Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 122 din 28 decembrie 2023  pentru modificarea art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 122 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1187 din 29 decembrie 2023
    Având în vedere că se impune eliminarea treptată a cărţilor de identitate care nu îndeplinesc într-o măsură suficientă standardele minime de securitate impuse de Regulamentul (UE) 2019/1.157 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind consolidarea securităţii cărţilor de identitate ale cetăţenilor Uniunii şi a documentelor de şedere eliberate cetăţenilor Uniunii şi membrilor de familie ai acestora care îşi exercită dreptul la liberă circulaţie în privinţa cărţilor de identitate eliberate de statele membre propriilor cetăţeni, folosite ca documente de călătorie,
    luând în considerare că actul de identitate ce va putea fi utilizat pentru exercitarea dreptului la libera circulaţie în aceste state este cartea electronică de identitate, document ce îndeplineşte cerinţele stabilite de Regulamentul (UE) 2019/1.157 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019,
    întrucât, potrivit art. 25 din Constituţia României, republicată, dreptul la liberă circulaţie în străinătate este garantat,
    luând în considerare dispoziţiile Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora actul de identitate naţional are funcţia de document de călătorie pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene,
    având în vedere că în cursul anului 2024 va fi iniţiată extinderea la nivel naţional a emiterii cărţii electronice de identitate,
    în contextul în care, în prezent, potrivit art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cărţile de identitate constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care le recunosc ca document de călătorie, doar dacă sunt emise până la data de 31 decembrie 2023,
    ţinând cont de stadiul actual al procedurilor de achiziţie publică ce vizează cartea electronică de identitate, derulate la nivelul Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională“ - S.A.,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea de măsuri imediate ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte exercitarea dreptului la liberă circulaţie, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dar şi de faptul că în lipsa acestei intervenţii legislative nu vor putea fi utilizate cărţile de identitate emise începând cu data de 1 ianuarie 2024 pentru a călători în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care le recunosc ca document de călătorie, situaţia având impact negativ pentru cetăţeni şi constituind un element care vizează interesul public general, iar, în contextul arătat, în care demersul nu poate fi amânat, existând riscul îngrădirii dreptului la libera circulaţie, aceasta constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară.
    În considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de existenţa unor dificultăţi în aplicarea cadrului legal ulterior datei de 31 decembrie 2023, precum şi de inexistenţa unor soluţii normative care să asigure calificarea, ca documente de călătorie, potrivit legislaţiei specifice actelor de identitate, a cărţilor de identitate emise după data de 31 decembrie 2023 şi urmăreşte evitarea unor potenţiale aplicări neunitare a dispoziţiilor legale incidente cu privire la determinarea regimului cărţii de identitate în raport cu legislaţia aferentă domeniului liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate.
    Văzând faptul că situaţiile descrise echivalează cu o potenţială afectare a dreptului la liberă circulaţie a cetăţenilor români, se impune ca Guvernul, având în vedere rolul proactiv pe care îl exercită, să realizeze o intervenţie, cu celeritate, pentru soluţionarea acestei situaţii care nu poate fi amânată.
    Având în atenţie faptul că lipsa adoptării în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute de prezentul act normativ poate conduce la afectarea cetăţenilor, din perspectiva liberei circulaţii în străinătate, utilizarea unui alt instrument legislativ putând conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util şi cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, pentru exercitarea acestui drept fundamental,
    ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la afectarea dreptului constituţional al cetăţenilor români la liberă circulaţie, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în egală măsură, promovarea şi adoptarea unei legi pentru instituirea măsurii propuse implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca pe tot parcursul procesului normal de legiferare autorităţile publice cu atribuţii în domeniu să se afle în imposibilitatea de a oferi o soluţie adecvată cetăţenilor români,
    ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, iar neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecinţe negative asupra exercitării drepturilor fundamentale prevăzute de Constituţia României, republicată, şi asupra interesului public, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,
    reţinându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, se preconizează posibilitatea afectării dreptului la liberă circulaţie al cetăţenilor români, element care vizează interesul public general, iar în contextul arătat demersul nu poate fi amânat, existând riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României emite prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    La articolul 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 719 din 12 octombrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Cărţile de identitate, aflate în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care le recunosc ca document de călătorie, în condiţiile stabilite de Regulamentul (UE) 2019/1.157 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind consolidarea securităţii cărţilor de identitate ale cetăţenilor Uniunii şi a documentelor de şedere eliberate cetăţenilor Uniunii şi membrilor de familie ai acestora care îşi exercită dreptul la liberă circulaţie."




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 28 decembrie 2023.
    Nr. 122.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016