Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 121 din 9 octombrie 2024  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 121 din 9 octombrie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat "Creditul fermierului", în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum şi pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare şi creditare, precum şi pentru susţinerea obiectivelor naţionale de politică agricolă şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1039 din 16 octombrie 2024
    Având în vedere, pe de o parte, funcţia de reglementare a Guvernului, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ şi instituţional necesar în vederea realizării obiectivelor strategice, a securităţii alimentare a populaţiei României, şi, pe de altă parte, obligaţia de a conduce politica fiscal-bugetară, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice a României,
    luând în considerare că este necesară o soluţie care să fluidizeze piaţa şi să susţină continuarea activităţii agricole, esenţială pentru economie şi siguranţa alimentară,
    având în vedere că s-a diminuat semnificativ capacitatea financiară a fermierilor din sectorul vegetal, precum şi a celor din sectorul zootehnic, precum şi faptul că se înregistrează creşteri ale cheltuielilor de producţie agricolă, precum şi ale preţurilor, este necesar ca Guvernul să ia urgent măsuri de natura ajutorului de stat pentru a atenua repercusiunile negative imediate, pentru a atenua dezechilibrele economice create atât de conflictul armat din Ucraina, cât şi de seceta din vara anului 2024.
    Ţinând cont de necesitatea de a menţine ciclul agricol în funcţiune şi de a asigura menţinerea activităţilor economice şi a locurilor de muncă,
    luând în considerare că pierderile de producţie suferite de producătorii agricoli pot determina ca aceştia să renunţe la activităţile în domeniul agricol, aspect care ar influenţa negativ atât siguranţa alimentară, cât şi economia internă a ţării, sectorul agricol contribuind la PIB cu aproape 10%,
    având în vedere impactul creat de seceta pedologică, respectiv imposibilitatea totală sau parţială de recoltare a culturilor/plantaţiilor anului 2023/2024,
    luând în considerare sezonalitatea activităţii agricole şi domeniul vital pe care îl reprezintă agricultura pentru economie şi populaţie şi faptul că producătorii agricoli se confruntă cu o lipsă de lichidităţi care afectează economia,
    ţinând cont de faptul că în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum şi pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare şi creditare, precum şi pentru susţinerea obiectivelor naţionale de politică agricolă, cu modificările ulterioare, prin intermediul Fondului de garantare a creditului rural, se derulează schema de ajutor de stat „Creditul fermierului“, prin care beneficiarii care îşi desfăşoară activitatea doar în cadrul agriculturii primare beneficiază de un grant care acoperă componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni pe perioada creditului, dar nu mai mult de 60 de luni şi fără a depăşi plafonul maxim de 280.000 euro/beneficiar pentru toate ajutoarele de stat acordate în temeiul Cadrului temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei,
    totodată, având în vedere că războiul de agresiune neprovocat şi nejustificat declanşat de Rusia împotriva Ucrainei, începând cu 24 februarie 2022, a avut un impact negativ profund asupra capacităţii Ucrainei de a face schimburi comerciale cu restul lumii şi că operaţionalizarea în România a culoarelor de solidaritate cu Ucraina a permis, pe de o parte, tranzitarea produselor agricole pe teritoriul României cu destinaţia comerţ intra-UE sau export în state terţe, dar, în acelaşi timp, a creat premisele pentru descărcarea unor cantităţi importante de produse agricole şi procesate pe teritoriul României, datorită faptului că preţurile au fost convenabile pentru cumpărători,
    întrucât prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările şi completările ulterioare, au fost prevăzute măsuri temporare de instituire a unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, pentru a atenua repercusiunile negative imediate în sectorul producţiei primare şi al procesării, pentru a atenua dezechilibrele economice create şi pentru a asigura menţinerea activităţilor economice şi a locurilor de muncă,
    având în vedere că, potrivit datelor statistice publicate de Institutul Naţional de Statistică, din cauza preţurilor mici ale unor produse importate din Ucraina, cum ar fi ouă şi carne pasăre, operatorii economici din România au efectuat importuri masive, în detrimentul produselor locale, astfel:
    a) cantitatea de ouă de păsări cu codul NC 0407 21, importată, în anul 2022 a fost de 88,6 tone faţă de 0 tone în anul 2021, ajungând la 855,86 tone în anul 2023, reprezentând o creştere de 866% faţă de 2022, iar în intervalul ianuarie-iunie 2024 s-au înregistrat importuri de 436,15 tone faţă de 316,50 tone în aceeaşi perioadă a anului 2023, reprezentând o creştere de 38%;
    b) cantitatea de carne şi organe comestibile, proaspete, refrigerate sau congelate de pasări, codul NC 0207, importată în anul 2022 a fost de 1.116,19 tone faţă de 1.041,96 tone în anul 2021, ajungând la 2.977,86 tone în anul 2023, reprezentând o creştere de 186% faţă de 2021, iar în intervalul ianuarie-iunie 2024 s-au înregistrat importuri de 3.385,68 tone faţă de 1.481,44 tone în aceeaşi perioadă a anului 2023, reprezentând o creştere de 129%,

    ţinând cont de faptul că cele prezentate anterior sunt condiţii pentru ca importul de ouă de păsări, proaspete, în coajă, de la găini din specia Gallus domesticus cu codul NC 0407 2100, precum şi de carne şi organe comestibile, proaspete, refrigerate
    sau congelate de pasări, cu codul NC 0207 să poată fi realizat exclusiv pe baza unui acord în condiţiile reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023, cu modificările şi completările ulterioare, până la finalul anului 2024, se impune adoptarea în regim de urgenţă a unui act normativ care să reglementeze aceste aspecte.
    Având în vedere că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ poate avea următoarele consecinţe negative:
    a) riscul major ca o parte importantă a fermierilor şi procesatorilor afectaţi să nu îşi poată achita obligaţiile contractuale către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze şi să nu mai poată continua activitatea;
    b) reducerea efectivelor de pasări de carne şi găini ouătoare, precum şi închiderea fabricilor procesatoare;
    c) fluxul de ouă şi carne de pasăre din Ucraina, importate pe teritoriul României va cauza pierderi în rândul fermierilor şi procesatorilor, care au deja stocuri a căror valoare este mai mare decât preţurile produselor importate, şi, prin urmare, nu vor putea fi vândute, crescând cheltuielile cu depozitarea;
    d) scăderea preţului la ouă şi carnea de pasăre oferit de procesatori producătorilor, în condiţiile intrării pe piaţă a unor cantităţi mari din aceste produse cu origine din Ucraina, în urma operaţiunilor de import,

    întrucât sprijinirea domeniului producţiei vegetale şi zootehnice reprezintă o prioritate naţională în vederea asigurării securităţii alimentare, precum şi o prioritate a economiei naţionale,
    având în vedere că, în cazul neadoptării măsurilor propuse în regim de urgenţă, fermierii din sectorul producţiei vegetale şi zootehnice nu vor avea capacitatea să îşi ramburseze ratele aferente finanţărilor contractate, conducând la imposibilitatea acestora de a continua activitatea,
    având în vedere necesitatea ca fermierii să asigure însămânţarea culturilor de primăvară pentru anul 2024/2025,
    în considerarea faptului că aspectele sus-menţionate constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum şi pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare şi creditare, precum şi pentru susţinerea obiectivelor naţionale de politică agricolă, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 9 februarie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) credit - împrumut unic, denumit şi facilitate non-revolving, acordat de banca finanţatoare sub forma unui credit pentru finanţarea capitalului de lucru, inclusiv pentru plata datoriilor restante către furnizori/distribuitori de inputuri; în cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, creditul poate fi utilizat şi pentru rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanţări tip leasing financiar sau operaţional contractate de către beneficiarii prevăzuţi la lit. a), numai dacă destinaţia acestor finanţări corespunde activităţii desfăşurate de beneficiar în sectorul producţiei agricole; în noţiunea de credit nu se includ plafoanele de facilităţi, respectiv plafon de scrisori de garanţie bancară, plafon multiprodus, alte tipuri de plafoane;"

    2. La articolul 5 alineatul (1), literele a) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) au încheiat cu una sau mai multe instituţii de credit înscrise în program unul sau mai multe credite, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), potrivit contractului de credit încheiat între beneficiar şi instituţia de credit;
    ..............................................................................................
f) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B şi C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;"

    3. La articolul 5, alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. h), cu următorul cuprins:
    "h) dacă înregistrează restanţe, încadrate în categoriile D, E în baza de date a Centralei Riscului de Credit, prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%."

    4. La articolul 6, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Instituţiile de credite înscrise în program acordă beneficiarilor, în conformitate cu normele proprii de creditare în vigoare, credite non-revolving, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), pe o perioadă maximă de 60 de luni, fără posibilitate de prelungire."

    5. La articolul 7, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Bugetul schemei de ajutor de stat este de maximum 1.861,5 milioane lei. Ajutorul de stat sub formă de grant se finanţează în limita sumelor disponibile în soldul contului de disponibil simbol 50.89 - Disponibil din «Fondul pentru creditare şi garantare a creditelor», iar după epuizarea acestora, în limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare», titlul VII «Alte transferuri» cod 55.
(3) Prin implementarea schemei de ajutor de stat se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de maximum 7.500 de beneficiari."

    6. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 10^1
    (1) Pentru creditele non-revolving, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), beneficiarii prevăzuţi la art. 3 lit. a) pot solicita acordarea unui ajutor sub formă de garanţie de până la 100% din valoarea creditului, acordată de către Fondul de Garantare a Creditului Rural SA IFN din sumele puse la dispoziţie de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor, al beneficiarilor PNDR 2014-2020, POPAM 2014-2020, precum şi Planului Strategic PAC 2023-2027, pentru dezvoltarea afacerilor în domeniul producţiei vegetale, zootehnice şi acvaculturii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 289/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Costul aferent ajutorului sub formă de garanţie acordată de către Fondul de Garantare a Creditului Rural SA IFN prevăzută la alin. (1) cuprinde prima de garantare, face parte din ajutorul de stat sub formă de grant prevăzut de prezenta schemă de ajutor de stat şi respectă condiţiile suplimentare prevăzute la punctul 67 litera (i) din Comunicarea Comisiei Cadrul temporar de criză şi de tranziţie pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei 2023/C101/03, cu încadrarea în pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar.
    (3) Prima de garantare reprezintă sumă cuvenită administratorului schemei de ajutor de stat pentru remunerarea activităţii de analiză, acordare, monitorizare şi administrare a garanţiilor prevăzute la alin. (1), al cărei nivel este de 0,5% pe an aplicat la valoarea/soldul garanţiei, şi se suportă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale potrivit dispoziţiilor art. 7 alin. (2)."

    7. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Procedura de acordare şi plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) va cuprinde şi dispoziţii referitoare la procedura de acordare şi plata a garanţiilor, documentele necesare solicitanţilor pentru a obţine ajutorul de stat sub formă de garanţie, precum şi modalitatea de punere în aplicare a dispoziţiilor art. 10^1"

    8. După articolul 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 11^1
    În cazul în care se prelungeşte valabilitatea secţiunii 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C131/01), astfel cum a fost modificată prin Comunicarea Comisiei C/2023/1.188, şi reglementările acesteia prevăd majorarea plafonului maxim de 280.000 euro/beneficiar, schema de ajutor de stat «Creditul fermierului» se aplică în mod corespunzător conform noilor dispoziţii ale Comunicării Comisiei."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 13 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1 alineatul (2), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) şi h), cu următorul cuprins:
    "g) ouă, codul NC 0407 21 00;
h) carne de pui, codul NC 0207."

    2. La articolul 1 alineatul (3), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) şi h), cu următorul cuprins:
    "g) 1052 - Fabricarea îngheţatei;
h) 1013 - Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)."

    3. În anexa nr. 1, nota de subsol^2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "^2) Se va completa cu unul din codurile CAEN prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările şi completările ulterioare.“ ^"



    ART. III
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 88/2024 privind aprobarea Procedurii de acordare şi plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, cu modificările ulterioare, se va modifica în mod corespunzător.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Alin Marius Andrieş,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 9 octombrie 2024.
    Nr. 121.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016