Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 125 din 23 octombrie 2024 pentru completarea art. 2 şi suspendarea aplicării unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
Având în vedere că, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, a fost amânată, până la data de 1 octombrie 2024, aplicarea sancţiunii prevăzute de lege pentru nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale, ţinând cont de faptul că, potrivit art. 5 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/1.804 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 septembrie 2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94, la punctele de reîncărcare accesibile publicului, instalate începând cu 13 aprilie 2024, reîncărcarea ad-hoc este posibilă folosind un instrument de plată utilizat pe scară largă în Uniune, scop în care operatorii punctelor de încărcare acceptă plăţi electronice la punctele respective, prin terminale şi dispozitive utilizate pentru servicii de plată, întrucât utilizarea terminalelor de plată de tipul celor prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/1.804 este de natură să asigure o trasabilitate a fluxurilor băneşti prin operaţiuni bancare, ceea ce conduce la o mai bună fiscalizare a veniturilor realizate de către operatorii economici, constituind o măsură în plus pentru combaterea evaziunii fiscale, luând în considerare dificultăţile tehnice care pot să apară la momentul instalării dispozitivelor fiscale în staţiile de încărcare, în condiţiile în care integrarea casei de marcat în aceste echipamente presupune conlucrarea între două dispozitive electronice complexe, deoarece nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecinţe negative în sensul că ar conduce la sancţionarea operatorilor economici care prestează servicii de încărcare a vehiculelor electrice, pentru neîndeplinirea obligaţiei de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale, în condiţiile în care contravaloarea serviciilor prestate de aceştia se încasează exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit ori a aplicaţiilor de tip portofel electronic, fiind asigurată astfel trasabilitatea fluxurilor băneşti, iar implementarea aparatelor de marcat electronice fiscale se poate realiza cu costuri foarte mari şi într-un interval lung, putând fi considerată în acest context o măsură contraproductivă, cu potenţial de afectare semnificativă a profitabilităţii activităţii operatorilor economici vizaţi şi pe cale de consecinţă a încasărilor la bugetul de stat, întrucât procesul de dotare a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale este în curs de finalizare, raportat la impedimentele de natură tehnică ce îngreunează considerabil acest proces şi ţinând cont de faptul că operatorii economici în cauză pot fi sancţionaţi pentru nerespectarea unei obligaţii care, din motive obiective, nu a putut fi adusă la îndeplinire în totalitate în termenul stabilit de legiuitor, având în vedere modificările aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin care a fost modificat conţinutul obligatoriu al bonului fiscal emis cu aparatul de marcat electronic fiscal şi, totodată, a fost introdusă obligaţia de tipărire pe bon a unor informaţii sub formă de cod QR, întrucât implementarea acestei măsuri presupune parcurgerea, în ordine, a unor etape care, pe de o parte, sunt interdependente, iar, pe de altă parte, sunt consumatoare de timp, respectiv modificarea legislaţiei din domeniul aparatelor de marcat de nivel secundar şi terţiar, dezvoltarea software-ului de către distribuitorii autorizaţi, testarea la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piaţă, în vederea obţinerii suplimentului de aviz tehnic care atestă faptul că acestea îndeplinesc inclusiv noile cerinţe legale, şi instalarea software-ului prin deplasarea tehnicienilor de service la fiecare aparat de marcat în parte, niciuna dintre ele nefiind în responsabilitatea operatorilor economici, având în vedere necesitatea evitării sancţionării operatorilor economici vizaţi de obligaţia de a emite bonuri fiscale care conţin toate elementele prevăzute de lege, în condiţiile în care obligaţia legală nu a putut fi dusă la îndeplinire din motive care nu le sunt imputabile, cu consecinţa afectării semnificative a activităţii acestora, ţinând seama de faptul că organul fiscal central nu beneficiază de un mecanism care să asigure colectarea informaţiilor legate de asigurări de viaţă şi alte produse financiare de la entităţile aflate în sfera de supraveghere a Autorităţii de Supraveghere Financiară, astfel încât să dea curs solicitărilor formulate de autorităţile competente din alte state membre cu privire la asistenţa la recuperare, întrucât în vederea asigurării respectării art. 5 din Directiva 2010/24/UE privind asistenţa reciprocă în materie de recuperare a creanţelor legate de impozite, taxe şi alte măsuri este necesar ca Agenţia Naţională de Administrare Fiscală să colecteze date referitoare la asigurările de viaţă şi alte produse financiare încheiate de persoanele fizice rezidente pe teritoriul României, în considerarea faptului că aceste elemente constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I La articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, după litera r) se introduce o nouăliteră, lit. s), cu următorulcuprins: "s) serviciile de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit şi/sau a aplicaţiilor de tip portofel electronic."
ART. II Aplicarea dispoziţiilor art. 10 lit. f), precum şi a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru săvârşirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conţină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum şi, sub formă de cod QR, datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, se suspendă până la data de 1 septembrie 2025.
ART. III (1) Aplicarea dispoziţiilor art. 10 lit. cc), precum şi a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2024, pentru săvârşirea faptei prevăzute la art. 10 lit. cc) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă de către operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, care, la data controlului efectuat de organul fiscal au încheiate contracte pentru achiziţionarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizaţi, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare şi instalare până la data de 31 decembrie 2024. (2) În cazul operatorilor economici care desfăşoară şi alte activităţi pentru care legea prevede obligativitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, dispoziţiile alin. (1) se aplică exclusiv pentru activitatea de livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz.
ART. IV Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează: 1. După articolul 61^1 se introduce un nou articol, art. 61^2, cu următorul cuprins: "ART. 61^2 Obligaţia entităţilor aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere şi control a Autorităţii de Supraveghere Financiară de a raporta informaţii privind asigurările de viaţă şi alte produse financiare (1) În vederea furnizării informaţiilor prevăzute la art. 314, entităţile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere şi control a Autorităţii de Supraveghere Financiară potrivit art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, au obligaţia să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viaţă şi alte produse financiare, tipurile de asigurări şi alte produse financiare, precum şi informaţii în legătură cu acestea. (2) Tipurile de asigurări de viaţă şi alte produse financiare care fac obiectul obligaţiei prevăzute la alin. (1), conţinutul informaţiilor, formularul utilizat de entităţile prevăzute la alin. (1) şi termenele-limită ale raportării se aprobă prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară."
2. La articolul 336 alineatul (1), după litera ii) se introduce o nouă literă, lit. jj), cu următorul cuprins: "jj) nerespectarea de către entităţile prevăzute la art. 61^2 alin. (1) a obligaţiei de raportare, precum şi raportarea de informaţii incorecte sau incomplete;"
3. La articolul 336 alineatul (2), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. ţ), cu următorul cuprins: "ţ) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. jj);"
ART. V Ordinul comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară, prevăzut la art. 61^2 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se emite în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. VI Prevederile art. IV intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2025.