Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 126 din 21 septembrie 2022  privind ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică de produse/servicii,  ale contractelor sectoriale şi ale acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării şi securităţii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 126 din 21 septembrie 2022 privind ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică de produse/servicii, ale contractelor sectoriale şi ale acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării şi securităţii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 928 din 22 septembrie 2022
    Recentele evenimente survenite în plan geopolitic şi geostrategic în imediata vecinătate a României au generat importante efecte economice, atât la nivel regional, cât şi global, precum majorarea preţului combustibilului, gazului, energiei electrice şi al materiilor prime, ceea ce a condus la creşterea costului de producţie al produselor industriale finale, inclusiv cele din domeniile apărării şi securităţii, care necesită un grad de prelucrare ridicat şi, implicit, un mai mare consum de resurse.
    Având în vedere contextul prezentat, se impune adoptarea unor măsuri urgente care să asigure securitatea juridică a raporturilor contractuale şi care să prevină afectarea situaţiei economice a operatorilor economici responsabili pentru furnizarea resurselor şi infrastructurii de producţie necesare satisfacerii nevoilor de înzestrare a sistemului naţional de apărare, cu atât mai mult în condiţiile în care se impune creşterea gradului de rezilienţă a acestuia raportat la situaţia geopolitică regională.
    Având în vedere impactul general, de interes major, asupra activităţii de realizare a produselor şi serviciilor specifice domeniului apărării şi securităţii, achiziţionate din fonduri publice naţionale sau din fonduri proprii ale autorităţilor contractante, activităţi care nu intră sub incidenţa intervenţiei legislative aduse prin dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 281/2021, şi prin dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 47/2022 privind ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru,
    se impune o intervenţie legislativă de urgenţă în vederea creării cadrului legal şi pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică de produse/servicii specifice domeniului apărării şi securităţii, care nu intră sub incidenţa actelor normative menţionate mai sus, inclusiv a acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării şi securităţii, întrucât cauzele menţionate au efect general, afectând toate achiziţiile de produse şi servicii specifice domeniului apărării şi securităţii indiferent de sursa de finanţare.
    Consecinţa negativă pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă este faptul că, în lipsa unui instrument legal prin care părţile să îşi asigure egalitatea de tratament şi împărţirea justă a riscurilor contractuale, în condiţiile evenimentelor menţionate, creează insecuritatea juridică a părţilor, inclusiv cu privire la posibilitatea finalizării furnizării produselor/serviciilor specifice domeniului apărării şi securităţii, cu impact direct asupra eficienţei utilizării fondurilor publice destinate în acest scop, pe termen mediu şi lung afectând capacitatea de apărare a ţării.
    De asemenea, există riscul neonorării contractelor de produse şi servicii cu specific militar, inclusiv a finalizării programelor de înzestrare, generat de faptul că la semnarea contractelor nu erau prevăzute costuri care să acopere sumele suplimentare generate de evenimente de natura celor exemplificate mai sus, iar beneficiarii, la momentul semnării contractelor, nu au avut cum să aprecieze situaţia viitoare a contractelor, aspecte care generează riscuri de întârziere/reziliere sau chiar de blocare a contractelor, cu implicaţii asupra capacităţii de apărare a ţării şi a situaţiei economice a furnizorilor/prestatorilor.
    Situaţia extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente pentru asigurarea realizării contractelor de produse şi servicii specifice domeniului apărării şi securităţii, în condiţii de eficacitate, egalitate de tratament, stabilitate şi eficienţă legislativă.
    În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Preţul contractelor de achiziţie publică de produse/servicii, inclusiv al acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării şi securităţii, finanţate, integral sau parţial, din fondurile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau din fondurile proprii ale autorităţilor/entităţilor contractante prevăzute la art. 3 pct. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se ajustează, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru a ţine seama de orice creştere a costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractelor.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplică contractelor de achiziţie publică şi acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării şi securităţii aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, încheiate conform prevederilor art. 54 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi conform procedurilor specifice aprobate în baza prevederilor art. 20 alin. (3) din actul normativ mai sus menţionat, indiferent de durata de execuţie a acestora, şi în cuprinsul cărora:
    a) a fost prevăzută clauza că preţul este fix şi ferm pe toată perioada contractului; sau
    b) nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preţ; sau
    c) au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preţ pe baza cursului de schimb leu/euro sau leu/dolar.

    (3) Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică şi contractelor încheiate în urma procedurilor de atribuire aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă semnarea sau intrarea în vigoare a acestora se realizează până la împlinirea termenului prevăzut la art. 4 alin. (1).
    (4) Ajustarea prevăzută la alin. (1) nu se aplică contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării şi securităţii, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, încheiate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, care intră sub incidenţa Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 281/2021, respectiv potrivit prevederilor art. III alin. (1) şi (2) din Legea nr. 281/2021 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, completată cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 47/2022 privind ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru.

    ART. 2
    (1) Ajustarea stabilită conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează exclusiv pentru diferenţa de produse/servicii în domeniile apărării şi securităţii rămasă de furnizat/prestat conform clauzelor contractuale la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ca urmare a unei solicitări din partea furnizorului/prestatorului.
    (2) Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică în urma fiecărei solicitări de plată, începând cu data semnării actelor de recepţie, pe întreaga perioadă de derulare a contractului/acordului-cadru.
    (3) În vederea ajustării valorii solicitării de plată potrivit alin. (1), pentru contractele/acordurile-cadru prevăzute la art. 1, se utilizează următoarea formulă de actualizare a preţurilor: (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    a) P_c: preţul corectat;
    b) P_0: preţul unitar stabilit la încheierea contractului/ acordului-cadru - pentru toate contractele subsecvente încheiate în baza acestuia;
    c) ippi_i - indicele preţurilor producţiei industriale pe total (piaţa internă şi piaţa externă) - pe secţiuni şi diviziuni CAEN aferent lunii „i“, conform raportărilor Institutului Naţional de Statistică asupra evoluţiei costurilor producţiei industriale pe total piaţa internă şi piaţa externă;
    d) n - luna precedentă lunii anterioare efectuării recepţiei.


    (4) Preţul corectat se calculează în luna semnării actelor de recepţie, dar nu mai târziu de luna care conţine data-limită prevăzută pentru furnizare/prestare, pe baza ultimelor raportări disponibile de la Institutul Naţional de Statistică - ultima raportare cuprinde evoluţia preţurilor producţiei industriale aferente lunii premergătoare celei precedente lunii semnării actelor de recepţie.
    (5) Preţul corectat se calculează de la data de referinţă pentru ajustarea valorii solicitării de plată considerată a fi data semnării contractului/acordului-cadru, luând în calcul toţi indicii preţurilor producţiei industriale pe total piaţa internă şi piaţa externă - pe secţiuni şi diviziuni CAEN, începând cu raportarea aferentă lunii stabilirii preţul unitar convenit la încheierea contractului/acordului-cadru - pentru toate contractele subsecvente încheiate în baza acestuia.
    (6) Preţul corectat nu se calculează şi nu se aplică pentru livrările de produse/servicii aflate în întârziere şi care au avut ca dată de livrare conform documentelor contractuale o dată anterioară datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (7) Preţul corectat nu poate fi mai mic cu 50% şi nu poate depăşi cu mai mult de 50% valoarea preţului unitar stabilit la încheierea contractului/acordului-cadru - pentru toate contractele subsecvente încheiate în baza acestuia.

    ART. 3
    Încadrarea produselor/serviciilor care fac obiectul contractelor de achiziţie publică prevăzute la art. 1 pe secţiuni şi diviziuni CAEN pentru determinarea indicilor preţurilor producţiei industriale folosiţi pentru calcularea preţului corectat de plată se face astfel:
    a) pentru produsele definite la punctele 1, 2, 3, 4, 13, 14 şi 15 din Lista de arme, muniţii şi material de război, adoptată de Consiliul Uniunii Europene prin Decizia nr. 255/58 din 15 aprilie 1958, denumită în continuare Lista, - cod CAEN 25;
    b) pentru produsele definite la punctele 5, 11 şi 12 din Listă - cod CAEN 26;
    c) pentru produsele definite la punctele 6, 9 şi 10 din Listă - cod CAEN 30;
    d) pentru produsele definite la punctele 7 şi 8 din Listă - cod CAEN 20;
    e) pentru autovehiculele de transport rutier, remorci şi semiremorci - cod CAEN 29;
    f) pentru serviciile de mentenanţă a tehnicii militare - cod CAEN 33;
    g) pentru alte produse/servicii necuprinse anterior - cod CAEN 32.


    ART. 4
    (1) În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, furnizorii/prestatorii pot transmite autorităţilor/entităţilor contractante o adresă prin care solicită ajustarea preţului produselor/serviciilor ce urmează a fi furnizate/prestate, pentru toate contractele/acordurile-cadru prevăzute la art. 1 în care sunt parte, prin utilizarea formulei şi a celorlalte prevederi din prezenta ordonanţă de urgenţă, şi încheierea actelor adiţionale la contracte.
    (2) Autorităţile/Entităţile contractante care au înregistrat solicitările prevăzute la alin. (1), în termenul menţionat în cuprinsul acestuia, sunt obligate să iniţieze demersurile legale în vederea ajustării preţului contractelor de achiziţie publică/ acordurilor-cadru prevăzute la art. 1, prin încheierea de acte adiţionale la acestea.
    (3) Actele adiţionale prevăzute la alin. (2) se încheie în termen de 45 de zile de la data de primire a adreselor prevăzute la alin. (1) şi prevăd, în mod obligatoriu, cantitatea de produse/servicii rămasă de furnizat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, determinată cantitativ şi valoric, documentele în baza cărora se determină diferenţa rămasă de furnizat care devin anexe la actul adiţional, formula prevăzută la art. 2 alin. (3), precum şi data de referinţă.
    (4) Netransmiterea de către furnizori/prestatori a adresei prin care solicită ajustarea valorii pentru diferenţa rămasă de furnizat/prestat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în termenul prevăzut la alin. (1), atrage decăderea acestora din dreptul de a beneficia de aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 5
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) şi (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pe parcursul derulării contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru, care intră sub incidenţa prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare între capitole bugetare şi între programe, peste limitele prevăzute, pe tot parcursul fiecărui an, până la finalizarea şi recepţionarea produselor/serviciilor, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea finanţării cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustării preţurilor contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru potrivit art. 4.
    (2) În cazul în care nu se identifică creditele bugetare necesare pentru a se acoperi, în totalitate sau în parte, finanţarea cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustării preţurilor contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru potrivit art. 4 în decursul exerciţiului bugetar curent, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare pentru acoperirea sumelor restante în decurs de 8 luni de la efectuarea recepţiei.
    (3) În ipoteza incidenţei dispoziţiilor reglementate la alin. (2), termenul de plată va face obiectul încheierii unui act adiţional.
    (4) Achizitorul nu plăteşte penalităţi de întârziere în situaţia în care devin incidente prevederile alin. (2).



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul economiei,
                    Florin Marian Spătaru
                    Ministrul apărării naţionale,
                    Vasile Dîncu
                    p. Ministrul afacerilor interne,
                    Ioana Dorobanţu,
                    secretar general adjunct
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 21 septembrie 2022.
    Nr. 126.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016