Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 123 din 23 octombrie 2024  pentru modificarea şi completarea titlului VIII Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 123 din 23 octombrie 2024 pentru modificarea şi completarea titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1070 din 24 octombrie 2024
    Având în vedere desemnarea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale ca entitate centrală de stocare din România, se impune adoptarea de măsuri urgente privind completarea reglementărilor din codul fiscal care vizează constituirea şi menţinerea stocurilor de urgenţă, în sensul că şi pentru stocurile specifice se aplică aceleaşi reglementări, astfel că locurile aferente rezervei de stat şi rezervei de mobilizare, locurile în care se constituie şi se menţin stocurile de urgenţă/stocurile specifice, precum şi capacităţile de stocare destinate entităţii centrale de stocare sunt asimilate antrepozitelor fiscale de depozitare.
    Ţinând cont că în lipsa adoptării reglementărilor care vizează stocurile specifice, precum şi capacităţile de stocare destinate entităţii centrale de stocare există riscul de a nu fi atinse obiectivele care să permită asigurarea stocurilor minime şi menţinerea unui nivel minim al stocurilor de ţiţei şi/sau de produse petroliere, în scopul garantării siguranţei în aprovizionare, în cazul situaţiilor de disfuncţionalitate majoră în aprovizionare, al situaţiilor de urgenţă deosebită sau al situaţiilor de criză locală,
    luând în considerare că prezentele prevederi se impun a fi adoptate în regim de urgenţă, având în vedere contextul geopolitic regional şi internaţional, caracterizat printr-o precaritate a lanţurilor de aprovizionare, transport şi exploatare a resurselor specifice acestui sector, nepromovarea actului normativ conduce la imposibilitatea statului român de a se implica în asigurarea stocurilor minime, ce constituie o situaţie extraordinară.
    Luând în considerare situaţiile de eludare a prevederilor privind plata accizelor de către unii operatori economici care sunt autorizaţi ca antrepozitari, constatate de organele fiscale, şi necesitatea combaterii acestor fenomene pentru asigurarea încasării veniturilor din accize la bugetul de stat,
    ţinând cont de necesitatea creşterii eficienţei colectării obligaţiilor bugetare, în scopul asigurării unei mai bune încasări la bugetul de stat a accizelor,
    având în vedere planurile investiţionale ale operatorilor economici din industria tutunului, precum şi necesitatea creării cadrului legal pentru susţinerea şi dezvoltarea activităţilor economice care ar putea contribui la creşterea veniturilor colectate la bugetul de stat,
    luând în considerare necesitatea evitării apariţiei unor disfuncţionalităţi în activitatea operatorilor economici care desfăşoară activităţi cu produse accizabile,
    ţinând cont de faptul că predictibilitatea fiscală joacă un rol important, precum şi de solicitările mediului de afaceri din industria berii privind introducerea unui calendar de creştere graduală a nivelului accizei la bere, în vederea creşterii volumului pieţei concomitent cu nivelul taxelor colectate la bugetul de stat,
    având în vedere că neadoptarea în regim de urgenţă a acestor măsuri poate avea consecinţe negative, în sensul că ar putea genera blocaje în activitatea operatorilor economici care desfăşoară activităţi cu produse accizabile, consecinţe ce ar putea conduce la scăderea veniturilor bugetare din accize,
    luând în considerare că situaţia prezentată impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, poate avea consecinţe negative, în sensul neasigurării încasărilor veniturilor din accize la bugetul de stat.
    În considerarea faptului că aspectele sus-menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 342, după alineatul (1^7) se introduce un nou alineat, alin. (1^8), cu următorul cuprins:
    "(1^8) Prin excepţie de la alin. (1), pentru bere, nivelul accizelor este cel prevăzut în anexa nr. 1."

    2. La articolul 345, alineatele (3^4), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3^4) În situaţiile prevăzute la alin. (3^1), (3^3) şi (3^5), deplasarea produselor accizabile de la antrepozitul fiscal ori din locaţia în care acestea au fost recepţionate de către destinatarul înregistrat către alte locuri de depozitare este însoţită de avizul de însoţire, în care se înscrie menţiunea accize plătite.
    ...............................................................................................
(4) Plata accizelor prevăzute la alin. (3), (3^2) şi (3^5) se efectuează de către furnizor ori de către cumpărător. În situaţia în care plata este efectuată de către cumpărător în numele furnizorului, aceasta trebuie efectuată în contul al cărui titular este furnizorul, deschis la unităţile Trezoreriei Statului.
(5) Livrarea produselor prevăzute la alin. (3) şi (3^5) din antrepozitele fiscale sau din locurile în care au fost recepţionate de către destinatarii înregistraţi şi livrarea produselor prevăzute la alin. (3^2) din locurile în care au fost recepţionate de către destinatarii înregistraţi se fac numai pe baza comenzii cumpărătorului."

    3. La articolul 345, după alineatul (3^4) se introduce un nou alineat, alin. (3^5), cu următorul cuprins:
    "(3^5) În cazul antrepozitarilor autorizaţi începând cu data de 1 ianuarie 2024, în primele 36 de luni de valabilitate a autorizaţiei:
    a) livrarea produselor prevăzute la art. 350 alin. (1) lit. b), art. 351 alin. (1), cu excepţia produselor care se încadrează la poziţiile 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3 şi 3.2.1 din anexa nr. 1, art. 352, art. 353 alin. (1), art. 354 alin. (1) şi a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a)-e), din antrepozite fiscale se efectuează numai în momentul în care furnizorul deţine documentul de plată care atestă virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantităţii ce urmează a fi facturată. Cu ocazia depunerii declaraţiei lunare de accize se regularizează eventualele diferenţe dintre valoarea accizelor virate la bugetul de stat de către beneficiarii produselor, în numele antrepozitului fiscal, şi valoarea accizelor aferente cantităţilor de produse accizabile efectiv livrate de aceştia, în decursul lunii precedente;
    b) deplasarea produselor prevăzute la art. 350 alin. (1) lit. b), art. 351 alin. (1), cu excepţia produselor care se încadrează la poziţiile 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3 şi 3.2.1 din anexa nr. 1, art. 352, art. 353 alin. (1), art. 354 alin. (1) şi a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a)-e), din antrepozite fiscale către alte locuri de depozitare se efectuează numai în momentul în care antrepozitarul autorizat face dovada plăţii la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantităţii ce urmează a fi deplasată fără a avea loc livrarea produselor către cumpărător. Deplasarea produselor accizabile de la antrepozitul fiscal către alte locuri de depozitare este însoţită de avizul de însoţire, în care se înscrie menţiunea accize plătite."

    4. La articolul 364, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Locurile aferente rezervei de stat şi rezervei de mobilizare, locurile în care se constituie şi se menţin stocurile de urgenţă/stocurile specifice, precum şi capacităţile de stocare destinate entităţii centrale de stocare, conform Legii nr. 85/2018 privind constituirea şi menţinerea unor rezerve minime de ţiţei şi/sau de produse petroliere, cu modificările şi completările ulterioare, se asimilează antrepozitelor fiscale de depozitare, potrivit prevederilor din normele metodologice."

    5. La articolul 435 alineatul (9), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) tutunul brut sau tutunul parţial prelucrat poate fi comercializat către un operator economic din România numai dacă acesta este autorizat ca antrepozitar pentru producţia de tutun prelucrat sau ca unitate autorizată ca prim-procesatoare, deplasarea tutunului efectuându-se direct către antrepozitul fiscal sau către unitatea prim-procesatoare autorizată;"

    6. Articolul 448^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 448^1
    Excepţie de la regimul accizelor nearmonizate
    (1) Prin excepţie de la prezentul capitol, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a), fabricate în antrepozite fiscale de producţie din România, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 339-341 şi ale secţiunilor a 3-a, a 9-a şi a 16-a de la capitolul I - Regimul accizelor armonizate din prezentul titlu.
    (2) În sensul alin. (1), prin antrepozite fiscale de producţie se înţeleg şi locurile în care au/are loc producţia şi/sau transformarea de produse prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a).
    (3) În antrepozitele fiscale de producţie prevăzute la alin. (2) pot fi desfăşurate şi alte activităţi de producţie care au legătură cu activitatea principală desfăşurată.
    (4) Prevederile referitoare la tutunul prelucrat de la art. 339-341, art. 344, art. 345 alin. (1) şi (2), art. 346-348, secţiunile a 8-a, a 9-a, a 12^1-a şi a 16-a de la capitolul I - Regimul accizelor armonizate din prezentul titlu, se aplică în mod corespunzător şi antrepozitelor fiscale de producţie prevăzute la alin. (2).
    (5) În situaţia în care operatorul economic deţine autorizaţie de antrepozit fiscal pentru producţia de tutun prelucrat, în cadrul căruia produce şi produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a), şi doreşte să renunţe la producţia de tutun prelucrat, are obligaţia să anunţe la autoritatea vamală teritorială intenţia sa de modificare asupra datelor iniţiale în baza cărora a fost emisă autorizaţia de antrepozitar, cu minimum 5 zile anterior producerii acesteia."

    7. La anexa nr. 1 de la titlul VIII - Accize şi alte taxe speciale, la numărul curent 1, coloanele 4 şi 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "

┌────┬────────────┬─────┬──────────────┐
│ │Denumirea │ │Acciza (lei/ │
│Nr. │produsului │U.M. │U.M.) │
│crt.│sau a grupei│ ├────┬────┬────┤
│ │de produse │ │2024│2025│2026│
├────┼────────────┼─────┼────┼────┼────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │
├────┴────────────┴─────┴────┴────┴────┤
│Alcool şi băuturi alcoolice │
├────┬────────────┬─────┬────┬────┬────┤
│ │Bere, din │ │4,62│4,82│5,06│
│ │care: │ │ │ │ │
│ ├────────────┤ ├────┼────┼────┤
│ │1.1. Bere │ │ │ │ │
│ │produsă de │hl/1 │ │ │ │
│1 │producătorii│grad │ │ │ │
│ │independenţi│Plato│ │ │ │
│ │a căror │ │2,54│2,65│2,78│
│ │producţie │ │ │ │ │
│ │anuală nu │ │ │ │ │
│ │depăşeşte │ │ │ │ │
│ │200 mii hl │ │ │ │ │
└────┴────────────┴─────┴────┴────┴────┘

"



    ART. II
    În cazul antrepozitarilor autorizaţi, începând cu data de 1 ianuarie 2024 şi până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prevederile art. 345 alin. (3^5) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică pentru operaţiunile efectuate începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dată de la care curge şi termenul de 36 de luni.

    ART. III
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 1 şi 7, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 23 octombrie 2024.
    Nr. 123.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016