│28.Cod ANSVA │R│O││││ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┴─┴─┴┴┴┴┬─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┤
│29.Judeţ │30.Localitate│
├───────────────────────┴─────────────┤
│30. Strada, nr. │
├─────────────────────────────────────┤
│ │
└─────────────────────────────────────┘
solicit emiterea acordului pentru punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina, după cum urmează:
┌──────────────┬───────────────────────┐
│…………….. │Cod NC ……….. │
├──────────────┼───────────────────────┤
│…………….. │Cod NC ……….. │
└──────────────┴───────────────────────┘
în cantitatea de ........... (cifre şi litere), necesară pentru .............................. Ţara de origine a produsului ................. Ţara de unde se efectuează exportul ........... Date identificare ale exportatorului situat pe teritoriul .............., care exportă produsul agricol/Număr şi data licenţă de export produse agricole emisă pe numele exportatorului de către autorităţile competente din Ucraina ............................................. Punctul vamal de frontieră prin care se efectuează introducerea pe teritoriul României ................. Anexez următoarele documente: a) copie a B.I./C.I. al/a reprezentantului legal dacă cererea este depusă prin reprezentant legal/împuternicit, certificată pentru conformitate cu originalul; b) copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului/Registrul naţional al asociaţiilor şi fundaţiilor sau a actului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea, certificată pentru conformitate cu originalul; c) copie a certificatului constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, certificată pentru conformitate cu originalul; d) alte documente relevante: ........................... Declar că operaţiunile de punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina vor fi efectuate cu respectarea strictă a legilor în vigoare şi a angajamentului anexat. Data: ................ Semnătura ............. ANGAJAMENT Subsemnatul ................... având funcţia de ..................., acţionând în calitate de reprezentant legal al ............ solicitant al acordului pentru punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina, pentru care am depus cererea nr. ....... din ........, mă oblig să asigur: a) respectarea dispoziţiilor O.U.G. nr..../2023 ...............; b) respectarea întocmai a cerinţelor şi recomandărilor Agenţiei Naţională de Administrare Fiscală, Autorităţii Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Autorităţii Vamale Române, Autorităţii Naţionale Fitosanitare, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în legătură cu termenele, condiţiile şi restricţiile în derularea operaţiunilor de punere în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina; c) protecţia fizică a tuturor documentelor de lucru legate de sau cu referire directă la aceste operaţiuni şi să respect reglementările legale în vigoare privind evidenţa, păstrarea şi manipularea acestor documente; d) ţinerea evidenţei documentelor care cuprind informaţii suficiente pentru a identifica destinaţia, cantitatea, numele şi adresa furnizorului; e) dovedirea bunei-credinţe şi promovarea dialogului şi transparenţei în relaţia cu toate autorităţile implicate în toate etapele (verificările prealabile, emiterea acordului, importul, livrarea şi postlivrarea), punând la dispoziţie toate informaţiile relevante solicitate de aceasta cu privire la operaţiunile controlate; f) informarea cu privire la noutăţile apărute în sistemul naţional de control al exporturilor din Ucraina. Declar că sunt de acord ca toate datele cu caracter personal colectate să fie stocate numai cât este necesar îndeplinirii scopului pentru care au fost colectate, plus termenele de arhivare prevăzute de dispoziţiile legale în materie, şi/sau atât cât este necesar pentru ca părţile să îşi poată exercita drepturile legitime. Sunt de acord ca autorităţile implicate să prelucreze datele mele cu caracter personal în conformitate cu regulamentul (UE) nr. 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) - GDPR. Nerespectarea prezentului angajament va fi sancţionată conform prevederilor legale în vigoare. Data: .............. Semnătura .......... ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.